Quantcast
Connect with us

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Πώς η πανδημία μπορεί να στρέψει ξένες επιχειρήσεις ένδυσης προς την Ελλάδα

Με «άλλο μάτι» ενδέχεται να αρχίσουν να βλέπουν τις ελληνικές επιχειρήσεις ένδυσης οι μεγάλες αλυσίδες ρούχων του εξωτερικού, που είχαν μετακινήσει μέρος της παραγωγής τους σε χώρες της Ασίας.

Η αναταραχή που προκλήθηκε σε χώρες όπως η Κίνα και το Μπαγκλαντές, λόγω της πανδημίας, πιθανώς να οδηγήσει αυτές τις μεγάλες επιχειρήσεις στο να αναζητήσουν πιο κοντινές αγορές για το ράψιμο ενδυμάτων private label (ιδιωτικής ετικέτας).

Την εκτίμηση αυτή διατυπώνει, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο γενικός διευθυντής του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Πλεκτικής και Ετοίμου Ενδύματος Ελλάδος (ΣΕΠΕΕ), Θεόφιλος Ασλανίδης, αναφερόμενος σε μια πιθανή θετική πτυχή των αλλαγών που προκαλεί η Covid-19 στην αγορά.

«Κάθε κρίση φέρνει ευκαιρίες. Αυτό που σήμερα είναι ορατό πως μπορεί να συμβεί, είναι ότι μετά τις χρηματοοικονομικές ζημίες που υπέστησαν οι επιχειρήσεις αυτές, λόγω του “στραπάτσου” σε Κίνα, Μπαγκλαντές και άλλες ασιατικές αγορές, σκέφτονται τώρα πως προέχει να βρουν και νέους παραγωγούς.

Να μεταφέρουν δηλαδή μέρος της παραγωγής τους σε χώρες πιο κοντινές γεωγραφικά, από όπου η προμήθεια των προϊόντων μπορεί να γίνεται πολύ ταχύτερα, ώστε να μην είναι το ίδιο εκτεθειμένες σε μελλοντικές κρίσεις» σημειώνει, με αφορμή την ανακοίνωση στοιχείων, που δείχνουν αισθητή πτώση τόσο των εξαγωγών, όσο και των εισαγωγών στη χώρα κατά τους πρώτους τέσσερις μήνες του 2020.

Μέχρι πέντε μήνες για να φτάσει στη Γερμανία ένα κοντέινερ από την Κίνα, ως έξι εβδομάδες από την Ελλάδα

Όπως λέει, ένας Γερμανός έμπορος θέλει να έχει την εαρινή κολεξιόν στη βιτρίνα ήδη από τον Φεβρουάριο.

Για να είναι αυτό εφικτό και λαμβανομένου υπόψη ότι η παραγγελία πιθανότατα θα φύγει από την Κίνα μέσα σε κοντέινερ δια θαλάσσης και όχι αεροπορικά, ώστε να μείνει η τιμή της χαμηλή, ο έμπορος χρειάζεται να παραγγείλει τον Σεπτέμβριο.

Εν ολίγοις χρειάζονται τέσσερις – πέντε μήνες από τη στιγμή που θα παραγγείλει τα ρούχα στην Κίνα μέχρι να τα παραλάβει στη Γερμανία.

Αν παραγγείλει από ελληνικές εταιρείες, θα χρειαστούν κατά μέσο όρο τρεις-έξι εβδομάδες, εξηγεί.

Δεδομένου ότι στη διάρκεια τεσσάρων-πέντε μηνών, μπορούν να συμβούν στον πλανήτη σημαντικές αλλαγές, ο μικρός χρόνος παράδοσης θεωρείται πλέον σημαντικό πλεονέκτημα.

Πιθανή βελτίωση της εικόνας των εξαγωγών από το πρώτο εξάμηνο του 2021

Κατά τον ίδιο, η πορεία των ελληνικών εξαγωγών ρούχου εκτιμάται ότι θα μπορούσε σταδιακά να βελτιωθεί ήδη από το πρώτο εξάμηνο του 2021, ενώ αντίθετα, για την εγχώρια αγορά πιθανότατα θα απαιτηθεί περισσότερος χρόνος, με τη σταδιακή ανάκαμψη να αρχίζει να εκδηλώνεται αργότερα, από το δεύτερο εξάμηνο του επόμενου έτους.

