ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Απεργία 9 Απριλίου: Ενώνουν τις φωνές για αυξήσεις και δικαιοσύνη

24ωρη κινητοποίηση από ΓΣΕΕ και ΑΔΕΔΥ με αιτήματα αυξήσεις, συλλογικές συμβάσεις και δικαιοσύνη για τα Τέμπη
Αθήνα – Ρολά κατεβάζει η χώρα στις 9 Απριλίου, καθώς ΓΣΕΕ και ΑΔΕΔΥ προχωρούν σε 24ωρη πανελλαδική απεργία, καλώντας εργαζόμενους από όλους τους κλάδους να συμμετάσχουν δυναμικά στις κινητοποιήσεις. Τα αιτήματα της απεργίας εστιάζουν στις αυξήσεις στους μισθούς, την επανάκτηση του 13ου και 14ου μισθού, τη στεγαστική κρίση, την ακρίβεια, αλλά και την απόδοση δικαιοσύνης για την τραγωδία των Τεμπών.
Τα αιτήματα των συνδικάτων
Η ΑΔΕΔΥ επικεντρώνεται στην επαναφορά του 13ου και 14ου μισθού, αλλά και σε πραγματικές αυξήσεις αποδοχών, «ώστε οι εργαζόμενοι να ζουν με αξιοπρέπεια και όχι με “αυξήσεις-κοροϊδία”».
Η ΓΣΕΕ, από την πλευρά της, υπογραμμίζει την ανάγκη για παρέμβαση στο ζήτημα της ακρίβειας και της στέγασης. Σε σχετική ανακοίνωση, αναφέρεται ότι «η κυβέρνηση αρνείται να λάβει υπόψη τις προτάσεις για κοινωνική κατοικία», ενώ σύμφωνα με την ενδιάμεση έκθεση του ΙΝΕ-ΓΣΕΕ, το 1/3 του πληθυσμού καταβάλλει πάνω από το 40% του εισοδήματός του για ενοίκιο ή στεγαστικά έξοδα.
Όσον αφορά το δυστύχημα στα Τέμπη, η Συνομοσπονδία δηλώνει πως στηρίζει τους χαροκαμένους γονείς και αναμένει τις ενέργειες και τις αποφάσεις τους, ενώ αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο νέων κινητοποιήσεων με απεργιακό χαρακτήρα.
Δυναμικό κάλεσμα από τους εμποροϋπαλλήλους Θεσσαλονίκης
Ιδιαίτερα μαχητικό είναι το κάλεσμα του Σωματείου Εμποροϋπαλλήλων Θεσσαλονίκης, το οποίο καλεί σε μαζική συμμετοχή στην απεργιακή συγκέντρωση στο Άγαλμα Βενιζέλου στις 10:30 π.μ..
Σε μια ανακοίνωση με έντονη αγωνιστική και κοινωνική χροιά, το σωματείο ζητά:
-
Απόδοση πολιτικών και ποινικών ευθυνών για τα Τέμπη
-
Υπογραφή συλλογικής σύμβασης εργασίας με ουσιαστικές αυξήσεις
-
Αναγνώριση των τριετιών αναδρομικά από το 2012
-
Κατοχύρωση της κυριακάτικης αργίας
-
Μέτρα ασφάλειας και υγείας στους χώρους εργασίας
-
Ενίσχυση δημόσιων υποδομών και κοινωνικών υπηρεσιών
Το σωματείο τονίζει:
«Ή τα κέρδη τους ή οι ζωές μας» και ζητά μαζική συμμετοχή για να μην ξεχαστούν τα Τέμπη και για να σπάσει ο φόβος στους χώρους δουλειάς.
Ναυτεργάτες: Δεμένα τα πλοία
Η Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία (ΠΝΟ) ανακοίνωσε ομόφωνα τη συμμετοχή της στην 24ωρη απεργία. Η κινητοποίηση αφορά όλες τις κατηγορίες πλοίων, καθώς – όπως αναφέρεται – τα αιτήματα των ναυτεργατών εξακολουθούν να παραμένουν αναπάντητα, παρά τις διαβεβαιώσεις του πρώην υπουργού Ναυτιλίας.
