Quantcast
Connect with us

ΚΑΒΑΛΑ

Άγιος Γρηγόριος | Το ιερό σκήνωμα στη Νεα Καρβάλη Καβάλας

Η Νέα Καρβάλη του Νομού Καβάλας, που αποτελεί συνέχεια της παλαιάς Καππαδοκικής Καρβάλης (Γκέλβερι), έχει μακραίωνη ιστορία.

Η λαμπρή της πορεία σημαδεύτηκε καθοριστικά από την παρουσία του Αγίου τέκνου της, Γρηγορίου του Θεολόγου, ενός από τους μεγαλύτερους Πατέρες της Εκκλησίας μας. Ως κλασσικά εκπαιδευμένος ομιλητής και φιλόσοφος του Ελληνισμού, κατάφερε να συνδυάσει τον Ελληνισμό με την πρώτη εκκλησία της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας. Άφησε ως παρακαταθήκη στη Χριστιανοσύνη πολλά πνευματικά έργα, επιστολές, συγγράμματα και ποιήματα.

Ο Γρηγόριος είχε σημαντικό αντίκτυπο στη διαμόρφωση της Τριαδικής θεολογίας τόσο μεταξύ των ελληνόφωνων όσο και των λατινοφώνων θεολόγων και έγινε γνωστός ως «Τριαδικός Θεολόγος». Τα περισσότερα από τα έργα του επηρεάζουν τους σύγχρονους θεολόγους, ειδικά όσον αφορά τα τρία Πρόσωπα της Αγίας Τριάδας. Ο Γρηγόριος είναι άγιος και της Ανατολικής και της Δυτικής Χριστιανικής Εκκλησίας. Στη Ρωμαϊκή Καθολική Εκκλησία θεωρείται ως ένας από τους Δασκάλους της Εκκλησίας – στην Ανατολική Ορθόδοξη και στη Δυτική Καθολική Εκκλησία είναι γνωστός ως ένας από τους Τρεις Ιεράρχες, μαζί με το Βασίλειο τον Μέγα και τον Ιωάννη τον Χρυσόστομο.

Ο Άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος ή Ναζιανζηνός γεννήθηκε στα βάθη της Μικράς Ασίας, στην κωμόπολη Ναζιανζό ή Ανζιανζό της νότιας Καππαδοκίας, το 329 μ.Χ., από τον πατέρα του Γρηγόριο, που ήταν επίσκοπος στη Ναζιανζό και τη μητέρα του Νόννα, στην οποία οφείλεται η έντονη θρησκευτική και πνευματική του οντότητα. Ο νεαρός Γρηγόριος και ο αδερφός του, Καισάριος της Ναζιανζού, τον πρώτο καιρό ήταν μαθητές του θείου τους, Αμφιλόχιου. Έκανε θρησκευτικές και φιλοσοφικές σπουδές επί σειρά ετών στην Καισάρεια, στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου και στην Αθήνα. Από αυτές τις πόλεις τρεις μεγάλες φιλίες αναπτύχθηκαν, με τον Άγιο Αντώνιο, τον Άγιο Αθανάσιο και στην Αθήνα με το Βασίλειο τον Μέγα, με τον οποίο διατήρησε στενούς φιλικούς δεσμούς για το υπόλοιπο του βίου τους, ενώ γνώρισε και τον Ιουλιανό. Στην Αθήνα, δάσκαλοι του ήταν οι γνωστοί ρήτορες Χιμέριος και Προαιρέσιος.

Το 361, ο Γρηγόριος επέστρεψε στη Ναζιανζό και χειροτονήθηκε πρεσβύτερος από τον πατέρα του, ο οποίος τον ήθελε για να τον βοηθήσει να φροντίζει τους τοπικούς Χριστιανούς. Ο νεαρός Γρηγόριος, ο οποίος ήθελε να γίνει μοναχός, έφυγε από το σπίτι, συνάντησε το Βασίλειο στην Αννεσόη στον Πόντο, και έκτοτε ζούσαν ως ασκητές. Ωστόσο, ο Βασίλειος τον προέτρεψε να επιστρέψει στη πατρίδα του και να βοηθήσει τον πατέρα του, κάτι που ο Γρηγόριος έκανε τον επόμενο χρόνο. Όταν έφθασε στη Ναζιανζό, ο Γρηγόριος βρήκε τη Χριστιανική κοινότητα χωρισμένη λόγω των θεολογικών διαφορών και τον πατέρα του να κατηγορείται για συμμετοχή σε αίρεση από τους τοπικούς μοναχούς. Ο Γρηγόριος κατάφερε να ενώσει τους τοπικούς Χριστιανούς χάρη στις διπλωματικές και τις ρητορικές του ικανότητες.