Πώς όμως εξελίχθηκε το πρώτο μισό του τρέχοντος έτους για τις ελληνικές πωλήσεις προϊόντων ένδυσης-κλωστοϋφαντουργίας;

«Φαίνεται πως σε ό,τι αφορά τις εξαγωγικές εταιρίες ρούχων private label, που οι εξαγωγές τους αντιστοιχούν στο 50% των συνολικών εξαγωγών ενδυμάτων (σ.σ. το υπόλοιπο αφορά σε πωλήσεις επώνυμου ελληνικού ρούχου), τα πράγματα πήγαν καλύτερα. Κι αυτό διότι οι πελάτες τους πραγματοποιούν σε μεγάλο βαθμό διαδικτυακές πωλήσεις ρούχων και εκεί δεν είχαμε πτώση, αλλά ακόμα και αύξηση» σημειώνει.

«Καταστροφικό» το πρώτο δίμηνο

Αναλυτικότερα, βάσει στοιχείων του ΣΕΠΕΕ, οι αρνητικές επιπτώσεις της πανδημίας έπληξαν εξαγωγές και εισαγωγές κατά τον Μάρτιο και Απρίλιο, λόγω του κλεισίματος των καταστημάτων σε πολλές χώρες.

Ενώ το πρώτο δίμηνο, είχε ξεκινήσει με αύξηση συνεχίζοντας την πολύ καλή πορεία του 2019, το δεύτερο δίμηνο ήταν -σύμφωνα με τον Σύνδεσμο- καταστροφικό. Συνολικά το πρώτο τετράμηνο, η αξία των ελληνικών εξαγωγών ενδυμάτων έφτασε τα 251 εκατ. ευρώ (-21% έναντι του 2019).

Μειωμένες ήταν οι εξαγωγές της κλωστοϋφαντουργίας (-3,2%, στα 133 εκατ. ευρώ), ενώ αισθητή πτώση σημείωσαν οι πωλήσεις ελληνικού βαμβακιού στο εξωτερικό (-31%, στα 157 εκατ). Συνολικά οι εξαγωγές της αλυσίδας ένδυσης – κλωστοϋφαντουργίας, συμπεριλαμβανομένης της πρωτογενούς παραγωγής (βαμβακιού), κατέγραψαν μείωση 21% το πρώτο τετράμηνο και διαμορφώθηκαν σε 541 εκατ.

Ειδικά το πρώτο δίμηνο της άνοιξης, όταν οι επιπτώσεις της πανδημίας ήταν εντονότερες, η πτώση των εξαγωγών όλης της αλυσίδας ανήλθε σε 35,6% τον Μάρτιο και σε 56% τον Απρίλιο, ενώ οι εξαγωγές ειδικά των ενδυμάτων ήταν μειωμένες κατά 38% τον Μάρτιο και 61% τον Απρίλιο.

Μείωση κατά 18% καταγράφηκε στις εισαγωγές ενδυμάτων και κατά 6% της κλωστοϋφαντουργίας.

Αύξηση διαδικτυακών πωλήσεων άνω του 30%

Πάντως, αρκετές ήταν και οι επιχειρήσεις που πραγματοποίησαν ηλεκτρονικές πωλήσεις την περίοδο του lockdown. «Από επικοινωνία που είχαμε με αρκετές επιχειρήσεις-μέλη μας προκύπτει ότι στο διάστημα Μαρτίου-Μαΐου, που ήταν κλειστά τα φυσικά καταστήματα, οι διαδικτυακές πωλήσεις τους αυξήθηκαν από τουλάχιστον 30% έως και 200%» σημειώνει.

Κατά τον κ. Ασλανίδη, στο επόμενο χρονικό διάστημα ενδέχεται να δούμε επιχειρήσεις να επενδύουν στην τεχνολογία, αντί σε νέα φυσικά καταστήματα, καθώς πολλοί καταναλωτές που δεν είχαν ξαναχρησιμοποιήσει το Διαδίκτυο για τις αγορές τους και εξοικειώθηκαν με αυτό στη διάρκεια του lockdown, ενδέχεται να διατηρήσουν τη συνήθεια των ηλεκτρονικών αγορών.

Σε ό,τι αφορά την εγχώρια αγορά, κατά το πρώτο τετράμηνο, η μείωση στις πωλήσεις χονδρικής κυμαίνεται σε ποσοστό 24%, ενώ στη λιανική η πτώση είναι 30%. Ειδικά τον Μάρτιο, οπότε άρχισε το lockdown, οι πωλήσεις λιανικής μειώθηκαν κατά 43% ενώ τον Απρίλιο η πτώση ανήλθε σε 80%.

