Quantcast
Connect with us

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τα τρία σενάρια των Ευρωπαίων για την επόμενη μέρα της Ελλάδας

Σε μια δραματική πορεία ανάμεσα σε εξαιρετικά σκληρά μέτρα και της εξόδου από το ευρώ βαδίζει η χώρα ένα 24ωρο μετά το «Όχι» στο δημοψήφισμα.

Οι πολιτικοί αρχηγοί των κομμάτων της αντιπολίτευσης – πλην του Δημήτρη Κουτσούμπα και του απόντα Νίκου Μιχαλολιάκου – έδωσαν συναίνεση στον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα να προχωρήσει σε μια βιώσιμη συμφωνία και όλα πλέον κρίνονται στις Βρυξέλλες.

Τα πράγματα όμως δεν είναι καθόλου εύκολα.

Ο πρωθυπουργός επανέφερε την τελευταία πρόταση Γιούνκερ της 29ης Ιουνίου, με σειρά δικών του βελτιώσεων στη βάση όσων είχε προτείνει και στους εταίρους μας στην τελευταία Σύνοδο Κορυφής.

Με αυτή την πρόταση ετοιμάζεται ο Ευκλείδης Τσακαλώτος για το Eurogroup και ο Αλέξης Τσίπρας για τη Σύνοδο Κορυφής.

Όμως η γνωστή πρόταση Γιούνκερ – πάνω στο μεγαλύτερο μέρος της οποία ψήφισαν οι Έλληνες στο δημοψήφισμα – φαίνεται ότι δεν μπορεί πλέον να αποτελέσει βάση διαπραγμάτευσης, ενώ η Γερμανίδα Καγκελάριος, Άνγκελα Μέρκελ την χαρακτήρισε «γενναιόδωρη».

Η Ελλάδα επιστρέφει σήμερα στις Βρυξέλλες, όμως το περιβάλλον που έχει διαμορφωθεί δείχνει ότι το κλίμα είναι βαρύ.

Η ανάγκη άμεσης παροχής ρευστότητας στη χώρα είναι ασφυκτική, ενώ οι εταίροι έχουν διατυπώσει τη δυσφορία τους για τις επιλογές της κυβέρνησης.

Ο κ. Τσίπρας και ο νέος υπουργός Οικονομικών καλούνται να παρουσιάσουν στη Σύνοδο Κορυφής των ηγετών της Ευρωζώνης και στο Eurogroup, αντίστοιχα, τις νέες προτάσεις της ελληνικής κυβέρνησης για την επίτευξη συμφωνίας.

Όλες οι πληροφορίες δείχνουν ότι η πρόταση της Ελλάδας είναι η τελευταία πρόταση που παρουσίασε από την πλευρά των εταίρων ο πρόεδρος της Κομισιόν, Ζαν Κλοντ Γιουνκέρ, με ορισμένες βελτιώσεις, όμως από τους Ευρωπαίους εκπέμπονται μηνύματα ότι αυτή η πρόταση δεν είναι πια στο τραπέζι.

Στις Βρυξέλλες εκτιμούν ότι η πρόταση δεν μπορεί να αποτελέσει βάση συζήτησης για τις τελευταίες δέκα μέρες, με τις τράπεζες κλειστές, τη λήξη του προγράμματος και τη ληξιπρόθεσμη οφειλή στο ΔΝΤ η κατάσταση στην Ελλάδα έχει επιδεινωθεί δραματικά.

Πλέον κύκλοι των Βρυξελλών βάζουν στο τραπέζι τρία σενάρια.

Νέο μνημόνιο με εξαιρετικά σκληρούς όρους με συζήτηση από το μηδέν στη βάση της νέας πραγματικότητας της ελληνικής οικονομίας.

