Quantcast
Connect with us

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

ΦΠΑ | Δείτε αναλυτικά τη λίστα με τα προϊόντα που παρουσιάζουν αλλαγές στις τιμές

Σε χιλιάδες προϊόντα ευρείας κατανάλωσης – ίσως και περισσότερους από 8.400 κωδικούς – πωλούνται από σήμερα φθηνότερα στα καταστήματα των αλυσίδων σούπερ μάρκετ λόγω της μείωσης του συντελεστή ΦΠΑ από 24% στο 13%, που αποτελεί μέρος των φοροελαφρύνσεων της κυβέρνησης για την στήριξη των νοικοκυριών.

Οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ προχώρησαν σε μειώσεις στις τιμές των προϊόντων, λόγω αναπροσαρμογής του ΦΠΑ, κατά 8,9% σε 56 κατηγορίες προϊόντων στο ράφι, υλοποιώντας τις δεσμεύσεις των εκπροσώπων τους σε κυβερνητικά στελέχη την προηγούμενη εβδομάδα για την άμεση μείωση των τιμών και την ταχεία προσαρμογή της αγοράς, όπως προβλέπεται από τον νέο νόμο, προς όφελος των καταναλωτών και πελατών τους.

Όπως επισημαίνουν στο ΑΠΕ-ΜΠΕ παράγοντες της αγοράς, ο κλάδος προσαρμόστηκε άμεσα στα νέα δεδομένα. Τα προηγούμενα 24ωρα έγιναν όλες οι απαραίτητες ενέργειες προκειμένου να μειωθούν οι τιμές στα προϊόντα και να ανταποκριθούν στις ανάγκες των καταναλωτών.

Αναλυτικότερα, η αλλαγή των συντελεστών του ΦΠΑ οδήγησε σε μείωση τιμών σε περισσότερα από 8.400 προϊόντα που διατίθενται μέσω του δικτύου πωλήσεων της ΑΒ Βασιλόπουλος. Πρόκειται για ένα νούμερο που αντιστοιχεί στο 24% των κωδικών που έχει στα ράφια της και αγγίζει το 1/3 των κατηγοριών της.

Στο δίκτυο πωλήσεων των My market η αλλαγή των συντελεστών του ΦΠΑ οδηγεί από σήμερα σε μείωση των τιμών κατά 8,9% σε 5.266. Η μείωση των τιμών αφορά σχεδόν ένα στα τρία προϊόντα που πωλούνται στα καταστήματα. Συγκεκριμένα, οι κατηγορίες και οι κωδικοί προϊόντων για τα οποία μειώνονται οι τιμές αφορούν σχεδόν το 30% των ετήσιων πωλήσεων των My market.

Η αλυσίδα Σκλαβενίτης διαβεβαιώνει ότι έχουν ήδη μειωθεί οι τιμές των προϊόντων, λόγω αναπροσαρμογής του ΦΠΑ από 24% σε 13%, σε όλα τα καταστήματα του δικτύου ανά την Ελλάδα.

Η αλυσίδα Μασούτης επισημαίνει από την πλευρά της ότι το μέτρο εφαρμόζεται ομαλά, όπως διαβεβαίωσαν την προηγούμενη εβδομάδα όλοι οι εκπρόσωποι των αλυσίδων σούπερ μάρκετ τον αντιπρόεδρο της κυβέρνησης και υπουργό Οικονομίας Γιάννη Δραγασάκη για την άμεση μείωση των τιμών και την ταχεία προσαρμογή της αγοράς, όπως θα προβλέπεται από τον νέο νόμο, προς όφελος των καταναλωτών και πελατών τους.

Εξάλλου και η αλυσίδα σούπερ μάρκετ LID Ελλάς από σήμερα μειώνει τις τιμές σε όλα τα προϊόντα που μειώθηκε ο ΦΠΑ. Η εταιρεία διευκρινίζει ότι μειώνει τις τιμές σε όλα τα προϊόντα που πωλούνται στα καταστήματά της: επώνυμα, γκάμας, προσφοράς, ακόμα και σε αυτά που είχαν παραγγελθεί με παλαιότερο ΦΠΑ. Σημειώνεται ότι οι τιμές θα μειωθούν στο ακέραιο και δεν θα υπάρχουν στρογγυλοποιημένες τιμές.

Ποια προϊόντα αφορά η μείωση του ΦΠΑ

Ο συνολικός αριθμός των κατηγοριών που επηρεάζονται από την αλλαγή των συντελεστών ΦΠΑ είναι 56. Από αυτές οι σημαντικότερες αφορούν κωδικούς προϊόντων ευρείας κατανάλωσης. Πρόκειται για τις εξής:

ΑΛΙΕΥΜΑΤΑ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΑ (π.χ. αλίπαστα, ταραμά, ρέγγες, σολομό, καπνιστά σκέτα είτε σε λάδι, πέστροφα, βακαλάο υγράλατο είτε ξηράλατο)

ΑΛΜΥΡΑ ΚΡΑΚΕΡΣ

ΑΡΤΟΣΚΕΥΑΣΜΑΤΑ (αφορά σε 4 διαφορετικές κατηγορίες και περιλαμβάνει ψωμί τοστ, πίτες για σουβλάκι, φρυγανιές, παξιμάδια και κριτσίνια. Ισχύει επίσης για όλα τα προϊόντα που τοποθετούνται στη ζεστή γωνιά των χώρων πώλησης των σούπερ μάρκετ, φρέσκα & κατεψυγμένα ψωμιά, κρουασάν, κουλούρια Θεσσαλονίκης κ.α.)