Πώς όμως κινήθηκε το δίμηνο Μαΐου-Ιουνίου; Όπως εξηγεί στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ. Ασλανίδης, παρότι δεν έχουν οριστικοποιηθεί τα σχετικά στοιχεία, οι λιανικές πωλήσεις στο εν λόγω δίμηνο εκτιμάται ότι ήταν μειωμένες κατά 20%-30%, σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2019.

Ερωτηθείς δε, αν είναι αισιόδοξος για το υπόλοιπο της χρήσης, σημειώνει ότι οι επιδόσεις του κλάδου εξαρτώνται σε αρκετά μεγάλο βαθμό από τον τουρισμό, οπότε η αναμενόμενη μείωση των αφίξεων αναμένεται να επηρεάσει αντίστοιχα και τις πωλήσεις ρούχου.

Τα αποθέματα και οι πωλήσεις του 2021

Τι έχει μείνει σήμερα στις αποθήκες των επιχειρήσεων του κλάδου; Κατά τον κ. Ασλανίδη, στην περίπτωση των εξαγωγικών επιχειρήσεων μπορεί να υπήρξαν κάποιες καθυστερήσεις και ακυρώσεις, αλλά η κατάσταση αποκαταστάθηκε.

Το πρόβλημα αφορά κυρίως τις επιχειρήσεις που είτε πωλούν χονδρική είτε δεν πρόλαβαν να διαθέσουν τα προϊόντα τους στην εγχώρια αγορά.

Σε αυτές τις περιπτώσεις, υπάρχουν αποθέματα ρούχων της θερινής κολεξιόν, είτε στις αποθήκες των επιχειρήσεων είτε και στα ίδια τα καταστήματα, που αν δεν καταστεί δυνατόν να πουληθούν, θα επανέλθουν στις βιτρίνες την άνοιξη του 2021, με αποτέλεσμα μειωμένες παραγγελίες καινούργιων ρούχων τη νέα χρονιά.

Click to comment

Απάντηση

ΚΑΒΑΛΑ

Ακρίβεια: Αύξηση τιμών 1,1% στα σούπερ μάρκετ τον Απρίλιο

Συγκράτηση στις τιμές των προϊόντων στις αλυσίδες των σούπερ μάρκετ τον Απρίλιο του 2024, σε σχέση με τον Απρίλιο του 2023, καταγράφει στοχευμένη έρευνα που πραγματοποίησε ο ΙΕΛΚΑ για τις πληθωριστικές πιέσεις στο λιανεμπόριο τροφίμων.

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα που δόθηκαν στη δημοσιότητα, αποτυπώνεται μια αύξηση 1,10% εν συγκρίσει με ακριβώς έναν χρόνο πριν, ενώ υπάρχει εμφανής συγκράτηση τους τελευταίους μήνες.

Χαρακτηριστικό είναι ότι τον Ιανουάριο οι αυξήσεις τιμών ήταν στο 3% σε σχέση με τον αντίστοιχο περσινό μήνα, τον Φεβρουάριο 2,7% και τον Μάρτιο μόλις 0,28%, δηλαδή ήταν σχεδόν μηδενικές.

ΙΕΛΚΑ, τιμές σούπερ μάρκετ

Πηγές του Υπουργείου Ανάπτυξης σχολίασαν στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι η αποκλιμάκωση που παρατηρείται σε βασικές κατηγορίες προϊόντων, αλλά και η συνολικότερη συγκράτηση των τιμών είναι αποτέλεσμα και των νέων μέτρων για την αντιμετώπιση της ακρίβειας, όπως αυτό για το «πάγωμα» των προωθητικών ενεργειών επί τριμήνου σε περιπτώσεις ανατιμήσεων.

Εν ολίγοις, όπως σημείωσαν οι ίδιες πηγές, σταδιακά οι κυβερνητικές παρεμβάσεις αρχίζουν να αποδίδουν στο ράφι, σε συνδυασμό βέβαια με άλλους κρίσιμους παράγοντες (αποκλιμάκωση των τιμών των πρώτων υλών στις διεθνείς αγορές, σταδιακή αποκλιμάκωση του πληθωρισμού, προσφορές και εκπτώσεις, επίδραση προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, υψηλή κυκλοφοριακή ταχύτητα αποθεμάτων).