Σε αυτό το πλαίσιο μια ύστατη ελπίδα φαίνεται να υπάρχει από την ΕΚΤ και τον Μάριο Ντράγκι στην Ελλάδα, όπως αναφέρει δημοσίευμα των Financial Times με τίτλο «Η ΕΚΤ δίνει μια τελευταία ευκαιρία στην Αθήνα». Όπως διευκρινίζεται στο άρθρο η ΕΚΤ ίσως ζητήσει από τους ηγέτες της ευρωζώνης να εγγυηθούν το ελληνικό χρέος, για να χρησιμοποιηθεί ως collateral και να αυξηθεί η παροχή ρευστότητας στην Αθήνα. Παρόλα αυτά αναφέρεται πως πολλοί αξιωματούχοι που συμμετείχαν στις συνομιλίες προειδοποίησαν πως δεν υπήρχε μια σαφή πορεία προς συμφωνία ώστε να είναι πιθανό να αποφευχθεί μια ανεξέλεγκτη χρεοκοπία, όταν και η Ελλάδα θα πρέπει να κάνει τις πληρωμές ύψους 3,5 δισ. προς την ΕΚΤ. «Το Grexit είναι στα χείλη όλων, αλλά κανείς δεν το λέει πραγματικά», ισχυρίζεται η εφημερίδα πως ανέφερε αξιωματούχος που συμμετείχε στις ομιλίες.

Την ίδια στιγμή στο ίδιο πλαίσιο εντάσσεται η πρόταση μέλους του Δ.Σ. της ΕΚΤ έκανε λόγο για χρηματοδότηση – γέφυρα, μέχρι να κλείσει η συμφωνία. Συγκεκριμένα ο Έβαλντ Νοβότνι, μέλος του ΔΣ της ΕΚΤ και κεντρικός τραπεζίτης της Αυστρίας, ανέφερε πως αποτελεί μια πιθανότητα το να δοθεί μία μορφή χρηματοδότησης στην Αθήνα όσο βρίσκεται σε διαπραγμάτευση.

Η εισαγωγή παράλληλου νομίσματος, κάτι που συζήτησε μόλις προ ημερών με ξένους δημοσιογράφους ο τέως υπουργός Οικονομικών, έτσι τυπικά η Ελλάδα να μείνει στην Ευρωζώνη. Το σενάριο αυτό φαίνεται να προωθείται από ορισμένους κύκλους.

«Μια αφερέγγυα χώρα όπως η Ελλάδα, που βρίσκεται ένα βήμα πριν από τη χρήση παράλληλου νομίσματος, δεν έχει σίγουρα καμία θέση στην ευρωζώνη», λέει ο Γερμανός επίτροπος Γκίντερ Έτινγκερ σε σημερινή συνέντευξή του.

-Μία καθαρή έξοδος από το ευρώ με χορήγηση ανθρωπιστικής βοήθειας. 

Σύμφωνα με αξιωματούχους της ευρωζώνης, που επικαλούνται οι Financial Times, νομικοί της Ε.Ε. ξεσκονίζουν τις συνθήκες για να βρουν διατάξεις που επιτρέπουν ένα Grexit, όχι επειδή είναι κάτι για το οποίο πιέζουν, αλλά γιατί ανησυχούν ότι η χώρα θα βρεθεί σίγουρα σε μια ενδιάμεση νομική κατάσταση, που δεν θα τις επιτρέψει να λάβει την οικονομική βοήθεια που τόσο απεγνωσμένα χρειάζεται.

Αν η Ελλάδα αρχίσει να τυπώνει δικό της χρήμα – το οποίο μπορεί να συμβεί μέσα σε λίγες εβδομάδες αν η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα αποφασίσει να διακόψει την έκτακτη χρηματοδότηση στις ελληνικές τράπεζες – μπορεί να μην δικαιούται πλέον βοήθεια από το ευρωπαϊκό ταμείο διάσωσης των 500 δισ. ευρώ, γιατί θα χρησιμοποιεί διαφορετικό νόμισμα.

