Quantcast
Connect with us

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Στα €450 η σύνταξη με 35ετία τα επόμενα χρόνια

«Το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο και η γενική διευθύντριά του Κριστίν Λαγκάρντ έχουν διατυπώσει για άλλη μία φορά λάθος εκτιμήσεις σε σχέση με τη συνταξιοδοτική δαπάνη στην Ελλάδα. Αν η προσέγγισή τους ήταν σωστή, τότε δεν θα απαιτούνταν μείωση έως 18% στις συντάξεις το 2019», επισημαίνει ο ομότιμος καθηγητής του Παντείου Πανεπιστημίου Σάββας Ρομπόλης με αφορμή την παρέμβαση της κυρίας Λαγκάρντ στο Νταβός της Ελβετίας.

Σύμφωνα με τις δυσοίωνες εκτιμήσεις του κ. Ρομπόλη, το 2019 σωρευτικά το επίπεδο των συντάξεων θα έχει συρρικνωθεί κατά 60% σε σχέση με το 2010, ενώ τα επόμενα χρόνια οι συντάξεις μετά από 35 χρόνια εργασίας δεν θα υπερβαίνουν τα 450 ευρώ. Mάλιστα η γενική διευθύντρια του ΔΝΤ δεν παρέλειψε να επαναλάβει για μία ακόμη φορά στο χιονισμένο Νταβός ότι το επίπεδο των συντάξεων στην Ελλάδα «απείχε υπερβολικά από το αντίστοιχο των εταίρων της και αυτό ίσχυε για όλες -μεσαίες, μεγάλες και μικρές- και έπρεπε οι Ελληνες να το ρυθμίσουν», αναγνωρίζοντας ωστόσο ότι «η περικοπή των υφιστάμενων συντάξεων είναι ένα δύσκολο πολιτικό δίλημμα».

Στην πρόσφατη μελέτη που εκπόνησαν ο κ. Ρομπόλης με τον υποψήφιο διδάκτορα του Παντείου Βασίλειο Μπέτση υποστηρίζουν ότι είναι λανθασμένη η άποψη ότι το ασφαλιστικό σύστημα στην Ελλάδα είναι παραγωγός χρέους και ότι οι συνταξιοδοτικές δαπάνες αποτελούν τροχοπέδη της ανάπτυξης. Αντιθέτως, οι συνταξιοδοτικές δαπάνες είναι, μεταξύ άλλων, αναπαραγωγική και επεκτατική συνιστώσα του ευρύτερου οικονομικού συστήματος, με ό,τι θετικό συνεπάγεται αυτό -ιδιαίτερα κατά τη σημερινή περίοδο εξόδου από την παρατεταμένη οκταετή οικονομική κρίση και ύφεση- για τις επενδύσεις, το εισόδημα, την απασχόληση, τη ζήτηση, την κοινωνική ασφάλιση κ.λπ.

«Τρία είναι τα σοβαρά τεχνικά και επιστημονικά λάθη που έχει διατυπώσει το ΔΝΤ», τονίζει ο κ. Ρομπόλης μέσω του «business stories», «με δυσμενείς συνέπειες στο επίπεδο των συνταξιοδοτικών παροχών.

Συνοπτικά, το πρώτο λάθος είναι ότι το ΔΝΤ δεν παίρνει ως δεδομένο ότι το σύστημα στην Ελλάδα και σε άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης, εκτός από τις εισφορές των εργαζομένων και των εργοδοτών, χρηματοδοτείται και από το κράτος, με αποτέλεσμα να φουσκώνει στις εκθέσεις του το έλλειμμα της κοινωνικής ασφάλισης. Το δεύτερο λάθος είναι ότι επιβάλλει περικοπή συντάξεων το 2019, παρότι οι στόχοι έχουν επιτευχθεί μόνο και μόνο για να εξασφαλιστεί η χρηματοδότηση των ελλειμμάτων της γήρανσης του πληθυσμού (baby booming) την επόμενη δεκαετία.

Και το τρίτο λάθος είναι ότι στις προβλέψεις τους υιοθετούν την παραδοχή ότι ο ρυθμός ανάπτυξης δεν θα υπερβαίνει κατά μέσο όρο ετησίως το 0,7% του ΑΕΠ έως το 2050. Οι οικονομολόγοι εκπονούν εναλλακτικά σενάρια. Δεν είναι μάγοι. Εμείς έχουμε εκπονήσει σενάριο που εκτιμά ότι ο ρυθμός ανάπτυξης μπορεί να κινηθεί ετησίως στο 1% του ΑΕΠ, στο 1,5%, αλλά και σενάριο που ανεβάζει τον ρυθμό ανάπτυξης στο 3% και στο 3,5% έως το 2050. Αν ο ρυθμός ανάπτυξης κινηθεί πάνω από 3%, απορροφώνται τα ελλείμματα της κοινωνικής ασφάλισης και μειώνεται η ανεργία.

