Quantcast
Connect with us

ΕΒΡΟΣ

Τα χρέη και η μέθοδος διάλυσης των κρατών | Για να μαθαίνουν οι αγράμματοι πολιτικοί μας

Στο σημερινό άρθρο μας θα προσπαθήσουμε να κάνουμε μια αναφορά στην κρίση χρέους που αντιμετώπισε η Οθωμανική Αυτοκρατορία στα τέλη του 19ου αιώνα και πώς αυτή επηρέασε τη διάλυσή της μερικές δεκαετίες μετά.

Αυτή η ιστορική αναφορά γίνεται γιατί, παρά την παρέλευση των δεκαετιών και των αιώνων, η μέθοδος που ακολουθούν τα κέντρα που ελέγχουν το χρήμα για να χειραγωγούν αλλά και να διαλύουν κράτη είναι περίπου η ίδια.

Ελέγχουν, μέσω των πολιτικών, των κομμάτων αλλά και των ντόπιων κεφαλαιοκρατών το παιχνίδι σε εσωτερικό επίπεδο στο κράτος-στόχο, με σκοπό τη δημιουργία πιεστικών αναγκών χρηματοδότησης. Στη συνέχεια έρχονται με δάνεια και καλύπτουν τις ανάγκες αυτές. Όμως ακριβώς επειδή ο έλεγχος στο εσωτερικό των κρατών συνεχίζεται αυξανόμενος, οι ανάγκες σε δανεισμό, αντί να μειώνονται, αυξάνονται, με αποτέλεσμα από κάποια στιγμή και μετά το κράτος-στόχος να χάνει την κυριαρχία του, η οποία περνά στην κυριολεξία στα χέρια των δανειστών!

Να δούμε λοιπόν τι έγινε στην περίπτωση της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας.

Η Υψηλή Πύλη προσέφυγε για πρώτη φορά στον εξωτερικό δανεισμό το 1854 και έως το 1874 έλαβε συνολικά 15 διαφορετικά δάνεια, συνολικού ύψους 239.000.000 χρυσών λιρών. Από το ποσό εκείνο στα οθωμανικά ταμεία κατέληξαν μόνο οι 127.000.000 λίρες, αφού τα υπόλοιπα χρήματα είτε παρακρατήθηκαν από τους δανειστές είτε πέρασαν στα χέρια των μεσαζόντων.

Ο πρώτος δανεισμός έγινε για να αντιμετωπιστούν τα έξοδα του Κριμαϊκού Πολέμου και ακολούθησαν οι άλλοι για να αντιμετωπιστούν οι αυξανόμενες ανάγκες του κράτους, με αποτέλεσμα το 1874 το κράτος να δηλώσει επίσημα αδυναμία πληρωμής ακόμα και των τόκων. Με τη συγκεκριμένη δήλωση το οθωμανικό κράτος υποσχόταν να πληρώνει μόνο το μισό της δόσης, κάτι το οποίο έμεινε στα χαρτιά, αφού ούτε και σε αυτό ήταν σε θέση να ανταποκριθεί. Για να αντιμετωπίσει τις αυξημένες δαπάνες του Ρωσοτουρκικού Πολέμου του 1877-1878, και αφού είχε κλείσει η πόρτα του εξωτερικού δανεισμού, το οθωμανικό κράτος προσέφυγε στον εσωτερικό δανεισμό, παίρνοντας δάνεια από τους λεγόμενους τραπεζίτες του Γαλατά.

Τελικώς, το κράτος, επειδή δεν μπορούσε να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις του, το 1879 κάθισε στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων με τους εσωτερικούς δανειστές, οι οποίοι απέκτησαν το δικαίωμα να εισπράττουν τους φόρους από τις σφραγίδες, τα αλκοολούχα ποτά, το ψάρεμα, το αλάτι και τον καπνό για δέκα χρόνια. Μετά την αντίδραση των ξένων δανειστών, το 1881 υπογράφηκε νέα συμφωνία, με την οποία αποκτούσαν δικαίωμα στη είσπραξη των φόρων και οι ξένοι δανειστές, ενώ προστέθηκε και ο φόρος από το μετάξι. Για την είσπραξη των φόρων ιδρύθηκε η Επιτροπή Γενικών Δανείων, γνωστή ως Dόyun-u Umumiye, η οποία ήταν επταμελής, με δύο από τα μέλη της να είναι Τούρκοι και οι υπόλοιποι ένας Αγγλος, ένας Γάλλος, ένα Γερμανός, ένας Αυστριακός και ένας Ιταλός.

Μετά την ίδρυση του φορέα αυτού, ο οποίος ήταν στην ουσία ένα κράτος εν κράτει ή, πιο σωστά, ένα υπουργείο Οικονομικών δίπλα στο κανονικό, η Οθωμανική Αυτοκρατορία κατέστη απολύτως εξαρτημένη από τους ξένους δανειστές, αφού ήταν υποχρεωμένη να παίρνει συνεχώς δάνεια αφενός μεν για τις αυξανόμενες υποχρεώσεις της και αφετέρου για την εξυπηρέτηση των παλαιών δανείων.