ΜΜΜ και Μεταφορές: Προς στάσεις εργασίας
Μέχρι στιγμής δεν έχουν υπάρξει επίσημες ανακοινώσεις από τα ΜΜΜ, ωστόσο, σύμφωνα με προηγούμενες πρακτικές, αναμένονται στάσεις εργασίας ώστε να διευκολυνθεί η μετακίνηση των διαδηλωτών. Στη Θεσσαλονίκη, οι εργαζόμενοι του ΟΑΣΘ συνήθως συμμετέχουν σε αντίστοιχες κινητοποιήσεις, ενώ στο Μετρό της Αθήνας ενδέχεται να παραμείνουν κλειστοί κάποιοι σταθμοί για λόγους ασφαλείας.
ΔΡΑΜΑ
20 Νέες Θέσεις Ιατρών στο Νοσοκομείο Δράμας – Στοίχημα η Παθολογική Κάλυψη

Ανακοινώθηκε επίσημα από το Υπουργείο Υγείας η έγκριση της προκήρυξης 20 θέσεων ειδικευμένων ιατρών διαφόρων ειδικοτήτων για το Γενικό Νοσοκομείο Δράμας, στο πλαίσιο ενίσχυσης του Εθνικού Συστήματος Υγείας. Η απόφαση αναρτήθηκε λίγες ώρες πριν και αποτελεί μια σημαντική εξέλιξη για την περιοχή, που τα τελευταία χρόνια έχει δοκιμαστεί έντονα λόγω της υποστελέχωσης.
Οι ειδικότητες που προκηρύχθηκαν
Συγκεκριμένα, εγκρίθηκαν θέσεις στις εξής ειδικότητες:
-
1 Παιδιατρικής (Επιμ. Α)
-
1 Ακτινολογίας (Επιμ. Β)
-
1 Μαιευτικής-Γυναικολογίας (Επιμ. Β)
-
3 ΤΕΠ (Επιμ. Β)
-
1 Εσωτερικής Παθολογίας (Διευθυντής)
-
1 Εσωτερικής Παθολογίας (Επιμ. Α)
-
2 Εσωτερικής Παθολογίας (Επιμ. Β)
-
2 ΜΕΘ (Επιμ. Β)
-
2 Πνευμονολογίας (Επιμ. Β)
-
1 Δερματολογίας (Επιμ. Β)
-
1 ΩΡΛ (Επιμ. Α)
-
1 Ορθοπαιδικής (Επιμ. Β)
-
1 Χειρουργικής (Επιμ. Β)
-
1 Παθολογικής Ογκολογίας (Επιμ. Β)
-
1 Νευροχειρουργικής (Επιμ. Β)
Η πλήρωση αυτών των θέσεων θα ενισχύσει ουσιαστικά τη λειτουργία της Ιατρικής Υπηρεσίας του Νοσοκομείου, εφόσον βέβαια βρεθούν υποψήφιοι, κάτι που μέχρι σήμερα αποδείχθηκε ιδιαίτερα δύσκολο.
Το χρόνιο πρόβλημα στην Παθολογική Κλινική
Η Παθολογική Κλινική της Δράμας παραμένει εδώ και χρόνια η «ανοιχτή πληγή» του τοπικού νοσοκομείου. Μετά την περίοδο της πανδημίας και τις παραιτήσεις ιατρών, η κλινική βρέθηκε να λειτουργεί με μία μόνο διευθύντρια. Καμία από τις προηγούμενες προκηρύξεις για Παθολόγους δεν απέφερε καρπούς, αφού δεν υπήρξε καμία συμμετοχή από υποψήφιους.
