Quantcast
Connect with us

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Ο Βαλεντίνος και οι ερωτευμένοι…

Οι ερωτευμένοι δε χρειάζονται γιορτές και ξεχωριστές ημέρες για να δείξουν και ν’ αποδείξουν την αγάπη τους. Ο έρωτας, ούτως ή άλλως, είναι από μόνος του γιορτή και γιορτάζει μόνιμα και τις 365 μέρες του χρόνου, χωρίς να χρειάζεται κανέναν άγιο προστάτη.

 Μια δυτική παράδοση αφηγείται ότι τον 3ο μ.Χ. αιώνα ο Ρωμαίος αυτοκράτορας Μάρκος Αυρήλιος Βαλέριος Κλαύδιος ο Β΄, ο επονομαζόμενος “Γοτθικός”, από τους συνεχείς κι ανηλεείς πολέμους του εναντίον των ανυπότακτων φυλών των Γότθων, απαγόρευσε τους γάμους των νεαρών υπηκόων του, ώστε καμία δέσμευση να μην είναι ικανή να κρατήσει τους στρατιώτες του μακριά από το πεδίο της μάχης. 

Ένας χριστιανός παπάς στη Ρώμη, ο Βαλεντίνος, αψηφώντας την απαγόρευση του αυτοκράτορα, αλλά και τους διωγμούς που υφίσταντο την εποχή εκείνη οι χριστιανοί, άρχισε να παντρεύει κρυφά τα ερωτευμένα ζευγάρια. Η φήμη του σιγά-σιγά εξαπλωνόταν στην αχανή Ρωμαϊκή αυτοκρατορία κι όλοι οι νέοι έσπευδαν στη Ρώμη και στο «φίλο των ερωτευμένων», όπως τον αποκαλούσαν, για να παντρευτούν. Ώσπου αναπόφευκτα το έμαθε κι ο ίδιος ο Κλαύδιος, που διέταξε να συλληφθεί και να φυλακιστεί ο αντιδραστικός ιερέας. Όταν εκείνος αρνήθηκε να αλλαξοπιστήσει και ν’ απαρνηθεί τις ιδέες και τα πιστεύω του καταδικάστηκε σε θάνατο με λιθοβολισμό και αποκεφαλισμό.

Εκτελέστηκε στις 14 Φεβρουαρίου του 270 μ.Χ., την ίδια χρονιά που πέθανε από λιμό και ο αυτοκράτορας Κλαύδιος Β΄. Ο δεύτερος έμεινε στην ιστορία για τους πολέμους του εναντίον των βόρειων βαρβαρικών λαών και τους διωγμούς των χριστιανών. Ο πρώτος σαν προστάτης του έρωτα και της αγάπης. 

Αυτή είναι η ιστορία του Βαλεντίνου σύμφωνα με τον κυρίαρχο θρύλο.

To 496 η Καθολική Εκκλησία, υπό τον Πάπα Γελάσιο Α’, ανακήρυξε το Βαλεντίνο άγιο και καθιέρωσε τη γιορτή του την ημέρα του θανάτου του, στις 14 Φεβρουαρίου. Η γιορτή του αντικατέστησε την γιορτή της Σωτήρος Λύκαινας που γιόρταζαν οι Ρωμαίοι την ίδια μέρα.

