Quantcast
Connect with us

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ποιοι φόροι και ελαφρύνσεις μπαινοβγαίνουν στον προϋπολογισμό | Τα δύο σενάρια

Όλα τα «λεφτά» του προσχεδίου προϋπολογισμού του 2019, που κατατέθηκε χθες στη Βουλή, παίζονται στο εάν θα κοπούν από τον ερχόμενο Ιανουάριο οι συντάξεις.

Στο κρίσιμο πολιτικό ερώτημα και πολλαπλάσια «καυτό» για τις τσέπες των συνταξιούχων, το προσχέδιο, όπως ήταν αναμενόμενο, ξεκάθαρη απάντηση δεν δίνει. Στο βασικό σενάριο, όπως έχει γράψει το Euro2day.gr, οι συντάξεις κόβονται και ταυτόχρονα εφαρμόζονται τα προβλεπόμενα στο Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα αντίμετρα. Σε αυτή την περίπτωση, το πρωτογενές πλεόνασμα, με όρους ενισχυμένης εποπτείας (αντικατέστησε τους όρους του Προγράμματος Χρηματοδοτικής Στήριξης), διαμορφώνεται σε 4,14% του ΑΕΠ, με σημαντική υπέρβαση του στόχου για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ που προβλέπει η μεταμνημονιακή συμφωνία.

Στο προσχέδιο ενσωματώνεται και ένα εναλλακτικό σενάριο, με «προτιθέμενες δημοσιονομικές παρεμβάσεις» συνολικού ύψους 1,1 δισ. ευρώ, οι οποίες έρχονται επί της ουσίας να καλύψουν μέρος των αντιμέτρων τα οποία διαγράφονται στο σύνολό τους (με εξαίρεση τα οικογενειακά επιδόματα) και συνοδεύουν την πρόθεση της κυβέρνησης να μην εφαρμόσει τις προνομοθετημένες μειώσεις των συντάξεων. Στο σενάριο αυτό, το πρωτογενές πλεόνασμα διαμορφώνεται οριακά υψηλότερα σε σχέση με το 3,5% του ΑΕΠ, σε 3,56% του ΑΕΠ το 2019.

Ο λογαριασμός

Στο βασικό σενάριο πάνω στο οποίο έχει δομηθεί το προσχέδιο, όπου εφαρμόζονται τα προνομοθετημένα μέτρα (περικοπή συντάξεων και αντίμετρα), ο λογαριασμός για τους συνταξιούχους είναι βαρύς. Αφαιρούνται από τις τσέπες τους 2,065 δισ. ευρώ και την κατάσταση στην οικονομία και την κοινωνία έρχονται να εξισορροπήσουν περίπου ισόποσα αντίμετρα μεταξύ των οποίων:

· 600 εκατ. ευρώ επιδότηση ενοικίου,

· 190 εκατ. ευρώ για σχολικά γεύματα,

· 260 εκατ. ευρώ για οικογενειακά επιδόματα,

· 140 εκατ. ευρώ για δημιουργία νέων μονάδων σχολικής εκπαίδευσης,

· 300 εκατ. ευρώ για ενίσχυση επενδύσεων,

· 260 εκατ. ευρώ για προγράμματα απασχόλησης του ΟΑΕΔ,

· 240 εκατ. για επιδότηση συμμετοχής ασφαλισμένων σε συνταγογραφούμενα φάρμακα.

Με την εφαρμογή μέτρων και αντιμέτρων, το πλεόνασμα είναι πολλαπλάσιο του στόχου που απαιτεί η συμφωνία με τους δανειστές να καλυφθεί. Στη βάση αυτή έρχεται να επιχειρηματολογήσει το υπουργείο Οικονομικών για το «δημοσιονομικά αχρείαστο» μέτρο των συντάξεων.

Στο εναλλακτικό σενάριο, για να βγουν τα κουκιά του πλεονάσματος, δεν εφαρμόζονται οι περικοπές των συντάξεων, δεν εφαρμόζονται όμως και τα αντίμετρα, με εξαίρεση τα οικογενειακά επιδόματα. Το περιβόητο επίδομα στέγασης και ενοικίου, το οποίο είχε προσδιοριστεί στο Μεσοπρόθεσμο σε 600 εκατ. ευρώ, αναπροσαρμόζεται και συρρικνώνεται σε 150 εκατ. ευρώ.

