Quantcast
Connect with us

ΚΑΒΑΛΑ

Τι “δένει” τα Λιμάνια Αλεξανδρούπολης και Καβάλας;

Μετά την αιφνιδιαστική ανακοίνωση του πρωθυπουργού ότι ακυρώνεται ο διαγωνισμός πώλησης του 67% του λιμένα Αλεξανδρούπολης, λίγο πριν την ολοκλήρωση του σχετικού διαγωνισμού, μήπως έχει σειρά αυτό της Καβάλας; Το ερώτημα μοιάζει αστήρικτο, καθώς φαινομενικά οι περιπτώσεις των δύο περιφερειακών λιμένων δεν έχουν τα ίδια χαρακτηριστικά.

Το αμερικανικό ενδιαφέρον για την Αλεξανδρούπολη έχει εκδηλωθεί εδώ και χρόνια, εξαιτίας της γεωστρατηγικής της θέσης, που προσφέρει μια εναλλακτική μεταφοράς έναντι των στενών και μια γρήγορη πρόσβαση στην περιοχή της Μαύρης Θάλασσας. Η λειτουργία της πλωτής αποθήκης υγροποιημένου φυσικού αερίου (FSRU) συμβάλλει στην προσπάθεια ενεργειακής απεξάρτησης από το ρώσικο αέριο, κάτι που ενδιέφερε τόσο την αμερικανική πλευρά όσο και αυτή της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Με την ανανεωμένη Συμφωνία Αμοιβαίας Αμυντικής Συνεργασίας μεταξύ Ελλάδας και ΗΠΑ, το 2019, και φυσικά μετά τον πόλεμο στην Ουκρανία, η σημασία της Αλεξανδρούπολης ανέβηκε κατακόρυφα. Τόσο που ίσως θεωρήθηκε ότι η εμπλοκή ιδιωτών μπορεί να ήταν περιττή, αν όχι προβληματική.

Στην Καβάλα το στοιχείο της γεωστρατηγικής δεν είναι τόσο έντονο. Ούτε FSRU , ούτε «μικρή Σούδα» λειτουργεί εκεί, ούτε το επενδυτικό ενδιαφέρον ήταν τόσο έντονο. Σε αντίθεση με την περίπτωση της Αλεξανδρούπολης, που σχεδιαζόταν η πώληση του 67% των μετοχών του Οργανισμού Λιμένος, στην περίπτωση της Καβάλας ακολουθήθηκε το μοντέλο της υποπαραχώρησης.Η πόλη διαθέτει δύο λιμενικές υποδομές. Ο λιμένας Απόστολος Παύλος βρίσκεται εντός της πόλης και εξυπηρετεί την ακτοπλοΐα. Ο λιμενοβραχίονας Φίλιππος Β΄ βρίσκεται σε απόσταση περίπου 6 χλμ, και περιλαμβάνει τον υφιστάμενο προβλήτα με επιστρωμένη έκταση, εμβαδού περίπου 117στρ., καθώς και έναν κυματοθραύστη. Από εκεί εξυπηρετούνται τα εμπορικά πλοία που μεταφέρουν γενικό φορτίο, ξηρό χύδην φορτίο και περιστασιακά εμπορευματοκιβώτια.

Υπάρχουν όμως και κάποιες ομοιότητες. Οι ίδιες εταιρείες εκδήλωσαν ενδιαφέρον και για τα δύο λιμάνια. Συγκεκριμένα στη Β’ Φάση και των δύο διαγωνισμών πέρασαν οι QUINTANA INFRASTRUCTURE & DEVELOPMENT και ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΛΙΜΕΝΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΑΕ, η GOLDAIR CARGO AE συμμετείχε μέσω διαφορετικών επιχειρηματικών σχημάτων.

Τέλος, για τα δύο λιμάνια δημιουργήθηκαν δύο κοινοπραξίες με παρόμοια σύνθεση. Στην INTERNATIONAL PORT INVESTMENTS ALEXANDROUPOLIS, συμμετείχαν οι εταιρείες BLACK SUMMIT FINANCIAL GROUP – EUROPORTS -EFA GROUP και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ενώ σχεδόν το ίδιο σχήμα χωρίς την EUROPORTS συγκρότησε την INTERNATIONAL PORT INVESTMENTS KAVALA.

Διαφορετικά σενάρια συζητήθηκαν σχετικά με αυτή τη «σύμπτωση» στις προσφορές. Είτε κάποιοι ήθελαν τα δύο λιμάνια «πακέτο», είτε ήλπιζαν ότι θα μπουν «σφήνα». Πάντως, ενώ η ανακοίνωση των εταιρειών που πέρασαν στη Β’ φάση έγινε ταυτόχρονα, οι διαγωνισμοί προχώρησαν με διαφορετικούς ρυθμούς.