Ωστόσο λίγα είναι γνωστά για τον βίο του αγίου Βαλεντίνου, ενώ δεν έχει διευκρινιστεί αν πρόκειται για ένα πρόσωπο ή δύο (κατά άλλους τρεις) διαφορετικούς αγίους με το ίδιο όνομα. Λόγω των συγκεχυμένων πληροφοριών, η Καθολική Εκκλησία το 1969 αφαίρεσε από το Γενικό Ρωμαιοκαθολικό εορτολόγιο τη γιορτή του αγίου Βαλεντίνου και την υποβίβασε στις τοπικές εορτές, που σημαίνει ότι σε κατά τόπους εκκλησίες επιτρέπεται να πραγματοποιούν προαιρετικά θεία λειτουργία στη μνήμη του στις 14 Φεβρουαρίου, εφόσον την ημέρα εκείνη δεν υπάρχει άλλη επίσημη εορτή ή υποχρεωτική αργία. Η Ορθόδοξη Εκκλησία δεν τον αναγνώρισε ποτέ ως άγιο. Σήμερα η μέρα του αγίου Βαλεντίνου είναι επίσημη εορτή στην Λουθηρανική Εκκλησία καθώς και στην Αγγλικανική Κοινωνία. 

Η γιορτή του αγίου Βαλεντίνου, ως γιορτή του έρωτα και της αγάπης, σύντομα εξαπλώθηκε από την Ιταλία στη Δυτική Ευρώπη και κατά το Μεσαίωνα άρχισε να γιορτάζεται στη Γαλλία και την Αγγλία. Αργότερα, ο εορτασμός επεκτάθηκε και στο Νέο Κόσμο, όπου από τις αρχές του 20ου αιώνα πήρε σιγά-σιγά εμπορικό χαρακτήρα. Σήμερα γιορτάζεται παγκοσμίως, ιδιαίτερα στην Αμερική, τη Δυτική Ευρώπη και λιγότερο σε άλλες χώρες. Με τον καιρό η 14η Φεβρουαρίου καθιερώθηκε σαν τη μέρα που οι νέοι προσπαθούσαν να βρουν το ταίρι τους ή να φανερώσουν τα αισθήματα τους στη γυναίκα των ονείρων τους. Κι όπως σε κάθε γιορτή, έτσι και σ’ αυτή, συνηθίζεται η ανταλλαγή δώρων.

Στην Ελλάδα ο δυτικός άγιος Βαλεντίνος μπήκε στη ζωή μας τη δεκαετία του 1980, ως παγκόσμιος προστάτης των ερωτευμένων, και έγινε πανελληνίως γνωστός προβαλλόμενος ιδιαίτερα και από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης. Ήταν η εποχή που ο επιχειρηματικός κόσμος προετοίμασε κατάλληλα τον Έλληνα και την Ελληνίδα, προκειμένου, κάτω από τις επιταγές του καταναλωτισμού, αλλά και του υπερκαταναλωτισμού, στα αμέσως επόμενα χρόνια, να βρει μία αφορμή ο ερωτευμένος μία φορά τον χρόνο, να αδειάζει τις τσέπες του.

Και ποιος ιδιοκτήτης ανθοπωλείου, κοσμηματοπωλείου, καταστήματος με δώρα, εστιατορίου, ξενοδοχείου, δεν περίμενε αυτήν την ημέρα για να τονώσει, πέραν του δικού του ερωτισμού, και τον τζίρο του; Για πολλά χρόνια τα ζευγάρια ανά την Ελλάδα, έβρισκαν ευκαιρία να εκφράσουν, το καθένα με τον δικό του τρόπο, τα αισθήματα που ένοιωθαν, στραγγίζοντας όχι μόνο τις ιδέες τους, αλλά και τις τσέπες τους.