Η κρίση κλιμακώθηκε στο τέλος του 2024, όταν 12 ιατροί του Παθολογικού Τομέα απείλησαν με μαζικές παραιτήσεις, καταγγέλλοντας αδυναμία συνέχισης της εφημεριακής κάλυψης. Η κατάσταση σωζόταν προσωρινά με μετακινήσεις ιατρών από γειτονικά νοσοκομεία (Καβάλας, Σερρών, Θεσσαλονίκης, ακόμα και από το 424 Στρατιωτικό Νοσοκομείο).
Το Υπουργείο Υγείας, σε συντονισμό με τους τοπικούς βουλευτές που είχαν καταθέσει διαδοχικές επερωτήσεις, αναγκάστηκε τελικά να ανακοινώσει την ίδρυση Β΄ Παθολογικής Κλινικής, προκειμένου να εξισορροπηθεί η κατάσταση.
Κίνητρα χωρίς αντίκρισμα
Παρά τις οικονομικές παροχές που εξασφαλίστηκαν από τον Δήμο Δράμας και την Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης – με 1.500€ μηνιαίως για σίτιση και διαμονή νέων Παθολόγων – οι προσπάθειες παρέμειναν άκαρπες. Η απουσία ενδιαφέροντος καθιστά σαφές ότι το πρόβλημα δεν είναι μόνο οικονομικό, αλλά αφορά και τις γενικότερες συνθήκες εργασίας, υποδομών και προοπτικών στα περιφερειακά νοσοκομεία.
Ελπίδα αλλά και πρόκληση
Η νέα προκήρυξη αποτελεί μια σημαντική ευκαιρία για τη Δράμα να αναβαθμίσει τις υπηρεσίες υγείας της. Ωστόσο, η ουσιαστική επιτυχία του εγχειρήματος θα κριθεί από τη δυνατότητα προσέλκυσης των κατάλληλων επιστημόνων, ειδικά σε ειδικότητες «αιχμής» όπως η Παθολογία και η ΜΕΘ.
Το μεγάλο στοίχημα παραμένει: να γεμίσουν οι θέσεις και να μην μείνουν μόνο… στα χαρτιά.
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Το άγνωστο «γίγαντας των ωκεανών» – Το πιο βαρύ οστεώδες ψάρι του κόσμου

Ένα θαλάσσιο πλάσμα που ελάχιστοι γνωρίζουν, αλλά όσοι το αντικρίζουν μένουν κυριολεκτικά με το στόμα ανοιχτό, είναι το βαρύτερο οστεώδες ψάρι στον κόσμο. Με εντυπωσιακό μέγεθος που εντυπωσιάζει και τη σπανιότητά του να προκαλεί δέος, το ψάρι αυτό είναι γνωστό ως ο «γίγαντας των ωκεανών».
Το συγκεκριμένο είδος δεν συναντάται εύκολα, καθώς ζει κατά κύριο λόγο στα βάθη των ωκεανών. Η παρουσία του σε πιο παράκτιες περιοχές θεωρείται σπάνιο φαινόμενο και, σύμφωνα με τους επιστήμονες, πιθανότατα σχετίζεται με θαλάσσια ρεύματα που το μεταφέρουν μακριά από τον φυσικό του βιότοπο.
Σπάνιο και προστατευόμενο είδος
Λόγω της σπανιότητας και της ευαισθησίας του πληθυσμού του, το ψάρι αυτό έχει καταγραφεί στην Κόκκινη Λίστα της IUCN, εντασσόμενο στα προστατευόμενα είδη. Αυτό σημαίνει ότι απαγορεύεται η αλιεία του και θεωρείται κρίσιμο να διατηρηθεί η παρουσία του στα οικοσυστήματα όπου επιβιώνει.
Αν και το ακριβές όνομα του ψαριού δεν αναφέρεται στο ρεπορτάζ, ενδείξεις οδηγούν στο να πρόκειται για το Mola mola ή αλλιώς ήλιος-ψάρι (sunfish), το οποίο μπορεί να ξεπεράσει σε βάρος τον τόνο ή ακόμα και μικρού μεγέθους καρχαρίες.