Σύμφωνα με αξιωματούχους, δικηγόροι εξετάζουν το άρθρο 7, το οποίο υιοθετήθηκε για ένα πολύ διαφορετικό λόγο. Μετά την απόφαση της αυστριακής κυβέρνησης να συμπεριλάβει σε συνασπισμό το ακροδεξιό κόμμα του εθνικιστή Γκιόργκ Χάιντερ, οι Ευρωπαίοι ηγέτες ήθελαν να βρουν ένα τρόπο να τιμωρήσουν τις χώρες που δεν σέβονται τις ευρωπαϊκές αξίες.

Το άρθρο 7 αναφέρει ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή μπορεί να προτείνει ότι μια χώρα παραβιάζει τις ευρωπαϊκές αξίες και αν όλα τα μέλη συμφωνούν, η Ε.Ε. μπορεί να αναστείλει «ορισμένα από τα δικαιώματα που απορρέουν από την εφαρμογή των συνθηκών στα εν λόγω κράτη μέλη».

Click to comment

Απάντηση

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Καύσιμα: Νέο χαράτσι θα έρθει για να μείνει – Πότε θα σημειώσει άνοδο 10 λεπτά η τιμή στη βενζίνη

Μια ακόμα οικονομική επιβάρυνση φέρνει η νέα νομοθεσία της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Συγκεκριμένα, η νέα νομοθεσία της ΕΕ για την τιμολόγηση των ρύπων των καυσίμων στις οδικές μεταφορές και τη θέρμανση (ETS2) που θα τεθεί σε εφαρμογή από το 2027 και θα έχει ως αποτέλεσμα την άνοδο των τιμών.

Μέχρι σήμερα, οι ρύποι τιμολογούνταν μονάχα στην περίπτωση συγκεκριμένων κλάδων, όπως της βιομηχανίας. Αυτό, όμως, αλλάζει πλέον και διευρύνεται ώστε να πετύχει η Ευρωπαϊκή Ένωση τον κλιματικό της στόχο.

Όπως αναφέρει σχετικά το Euractiv, η νέα ρύθμιση συμφωνήθηκε πέρυσι με στόχο οι τιμές των ρύπων να παραμείνουν κάτω από τα 45 ευρώ/τόνο CO2, που μεταφράζεται σε ένα «καπέλο» περίπου 10 λεπτών στην τιμή της βενζίνης ή του ντίζελ στην αντλία.

Εντούτοις, ο ευρωβουλευτής του CDU/EPP, Πίτερ Λίεσε, που ήταν ο επικεφαλής διαπραγματευτής του Ευρωκοινοβουλίου, δήλωσε πρόσφατα ότι δεν αισιοδοξεί για την επίτευξη αυτού του στόχου.

Ο λόγος είναι ότι οι εκπομπές των μεταφορών και των κτηρίων υποχωρούν πιο αργά από τις αρχικές προβλέψεις στην ΕΕ, με αποτέλεσμα την αύξηση της ζήτησης για δικαιώματα εκπομπών από το 2027, άρα και της τιμής τους.

Ενδεικτικό του προβλήματος που αντιμετωπίζει η Ευρώπη είναι ότι πέρυσι στη Γερμανία σημειώθηκε αντίδραση από τους καταναλωτές στον κρατικό στόχο αντικατάστασης των συστημάτων θέρμανσης με αντλίες θερμότητας. Αντί οι πολίτες να στραφούν στα νέα, πράσινα συστήματα, προτίμησαν να εγκαταστήσουν λέβητες με φυσικό αέριο πριν απαγορευτούν.

Με αφορμή τα παραπάνω, πιθανότερο σενάριο θεωρείται ότι η τιμή των δικαιωμάτων εκπομπών δεν θα περιοριστεί στα 45 ευρώ που προέβλεπαν αρχικά οι Βρυξέλλες. Άρα και η άνοδος στις τιμές καυσίμων θα είναι πιθανώς μεγαλύτερη των 10 λεπτών.

Πρόκειται για μια αύξηση που ενδεχομένως να είναι ανεκτή σε χώρες της Ευρώπης με σχετικά χαμηλές τιμές καυσίμων. Κάτι τέτοιο δεν ισχύει πάντως στην περίπτωση της Ελλάδας που εφαρμόζει ήδη πολύ υψηλή φορολογία στα καύσιμα.