Στο ορθόδοξο εορτολόγιο δεν αναφέρεται πουθενά ο άγιος Βαλεντίνος αφού η Ορθόδοξη Εκκλησία ποτέ δεν τον παραδέχτηκε. Υπάρχει, όμως, κι ένας ορθόδοξος Άγιος, λιγότερο γνωστός από το δυτικό άγιο. Ο δικός μας Άγιος Υάκινθος της Καππαδοκίας πολύ μικρή σχέση έχει με το δυτικό άγιο Βαλεντίνο. Θαλαμηπόλος στην αυλή του αυτοκράτορα Τραϊανού μαρτύρησε κι αυτός για την πίστη του, σε νεαρή ηλικία, δύο αιώνες πριν το Βαλεντίνο, το 98 μ.Χ. Η δική του γιορτή είναι καλοκαιρινή, στις 3 Ιουλίου, και ο πρώτος ναός που χτίστηκε αφιερωμένος αποκλειστικά σ’ εκείνον βρίσκεται στα Ανώγεια της Κρήτης, σε κάποια από τις πλαγιές του Ψηλορείτη, φτιαγμένος από πέτρα. Στην Ελλάδα η ταύτιση του Αγίου Υάκινθου με τους ερωτευμένους ξεκίνησε από την Κρήτη όπου στην περιοχή που είναι ο ναός διοργανώνονταν τα «Υακίνθεια» τα οποία ήταν πολιτιστικές εκδηλώσεις. 

Το 1994, ο τότε εκπρόσωπος Τύπου της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδας, Γιάννης Χατζηφώτης, πρότεινε να καθιερωθεί ως ημέρα των ερωτευμένων η εορτή του Αγίου Υακίνθου αλλά η πρόταση επίσημα δεν προχώρησε.

Το 2000, ο μακαριστός Αρχιεπίσκοπος Χριστόδουλος αντέταξε στην εμπορευματοποίηση της αγάπης και του έρωτα, να γιορτάζουν οι ερωτευμένοι και τα αντρόγυνα την αγάπη τους την προηγουμένη του ξενόφερτου αγίου Βαλεντίνου, δηλαδή στις 13 Φεβρουαρίου, εορτή των Αγίων Αποστόλων Ακύλα και Πρίσκιλλας.

Η αλήθεια είναι ότι ο «άγιος Βαλεντίνος» έχει επικριθεί πολύ και ότι πολλοί θεωρούν ότι η γιορτή του έρωτα έχει εμπορευματοποιηθεί πολύ. Αλλά… ποια γιορτή δεν έχει εμπορευματοποιηθεί;

Όμως οι ημέρες που ζούμε, δεν είναι ίδιες με παλαιότερα, και από τα πρώτα πράγματα που αρχίζει να αντιλαμβάνεται ο Έλληνας της δεκαετίας του 2010, είναι πως πολλές από τις συνήθειες που είχε θα έπρεπε να αλλάξουν. Μπορεί η ημέρα αυτή να είναι αναζωογονητική, και να σε κάνει να θέλεις να δωρίσεις κάτι ξεχωριστό στον αγαπημένο ή την αγαπημένη σου, όμως πλέον ο υπερκαταναλωτισμός «πέθανε»για ένα μεγάλο κομμάτι της ελληνικής κοινωνίας, που πλέον δεν έχει ούτε τα απαραίτητα για την αξιοπρεπή διαβίωση. 

Στην εποχή λοιπόν αυτή, η ημέρα του «αγίου Βαλεντίνου», μοιάζει από περιττή, μέχρι – για πολλούς – προκλητική εορτή. Η λύση δεν είναι ο «εξοβελισμός» της, αλλά η προσαρμογή της στις προσταγές αυτές, της νέας εποχής. Άλλωστε είναι δυνατόν ο Έλληνας να σταματήσει να ερωτεύεται; 

Οι ερωτευμένοι δε χρειάζονται γιορτές και ξεχωριστές ημέρες για να δείξουν και ν’ αποδείξουν την αγάπη τους. Ο έρωτας, ούτως ή άλλως, είναι από μόνος του γιορτή και γιορτάζει μόνιμα και τις 365 μέρες του χρόνου, χωρίς να χρειάζεται κανέναν άγιο προστάτη. 