ΒΕΛΤΙΩΤΙΚΑ ΓΕΥΣΗΣ (αλάτι, ξύδι, λεμόνι, ζωμοί ψυγείου)

ΓΛΥΚΑ (αφορά σε 3 διαφορετικές κατηγορίες οι οποίες περιλαμβάνουν μπισκότα, σοκολατοειδή, κουλουράκια, γλυκά κουταλιού, πραλίνες, φυστικοβούτυρο, χαλβάδες, ταχίνι, λουκούμια, παστέλια)

ΓΛΥΚΑ SNACKS (κρουασάν, τσουρέκια, κέικ)

ΓΛΥΚΑΝΤΙΚΑ

ΔΗΜΗΤΡΙΑΚΑ (εκτός νιφάδων βρώμης)

ΕΠΙΔΟΡΠΙΑ – ΚΡΕΜΕΣ / ΓΛΥΚΙΣΜΑΤΑ ΨΥΓΕΙΟΥ (κρέμες, ρυζόγαλο, ζελέ, μουσταλευριά, γλυκά κ.α.)

ΕΤΟΙΜΑ ΦΑΓΗΤΑ ΤΥΠΟΠΟΙΗΜΕΝΑ

ΖΑΧΑΡΟΠΛΑΣΤΙΚΗ

ΖΥΜΕΣ ΝΩΠΕΣ & ΚΑΤΕΨΥΓΜΕΝΕΣ

ΚΑΤΕΨΥΓΜΕΝΕΣ ΠΑΤΑΤΕΣ

ΚΑΦΕΔΕΣ – ΑΦΕΨΗΜΑΤΑ

ΚΡΕΜΕΣ ΓΑΛΑΚΤΟΣ ΨΥΓΕΙΟΥ

ΛΑΧΑΝΙΚΑ – ΚΗΠΕΥΤΙΚΑ

ΜΑΓΕΙΡΙΚΑ ΛΙΠΗ

ΜΑΓΕΙΡΙΚΑ ΣΚΕΥΑΣΜΑΤΑ (σούπες, ζωμοί, πουρές κ.α)

ΜΑΡΓΑΡΙΝΕΣ

ΜΑΡΜΕΛΑΔΕΣ

ΜΠΑΧΑΡΙΚΑ

ΞΗΡΟΙ ΚΑΡΠΟΙ – ΑΠΟΞΗΡΑΜΕΝΑ ΦΡΟΥΤΑ

ΟΡΕΚΤΙΚΑ (ελιές, τουρσιά, έτοιμες σάλτσες ψυγείου, έτοιμες σαλάτες)

ΠΑΓΩΤΑ

ΡΟΦΗΜΑΤΑ

ΣΠΟΡΕΛΑΙΑ

ΣΥΝΟΔΕΥΤΙΚΑ ΦΑΓΗΤΩΝ (μαγιονέζες, μουστάρδες, κέτσαπ, dressings, σάλτσες)

ΤΟΜΑΤΟΠΡΟΙΟΝΤΑ

ΤΣΙΧΛΕΣ-ΚΑΡΑΜΕΛΕΣ-ΖΑΧΑΡΩΔΗ

ΧΥΜΟΙ ΦΡΟΥΤΩΝ ψυγείου και ραφιού

ΨΑΡΙ – ΠΑΡΑΣΚΕΥΑΣΜΑΤΑ ΤΥΠΟΠΟΙΗΜΕΝΑ

SNACKS ΠΑΤΑΤΑΣ, ΚΑΛΑΜΠΟΚΙΟΥ

Λάρισα

Ως μια «σημαντική ελάφρυνση για τους επαγγελματίες της εστίασης» χαρακτήρισε το μέτρο της μείωσης του ΦΠΑ από το 24% στο 13%, ο πρόεδρος του Συλλόγου Εστιατόρων και Ψητοπωλών Λάρισας Γιάννης Χρηστίδης, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ.

Ο κ. Χρηστίδης είπε ότι «η μείωση του ΦΠΑ ήταν στόχος και αγώνας του κλάδου για πολλά έτη» τονίζοντας πως με το μέτρο αυτό «ευτυχώς ξεπεράσαμε την εντατική και μπήκαμε στην βραχεία νοσηλεία». «Ήταν άδικο και κλοπή για τον πελάτη η ύπαρξη ΦΠΑ 24% στο φαγητό, γιατί δεν νομίζω πως τα μακαρόνια, τα φασολάκια, αλλά και η χοιρινή μπριζόλα ήταν είδη πολυτελείας» σημείωσε.

Επίσης ο πρόεδρος του Συλλόγου Εστιατόρων Λάρισας, υποστήριξε πως η μείωση του ΦΠΑ θα βοηθήσει τους επαγγελματίες της εστίασης, αλλά και όσους ασχολούνται με την πώληση προϊόντων διατροφής, ενώ σχετικά με το ενδεχόμενο να μειωθούν οι τιμές στους καταλόγους των εστιατορίων είπε ότι «η μείωση του ΦΠΑ είναι ένα επιπλέον κίνητρο, για όσους επαγγελματίες είχαν στο πίσω μέρος του μυαλού τους να μειώσουν τις τιμές στα καταστήματα τους».

Χανιά

Ως θετικό βήμα που ωστόσο θα πρέπει να συνδυαστεί και με άλλα μέτρα όπως η μείωση της φορολογίας χαρακτηρίζουν τη μείωση του συντελεστή του ΦΠΑ σε σειρά προϊόντων και υπηρεσιών παράγοντες της αγοράς των Χανίων.

Όπως δήλωσε στο ΑΠΕ – ΜΠΕ ο Πρόεδρος της Ομοσπονδίας Εμπόρων Βιοτεχνών Χανίων Γιάννης Παυλάκης, «είναι ένα θετικό μέτρο που εν μέρει ανακουφίζει την αγορά. Η κάθε προσπάθεια για μείωση του ΦΠΑ και η απαλλαγή από τα υψηλά ποσοστά αυξάνει την βιωσιμότητα των επιχειρήσεων. Είναι ένα σωστό μέτρο που ωστόσο θεωρώ ότι είναι ελλιπές. Δεχόμαστε ως επιχειρηματίες με χαρά ότι μείωση γίνεται, καθώς θεωρούμε ότι βοηθάει την αγορά.

