Quantcast
Connect with us

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τα δύσκολα μνημονιακά χρόνια από την οπτική των λιμανιών

2009 – 2015. Πέντε τουλάχιστον εκλογικές αναμετρήσεις (10/2009, 05/2012, 06/2012, 01/2015, 09/2015).

Πέντε Πρωθυπουργοί (Γ. Παπανδρέου, Λ. Παπαδήμος, Π. Πικραμμένος, Α. Σαμαράς, Α. Τσίπρας) και βλέπουμε μέχρι το τέλος του 2015.

Κυβερνήσεις όλων των ειδών. Μονοκομματικές (Γ. Παπανδρέου), δικομματικές (Α. Σαμαρά με ΝΔ και ΠΑΣΟΚ, Α. Τσίπρα με ΣΥΡΙΖΑ και ΑΝΕΛ), τρικομματικές (Α. Σαμαρά με ΝΔ, ΠΑΣΟΚ και ΔΗΜΑΡ), υπηρεσιακές (Π. Πικραμμένου) και ειδικού σκοπού (Λ. Παπαδήμου).

Τρία Μνημόνια, με πλήθος εφαρμοστικών νόμων και πράξεων νομοθετικού περιεχομένου, αρμοδιότητας όλων των Υπουργείων, συνθέτουν το παζλ της ολοκληρωτικής καταστροφής της ελληνικής κοινωνίας και οικονομίας.

Από το ξέσπασμα της κρίσης το 2009, δυστυχώς, καμία κυβέρνηση δεν είχε τη βούληση να εφαρμόσει τις διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις και το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων που συμφωνούσε και υπέγραφε.

Είναι εκατοντάδες τα θέματα που θίγονται συνολικά και στα τρία μνημόνια. Τα λιμάνια όμως έχουν την τιμητική τους και στα τρία. Η περίπτωση των λιμανιών είναι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα. Η αξιοποίησή τους, μέσα από συμβάσεις παραχώρησης, μετοχοποίησης, πώλησης κλπ, καρκινοβατεί από το πρώτο μνημόνιο, του 2010.

Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η περίπτωση της COSCO στο Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων (ΣΕΜΠΟ) στο Ικόνιο του Πειραιά, είναι μεν μοναδική εξαίρεση αλλά αυτή ολοκληρώθηκε πριν τα μνημόνια και συγκεκριμένα την 01/10/2009.

Το πρώτο «Μνημόνιο» της κυβέρνησης Γ. Παπανδρέου

Αποτυπώνεται στις 63 σελίδες του Νόμου 3845/2010 (ΦΕΚ 65 Α/6-5-2010) «Μέτρα για την εφαρμογή του μηχανισμού στήριξης της Ελληνικής οικονομίας από τα κράτη της ζώνης του ευρώ και το ΔΝΤ». Με επίκεντρο το χώρο της οικονομίας, έφερε δυο δυσβάστακτους και πρωτοφανείς όρους α) Την ολοκληρωτική δέσμευση του συνόλου της περιουσίας του ελληνικού κράτους και β) την παραίτηση απ’ όλες τις ασυλίες κι απ’ όλα τα δικαιώματα της εθνικής κυριαρχίας.

Σχετικά με τα λιμάνια ανέφερε: Το χαρτοφυλάκιο των λιμανιών θα αναδιοργανωθεί σε επί μέρους ομάδες, γεγονός που προϋποθέτει την ολοκλήρωση διαφόρων συγχωνεύσεων. Για τον ΟΛΠ ΑΕ σχεδιάζεται η πώληση ποσοστού 23,1% των μετοχών του.

Σ.Σ. (i) Η αναδιοργάνωση των λιμανιών σε ομάδες μέσω συγχωνεύσεων προβλέφτηκε μεν με το άρθρο 39 του Ν. 4150/2013 αλλά μέχρι και σήμερα δεν υλοποιήθηκε και
(ii) Ο διαγωνισμός για την πώληση των μετοχών του ΟΛΠ ξεκίνησε την 5-3-2014 από το ΤΑΙΠΕΔ με την δημοσίευση της σχετικής πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος αλλά για το 67% και φυσικά δεν έχει ολοκληρωθεί.

Το δεύτερο «Μνημόνιο» της κυβέρνησης Α. Σαμαρά

Το δεύτερο «μνημόνιο», το καλούμενο και «μεσοπρόθεσμο», φυσικό επακόλουθο του πρώτου, αποτυπώθηκε στους Νόμους 3985/2011 (ΦΕΚ 151 Α /1-7-2011) «Μεσοπρόθεσμο πλαίσιο δημοσιονομικής στρατηγικής 2012-2015» και 3986/2011 (ΦΕΚ 152 Α/ 1-7-2011) «Επείγοντα μέτρα εφαρμογής μεσοπρόθεσμου πλαισίου δημοσιονομικής στρατηγικής 2012-2015».

