ΑΠΟΨΕΙΣ

“Εκτός τόπου και χρόνου”

Γράφει ο Βασίλης Λιόγκας

Εντυπωσιάζει η ομοφωνία των πολιτικών εκπροσώπων του νομού, όλων των πτερύγων παλιού και νέου δημοτικού συμβουλίου, βουλευτών και δημάρχων, κατά της μελετώμενης επένδυσης του υγροποιημένου φυσικού αερίου LNG από τη ΔΕΠΑ στην Καβάλα.

Η αντίθεση δεν εδράζεται βέβαια σε καμία πολιτική ανάλυση ή αντίθεση, ούτε στον διακηρυγμένο στρατηγικό στόχο ενεργειακού κέντρου, ούτε καν στην ιδιωτικοποίηση της ενέργειας, απλά περιορίζεται στη συνωμοσιολογία και την κινδυνολογία. Είναι θορυβώδης, απολίτικη και ρηχή. Λένε διάφορα για το αποτέλεσμα και τίποτα για την αιτία (την απελευθέρωση της αγοράς ενέργειας), βολεύονται, παρ’ ό,τι πολιτικοί, να δρουν ως ένας απλός φυσιολατρικός όμιλος, αποφεύγουν την διατύπωση πρότασης για το αναπτυξιακό μέλλον της περιοχής ή έστω τον διάλογο επ’ αυτού και θεοποιούν, χωρίς καμία τεκμηρίωση και εντελώς απλοϊκά, την μονομερή «τουριστική ανάπτυξη». Σκέτη απογοήτευση.

Ας μου επιτραπεί να διαταράξω κάπως αυτήν την θαυμαστή συναίνεση δεξιών και αριστερών.

Στην περιοχή με τον υψηλότερο βαθμό ανεργίας και αποβιομηχάνισης, με τις χιλιάδες θέσεις εργασίας που χάθηκαν απ’ τις βιοτεχνίες και τα εργοστάσια που έκλεισαν, είναι απογοητευτική η καιροσκοπική και δημαγωγική αυτή στάση. Αν πραγματικά ενδιαφέρονται για την ανάπτυξη της περιοχής, ας πάρουν θέση για το Χωροταξικό Σχέδιο της Περιφέρειας, που είναι σε διαβούλευση (http://www.pamth.gov.gr/index.php/2012-10-02-10-53-25/2012-11-11-10-09-28/5126-pamth-diavoulefsi) και το οποίο (φευ!) ουσιαστικά απορρίπτει το μοντέλο της τουριστικής ανάπτυξης και θεωρεί στρατηγικό στόχο για την Περιφέρεια τον τομέα της Ενέργειας. Αύριο, οι ίδιες δυνάμεις θα το ψηφίσουν…

Στην Καβάλα της πτώσης και της κρίσης, στην Καβάλα του σήμερα, που πιάστηκε στον ύπνο στο τελευταίο βαγόνι της ανάπτυξης, ποιο είναι αλήθεια το στρατηγικό σχέδιο που προτείνεται από τις υπεύθυνες πολιτικές δυνάμεις και τους τοπικούς μας άρχοντες;

«Ο τομέας της ενέργειας είναι ένα από τα βασικά πλεονεκτήματα της Περιφέρειας ΑΜΘ τόσο στον τομέα της παραγωγής, όσο και σε αυτόν των δικτύων, και η ανάπτυξη του αποτελεί στρατηγικό στόχο για την Περιφέρεια στο πλαίσιο της αξιοποίησης της γεωγραφικής της θέσης

