Quantcast
Connect with us

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Τα έθιμα των σύγχρονων γιορτών που έχουν καταβολές από την αρχαία Ελλάδα

Εξελίχθηκαν και μεταβλήθηκαν κατά τη διάρκεια του χρόνου.

Στα Ηλιούγεννα, τη γιορτή της γέννησης του θεού Ήλιου, αλλά και στον ίδιο τον Θεό Ήλιο, που απεικονιζόταν να οδηγεί ένα έλκηθρο με φτερωτά άλογα, εντοπίζονται στην αρχαία Ελλάδα οι καταβολές των σύγχρονων γιορτών των Χριστουγέννων και της γιορτής του Αγίου Βασιλείου. Ήταν τότε που ρίζωσε η παράδοση γνωστών εθίμων, τα οποία συνεχίστηκαν στην πορεία του χρόνου, διαφοροποιήθηκαν ή διατήρησαν βασικά χαρακτηριστικά και συνοδεύουν σήμερα το γιορτινό τραπέζι των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς.

Η πιο γνωστή σχετική καταβολή από την αρχαία Ελλάδα είναι τα χοιροσφάγια τον Δεκέμβρη, ενώ το αρχαίο γιορτινό… μενού συμπεριλάμβανε ακόμη τις ομματιές (έντερο γεμισμένο με συκωταριές και ρύζι), το γεμιστό στομάχι χοίρου και ένα γλυκό από το αίμα του. Αργότερα εμφανίστηκε το χριστόψωμο με μαγιά από ξερό βασιλικό αλλά και οι βασιλόπιτες, πρώτα οι αλμυρές και μετά οι γλυκιές.

«Στην αρχαία Ελλάδα γίνονταν την ίδια περίοδο διάφορες γιορτές. Ένα έθιμο που δεν έχει σχέση ακριβώς με το φαγητό ήταν τα Ηλιούγεννα που συμβόλιζε τη γέννηση του Ήλιου. Άλλωστε, αργότερα, ο προφήτης Ηλίας εμφανιζόταν με ένα έλκηθρο με φτερωτά άλογα και πήρε τη θέση του θεού Ήλιου που οδηγούσε το έλκηθρο, όπως ο Αη Βασίλης» εξηγεί στο Αθηναϊκό – Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο σεφ Νίκος Φωτιάδης. Διευκρινίζει, παράλληλα, ότι πολλά από τα στοιχεία και τα έθιμα που συναντώνται στην αρχαιότητα, εξελισσόμενα κατά τη διάρκεια του χρόνου, έδωσαν τη θέση τους στα πρόσωπα και τα γεγονότα της χριστιανικής θρησκείας.

Τα χοιροσφάγια και η γουρουνοχαρά

Για τα χοιροσφάγια ο κ. Φωτιάδης τονίζει ότι η σφαγή ενός τόσο μεγάλου ζώου, όπως το γουρούνι, δεν ήταν απλή υπόθεση αλλά σημαντικό γεγονός, άρρηκτα συνδεδεμένο με την οικιακή οικονομία. «Όλη η οικογένεια, όλο το χωριό συμμετείχε σε αυτή την τελετή που είχε χαρακτηριστικά γιορτής. Αυτός είναι και ο λόγος που το έθιμο λεγόταν και λέγεται μέχρι σήμερα και γουρουνοχαρά. Μάλιστα, τότε εκμεταλλεύονταν τα πάντα από το χοιρινό, δεν άφηναν τίποτε να πάει χαμένο. Έτσι, από την αρχαιότητα μέχρι και το 1970, έφτιαχναν και ένα γλυκό από το αίμα του χοιρινού, το οποίο είναι καταγεγραμμένο στην Άνω Σύρο, ωστόσο απαγορεύτηκε και λόγω θρησκείας και λόγω υγιεινής», προσθέτει.

Οι ομματιές ή αιμματιές φτιάχνονταν και εκείνες με έντερο από τον χοίρο, γεμισμένο με συκώτια και ρύζι. Τα βυζαντινά χρόνια απαγορεύτηκε από την εκκλησία η προσθήκη αίματος, όμως η παρασκευή τους συνεχίστηκε αργότερα χωρίς αίμα. Ένα παρεμφερές έθιμο που διατηρείται και σχετίζεται με το φαγητό είναι η Μπάμπω στον βόρειο Έβρο και είναι ουσιαστικά γεμιστό στομάχι χοίρου.

Το ροζ γουρουνάκι και ο μαύρος χοίρος του Εύμαιου

Το χοιρινό, ωστόσο, που φαίνεται να κυριαρχεί στο εορταστικό τραπέζι των ημερών εδώ και εκατοντάδες χρόνια στον ελλαδικό χώρο, δεν προέρχεται από το γνωστό σε όλους σήμερα γουρουνάκι. «Τα χοιρινά που έχουμε στην Ελλάδα πλέον είναι αυτά που ήρθαν με τη βοήθεια Μάρσαλ. Το ροζ γουρουνάκι δεν είναι το τοπικό γουρούνι που ζούσε στην αρχαία Ελλάδα», σχολιάζει ο κ. Φωτιάδης.

