ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Ανακαινίζω – Νοικιάζω: Επιδότηση 40% για ανακαίνιση κλειστών και παλιών κατοικιών

Επιδότηση 40% θα λάβουν ιδιοκτήτες κλειστών και παλιών διαμερισμάτων από το πρόγραμμα «Ανακαινίζω-Νοικιάζω»
Από 12.000 έως 25.000 αναμένεται να είναι οι ιδιοκτήτες παλιών και κλειστών κατοικιών που θα επιδοτηθούν κατά 40% μέσω του νέου στεγαστικού προγράμματος «Ανακαινίζω-Νοικιάζω» για να τις νοικιάσουν στη συνέχεια. Το πρόγραμμα είναι στο στάδιο των υπογραφών από τα συναρμόδια υπουργεία και αναμένεται να ξεκινήσει έως το τέλος του μήνα.
Σύμφωνα με το τελικό σχέδιο της απόφασης -το περιεχόμενο της οποίας παρουσιάζει ο «Ελεύθερος Τύπος»- το νέο πρόγραμμα στοχεύει στην αύξηση των διαθέσιμων προς μίσθωση κατοικιών, με στόχο την επίλυση του στεγαστικού ζητήματος, και αφορά στην επιδότηση του κόστους της ανακαίνισης για κενές κατοικίες που θα μισθωθούν στη συνέχεια.
Ανώτατο όριο
Το κόστος της ανακαίνισης που θα επιδοτείται ορίστηκε σε 10.000 ευρώ και η επιδότηση φτάνει κατ’ ανώτατο όριο στο 40% επί των τιµολογίων εργασιών και υλικών ανακαίνισης. Για παράδειγμα:
- Σε μια ανακαίνιση που θα κοστίσει 12.000 ευρώ βάσει παραστατικών, ο ιδιοκτήτης θα επιδοτηθεί για τις 10.000 ευρώ με ποσό επιδότησης 4.000 ευρώ. Από τις 12.000 ευρώ δηλαδή που θα καταβάλει για το κόστος της ανακαίνισης θα πληρώσει από την τσέπη του 8.000 ευρώ.
- Σε μια ανακαίνιση που θα στοιχίσει 7.000 ευρώ, ο ιδιοκτήτης θα επιδοτηθεί για το 40% του κόστους, δηλαδή θα λάβει επιδότηση 2.800 ευρώ.
Δικαιούχοι
Μέσω του προγράμματος εκτιμάται ότι μπορεί να ωφεληθούν από 12.500 έως και 25.000 ιδιοκτήτες και να απελευθερωθούν ισάριθμα κλειστά ή εγκαταλειμμένα ακίνητα.
Η συνολική επιδότηση του προγράμματος ανέρχεται στα 50 εκατ. ευρώ.
Αυτό σημαίνει ότι αν διατεθεί το μέγιστο όριο της επιδότησης, δηλαδή 4.000 ευρώ για κόστος ανακαίνισης 10.000 ευρώ, θα ωφεληθούν 12.500 ιδιοκτήτες.
Αν το κόστος των ανακαινίσεων είναι κάτω από 10.000 ευρώ, για παράδειγμα 5.000 ευρώ, τότε η επιδότηση θα είναι 2.000 ευρώ και θα ωφεληθούν 25.000 ιδιοκτήτες.
Με ένα μέσο ποσό επιδότησης στις 2.500 ευρώ, θα ωφεληθούν 20.000 ιδιοκτήτες.
Τα… ψιλά γράμματα
Σύμφωνα με τα κριτήρια του προγράμματος:
- Επιδοτείται η ανακαίνιση κατοικιών έως 100 τ.µ. σε αστικά κέντρα.
-
Οι ωφελούμενοι θα πρέπει να έχουν τουλάχιστον 50% της επικαρπίας ή της πλήρους κυριότητας του υπό ανακαίνιση ακινήτου.