Οι μεγαλύτερες μειώσεις τιμών καταγράφονται στις βρεφικές και παιδικές τροφές (-4,57%) και ακολουθούν, χαρτικά, πάνες και σερβιέτες, απορρυπαντικά και είδη καθαρισμού, βούτυρα και αυγά, αλλά και γαλακτομικά.

Μεγαλύτερες αυξήσεις καταγράφονται σε νερά και αναψυκτικά (12,26%) και έπονται μπισκότα, σοκολάτες και ζαχαρώδη, αλκοολούχα ποτά, έτοιμα γεύματα, ξηροί καρποί και σνακ. Τα περισσότερα από αυτά τα είδη επηρεάζονται από τις διεθνείς τιμές πρώτων υλών και κυρίως τις τιμές της ζάχαρης και του κακάο.

Θα πρέπει να τονιστεί πως τα συμπεράσματα και αποτελέσματα της έρευνας βασίζονται σε ανάλυση στο σύνολο των πραγματικών μηνιαίων πωλήσεων και όχι σε δειγματοληψία.

Τα συμπεράσματα του ΙΕΛΚΑ 

Η εμφανής συγκράτηση του δείκτη εξέλιξης τιμών αλυσίδων σουπερμάρκετ τον Απρίλιο 2024 δείχνει ότι ο πληθωρισμός στις αλυσίδες σουπερμάρκετ είναι της τάξης του 1,10% (έναντι 0,28% τον Μάρτιο, 2,70% τον Φεβρουάριο και 3,00% τον Ιανουάριο 2024).

Η μεταβολή του Απριλίου σε σχέση με τον Μάρτιο οφείλεται κατά κύριο λόγο στην επίδραση της εποχικότητας λόγω Πάσχα, περίοδο κατά την οποία καταγράφονται έντονες προωθητικές ενέργειες την περίοδο της Μεγάλης Εβδομάδας, η οποία το 2023 ήταν στα μέσα Απριλίου, ενώ το 2024 στην πρώτη εβδομάδα του Μάϊου και δεν ενσωματώνεται στα στοιχεία της παρούσας μέτρησης.

Mεγαλύτερες μειώσεις τιμών καταγράφονται στις κατηγορίες:

  • Βρεφικές και παιδικές τροφές: -4,57%
  • Χαρτικά, πάνες & σερβιέτες: -2,99%

  • Απορρυπαντικά και είδη καθαρισμού: -2,71%

  • Βούτυρα και αυγά: -2,34%

  • Γαλακτοκομικά: -1,93%

Στα γαλακτοκομικά, οι μειώσεις που καταγράφονται είναι αποτέλεσμα τόσο της ομαλοποίησης της αγοράς μετά την πανδημία και της μείωσης στις τιμές παραγωγού σε ορισμένα προϊόντα, ενώ προϊόντα όπως το βούτυρο και τα αυγά επωφελούνται από τις προωθητικές ενέργειες λόγω του Πάσχα.

Μεγαλύτερες αυξήσεις καταγράφονται στις κατηγορίες:

  • Νερά και αναψυκτικά: +12,26%
  • Μπισκότα, σοκολάτες, ζαχαρώδη: +7,80%

  • Αλκοολούχα ποτά: +7,68%

  • Έτοιμα γεύματα: +5,14%

  • Ξηροί καρποί και σνακ: +4,51%

  • Τα περισσότερα από αυτά τα είδη επηρεάζονται από τις διεθνείς τιμές πρώτων υλών και κυρίως τις τιμές της ζάχαρης και του κακάο.

    Σημειώνεται ότι η κατηγορία «τρόφιμα παντοπωλείου», η οποία περιλαμβάνει το ελαιόλαδο καταγράφει αύξηση 4,29%. Η συγκρατημένη αύξησή οφείλεται στις μειώσεις στις τιμές των λοιπών ελαίων, αλλά και στα λοιπά προϊόντα που συμμετέχουν στην κατηγορία αυτή (ζυμαρικά, ρύζι κ.ά.).

    Σημειώνεται ότι τα φρέσκα φρούτα και λαχανικά, για τα οποία καθ’ όλο το 2023 καταγράφονται αυξήσεις στις τιμές των προϊόντων ως αποτέλεσμα του αυξημένου κόστους παραγωγής, των ακραίων κλιματικών φαινομένων και των διεθνών τιμών πρώτων υλών και οδηγούσαν τις αυξητικές πιέσεις στον πληθωρισμό τροφίμων περιορίζεται ο ρυθμός αύξησης στο 2,09%.