Μάλλον κάτι τέτοιο σκέφτηκαν και οι αρχαίοι Έλληνες κι αφού ξεχώρισαν τον έρωτα από την αγάπη – η ελληνική γλώσσα είναι η μοναδική ή ίσως μία από τις λίγες γλώσσες στον κόσμο που έχει άλλη λέξη για τον έρωτα κι άλλη για την αγάπη – έκαναν τον Έρωτα θεό, καρπό της παράνομης και γι’ αυτό παθιασμένης σχέσης της πανέμορφης Αφροδίτης με τον Άρη, το θεό του πολέμου. Τρομερός και καταστροφικός ο Έρωτας σαν τον πόλεμο πατέρα του και ίσως κι ακόμη πιο δυνατός, ικανός να ξεκινήσει και να θρέψει δεκαετείς Τρωικούς πολέμους για τα μάτια μιας Ωραίας Ελένης.

Ο έρωτας δε γιορτάζει μόνο στις 14 του Φλεβάρη κι όχι γιατί είναι αντίθετο στην ορθόδοξη πίστη μας. Απλά γιατί είναι από μόνος του γιορτή και η καλύτερη αφορμή για να γιορτάζουμε τη ζωή και την αγάπη, τη συνέχεια μας την ίδια, το χρόνο ολόκληρο.

Alexandroupoli Online 

Click to comment

Απάντηση

ΔΡΑΜΑ

Κασσελάκης από Δράμα: Στις ευρωεκλογές στείλτε μήνυμα στην κυβέρνηση

Στην πόλη της Δράμας βρέθηκε το μεσημέρι της Τετάρτης ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Στέφανος Κασσελάκης στο πλαίσιο της περιοδείας του στην Βόρεια Ελλάδα.

Σύμφωνα με την ενημέρωσης της Κουμουνδούρου ο κ. Κασσελάκης «έγινε δεκτός με χειροκροτήματα και επευφημίες, ενώ κατά την υποδοχή του δέχτηκε ως δώρο κι ένα λεύκωμα με φωτογραφίες της πόλης».

Ακολούθως ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, επισκέφτηκε το Αρχαιολογικό Μουσείο της πόλης, όπου το Επαγγελματικό Λύκειο Δοξάτου, με την υποστήριξη του Μουσικού Σχολείου, παρουσίασαν τα αποτέλεσμα της εργασίας τους πάνω στο κρασί.

Κασσελάκης: «Στείλτε μήνυμα στις Ευρωεκλογές»
Σύμφωνα με την ίδια ενημέρωση ο Στέφανος Κασσελάκης περπάτησε στο κέντρο της πόλης και συνομίλησε με πολίτες κάθε ηλικίας. Αφού άκουσε για τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η περιοχή σε ό,τι αφορά τις υποδομές και τις συγκοινωνίες, τόνισε: «Η χώρα έχει κυβέρνηση τα τελευταία πέντε χρόνια. Εάν δεν έχει υπάρξει πρόοδος στις υποδομές, στείλτε της ένα μήνυμα. Τόσα χρήματα χάνονται σε σπατάλη του κράτους, είτε πρόκειται για ψηφιακά έργα, τα οποία ερευνά τώρα η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία, είτε για την Πολιτική Προστασία, για ζημιές που θα μπορούσαν να είχαν αποφευχθεί, είτε πρόκειται για σπατάλη ακόμα και στα νοσοκομεία, που πληρώνουν πιο πολλά τώρα σε εργολάβους αντί στους νοσηλευτές, στις καθαρίστριες, σε φύλαξη. Υπάρχει η χρηστή διοίκηση κι η υπάρχει και η σπατάλη. Ας κάνουν τα έργα εδώ, αν πραγματικά σέβονται τη Δράμα και όλη την Ανατολική Μακεδονία-Θράκη».

Ο κ. Κασσελάκης δεσμεύτηκε για τον εξονυχιστικό έλεγχο της σπατάλης των κρατικών πόρων. Επιπλέον, συζητώντας με πολίτες που εξέφρασαν τις οικονομικές δυσκολίες που αντιμετωπίζουν, υπογράμμισε ότι το φορολογικό πρόγραμμα του κόμματος έχει στο επίκεντρό του την ελάφρυνση των μικρών και των μεσαίων εισοδημάτων.