-
Το ετήσιο οικογενειακό φορολογητέο εισόδημά τους να είναι έως 40.000 ευρώ και το σύνολο της ακίνητης περιουσίας τους έως 300.000 ευρώ.
-
Η προς ανακαίνιση κατοικία να είναι δηλωµένη ως κενή στο Ε2 του τελευταίου φορολογικού έτους και να µη δηλώνεται ως α’ κατοικία, ούτε να είναι µισθωµένη.
-
Οι υποψήφιοι δικαιούχοι να μην έχουν ενταχθεί στο πρόγραμμα «Εξοικονοµώ».
Πληρωμές
Για να λάβει την επιδότηση ο δικαιούχος, θα πρέπει, αφού προβεί σε ανακαίνιση, να καταθέσει τα τιμολόγια, που θα πρέπει να έχουν εξοφληθεί ηλεκτρονικά, και το ηλεκτρονικό µισθωτήριο της κατοικίας για τουλάχιστον 3 έτη. Τα παραστατικά θα πρέπει να είναι όλα ηλεκτρονικά, που σημαίνει ότι οι τεχνικοί θα πρέπει να εμφανίσουν τις αμοιβές τους στην πλατφόρμα MyData.
Το νέο πρόγραμμα θα υλοποιηθεί από τη ΔΥΠΑ και περιλαμβάνεται στο εθνικό σχέδιο μεταρρυθμίσεων για το 2024.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις μεσιτικών γραφείων, σχεδόν 6 με 7 στα 10 σπίτια που νοικιάζονται δεν έχουν κάνει εργασίες ανακαίνισης.
Με το νέο πρόγραμμα αφενός θα επωφεληθούν χιλιάδες ιδιοκτήτες καθώς θα επιδοτηθούν για να ανασκευάσουν και να επιδιορθώσουν κενές κατοικίες και αφετέρου τα ακίνητα αυτά που τώρα είναι σε αδράνεια θα απελευθερωθούν προς ενοικίαση αυξάνοντας έτσι την προσφορά στην αγορά στέγης και αυτή η αυξημένη προσφορά είναι πιθανό να κατεβάσει και τις τιμές των ενοικίων.
Ερχονται κοινωνική αντιπαροχή και μέριμνα για ευάλωτους
Μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2024 αναμένεται να υπογραφεί και η απόφαση για την «κοινωνική αντιπαροχή» που αφορά στην ανέγερση 2.500 κατοικιών για 5.000 ωφελούμενους νέους έως 39 ετών οι οποίοι αρχικά θα πληρώνουν ένα χαμηλό ενοίκιο και στη συνέχεια θα μπορούν να αγοράσουν το σπίτι σε χαμηλή τιμή στην οποία θα συμπεριλαμβάνονται τα ενοίκια που πληρώθηκαν (rent to own). Τα ακίνητα που θα αξιοποιηθούν για το πρόγραμμα προέρχονται από την ακίνητη περιουσία της ΔΥΠΑ. Η «κοινωνική αντιπαροχή» θα λειτουργήσει με σύμπραξη κράτους και ιδιωτών, όπου το μεν κράτος θα διαθέσει ακίνητα σε κατασκευαστικές εταιρίες (κατόπιν διαγωνισμού) οι οποίες θα ανεγείρουν με δικά τους έξοδα σύγχρονες κατοικίες που θα διατεθούν σε ποσοστό 50% ως 60% σε νέα ζευγάρια έναντι χαμηλού μισθώματος, ενώ το 40% θα το κρατήσουν οι εταιρίες και θα το διαθέσουν με όρους αγοράς.
Επίσης εντός του έτους θα ξεκινήσει η διάθεση 100 διαμερισμάτων έναντι συμβολικού ενοικίου για 200 ωφελουμένους. Τα διαμερίσματα θα διατεθούν από ιδιοκτήτες των δήμων Αθήνας και Θεσσαλονίκης, οι οποίοι θα επιδοτηθούν στο 100% από το Ταμείο Ανάκαμψης για να τα ανακαινίσουν.
