Επίδομα θέρμανσης: Έρχονται αλλαγές – Ποια τα επικρατέστερα σενάρια
Στις 15 Οκτωβρίου ξεκινάει η διάθεση του πετρελαίου θέρμανσης και στο υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών «μετράνε» τα δημοσιονομικά περιθώρια για τη στήριξη των νοικοκυριών το χειμώνα που έρχεται
Η εκτίναξη της τιμής του πετρελαίου Brent στις διεθνείς αγορές πάνω από τα 90 δολάρια το βαρέλι, αλλά και οι ζοφερές εκτιμήσεις ότι μπορεί στο ορατό μέλλον να ξεπεράσει και τα 100 δολάρια, προκαλούν έντονη ανησυχία στην κυβέρνηση και προσθέτουν έναν ακόμη πονοκέφαλο στους καταναλωτές ενόψει του χειμώνα
Η κυβέρνηση μελετά τα δημοσιονομικά περιθώρια για να καθορίσει τις προϋποθέσεις των δικαιούχων
Με δεδομένο μάλιστα, ότι εφόσον ξεκινούσε σήμερα η διάθεση του πετρελαίου, η τιμή του θα διαμορφωνόταν πέριξ του 1,5 ευρώ το λίτρο, στο οικονομικό επιτελείο έχουν αρχίσει να κάνουν διάφορα σενάρια προκειμένου να κάνουν λιγότερο δύσκολη την κατάσταση για τα νοικοκυριά.
Το επίδομα θέρμανσης
Σύμφωνα με πληροφορίες μέχρι στιγμής:
Δεν έχει κλειδώσει το ύψος της ενίσχυσης. Πέρυσι το επίδομα ξεκινούσε από 100 ευρώ και έφτανε έως 800 ευρώ ανάλογα με την περιοχή και τη σύνθεση του νοικοκυριού με προσαύξηση στα 1.000 ευρώ ειδικά για κατοίκους περιοχών με πολύ κρύο ενώ για νέους δικαιούχους και όσους γύρισαν την πλάτη στο φυσικό αέριο το επίδομα έφτανε έως και 1.600 ευρώ.
Παραμένει ανοιχτό το ενδεχόμενο οριζόντιας κρατικής επιδότησης της τιμής του πετρελαίου θέρμανσης στην αντλία η οποία εφαρμόστηκε τη περυσινή σεζόν και συμπίεσε τη λιανική τιμή για τα νοικοκυριά σε επίπεδα κάτω από 1,20 ευρώ το λίτρο. Πέρυσι είχαν βάλει πλάτη και τα διυλιστήρια με πρόσθετη επιδότηση στην αντλία.
Δεδομένη θεωρείται η κατάργηση της χορήγησης διπλού επιδόματος για τη μετατροπή του καυστήρα από φυσικό αέριο σε πετρέλαιο καθώς η τιμή του φυσικού αερίου έχει μειωθεί αισθητά σε σχέση με πέρυσι. Το μέτρο του διπλού επιδόματος, όπως διευκρινίζουν πηγές του ΥΠΕΘΟ, ήταν προσωρινό εξαιτίας της ενεργειακής κρίσης.
Οι τελικές αποφάσεις για το επίδομα θέρμανσης που θα χορηγηθεί στα νοικοκυριά θα κλειδώσουν στις αρχές Οκτωβρίου λίγες ημέρες πριν ξεκινήσει η διάθεσή του.
Στις 15 Οκτωβρίου ξεκινά η διάθεση του πετρελαίου θέρμανσης.
Οι δικαιούχοι
Σημειώνεται ότι δικαιούχοι του επιδόματος θέρμανσης είναι φυσικά πρόσωπα άγαμα ή έγγαμα ή σε κατάσταση χηρείας ή σε πρόσωπα που έχουν συνάψει σύμφωνο συμβίωσης ή εν διαστάσει ή διαζευγμένα, τα οποία για τη θέρμανσή τους καταναλώνουν πετρέλαιο εσωτερικής καύσης θέρμανσης ή φωτιστικό πετρέλαιο (μπλε κηροζίνη) ή φυσικό αέριο ή υγραέριο ή καυσόξυλα ή βιομάζα (πέλετ) ή θερμική ενέργεια μέσω τηλεθέρμανσης.
Ειδικά για τη χορήγηση επιδόματος θέρμανσης στους καταναλωτές καυσόξυλων και βιομάζας (πέλετ) είχε τεθεί ως πρόσθετη προϋπόθεση το ακίνητο να βρίσκεται σε οικισμό με πληθυσμό ίσο ή κατώτερο των 10.000 κατοίκων και ο αντίστοιχος συντελεστής επιδότησης να είναι ίσος ή μεγαλύτερος του 0,8.