Την ίδια ώρα, ο Αυτοκράτορας Ιουλιανός δήλωσε δημοσίως την εναντίωσή του κατά του Χριστιανισμού. Ως απάντηση, ο Γρηγόριος έγραψε τις «Ύβρεις» κατά του Ιουλιανού, μεταξύ του 362 και του 363. Στις «Ύβρεις» καταγράφει πως ο Χριστιανισμός θα φτάσει ψηλά, με αγάπη και υπομονή. Αυτή η διαδικασία, όπως περιέγραψε ο Γρηγόριος, είναι η δημόσια εκδήλωση της θέωσης, η οποία οδηγεί σε πνευματική ανύψωση και μυστική ένωση με τον Θεό. Ο Ιουλιανός εκδίωξε το Γρηγόριο και άλλους Χριστιανούς, το 362, αλλά πέθανε ένα χρόνο αργότερα σε εκστρατεία εναντίον των Περσών. Με τον θάνατο του Ιουλιανού, ο Γρηγόριος και οι Χριστιανοί της Ανατολής δεν ήταν κάτω από τον κίνδυνο του διωγμού, καθώς ο νέος Αυτοκράτορας, Ιοβιανός, ήταν Χριστιανός.

Ο Γρηγόριος πέρασε τα επόμενα χρόνια καταπολεμώντας τον Αρειανισμό, ο οποίος απειλούσε να διαιρέσει τη Καππαδοκία. Για τους δύο φίλους ξεκίνησε μια περίοδος κλειστής συνεργασίας, καθώς συμμετείχαν σε ένα ρητορικό διαγωνισμό της εκκλησίας της Καισαρείας, ο οποίος κατακρημνίστηκε από την άφιξη θεολόγων του Αρειανισμού. Ωστόσο ο Γρηγόριος και ο Βασίλειος αναδείχθηκαν θριαμβευτές. Αυτή η επιτυχία βεβαίωσε πως το μέλλον του Γρηγορίου και του Βασιλείου ήταν να αναλάβουν τη διοίκηση της Εκκλησίας. Ο Βασίλειος, το 370, εκλέχτηκε Επίσκοπος της Καισαρείας της Καππαδοκίας.

Ο Γρηγόριος χειροτονήθηκε Επίσκοπος της Σασίμας, το 372, από το Βασίλειο. Στα τέλη του 372, ο Γρηγόριος επέστρεψε στη Ναζιανζό για να βοηθήσει τον ετοιμοθάνατο πατέρα του στη διαχείριση της επισκοπής του. Το 374, μετά τον θάνατο των γονιών του, ο Γρηγόριος συνέχισε να διοικεί την επισκοπή της Ναζιανζού. Αφού έδωσε την περιουσία του στους φτωχούς, ο Γρηγόριος ζούσε λιτά. Από τα τέλη του 375 και για 3 χρόνια ο Γρηγόριος ζούσε στο Μοναστήρι της Σελεύκειας. Κατά το τέλος του 379, ο αδελφικός του φίλος, Μέγας Βασίλειος, πεθαίνει.

Το 379, η Σύνοδος της Αντιοχείας και ο τοπικός Αρχιεπίσκοπος, Μελέτιος, ζήτησαν από το Γρηγόριο να πάει στην Κωνσταντινούπολη, όπου διετέλεσε το Ιερατικό αξίωμα του Πατριάρχη Κων/πόλεως και συνετέλεσε τα μέγιστα για την εξόντωση των αιρέσεων της εποχής.

Όταν έγινε Αυτοκράτορας ο Θεοδόσιος (380), ήταν αποφασισμένος να εξαλείψει τον Αρειανισμό και θέλησε να ενώσει την αυτοκρατορία με τον Χριστιανισμό, γι’ αυτό και αποφάσισε να συγκαλέσει Οικουμενική Σύνοδο για να συζητήσουν τα θέματα πίστης και πειθαρχίας. Ο Γρηγόριος συμφώνησε μαζί του. Την άνοιξη του 381, συγκάλεσαν τη Δεύτερη Οικουμενική Σύνοδο στη Κωνσταντινούπολη, στην οποία συμμετείχαν 150 Επίσκοποι της Ανατολής. Μετά τον θάνατο του προεδρεύοντος επισκόπου, Μελετίου της Αντιοχείας, ο Γρηγόριος έγινε πρόεδρος της Συνόδου.