Θυμίζει, άλλωστε, ότι όταν ο πιστός βοσκός του Οδυσσέα, ο Εύμαιος, τον αναγνώρισε κατά την επιστροφή του στην Ιθάκη, ο ίδιος έβοσκε ένα κοπάδι μαύρων χοίρων. «Αυτόν τον αυτόχθονα, τον γηγενή, ελληνικό χοίρο πήραν αργότερα οι Ισπανοί και οι Σικελοί, την εποχή των αποικιών και είναι το ίδιο είδος που εμφανίστηκε πολύ μετά με την ονομασία ‘hamon iberico’, δηλαδή στα ελληνικά, ιβηρικό χοιρινό», τονίζει χαρακτηριστικά.

Στα χρόνια μας πια, στην πατρίδα μας, όπως αναφέρει, κάποιος παραγωγός από την Καλαμπάκα κατάφερε να διασώσει μερικά ζώα του είδους και σιγά σιγά και άλλοι ξεκίνησαν την ίδια εκτροφή. Σε συνεργασία με τα πανεπιστήμια έγιναν διαδικασίες ενδυνάμωσης του DNA, καθώς τα ζώα είχαν εκφυλιστεί με την πάροδο των χρόνων και πλέον η καθαρότητα του γενετικού τους υλικού αγγίζει το 95%. «Θα ήταν πολύ καλό να γίνει ο μαύρος χοίρος το εθνικό μας προϊόν διότι πρόκειται για ένα είδος πιο υγιεινό, αφού είναι προσαρμοσμένο και εγκλιματισμένο στις συνθήκες της Ελλάδας και δεν χρειάζεται αντιβιώσεις», σχολιάζει ο σεφ.

Το χριστόψωμο με μαγιά από ξερό βασιλικό

Ένα ακόμη παρασκεύασμα που, βέβαια, δεν έχει ρίζες στην αρχαία Ελλάδα, αλλά είναι συνδεδεμένο με την ελληνική χριστουγεννιάτικη παράδοση, είναι το χριστόψωμο. «Παραδοσιακά το χριστόψωμο το έφτιαχναν από μια μαγιά από ξερό βασιλικό και όχι από τη μαγιά που ξέρουμε. Αυτό το έφτιαχναν φυλές όπως οι Σαρακατσαναίοι και οι Βλάχοι, ενώ συναντάται και στην Κεφαλλονιά», τονίζει.

Και προσθέτει: «Σε άλλες, όμως, περιοχές της Ελλάδας υπάρχουν αντίστοιχα αρτοσκευάσματα που διαφοροποιούνταν ανάλογα με την πείρα των παρασκευαστών τους και τα υλικά που ήταν διαθέσιμα. Για παράδειγμα, στην Κρήτη χρησιμοποιούνταν ακριβά υλικά όπως το ροδόνερο, το σουσάμι, το μέλι, η κανένα και τα γαρύφαλλα. Πάντα όλα αυτά συνοδεύονταν από κάποιες ευχές, από κάποια λόγια τα οποία λέγανε οι πιστοί για να πάει καλά η επόμενη χρονιά».

Κοτόσουπα από τη γέρικη κότα, λαλάγγια και αλμυρή βασιλόπιτα

Ιδιαίτερα δημοφιλές πιάτο στην ελληνική επαρχία για το παραδοσιακό Χριστουγεννιάτικο τραπέζι ήταν, επίσης, η κοτόσουπα από τη γέρικη κότα. Η σούπα αυτή θεωρούνταν αρκετά δυναμωτική και κατάλληλη να ‘εισάγει’ τον καθένα στο κυρίως, γιορτινό πιάτο, εκείνο με το χοιρινό. «Αργότερα ήρθε η γαλοπούλα, ο κούρκος όπως λέμε στη Μακεδονία», επισημαίνει ο κ. Φωτιάδης, ο οποίος δεν παραλείπει να αναφέρει και τα λαλάγγια, ένα είδος τηγανίτες, ζυμωμένες σαν χοντρό μακαρόνι και τηγανισμένες είτε ολόκληρες, είτε διπλωμένες, είτε γλυκές, είτε αλμυρές.