Αναλυτικά, στο εναλλακτικό σενάριο προβλέπεται ότι θα υπάρξει ένα πακέτο θετικών μέτρων της τάξεως του 1 δισ. ευρώ (756 εκατ. ευρώ, αν αφαιρεθούν τα οικογενειακά επιδόματα, τα οποία περιλαμβάνονται σε όλα τα σενάρια), το οποίο αναλύεται σε:

· 263 εκατ. ευρώ για μειώσεις στον ΕΝΦΙΑ (μεσοσταθμική μείωση κατά 10%)

· 229 εκατ. ευρώ για μείωση ασφαλιστικών εισφορών ελεύθερων επαγγελματιών, αυτοαπασχολούμενων και αγροτών

· 150 εκατ. ευρώ για επιδότηση ενοικίου

· 103 εκατ. ευρώ για επιδότηση ασφαλιστικών εισφορών στους νέους εργαζόμενους

· 22 εκατ. ευρώ για ενίσχυση Ειδικής Αγωγής και

· Ενίσχυση Προγράμματος «Βοήθεια στο Σπίτι», το κόστος της οποίας έχει αποτυπωθεί και στο βασικό σενάριο.

Επιπρόσθετα στα θετικά μέτρα του 2019 προβλέπεται η μείωση της φορολογίας διανεμόμενων κερδών (δεν είχε ανακοινωθεί μέχρι πρότινος) και η μείωση του συντελεστή φόρου εισοδήματος νομικών προσώπων από το 29% στο 28%, χωρίς δημοσιονομικό κόστος για το επόμενο έτος, καθώς οι μεταβολές θα καταγραφούν στα αποτελέσματα του 2020, όταν θα γίνει και η φορολόγηση των κερδών.

Πού βρισκόμαστε

Πρακτικά, με το «τρικ» του προϋπολογισμού διπλής ανάγνωσης, η κυβέρνηση δεν διακινδύνευσε μονομερή ενέργεια έναντι των δανειστών αφού στο βασικό σενάριο δεν παραβιάζεται η συμφωνία επί των προνομοθετημένων μέτρων. Παράλληλα όμως έστειλε και ένα μήνυμα στο εσωτερικό αλλά και το εξωτερικό ακροατήριο ότι θα ήθελε να μην εφαρμόσει τις περικοπές στις συντάξεις, χωρίς να διαταράσσεται ο στόχος για πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ.

Οι πρώτες αντιδράσεις από το Eurogroup είναι θετικές. Όλες οι πλευρές καλοδέχθηκαν την επιλογή των διαφορετικών σεναρίων, καμία όμως δεν προδιέγραψε το αποτέλεσμα, αν και η τοποθέτηση Σεντένο σύμφωνα με την οποία το μέτρο των περικοπών δεν είναι διαρθρωτικό, μπορεί να ερμηνευθεί με θετική διάσταση.

Το παιχνίδι των αριθμών θα συνεχιστεί τώρα με την υποβολή του προσχεδίου στην Κομισιόν, προκειμένου να αξιολογηθεί. Κρίσιμη είναι η παράμετρος της συμφωνίας επί των προβλέψεων με τους θεσμούς. Μέχρι σήμερα, δεν έχει υπάρξει ενιαία εκτίμηση κυβέρνησης και θεσμών για τα δημοσιονομικά μεγέθη και οι διατυπώσεις στο προσχέδιο για τα τελικά νούμερα είναι ιδιαίτερα προσεκτικές.