Θεωρώ ότι είναι ένα μικρό βήμα το οποίο θα πρέπει να συνδυαστεί με μια γενικότερη μείωση του ΦΠΑ σε λογικά ποσοστά. Παράλληλα θα πρέπει να υπάρξουν φορολογικά μέτρα ελάφρυνσης των επαγγελματιών ώστε να υπάρχουν καλύτερα αποτελέσματα».

Την άποψη ότι η μείωση του συντελεστή του ΦΠΑ είναι ένα θετικό μέτρο που ωστόσο θα πρέπει να συνδυαστεί και με άλλα μέτρα ελάφρυνσης και ενίσχυσης εργαζομένων και επιχειρήσεων καταθέτει στο ΑΠΕ – ΜΠΕ και ο Πρόεδρος του Εργατικού Κέντρου Χανίων Γιάννης Μανωλικάκης.

«Κάθε μείωση φόρου σίγουρα βοηθάει εργαζόμενους, νοικοκυριά και επιχειρήσεις. Η μείωση του ΦΠΑ αναμφισβήτητα βοηθάει, ωστόσο κυρίως οι εργαζόμενοι θα πρέπει να δουν και αύξηση των μισθών τους. Η μείωση του ΦΠΑ είναι μια μικρή ανάσα μετά από μια περίοδο που είχαν μειωθεί τα εισοδήματα. Η μείωση του ΦΠΑ θα πρέπει ωστόσο να συνδυαστεί και με μείωση της φορολογίας. Ας ελπίσουμε ότι θα ληφθούν και άλλα μέτρα προς την κατεύθυνση της ανακούφισης των πολλών»

Τρίκαλα

Ο πρόεδρος των καταστηματαρχών εστίασης του νομού Τρικάλων, κ. Νικόλαος Παπαευθυμίου, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ για τις μειώσεις στο ΦΠΑ, τονίζει πως το συγκεκριμένο μέτρο κινείται προς τη θετική κατεύθυνση, προσθέτοντας, πως θα βοηθήσει πολλούς καταστηματάρχες στην επιβίωσή τους.

Ωστόσο, ο ίδιος δεν παραλείπει να αναφέρει ότι το μέτρο έρχεται μια κάποια καθυστέρηση, ενώ παρουσιάζει κενά στην κάλυψη όλων των καταστημάτων, για να εξηγήσει: «Δηλαδή, σε ότι αφορά στα σερβιριζόμενα είδη που είναι σε υγρή μορφή (μπύρες, κρασιά, αναψυκτικά, χυμούς κ.λπ.) αυτά παραμένουν στο 24%, όπως και ένα μεγάλο κομμάτι ιδιοκτητών καφετεριών. Πάντως, συνολικά το μέτρο αναμένεται να βοηθήσει αρκετούς καταστηματάρχες να δουν την επόμενη μέρα με περισσότερη αισιοδοξία».

«Είναι μια ανάσα για μας», επισημαίνει χαρακτηριστικά, ο πρόεδρος των καταστηματαρχών εστίασης νομού Τρικάλων, κ. Νικόλαος Παπαευθυμίου.

Ιωάννινα

Ήταν παράλογο το 24%, λέει στο ΑΠΕ – ΜΠΕ ο Χρήστος Τάτσης, πρόεδρος του σωματείου ΠΑΜΒΩΤΙΣ, (καφεμπάρ, εστιατόρια και συναφή επαγγέλματα). Όπως αναφέρει ο ΦΠΑ στην εστίαση είχε ξεκινήσει από 8% και έφτασε να τριπλασιαστεί με τους επιχειρηματίες να το απορροφούν προκειμένου να μην επιβαρυνθεί ο πελάτης.

Επίσης ο γραμματέας της Συντεχνίας Αρτοποιών Ιωαννίνων, Θεόδωρος Αργύρης κρίνει θετικά το μέτρο μείωσης του ΦΠΑ και εξηγεί πως πλην των αρτοσκευασμάτων όλα τα προϊόντα που διαθέτουν οι φούρνοι είχαν 24% φορολογικό συντελεστή. Όπως αναφέρει τον αυξημένο ΦΠΑ απορροφούσαν οι ίδιοι έως σήμερα προκειμένου προϊόντα όπως, κέικ, τυρόπιτες και άλλα γλυκίσματα να είναι προσιτά στον καταναλωτή. Το μέτρο επισημαίνει ελαφρύνει τα φορολογικά βάρη των αρτοποιών.

Βόλος

Ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Μαγνησίας Τέλης Μπασδάνης, δήλωσε πως «πρέπει να γίνει πλήρης αναδιάταξη σε χιλιάδες ομοειδή προϊόντα στα οποία όμως επιβάλλεται διαφορετικός ΦΠΑ, με την λογική της χρήσης ή αναλόγως από τον χώρο που προσφέρεται το προϊόν. Καλοδεχούμενη η μείωση του ΦΠΑ, αλλά θα έπρεπε να γίνει με ορθολογικότερο τρόπο, ώστε να καταλάβει τις μειώσεις το καταναλωτικό κοινό».

Στον χώρο της εστίασης ο πρόεδρος Γιάννης Γρηγορίου αναφέρει ότι «θα χρειαστεί ένα διάστημα για να δούμε πως θα διευκρινισθούν οι διαφοροποιήσεις από προϊόν σε προϊόν, γιατί αλλιώς χρεώνονται τα ποτά, αλλιώς τα αναψυκτικά και τα ανθρακούχα νερά και αλλιώς τα εδέσματα. Αλλιώς αγοράζουμε τον καφέ και τη ζάχαρη για παράδειγμα και αλλιώς θα πουλάμε. Αλλιώς το γάλα και αλλιώς οτιδήποτε θα περιέχει γάλα».

Οι ξενοδόχοι στον Βόλο και στα νησιά των Σποράδων, δια του προέδρου των ξενοδόχων Σκιάθου, Αλέκου Ευσταθίου, επισημαίνουν ότι “είναι πολύ δύσκολο να εξηγήσουμε στους πελάτες και στους τουρ-οπερέιτορς ότι έχουμε τόσους διαφορετικούς συντελεστές ΦΠΑ στο ίδιο προϊόν. Εχουμε τις διαφορετικές χρεώσεις σε ΦΠΑ στα σερβιριζόμενα πρωινά των ξενοδοχείων, διαφορετικό ΦΠΑ στην ημιδιατροφή και διαφορετικό στις all inclusive υπηρεσίες. Όλοι θα ψάχνουν να δουν τις διαφοροποιήσεις και να τους εξηγούμε τι συμβαίνει”.