Ακολούθησαν και άλλοι σκληροί εφαρμοστικοι νόμοι: ο Ν. 4024/2011 (ΦΕΚ 226 Α/27-10-2011) «Διατάξεις εφαρμογής του μεσοπρόθεσμου πλαισίου δημοσιονομικής στρατηγικής 2012-2015», ο Ν. 4046/2012 (ΦΕΚ 28 Α/14-2-2012) «Έγκριση των Σχεδίων Συμβάσεων Χρηματοδοτικής Διευκόλυνσης μεταξύ του Ευρωπαϊκού Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (Ε.Τ.Χ.Σ.), της Ελληνικής Δημοκρατίας και της Τράπεζας της Ελλάδος, του Σχεδίου του Μνημονίου Συνεννόησης μεταξύ της Ελληνικής Δημοκρατίας, της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και της Τράπεζας της Ελλάδος και άλλες επείγουσες διατάξεις για τη μείωση του δημοσίου χρέους και τη διάσωση της εθνικής οικονομίας» και ο Ν. 4093/2012 (ΦΕΚ 222 Α/12-11-2012) «Επείγοντα μέτρα εφαρμογής του Ν.4046/2012 και του μεσοπρόθεσμου πλαισίου δημοσιονομικής στρατηγικής 2012-2015».

Τότε συστάθηκε και το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (Τ.Α.Ι.ΠΕ.Δ) Α.Ε. στο οποίο μεταβιβάστηκαν όλα τα περιουσιακά στοιχεία των δημοσίων επιχειρήσεων των οποίων το μετοχικό κεφάλαιο ανήκε εξ ολοκλήρου, άμεσα ή έμμεσα, στο Δημόσιο ή σε Ν.Π.Δ.Δ με σκοπό την παραχώρηση ή αξιοποίηση ή πώληση της Δημόσιας περιουσίας για την αποπληρωμή του χρέους.

Σχετικά με τα λιμάνια, το Παράρτημα VI για τις αποκρατικοποιήσεις ανέφερε: οι κρατικές επιχειρήσεις διακρίνονται σε α) πωλήσεις μεριδίων, β) παραχωρήσεις και γ) ακίνητη περιουσία. Ο ΟΛΠ αναφέρεται ως Λιμάνι Πειραιώς στη στήλη «Παραχωρήσεις» και όχι «Πωλήσεις» με το σχόλιο «Προσδιορισμός κατάλληλης πολιτικής.Καθιέρωση ρυθμιστικών αρχών έως τον Σεπτέμβριο του 2012». Το υποκεφάλαιο 6.3.2 με τίτλο «Θαλάσσιες δραστηριότητες στα λιμάνια» ανέφερε: Σε ευθυγράμμιση με τη νέα λιμενική πολιτική και το οργανωτικό μοντέλο για τα λιμάνια, το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) καθορίζει μία συγκεκριμένη στρατηγική ιδιωτικοποίησης κυρίως μέσω παραχωρήσεων με στόχο την καλύτερη αξιοποίηση των λιμανιών.

Στον πίνακα (σελ. 5633) του Nόμου 4093/2012 ανεγράφετο στη στήλη του έτους 2014 στο σημείο 7 «Αξιοποίηση ΟΛΠ, ΟΛΘ και περιφερειακών λιμένων» χωρίς αναγραφή πώλησης ποσοστού μετοχών, όπως γραφόταν π.χ. για ΟΠΑΠ 33%, ΔΕΗ 17% ή της λέξης «πώληση» για άλλες επιχειρήσεις.

Σ.Σ. Φτάσαμε στο τέλος του 2015 και το θέμα της ΡΑΛ δεν έχει ολοκληρωθεί.

Το τρίτο «Μνημόνιο» της κυβέρνησης Α. Τσίπρα

Το τρίτο «μνημόνιο», και αυτό φυσικό επακόλουθο των δυο προηγουμένων, αποτυπώθηκε στο Νόμο 4334/2015 (ΦΕΚ 80 Α/16-7-2015) «Επείγουσες ρυθμίσεις για τη διαπραγμάτευση και σύναψη συμφωνίας με τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Στήριξης» και 4336/2015 (ΦΕΚ 94 Α/14-8-2015) «Κύρωση του Σχεδίου Σύμβασης από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Στήριξης και ρυθμίσεις για την υλοποίηση της Συμφωνίας».