Ενδιάμεσοι σταθμοί για την τελική απόφαση -όπως έχει εκτιμήσει Ευρωπαίος αξιωματούχος- στις 3 Δεκεμβρίου από το Eurogroup είναι οι εκτιμήσεις της Κομισιόν στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου (τον Νοέμβριο), η έκθεση των θεσμών στο πλαίσιο της ενισχυμένης μεταμνημονιακής εποπτείας (δεύτερο δεκαπενθήμερο Νοεμβρίου) και φυσικά το Eurogroup στις 3 Δεκεμβρίου, με το μεγάλο ερώτημα να μην είναι άλλο από τη στάση της Γερμανίας και των «δορυφόρων» της, όταν στο τραπέζι θα μπουν και τα 600 εκατ. ευρώ των κερδών από ελληνικά ομόλογα. Πρακτικά, στις 21 Νοεμβρίου η κυβέρνηση θα πρέπει είτε να έχει ξεκάθαρη εικόνα για τη στάση των δανειστών, εφόσον συνεχίσει στην οδό της συνεννόησης, είτε σε περίπτωση αδυναμίας εξεύρεσης «αποδεκτής λύσης» να κινηθεί μονομερώς. Στο τελικό κείμενο του προϋπολογισμού στις 21 Νοεμβρίου δεν χωρούν εναλλακτικά σενάρια.

Ανοίγει ο δρόμος για αναδρομικά

Τα στοιχεία αναφορικά με την εκτέλεση του προϋπολογισμού 2018 έρχονται παράλληλα να επιβεβαιώσουν την πρόθεση της κυβέρνησης να δώσει έως το τέλος του έτους τα αναδρομικά σε ένστολους, πανεπιστημιακούς και δικαστικούς, όπως έγραψε το Euro2day.gr.

Το προσχέδιο επιβεβαιώνει την εγγραφή στις δαπάνες του τρέχοντος έτους ποσού 800 εκατ. ευρώ (σε καθαρή βάση) για τον λόγο αυτό, ενώ εκτιμάται ότι το πρωτογενές πλεόνασμα θα διαμορφωθεί σε 3,74% του ΑΕΠ φέτος, με υπέρβαση 445 εκατ. ευρώ σε σχέση με τον στόχο.

Οι φόροι

Μεγάλες ανατροπές στους φόρους δεν προβλέπονται ούτε στο βασικό ούτε στο εναλλακτικό σενάριο. Στο βασικό σενάριο, το 2019 θα πληρώσουμε περισσότερους φόρους κατά 245 εκατ. ευρώ σε σχέση με φέτος καθώς τα φορολογικά έσοδα προβλέπεται να διαμορφωθούν στα 51,370 από 51, 225 δισ. ευρώ.

Στο εναλλακτικό σενάριο, οι πρόσθετοι φόροι αναμένεται να ανέλθουν σε 263 εκατ. ευρώ. Η αύξηση αυτή προκύπτει, όπως υποστηρίζει το υπουργείο Οικονομικών, λόγω της μη μείωσης των συντάξεων αφού προκαλείται αύξηση των φορολογικών εσόδων από τον φόρο εισοδήματος των συνταξιούχων. Επίσης, τα έσοδα από τη φορολόγηση της ακίνητης περιουσίας, λόγω της μείωσης του ΕΝΦΙΑ κατά 10% μεσοσταθμικά, θα διαμορφωθούν το 2019 στα 2,768 δισ. ευρώ από 3,063 δισ. ευρώ, δηλαδή θα μειωθούν κατά 295 εκατ. ευρώ.

Οι δαπάνες

Το βασικό σενάριο προβλέπει ότι θα ανέλθουν σε 57,624 δισ. ευρώ από 57,794 δισ. ευρώ φέτος. Στο εναλλακτικό, οι δαπάνες του κρατικού προϋπολογισμού διαμορφώνονται στα 56,169 δισ. ευρώ, δηλαδή 1,455 δισ. ευρώ χαμηλότερα σε σχέση με το ποσό που προβλέπει το βασικό σενάριο, εξαιτίας της μη εφαρμογής των αντιμέτρων.

Click to comment

Απάντηση

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Xάος με τις προσυμπληρωμένες φορολογικές δηλώσεις

Τον κίνδυνο να βρεθούν προ δυσάρεστων εκπλήξεων αντιμετωπίζουν χιλιάδες φορολογούμενοι, λόγω των πολλών προβλημάτων που καταγράφονται στη διαδικασία υποβολής των φορολογικών δηλώσεων.

