Quantcast
Connect with us

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Χατζηδάκης | Αν καταρρεύσει η ΔΕΗ θα καταρρεύσει και η χώρα

Είναι θέμα της Δικαιοσύνης η αναζήτηση τυχόν ευθυνών. Το σχέδιο διάσωσης δεν θα επιβαρύνει τους καταναλωτές. Οι εργαζόμενοι στον ΔΕΔΔΗΕ δεν πρέπει να ανησυχούν. Η μεγάλη μου αγωνία είναι να μην γίνει μπλάκ-άουτ.

Αν υπάρχει θέμα ευθυνών που πρέπει να αναζητηθούν για τη ΔΕΗ, αυτό είναι ζήτημα της ίδιας της Δικαιοσύνης, επισημαίνει ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης.

Ο υπουργός κάνει λόγο, μιλώντας στο ΑΠΕ/ΜΠΕ, για ένα πλέγμα λανθασμένων και άστοχων επιλογών που, συνδυαστικά, οδήγησαν την εταιρεία στα πρόθυρα της χρεοκοπίας ενώ υπογραμμίζει πως εκείνο που ενδιαφέρει πρωτίστως αυτή τη στιγμή «είναι να σωθεί η ΔΕΗ, διότι αν καταρρεύσει, θα καταρρεύσει μαζί της και η χώρα».

Ο κ. Χατζηδάκης επισημαίνει ότι οι εργαζόμενοι στον ΔΕΔΔΗΕ δεν έχουν κάτι να φοβηθούν ενώ και οι τράπεζες μόνο να κερδίσουν έχουν από τη διαδικασία μερικής ιδιωτικοποίησης του Διαχειριστή, καθώς θα ενισχυθεί η θέση τόσο του ΔΕΔΔΗΕ όσο και της ΔΕΗ. Τονίζει ακόμη ότι:

-Η μείωση του ΕΤΜΕΑΡ που θα γίνει προκειμένου να αναπροσαρμοστούν τα τιμολόγια της ΔΕΗ χωρίς να αυξηθεί το κόστος για τους καταναλωτές, δεν θα δημιουργήσει πρόβλημα στις πληρωμές των παραγωγών ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές.

-Η απόσυρση ορισμένων λιγνιτικών μονάδων θα γίνει σταδιακά και με παράλληλη διασφάλιση πόρων από την ΕΕ προς αυτή την κατεύθυνση.

-Η ιδιωτικοποίηση των ΕΛΠΕ και της ΔΕΠΑ θα προσελκύσουν το ενδιαφέρον των αγορών και θα στείλουν συνολικά το μήνυμα ότι η Ελλάδα είναι μια χώρα φιλική στην επιχειρηματικότητα και στις επενδύσεις.

-Η βούληση της κυβέρνησης είναι να στηριχθεί η επένδυση στις Σκουριές, με σεβασμό όλων των αναγκαίων περιβαλλοντικών όρων.

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της συνέντευξης του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστή Χατζηδάκη:

Ερ.: Ανακοινώσετε μέτρα στήριξης και εξυγίανσης της Δ.Ε.Η. Σε πόσο χρόνο εκτιμάτε ότι μπορεί η εταιρεία να επιστρέψει στην κερδοφορία;

Απ.: Ακούστε, αυτή την ώρα είμαστε στη φάση της διάσωσης. Όταν κάποιος είναι στην εντατική δεν ρωτάμε πότε θα χορέψει. Ρωτάμε πότε θα γίνει καλά. Έχω τρεις αγωνίες με τη ΔΕΗ: Να μην γίνει μπλακ-αουτ. Να περάσουμε χωρίς πρόβλημα την 24η Σεπτεμβρίου -όταν και θα βγει η επόμενη έκθεση του ορκωτού ελεγκτή, της Ernst & Young, για τη βιωσιμότητα της επιχείρησης. Και τρίτον, να συμφωνήσουμε με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τα διαρθρωτικά μέτρα στην αγορά της ενέργειας μέχρι την 31η Οκτωβρίου. Αυτές είναι οι πρώτες μου έγνοιες. Γνωρίζετε ότι έχουμε ήδη ανακοινώσει 10 μέτρα προς την κατεύθυνση της σωτηρίας και της εξυγίανσης της επιχείρησης, όπου κρίσιμος θα είναι ο ρόλος της νέας διοίκησης της ΔΕΗ, η οποία θα κληθεί να εξειδικεύσει και να υλοποιήσει τα μέτρα.