Στο μνημόνιο αυτό το σήριαλ για τα λιμάνια συνεχίζεται. Εδώ, οι Θεσμοί απαιτούν (σελ. 1030 του Ν.4336/2015):

  1. μέχρι τον Οκτώβριο 2015 να εκδοθεί το ΠΔ που θα ρυθμίζει τις δομές της Ρυθμιστικής Αρχής Λιμένων (ΡΑΛ),
  2. ο εσωτερικός κανονισμός της και οι απαιτούμενοι νόμοι για να διασφαλιστεί η πλήρης λειτουργικότητα της να εγκριθούν μέχρι το Μάρτιο του 2016,
  3. η κυβέρνηση και το ΤΑΙΠΕΔ να εξαγγείλουν δεσμευτικές ημερομηνίες υποβολής προσφορών για τα λιμάνια του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης το αργότερο μέχρι τέλος Οκτωβρίου 2015.

Σ.Σ (i) Είναι δυνατόν να τα προλάβουν όλα αυτά με τις επικείμενες εκλογές και
(ii) Για τη ΡΑΛ που θεσμοθετήθηκε με το άρθρο 43 του Ν. 4150/2013 οι κυβερνώντες σκέφτηκαν πρώτα να διορίσουν τα μέλη της (ΦΕΚ 209/14-4-2014) και να καθορίσουν και τις αμοιβές τους (ΦΕΚ 667/30-10-2014) αλλά δεν ενδιαφέρθηκαν για την έκδοση του Π.Δ. με τον τρόπο λειτουργίας της.

Το ιδεολογικό φορτίο του τρίτου Μνημονίου είναι περισσότερο αισθητό σε σχέση με τα δύο προηγούμενα. Τα περιθώρια στενεύουν. Έτσι, η χώρα θα έχει πιθανότητες εξόδου από την κρίση, μέσα από τη διαδικασία των μνημονίων, μόνο αν υπάρξει κυβέρνηση που θα εφαρμόσει αποτελεσματικά και με την αναγκαία ευαισθησία τα συμφωνηθέντα.

Το ερώτημα είναι αν θα υπάρξει τέτοια κυβέρνηση. Η απάντηση από την εμπειρία των προηγούμενων είναι μάλλον αρνητική και επιβεβαιώνει τον αιώνιο λόγο του Θεού “μὴ πεποίθατε ἐπ’ ἄρχοντας, ἐπὶ υἱοὺς ἀνθρώπων, οἷς οὐκ ἔστι σωτηρία” (Ψαλμός 145).

ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΟΠΟΥΛΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ
Υποναύαρχος Λ.Σ. (ε.α)

Click to comment

Απάντηση

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Σκρέκας: Τα μέτρα για τον πληθωρισμό αντιμετωπίζουν στη ρίζα του το πρόβλημα της ακρίβειας

Με τον υπουργό Ανάπτυξης Κώστα Σκρέκα να τονίζει ότι «τα μέτρα που έχει λάβει η κυβέρνηση και θα συνεχίσει να το κάνει μέχρι να αποκλιμακωθεί ο πληθωρισμός, είναι διαρθρωτικού χαρακτήρα, αντιμετωπίζουν στη ρίζα του το πρόβλημα της ακρίβειας και ήδη αποδίδουν» και την αντιπολίτευση να τα χαρακτηρίζει «ημίμετρα και αποσπασματικά, που βοηθούν μόνο τις μεγάλες επιχειρήσεις αλλά όχι τους καταναλωτές», ξεκίνησαν οι διεργασίες της Γενικής Συνέλευσης της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων Ελλάδος στην Κεφαλονιά.

Continue Reading

ΚΑΒΑΛΑ

Συμμετοχή των Επιμελητηρίων της ΑΜ-Θ στην Γενική Συνέλευση Ένωσης Επιμελητηρίων Ελλάδος στην Κεφαλονιά

Στην Κεφαλλονιά βρίσκεται η Διοικούσα Επιτροπή της ΚΕΕΕ καθώς και εκπρόσωποι από Επιμελητήρια όλης της χώρας, πολιτικοί, επιχειρηματίες, εκπρόσωποι φορέων και κοινωνικών εταίρων, για να συμμετάσχουν στη Γενική Συνέλευση της ΚΕΕΕ.