Αυτό το δώρο της φύσης και της συγκυρίας δεν πρέπει να χαθεί

Όταν τέτοιο είναι το σχέδιο, κι όταν, από την άλλη, ο νομός Καβάλας είναι από την φύση του -και πρέπει να παραμείνει- Ενεργειακό Κέντρο, όταν επιπλέον μας χρειάζονται βιομηχανίες αιχμής και θέσεις εργασίας, ένα ξερό «όχι», μόνο και μόνο επειδή πρόκειται για εγκατάσταση LNG σε μια Καβάλα ταγμένη δήθεν στον τουρισμό, δεν αρκεί, για κάποιους από μας τουλάχιστον. Όταν λες «όχι» σε οποιαδήποτε εγκατάσταση επιδιώκεται να γίνει μέσα σε δεδομένη, υπαρκτή, νομοθετημένη και επί 5 δεκαετίες λειτουργούσα βιομηχανική περιοχή, στο θαλάσσιο μέτωπο της οποίας διεκδικείς να δημιουργηθεί μείζων ευρωλιμένας, ενώ στα βόρειά της θέλεις να φθάσει ο σιδηρόδρομος και δέχεσαι να δημιουργηθεί Βιομηχανικό Πάρκο, και μάλιστα μόνον για λόγους περιβάλλοντος, τότε στην ουσία παίζεις το παιχνίδι των ανταγωνιστικών εταιρειών: ήδη, η μία, ιδιωτικών συμφερόντων, προχωρεί με θαυμαστή ομοφωνία στην Αλεξανδρούπολη, ενώ η άλλη διεκδικεί την «φυσική αποθήκη» στον κόλπο της Καβάλας, όπου περιέργως οι φυσιολάτρες σιωπούν. Αντιφάσκεις σε βαθμό υπερθετικό, πολύ περισσότερο που σήμερα η φροντίδα για το περιβάλλον, από τεχνολογική τουλάχιστον άποψη, μπορεί άνετα σχεδόν να εξασφαλιστεί. Αλλωστε, η λειτουργία τέτοιων πλωτών σταθμών στην Ιταλία, Αγγλία, Αργεντινή, ΗΠΑ, Κουβέϊτ και χερσαίων στα λιμάνια της Βαρκελώνης, του Ρότερνταμ, της Μπρυζ ή του Μπουένος Άϋρες, δίπλα σε κατοικημένες περιοχές, καταρρίπτουν τις όποιες φοβίες.

Είναι προφανή τα πλεονεκτήματα της δημιουργίας μιας ενεργειακής πύλης στην περιοχή μας, δίπλα μάλιστα σε μια πηγή ενέργειας και σε μια φυσική αποθήκη αερίου. Είναι προφανής η ενίσχυση μέσω συνέργειας του νέου μείζονος Λιμένα «Φίλιππος Β’» και η ανάπτυξή του στη μοναδική λιμενική ενεργειακή πύλη της Βόρειας Ελλάδας. Επιπλέον θα μπορούσε να μετατραπεί σε έναν από τους πρώτους λιμένες στην Ελλάδα που θα μπορεί να εξυπηρετεί την τροφοδοσία πλοίων κινουμένων με Φυσικό Αέριο, σύμφωνα με τις νέες οδηγίες της ΕΕ (υποχρέωση ως το 2020).

Είναι προφανείς οι χρηματοοικονομικές και κοινωνικές ωφέλειες μιας επένδυσης άνω των 250 εκατομμυρίων ευρώ, για την ευρύτερη περιοχή της Καβάλας, η ανάπτυξη νέων επαγγελματικών ειδικοτήτων, έχοντας μάλιστα το πλεονέκτημα του ΤΕΙ και των σχετικών σχολών του, η συμπληρωματική λειτουργία του έργου με τα υπάρχοντα και μελλοντικά αναπτυξιακά έργα της περιοχής (αγωγοί ΤΑΡ και IGB, νέος μείζων Λιμένας και υπόγεια αποθήκη φυσικού αερίου).