    Οι λόγοι συγκράτησης των τιμών

    • Η αποκλιμάκωση των τιμών των πρώτων υλών στις διεθνείς αγορές και η ομαλοποίηση της αγοράς. Οι διεθνείς δείκτες πρώτων υλών τροφίμων (π.χ. FAO Food Price Index) καταγράφουν μείωση τους πρώτους μήνες του 2024.

    • Σταδιακή αποκλιμάκωση πληθωρισμού. Οι τιμές παρουσιάζουν σταθεροποίηση τους τελευταίους μήνες στα μεγάλα καταστήματα τροφίμων λόγω των μεγάλων όγκων προϊόντων που διακινούν, των οικονομιών κλίμακας, της οργανωσιακής/τεχνολογικής ετοιμότητας τους και της γκάμας των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας.

    • Αυστηρό θεσμικό πλαίσιο. Οι αλυσίδες σουπερμάρκετ λειτουργούν σε αυστηρό θεσμικό πλαίσιο (π.χ. νόμος αθέμιτης κερδοφορίας Ν.4818/2021).

    • Υψηλή κυκλοφοριακή ταχύτητα αποθεμάτων. Η συγκράτηση στις τιμές εμφανίζεται πολύ πιο γρήγορα στα μεγάλα σημεία πώλησης λόγω μεγαλύτερης κυκλοφοριακής ταχύτητας αποθεμάτων. Δηλαδή διακινούν πιο γρήγορα το απόθεμα τους και προβαίνουν πιο σύντομα σε νέες αγορές για αναπλήρωση των αποθεμάτων.

    • Προσφορές και εκπτώσεις. Οι προσφορές και οι εκπτώσεις στο κανάλι του οργανωμένου λιανεμπορίου είναι περισσότερες σε αριθμό, σε ένταση και σε ποσοστιαία έκπτωση, κάτι που επηρεάζει τις τελικές τιμές των προϊόντων.

    • Επίδραση προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας. Τα μερίδια πωλήσεων προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας είναι μεγαλύτερα στις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ λόγω μεγαλύτερου εύρους κωδικολογίου.

    Continue Reading

    ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

    Νυχτερινό ρεύμα το μεσημέρι | Τι σχεδιάζει το υπουργείο Ενέργειας

    Σενάρια για τη μετατόπιση του νυχτερινού τιμολογίου ηλεκτρικού ρεύματος στις μεσημεριανές ώρες εξετάζει το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας για να αντιμετωπίσει το διπλό πρόβλημα των περικοπών πράσινης ενέργειας και μηδενικών και αρνητικών τιμών που εξελίσσεται σε δομικό, καθώς η ζήτηση δεν ακολουθεί την αυξανόμενη διείσδυση των ΑΠΕ.

    Ολο και πιο συχνά τις μεσημεριανές ώρες που η παραγωγή των ΑΠΕ κορυφώνεται λόγω της μέγιστης απόδοσης των φωτοβολταϊκών, ο Διαχειριστής Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΑΔΜΗΕ) αναγκάζεται να βγάλει εκτός συστήματος μονάδες ΑΠΕ για να ισορροπήσει την παραγωγή με τη ζήτηση και να αποτρέψει φαινόμενα μπλακ άουτ.

    Οι νέες ώρες του νυχτερινού τιμολογίου προβλέπεται να μεταφερθούν μεταξύ 11 π.μ. και 4 μ.μ.

    Η μετατόπιση της ζήτησης τις ώρες που οι ΑΠΕ δουλεύουν στο φουλ θα περιορίσει την ανάγκη περικοπών πράσινης ενέργειας και η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΝ εξετάζει μάλιστα να τη συνδυάσει με ένα πρόγραμμα επιδοτήσεων αγοράς «έξυπνων» οικιακών συσκευών ώστε να μπορούν οι καταναλωτές να θέτουν τις ενεργοβόρες συσκευές σε λειτουργία από απόσταση, αφού οι νέες ώρες του νυχτερινού τιμολογίου προβλέπεται να μεταφερθούν μεταξύ 11 π.μ. και 4 μ.μ., που είναι εργάσιμες ώρες. Τα μέτρα θα οριστικοποιηθούν σε συνεργασία με τη ΡΑΑΕΥ και τον ΔΕΔΔΗΕ και θα λάβουν τη μορφή νομοθετικής ρύθμισης.