«Την περίοδο εκείνη και οι βασιλόπιτες δεν είχαν τη μορφή που έχουν σήμερα. Ήταν αλμυρές και όχι γλυκιές. Για παράδειγμα, η βασιλόπιτα των Ποντίων έχει κιμά και ξερά φρούτα. Υπήρχε και άλλη βασιλόπιτα με τυρί, ωστόσο δεν υπάρχει κάτι τέτοιο σήμερα. Αλμυρές βασιλόπιτες έφτιαχναν και στην Ήπειρο. Πέρσι είχαμε κάνει μια αναβίωση στην Καβάλα και παρουσιάσαμε κάποιες από αυτές τις πίτες που συνοδεύονταν είτε με ρόδια, είτε με καρύδια, για να δείξουν όσοι τις παρασκεύαζαν τον πλούτο που είχαν σε υλικά αλλά και για να εκφράσουν ευχές για το σπίτι και την οικογένεια», σημειώνει.

Σήμερα, πλέον, το ενδιαφέρον για την παραδοσιακή κουζίνα φαίνεται να ξυπνά και πάλι και γίνεται μια προσπάθεια να αναδειχτούν οι συνήθειες του τόπου και τα εδέσματα που σχετίζονται με αυτές. «Δεν έχουμε μάθει σαν λαός να τρεφόμαστε με άλλου είδους φαγητά. Μάθαμε να στηριζόμαστε στην παράδοση που περνά από τη μια γενιά στην άλλη, χωρίς αυτό να είναι πάντα συνειδητό. Μυρωδιές και αρώματα από το χωριό, από τις γιαγιάδες, έρχονται και πάλι στο νου. Ζωντανεύουν όταν βρισκόμαστε στα ίδια μέρη και μας θυμίζουν πράγματα από την εποχή που μεγαλώσαμε», λέει ο Νίκος Φωτιάδης και αποκαλύπτει ότι φέτος θα μαγειρέψει μαύρο χοίρο με κάστανα και σάλτσα μαυροδάφνης.

Click to comment

Απάντηση

ΚΑΒΑΛΑ

Μπλόκο σε επιστροφές φόρου | Τι πρέπει να ξέρουν οι φορολογούμενοι

Επιστροφές φόρου 93 εκατ. ευρώ βρίσκονται στα «συρτάρια» της ΑΑΔΕ, η οποία αναζητά 130.000 φορολογούμενους για να τους επιστρέψει τα χρήματα που δικαιούνται

Συναγερμό για 38.000 φορολογούμενους άνω των 70 ετών έχει σημάνει η ΑΑΔΕ, σύμφωνα με Τα Νέα. Η Φορολογική Αρχή τούς ψάχνει για να δηλώσουν το IBAN του τραπεζικού τους λογαριασμού προκειμένου να τους επιστρέψει φόρους που δικαιούνται ή ακόμα και ποσά που έχουν κερδίσει στη φορολοταρία.

Επιστροφές φόρου 93 εκατ. ευρώ βρίσκονται στα «συρτάρια» της ΑΑΔΕ, η οποία αναζητά 130.000 φορολογούμενους για να τους επιστρέψει τα χρήματα που δικαιούνται. Από τους φορολογούμενους αυτούς 127.000 είναι φυσικά πρόσωπα με εκκρεμείς επιστροφές φόρου 16 εκατ. ευρώ και 3.000 νομικά πρόσωπα με 77 εκατ. ευρώ.

Σε όλους αυτούς τους φορολογούμενους έχουν σταλεί αλλεπάλληλα μηνύματα μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ή στην προσωπική τους θυρίδα στο myAADE αλλά χωρίς ανταπόκριση. Φέτος, η έλλειψη IBAN μπλοκάρει και την υποβολή της φορολογικής δήλωσης, με εξαίρεση τις προσυμπληρωμένες δηλώσεις για μισθωτούς και συνταξιούχους, οι οποίες υποβάλλονται αυτόματα από την ΑΑΔΕ.

newsbomb.gr

Continue Reading

ΚΑΒΑΛΑ

Τροχαίο-Κομοτηνή: Χειρουργήθηκαν με επιτυχία μητέρα και βρέφος

Η κατάσταση υγείας της μητέρας και του βρέφους που παρασύρθηκαν από αυτοκίνητο στην Κομοτηνή.

Με επιτυχία στέφθηκε το χειρουργείο στο Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο Αλεξανδρούπολης στο βρέφος που μεταφέρθηκε το απόγευμα της Τρίτης έπειτα από το τροχαίο ατύχημα έξω από το 3ο Δημοτικό Σχολείο Κομοτηνής.

Το χειρουργείο αφορούσε δυο κατάγματα, ενώ το βρέφος θα συνεχίζει να νοσηλεύεται και να παρακολουθείται για όσο διάστημα κριθεί ιατρικά αναγκαίο, σύμφωνα με πληροφορίες του ιστότοπου xronos.