Άρχισε να γράφει το De Vita Sua, το αυτοβιογραφικό του ποίημα. Στα τέλη του 383, η υγεία του Γρηγόριου χειροτέρευσε και τη θέση του ανέλαβε ο Ευλάλιος. Κοιμήθηκε στις 25 Ιανουαρίου του 390 μ.Χ. στο χωριό Γκέλβερι (ή Καρβάλη ή Καρβάλλα). Εκεί μετά την κοίμησή του, χτίσθηκε προς τιμήν του, από μετανάστες του Γκέλβερι, Ορθόδοξη Χριστιανική Εκκλησία. Το καμπαναριό της εκκλησίας το δώρισαν κάτοικοι της Οδησσού, ενώ το ξυλόγλυπτο τέμπλο της αποτελεί δώρο του Τσάρου Νικόλαου Α΄. Εκεί, φυλασσόταν από το 390 μ.Χ. το Ιερό σκήνωμα του Αγίου, μαζί με τα άγια λείψανα του πατέρα του Γρηγορίου, Μητροπολίτου Ναζιανζού, ως το 1923-1924, οπότε και μεταφέρθηκαν στη Νέα Καρβάλη.

Η επέτειος της μνήμης του Μεγάλου Πατρός και Ιεράρχου της Εκκλησίας, Αγίου Γρηγορίου του Θεολόγου, αποτελεί κάθε χρόνο ένα ξεχωριστό γεγονός για τους Χριστιανούς της πόλης της Καβάλας, αλλά και της ευρύτερης περιοχής. Κάθε χρόνο, την παραμονή της εορτής, 24 Ιανουαρίου, το απόγευμα, ψάλλεται Πανηγυρικός Εσπερινός και στη συνέχεια τελείται η καθιερωμένη Αγρυπνία. Την ημέρα της εορτής του Αγίου Γρηγορίου, 25 Ιανουαρίου, το πρωί τελείται Πολυαρχιερατική Θεία Λειτουργία και αμέσως μετά γίνεται η περιφορά του πανσέπτου σκηνώματος του Αγίου στους κεντρικούς δρόμους της Κοινότητος της Νέας Καρβάλης.

ekklisiaonline.gr

Click to comment

Απάντηση

ΚΑΒΑΛΑ

Σέρρες | ΙΧ “προσγειώθηκε” σε σταθμευμένα αυτοκίνητα στο κέντρο της πόλης

Δεν πίστευαν στα μάτια τους οι περαστικοί στην οδό Γεωργίου Παπανδρέου, – έναν από τους κεντρικούς και πολυσύχναστους οδικούς άξονες της πόλης των Σερρών – βλέποντας ΙΧ αυτοκίνητο να “πετάει” και να καταλήγει πάνω σε παρκαρισμένα αυτοκίνητα επί της οδού, προκαλώντας υλικές ζημιές.

Σέρρες: ΙΧ “προσγειώθηκε” σε σταθμευμένα αυτοκίνητα στο κέντρο της πόλης
Η  οδηγός που για άγνωστο λόγο έχασε τον έλεγχο του αυτοκινήτου της, είναι καλά στην υγεία της.
epiloges.tv

Continue Reading

ΚΑΒΑΛΑ

Στάδιο Ανθή Καραγιάννη | Άλλες 100.000 ευρώ απο την Περιφέρεια ΑΜΘ

Η υπογραφή απόφασης από τον Περιφερειάρχη Χριστόδουλο Τοψίδη για χρηματοδότηση έργων συντήρησης στο γήπεδο αποτελεί θετικό βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση.

Η χορήγηση πόρων ύψους 70.000 ευρώ από παλιότερη απόφαση του 2023, καθώς και η προοπτική για επιπλέον 100.000 ευρώ, αναδεικνύουν την προσπάθεια των τοπικών αρχών να εξασφαλίσουν τα απαραίτητα κεφάλαια για το έργο.

Ωστόσο, τα χρήματα αυτά δεν επαρκούν για την πραγματοποίηση των έργων συντήρησης, καθώς πρώτη προτεραιότητα είναι η αντικατάσταση του ταρτάν που απαιτεί 1 εκατομμύριο ευρώ.