Ερ.: Έχετε αναφερθεί κατ’ επανάληψη σε ευθύνες της προηγούμενης κυβέρνησης αλλά και των θεσμών για τη συμφωνία αναφορικά με τη Δ.Ε.Η. και τις επιπτώσεις που είχε στα οικονομικά της επιχείρησης. Είπατε ακόμη ότι με τη συμφωνία αυτή ευνοήθηκαν ισχυρά οικονομικά συμφέροντα σε βάρος της Δ.Ε.Η., όπως για παράδειγμα με την υπόθεση των δημοπρασιών ΝΟΜΕ. Θα υπάρξει περαιτέρω διερεύνηση και καταλογισμός ευθυνών για τα θέματα αυτά;

Απ.: Οι κυβερνήσεις των ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ οδήγησαν τη ΔΕΗ στα πρόθυρα της κατάρρευσης: Πρώτα εγκατέλειψαν το σχέδιο της «μικρής ΔΕΗ» της κυβέρνησης Σαμαρά -που προέβλεπε την ιδιωτικοποίηση του 1/3 της εταιρείας, τα χρήματα από την οποία θα ενίσχυαν την εξυγίανσή της- για να παίξουν θεατρικές παραστάσεις υπεράσπισης του δημόσιου χαρακτήρα της. Προώθησαν μια ουσιαστικά δωρεάν ιδιωτικοποίηση, με την αδιανόητη μείωση του μεριδίου της στην αγορά από το 90% στο 50%, χωρίς το παραμικρό οικονομικό αντάλλαγμα, με αποτέλεσμα η εταιρεία να δουλεύει 4 χρόνια τώρα για να χάσει πελάτες! Υιοθέτησαν τα ΝΟΜΕ, τις δημοπρασίες ηλεκτρικού ρεύματος, όπου η ΔΕΗ πουλούσε ρεύμα κάτω του κόστους προς όφελος των ανταγωνιστών της, με ζημιές που ξεπερνούν τα 600 εκατ.! Την οδήγησαν, από 90 εκατ. κέρδη το 2014, να φτάσει να έχει 900 εκατ. ζημιές το 2018 και τη μετοχή της να έχει χάσει το 83% της χρηματιστηριακής της αξίας της μέσα σε 4 χρόνια. Και πριν λίγους μήνες, η Ernst & Young, ο ορκωτός ελεγκτής, προειδοποίησε στην ετήσιά της έκθεση, ότι η εταιρεία αντιμετωπίζει άμεσα προβλήματα βιωσιμότητας. Καταλαβαίνετε ότι μιλάμε για ένα πλέγμα λανθασμένων και άστοχων επιλογών που, συνδυαστικά, οδήγησαν την εταιρεία στα πρόθυρα της χρεοκοπίας. Επομένως, εμένα αυτό που με ενδιαφέρει πρωτίστως αυτή τη στιγμή είναι να σωθεί η ΔΕΗ, διότι αν καταρρεύσει, θα καταρρεύσει μαζί της και η χώρα. Από εκεί και πέρα, η πολιτική ευθύνη για την αποτυχία του κ. Τσίπρα και των κυβερνήσεών του σε αυτό, όπως και σε μια σειρά άλλα θέματα, αποδόθηκε από τους πολίτες στις πρόσφατες εκλογές. Και αν υπάρχει θέμα ευθυνών που πρέπει να αναζητηθούν, αυτό είναι ζήτημα της ίδιας της Δικαιοσύνης.

Ερ.: Ανακοινώσατε αναπροσαρμογή των τιμολογίων της ΔΕΗ με ισοδύναμα μέτρα που θα αντισταθμίσουν την αύξηση για τους τελικούς καταναλωτές. Σε αυτά περιλαμβάνεται και η μείωση του ΕΤΜΕΑΡ. Ωστόσο φορείς της αγοράς ανανέωσιμων πηγών ενέργειας ανησυχούν για τις επιπτώσεις της μείωσης στις καθυστερήσεις πληρωμών προς τους παραγωγούς. Πώς το σχολιάζετε;

Απ.: Είχαμε πει προεκλογικά ότι οι καταναλωτές της ΔΕΗ θα συνεχίσουν να πληρώνουν όσα πλήρωναν και τηρούμε αυτή τη δέσμευσή μας. Η μείωση του ΕΤΜΕΑΡ στα τιμολόγια της ΔΕΗ είναι μία από τις δύο μειώσεις που διασφαλίζουν ότι δεν θα επιβαρυνθούν οι καταναλωτές. Από εκεί και πέρα, οι παραγωγοί δεν έχουν λόγο να ανησυχούν, καθώς έχουμε εξετάσει το ζήτημα ενδελεχώς: Οι πληρωμές τους είναι εξασφαλισμένες, καθώς ο ειδικός λογαριασμός για τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ) έχει πλεόνασμα. Και η εκτίμηση που υπάρχει είναι ότι το πλεόνασμα αυτό θα είναι επαρκές ώστε να μην υπάρξει κανένα πρόβλημα στην αγορά ΑΠΕ και στο μέλλον.