Ενα ακόμη στεγαστικό πρόγραμμα που θα συνεχιστεί φέτος είναι το «Στέγαση και Εργασία για τους αστέγους». Στοχεύει στην κοινωνική επανένταξη 600 νοικοκυριών που διαβιούν σε συνθήκες αστεγίας. Υλοποιείται σε 45 δήμους και προκηρύσσεται ανά διετία. Περιλαμβάνει: α) την επιδότηση ενοικίου για διάστημα 24 μηνών, μαζί με την κάλυψη δαπανών για οικοσκευή και λοιπές λειτουργικές ανάγκες του νοικοκυριού, β) την παροχή υπηρεσιών ψυχοκοινωνικής στήριξης και διασύνδεσης με συμπληρωματικές κοινωνικές παροχές και υπηρεσίες και γ) την ένταξη των δικαιούχων σε προγράμματα επιδότησης απασχόλησης. Αναμένεται νέα πρόσκληση μέσα στο 2024.
Press Pilot
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ ΓΙΑ ΠΡΟΛΗΨΗ ΠΥΡΚΑΓΙΩΝ

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΚΛΙΜΑΤΙΚΗΣ ΚΡΙΣΗΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣΓ.Γ. ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣΠΕΡ/ΚΗ ΠΥΡΟΣΒΕΣΤΙΚΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ ΔΙ.Π.Υ.Ν. ΣΕΡΡΩΝ Τηλ: 2321440052 Email:dpy.serron@psnet.gr Σέρρες, 07 Ιουλίου 2025
Θέμα: «Πρόληψη πυρκαγιών»
Σας ενημερώνουμε ότι σύμφωνα με τον Ημερήσιο Χάρτη Πρόβλεψης Κινδύνου Πυρκαγιάς που εκδίδει η Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας του Υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας (www.civilprotection.gov.gr),για την Τρίτη 8 Ιουλίου 2025, προβλέπεται ΥΨΗΛΟΣ κίνδυνος πυρκαγιάς (κατηγορία κινδύνου 3) στην Π.Ε. Σερρών.
Επιπλέον, επισημαίνεται ότι την Τετάρτη 9 και την Πέμπτη 10 Ιουλίου απαιτείται ιδιαίτερη προσοχή, καθώς οι μετεωρολογικές προβλέψεις κάνουν λόγο για υψηλές θερμοκρασίες που ευνοούν την πρόκληση πυρκαγιών. Ιδιαίτερα την Τετάρτη, προβλέπονται ενισχυμένοι άνεμοι, οι οποίοι ενδέχεται να δυσχεράνουν τις επιχειρήσεις καταστολής σε περίπτωση πυρκαγιάς και να συμβάλουν στην ταχεία εξάπλωσή της. Για την αποτροπή δυσάρεστων εξελίξεων, καλούνται οι πολίτες να δείξουν αυξημένη υπευθυνότητα και να απέχουν από κάθε δραστηριότητα που ενδέχεται να προκαλέσει πυρκαγιά. Τονίζεται ότι απαγορεύονται ρητά οι παρακάτω ενέργειες:
Η χρήση φλόγας στην ύπαιθρο (άναμμα φωτιάς, ψησταριές κ.λ.π.) .
Η καύση ξερών χόρτων, κλαδιών ή απορριμμάτων .
Οι εργασίες με εργαλεία που προκαλούν σπινθήρες (τροχοί, οξυγονοκολλήσεις κ.ά.) να αναβάλλονται για ασφαλέστερες ημέρες.
Η εγκατάλειψη σκουπιδιών και εύφλεκτων υλικών σε δασικές ή χορτολιβαδικές εκτάσεις.
Η είσοδος σε απαγορευμένες περιοχές , ειδικά με οχήματα, καθώς δυσχεραίνει τις επιχειρήσεις .