Η ως άνω επιτροπή διαλύθηκε με την υπογραφή της Συνθήκης της Λωζάννης, το 1923, αφού τα εξωτερικά χρέη της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας επιμερίστηκαν στα κράτη που προέκυψαν από τη διάλυσή της. Από το σύνολο των 140.000.000 λιρών η Τουρκία ανέλαβε το χρέος των 84.597.495 λιρών και η Ελλάδα αυτό των 11.054.534 λιρών.

Η τελευταία δόση για την εξόφληση του συγκεκριμένου χρέους πληρώθηκε από την Τουρκία το 1954.

Όλο αυτό το διάστημα της υπερχρέωσης και του ελέγχου της από τους δανειστές η Αυτοκρατορία έχασε από τους δανειστές της Γάλλους την Τυνησία (1869), από τους Άγγλους την Αίγυπτο (1882) και από τους Αυστροούγγρους τη Βοσνία-Ερζεγοβίνη (1908), ενώ το 1908 η Βουλγαρία κήρυξε την ανεξαρτησία της και το 1913 η Κρήτη ενσωματώθηκε με την Ελλάδα.

Ασφαλώς θα ήταν λάθος να θεωρηθεί ότι η διάλυση της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας οφειλόταν μόνο στο μεγάλο εξωτερικό χρέος της και στην αυξημένη επιρροή των δανειστών στη διαχείριση των οικονομικών της. Από την άλλη πλευρά, θα ήταν λάθος να αγνοήσουμε τη μεθοδολογία που ακολούθησαν οι δανειστές για να αυξήσουν την επιρροή τους σε ένα κράτος και στη συνέχεια να εξυπηρετήσουν τους στόχους τους, όποιοι κι αν ήταν αυτοί.

Τέλος, και επειδή αρκετοί από τους πολιτικούς μας και από τους κυβερνώντες είναι λίγο πολύ αγράμματοι και απαίδευτοι περί την πολιτική και την Ιστορία -αν ήταν αλλιώς, δεν θα είχε καταστραφεί η χώρα-, καλό είναι να προβληματιστούν με αυτά που αναφέρονται στο άρθρο και να τα συσχετίσουν με τα δεινά που περνά η πατρίδα μας.

Click to comment

Απάντηση

ΕΒΡΟΣ

Σταϊκούρας από Κομοτηνή : “Δημιουργούμε καλύτερες συνθήκες με έργα υποδομών στην Περιφέρεια ΑΜ-Θ”

Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, πραγματοποίησε επίσκεψη στην Αλεξανδρούπολη και τη Ροδόπη, όπου συναντήθηκε με τοπικούς φορείς και επιθεώρησε σημαντικά έργα υποδομών στην περιοχή. Η επίσκεψη αυτή είχε ως στόχο την ενημέρωση για την πρόοδο των έργων και την ενίσχυση της συνεργασίας μεταξύ του Υπουργείου και των τοπικών αρχών ενόψει και των Ευρωεκλογών.

Στην Αλεξανδρούπολη, ο Υπουργός επισκέφθηκε το λιμάνι, όπου επιθεώρησε τα έργα αναβάθμισης των υποδομών που βρίσκονται σε εξέλιξη. Οι παρεμβάσεις αυτές αναμένεται να βελτιώσουν τη λειτουργικότητα και την ασφάλεια του λιμανιού, καθιστώντας το έναν ακόμη πιο σημαντικό κόμβο μεταφορών και εμπορίου για την περιοχή.

Στην συνέχεια ο Υπουργός στην Ροδόπη είχε συνάντηση με ιδιωτικές επιχειρήσεις στη ΒΙ.ΠΕ Κομοτηνής.

Ο κ. Σταϊκούρας, σχολιάζοντας την επίσκεψη σε Αλεξανδρούπολη και Ροδόπη τόνισε: «Η βελτίωση των υποδομών στις περιφέρειες είναι ζωτικής σημασίας για την ανάπτυξη και την ευημερία των τοπικών κοινωνιών. Είμαστε αποφασισμένοι να προχωρήσουμε με γρήγορους ρυθμούς και να ολοκληρώσουμε τα έργα που θα ενισχύσουν την ποιότητα ζωής των πολιτών και θα συμβάλλουν στην οικονομική ανάπτυξη της περιοχής».

Continue Reading

ΕΒΡΟΣ

Έβρος | Συνελήφθη διακινητής ο οποίος προωθούσε στο εσωτερικό της χώρας μη νόμιμους μετανάστες

Συνελήφθη την Δευτέρα (20-5-2024) το πρωί στην Εθνική οδό Ορμενίου – Αρδανίου, από αστυνομικούς του Τμήματος Συνοριακής Φύλαξης Διδυμοτείχου, ένας αλλοδαπός διακινητής, ο οποίος προωθούσε στο εσωτερικό της χώρας μη νόμιμους μετανάστες.