Το επίδομα θέρμανσης χορηγείται με εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια. Το συνολικό οικογενειακό εισόδημα, πραγματικό και τεκμαρτό, πρέπει να είναι έως 16.000 ευρώ για άγαμο υπόχρεο ή υπόχρεο σε κατάσταση χηρείας ή εν διαστάσει και 24.000 ευρώ για έγγαμο υπόχρεο ή τους έγγαμους ή τα μέρη του συμφώνου συμβίωσης που υποβάλλουν ξεχωριστή φορολογική δήλωση ή τους έγγαμους που υποβάλλουν φορολογική δήλωση ή τα φυσικά πρόσωπα που έχουν συνάψει σύμφωνο συμβίωσης και έχουν υποβάλει κοινή φορολογική δήλωση χωρίς τέκνα, το οποίο προσαυξάνεται κατά 3.000 ευρώ για κάθε τέκνο. Για μονογονεϊκή οικογένεια το εισόδημα ανέρχεται έως 27.000 ευρώ, με προσαύξηση 3.000 ευρώ για κάθε τέκνο μετά το πρώτο.
Παράλληλα η συνολική αξία της ακίνητης περιουσίας δεν πρέπει να υπερβαίνει τα 200.000 ευρώ για τους άγαμους και τα 300.000 ευρώ για τους έγγαμους ή μέρη συμφώνου συμβίωσης και τις μονογονεϊκές οικογένειες.
Φωτιά σε λεωφορείο του ΟΑΣΘ στον Περιφερειακό της Θεσσαλονίκης
Φωτιά ξέσπασε το πρωί της Τρίτης σε λεωφορείο του ΟΑΣΘ στον Περιφερειακό της Θεσσαλονίκης.
Η φωτιά εκδηλώθηκε στο λεωφορείο μετά την γέφυρα της Περραιβού στο ρεύμα προς τα δυτικά. Σημειώνεται ότι το λεωφορείο δεν μετέφερε επιβάτες και ο οδηγός πρόλαβε να βγει χωρίς να τραυματιστεί.
Στο σημείο έσπευσαν 20 πυροσβέστες με επτά οχήματα. Η Τροχαία έχει διακόψει την κυκλοφορία των οχημάτων από τον κόμβο της Πυλαίας στο ρεύμα προς δυτικά.
Δίκη για το Μάτι: Με τον νέο Ποινικό Κώδικα θα μπορούσε να είναι και οι 6 στη φυλακή
Είδαν τους δικούς τους ανθρώπους να σβήνουν στις φλόγες. Θρήνησαν και θρηνούν παιδιά, γονείς, συντρόφους και φίλους. Οσοι κατάφεραν να επιζήσουν σώθηκαν σαν από θαύμα, μένοντας για ώρες αβοήθητοι σε στεριά και θάλασσα. Με πληγές που ποτέ δεν θα κλείσουν, οι συγγενείς των θυμάτων τηςφονικής πυρκαγιάς στο Μάτι αλλά και οι επιζήσαντες της ανείπωτης καταστροφής «πορεύονταν» έξι χρόνια τώρα με την προσδοκία της απονομής Δικαιοσύνης. Μια προσδοκία που, όμως γι’ αυτούς, δεν εκπληρώθηκε.
Τη Μεγάλη Δευτέρα, το Τριμελές Εφετείο Πλημμελημάτων, έπειτα από αποδεικτική διαδικασία 1,5 έτους, ανακοίνωσε ποινές-χάδι για μόλις έξι από τους συνολικά 21 κατηγορούμενους της υπόθεσης. Ποινές που ο καθένας από τους έξι καταδικασθέντες μπορεί μάλιστα να εξαγοράσει, αρκεί να καταβάλει ποσό 38.000 ευρώ -περίπου 365 ευρώ για κάθε ανθρωποκτονία εξ αμελείας για την οποία κρίθηκε ένοχος- και μάλιστα σε δόσεις!