    Τα νοικοκυριά καταναλώνουν το 65% περίπου της συνολικής κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας και η μετατόπιση μέρους αυτής της κατανάλωσης σε ζώνες που δεν είναι αιχμής, μπορεί να συνεισφέρει στην εξισορρόπηση του φορτίου (προσφοράς – ζήτησης). Παράλληλα, οι καταναλωτές μπορούν να επωφεληθούν από τις χαμηλότερες τιμές που διαμορφώνονται στην αγορά σε ώρες χαμηλής ζήτησης. Στις ανεπτυγμένες αγορές της Ευρώπης η παρέμβαση αυτή των καταναλωτών στη διαχείριση της ζήτησης γίνεται μέσω των «έξυπνων» μετρητών που δίνουν τη δυνατότητα τιμολόγησης ανά ώρα, με τους καταναλωτές να προσαρμόζουν τη χρήση των ηλεκτρικών συσκευών τους σε ώρες χαμηλής ζήτησης και τιμών. Στο ελληνικό δίκτυο δεν έχουν εγκατασταθεί μέχρι σήμερα έξυπνοι μετρητές για τις οικιακές καταναλώσεις καθώς το σχετικό project του ΔΕΔΔΗΕ σέρνεται πάνω από μία δεκαετία.

    Εν αναμονή των έξυπνων μετρητών, οι… ταπεινοί νυχτερινοί μετρητές με τη δυνατότητα της διζωνικής χρέωσης (ημερήσιας και νυχτερινής) καλούνται να συνδράμουν στην αντιμετώπιση των νέων προκλήσεων του δικτύου που συνδέονται με την υψηλή παραγωγή των ΑΠΕ τις μεσημεριανές ώρες και τη χαμηλή κατανάλωση. Το ΥΠΕΝ εξετάζει σενάρια μετατόπισης των ζωνών νυχτερινού τιμολογίου που καθιερώθηκαν στο παρελθόν όταν στο μείγμα ηλεκτροπαραγωγής κυριαρχούσαν οι θερμικές μονάδες και οι χονδρεμπορικές τιμές ρεύματος κορυφώνονταν τις μεσημεριανές ώρες.

    Νυχτερινό ρεύμα το μεσημέρι – Τι σχεδιάζει το υπουργείο Ενέργειας-1
    Η μετατόπιση της ζήτησης για ρεύμα τις ώρες που οι ΑΠΕ δουλεύουν στο φουλ θα περιορίσει την ανάγκη περικοπών πράσινης ενέργειας. Το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας εξετάζει να συνδυάσει την αλλαγή με ένα πρόγραμμα επιδοτήσεων αγοράς «έξυπνων» οικιακών συσκευών, ώστε να μπορούν οι καταναλωτές να θέτουν τις ενεργοβόρες συσκευές σε λειτουργία από απόσταση. [SHUTTERSTOCK]

    Σήμερα τις μεσημεριανές ώρες με την κορύφωση της παραγωγής των φωτοβολταϊκών και τη ζήτηση καθηλωμένη οι τιμές στη χονδρεμπορική αγορά αγγίζουν τα χαμηλότερα επίπεδα και για κάποιες ώρες μηδενίζονται ενώ γυρίζουν και σε αρνητικό πρόσημο.

    Η μετατόπιση της φθηνής τιμολόγησης μέσω του νυχτερινού σήμερα τιμολογίου σε μεσημεριανές ώρες θα μετατοπίσει αντίστοιχα και τη ζήτηση και θα επιφέρει κάποιες διορθώσεις στο ισοζύγιο προσφοράς – ζήτησης, χαμηλότερου κόστους για το ηλεκτρικό σύστημα από την αποσύνδεση της παραγωγής ΑΠΕ. Το νυχτερινό τιμολόγιο στην υφιστάμενη εφαρμογή του έχει χειμερινό και θερινό ωράριο. Το χειμερινό ισχύει το διάστημα από την 1η Νοεμβρίου έως τις 30 Απριλίου και για τις ώρες 02.00 με 08.00 και 15.00 με 17.00. Το θερινό ισχύει από την 1η Μαΐου έως τις 31 Οκτωβρίου και αφορά τις ώρες 11 το βράδυ με 7 το πρωί.