Έκτακτα επιδόματα συνταξιούχων δεν έχουν αναρτηθεί ακόμα στο taxisnet, ορισμένα υπουργεία, υγειονομικές περιφέρειες και κάποιοι Δήμοι δεν έχουν αποστείλει βεβαιώσεις αποδοχών, στα προσυμπληρωμένα εισοδήματα συνταξιούχων καταγράφονται λάθη, ενώ το ίδιο ισχύει και σε ορισμένες βεβαιώσεις τόκων καταθέσεων που έχουν αποσταλεί από κάποιες τράπεζες.

Όπως σημειώνουν Οικονομικό Επιμελητήριο και Πανελλήνια Ομοσπονδία Φοροτεχνικών Ελευθέρων Επαγγελματιών (ΠΟΦΕΕ) παρ’ ότι βρισκόμαστε στα μέσα Μαΐου, ακόμα δεν έχουν αναρτηθεί όλα τα στοιχεία που απαιτούνται για να υποβληθούν οι φορολογικές δηλώσεις. Προσθέτουν ακόμα ότι «οι φορείς του δημοσίου και οι τράπεζες, υπέβαλλαν λανθασμένα ή ελλιπή δεδομένα για τους περισσότερους φορολογούμενους. Επίσης παρατηρούμε πως οι μηχανογραφικές εταιρίες ακόμα δεν έχουν προλάβει να αναβαθμίσουν τα προγράμματα τους με τα νέα έντυπα φορολογίας γεγονός που καθιστά πολύ δύσκολη την εργασία των φοροτεχνικών».

Οι λογιστές καταγράφουν και πολλά παράπονα από υπερήλικες για το γεγονός ότι πρέπει υποχρεωτικά να δηλώσουν φέτος τον IBAN – τον οποίο δεν γνωρίζουν- ως προϋπόθεση για την υποβολή της δήλωσης. Η πρόβλεψη αυτή, παρ’ ότι συνεπάγεται ταλαιπωρία για ορισμένους φορολογούμενους μεγάλης ηλικίας είναι απαραίτητη καθώς η ΑΑΔΕ λόγω έλλειψης IBAN αναζητά μάταια 185.000 φορολογουμένους προκειμένου να τους επιστρέψει φόρους 60 εκατ. ευρώ.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τους λογιστές, τα προβλήματα αφορούν:

*Παραλείψεις στα έκτακτα επιδόματα συνταξιούχων

*Καθυστερήσεις στην αποστολή των βεβαιώσεων αποδοχών από διάφορα υπουργεία όπως το Αγροτικής Ανάπτυξης, υγειονομικές περιφέρειες και δήμους

*Ελλιπή στοιχεία για τόκους καταθέσεων και δανείων

*Λάθη στις παρακρατήσεις ελευθέρων επαγγελματιών

*Μη συμπλήρωση του κωδικού 727 για την επιστρεπτέα προκαταβολή

*Ο κωδικός 781 κατά την εκκαθάριση δεν καλύπτει τεκμήρια και υπάρχει λανθασμένος υπολογισμός εκκαθάρισης

*Λάθη στην μεταφορά ζημίας προηγούμενων ετών για γεωργικές επιχειρήσεις

*Αυτοκίνητα που ήταν σε κυκλοφορία το 2023 δεν εμφανίζονται στο έντυπο Ε1.

Περίπου 1,3 εκατομμύρια μισθωτοί και συνταξιούχοι που έχουν επιλεγεί για την αυτόματη υποβολή των δηλώσεων, θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί με τα στοιχεία που έχουν προ συμπληρωθεί στο έντυπο Ε1 από την φορολογική διοίκηση. Επιβάλλεται να ελέγξουν με σχολαστικότητα τους κωδικούς με τα ποσά των μισθών και των συντάξεων, το ύψος των ηλεκτρονικών αποδείξεων, το εμβαδόν και τη διεύθυνση της κύριας ή της δευτερεύουσας ή της εξοχική κατοικίας, τα αυτοκίνητα, τις τυχόν δαπάνες για αποπληρωμή δανείων καθώς και τα προσωπικά δεδομένα.