Παρά το γεγονός ότι οι απόψεις αυτές του ΔΝΤ είναι απολύτως λανθασμένες και δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα, από καιρό σε καιρό επαναλαμβάνονται από στελέχη του συγκεκριμένου οργανισμού καθώς και από τους δανειστές προκειμένου να αποδειχθεί ανεπιτυχώς ότι το συνταξιοδοτικό σύστημα στην Ελλάδα είναι γενναιόδωρο.
Αμεσος στόχος αυτών των λανθασμένων και ανακριβών απόψεων του ΔΝΤ είναι η πραγματοποίηση των νέων προβλεπόμενων περικοπών των κύριων και των επικουρικών συντάξεων μέχρι 18% της προσωπικής διαφοράς από 1/1/2019».

Οι συντάξεις το 2019

– Σύμφωνα με τη δική σας προσέγγιση γιατί δεν απαιτείται μείωση των συντάξεων το 2019; Σύμφωνα με τον Κρατικό Προϋπολογισμό, η συνταξιοδοτική δαπάνη το 2018 θα διαμορφωθεί στα 29 δισ. ευρώ (15,7% του ΑΕΠ) και το 2021, μετά τις προβλεπόμενες μειώσεις από 1/1/2019, θα διαμορφωθεί στο 12,5% του ΑΕΠ, ποσοστό πολύ μικρότερο από το ανώτερο όριο του 16% του ΑΕΠ που έχουν ορίσει οι δανειστές και το ΔΝΤ.

Η επιβολή από τους δανειστές και το ΔΝΤ μιας τόσο σημαντικής πτώσης των συνταξιοδοτικών δαπανών (12,5% του ΑΕΠ) εμπεριέχει, λανθασμένα κατά την άποψή μας, την προοπτική χρηματοδότησης των ελλειμμάτων της γήρανσης του πληθυσμού (baby booming) της επόμενης δεκαετίας από τις περικοπές των συντάξεων και όχι από πόρους που θα προέλθουν, μεταξύ των άλλων, από την υλοποίηση μιας ολοκληρωμένης και μακροχρόνιας δημογραφικής πολιτικής. Πιστεύουμε ότι το έχουν παρακάνει με τις απαιτήσεις για μειώσεις στις συντάξεις. Τη στιγμή μάλιστα που το ΔΝΤ σε έκθεσή του (Φεβρουάριος 2017) αναφέρει ότι το σύστημα κοινωνικής ασφάλισης καθίσταται μακροχρόνια βιώσιμο.

Ως εκ τούτου, όπως προκύπτει και από την ανάλυση των σχετικών στατιστικών στοιχείων, δεν υπάρχει λόγος, κατά την άποψή μας, πραγματοποίησης των προβλεπόμενων μειώσεων του επιπέδου των κύριων και των επικουρικών συντάξεων από 1/1/2019.

– Πόσο έχουν συρρικνωθεί το επίπεδο των συνταξιοδοτικών παροχών και ποιες είναι οι εκτιμήσεις σας για το άμεσο μέλλον; Από το 2010 μέχρι σήμερα το επίπεδο των συντάξεων μειώθηκε μεσοσταθμικά κατά 43% (συνολικά κατά 55 δισ. ευρώ) και εάν πραγματοποιηθούν οι μειώσεις των συντάξεων από 1/1/2019, τότε η μεσοσταθμική μείωση σε σχέση με το επίπεδο των συντάξεων του 2009 θα αγγίζει το 60%.

Η μετάβαση στην Ελλάδα ενός διανεμητικού συστήματος προκαθορισμένων παροχών τριμερούς χρηματοδότησης σε ένα κεφαλαιοποιητικό σύστημα προκαθορισμένων εισφορών διμερούς χρηματοδότησης (εργαζόμενοι, εργοδότες), που επιδιώκει το ΔΝΤ, σημαίνει, όπως έχει αποδειχθεί σε χώρες της Λατινικής Αμερικής, γενικευμένη φτωχοποίηση του συνταξιοδοτικού πληθυσμού. Δηλαδή, με σημερινούς όρους το επίπεδο της σύνταξης μετά από 35 έτη εργασίας και ασφάλισης δεν θα ξεπερνά τα 450 ευρώ τον μήνα.