Πώς στάθμισε η «ζυγαριά» της Δικαιοσύνης τις ποινικές ευθύνες όσων κάθισαν στο εδώλιο κατηγορούμενοι για τη μεγάλη καταστροφή στο Μάτι; Είχαν τη δυνατότητα οι δικαστές να επιβάλουν αυστηρότερες ποινές; Θα μπορούσε η απόφαση του δικαστηρίου να ήταν άλλη αν οι κατηγορούμενοι δικάζονταν με τις νέες ποινικές διατάξεις που ισχύουν από την 1η Μαΐου; Αντιστοιχεί η ετυμηγορία του πρωτόδικου δικαστηρίου με το μέγεθος της εθνικής καταστροφής που έλαβε χώρα στο Μάτι τον Ιούλιο του 2018 και στοίχισε τη ζωή σε 104 συνανθρώπους μας; «Οχι», είναι η απάντηση που ακούγεται από τα χείλη όλων, ειδικών και μη. Ομως ποιος ευθύνεται γι’ αυτό;
Η ετυμηγορία
Το πρωί της Μεγάλης Δευτέρας, ο πόνος και η οργή των συγγενών των θυμάτων της φονικής πυρκαγιάς ξεχείλισε μέσα στη δικαστική αίθουσα, όταν άκουσαν την πρόεδρο του δικαστηρίου να κηρύσσει αθώους 15 κατηγορούμενους και να επιβάλλει στους υπόλοιπους έξι από αυτούς εξαγοράσιμες ποινές φυλάκισης από πέντε έως τρία έτη, κρίνοντάς τους κατά περίπτωση ενόχους για ανθρωποκτονίες κατά συρροή από αμέλεια και σωματικές βλάβες κατά συρροή.
Συγκεκριμένα, σε πενταετή φυλάκιση εξαγοράσιμη καταδικάστηκαν πέντε τότε υψηλόβαθμα στελέχη του κρατικού μηχανισμού και συγκεκριμένα οι Σωτήρης Τερζούδης, αρχηγός Επιχειρήσεων του Πυροσβεστικού Σώματος,Βασίλης Ματθαιόπουλος, υπαρχηγός Επιχειρήσεων του Πυροσβεστικού Σώματος, Ιωάννης Φωστιέρης, διοικητής του Ενιαίου Συντονιστικού Κέντρου Επιχειρήσεων, Νικόλαος Παναγιωτόπουλος, διοικητής της Διοίκησης Πυροσβεστικής Υπηρεσίας Αθηνών και Χαράλαμπος Χιώνης, διοικητής Πυροσβεστικών Υπηρεσιών Ανατολικής Αττικής. Ποινή φυλάκισης μόλις τριών ετών, επίσης εξαγοράσιμη, επιβλήθηκε στον Κων. Αγγελόπουλο, τον άνθρωπο που προκάλεσε την πυρκαγιά καίγοντας ξερά κλαδιά στην αυλή του σπιτιού του, στο Νταού Πεντέλης. Επιπλέον, το δικαστήριο αναγνώρισε το ελαφρυντικό του πρότερου σύννομου βίου στους τέσσερις από τους έξι καταδικασθέντες και συγκεκριμένα στους Σωτήρη Τερζούδη, Ιωάννη Φωστιέρη, Νικόλαο Παναγιωτόπουλο και Χαράλαμπο Χιώνη.
Αντίθετα, για το δικαστήριο δεν προέκυψε καμία ποινική ευθύνη για στελέχη της Περιφέρειας Αττικής, παράγοντες της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, της Πολιτικής Προστασίας και της Αστυνομίας. Ετσι, αθώοι ομόφωνα κρίθηκαν ο τότε αξιωματικός στα Εναέρια Μέσα της ΕΛ.ΑΣ. Χαράλαμπος Συρογιάννης, ο τότε γενικός γραμματέας Πολιτικής Προστασίας Ιωάννης Καπάκης, η τότε περιφερειάρχης Αττικής Ρένα Δούρου, οι τότε δήμαρχοι Μαραθώνα Ηλίας Ψινάκης και Πεντέλης Δημήτριος-Στέργιος Καψάλης, όπως επίσης ομόφωνα αθωώθηκαν και τα στελέχη της Πυροσβεστικής Χρήστος Γκολφίνος, Φίλιππος Παντελεάκος, Δαμιανός Παπαδόπουλος, Χρήστος Λάμπρης, Χρήστος Δροσόπουλος, Γεώργιος Πορτοζούδης και Στέφανος Κολοκούρης. Ακόμη, αθώοι κρίθηκαν, παρά την αντίθετη εισαγγελική πρόταση, οι Βάιος Θανασιάς, τότε αντιδήμαρχος Δήμου Μαραθώνα, Ευάγγελος Μπουρνούς, τότε δήμαρχος Ραφήνας – Πικερμίου και Αντώνης Παλπατζής, τότε αντιδήμαρχος Ραφήνας – Πικερμίου. Και οι αθωώσεις αυτές είναι ακόμη «αγκάθι» για τους συγγενείς των θυμάτων και τους επιζήσαντες, που αναρωτιούνται γιατί δεν αποδόθηκαν καν ποινικές ευθύνες σε εκπροσώπους για παράδειγμα του Λιμενικού Σώματος, το οποίο την ημέρα της τραγωδίας ήταν απόν, αφού όσοι κατέφυγαν στη θάλασσα για να γλιτώσουν από τις φλόγες, σώθηκαν από ιδιωτικά σκάφη και ψαράδες.