Η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) έχει ενημερώσει ήδη τους φορολογούμενους για τους οποίους οι δηλώσεις θα συμπληρωθούν αυτόματα, με e-mail στη θυρίδα «Τα Μηνύματά μου» της ψηφιακής πύλης myAADE και στο myAADEapp. Μάλιστα, έχει ήδη εκδώσει και το …προσωρινό εκκαθαριστικό σημείωμα το οποίο θα οριστικοποιηθεί μετά τις όποιες διορθώσεις υπάρξουν από την πλευρά των φορολογουμένων.

Όσοι από τους φορολογούμενους δεν διαπιστώσουν λάθη, κενά ή παραλείψεις στα «προκάτ» στοιχεία δεν χρειάζεται να προβούν σε κάποια ενέργεια για την υποβολή της δήλωσής τους, καθώς αυτή θα οριστικοποιηθεί αυτόματα από την ΑΑΔΕ την Τρίτη 2 Ιουλίου 2024. Σε κάθε περίπτωση, εάν το επιθυμούν, μπορούν να πατήσουν νωρίτερα το «κουμπί». Εφόσον τα στοιχεία δεν είναι ακριβή ή λείπουν δεδομένα οι φορολογούμενοι αυτοί υποχρεούνται να τροποποιήσουν ή και να συμπληρώσουν τα ορθά στοιχεία και να υποβάλουν τη δήλωσή τους, μέχρι την λήξη της προθεσμίας υποβολής της στις 26 Ιουλίου.

Σύμφωνα με το χρονολόγιο της ΑΑΔΕ:

– Μέχρι την Δευτέρα 1 Ιουλίου 2024 μπορούν να υποβάλουν αρχική δήλωση

– Από την Τρίτη 2 Ιουλίου μέχρι την Παρασκευή 26 Ιουλίου 2024 μπορούν να υποβάλουν τροποποιητική δήλωση, χωρίς κυρώσεις (επέχει θέση αρχικής δήλωσης).

Για τη διευκόλυνση των φορολογούμενων στην εφαρμογή των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος έχει δημιουργηθεί ειδικό ψηφιακό αρχείο, που περιλαμβάνει:

– Τα στοιχεία που έχει λάβει υπόψη της η ΑΑΔΕ και:

– Το φορολογικό αποτέλεσμα, χρεωστικό, μηδενικό ή πιστωτικό, που προκύπτει με βάση αυτά.

Επίσης, οι φορολογούμενοι που  έχουν επιλεγεί για τη διαδικασία της αυτόματης υποβολής της δήλωσης από την ΑΑΔΕ καθώς και όσοι έχουν υποβάλει δηλώσεις πριν την λήξη της προθεσμίας υποβολής θα ενημερώνονται σε εβδομαδιαία βάση (από το δεύτερο 15νθήμερο Μαΐου) μέσω e-mail και στη θυρίδα τους στο myAADE και το myAADEapp για μεταβολές των στοιχείων που η ΑΑΔΕ έχει λάβει για αυτούς από τρίτους φορείς (πχ εργοδότες, πιστωτικά ιδρύματα), ώστε να μπορούν να ελέγξουν εάν μεταβάλλεται η φορολογική τους υποχρέωση και να προβούν στις αναγκαίες ενέργειες.

Continue Reading

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Κόλπα πολυεθνικών με τις τιμές στην Ελλάδα

Τέλος στα παιχνίδια των τιμών των πολυεθνικών εταιρειών που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα φιλοδοξεί να βάλει η κυβέρνηση, ζητώντας βοήθεια από την Ευρωπαϊκή Ένωση για να ξεκαθαρίσουν οι όροι τιμολόγησης των προϊόντων εντός της κοινότητας. 