Οι ευκαιρίες ανάπτυξης της οικονομίας των Ιονίων νήσων αλλά και τα ζητήματα τα οποία αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις του νησιού, αλλά και εν γένει οι επιχειρήσεις της χώρας, θα τεθούν σε διάλογο, με τη συμμετοχή πολιτικών προσώπων, όπως ο υπουργός Ανάπτυξης, Κωνσταντίνος Σκρέκας, η υφυπουργός Τουρισμού, Έλενα Ράπτη, ο τέως υφυπουργός παρά τω πρωθυπουργώ, Γιάννης Μπρατάκος.

Ακόμα, από την αντιπολίτευση αναμένεται να βρεθούν στο νησί, η βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ, Όλγα Γεροβασίλη, καθώς και ο βουλευτής ΠΑΣΟΚ- ΚΙΝΑΛ, Παύλος Γερουλάνος. Εκπρόσωποι όλων των πολιτικών παρατάξεων έχουν προσκληθεί, ως είθισται, και αναμένεται η συμμετοχή πολλών από αυτούς.

Continue Reading

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Xάος με τις προσυμπληρωμένες φορολογικές δηλώσεις

Τον κίνδυνο να βρεθούν προ δυσάρεστων εκπλήξεων αντιμετωπίζουν χιλιάδες φορολογούμενοι, λόγω των πολλών προβλημάτων που καταγράφονται στη διαδικασία υποβολής των φορολογικών δηλώσεων.

Έκτακτα επιδόματα συνταξιούχων δεν έχουν αναρτηθεί ακόμα στο taxisnet, ορισμένα υπουργεία, υγειονομικές περιφέρειες και κάποιοι Δήμοι δεν έχουν αποστείλει βεβαιώσεις αποδοχών, στα προσυμπληρωμένα εισοδήματα συνταξιούχων καταγράφονται λάθη, ενώ το ίδιο ισχύει και σε ορισμένες βεβαιώσεις τόκων καταθέσεων που έχουν αποσταλεί από κάποιες τράπεζες.

Όπως σημειώνουν Οικονομικό Επιμελητήριο και Πανελλήνια Ομοσπονδία Φοροτεχνικών Ελευθέρων Επαγγελματιών (ΠΟΦΕΕ) παρ’ ότι βρισκόμαστε στα μέσα Μαΐου, ακόμα δεν έχουν αναρτηθεί όλα τα στοιχεία που απαιτούνται για να υποβληθούν οι φορολογικές δηλώσεις. Προσθέτουν ακόμα ότι «οι φορείς του δημοσίου και οι τράπεζες, υπέβαλλαν λανθασμένα ή ελλιπή δεδομένα για τους περισσότερους φορολογούμενους. Επίσης παρατηρούμε πως οι μηχανογραφικές εταιρίες ακόμα δεν έχουν προλάβει να αναβαθμίσουν τα προγράμματα τους με τα νέα έντυπα φορολογίας γεγονός που καθιστά πολύ δύσκολη την εργασία των φοροτεχνικών».

Οι λογιστές καταγράφουν και πολλά παράπονα από υπερήλικες για το γεγονός ότι πρέπει υποχρεωτικά να δηλώσουν φέτος τον IBAN – τον οποίο δεν γνωρίζουν- ως προϋπόθεση για την υποβολή της δήλωσης. Η πρόβλεψη αυτή, παρ’ ότι συνεπάγεται ταλαιπωρία για ορισμένους φορολογούμενους μεγάλης ηλικίας είναι απαραίτητη καθώς η ΑΑΔΕ λόγω έλλειψης IBAN αναζητά μάταια 185.000 φορολογουμένους προκειμένου να τους επιστρέψει φόρους 60 εκατ. ευρώ.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τους λογιστές, τα προβλήματα αφορούν:

*Παραλείψεις στα έκτακτα επιδόματα συνταξιούχων

*Καθυστερήσεις στην αποστολή των βεβαιώσεων αποδοχών από διάφορα υπουργεία όπως το Αγροτικής Ανάπτυξης, υγειονομικές περιφέρειες και δήμους

*Ελλιπή στοιχεία για τόκους καταθέσεων και δανείων

*Λάθη στις παρακρατήσεις ελευθέρων επαγγελματιών

*Μη συμπλήρωση του κωδικού 727 για την επιστρεπτέα προκαταβολή

*Ο κωδικός 781 κατά την εκκαθάριση δεν καλύπτει τεκμήρια και υπάρχει λανθασμένος υπολογισμός εκκαθάρισης

*Λάθη στην μεταφορά ζημίας προηγούμενων ετών για γεωργικές επιχειρήσεις

*Αυτοκίνητα που ήταν σε κυκλοφορία το 2023 δεν εμφανίζονται στο έντυπο Ε1.