Στόχοι πάλης το Φυσικό Αέριο και το Λιμάνι

Η κοντόφθαλμη λογική ορισμένων, παραδόξως και μηχανικών, εξακολουθεί να στερεί την πόλη μας και τους συμπολίτες μας από τα σπουδαία οικονομικά, περιβαλλοντικά και αναπτυξιακά πλεονεκτήματα της χρήσης του Φυσικού Αερίου, που θα πρεπε ναναι το επόμενο μεγάλο έργο υποδομής στην πόλη μας μετά την αποχέτευση. Και ενώ έχουμε νέο Νοσοκομείο και μια επίπεδη επέκταση στο Περιγιάλι για 20.000 κατοίκους, κανένα από τα δύο δεν έχει τροφοδοτηθεί με φυσικό αέριο, πράγμα απολύτως εφικτό, με πλήρη ευθύνη των τοπικών αρχών. Η ευκαιρία του LNG μας φέρνει πιο κοντά στην διεκδίκησή του. Αλλού έχουν φτάσει στην τηλεθέρμανση, κι εμείς είμαστε η μόνη πόλη όλης της Περιφέρειας χωρίς ούτε παροχή φυσικού αερίου, παρ’ ό,τι η πρώτη που πέρασε ο αγωγός και τόσο κοντά της. Βιομηχανίες στην ΒΙΠΕ έφυγαν εξ αυτού του λόγου. Μόνο οφέλη θα είχαν οι εκατοντάδες βιοτεχνίες και οι χιλιάδες συμπολίτες μας από τη χρήση του φυσικού αερίου. Οφέλη απόδοσης, οικονομικά και βεβαίως περιβαλλοντικά. Αυτά τα οφέλη θαπρεπε τώρα να διεκδικούνται με συλλαλητήρια και διαπραγματεύσεις.

Εκείνοι ειδικά οι πολιτικοί –και μάλιστα αριστεροί- που ενδύονται τον οικολογικό μανδύα, που αποφεύγουν την διατύπωση πρότασης για το ενεργειακό μέλλον της περιοχής και της χώρας, για το αν και τι είδους ΔΕΠΑ θέλουν και σήκωσαν τα μανίκια μόνο για το περιβάλλον, ας πάψουν να καπηλεύονται τις αξίες της δημόσιας υγείας και της περιβαλλοντικής προστασίας. Ας λειτουργήσουν δημιουργικά και όχι στείρα αρνητικά, αύριο μπορεί κα κυβερνήσουν.

Ας βάλουν στο τραπέζι της συζήτησης την αναγκαιότητα της ενεργειακής προοπτικής αλλά και ένα ακόμη τεράστιο συγκριτικό πλεονέκτημα της Καβάλας: το Λιμάνι της. Ένα σύνθετο διαμετακομιστικό κέντρο που θαναι ταυτόχρονα και ενεργειακός κόμβος, αυτός θαπρεπε ναναι ο άλλος μεγάλος αναπτυξιακός στόχος της πόλης μας. Ας προσπαθήσουμε να εκμεταλλευτούμε τη συγκυρία, τις επιδιώξεις μεγάλων συμφερόντων, τους ανταγωνισμούς, προς όφελος της πόλης μας και των κατοίκων της.

Δύο τελευταίες επισημάνσεις

1) Ένα από τα δύο θα γίνει: ή ο σταθμός του Κοπελούζου στην Αλεξανδρούπολη, ή αυτός της ΔΕΠΑ στην Καβάλα. Περιθώρια και για τα δύο δεν υπάρχουν. Ας πάρουν την ευθύνη της απώλειας οι τοπικοί μας άρχοντες.

2) Η λειτουργία της φυσικής αποθήκης, είναι απολύτως συμβατή μόνο με τον χαρακτήρα της Καβάλας ως ενεργειακού κόμβου και ιδιαίτερα με το LNG. Ας μην ροκανίζουν κάποιοι φίλοι μας των Πετρελαίων το κλαδί πάνω στο οποίο κάθονται. Αλλωστε ο υποθαλάσσιος αγωγός από την φυσική αποθήκη στη στεριά θαναι κοινός και θα απαλλάξει τους Καρβαλιώτες από τον άθλιο και επικίνδυνο παραλιακό αγωγό.
Αν ο μονόλογος που ακούγεται μονότονα χρόνια τώρα από αυθαίρετα ανακηρυχθέντες οικολόγους αφήνει περιθώρια για διάλογο, θα επανέλθω και σε τεχνικά ζητήματα που τίθενται εκ του πονηρού για να εκμεταλλευτούν την ημιμάθεια και την άγνοια.

ΑπάντησηΑκύρωση απάντησης

Exit mobile version