Ο Δήμος Καβάλας συνεχίζει να αναζητά επιπλέον πηγές χρηματοδότησης, όπως ευρωπαϊκά προγράμματα ή συνεργασίες με τον ιδιωτικό τομέα.

Continue Reading

ΚΑΒΑΛΑ

Συνέδριο ΣΥΡΙΖΑ | Ο υπό προθεσμία Κασσελάκης, τα κέρδη του Παππά, το χαμένο κόμμα του Τσίπρα

Στον ΣΥΡΙΖΑ υπάρχουν πλέον τρία στρατόπεδα. Και τίποτα δεν δείχνει πως η μεταξύ τους συνύπαρξη θα είναι αρμονική. Τουναντίον, οι αιχμές, τα ψηφισμένα κείμενα και οι διαφορετικές αναγνώσεις των στελεχών, δείχνουν πως οι ευρωεκλογές παραμένουν η «ημέρα κρίσης» του Στέφανου Κασσελάκη.

Ο Κασσελάκης νοιάζεται μόνο για την εικόνα

Ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ έδειξε σε αυτό το συνέδριο ότι δεν δείχνει κανένα ενδιαφέρον για τις υπάρχουσες κομματικές δομές. Τον απασχολεί μόνο πώς θα υπερισχύσει επικοινωνιακά και πώς θα διατηρήσει την ιδιότυπη επαφή του με τους οπαδούς του. Γι αυτό ο Στέφανος Κασσελάκης, επέλεξε να συμπεριφερθεί περισσότερο ως pop είδωλο παρά ως πολιτικός ηγέτης. Χρησιμοποίησε συναισθηματικά φορτισμένες λέξεις (αγαπώ, προδίδω, ραγισμένη καρδιά κλπ) ενώ δεν δίστασε στον οίστρο της ομιλίας του να στοχοποιήσει όσους και όσες δεν τον χειροκρότησαν ή δεν σηκώθηκαν όρθιοι να τον «αποθεώσουν». Το εχθρικό (με όλη τη σημασία της λέξης) κλίμα φάνηκε άλλωστε και κατά την ομιλία της Όλγας Γεροβασίλη, όταν δεν έλειψαν οι εκδηλώσεις ακραίου εχθρικού οπαδισμού.

Το περιβάλλον του από την άλλη επιχείρησε να αλλάξει την ίδια την πραγματικότητα. Οι Καπνισάκης και Αυγέρη έφτασαν χθες στην αίθουσα των δημοσιογράφων, με σκοπό να τους πείσουν ότι δεν έγινε καμιά ψηφοφορία επειδή απέσυρε την υποψηφιότητά της η Όλγα Γεροβασίλη. Τα σχετικά ντοκουμέντα και βίντεο διέψευσαν τα περί απουσίας ψηφοφορίας, ενώ η αντιπρόεδρος της Βουλής αποσαφήνισε ότι δεν αποσύρθηκε ποτέ από την μάχη. Κατόπιν στην αίθουσα έφτασε και ο Πάνος Ρήγας, πρόεδρος του συνεδρίου, τον οποίο συνόδευε -διόλου διακριτικά- ο Μανώλης Καπνισάκης.

Όλα αυτά δεν αφορούν το αποτέλεσμα αυτό καθαυτό του συνεδρίου, άλλωστε στα ψηφισμένα πολιτικά κείμενα του συνεδρίου συμπεριελήφθη η πρόταση των Φάμελλου, Παππά και Γιώργου Τσίπρα. Η βασική έγνοια του Στέφανου Κασσελάκη και του περιβάλλοντός του ήταν να φανεί ότι ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ βγήκε αλώβητος και με ανανεωμένη εντολή από τη συνεδριακή σύγκρουση.

Ωστόσο κάτι τέτοιο δεν ισχύει, καθώς ο Στέφανος Κασσελάκης δεν κατάφερε να του δοθεί η δυνατότητα να διεκδικήσει «αναβάπτισή» του από τα μέλη και «λευκή επιταγή» μέχρι τις εθνικές εκλογές. Φαίνεται ότι οι ευρωεκλογές θα είναι το πιο σοβαρό τεστ στο οποίο θα κριθεί και η συνέχιση της προεδρίας του.