Περίπου 1,3 εκατομμύρια μισθωτοί και συνταξιούχοι που έχουν επιλεγεί για την αυτόματη υποβολή των δηλώσεων, θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί με τα στοιχεία που έχουν προ συμπληρωθεί στο έντυπο Ε1 από την φορολογική διοίκηση. Επιβάλλεται να ελέγξουν με σχολαστικότητα τους κωδικούς με τα ποσά των μισθών και των συντάξεων, το ύψος των ηλεκτρονικών αποδείξεων, το εμβαδόν και τη διεύθυνση της κύριας ή της δευτερεύουσας ή της εξοχική κατοικίας, τα αυτοκίνητα, τις τυχόν δαπάνες για αποπληρωμή δανείων καθώς και τα προσωπικά δεδομένα.

Η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) έχει ενημερώσει ήδη τους φορολογούμενους για τους οποίους οι δηλώσεις θα συμπληρωθούν αυτόματα, με e-mail στη θυρίδα «Τα Μηνύματά μου» της ψηφιακής πύλης myAADE και στο myAADEapp. Μάλιστα, έχει ήδη εκδώσει και το …προσωρινό εκκαθαριστικό σημείωμα το οποίο θα οριστικοποιηθεί μετά τις όποιες διορθώσεις υπάρξουν από την πλευρά των φορολογουμένων.

Όσοι από τους φορολογούμενους δεν διαπιστώσουν λάθη, κενά ή παραλείψεις στα «προκάτ» στοιχεία δεν χρειάζεται να προβούν σε κάποια ενέργεια για την υποβολή της δήλωσής τους, καθώς αυτή θα οριστικοποιηθεί αυτόματα από την ΑΑΔΕ την Τρίτη 2 Ιουλίου 2024. Σε κάθε περίπτωση, εάν το επιθυμούν, μπορούν να πατήσουν νωρίτερα το «κουμπί». Εφόσον τα στοιχεία δεν είναι ακριβή ή λείπουν δεδομένα οι φορολογούμενοι αυτοί υποχρεούνται να τροποποιήσουν ή και να συμπληρώσουν τα ορθά στοιχεία και να υποβάλουν τη δήλωσή τους, μέχρι την λήξη της προθεσμίας υποβολής της στις 26 Ιουλίου.

Σύμφωνα με το χρονολόγιο της ΑΑΔΕ:

– Μέχρι την Δευτέρα 1 Ιουλίου 2024 μπορούν να υποβάλουν αρχική δήλωση

– Από την Τρίτη 2 Ιουλίου μέχρι την Παρασκευή 26 Ιουλίου 2024 μπορούν να υποβάλουν τροποποιητική δήλωση, χωρίς κυρώσεις (επέχει θέση αρχικής δήλωσης).

Για τη διευκόλυνση των φορολογούμενων στην εφαρμογή των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος έχει δημιουργηθεί ειδικό ψηφιακό αρχείο, που περιλαμβάνει:

– Τα στοιχεία που έχει λάβει υπόψη της η ΑΑΔΕ και:

– Το φορολογικό αποτέλεσμα, χρεωστικό, μηδενικό ή πιστωτικό, που προκύπτει με βάση αυτά.

Επίσης, οι φορολογούμενοι που  έχουν επιλεγεί για τη διαδικασία της αυτόματης υποβολής της δήλωσης από την ΑΑΔΕ καθώς και όσοι έχουν υποβάλει δηλώσεις πριν την λήξη της προθεσμίας υποβολής θα ενημερώνονται σε εβδομαδιαία βάση (από το δεύτερο 15νθήμερο Μαΐου) μέσω e-mail και στη θυρίδα τους στο myAADE και το myAADEapp για μεταβολές των στοιχείων που η ΑΑΔΕ έχει λάβει για αυτούς από τρίτους φορείς (πχ εργοδότες, πιστωτικά ιδρύματα), ώστε να μπορούν να ελέγξουν εάν μεταβάλλεται η φορολογική τους υποχρέωση και να προβούν στις αναγκαίες ενέργειες.

Continue Reading
Green logo ENA Club with text ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ

Κατοικία

a house with a green roof and road signs left and right
tractor in the background of the text
white night text
food track
blue circle with steel construction
arrows as a circle symbol of recycling
paint cans
letters AG as logo
gear and tool as logo pavlidis
timetable

newsletter



Καιρος

Πρωτοσέλιδα

Χρήσιμα

Δρομολόγια Πλοίων από και προς Καβάλα

Γιατροί ΕΟΠΥΥ ΚΑΒΑΛΑΣ

espa logo

espa_logo_en