Οι δανειστές και το ΔΝΤ θα πρέπει να λάβουν σοβαρά υπόψη ότι οι διαδοχικές περικοπές στις συντάξεις στο πλαίσιο της υλοποίησης των τριών μνημονίων ύφεσης, λιτότητας και ανεργίας, καθώς και των αλλαγών που σημειώθηκαν στον χαρακτήρα και τη διάρθρωση του συστήματος κοινωνικής ασφάλισης στην Ελλάδα, από το 2010 μέχρι σήμερα, έχουν οδηγήσει στη φτωχοποίηση μεγάλου τμήματος του συνταξιοδοτικού πληθυσμού καθώς και στην ανατροπή της διάρθρωσης του συστήματος, με την έννοια ότι το διανεμητικό σύστημα (κοινωνικό) αντιστοιχεί στο 30% και το κεφαλαιοποιητικό σύστημα (εξατομικευμένο) στο 70%, κατανομή εντελώς αντίθετη από αυτή που παρατηρείται στις βόρειες χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης.

newmoney

της Μαίρης Λαμπαδίτη

dramini

Click to comment

Απάντηση

ΚΑΒΑΛΑ

Απόφαση-σταθμός από το ΣτΕ | Σύνταξη 400 ευρώ για οφειλέτες με χρέη άνω των 30.000

Με απόφασή του, το Συμβούλιο της Επικρατείας εντάσσει τους οφειλέτες των Ταμείων που δεν θεμιλιώνουν δικαίωμα συνταξιοδότησης, στην ίδια κατηγορία με τους ανασφάλιστους υπερήλικες που δικαιούνται την προνοιακή σύνταξη του ΟΠΕΚΑ.

Το πλήρες ποσό της οποίας ανέρχεται στα 399,54 ευρώ για το 2024, σύμφωνα με σημερινό δημοσίευμα του Ελεύθερου Τύπου.

Όπως αναφέρεται στην απόφαση του Δικαστηρίου, η προϋπόθεση για τη λήψη της σύνταξης από ανασφάλιστους υπερίληκες, που είναι να μη λαμβάνουν ή να μην δικαιούνται οι ίδιοι σύνταξη από οποιονδήποτε φορέα κοινωνικής ασφάλισης, συντρέχει και όταν οι ενδιαφερόμενοι είναι ασφαλισμένοι που δεν μπορούν να λάβουν σύνταξη από τον φορέα τους, λόγω του ότι έχουν οφειλές από ασφαλιστικές εισφορές οι οποίες υπερβαίνουν το εκάστατο οριζόμενο από το νόμο κατώτατο όριο οφειλών που συμψηφίζονται ή παρακρατούνται από τη σύνταξη και τις οποίες αδυνατούν να εξοφλήσουν.

Το όριο συμφηφισμού των χρεών με σύνταξη είναι ως τις 30.000 ευρώ για τους ασφαλισμένους του ΕΦΚΑ με χρέη από εργοδοτικές και ατομικές εισφορές, καθώς και από πλασματικά έτη, και ως 6.000 ευρώ για χρέη προς τον ΟΓΑ.

Πιο απλά, η απόφαση του ΣτΕ σημαίνει ότι οι οφειλέτες με χρέη ως 30.000 και ως 6.000 ευρώ δικαιούνται σύνταξη, καθώς οι οφειλέτες τους συμψηφίζονται με τη σύνταξη που θα λάβουν, ενώ αν τα χρέη τους υπερβαίνουν τις 30.000 ευρώ ή 6.000 ευρώ, αντίστοιχα, δικαιούνται να λάβουν τη σύνταξη του ανασφάλιστου από τον ΟΠΕΚΑ.

newsbomb.gr

Continue Reading

ΚΑΒΑΛΑ

Το Πάσχα της… ακρίβειας: 19% ακριβότερο το Πασχαλινό τραπέζι φέτος

Σύμφωνα με την ετήσια εκτίμηση του Ινστιτούτου Εμπορίου και Υπηρεσιών της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας το κόστος φέτος -μετά από τιμοληψίες σε διάφορα καταστήματα– κυμαίνεται από 89,04€ έως 130,04€, ενώ πέρυσι ήταν από 76.53 ευρώ έως 109.03 ευρώ. Δηλαδή κατέγραψε αύξηση από 16,3 έως 19,3%.

«Χρυσός» ο οβελίας

Είναι χαρακτηριστικό ότι στο αρνί η αύξηση φτάνει το 15,1%, στο κατσίκι το 25,1 σε σχέση με πέρυσι, ενώ πρωταθλητής των ανατιμήσεων είναι το ελαιόλαδο, που αυξήθηκε κατά 45,1%.

Δεν είναι λίγοι οι καταναλωτές που κατευθύνονται σε άλλα είδη κρεάτων όπως χοιρινό που είναι πολύ πιο οικονομικό.

«Οι τιμές είναι 12, 13 ευρώ αρνί κατσίκι, καλές τιμές, μπριζολίτσες, χοιρινά έχω 5 ευρώ, 6 ευρώ» ανέφερε κρεοπώλης.