Η ομάδα των «τριών» θέλει τον έλεγχο των δομών και του Κασσελάκη

Την ώρα που οι συνεργάτες του Στέφανου Κασσελάκη επιχειρούσαν να καλλιεργήσουν την εικόνα ενός προέδρου που βγήκε πιο ισχυρός από το Συνέδριο, οι Παππάς, Φάμελλος και Γιώργος Τσίπρας σε συνομιλίες τους αμφισβητούσαν τους ισχυρισμούς του προεδρικού περιβάλλοντος, ενώ εμφανίζονταν ενοχλημένοι από τα περί μη υπερψήφισης του κειμένου που κατέθεσαν.

Πριν την ομιλία Κασσελάκη, πληροφορίες έφεραν τον διευθυντή του γραφείου του, Μανώλη Καπνισάκη, και τον Νίκο Παππά να επιχειρούν να έρθουν σε συνεννόηση. Τελικά όμως, η πρότασή των «τριών» στρεφόταν κατά της επιμονής του Στέφανου Κασσελάκη να πάει σε εκλογές. Όταν χθες φάνηκε ότι η πρόταση των «τριών» είχε την ευρύτατη υποστήριξη του συνεδριακού ακροατηρίου, που εμφανέστατα δεν μπορούσε να διακρίνει τους λεπτούς σχεδιασμούς και τις σκοπιμότητες των διαφόρων ομάδων, ο Στέφανος Κασσελάκης παρενέβη και κήρυξε την «λήξη» του ερωτήματος για το αν πρέπει να γίνουν ή όχι εκλογές. Επιχείρησε λοιπόν να εμποδίσει να καλλιεργηθούν εντυπώσεις περί ήττας του.

Ωστόσο, η τελική συμπερίληψη της πρότασης των τριών στα ψηφισμένα ντοκουμέντα, έχει και πρακτικό αποτέλεσμα. Ο Στέφανος Κασσελάκης υποχρεούται πια να επανενεργοποιήσει το Εκτελεστικό Γραφείο, που θα τον πλαισιώσει για τις ευρωεκλογές. Είναι μια εξέλιξη που ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ ήθελε να αποφύγει, καθώς κάθε όργανο είναι γι αυτόν βραχνάς και μπορεί να επιφέρει έλεγχο και αμφισβήτηση. Παράλληλα, δε, η ομάδα των «τριών» ανάγεται σε ρυθμιστή της διάρκειας και της ευελιξίας της προεδρίας Κασσελάκη.

Ο Τσίπρας πάλεψε σε ένα κόμμα που δεν υπάρχει πια

Ο ΣΥΡΙΖΑ του Στέφανου Κασσελάκη δεν έχει σχεδόν καμία σχέση με τον ΣΥΡΙΖΑ του Αλέξη Τσίπρα. Μπορεί ο θαυμασμός για τον ηγέτη να παραμένει, ωστόσο πλέον λαμβάνει τοξικά χαρακτηριστικά ανοιχτής εχθροπραξίας. Η βάση του κόμματος έχει μεταλλαχθεί, η φρασεολογία έχει εκτραχυνθεί, οι επιθέσεις έχουν ξεφύγει από τα συνήθη πολιτικά όρια. Και οι οπαδοί του Στέφανου Κασσελάκη, τα άτομα που ο ίδιος εννοεί ως βάση του ΣΥΡΙΖΑ, έχουν στην μεγάλη τους πλειοψηφία διαρρήξει τις σχέσεις τους με τον Αλέξη Τσίπρα, αλλά και τις παραδόσεις της Αριστεράς.

Όταν ο Στέφανος Κασσελάκης χθες «έκλεινε» το συνέδριο, οι αναφορές του στον Αλέξη Τσίπρα δεν έτυχαν ιδιαίτερα θερμού χειροκροτήματος. Είχε προηγηθεί σειρά ομιλιών συνεργατών του σημερινού προέδρου του ΣΥΡΙΖΑ με ευθείες βολές κατά του προκατόχου του, με κεντρική «γραμμή» ότι ο Αλέξης Τσίπρας κακώς παρενέβη και απουσίασε από το συνέδριο του ΣΥΡΙΖΑ.

ethnos.gr

Continue Reading
Green logo ENA Club with text ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ

Κατοικία

a house with a green roof and road signs left and right
arrows as a circle symbol of recycling
letters AG as logo
gear and tool as logo pavlidis

newsletter



Καιρος

Πρωτοσέλιδα

Χρήσιμα

Δρομολόγια Πλοίων από και προς Καβάλα

Γιατροί ΕΟΠΥΥ ΚΑΒΑΛΑΣ

espa logo

espa_logo_en