Σε περίπτωση που αντιληφτείτε καπνό ή εστία πυρκαγιάς, παρακαλούμαι να
ειδοποιήσετε άμεσα την Πυροσβεστική Υπηρεσία στον αριθμό κλήσης 199 ή στο 112, δίνοντας όσο το δυνατόν πιο σαφείς πληροφορίες για την τοποθεσία και την έκταση του συμβάντος.
Η πρόληψη δασικών πυρκαγιών είναι υπόθεση όλων μας. Με σύνεση και έγκαιρη αντίδραση μπορούμε να προστατεύσουμε το φυσικό περιβάλλον και τις ζωές μας.
Ο Διοικητής
Παναγιώτης Γ. Πατσιαλής
Πύραρχος
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Βόλος – Σύλληψη δημοσιογράφου για εκβιασμό της Ζέττας Μακρή

Συνελήφθη γνωστός δημοσιογράφος στον Βόλο, έπειτα από καταγγελία για εκβιασμό της πρώην υφυπουργού και βουλευτού Μαγνησίας της Νέας Δημοκρατίας, Ζέττας Μακρή.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες, η Ζέττα Μακρή κατήγγειλε στις Αρχές ότι δεχόταν τις τελευταίες ημέρες έντονες πιέσεις και απειλές από τον δημοσιογράφο, ο οποίος φέρεται να της ζητούσε χρήματα – συγκεκριμένα το ποσό των 15.000 ευρώ – για να σταματήσει να δημοσιεύει αρνητικά δημοσιεύματα εναντίον της.
Η πρώην υφυπουργός φέρεται να συμφώνησε σε συνάντηση σε καφετέρια στον Βόλο, έχοντας ήδη ειδοποιήσει την Αστυνομία. Κατά τη διάρκεια της συνάντησης, του παρέδωσε 5.000 ευρώ σε προσημειωμένα χαρτονομίσματα και τη στιγμή εκείνη οι αστυνομικές δυνάμεις επενέβησαν και προχώρησαν στη σύλληψή του.
Η υπόθεση διερευνάται από τις Αρχές, ενώ αναμένονται επίσημες ανακοινώσεις.
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Η Ελλάδα στις πιο ακριβές χώρες για την ανατροφή παιδιών

Ξεπερνά σε επιβάρυνση ακόμη και κράτη με υψηλότερο κατά κεφαλήν εισόδημα
Η ανατροφή ενός παιδιού στην Ελλάδα αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες οικονομικές προκλήσεις για τα νοικοκυριά, καθώς το κόστος του πρώτου παιδιού αντιστοιχεί στο 39% του κόστους ζωής ενός ενήλικα. Η Ελλάδα κατατάσσεται σταθερά ανάμεσα στις πιο «ακριβές» χώρες της Ευρώπης όσον αφορά την ανατροφή παιδιών, ξεπερνώντας ή βρίσκοντας κοντά σε σχετική επιβάρυνση ακόμη και κράτη με υψηλότερο κατά κεφαλήν εισόδημα.
Ενδεικτικά:
Στην Ισπανία, η δαπάνη για το πρώτο παιδί ανέρχεται σε 39%
Στη Γαλλία περιορίζεται σε 43%
Στη Σουηδία φτάνει μόλις το 33%
Οι διαφορές αυτές δεν αποδίδονται αποκλειστικά στο κόστος ζωής, αλλά και στο κράτος πρόνοιας κάθε χώρας. Σε κράτη με ανεπτυγμένα συστήματα κοινωνικής πολιτικής, οι δαπάνες των γονέων απορροφώνται εν μέρει ή πλήρως από δημόσιες παροχές.
Εκτός από τα αντικειμενικά στατιστικά, η έρευνα EU-SILC καταγράφει και το πώς αντιλαμβάνονται οι ίδιοι οι γονείς το οικονομικό βάρος. Στην Ελλάδα, η «αντιληπτή» πίεση για το πρώτο παιδί φτάνει το 41% – δηλαδή υψηλότερη και από το πραγματικό κόστος. Αυτό αποτυπώνει την αίσθηση δυσκολίας που βιώνουν τα νοικοκυριά, ιδίως όταν το εισόδημα δεν επαρκεί να καλύψει τις ανελαστικές ανάγκες.