Κρήτη

Ικανοποίηση αλλά και προβληματισμός για τη μείωση του ΦΠΑ σε επιχειρηματίες της Εστίασης, των σούπερ μάρκετ αλλά και στους καταναλωτές. Από σήμερα οι ταμειακές μηχανές εκδίδουν αποδείξεις με διαφοροποιημένο το ΦΠΑ στα είδη τροφίμων με αποτέλεσμα να υπάρχει σημαντική μείωση στους λογαριασμούς για το καλάθι της νοικοκυράς αλλά και για όσους στο πλαίσιο της διασκέδασης επιλέγουν τα εστιατόρια και τις ταβέρνες.

Μιλώντας στο ΑΠΕ – ΜΠΕ ο οικονομικός διευθυντής μεγάλης αλυσίδας σούπερ μάρκετ στην Κρήτη Μιχάλης Πλεξουσάκης είπε ότι το μέτρο της μείωσης του ΦΠΑ είναι θετικό διότι ακολουθούν οι μειώσεις στο ράφι. «Ηδη προχωρήσαμε σε ποσοστό μείωσης 10%. Όλες οι τιμές θα μειωθούν, όπως έχουν δρομολογηθεί και ήδη οι περισσότερες έχουν μειωθεί και για όλα τα είδη. Φυσικά το μέτρο αφορά είδη διατροφής κατά κύριο λόγο και συνολικά θα μειωθεί το κόστος στο καλάθι της νοικοκυράς περίπου 10% με 11%. Αυτές τις μέρες υπήρξε μία εγρήγορση για τις αλλαγές των τιμών στην οποία ανταπεξήλθαμε με αποτέλεσμα με το άνοιγμα των καταστημάτων οι καταναλωτές να βγήκαν κερδισμένοι». Σύμφωνα με τον κ. Πλεξουσάκη, οι καταναλωτές είδαν το μέτρο θετικά. «Από σήμερα θα δούμε τις αντιδράσεις αλλά από τις προηγούμενες μέρες υπήρξαν συζητήσεις των πελατών μας μέσα στα καταστήματα και όπως διαπιστώσαμε το αντιμετώπισαν πολύ θετικά και περίμεναν να το δουν στην πράξη, να δούν τον τελικό λογαριασμό. Φυσικά θα ήταν καλύτερο και πιο θετικό να υπήρχε μία οριζόντια μείωση σε όλα τα προϊόντα αλλά πιστεύω ότι λόγω των δημοσιονομικών προβλημάτων έγινε επιλεκτικά αυτή η μείωση για την οποία όμως πρέπει να πούμε ότι είναι εκτεταμένη και αυτό θα το διαπιστώσουν και οι καταναλωτές».

Στην εστίαση σε Ρέθυμνο και Ηράκλειο υπάρχει επίσης χαμόγελο όπως ανέφεραν στο ΑΠΕ ΜΠΕ εστιάτορες και επιχειρηματίες αναψυχής. Ο Χάρης Αυγουστάκης από το Δ.Σ του συλλόγου εστίασης, Ρεθύμνου όπως ανέφερε: «Η θέση μας είναι πως η μείωση του ΦΠΑ είναι μέτρο που θα δώσει σημαντικές ανάσες στον κλάδο της εστίασης. Τα θετικά τα οποία θα αποκομίσουν και το κράτος αλλά και οι επιχειρηματίες είναι πολύ περισσότερα από τα αρνητικά. Η μείωση του ΦΠΑ θα λειτουργήσει πολύ θετικά ποικιλοτρόπως, σύμφωνα με την άποψη μας». Όπως επισήμανε ο κ. Αυγουστάκης το αρνητικό είναι ότι έμεινε ένα σημαντικό μέρος επιχειρήσεων εκτός της μείωσης του ΦΠΑ όπως για τα καταστήματα αναψυχής, καφέ και μπαρ που ισχύει ακόμα το 24%. «Στην εστίαση οι επιχειρηματίες έχουν τη δυνατότητα να κάνουν έστω και μία μικρή μείωση των τιμών σεβόμενοι πάντα τους καταναλωτές. Δεν πρέπει να ξεχνάμε πως όλα αυτά τα χρόνια της κρίσης, όλες σχεδόν οι επιχειρήσει για να προστατεύσουν την πελατεία τους απορρόφησαν τις επανειλημμένες αυξήσεις του φόρου σε βάρος τους, έχοντας την αντίληψη να μην επιβαρύνουν την ήδη τραυματισμένη καταναλωτική δύναμη των πελατών τους».

Κέρκυρα

Σε ισχύ τίθενται από σήμερα και στην Κέρκυρα, οι μειώσεις τιμών στη εστίαση, μετά τη μείωση του ΦΠΑ από 24% σε 13%, όπως επιβεβαίωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Πρόεδρος του Συλλόγου Εστιατόρων και συναφών Επαγγελμάτων Κέρκυρας, Νίκος Βεργέτης.

Σύμφωνα με τον κ. Βεργέτη οι εστιάτορες του νησιού μπήκαν άμεσα στη διαδικασία μείωσης των τιμών, σε ό,τι αφορά το φαγητό, εντούτοις όπως ο ίδιος τονίζει «δε θα υπάρχει μείωση στα αλκοολούχα ποτά».