Ερ.: Μιλήσατε για ζημιογόνες λιγνιτικές μονάδες που θα κόστιζαν λιγότερο στη Δ.Ε.Η. αν έκλειναν, ενώ ορισμένες από τις μονάδες αυτές λειτουργούν κατά παρέκκλιση της ευρωπαϊκής περιβαλλοντικής νομοθεσίας. Έχουν προσμετρηθεί τυχόν επιπτώσεις στην ασφάλεια εφοδιασμού από την απόσυρση μονάδων όπως του Αμύνταιου και της Καρδιάς;

Απ.: Σχετικά με τις λιγνιτικές μονάδες, όλοι θυμόμαστε να τις αποκαλούν ορισμένοι «πετράδια» της ΔΕΗ. Είδαμε ωστόσο την κατάληξη της ιδιωτικοποίησης που διοργάνωσε ο ΣΥΡΙΖΑ, όπου δεν βρέθηκε αγοραστής, υπογραμμίζοντας με αυτό τον τρόπο την απαξίωσή τους. Και δεν είναι να απορεί κανείς που δεν υπήρξε κανένα ενδιαφέρον, καθώς ορισμένες από αυτές -οι παλαιότερες- μας κοστίζουν ακριβότερα παραμένοντας ανοιχτές, παρά αν ήταν κλειστές και συνεχίζαμε να πληρώνουμε κανονικά τους εργαζόμενους. Αυτό έρχεται ως συνέπεια της πολιτικής της ΕΕ για την απολιγνιτοποίηση, που επιβάλλει υψηλό κόστος σε εταιρείες όπως είναι η ΔΕΗ που έχουν υψηλές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. Είναι λοιπόν προφανές ότι πρέπει και στην Ελλάδα να προχωρήσουμε σε σταδιακή απολιγνιτοποίηση, με την απόσυρση ορισμένων λιγνιτικών μονάδων. Λέω σταδιακή, διότι
αυτό θα γίνει σε μια εύλογη μεταβατική περίοδο και με παράλληλη διασφάλιση πόρων από την ΕΕ προς αυτή την κατεύθυνση. Η μεταβατική περίοδος θα βοηθήσει να εξασφαλιστεί ο επαρκής εφοδιασμός της χώρας από άλλες πηγές ενέργειας. Για παράδειγμα τις ΑΠΕ, όπου έχουμε ως στόχο να αυξήσουμε το ποσοστό συμμετοχής τους στο ενεργειακό μίγμα της Ελλάδας αλλά και να ενθαρρύνουμε τη μετάβαση της ΔΕΗ προς αυτές. Για λόγους ασφάλειας του ενεργειακού εφοδιασμού της χώρας, περιβαλλοντικούς αλλά και στήριξης της εταιρείας. Είναι άλλωστε, και σύμφωνα με τις διεθνείς εξελίξεις, απαράδεκτο το γεγονός ότι το μερίδιο της ΔΕΗ στις ΑΠΕ είναι μόλις στο 2,9% και μάλιστα μετά από 4,5 χρόνια ΣΥΡΙΖΑ που υποδυόταν ότι είχε το μονοπώλιο της περιβαλλοντικής συνείδησης. 

Ερ.: Διατυπώνονται ανησυχίες από εργαζόμενους στον ΔΕΔΔΗΕ για τις συνέπειες της μερικής ιδιωτικοποίησης στις θέσεις και τις σχέσεις εργασίας. Τι απαντάτε; Επίσης, σας έχουν μεταφερθεί ενστάσεις από την πλευρά των τραπεζών αναφορικά με το σχέδιο της μερικής ιδιωτικοποίησης;

Απ.: Σε σχέση με το ΔΕΔΔΗΕ, δεν πάμε να υλοποιήσουμε ιδέες που κατεβάσαμε από την κούτρα μας. Η μερική ιδιωτικοποίηση που προωθούμε είναι μια διαδικασία που εφαρμόζεται σε ανάλογες περιπτώσεις στην υπόλοιπη Ευρώπη. Αλλά και στην Ελλάδα, όπως έγινε πρόσφατα με την ιδιωτικοποίηση από τον ΣΥΡΙΖΑ του 49% του ΑΔΜΗΕ -του δικτύου μεταφοράς ηλεκτρικού ρεύματος- που είναι μια περίπτωση παρόμοια με αυτήν του ΔΕΔΔΗΕ, που είναι το δίκτυο διανομής ρεύματος. Εν πάση περιπτώσει, οι εργαζόμενοι δεν έχουν κάτι να φοβηθούν. Από την άλλη πλευρά, οι τράπεζες μόνο να κερδίσουν έχουν από τη διαδικασία μερικής ιδιωτικοποίησης του ΔΕΔΔΗΕ, διότι έτσι θα μειωθεί τελικά το χρέος της ΔΕΗ. Τι θέλουν οι τράπεζες; Μια ΔΕΗ με μεγάλο χρέος; Με τη μερική ιδιωτικοποίηση -και τη μεταφορά περιουσιακών στοιχείων της ΔΕΗ που τώρα κρύβονται μέσα στη γενικά άσχημη κατάσταση της επιχείρησης- θα ενισχυθεί η θέση του ίδιου του ΔΕΔΔΗΕ αλλά και της ΔΕΗ, η ρευστότητα της οποίας θα ενισχυθεί από τα έσοδα της ιδιωτικοποίησης.
Στηρίζουμε με αυτό τον τρόπο την κεφαλαιακή θέση και τη φερεγγυότητά της απέναντι στις τράπεζες, που έχουν, επομένως, κάθε λόγο να θέλουν τη διάσωση της ΔΕΗ.