Ακόμη μεγαλύτερη πίεση βιώνουν οι μονογονεϊκές οικογένειες, στις οποίες η «αντιληπτή» οικονομική επιβάρυνση εκτοξεύεται στο 64%, παρότι το πραγματικό κόστος υπολογίζεται στο 30%. Πρόκειται για χάσμα που αντανακλά:
απώλειες εισοδήματος λόγω μειωμένης απασχόλησης
αυξημένες απαιτήσεις χρόνου και φροντίδας
έλλειψη θεσμικής και συγγενικής στήριξης
ανισότητες στις φοροελαφρύνσεις ή στα επιδόματα
Οι δαπάνες που βαρύνουν τις οικογένειες με παιδιά στην Ελλάδα είναι ποικίλες και συχνά συγκαλυμμένες. Μεταξύ άλλων περιλαμβάνουν:
Παιδικοί και βρεφονηπιακοί σταθμοί (όπου οι δημόσιοι δεν επαρκούν)
Φροντιστήρια και ξένες γλώσσες
Ιδιωτική ιατρική φροντίδα, λόγω δυσλειτουργιών στο ΕΣΥ
Μεγαλύτερες κατοικίες και αυξημένα έξοδα στέγασης
Μετακινήσεις για σχολείο, δραστηριότητες και φροντίδα
Ενδυση, υπόδηση, διατροφή και εξοπλισμός για βρέφη και παιδιά
Ψυχολογική και μαθησιακή υποστήριξη
Σε πολλές περιπτώσεις, οι ελληνικές οικογένειες καλύπτουν πλήρως αυτές τις ανάγκες από δικούς τους πόρους, καθώς οι κρατικές παροχές είτε υπολείπονται είτε είναι αποσπασματικές. Οι δημόσιοι βρεφονηπιακοί σταθμοί δεν καλύπτουν την καθολική ζήτηση, ενώ η σχολική εκπαίδευση δεν επαρκεί χωρίς εξωσχολική ενίσχυση.
Το αποτέλεσμα είναι ότι, παρά το υψηλό ποσοστό επιβάρυνσης, το κοινωνικό κράτος δεν λειτουργεί ως αντίβαρο. Αυτό δημιουργεί αθέατες κοινωνικές ανισότητες: οι οικογένειες με υψηλότερο εισόδημα αντιμετωπίζουν μικρότερες επιπτώσεις, ενώ για τα χαμηλά και μεσαία στρώματα η γονεϊκότητα μετατρέπεται σε δημοσιονομικό βάρος.
Η εμπειρία άλλων χωρών υποδεικνύει λύσεις. Η Γαλλία, για παράδειγμα, παρέχει κλιμακωτά επιδόματα και πλήρη υποστήριξη με βρεφικούς σταθμούς και σχολικά γεύματα. Η Γερμανία προσφέρει υψηλά αφορολόγητα όρια για οικογένειες με παιδιά, ενώ στη Σουηδία η προσχολική αγωγή είναι σχεδόν καθολικά δημόσια και δωρεάν.
Το ελληνικό σύστημα μένει πίσω, με αποτέλεσμα το υψηλό κόστος να λειτουργεί ως αντικίνητρο για τη γονεϊκότητα και να ενισχύει τις δημογραφικές προκλήσεις της χώρας.