«Το συγκεκριμένο μέτρο θα βοηθήσει τους επαγγελματίες, αλλά πρόκειται για ένα ημίμετρο και όχι ακριβώς μέτρο, καθώς αφορά μόνο το φαγητό και δεν θα γίνει για όλα τα είδη της εστίασης» επισημαίνει ο Πρόεδρος του Συλλόγου Εστιατόρων και συναφών Επαγγελμάτων Κέρκυρας, επεξηγώντας πως «οι μειώσεις του ΦΠΑ θα έπρεπε να γίνουν και στα αλκοολούχα ποτά, στο καφέ και στα υπόλοιπα ροφήματα. ην ίδια ώρα την ικανοποίησή τους για την μείωση των τιμών σε βασικά είδη διατροφής, στα σούπερ μάρκετ, εξέφρασαν, σήμερα οι Κερκυραίοι πολίτες που διαπίστωσαν να έχουν γίνει ήδη οι μειώσεις στα «ράφια».

Έβρος

«Θεωρούμε θετικό μέτρο της κυβέρνησης τη μεμονωμένη μείωση του ΦΠΑ σε συγκεκριμένα είδη και τασσόμαστε στο πλευρό της, έτσι ώστε όλοι μαζί να μπορέσουμε να πετύχουμε τη μείωση του ΦΠΑ και στον υπόλοιπο κλάδο μας και ιδιαίτερα σ’ όλα τα είδη ροφημάτων, όπως καφές, σοκολάτα, τσάι, αναψυκτικά (σ.σ. είδη που εξαιρούνται της μείωσης)», δηλώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Γιώργος Κουρτίδης μέλος του ΔΣ της Ένωσης.

Ο κ. Κουρτίδης επισημαίνει ότι «Δεν είμαστε κατά της κυβέρνησης και οποιασδήποτε κυβέρνησης, είμαστε κατά της αδικίας, κατά της ανομίας, του αθέμιτου ανταγωνισμού και του διαχωρισμού της εστίασης. Είμαστε υπέρ της τήρησης των νόμων για τη σωστή και εύρυθμη λειτουργία του κράτους». Περιγράφοντας το περιβάλλον στο οποίο λειτουργεί η Εστίαση, η οποία όπως σημειώνει στον Έβρο απασχολεί περίπου 5.000 εργαζομένους, αναφέρει πως την τελευταία δεκαετία η Εστίαση δέχθηκε μεταξύ άλλων:

-αύξηση του ΦΠΑ 11 μονάδες

-φορολογείται με 22%-45%

-ασφαλίζεται με 20%

-επιβαρύνεται με εργοδοτικές εισφορές 25,06%

-πληρώνει τέλος επιτηδεύματος 650-800 ευρώ ανά εγκατάσταση

-αγοράζει με 13% ΦΠΑ και πουλάει με 24% ΦΠΑ.

«Τα αιτήματά μας είναι μονοψήφιος ΦΠΑ και χαρακτηρισμός ως ιδιώνυμο αδίκημα η μη καταβολή του. Μείωση των φορολογικών συντελεστών, μείωση των εργοδοτικών εισφορών, ξεκαθάρισμα του τοπίου με τις εταιρίες πνευματικών δικαιωμάτων, αλλαγή του νόμου στο κλείσιμο των καταστημάτων των 10 ημερών, αύξηση σε σωστά πλαίσια των decibel μουσικής, ειδικά για τους καλοκαιρινούς μήνες», συμπληρώνει ο κ. Κουρτίδης.

Click to comment

Απάντηση

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Xάος με τις προσυμπληρωμένες φορολογικές δηλώσεις

Τον κίνδυνο να βρεθούν προ δυσάρεστων εκπλήξεων αντιμετωπίζουν χιλιάδες φορολογούμενοι, λόγω των πολλών προβλημάτων που καταγράφονται στη διαδικασία υποβολής των φορολογικών δηλώσεων.

Έκτακτα επιδόματα συνταξιούχων δεν έχουν αναρτηθεί ακόμα στο taxisnet, ορισμένα υπουργεία, υγειονομικές περιφέρειες και κάποιοι Δήμοι δεν έχουν αποστείλει βεβαιώσεις αποδοχών, στα προσυμπληρωμένα εισοδήματα συνταξιούχων καταγράφονται λάθη, ενώ το ίδιο ισχύει και σε ορισμένες βεβαιώσεις τόκων καταθέσεων που έχουν αποσταλεί από κάποιες τράπεζες.

Όπως σημειώνουν Οικονομικό Επιμελητήριο και Πανελλήνια Ομοσπονδία Φοροτεχνικών Ελευθέρων Επαγγελματιών (ΠΟΦΕΕ) παρ’ ότι βρισκόμαστε στα μέσα Μαΐου, ακόμα δεν έχουν αναρτηθεί όλα τα στοιχεία που απαιτούνται για να υποβληθούν οι φορολογικές δηλώσεις. Προσθέτουν ακόμα ότι «οι φορείς του δημοσίου και οι τράπεζες, υπέβαλλαν λανθασμένα ή ελλιπή δεδομένα για τους περισσότερους φορολογούμενους. Επίσης παρατηρούμε πως οι μηχανογραφικές εταιρίες ακόμα δεν έχουν προλάβει να αναβαθμίσουν τα προγράμματα τους με τα νέα έντυπα φορολογίας γεγονός που καθιστά πολύ δύσκολη την εργασία των φοροτεχνικών».

Οι λογιστές καταγράφουν και πολλά παράπονα από υπερήλικες για το γεγονός ότι πρέπει υποχρεωτικά να δηλώσουν φέτος τον IBAN – τον οποίο δεν γνωρίζουν- ως προϋπόθεση για την υποβολή της δήλωσης. Η πρόβλεψη αυτή, παρ’ ότι συνεπάγεται ταλαιπωρία για ορισμένους φορολογούμενους μεγάλης ηλικίας είναι απαραίτητη καθώς η ΑΑΔΕ λόγω έλλειψης IBAN αναζητά μάταια 185.000 φορολογουμένους προκειμένου να τους επιστρέψει φόρους 60 εκατ. ευρώ.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τους λογιστές, τα προβλήματα αφορούν:

*Παραλείψεις στα έκτακτα επιδόματα συνταξιούχων

*Καθυστερήσεις στην αποστολή των βεβαιώσεων αποδοχών από διάφορα υπουργεία όπως το Αγροτικής Ανάπτυξης, υγειονομικές περιφέρειες και δήμους

*Ελλιπή στοιχεία για τόκους καταθέσεων και δανείων

*Λάθη στις παρακρατήσεις ελευθέρων επαγγελματιών

*Μη συμπλήρωση του κωδικού 727 για την επιστρεπτέα προκαταβολή

*Ο κωδικός 781 κατά την εκκαθάριση δεν καλύπτει τεκμήρια και υπάρχει λανθασμένος υπολογισμός εκκαθάρισης

*Λάθη στην μεταφορά ζημίας προηγούμενων ετών για γεωργικές επιχειρήσεις

*Αυτοκίνητα που ήταν σε κυκλοφορία το 2023 δεν εμφανίζονται στο έντυπο Ε1.