Ήδη, ο μέσος πληθωρισμός στην Ελλάδα έφτασε τον Απρίλιο στο 3,2%, σχεδόν μια μονάδα πάνω από τον μέσο όρο στην Ευρωζώνη όπου ο μέσος πληθωρισμός υποχώρησε τον ίδιο μήνα στο 2,4% λόγω κυρίως των τιμών των τροφίμων, αποδεικνύοντας ότι ο πληθωρισμός έχει πλέον αμιγώς “ελληνικά” χαρακτηριστικά. Ένα μεγάλο ποσοστό της ακρίβειας στα τρόφιμα (κυρίως τα βιομηχανοποιημένα) και σε έναν μεγάλο αριθμό προϊόντων καθημερινής χρήσης είναι διαπιστωμένο πλέον ότι οφείλεται στον λεγόμενο “πληθωρισμό της απληστίας” από κάποιες πολυεθνικές που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα. Οι εταιρείες αυτές έχουν επιβάλλει “ελληνικές” τιμές, πολύ υψηλότερες από τις τιμές που πωλούν τα ίδια προϊόντα σε άλλες χώρες της ΕΕ.

Στην κατεύθυνση να βρεθεί μόνιμη λύση στο πρόβλημα, με τον πρωθυπουργό να αναμένεται να αποστείλει τη Δευτέρα επιστολή στην πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής κ. Ούρσουλα Φον Ντερ Λάϊεν για το θέμα. Το βασικό αίτημα της κυβέρνησης είναι να ενεργοποιηθούν οι επιτροπές Ανταγωνισμού και Εσωτερικής Αγοράς, ώστε οι πολυεθνικές να αναγκαστούν να παραδεχθούν την κατά περίπτωση τιμολόγηση των προϊόντων τους και στη συνέχεια να προχωρήσουν σε μια εξομάλυνση των τιμών τους.

Τούτο, ενώ είναι γνωστό εκ των προτέρων ότι τη βάση για τις “ελληνικές” τιμές στα ράφια δίνει το μικρό μέγεθος της ελληνικής αγοράς και τα προβλήματα ανταγωνισμού που οδηγούν σε δεσπόζουσα θέση τις λίγες μεγάλες εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα.

Τα κόλπα με τις τιμές 

Με δεδομένο ότι για τις εταιρείες αυτές ο βασικός στόχος είναι η μεγιστοποίηση των κερδών τους, έχουν θεσπίσει μια σειρά από τεχνικές στις οποίες συνεργάζονται η μητρική εταιρεία με τις θυγατρικές της σε κάθε χώρα (εν προκειμένω την Ελλάδα) για να αυξήσουν ή να διατηρήσουν ψηλά τις τιμές τους.

Συγκεκριμένα: 

  • Στην περίπτωση που η θυγατρική στην Ελλάδα δεν έχει παραγωγική αλλά μόνο εμπορική δραστηριότητα, μπορεί η μητρική να επιβάλλει υψηλότερο κόστος χρήσης της φίρμας των προϊόντων (Royalties) κρατώντας έτσι τις τιμές ψηλά για μια συγκεκριμένη αγορά.
  • Στην περίπτωση που έχει και παραγωγική εκτός από εμπορική δραστηριότητα, μπορεί η μητρική να επιβάλλει την αγορά πρώτων υλών με υψηλές τιμές από άλλες θυγατρικές της που έχουν έδρα εκτός Ελλάδας, διατηρώντας ή και αυξάνοντας τις τιμές για τον καταναλωτή στην Ελλάδα.

  • Επίσης, αν μια εταιρεία κατέχει ένα μεγάλο μερίδιο της αγοράς χωρίς ισχυρό ανταγωνισμό, η θυγατρική εταιρεία που δραστηριοποιείται στην Ελλάδα είναι δυνατό να εμφανίζει ότι δανείζεται από τη μητρική της με -σκόπιμα- υψηλά επιτόκια, μεταφέροντας το υψηλό κόστος δανεισμού στις τελικές τιμές για τον καταναλωτή.

Γενικά, η μεγιστοποίηση του κέρδους οδηγεί τις πολυεθνικές να συγκρατούν το κόστος των προϊόντων τους σε μεγάλες αγορές όπου αντιμετωπίζουν ισχυρό ανταγωνισμό, αυξάνοντας τις τιμές των προϊόντων τους σε μικρότερες αγορές όπου κατέχουν μεγάλο μερίδιο αγοράς, εφαρμόζοντας εναρμονισμένες πρακτικές στις διαμόρφωση των τιμών.