Σε θάλαμο του Νοσοκομείου Κομοτηνής νοσηλεύεται εκτός κινδύνου κι η 30χρονη μητέρα του, που επίσης νωρίτερα σήμερα χειρουργήθηκε με επιτυχία για κάταγμα.

Προανάκριση για τα αιτία του τροχαίου ατυχήματος διενεργεί το Αστυνομικό Τμήμα Κομοτηνής.

Το χρονικό της παράσυρσης

Το τροχαίο σημειώθηκε έξω από το 3ο Δημοτικό Σχολείο Κομοτηνής το πρωί της Τρίτης 28/5. Στο σημείο έσπευσαν η Τροχαία, η Πυροσβεστική και ασθενοφόρο, το οποίο μετέφερε τη γυναίκα και το βρέφος στο Σισμανόγλειο Νοσοκομείο Κομοτηνής.

Εκεί οι γιατροί έκριναν πως η κατάσταση της υγείας του βρέφους είναι πολύ σοβαρή και αποφάσισαν πως πρέπει να μεταφερθεί στο Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο της Αλεξανδρούπολης.

Όπως αναφέρουν τα τοπικά Μέσα, στο τροχαίο ενεπλάκησαν δύο αυτοκίνητα. Σύμφωνα με τις πληροφορίες, φέρεται ότι το ένα ΙΧ πέρασε το STOP και ενεπλάκη σε τροχαίο με άλλο αυτοκίνητο. Τότε, το όχημα «ανέβηκε» στο πεζοδρόμιο, χτύπησε πυροσβεστικό κρουνό και κατέληξε σε παγκάκι, όπου εκείνη την ώρα, μεταξύ άλλων, κάθονταν η μητέρα και το βρέφος, με αποτέλεσμα να τραυματιστούν.

(Στη φωτογραφία το ΣΤΟΠ που φέρεται να παραβίασε ο ηλικιωμένος οδηγός του οχήματος που προκάλεσε το τροχαίο ατύχημα)

newsbomb.gr

Continue Reading

ΚΑΒΑΛΑ

Θεσσαλονίκη: Με σοβαρά εγκαύματα στη ΜΕΘ η 2χρονη που πήρε φωτιά από ανάφλεξη βενζίνης

Σε σοβαρή κατάσταση με εγκαύματα στο 60% του σώματός της νοσηλεύεται στη ΜΕΘ του νοσοκομείου Παίδων Αγλαΐα Κυριακού το δίχρονο κοριτσάκι, που πήρε κυριολεκτικά φωτιά μετά από ανάφλεξη που σημειώθηκε την ώρα που ο 28χρονος πατέρας της έβαζε βενζίνη στο ΙΧ του, με μπιτόνι, στην αυλή του σπιτιού τους το περασμένο Σάββατο σε χωριό του Δήμου Λαγκαδά Θεσσαλονίκης.

Αρχικά μεταφέρθηκε στο νοσοκομείο Παπαγεωργίου, αλλά κρίθηκε απαραίτητη η μεταφορά της στο νοσοκομείο Παίδων Αγλαΐα Κυριακού. Ο 28χρονος πατέρας της τραυματίστηκε και μεταφέρθηκε στο νοσοκομείο ΑΧΕΠΑ.

«Το παιδί έγινε λαμπάδα»

Το κοριτσάκι είχε ντυθεί παρανυφάκι και μαζί με τους γονείς του θα πήγαινε στον γάμο του θείου της. Την ώρα που πατέρας της γέμιζε το ρεζερβουάρ του αυτοκινήτου με βενζίνη, η μικρή επιχείρησε να τον αγκαλιάσει. Εξαιτίας του υλικού των ρούχων της μάλλον δημιουργήθηκε στατικός ηλεκτρισμός, που είχε ως συνέπεια να τυλιχθούν στις φλόγες.

Ο παππούς που ήταν αυτόπτης μάρτυράς προσπάθησε να τη σώσει, αλλά κάηκε κι αυτός στα χέρια. «Το πήγανε στην Αθήνα το μωρό, έγινε “λαμπάδα”. Κάηκε και ο παππούς, προσπάθησε να το σβήσει και έκαψε τα χέρια του», τόνισε ο συγγενής της οικογένειας», επεσήμανε συγγενής της οικογένειας, μιλώντας στον Alpha.

ethnos.gr

Continue Reading
Green logo ENA Club with text ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ

Κατοικία

a house with a green roof and road signs left and right
worker and red cross as logo
tractor in the background of the text
text about elections
food track
blue circle with steel construction
arrows as a circle symbol of recycling
paint cans
letters AG as logo
gear and tool as logo pavlidis
timetable

newsletter



Καιρος

Πρωτοσέλιδα

Χρήσιμα

Δρομολόγια Πλοίων από και προς Καβάλα

Γιατροί ΕΟΠΥΥ ΚΑΒΑΛΑΣ

espa logo

espa_logo_en