Αναλυτικότερα, οι αστυνομικοί συνέλαβαν τον δράστη, διότι τον εντόπισαν να οδηγεί Ι.Χ.Ε. αυτοκίνητο και να μεταφέρει παράνομα στο εσωτερικό της χώρας δέκα (10) μη νόμιμους μετανάστες.

Κατασχέθηκαν το παραπάνω όχημα και ένα κινητό τηλέφωνο. 

Ο συλληφθείς θα οδηγηθεί στον κ. Εισαγγελέα Πρωτοδικών Ορεστιάδας, ενώ την προανάκριση ενεργεί το Τμήμα Συνοριακής Φύλαξης Διδυμοτείχου Ορεστιάδας.

Continue Reading

ΕΒΡΟΣ

Συνάντηση εργασίας της Υφυπουργού Χριστίνας Αλεξοπούλου με εκπροσώπους της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης

Συνάντηση εργασίας είχε, σήμερα (17/05), η Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδια για τις Μεταφορές, Χριστίνα Αλεξοπούλου με τον Αντιπεριφερειάρχη Μεταφορών, Επικοινωνιών και Καλών Πρακτικών κ. Ιρφάν Χατζηγκενέ, εκπροσώπους της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης και τους Γενικούς Διευθυντές Μεταφορών και Επικοινωνιών Περιφερειών της χώρας (διά ζώσης και διαδικτυακά) για τους στρατηγικούς στόχους του Εθνικού Σχεδίου Μεταφορών.

Με ομόφωνη απόφαση του Περιφερειακού Συμβουλίου ΑΜΘ, το 2024 έχει ανακηρυχθεί σε έτος «Οδικής Κυκλοφορίας και Ασφάλειας στην Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης» και το γεγονός αυτό όρισε εν πολλοίς το πλαίσιο της συζήτησης, καθώς λόγω αυτής της ανακήρυξης προγραμματίζεται μία σειρά πολλών δράσεων σε ολόκληρη την ΠΑΜΘ με στόχο την προώθηση της οδικής ασφάλειας και της ασφάλειας των Μεταφορών εν γένει. Παράλληλα, συζητήθηκε και η δημιουργία άτυπου Δικτύου Περιφερειών Ελλάδας σε θέματα Επικοινωνιών και Μεταφορών με την υποστήριξη του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.

Η  Υφυπουργός αναφέρθηκε στις μεταφορές και τους στρατηγικούς στόχους του εθνικού σχεδίου Μεταφορών που αφορούν στην:

  • Οικονομική ανάπτυξη, αποδοτικότητα και λειτουργία του συστήματος μεταφορών, σε Περιφερειακό και Εθνικό επίπεδο.
  • Ενίσχυση της συνδεσιμότητας των μεταφορών, η οποία περιλαμβάνει τη συνδεσιμότητα με τα νησιά και μεταξύ συμπληρωματικών μέσων μεταφοράς, τη συνεργασία των συστημάτων, την εδαφική συνοχή και τη διασυνοριακή σύνδεση με χώρες εντός/εκτός ΕΕ.
  • Εξασφάλιση ενός περιβαλλοντικά βιώσιμου τομέα μεταφορών.
  • Παροχή προσβασιμότητας και κοινωνικής ένταξης σε σχέση με την απασχόληση, την εκπαίδευση και τις κοινωνικές υπηρεσίες για τον πληθυσμό

Μεγάλο μέρος της συζήτησης αφιερώθηκε και στην αδήριτη ανάγκη μείωσης των νεκρών από τροχαία δυστυχήματα, που αποτελεί στόχο του Υπουργείου Μεταφορών, αλλά ταυτόχρονα επί αυτού του σκοπού εργάζεται και η Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης.

Ως επιστέγασμα της συνάντησης συμφωνήθηκε η ενίσχυση της συνεργασίας σε όλους τους τομείς αναφορικά με την προώθηση, βελτίωση και αναβάθμιση της ασφάλειας των μεταφορών και της κινητικότητας.

1715933842829

 

1715933842870

 

b511d3f4 f082 4b7a 8bb8 c6b0a2b542c6

Continue Reading
Green logo ENA Club with text ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ

Κατοικία

a house with a green roof and road signs left and right
worker and red cross as logo
tractor in the background of the text
text about elections
food track
blue circle with steel construction
arrows as a circle symbol of recycling
paint cans
letters AG as logo
gear and tool as logo pavlidis
timetable

newsletter



Καιρος

Πρωτοσέλιδα

Χρήσιμα

Δρομολόγια Πλοίων από και προς Καβάλα

Γιατροί ΕΟΠΥΥ ΚΑΒΑΛΑΣ

espa logo

espa_logo_en