Ερ.: Ποιο είναι το αποτέλεσμα των συζητήσεων που είχατε στην Κύπρο αναφορικά με την ηλεκτρική διασύνδεση Ισραήλ-Κύπρου-Ελλάδος; Υπάρχουν περιθώρια να παραμείνει το συνολικό έργο στη λίστα προγραμμάτων κοινού ενδιαφέροντος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής; Επιπλέον, οι διαγωνισμοί για την κατασκευή του τμήματος Κρήτη-Αττική έχουν ήδη προκηρυχθεί. Θα προχωρήσουν κανονικά ή υπάρχει αλλαγή στον σχεδιασμό;

Απ.: Κατά τη διάρκεια της επίσκεψής μας στην Κύπρο είχα την ευκαιρία να επαναλάβω, τόσο στην κυπριακή κυβέρνηση όσο και στην ομάδα διοίκησης της EuroAsia Interconnector, ότι είναι σημαντική προτεραιότητα για εμάς το πρότζεκτ ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας-Κύπρου-Ισραήλ. Ξεκαθάρισα παράλληλα ότι είναι ακόμη σημαντικότερη η ενεργειακή ευστάθεια της Κρήτης, πολύ περισσότερο που η λειτουργούσα σήμερα μονάδα της ΔΕΗ στη Μεγαλόνησο θα πρέπει βάσει του ενωσιακού δικαίου να αποσυρθεί. Η καθυστέρηση μάλιστα στην κατασκευή αυτού του project επιβαρύνει τις Ελληνίδες και τους Έλληνες με 300 εκατ. ετησίως που καταβάλλονται μέσω των ΥΚΩ. Η καλή θέληση της Ελλάδας είναι δεδομένη απέναντι στην Κύπρο και συνολικά στο project, αλλά και η ενεργειακή κάλυψη της Κρήτης είναι πιεστική. Όποιο μοντέλο επιλεγεί, δεν μπορεί να παραγνωρίζει αυτή την παράμετρο. 

Ερ.: Στις εκκρεμότητες του ενεργειακού τομέα περιλαμβάνονται οι αποκρατικοποιήσεις της ΔΕΠΑ και των ΕΛΠΕ. Έχετε καταλήξει στο μοντέλο με το οποίο θα προχωρήσουν αυτές;

Απ.: Οι αποκρατικοποιήσεις της ΔΕΠΑ και των ΕΛΠΕ είναι μεγάλης σημασίας και προφανώς είναι θέματα που τα επεξεργαζόμαστε, ώστε να τα προχωρήσουμε μέσα σε ένα εύλογο χρονικό διάστημα. Είμαστε σε επαφή με το ΤΑΙΠΕΔ και για τις δύο αυτές ιδιωτικοποιήσεις, οι οποίες, πέραν του ότι είναι μνημονιακές υποχρεώσεις, είναι κομβικής σημασίας για να στείλουμε το μήνυμα ότι το κράτος δεν παριστάνει τον επιχειρηματία στην αγορά της ενέργειας. Πιστεύω ότι τόσο η περίπτωση των ΕΛΠΕ όσο και η περίπτωση της ΔΕΠΑ θα προσελκύσουν το ενδιαφέρον των αγορών. Πράγμα που θα στείλει συνολικά το μήνυμα ότι η Ελλάδα είναι μια χώρα φιλική στην επιχειρηματικότητα και στις επενδύσεις.

Ερ.: Το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας εμπλέκεται σε δύο μεγάλες επενδύσεις που εμφανίζουν προβλήματα και καθυστερήσεις τα τελευταία χρόνια: το Ελληνικό και τις Σκουριές. Υπάρχουν κάποια άμεσα μέτρα που θα ληφθούν για την επιτάχυνση της υλοποίησής τους;

Απ.: Είδα τους εκπροσώπους της Eldorado Gold και αποφασίσαμε τη σύσταση μικτής επιτροπής από ειδικούς της εταιρείας και του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Η επιτροπή θα συζητήσει σε σύντομο χρονικό διάστημα όλα τα εκκρεμή περιβαλλοντικά, οικονομικά και αναπτυξιακά θέματα. Η βούλησή μας είναι να στηριχθεί η επένδυση στις Σκουριές, με σεβασμό φυσικά όλων των αναγκαίων περιβαλλοντικών όρων, όπως έχει δεσμευθεί επανειλημμένως ο ίδιος ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης. Για το Ελληνικό, προφανώς έχουμε ενεργή εμπλοκή. Εργαζόμαστε εντατικά και προτεραιότητά μας αυτή τη στιγμή είναι να εκδοθούν σε σύντομο χρονικό διάστημα οι Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις που εκκρεμούν εδώ και 1 χρόνο.

Click to comment

Απάντηση

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Xάος με τις προσυμπληρωμένες φορολογικές δηλώσεις

Τον κίνδυνο να βρεθούν προ δυσάρεστων εκπλήξεων αντιμετωπίζουν χιλιάδες φορολογούμενοι, λόγω των πολλών προβλημάτων που καταγράφονται στη διαδικασία υποβολής των φορολογικών δηλώσεων.