Η κοινή επιμέλεια και τα «αόρατα» κόστη
Η αύξηση των διαζυγίων και των εναλλακτικών μορφών οικογένειας φέρνει στο προσκήνιο μια λιγότερο ορατή αλλά εξίσου ουσιαστική διάσταση του κόστους ανατροφής παιδιού: την επιβάρυνση που υφίστανται οι γονείς που δεν έχουν την αποκλειστική ή καθημερινή επιμέλεια των παιδιών τους. Η Ελλάδα, ακολουθώντας μια καθυστερημένη αλλά υπαρκτή στροφή προς την κοινή επιμέλεια, βρίσκεται αντιμέτωπη με ένα θεσμικό και οικονομικό κενό. Ο ΟΟΣΑ και η Eurostat υπογραμμίζουν ότι το κόστος για αυτά τα παιδιά υποεκτιμάται στις περισσότερες μετρήσεις.
Στην πράξη, και οι δύο γονείς συνεισφέρουν σε δαπάνες που συχνά δεν αποτυπώνονται σε επίσημες στατιστικές. Οι «μη διαμένοντες» γονείς αναλαμβάνουν έξοδα που αθροιστικά αυξάνουν το κόστος ζωής τους, χωρίς απαραίτητα να μειώνουν τις ανάγκες του άλλου γονέα.
Αυτά τα έξοδα περιλαμβάνουν:
Συμμετοχή σε τροφεία, σχολικά και εξωσχολικά έξοδα
Παροχή εξοπλισμού (ρούχα, παιχνίδια, βιβλία) για δεύτερη κατοικία
Εξοδα μετακινήσεων, φιλοξενίας και διατροφής κατά την παραμονή του παιδιού
Προσφορά έκτακτης οικονομικής στήριξης (π.χ. σε περίπτωση ασθένειας ή έκτακτων αναγκών)
Η επιβάρυνση αυτή αποκτά ιδιαίτερη σημασία σε κοινωνίες με περιορισμένες κοινωνικές υποδομές, όπως η Ελλάδα. Σε χώρες όπως η Γαλλία ή η Σουηδία, η κοινή επιμέλεια υποστηρίζεται από δομές που μειώνουν το κόστος και για τους δύο γονείς. Αντιθέτως, στην Ελλάδα οι δαπάνες αυτές είναι ιδιωτικές και συνήθως άτυπες, δυσχεραίνοντας τόσο την αξιολόγηση των αναγκών όσο και τη διαμόρφωση πολιτικής.
Η συστηματική παράλειψη αυτών των δεδομένων οδηγεί σε υποεκτίμηση του πραγματικού κόστους γονεϊκότητας, ενώ αφήνει εκτός τις κοινωνικές και συναισθηματικές επιπτώσεις της άνισης οικονομικής επιβάρυνσης.
Το κόστος της απουσίας
Ενα παιδί που μεγαλώνει εκτός της βασικής εστίας διαμονής, είτε λόγω χωρισμού των γονέων είτε για λόγους εκπαίδευσης, φροντίδας ή προστασίας, συνεπάγεται κόστος που ξεπερνά την οικονομική διάσταση. Παρότι η Eurostat μετρά το «εμφανές» οικονομικό βάρος για τους κύριους φροντιστές, η δεύτερη κατοικία – συχνά πατρική – επωμίζεται ένα «παράλληλο» κόστος που μένει αθέατο. Αυτό αφορά:
Προμήθεια ειδών πρώτης ανάγκης (π.χ. κρεβάτι, γραφείο, παιχνίδια)
Δαπάνες τροφής και διαμονής κατά την παραμονή του παιδιού
Εξοδα για παράλληλη συμμετοχή σε δραστηριότητες ή ταξίδια
Στην πράξη, δεν υπάρχει επίσημη πρόβλεψη για το πώς κατανέμονται τα κόστη αυτά. Η πολιτεία συχνά αγνοεί την ύπαρξή τους, θεωρώντας μονοδιάστατα την έννοια της «οικογενειακής επιβάρυνσης». Το αποτέλεσμα είναι μια διαστρέβλωση των πραγματικών αναγκών – και μια ακόμα αδυναμία της κοινωνικής πολιτικής να ανταποκριθεί στις σύγχρονες μορφές οικογενειακής ζωής.
tanea.gr