    Οι «νυχτερινοί» μετρητές σε συνδυασμό με οικιακές συσκευές οι οποίες υποστηρίζονται από εφαρμογή WiFi ή τεχνολογία ΚΝΧ παρέχουν διαχείριση και εξοικονόμηση ενέργειας όπως ακριβώς και οι «έξυπνοι» μετρητές και το ΥΠΕΝ επεξεργάζεται επιδοτούμενο πρόγραμμα για την αγορά «έξυπνων» οικιακών συσκευών. Σύμφωνα με μελέτη που παρουσίασε πρόσφατα σε ενεργειακό συνέδριο ο κ. Φώτης Ζαχαρόπουλος, μέλος του Δ.Σ. του Διαχειριστή των ΑΠΕ (ΔΑΠΕΕΠ), εάν οι περίπου 400.000 νυχτερινοί μετρητές μεταφέρουν το 5% της κατανάλωσής τους μακριά από τη ζώνη αιχμής, θα καλύψουν περίπου το ένα τρίτο των αναγκών για αποθήκευση ενέργειας, για διάστημα δύο ωρών. Η πλευρά της κατανάλωσης δηλαδή θα λειτουργήσει ως μια μπαταρία που μπορεί να αποθηκεύσει για δύο ώρες ενέργεια 300 MW που ισοδυναμεί με την ισχύ μιας θερμικής μονάδας, περιορίζοντας αντίστοιχα τις περικοπές πράσινης ενέργειας.

    Το πρόβλημα με τις περικοπές ενέργειας αρχίζει να παίρνει ανησυχητικές διαστάσεις με την αυξανόμενη διείσδυση των ΑΠΕ και το ΥΠΕΝ προσανατολίζεται να ανοίξει τον δρόμο για την υλοποίηση έργων αποθήκευσης που έχουν πάρει από τη ΡΑΑΕΥ άδεια και μπορούν να προχωρήσουν χωρίς επενδυτική και λειτουργική ενίσχυση, παρέχοντας όρους σύνδεσης με χρονική προτεραιότητα.

    Continue Reading

    ΚΑΒΑΛΑ

    Με ρυθμό χελώνας υποχωρούν οι τιμές των καυσίμων

    Με ρυθμό χελώνας υποχωρούν οι τιμές των καυσίμων, παρά το γεγονός ότι οι διεθνείς τιμές του Brent έχουν βρεθεί στα χαμηλά των τελευταίων 2 μηνών. Οι παράγοντες της αγοράς εκτιμούν ότι ίσως τις επόμενες ημέρες συνεχιστεί αυτή η μικρή αποκλιμάκωση των τιμών οι οποίες ωστόσο διατηρούνται σε ιδιαίτερα υψηλά επίπεδα, με βάση τις συνθήκες που επικρατούν στην αγορά.

    Η μείωση για βενζίνη και diesel κίνησης είναι της τάξεως των 7 λεπτών το λίτρο τις τελευταίες 30 ημέρες, κυρίως στην Αττική αφού στην Περιφέρεια η αποκλιμάκωση γίνεται με πιο αργούς ρυθμούς.

    Σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσιεύει το υπουργείο Ανάπτυξης μέσω του Παρατηρητηρίου Τιμών, οι μέσες τιμές της αμόλυβδης βενζίνης και του diesel κίνησης έχουν καταγράψει μείωση τις τελευταίες ημέρες. Συγκεκριμένα την Κυριακή 12 Μαΐου, η μέση τιμή της αμόλυβδης βενζίνης ήταν 1,954 ευρώ ανά λίτρο, σε σύγκριση με τα 1,983 ευρώ που ήταν και τα υψηλά των τελευταίων 30 ημερών, μείωση της τάξης των 2,9 λεπτών ανά λίτρο. Ταυτόχρονα, η τιμή του diesel κίνησης μειώθηκε από 1,698 ευρώ σε 1,662 ευρώ ανά λίτρο, περίπου 3,6 λεπτά ανά λίτρο.

    Πιο γρήγορη η αποκλιμάκωση σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη

    Στα μεγάλα αστικά κέντρα, και κυρίως σε Αττική και Θεσσαλονίκη, οι μέσες τιμές είναι αισθητά χαμηλότερες. Συγκεκριμένα στην Αττική η μέση τιμή της αμόλυβδης βενζίνης είναι στα 1,916 ευρώ και στην Θεσσαλονίκη 1,913 ευρώ. Για το diesel κίνησης αντίστοιχα οι τιμές διαμορφώνονται σε 1,623 ευρώ και 1,627 ευρώ το λίτρο.

    Η μείωση αυτή αποτυπώνεται και στον αριθμό των περιοχών όπου οι τιμές παραμένουν υψηλές. Μόνο σε 8 περιοχές της χώρας, η μέση τιμή της βενζίνης υπερβαίνει τα 2 ευρώ το λίτρο, σε αντίθεση με τις περίπου 21 περιοχές πριν από περίπου 10 ημέρες.