Το σπάνιο αυτό θαλάσσιο είδος αποτελεί υπενθύμιση της πλούσιας αλλά εύθραυστης βιοποικιλότητας των ωκεανών μας και της ανάγκης για συνεχή προστασία των θαλάσσιων οργανισμών που απειλούνται από την κλιματική αλλαγή, την υπεραλίευση και τη ρύπανση.
Ένα ακόμα θαύμα της φύσης που μας καλεί να σεβαστούμε το θαλάσσιο περιβάλλον πριν να είναι πολύ αργά.
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Έγκριση για τον αγωγό Καρπερής–Κομοτηνής ύψους 310 εκατ. ευρώ

Σε φάση υλοποίησης εισέρχεται το μεγάλο ενεργειακό έργο κατασκευής και λειτουργίας του αγωγού υψηλής πίεσης Καρπερή Σερρών – Κομοτηνή, μετά τις διαδοχικές θετικές γνωμοδοτήσεις της αρμόδιας επιτροπής Περιβάλλοντος της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης για τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ).
Το έργο, συνολικού προϋπολογισμού 310,56 εκατομμυρίων ευρώ, σχεδιάζεται από τον ΔΕΣΦΑ και αναμένεται να είναι έτοιμο τον Μάρτιο του 2027, εφόσον η τελική επενδυτική απόφαση, όπως αναφέρει το ypodomes.com, ληφθεί εντός των επόμενων δύο μηνών.
Ένας αγωγός 215 χλμ. με βλέμμα στο μέλλον
Ο νέος αγωγός μήκους 215 χιλιομέτρων θα κατασκευαστεί παράλληλα με την υφιστάμενη υποδομή φυσικού αερίου στην περιοχή και θα ξεκινά από τον νέο σταθμό ξέστρου αποστολής (SCL) U-9510, στο αγρόκτημα Καρπερής του Δήμου Ηράκλειας Σερρών. Η διαδρομή του αγωγού θα διασχίσει συνολικά 13 δήμους της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, καταλήγοντας στο νέο βαλβιδοστάσιο και σταθμό ξέστρου SCR Κομοτηνής U-9660, στο Πάμφορο, κοντά στη ΒΙΠΕ Κομοτηνής.
Τεχνολογικά προηγμένος και «πράσινος»
Το έργο δεν αφορά μόνο τη μεταφορά φυσικού αερίου. Πρόκειται για έναν τεχνολογικά εξελιγμένο αγωγό, σχεδιασμένο να υποστηρίζει μελλοντικά και τη μεταφορά υδρογόνου, είτε καθαρού (100%) είτε σε μορφή μίγματος με φυσικό αέριο.
Στο αρχικό στάδιο θα εξυπηρετεί την ενίσχυση του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς Φυσικού Αερίου (ΕΣΜΦΑ), ωστόσο η κατασκευή του είναι πλήρως συμβατή με τις απαιτήσεις της πράσινης μετάβασης, χωρίς να απαιτούνται μελλοντικές παρεμβάσεις για τη μεταφορά υδρογόνου.
Περιβαλλοντική συμμόρφωση και ευρωπαϊκοί στόχοι
Η δυνατότητα μεταφοράς υδρογόνου δίνει στον αγωγό έναν ιδιαίτερα στρατηγικό χαρακτήρα, καθώς ενισχύει τον ρόλο της Ελλάδας στην ενεργειακή μετάβαση και την απεξάρτηση από το ορυκτό αέριο, σε πλήρη εναρμόνιση με τις ευρωπαϊκές οδηγίες για τη διείσδυση των ανανεώσιμων αερίων στην αγορά ενέργειας.
Το έργο δεν περιορίζεται σε τεχνικό επίπεδο, αλλά αποτελεί και αναπτυξιακό μοχλό για την ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, ενισχύοντας τη συνδεσιμότητα, την ενεργειακή ασφάλεια και τις επενδυτικές προοπτικές.