Έως 166,6 ευρώ το κόστος του πασχαλινού τραπεζιού για 5μελή οικογένεια

Η πρωινή εκπομπή του OPEN… έστρωσε ενδεικτικά το τραπέζι της Κυριακής για 5 άτομα: Με αρνί 6 κιλών, κόστους από 60 έως 90 ευρώ, κοκορέτσι, ανθότυρο, γραβιέρα, τυρόπιτα για όλους, σαλάτες, ψωμί, γλυκό, μπύρες, αναψυκτικά και βαμμένα αυγά. Συνολικά χρειάστηκαν από 136.66 έως 166.66 ευρώ.

«Φωτιά» και στα σοκολατένια αυγά

«Φωτιά» έχουν πάρει και οι τιμές στα σοκολατένια αυγά, λόγω της μεγάλης αύξησης που καταγράφει διεθνώς η τιμή του κακάο. «Προσπαθούμε με όσο λιγότερα, να κάνουμε αυτά που είναι να κάνουμε και τα έθιμα για το Πάσχα και όλα αλλά με λιγότερα, με σύνεση», ανέφερε πολίτης στο OPEN. Δεν είναι λίγοι οι καταναλωτές που αφήνουν τις αγορές τους για την τελευταία στιγμή  αναμένοντας μειωμένες τιμές.

ethnos.gr

Continue Reading

ΚΑΒΑΛΑ

ΑΑΔΕ | Μέχρι πότε δόθηκε παράταση για τη διασύνδεση ταμειακών

Η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) ανακοίνωσε την παροχή επιπλέον χρόνου διασύνδεσης ΦΗΜ και τερματικών POS σε 7.600 επιχειρήσεις, που διαθέτουν συστήματα, τα οποία, με βάση τα στοιχεία που έλαβε από τον Σύνδεσμο Εισαγωγέων Κατασκευαστών Ταμειακών συστημάτων (ΣΕΚΤ) και από τους Παρόχους Μέσων Πληρωμών (NSPs), είναι ασύμβατα μεταξύ τους, ώστε να προχωρήσουν στην άμεση αντικατάσταση, είτε της ΦΗΜ, είτε του τερματικού POS.

Λόγω τεχνικής αδυναμίας η παράταση

Ο επιπλέον χρόνος παρέχεται, καθώς οι συγκεκριμένες επιχειρήσεις, παρότι συμμορφώθηκαν με τις υποχρεώσεις τους και πληρούσαν τις σχετικές προϋποθέσεις επιτυχούς διασύνδεσης, διαθέτοντας τερματικά, που συμπεριλαμβάνονται στις Δηλώσεις Συμμόρφωσης των Παρόχων (NSPs/Acquirers) και αναβαθμισμένους ΦΗΜ με τεχνική δυνατότητα διασύνδεσης, εν τέλει δεν κατόρθωσαν να διασυνδεθούν χωρίς δική τους υπαιτιότητα, λόγω τεχνικής αδυναμίας κάποιας εκ των συσκευών τους.

Ειδικότερα, με απόφαση του Διοικητή της ΑΑΔΕΓιώργου Πιτσιλή, παρατείνεται η προθεσμία διασύνδεσης για αυτές τις επιχειρήσεις έως και τις 10 Ιουνίου 2024, ώστε να προβούν, χωρίς τον κίνδυνο επιβολής κυρώσεων, στην προμήθεια ταμειακού συστήματος ή Μέσου Πληρωμής, ο συνδυασμός των οποίων θα διασφαλίζει την δυνατότητα διασύνδεσής τους για την σύννομη λήψη πληρωμών με κάρτα από την επιχείρησή τους.

Οι επιχειρήσεις αυτές έχουν ήδη λάβει σχετικό e-mail από την ΑΑΔΕ, με το οποίο ενημερώνονται για τη σχετική παράταση της διασύνδεσης και τη δυνατότητα πληροφόρησής τους από τον Πίνακα ετοιμότητας διασύνδεσης μοντέλων POS με τύπους ταμειακών μηχανών, ο οποίος βρίσκεται αναρτημένος στην ιστοσελίδα της ΑΑΔΕ, στη διεύθυνση https://www.aade.gr/syndyasmoi-tameiakon-mihanon-pos

ethnos.gr

Continue Reading
Green logo ENA Club with text ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ

Κατοικία

a house with a green roof and road signs left and right
blue circle with steel construction
arrows as a circle symbol of recycling
paint cans
letters AG as logo
gear and tool as logo pavlidis
timetable

newsletter



Καιρος

Πρωτοσέλιδα

Χρήσιμα

Δρομολόγια Πλοίων από και προς Καβάλα

Γιατροί ΕΟΠΥΥ ΚΑΒΑΛΑΣ

espa logo

espa_logo_en