    Οι τιμές του πετρελαίου επίσης υποχώρησαν την περασμένη εβδομάδα σε χαμηλά 2μηνου. Η τιμή του Brent διαμορφώθηκε λίγο πάνω από τα 82 δολάρια το βαρέλι, ενώ στο Cushing τα αποθέματα αργού αυξήθηκαν κατά περισσότερο από 1 εκατομμύριο βαρέλια. Χθες, οι τιμές παρουσίασαν μία μικρή ανάκαμψη, ξεπερνώντας τα 83 δολάρια το βαρέλι. Ωστόσο, απέχουν πολύ από τα επίπεδα του Απριλίου, καθώς ξεπέρασαν και τα 92 δολάρια.

    Η αγορά πετρελαίου διεθνώς πάντως, αναζητεί κατεύθυνση και οι απόψεις των αναλυτών είναι μάλλον διφορούμενες.

    Οι αγορές κινούνται ξανά στο ρυθμό της Κίνας

    Όπως δήλωσε η ανεξάρτητη αναλύτρια Τίνα Τενγκ με έδρα το Όκλαντ, «οι αγορές πετρελαίου απομακρύνθηκαν από τον αντίκτυπο των συγκρούσεων στη Μέση Ανατολή και επικεντρώθηκαν ξανά στις παγκόσμιες οικονομικές προοπτικές»

    Ο δείκτης τιμών παραγωγού (PPI) της Κίνας συρρίκνωσε τον Απρίλιο, υποδεικνύοντας χαμηλή ζήτηση από τις επιχειρήσεις, σύμφωνα με την ίδια, προσθέτοντας ότι τα πρόσφατα οικονομικά στοιχεία των ΗΠΑ υποδεικνύουν επίσης επιβράδυνση.

    Και οι δύο δείκτες αναφοράς μειώθηκαν περίπου κατά 1 δολάριο την Παρασκευή, καθώς οι αξιωματούχοι της Fed συζητούσαν για τα επιτόκια των ΗΠΑ με στόχο να επαναφέρουν τον πληθωρισμό στο 2%, αντισταθμίζοντας τα κέρδη από τη σύγκρουση Ισραήλ-Γάζας την προηγούμενη εβδομάδα.

    Οι αναλυτές προβλέπουν ότι η Κεντρική Τράπεζα των ΗΠΑ θα διατηρήσει τα επιτόκια στα σημερινά επίπεδα για μεγάλο χρονικό διάστημα, υποστηρίζοντας έτσι το δολάριο. Ένα ισχυρότερο δολάριο καθιστά το πετρέλαιο πιο ακριβό για τους επενδυτές που κατέχουν άλλα νομίσματα.

    Επιπλέον, η αδύναμη ζήτηση οδήγησε σε μείωση των τιμών του πετρελαίου. Οι αναλυτές της ANZ ανέφεραν ότι τα αποθέματα βενζίνης και αποσταγμάτων στις ΗΠΑ αυξήθηκαν την προηγούμενη εβδομάδα πριν από την αμερικανική οδηγική περίοδο.

    Συνολικά, τα διυλιστήρια παγκοσμίως αντιμετωπίζουν πίεση λόγω της πτώσης των κερδών για το ντίζελ, με νέα διυλιστήρια να αυξάνουν τις προμήθειες και τον αργό καιρό στο βόρειο ημισφαίριο και την αργή οικονομική δραστηριότητα να περιορίζουν τη ζήτηση.

    Παρόλα αυτά, η αγορά παραμένει υποστηριζόμενη από τις προσδοκίες για επέκταση των περικοπών προσφοράς από τον Οργανισμό Πετρελαιοεξαγωγικών Κρατών και τους συμμάχους τους, γνωστούς ως ΟΠΕΚ+.

    imerisia.gr

    Continue Reading
    Green logo ENA Club with text ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ

    Κατοικία

    a house with a green roof and road signs left and right
    white night text
    blue circle with steel construction
    arrows as a circle symbol of recycling
    paint cans
    letters AG as logo
    gear and tool as logo pavlidis
    timetable

    newsletter



    Καιρος

    Πρωτοσέλιδα

    Χρήσιμα

    Δρομολόγια Πλοίων από και προς Καβάλα

    Γιατροί ΕΟΠΥΥ ΚΑΒΑΛΑΣ

    espa logo

    espa_logo_en