Έκτακτα επιδόματα συνταξιούχων δεν έχουν αναρτηθεί ακόμα στο taxisnet, ορισμένα υπουργεία, υγειονομικές περιφέρειες και κάποιοι Δήμοι δεν έχουν αποστείλει βεβαιώσεις αποδοχών, στα προσυμπληρωμένα εισοδήματα συνταξιούχων καταγράφονται λάθη, ενώ το ίδιο ισχύει και σε ορισμένες βεβαιώσεις τόκων καταθέσεων που έχουν αποσταλεί από κάποιες τράπεζες.

Όπως σημειώνουν Οικονομικό Επιμελητήριο και Πανελλήνια Ομοσπονδία Φοροτεχνικών Ελευθέρων Επαγγελματιών (ΠΟΦΕΕ) παρ’ ότι βρισκόμαστε στα μέσα Μαΐου, ακόμα δεν έχουν αναρτηθεί όλα τα στοιχεία που απαιτούνται για να υποβληθούν οι φορολογικές δηλώσεις. Προσθέτουν ακόμα ότι «οι φορείς του δημοσίου και οι τράπεζες, υπέβαλλαν λανθασμένα ή ελλιπή δεδομένα για τους περισσότερους φορολογούμενους. Επίσης παρατηρούμε πως οι μηχανογραφικές εταιρίες ακόμα δεν έχουν προλάβει να αναβαθμίσουν τα προγράμματα τους με τα νέα έντυπα φορολογίας γεγονός που καθιστά πολύ δύσκολη την εργασία των φοροτεχνικών».

Οι λογιστές καταγράφουν και πολλά παράπονα από υπερήλικες για το γεγονός ότι πρέπει υποχρεωτικά να δηλώσουν φέτος τον IBAN – τον οποίο δεν γνωρίζουν- ως προϋπόθεση για την υποβολή της δήλωσης. Η πρόβλεψη αυτή, παρ’ ότι συνεπάγεται ταλαιπωρία για ορισμένους φορολογούμενους μεγάλης ηλικίας είναι απαραίτητη καθώς η ΑΑΔΕ λόγω έλλειψης IBAN αναζητά μάταια 185.000 φορολογουμένους προκειμένου να τους επιστρέψει φόρους 60 εκατ. ευρώ.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τους λογιστές, τα προβλήματα αφορούν:

*Παραλείψεις στα έκτακτα επιδόματα συνταξιούχων

*Καθυστερήσεις στην αποστολή των βεβαιώσεων αποδοχών από διάφορα υπουργεία όπως το Αγροτικής Ανάπτυξης, υγειονομικές περιφέρειες και δήμους

*Ελλιπή στοιχεία για τόκους καταθέσεων και δανείων

*Λάθη στις παρακρατήσεις ελευθέρων επαγγελματιών

*Μη συμπλήρωση του κωδικού 727 για την επιστρεπτέα προκαταβολή

*Ο κωδικός 781 κατά την εκκαθάριση δεν καλύπτει τεκμήρια και υπάρχει λανθασμένος υπολογισμός εκκαθάρισης

*Λάθη στην μεταφορά ζημίας προηγούμενων ετών για γεωργικές επιχειρήσεις

*Αυτοκίνητα που ήταν σε κυκλοφορία το 2023 δεν εμφανίζονται στο έντυπο Ε1.

Περίπου 1,3 εκατομμύρια μισθωτοί και συνταξιούχοι που έχουν επιλεγεί για την αυτόματη υποβολή των δηλώσεων, θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί με τα στοιχεία που έχουν προ συμπληρωθεί στο έντυπο Ε1 από την φορολογική διοίκηση. Επιβάλλεται να ελέγξουν με σχολαστικότητα τους κωδικούς με τα ποσά των μισθών και των συντάξεων, το ύψος των ηλεκτρονικών αποδείξεων, το εμβαδόν και τη διεύθυνση της κύριας ή της δευτερεύουσας ή της εξοχική κατοικίας, τα αυτοκίνητα, τις τυχόν δαπάνες για αποπληρωμή δανείων καθώς και τα προσωπικά δεδομένα.

Η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) έχει ενημερώσει ήδη τους φορολογούμενους για τους οποίους οι δηλώσεις θα συμπληρωθούν αυτόματα, με e-mail στη θυρίδα «Τα Μηνύματά μου» της ψηφιακής πύλης myAADE και στο myAADEapp. Μάλιστα, έχει ήδη εκδώσει και το …προσωρινό εκκαθαριστικό σημείωμα το οποίο θα οριστικοποιηθεί μετά τις όποιες διορθώσεις υπάρξουν από την πλευρά των φορολογουμένων.

Όσοι από τους φορολογούμενους δεν διαπιστώσουν λάθη, κενά ή παραλείψεις στα «προκάτ» στοιχεία δεν χρειάζεται να προβούν σε κάποια ενέργεια για την υποβολή της δήλωσής τους, καθώς αυτή θα οριστικοποιηθεί αυτόματα από την ΑΑΔΕ την Τρίτη 2 Ιουλίου 2024. Σε κάθε περίπτωση, εάν το επιθυμούν, μπορούν να πατήσουν νωρίτερα το «κουμπί». Εφόσον τα στοιχεία δεν είναι ακριβή ή λείπουν δεδομένα οι φορολογούμενοι αυτοί υποχρεούνται να τροποποιήσουν ή και να συμπληρώσουν τα ορθά στοιχεία και να υποβάλουν τη δήλωσή τους, μέχρι την λήξη της προθεσμίας υποβολής της στις 26 Ιουλίου.