Περίπου 1,3 εκατομμύρια μισθωτοί και συνταξιούχοι που έχουν επιλεγεί για την αυτόματη υποβολή των δηλώσεων, θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί με τα στοιχεία που έχουν προ συμπληρωθεί στο έντυπο Ε1 από την φορολογική διοίκηση. Επιβάλλεται να ελέγξουν με σχολαστικότητα τους κωδικούς με τα ποσά των μισθών και των συντάξεων, το ύψος των ηλεκτρονικών αποδείξεων, το εμβαδόν και τη διεύθυνση της κύριας ή της δευτερεύουσας ή της εξοχική κατοικίας, τα αυτοκίνητα, τις τυχόν δαπάνες για αποπληρωμή δανείων καθώς και τα προσωπικά δεδομένα.

Η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) έχει ενημερώσει ήδη τους φορολογούμενους για τους οποίους οι δηλώσεις θα συμπληρωθούν αυτόματα, με e-mail στη θυρίδα «Τα Μηνύματά μου» της ψηφιακής πύλης myAADE και στο myAADEapp. Μάλιστα, έχει ήδη εκδώσει και το …προσωρινό εκκαθαριστικό σημείωμα το οποίο θα οριστικοποιηθεί μετά τις όποιες διορθώσεις υπάρξουν από την πλευρά των φορολογουμένων.

Όσοι από τους φορολογούμενους δεν διαπιστώσουν λάθη, κενά ή παραλείψεις στα «προκάτ» στοιχεία δεν χρειάζεται να προβούν σε κάποια ενέργεια για την υποβολή της δήλωσής τους, καθώς αυτή θα οριστικοποιηθεί αυτόματα από την ΑΑΔΕ την Τρίτη 2 Ιουλίου 2024. Σε κάθε περίπτωση, εάν το επιθυμούν, μπορούν να πατήσουν νωρίτερα το «κουμπί». Εφόσον τα στοιχεία δεν είναι ακριβή ή λείπουν δεδομένα οι φορολογούμενοι αυτοί υποχρεούνται να τροποποιήσουν ή και να συμπληρώσουν τα ορθά στοιχεία και να υποβάλουν τη δήλωσή τους, μέχρι την λήξη της προθεσμίας υποβολής της στις 26 Ιουλίου.

Σύμφωνα με το χρονολόγιο της ΑΑΔΕ:

– Μέχρι την Δευτέρα 1 Ιουλίου 2024 μπορούν να υποβάλουν αρχική δήλωση

– Από την Τρίτη 2 Ιουλίου μέχρι την Παρασκευή 26 Ιουλίου 2024 μπορούν να υποβάλουν τροποποιητική δήλωση, χωρίς κυρώσεις (επέχει θέση αρχικής δήλωσης).

Για τη διευκόλυνση των φορολογούμενων στην εφαρμογή των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος έχει δημιουργηθεί ειδικό ψηφιακό αρχείο, που περιλαμβάνει:

– Τα στοιχεία που έχει λάβει υπόψη της η ΑΑΔΕ και:

– Το φορολογικό αποτέλεσμα, χρεωστικό, μηδενικό ή πιστωτικό, που προκύπτει με βάση αυτά.

Επίσης, οι φορολογούμενοι που  έχουν επιλεγεί για τη διαδικασία της αυτόματης υποβολής της δήλωσης από την ΑΑΔΕ καθώς και όσοι έχουν υποβάλει δηλώσεις πριν την λήξη της προθεσμίας υποβολής θα ενημερώνονται σε εβδομαδιαία βάση (από το δεύτερο 15νθήμερο Μαΐου) μέσω e-mail και στη θυρίδα τους στο myAADE και το myAADEapp για μεταβολές των στοιχείων που η ΑΑΔΕ έχει λάβει για αυτούς από τρίτους φορείς (πχ εργοδότες, πιστωτικά ιδρύματα), ώστε να μπορούν να ελέγξουν εάν μεταβάλλεται η φορολογική τους υποχρέωση και να προβούν στις αναγκαίες ενέργειες.

Continue Reading

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Κόλπα πολυεθνικών με τις τιμές στην Ελλάδα

Τέλος στα παιχνίδια των τιμών των πολυεθνικών εταιρειών που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα φιλοδοξεί να βάλει η κυβέρνηση, ζητώντας βοήθεια από την Ευρωπαϊκή Ένωση για να ξεκαθαρίσουν οι όροι τιμολόγησης των προϊόντων εντός της κοινότητας. 

Ήδη, ο μέσος πληθωρισμός στην Ελλάδα έφτασε τον Απρίλιο στο 3,2%, σχεδόν μια μονάδα πάνω από τον μέσο όρο στην Ευρωζώνη όπου ο μέσος πληθωρισμός υποχώρησε τον ίδιο μήνα στο 2,4% λόγω κυρίως των τιμών των τροφίμων, αποδεικνύοντας ότι ο πληθωρισμός έχει πλέον αμιγώς “ελληνικά” χαρακτηριστικά. Ένα μεγάλο ποσοστό της ακρίβειας στα τρόφιμα (κυρίως τα βιομηχανοποιημένα) και σε έναν μεγάλο αριθμό προϊόντων καθημερινής χρήσης είναι διαπιστωμένο πλέον ότι οφείλεται στον λεγόμενο “πληθωρισμό της απληστίας” από κάποιες πολυεθνικές που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα. Οι εταιρείες αυτές έχουν επιβάλλει “ελληνικές” τιμές, πολύ υψηλότερες από τις τιμές που πωλούν τα ίδια προϊόντα σε άλλες χώρες της ΕΕ.