Στην περίπτωση της Αλεξανδρούπολης δόθηκαν τρεις παρατάσεις, στοιχείο ενδεικτικό των ζυμώσεων και της σύγκρουσης συμφερόντων και έτσι προηγήθηκε ο διαγωνισμός για το λιμάνι της Καβάλας. Σε αυτή την περίπτωση το μοναδικό σχήμα που εκδήλωσε ενδιαφέρον ήταν η INTERNATIONAL PORT INVESTMENTS KAVALA και τον περασμένο Μάιο αναδείχθηκε προτιμητέος επενδυτής, με προσφορά 1,8 εκατ. ευρώ εφάπαξ αμοιβή υπο-παραχώρησης και απόδοση ετήσιας αμοιβής στο ελληνικό δημόσιο μίγμα σταθερής και μεταβλητής αμοιβής και την υποχρέωση να κάνει επενδύσεις 36 εκατ. ευρώ.

Στην περίπτωση της Αλεξανδρούπολης, οι προσφορές κατατέθηκαν τελικά τον Σεπτέμβριο και η ΙNTERNATIONAL PORT INVESTMENTS ALEXANDROUPOLIS ήταν μία από τις δυο εταιρείες που κατέθεσαν τελικά δεσμευτικές οικονομικές προσφορές, αλλά «έφτασαν στην πηγή και δεν ήπιαν νερό» καθώς ο διαγωνισμός ακυρώθηκε.

Με δεδομένο ότι το σχήμα που αναδείχθηκε προτιμητέος επενδυτής στην Καβάλα είναι σχεδόν ίδιο με αυτό που επεδίωκε να αποκτήσει τον έλεγχο και του λιμένα Αλεξανδρούπολης, το προηγούμενο διάστημα διατυπώθηκαν διάφορες εικασίες σχετικά με το αν ήθελε τα δύο λιμάνια «πακέτο». Τώρα μένει να αποδειχθεί το βάσιμο ή όχι αυτών των εικασιών. Αν δηλαδή θα επικρατήσει η λογική «όλα ή τίποτα» και θα υπάρξει υπαναχώρηση από πλευράς επενδυτών (ή και του ελληνικού δημοσίου…) ή αν θα προχωρήσει κανονικά η διαδικασία της υποπαραχώρησης.

Επισήμως το ΤΑΙΠΕΔ δεν τοποθετείται. Όσοι παρακολουθούν εκ του σύνεγγυς τη διαδικασία, δεν βλέπουν επί του παρόντος κανένα “σύννεφο” στη διαδικασία, που έχει ήδη δρομολογηθεί. Βεβαίως ακόμα δεν έχουν “πέσει υπογραφές”, καθώς εκκρεμεί η αποστολή της σύμβασης στο Ελεγκτικό Συνέδριο για προσυμβατικό έλεγχο.

Το αρχικό χρονοδιάγραμμα του ΤΑΙΠΕΔ προέβλεπε ότι η σύμβαση θα υπογραφεί το πρώτο τρίμηνο του 2023 για την υπο-παραχώρηση του εμπορικού λιμανιού «Φίλιππος Β» για 40 έτη. Όσο για το επιβατικό λιμάνι «Απόστολος Παύλος» το ΤΑΙΠΕΔ θα αναλάβει το επόμενο διάστημα να εκπονήσει ολοκληρωμένο σχέδιο ανάπτυξής του, όπως ακριβώς και στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης.

Click to comment

Απάντηση

ΚΑΒΑΛΑ

Δράμα | Εξασφάλιση 15 Εκατομμυρίων Ευρώ για Έργα Υποδομών

O Δήμαρχος Δράμας, Γιώργος Παπαδόπουλος, υποδέχτηκε στο γραφείο του τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστο Σταϊκούρα, ο οποίος επισκέφθηκε τη Δράμα στο πλαίσιο επίσκεψης στην ευρύτερη περιοχή.

Κατά τη διάρκεια της συζήτησης, ο Υπουργός ανακοίνωσε ότι το Υπουργείο έχει εξασφαλίσει ένα ποσό 15 εκατομμυρίων ευρώ για τη Δράμα. Έτσι, μέχρι το τέλος του 2025 αναμένεται να οριστεί ο ανάδοχος του έργου για τον δρόμο Δράμας-Αμφίπολης. Ανακοινώθηκε επίσης ότι μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2026 θα παραδοθεί το τμήμα 8,5 χλμ της οδού Δράμας- Καβάλας.