Σύμφωνα με το χρονολόγιο της ΑΑΔΕ:

– Μέχρι την Δευτέρα 1 Ιουλίου 2024 μπορούν να υποβάλουν αρχική δήλωση

– Από την Τρίτη 2 Ιουλίου μέχρι την Παρασκευή 26 Ιουλίου 2024 μπορούν να υποβάλουν τροποποιητική δήλωση, χωρίς κυρώσεις (επέχει θέση αρχικής δήλωσης).

Για τη διευκόλυνση των φορολογούμενων στην εφαρμογή των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος έχει δημιουργηθεί ειδικό ψηφιακό αρχείο, που περιλαμβάνει:

– Τα στοιχεία που έχει λάβει υπόψη της η ΑΑΔΕ και:

– Το φορολογικό αποτέλεσμα, χρεωστικό, μηδενικό ή πιστωτικό, που προκύπτει με βάση αυτά.

Επίσης, οι φορολογούμενοι που  έχουν επιλεγεί για τη διαδικασία της αυτόματης υποβολής της δήλωσης από την ΑΑΔΕ καθώς και όσοι έχουν υποβάλει δηλώσεις πριν την λήξη της προθεσμίας υποβολής θα ενημερώνονται σε εβδομαδιαία βάση (από το δεύτερο 15νθήμερο Μαΐου) μέσω e-mail και στη θυρίδα τους στο myAADE και το myAADEapp για μεταβολές των στοιχείων που η ΑΑΔΕ έχει λάβει για αυτούς από τρίτους φορείς (πχ εργοδότες, πιστωτικά ιδρύματα), ώστε να μπορούν να ελέγξουν εάν μεταβάλλεται η φορολογική τους υποχρέωση και να προβούν στις αναγκαίες ενέργειες.

Continue Reading

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Κόλπα πολυεθνικών με τις τιμές στην Ελλάδα

Τέλος στα παιχνίδια των τιμών των πολυεθνικών εταιρειών που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα φιλοδοξεί να βάλει η κυβέρνηση, ζητώντας βοήθεια από την Ευρωπαϊκή Ένωση για να ξεκαθαρίσουν οι όροι τιμολόγησης των προϊόντων εντός της κοινότητας. 

Ήδη, ο μέσος πληθωρισμός στην Ελλάδα έφτασε τον Απρίλιο στο 3,2%, σχεδόν μια μονάδα πάνω από τον μέσο όρο στην Ευρωζώνη όπου ο μέσος πληθωρισμός υποχώρησε τον ίδιο μήνα στο 2,4% λόγω κυρίως των τιμών των τροφίμων, αποδεικνύοντας ότι ο πληθωρισμός έχει πλέον αμιγώς “ελληνικά” χαρακτηριστικά. Ένα μεγάλο ποσοστό της ακρίβειας στα τρόφιμα (κυρίως τα βιομηχανοποιημένα) και σε έναν μεγάλο αριθμό προϊόντων καθημερινής χρήσης είναι διαπιστωμένο πλέον ότι οφείλεται στον λεγόμενο “πληθωρισμό της απληστίας” από κάποιες πολυεθνικές που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα. Οι εταιρείες αυτές έχουν επιβάλλει “ελληνικές” τιμές, πολύ υψηλότερες από τις τιμές που πωλούν τα ίδια προϊόντα σε άλλες χώρες της ΕΕ.

Στην κατεύθυνση να βρεθεί μόνιμη λύση στο πρόβλημα, με τον πρωθυπουργό να αναμένεται να αποστείλει τη Δευτέρα επιστολή στην πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής κ. Ούρσουλα Φον Ντερ Λάϊεν για το θέμα. Το βασικό αίτημα της κυβέρνησης είναι να ενεργοποιηθούν οι επιτροπές Ανταγωνισμού και Εσωτερικής Αγοράς, ώστε οι πολυεθνικές να αναγκαστούν να παραδεχθούν την κατά περίπτωση τιμολόγηση των προϊόντων τους και στη συνέχεια να προχωρήσουν σε μια εξομάλυνση των τιμών τους.

Τούτο, ενώ είναι γνωστό εκ των προτέρων ότι τη βάση για τις “ελληνικές” τιμές στα ράφια δίνει το μικρό μέγεθος της ελληνικής αγοράς και τα προβλήματα ανταγωνισμού που οδηγούν σε δεσπόζουσα θέση τις λίγες μεγάλες εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα.

Τα κόλπα με τις τιμές 

Με δεδομένο ότι για τις εταιρείες αυτές ο βασικός στόχος είναι η μεγιστοποίηση των κερδών τους, έχουν θεσπίσει μια σειρά από τεχνικές στις οποίες συνεργάζονται η μητρική εταιρεία με τις θυγατρικές της σε κάθε χώρα (εν προκειμένω την Ελλάδα) για να αυξήσουν ή να διατηρήσουν ψηλά τις τιμές τους.