Στην κατεύθυνση να βρεθεί μόνιμη λύση στο πρόβλημα, με τον πρωθυπουργό να αναμένεται να αποστείλει τη Δευτέρα επιστολή στην πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής κ. Ούρσουλα Φον Ντερ Λάϊεν για το θέμα. Το βασικό αίτημα της κυβέρνησης είναι να ενεργοποιηθούν οι επιτροπές Ανταγωνισμού και Εσωτερικής Αγοράς, ώστε οι πολυεθνικές να αναγκαστούν να παραδεχθούν την κατά περίπτωση τιμολόγηση των προϊόντων τους και στη συνέχεια να προχωρήσουν σε μια εξομάλυνση των τιμών τους.

Τούτο, ενώ είναι γνωστό εκ των προτέρων ότι τη βάση για τις “ελληνικές” τιμές στα ράφια δίνει το μικρό μέγεθος της ελληνικής αγοράς και τα προβλήματα ανταγωνισμού που οδηγούν σε δεσπόζουσα θέση τις λίγες μεγάλες εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα.

Τα κόλπα με τις τιμές 

Με δεδομένο ότι για τις εταιρείες αυτές ο βασικός στόχος είναι η μεγιστοποίηση των κερδών τους, έχουν θεσπίσει μια σειρά από τεχνικές στις οποίες συνεργάζονται η μητρική εταιρεία με τις θυγατρικές της σε κάθε χώρα (εν προκειμένω την Ελλάδα) για να αυξήσουν ή να διατηρήσουν ψηλά τις τιμές τους.

Συγκεκριμένα: 

  • Στην περίπτωση που η θυγατρική στην Ελλάδα δεν έχει παραγωγική αλλά μόνο εμπορική δραστηριότητα, μπορεί η μητρική να επιβάλλει υψηλότερο κόστος χρήσης της φίρμας των προϊόντων (Royalties) κρατώντας έτσι τις τιμές ψηλά για μια συγκεκριμένη αγορά.
  • Στην περίπτωση που έχει και παραγωγική εκτός από εμπορική δραστηριότητα, μπορεί η μητρική να επιβάλλει την αγορά πρώτων υλών με υψηλές τιμές από άλλες θυγατρικές της που έχουν έδρα εκτός Ελλάδας, διατηρώντας ή και αυξάνοντας τις τιμές για τον καταναλωτή στην Ελλάδα.

  • Επίσης, αν μια εταιρεία κατέχει ένα μεγάλο μερίδιο της αγοράς χωρίς ισχυρό ανταγωνισμό, η θυγατρική εταιρεία που δραστηριοποιείται στην Ελλάδα είναι δυνατό να εμφανίζει ότι δανείζεται από τη μητρική της με -σκόπιμα- υψηλά επιτόκια, μεταφέροντας το υψηλό κόστος δανεισμού στις τελικές τιμές για τον καταναλωτή.

Γενικά, η μεγιστοποίηση του κέρδους οδηγεί τις πολυεθνικές να συγκρατούν το κόστος των προϊόντων τους σε μεγάλες αγορές όπου αντιμετωπίζουν ισχυρό ανταγωνισμό, αυξάνοντας τις τιμές των προϊόντων τους σε μικρότερες αγορές όπου κατέχουν μεγάλο μερίδιο αγοράς, εφαρμόζοντας εναρμονισμένες πρακτικές στις διαμόρφωση των τιμών.

Το παράδειγμα του βρεφικού γάλακτος 

Πιο πρόσφατο, αλλά χαρακτηριστικό παράδειγμα, εναρμονισμένης πρακτικής είναι το πρόβλημα που προέκυψε πριν από λίγους μήνες με τιμή στο βρεφικό γάλα. Λόγω και του ανελαστικού της δαπάνης αγοράς του από οικογένειες με βρέφη, εντοπίστηκε ότι οι τιμές στην Ελλάδα ήταν αυξημένες από 32% έως και 130% σε σχέση με τη χαμηλότερη τιμή εντός της ΕΕ, ανάλογα με τη μάρκα και τη συσκευασία του προϊόντος.

Το υπουργείο Ανάπτυξης αναγκάστηκε να επιβάλλει πλαφόν στο κέρδος των εταιρειών. Συγκεκριμένα, στο τέλος Ιανουαρίου το υπουργείο Ανάπτυξης όρισε ότι το μεικτό περιθώριο κέρδους δεν μπορεί να είναι μεγαλύτερο από το λειτουργικό κόστος της επιχείρησης, στην οικεία κατηγορία προϊόντων, βάσει των οικονομικών καταστάσεων της αμέσως προηγούμενης διαχειριστικής περιόδου, προσαυξημένο κατά 7% επί των καθαρών πωλήσεων, αφαιρουμένων των εκπτώσεων, των πιστώσεων ή άλλων παροχών. Μάλιστα, θεσπίστηκε και υψηλά πρόστιμα σε όσους παραβιάζουν το ποσοστό κέρδους άπαξ ή κατ’ εξακολούθηση.

capital.gr

Continue Reading

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Γιατί επιμένει ο πληθωρισμός στα τρόφιμα | Το ελληνικό πρόβλημα

Κλιματική κρίση, αυξημένο κόστος παραγωγής, πληθωρισμός της απληστίας και αυξημένες εισαγωγές είναι κάποιες οι αιτίες για τις οποίες οι ανατιμήσεις στα τρόφιμα στην Ελλάδα, είναι μεγαλύτερες από το μέσο όρο της Ευρωζώνης.