Ο Δήμαρχος εξέφρασε αισιοδοξία για την εξέλιξη και δήλωσε: «Η ανάπτυξη των δύο έργων, που αποτελεί σταθερό αίτημα της Δράμας, θα έχει σημαντικό αντίκτυπο στην κινητικότητα και την οικονομική ανάπτυξη της περιοχής. Είναι ενθαρρυντικό το γεγονός ότι υπάρχει συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα για την ολοκλήρωσή τους, αν και μακροπρόθεσμο. Ωστόσο, αυτό μπορεί να δημιουργήσει περισσότερες ευκαιρίες ανάπτυξης και επενδύσεων στην περιοχή.»

Στη συνάντηση του Δημάρχου Δράμας με τον Υπουργό συμμετείχαν ο Γενικός Διευθυντής Συγκοινωνιακών Υποδομών, Δ. Αναγνώπουλος, ο Βουλευτής Δράμας, Δ. Κυριαζίδης και ο Γεν. Γραμματέας του Δήμου Δράμας, Δ. Αμαραντίδης.

Continue Reading

ΑΓΡΟΤΙΚΑ

Τις πληγές τους μετρούν οι αγρότες σε Παγγαίο και Νέστο | Ανυπολόγιστες καταστροφές σε καλλιέργειες

Τις πληγές τους μετρούν και οι αγρότες στο Οφρυνιο Καβάλας μετά τη θεομηνία που έπληξε για σχεδόν μία ώρα την περιοχή προκαλώντας ανυπολόγιστες καταστροφές σε καλλιέργειες βερίκοκου.

Όπως λένε αγρότες που καλλιεργούν βερίκοκα «το 95% περίπου της παραγωγής έχει καταστραφεί, έπεσε στο έδαφος και πλέον δεν μπορεί ούτε να πωληθεί ούτε να δοθεί για κομπόστα ή για χυμό».

Μεγάλες είναι οι ζημιές που έχουν υποστεί και όσοι καλλιεργούν ελιές και σιτηρά, ενώ, περιμένουν το κλιμάκιο του ΕΛΓΑ, που θα πάει να εκτιμήσει την κατάσταση και να αρχίσει η διαδικασία απόδοσης των αποζημιώσεων καθώς όπως λένε τα έξοδα τρέχουν και η χρονιά πλέον είναι χαμένη γι’ αυτούς τους ανθρώπους.

Ολική ζημιά σε ακτινίδια

Σε απόγνωση είναι οι καλλιεργητές ακτινιδίων στο Νέστο. Οι ισχυροί άνεμοι, τη Μεγάλη Παρασκευή, βρήκαν τα φυτά πάνω στην ανθοφορία, καταστρέφοντας μεγάλο μέρος της παραγωγής. Η ζημιά στα ακτινίδια αγγίζει το 80% και θα φανεί περισσότερο τις επόμενες ημέρες.

Continue Reading

ΚΑΒΑΛΑ

Δωρεάν Προληπτικές Εξετάσεις για το Μελάνωμα από τον Σύλλογο Εθελοντών κατά του Καρκίνου Ν. Καβάλας

Ο Σύλλογος Εθελοντών κατά του καρκίνου Ν. Καβάλας, θα πραγματοποιήσει 50 προληπτικές εξετάσεις για το μελάνωμα ΔΩΡΕΑΝ, στις ημερομηνίες από Τετάρτη 15/5 – Παρασκευή 24/5/2024.

 Το μελάνωμα είναι μία από τις πιο θανατηφόρες μορφές καρκίνου του δέρματος.

Οι ενδιαφερόμενοι θα έχουν μαζί τους το ΑΜΚΑ.

 Προηγούνται οι ανασφάλιστοι και οι οικονομικά ασθενείς συμπολίτες μας.

Τα γραφεία μας βρίσκονται Κωνσταντίνου Παλαιολόγου 9 (πρώην ΠΙΚΠΑ).

Είμαστε ανοιχτά από Δευτέρα έως  Παρασκευή από τις 10 – 12πμ.

Τηλ. 2510 620 208

Continue Reading
Green logo ENA Club with text ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ

Κατοικία

a house with a green roof and road signs left and right
blue circle with steel construction
arrows as a circle symbol of recycling
paint cans
letters AG as logo
gear and tool as logo pavlidis
timetable

newsletter



Καιρος

Πρωτοσέλιδα

Χρήσιμα

Δρομολόγια Πλοίων από και προς Καβάλα

Γιατροί ΕΟΠΥΥ ΚΑΒΑΛΑΣ

espa logo

espa_logo_en