Συγκεκριμένα: 

  • Στην περίπτωση που η θυγατρική στην Ελλάδα δεν έχει παραγωγική αλλά μόνο εμπορική δραστηριότητα, μπορεί η μητρική να επιβάλλει υψηλότερο κόστος χρήσης της φίρμας των προϊόντων (Royalties) κρατώντας έτσι τις τιμές ψηλά για μια συγκεκριμένη αγορά.
  • Στην περίπτωση που έχει και παραγωγική εκτός από εμπορική δραστηριότητα, μπορεί η μητρική να επιβάλλει την αγορά πρώτων υλών με υψηλές τιμές από άλλες θυγατρικές της που έχουν έδρα εκτός Ελλάδας, διατηρώντας ή και αυξάνοντας τις τιμές για τον καταναλωτή στην Ελλάδα.

  • Επίσης, αν μια εταιρεία κατέχει ένα μεγάλο μερίδιο της αγοράς χωρίς ισχυρό ανταγωνισμό, η θυγατρική εταιρεία που δραστηριοποιείται στην Ελλάδα είναι δυνατό να εμφανίζει ότι δανείζεται από τη μητρική της με -σκόπιμα- υψηλά επιτόκια, μεταφέροντας το υψηλό κόστος δανεισμού στις τελικές τιμές για τον καταναλωτή.

Γενικά, η μεγιστοποίηση του κέρδους οδηγεί τις πολυεθνικές να συγκρατούν το κόστος των προϊόντων τους σε μεγάλες αγορές όπου αντιμετωπίζουν ισχυρό ανταγωνισμό, αυξάνοντας τις τιμές των προϊόντων τους σε μικρότερες αγορές όπου κατέχουν μεγάλο μερίδιο αγοράς, εφαρμόζοντας εναρμονισμένες πρακτικές στις διαμόρφωση των τιμών.

Το παράδειγμα του βρεφικού γάλακτος 

Πιο πρόσφατο, αλλά χαρακτηριστικό παράδειγμα, εναρμονισμένης πρακτικής είναι το πρόβλημα που προέκυψε πριν από λίγους μήνες με τιμή στο βρεφικό γάλα. Λόγω και του ανελαστικού της δαπάνης αγοράς του από οικογένειες με βρέφη, εντοπίστηκε ότι οι τιμές στην Ελλάδα ήταν αυξημένες από 32% έως και 130% σε σχέση με τη χαμηλότερη τιμή εντός της ΕΕ, ανάλογα με τη μάρκα και τη συσκευασία του προϊόντος.

Το υπουργείο Ανάπτυξης αναγκάστηκε να επιβάλλει πλαφόν στο κέρδος των εταιρειών. Συγκεκριμένα, στο τέλος Ιανουαρίου το υπουργείο Ανάπτυξης όρισε ότι το μεικτό περιθώριο κέρδους δεν μπορεί να είναι μεγαλύτερο από το λειτουργικό κόστος της επιχείρησης, στην οικεία κατηγορία προϊόντων, βάσει των οικονομικών καταστάσεων της αμέσως προηγούμενης διαχειριστικής περιόδου, προσαυξημένο κατά 7% επί των καθαρών πωλήσεων, αφαιρουμένων των εκπτώσεων, των πιστώσεων ή άλλων παροχών. Μάλιστα, θεσπίστηκε και υψηλά πρόστιμα σε όσους παραβιάζουν το ποσοστό κέρδους άπαξ ή κατ’ εξακολούθηση.

capital.gr

Continue Reading

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Γιατί επιμένει ο πληθωρισμός στα τρόφιμα | Το ελληνικό πρόβλημα

Κλιματική κρίση, αυξημένο κόστος παραγωγής, πληθωρισμός της απληστίας και αυξημένες εισαγωγές είναι κάποιες οι αιτίες για τις οποίες οι ανατιμήσεις στα τρόφιμα στην Ελλάδα, είναι μεγαλύτερες από το μέσο όρο της Ευρωζώνης.

Αύξηση 5,4% κατέγραψαν οι τιμές των τροφίμων τον Απρίλιο, οριακά αυξημένες σε σχέση με την αύξηση κατά 5,3% που κατέγραψαν σε ετήσια βάση τον περασμένο Μάρτιο. Με βάση τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, για τον Απρίλιο, αν τα τρόφιμα παρέμεναν στις περσινές – ήδη υψηλές – τιμές τους, ο πληθωρισμός για τον περασμένο μήνα αντί 3,1%, θα ήταν 2%.

Με άλλα λόγια, οι ανατιμήσεις στα τρόφιμα ευθύνονται για το 1/3 του μέσου πληθωρισμού. Οι λόγοι για τους οποίους οι τιμές των τροφίμων στην Ελλάδα αυξάνονται με ρυθμό τριπλάσιο του μέσου όρου της ευρωζώνης (τον Μάρτιο είχαμε αυξήσεις στην Ελλάδα 5,3% και 1,8% στην Ευρωζώνη) είναι πολλοί.