Αύξηση 5,4% κατέγραψαν οι τιμές των τροφίμων τον Απρίλιο, οριακά αυξημένες σε σχέση με την αύξηση κατά 5,3% που κατέγραψαν σε ετήσια βάση τον περασμένο Μάρτιο. Με βάση τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, για τον Απρίλιο, αν τα τρόφιμα παρέμεναν στις περσινές – ήδη υψηλές – τιμές τους, ο πληθωρισμός για τον περασμένο μήνα αντί 3,1%, θα ήταν 2%.

Με άλλα λόγια, οι ανατιμήσεις στα τρόφιμα ευθύνονται για το 1/3 του μέσου πληθωρισμού. Οι λόγοι για τους οποίους οι τιμές των τροφίμων στην Ελλάδα αυξάνονται με ρυθμό τριπλάσιο του μέσου όρου της ευρωζώνης (τον Μάρτιο είχαμε αυξήσεις στην Ελλάδα 5,3% και 1,8% στην Ευρωζώνη) είναι πολλοί.

Ο πρώτος είναι το κόστος παραγωγής. Η έλλειψη εργατικών χεριών για την πρωτογενή παραγωγή αύξησε τα μεροκάματα. Επίσης, η πρωτογενής παραγωγή έχει ακόμη υψηλή εξάρτηση από τα υγρά καύσιμα και ειδικά από το πετρέλαιο. Οι ανατιμήσεις του πετρελαίου από την αρχή του χρόνου, λόγω της κρίσης στη Μέση Ανατολή, αύξησαν περαιτέρω το κόστος παραγωγής, οδηγώντας τους αγρότες σε κινητοποιήσεις στις αρχές του χρόνου.

Δεύτερος λόγος είναι οι φυσικές καταστροφές. Οι περσινές ζημιές της Θεσσαλία, όχι μόνο στην παραγωγή, αλλά και στο ζωικό και φυτικό κεφάλαιο, δεν έχουν ακόμη αποκατασταθεί. Το αποτέλεσμα είναι μειωμένη παραγωγή με υψηλές τιμές και αθρόες εισαγωγές – επίσης σε υψηλές τιμές – για να καλυφθεί η ζήτηση στα μεγάλα αστικά κέντρα.

Ο δείκτης τιμών καταναλωτή, στην ανάλυσή του κατά είδος τροφίμων, είναι ενδεικτικός. Εκτός από την αύξηση ρεκόρ κατά 63,7% στην τιμή του ελαιόλαδου, λόγω της περσινής κακής παραγωγής, καταγράφονται αυξήσεις στις τιμές των νωπών φρούτων κατά 10,6%, των νωπών ψαριών κατά 10,7%, του ρυζιού κατά 8,5% των λαχανικών κατά 6,4%, ενώ και τα λοιπά βιομηχανικά τρόφιμα είχαν αύξηση τιμών κατά 5%.

Την ίδια ώρα, ο πληθωρισμός των δημητριακών, που αυξήθηκε τη διετία 2022 -2023 λόγω του πολέμου στην Ουκρανία, έχει αρχίσει να υποχωρεί. Στην κατεύθυνση αυτή καταγράφονται μείωση τιμών κατά 16,6% στα υπόλοιπα βρώσιμα έλαια (ηλιέλαια, καλαμποκέλαια), 3,5% στις τιμές των ζυμαρικών και 0,7% στην τιμή του ψωμιού.

Οι τεράστιες διαφορές από το χωράφι στο ράφι

Τρίτος λόγος είναι οι τεράστιες αυξήσεις από το “χωράφι στο ράφι”. Το καθεστώς που διέπει τις τιμές από τον παραγωγό στο καταναλωτή έχει πολλούς μεσάζοντες, οι οποίοι αυξάνουν υπερβολικά τις τελικές τιμές, με έναν μηχανισμό ο οποίος δεν είναι απολύτως διαφανής.

Τέταρτος λόγος είναι ο πληθωρισμός της απληστίας Στα επεξεργασμένα τρόφιμα οι βιομηχανίες του χώρου διατηρούν τα ποσοστά κέρδους τους, παρά τις ανατιμήσεις. Σύμφωνα με έρευνα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η Ελλάδα “υποφέρει” από το δεύτερο υψηλότερο πληθωρισμό απληστίας εντός της ΕΕ, ο οποίος αυξάνει τον μέσο πληθωρισμό κατά 1%.

Τα μέτρα που έχουν ληφθεί από το 2022 μέχρι σήμερα με τα καλάθια του νοικοκυριού και στη συνέχεια το κυνήγι των προσφορών είναι στη σωστή κατεύθυνση, αλλά αποδεικνύεται ότι δεν μπορούν να αντιμετωπίσουν τις ανατιμήσεις.

Πρόβλημα και η χαμηλή αγοραστική δύναμη

Στη μεγάλη εικόνα, οι τιμές των τροφίμων σε επίπεδο γενικού δείκτη, σύμφωνα με την Eurostat, είναι χαμηλότερες κατά 9% σε σχέση με τον μέσο όρο της Ευρωζώνης. Ωστόσο, το πρόβλημα της ακρίβειας είναι οξύτερο στην Ελλάδα για τα χαμηλά και μεσαία εισοδήματα αφού, την ίδια ώρα, η αγοραστική δύναμη των ελληνικών νοικοκυριών είναι 33% χαμηλότερη από τον μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, διατηρώντας τους Έλληνες καταναλωτές τους δεύτερους φτωχότερους καταναλωτές εντός της Ένωσης των 27 χωρών μετά τους Βούλγαρους.

Continue Reading
Green logo ENA Club with text ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ

Κατοικία

a house with a green roof and road signs left and right
tractor in the background of the text
white night text
food track
blue circle with steel construction
arrows as a circle symbol of recycling
paint cans
letters AG as logo
gear and tool as logo pavlidis
timetable

newsletter



Καιρος

Πρωτοσέλιδα

Χρήσιμα

Δρομολόγια Πλοίων από και προς Καβάλα

Γιατροί ΕΟΠΥΥ ΚΑΒΑΛΑΣ

espa logo

espa_logo_en