Το παράδειγμα του βρεφικού γάλακτος 

Πιο πρόσφατο, αλλά χαρακτηριστικό παράδειγμα, εναρμονισμένης πρακτικής είναι το πρόβλημα που προέκυψε πριν από λίγους μήνες με τιμή στο βρεφικό γάλα. Λόγω και του ανελαστικού της δαπάνης αγοράς του από οικογένειες με βρέφη, εντοπίστηκε ότι οι τιμές στην Ελλάδα ήταν αυξημένες από 32% έως και 130% σε σχέση με τη χαμηλότερη τιμή εντός της ΕΕ, ανάλογα με τη μάρκα και τη συσκευασία του προϊόντος.

Το υπουργείο Ανάπτυξης αναγκάστηκε να επιβάλλει πλαφόν στο κέρδος των εταιρειών. Συγκεκριμένα, στο τέλος Ιανουαρίου το υπουργείο Ανάπτυξης όρισε ότι το μεικτό περιθώριο κέρδους δεν μπορεί να είναι μεγαλύτερο από το λειτουργικό κόστος της επιχείρησης, στην οικεία κατηγορία προϊόντων, βάσει των οικονομικών καταστάσεων της αμέσως προηγούμενης διαχειριστικής περιόδου, προσαυξημένο κατά 7% επί των καθαρών πωλήσεων, αφαιρουμένων των εκπτώσεων, των πιστώσεων ή άλλων παροχών. Μάλιστα, θεσπίστηκε και υψηλά πρόστιμα σε όσους παραβιάζουν το ποσοστό κέρδους άπαξ ή κατ’ εξακολούθηση.

capital.gr

Continue Reading

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Γιατί επιμένει ο πληθωρισμός στα τρόφιμα | Το ελληνικό πρόβλημα

Κλιματική κρίση, αυξημένο κόστος παραγωγής, πληθωρισμός της απληστίας και αυξημένες εισαγωγές είναι κάποιες οι αιτίες για τις οποίες οι ανατιμήσεις στα τρόφιμα στην Ελλάδα, είναι μεγαλύτερες από το μέσο όρο της Ευρωζώνης.

Αύξηση 5,4% κατέγραψαν οι τιμές των τροφίμων τον Απρίλιο, οριακά αυξημένες σε σχέση με την αύξηση κατά 5,3% που κατέγραψαν σε ετήσια βάση τον περασμένο Μάρτιο. Με βάση τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, για τον Απρίλιο, αν τα τρόφιμα παρέμεναν στις περσινές – ήδη υψηλές – τιμές τους, ο πληθωρισμός για τον περασμένο μήνα αντί 3,1%, θα ήταν 2%.

Με άλλα λόγια, οι ανατιμήσεις στα τρόφιμα ευθύνονται για το 1/3 του μέσου πληθωρισμού. Οι λόγοι για τους οποίους οι τιμές των τροφίμων στην Ελλάδα αυξάνονται με ρυθμό τριπλάσιο του μέσου όρου της ευρωζώνης (τον Μάρτιο είχαμε αυξήσεις στην Ελλάδα 5,3% και 1,8% στην Ευρωζώνη) είναι πολλοί.

Ο πρώτος είναι το κόστος παραγωγής. Η έλλειψη εργατικών χεριών για την πρωτογενή παραγωγή αύξησε τα μεροκάματα. Επίσης, η πρωτογενής παραγωγή έχει ακόμη υψηλή εξάρτηση από τα υγρά καύσιμα και ειδικά από το πετρέλαιο. Οι ανατιμήσεις του πετρελαίου από την αρχή του χρόνου, λόγω της κρίσης στη Μέση Ανατολή, αύξησαν περαιτέρω το κόστος παραγωγής, οδηγώντας τους αγρότες σε κινητοποιήσεις στις αρχές του χρόνου.

Δεύτερος λόγος είναι οι φυσικές καταστροφές. Οι περσινές ζημιές της Θεσσαλία, όχι μόνο στην παραγωγή, αλλά και στο ζωικό και φυτικό κεφάλαιο, δεν έχουν ακόμη αποκατασταθεί. Το αποτέλεσμα είναι μειωμένη παραγωγή με υψηλές τιμές και αθρόες εισαγωγές – επίσης σε υψηλές τιμές – για να καλυφθεί η ζήτηση στα μεγάλα αστικά κέντρα.