Ο πρώτος είναι το κόστος παραγωγής. Η έλλειψη εργατικών χεριών για την πρωτογενή παραγωγή αύξησε τα μεροκάματα. Επίσης, η πρωτογενής παραγωγή έχει ακόμη υψηλή εξάρτηση από τα υγρά καύσιμα και ειδικά από το πετρέλαιο. Οι ανατιμήσεις του πετρελαίου από την αρχή του χρόνου, λόγω της κρίσης στη Μέση Ανατολή, αύξησαν περαιτέρω το κόστος παραγωγής, οδηγώντας τους αγρότες σε κινητοποιήσεις στις αρχές του χρόνου.

Δεύτερος λόγος είναι οι φυσικές καταστροφές. Οι περσινές ζημιές της Θεσσαλία, όχι μόνο στην παραγωγή, αλλά και στο ζωικό και φυτικό κεφάλαιο, δεν έχουν ακόμη αποκατασταθεί. Το αποτέλεσμα είναι μειωμένη παραγωγή με υψηλές τιμές και αθρόες εισαγωγές – επίσης σε υψηλές τιμές – για να καλυφθεί η ζήτηση στα μεγάλα αστικά κέντρα.

Ο δείκτης τιμών καταναλωτή, στην ανάλυσή του κατά είδος τροφίμων, είναι ενδεικτικός. Εκτός από την αύξηση ρεκόρ κατά 63,7% στην τιμή του ελαιόλαδου, λόγω της περσινής κακής παραγωγής, καταγράφονται αυξήσεις στις τιμές των νωπών φρούτων κατά 10,6%, των νωπών ψαριών κατά 10,7%, του ρυζιού κατά 8,5% των λαχανικών κατά 6,4%, ενώ και τα λοιπά βιομηχανικά τρόφιμα είχαν αύξηση τιμών κατά 5%.

Την ίδια ώρα, ο πληθωρισμός των δημητριακών, που αυξήθηκε τη διετία 2022 -2023 λόγω του πολέμου στην Ουκρανία, έχει αρχίσει να υποχωρεί. Στην κατεύθυνση αυτή καταγράφονται μείωση τιμών κατά 16,6% στα υπόλοιπα βρώσιμα έλαια (ηλιέλαια, καλαμποκέλαια), 3,5% στις τιμές των ζυμαρικών και 0,7% στην τιμή του ψωμιού.

Οι τεράστιες διαφορές από το χωράφι στο ράφι

Τρίτος λόγος είναι οι τεράστιες αυξήσεις από το “χωράφι στο ράφι”. Το καθεστώς που διέπει τις τιμές από τον παραγωγό στο καταναλωτή έχει πολλούς μεσάζοντες, οι οποίοι αυξάνουν υπερβολικά τις τελικές τιμές, με έναν μηχανισμό ο οποίος δεν είναι απολύτως διαφανής.

Τέταρτος λόγος είναι ο πληθωρισμός της απληστίας Στα επεξεργασμένα τρόφιμα οι βιομηχανίες του χώρου διατηρούν τα ποσοστά κέρδους τους, παρά τις ανατιμήσεις. Σύμφωνα με έρευνα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η Ελλάδα “υποφέρει” από το δεύτερο υψηλότερο πληθωρισμό απληστίας εντός της ΕΕ, ο οποίος αυξάνει τον μέσο πληθωρισμό κατά 1%.

Τα μέτρα που έχουν ληφθεί από το 2022 μέχρι σήμερα με τα καλάθια του νοικοκυριού και στη συνέχεια το κυνήγι των προσφορών είναι στη σωστή κατεύθυνση, αλλά αποδεικνύεται ότι δεν μπορούν να αντιμετωπίσουν τις ανατιμήσεις.

Πρόβλημα και η χαμηλή αγοραστική δύναμη

Στη μεγάλη εικόνα, οι τιμές των τροφίμων σε επίπεδο γενικού δείκτη, σύμφωνα με την Eurostat, είναι χαμηλότερες κατά 9% σε σχέση με τον μέσο όρο της Ευρωζώνης. Ωστόσο, το πρόβλημα της ακρίβειας είναι οξύτερο στην Ελλάδα για τα χαμηλά και μεσαία εισοδήματα αφού, την ίδια ώρα, η αγοραστική δύναμη των ελληνικών νοικοκυριών είναι 33% χαμηλότερη από τον μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, διατηρώντας τους Έλληνες καταναλωτές τους δεύτερους φτωχότερους καταναλωτές εντός της Ένωσης των 27 χωρών μετά τους Βούλγαρους.

Continue Reading
Green logo ENA Club with text ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ

Κατοικία

a house with a green roof and road signs left and right
tractor in the background of the text
white night text
food track
blue circle with steel construction
arrows as a circle symbol of recycling
paint cans
letters AG as logo
gear and tool as logo pavlidis
timetable

newsletter



Καιρος

Πρωτοσέλιδα

Χρήσιμα

Δρομολόγια Πλοίων από και προς Καβάλα

Γιατροί ΕΟΠΥΥ ΚΑΒΑΛΑΣ

espa logo

espa_logo_en