Continue Reading

ΚΑΒΑΛΑ

Σε αναμμένα κάρβουνα το υπουργείο Εργασίας | Τι θα γίνει με τις περικοπές στις συντάξεις χηρείας

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, οι δικαιούχοι που εξακολουθούν να λαμβάνουν σύνταξη χηρείας ίση με το 70% της σύνταξης του θανόντος, παρά την παρέλευση της τριετίας, είναι χιλιάδες

Πονοκέφαλος για το υπουργείο Εργασίας αλλά και για το κυβερνητικό επιτελείο αποτελεί το θέμα της περικοπής των συντάξεων χηρείας, μετά την έλευση τριετίας από τον θάνατο του αρχικού δικαιούχου, όπως αναφέρει η Καθημερινή.

Ο νόμος που προβλέπει την περικοπή έχει ψηφιστεί επί ΣΥΡΙΖΑ. Εφαρμόστηκε από τις αρχές του 2020 για τους δικαιούχους σύνταξης θανάτου από το Δημόσιο και τον ΟΓΑ, έμειναν όμως εκτός οι συντάξεις χηρείας του ιδιωτικού τομέα.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, οι δικαιούχοι που εξακολουθούν να λαμβάνουν σύνταξη χηρείας ίση με το 70% της σύνταξης του θανόντος, παρά την παρέλευση της τριετίας, είναι χιλιάδες. Σύμφωνα με την Καθημερινή, μια πιθανή περικοπή στο ποσό της σύνταξης χηρείας κατά 50%, ώστε από το 70% να πέσει στο 35% της σύνταξης του θανόντος, θα προκαλέσει μεγάλη ανατροπή στον προγραμματισμό και στη ζωή χιλιάδων ανθρώπων.
newsbomb.gr

Continue Reading

ΚΑΒΑΛΑ

Υπερψηφίστηκε το σχέδιο νόμου για την Κύρωση της Σύμβασης Υπο-Παραχώρησης Λιμένος Καβάλας

Υπερψηφίστηκε κατά πλειοψηφία από την αρμόδια Επιτροπή Παραγωγής κι Εμπορίου, το νομοσχέδιο του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής «Κύρωση της από 23 Νοεμβρίου 2023 Σύμβασης Υπο-Παραχώρησης μεταξύ αφενός του Ελληνικού Δημοσίου, της εταιρείας «Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου Α.Ε.» και της εταιρείας «Οργανισμός Λιμένος Καβάλας Α.Ε.», και αφετέρου της εταιρείας «ΣΑΡΙΣΑ Υπο-Παραχώρηση Λιμένος Καβάλας Φίλιππος ΙΙ Ανώνυμη Εταιρεία», της εταιρείας «Blacksummit Financial Group Inc», της εταιρείας «ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Ανώνυμη Εταιρεία Συμμετοχών Ακινήτων Κατασκευών» και της εταιρείας «Ευρωπαϊκές Επενδύσεις και Επιχειρήσεις Αεροδιαστημικής Μονοπρόσωπη Ανώνυμος Εταιρεία».

Υπέρ τάχθηκε η ΝΔ, καταψήφισε το ΚΚΕ, ενώ ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, το ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ, η Ελληνική Λύση, η «Νίκη», οι «Σπαρτιάτες», η Νέα Αριστερά και η Πλεύση Ελευθερίας, δήλωσαν επιφύλαξη για την Ολομέλεια.

Continue Reading
Green logo ENA Club with text ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ

Κατοικία

a house with a green roof and road signs left and right
tractor in the background of the text
white night text
food track
blue circle with steel construction
arrows as a circle symbol of recycling
paint cans
letters AG as logo
gear and tool as logo pavlidis
timetable

newsletter



Καιρος

Πρωτοσέλιδα

Χρήσιμα

Δρομολόγια Πλοίων από και προς Καβάλα

Γιατροί ΕΟΠΥΥ ΚΑΒΑΛΑΣ

espa logo

espa_logo_en