Ο δείκτης τιμών καταναλωτή, στην ανάλυσή του κατά είδος τροφίμων, είναι ενδεικτικός. Εκτός από την αύξηση ρεκόρ κατά 63,7% στην τιμή του ελαιόλαδου, λόγω της περσινής κακής παραγωγής, καταγράφονται αυξήσεις στις τιμές των νωπών φρούτων κατά 10,6%, των νωπών ψαριών κατά 10,7%, του ρυζιού κατά 8,5% των λαχανικών κατά 6,4%, ενώ και τα λοιπά βιομηχανικά τρόφιμα είχαν αύξηση τιμών κατά 5%.

Την ίδια ώρα, ο πληθωρισμός των δημητριακών, που αυξήθηκε τη διετία 2022 -2023 λόγω του πολέμου στην Ουκρανία, έχει αρχίσει να υποχωρεί. Στην κατεύθυνση αυτή καταγράφονται μείωση τιμών κατά 16,6% στα υπόλοιπα βρώσιμα έλαια (ηλιέλαια, καλαμποκέλαια), 3,5% στις τιμές των ζυμαρικών και 0,7% στην τιμή του ψωμιού.

Οι τεράστιες διαφορές από το χωράφι στο ράφι

Τρίτος λόγος είναι οι τεράστιες αυξήσεις από το “χωράφι στο ράφι”. Το καθεστώς που διέπει τις τιμές από τον παραγωγό στο καταναλωτή έχει πολλούς μεσάζοντες, οι οποίοι αυξάνουν υπερβολικά τις τελικές τιμές, με έναν μηχανισμό ο οποίος δεν είναι απολύτως διαφανής.

Τέταρτος λόγος είναι ο πληθωρισμός της απληστίας Στα επεξεργασμένα τρόφιμα οι βιομηχανίες του χώρου διατηρούν τα ποσοστά κέρδους τους, παρά τις ανατιμήσεις. Σύμφωνα με έρευνα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η Ελλάδα “υποφέρει” από το δεύτερο υψηλότερο πληθωρισμό απληστίας εντός της ΕΕ, ο οποίος αυξάνει τον μέσο πληθωρισμό κατά 1%.

Τα μέτρα που έχουν ληφθεί από το 2022 μέχρι σήμερα με τα καλάθια του νοικοκυριού και στη συνέχεια το κυνήγι των προσφορών είναι στη σωστή κατεύθυνση, αλλά αποδεικνύεται ότι δεν μπορούν να αντιμετωπίσουν τις ανατιμήσεις.

Πρόβλημα και η χαμηλή αγοραστική δύναμη

Στη μεγάλη εικόνα, οι τιμές των τροφίμων σε επίπεδο γενικού δείκτη, σύμφωνα με την Eurostat, είναι χαμηλότερες κατά 9% σε σχέση με τον μέσο όρο της Ευρωζώνης. Ωστόσο, το πρόβλημα της ακρίβειας είναι οξύτερο στην Ελλάδα για τα χαμηλά και μεσαία εισοδήματα αφού, την ίδια ώρα, η αγοραστική δύναμη των ελληνικών νοικοκυριών είναι 33% χαμηλότερη από τον μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, διατηρώντας τους Έλληνες καταναλωτές τους δεύτερους φτωχότερους καταναλωτές εντός της Ένωσης των 27 χωρών μετά τους Βούλγαρους.

Continue Reading
Green logo ENA Club with text ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ

Κατοικία

a house with a green roof and road signs left and right
tractor in the background of the text
white night text
food track
blue circle with steel construction
arrows as a circle symbol of recycling
paint cans
letters AG as logo
gear and tool as logo pavlidis
timetable

newsletter



Καιρος

Πρωτοσέλιδα

Χρήσιμα

Δρομολόγια Πλοίων από και προς Καβάλα

Γιατροί ΕΟΠΥΥ ΚΑΒΑΛΑΣ

espa logo

espa_logo_en