Continue Reading

ΚΑΒΑΛΑ

Παρέδωσε 4 μηχανές στην Αστυνομική Διεύθυνση Καβάλας ο Alex Haditaghi

Στην παράδοση τεσσάρων μηχανών προς την Αστυνομική Διεύθυνση Καβάλας προχώρησε το πρωί της Τετάρτης ο επιχειρηματίας Alexander Haditaghi.

Ο κ. Haditaghi πρόκειται να προχωρήσει σε μία σειρά ενεργειών στήριξης στην τοπική κοινωνία (αναμένεται αντίστοιχη ενέργεια από τον ίδιο και στον τομέα της υγείας) και η παράδοση των μηχανών στην Αστυνομική Διεύθυνση είναι η πρώτη από αυτές.

Continue Reading

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Πανελλαδικές 2024 | 68.851 φέτος οι εισακτέοι σην τριτοβάθμια εκπαίδευση – Δείτε πόσους θα πάρει κάθε σχολή

Τον αριθμό των εισακτεών μέσω πανελλαδικών εξετάσεων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση για το ακαδημαϊκό έτος 2024-2025 ανακοίνωσε το υπουργείο Παιδείας.

Σύμφωνα με την υπουργική απόφαση που δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσες φέτος οι εισακτέοι θα είναι 68.851.

Δείτε ΕΔΩ την υπουργική απόφαση

Από την απόφαση προκύπτει αύξηση 277 θέσεων εισακτέων έναντι των περσινών, που ήταν 68.574 θέσεων. Σημειώνεται ότι εκ των 277 νέων θέσεων, οι 100 αφορούν το νέο τμήμα Ψυχολογίας του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης.

Δείτε αναλυτικά τους πίνακες με τους φοιτητές που θα πάρει κάθε σχολή:

eisakteoi_Page_1
eisakteoi_Page_2
eisakteoi_Page_3
eisakteoi_Page_4
eisakteoi_Page_5
eisakteoi_Page_6
eisakteoi_Page_7

Το πρόγραμμα των φετινών Πανελλαδικών Εξετάσεων

Οι πανελλαδικές 2024 ξεκινούν στις 31 Μαΐου 2024 με το κοινό μάθημα Γενικής Παιδείας, Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία.

Την Τρίτη, 4 Ιουνίου, το πρόγραμμα των εξετάσεων έχει ως ακολούθως: Αρχαία Ελληνικά (Ομάδα Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών), Μαθηματικά (Ο.Π. Θετικών Σπουδών και Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής) και Βιολογία (Ο.Π. Σπουδών Υγείας).

Την Πέμπτη 6 Ιουνίου, τα εξεταζόμενα μαθήματα είναι: Λατινικά (Ο.Π. Ανθρωπιστικών Σπουδών), Χημεία (Ο.Π. Θετικών Σπουδών και Σπουδών Υγείας) και Πληροφορική (Ο.Π. Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής).
Λόγω διεξαγωγής των ευρωεκλογών στις 9 Ιουνίου, οι Πανελλαδικές θα ολοκληρωθούν την Τετάρτη 12 Ιουνίου.

Οι εξετάσεις στα ειδικά μαθήματα των Πανελλαδικών έχουν προγραμματιστεί για το διάστημα μεταξύ 18 έως και 28 Ιουνίου 2024.

Οι αλλαγές στις φετινές Πανελλαδικές

Οι αλλαγές στις Πανελλαδικές Εξετάσεις 2024 είναι οι εξής:

Στα αγωνίσματα για την εισαγωγή στα Τμήματα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού, αντικαθίσταται το αγώνισμα του Δρόμου 400μ. με το αγώνισμα του Δρόμου 200μ. για τα αγόρια, που συμμετέχουν στις πρακτικές δοκιμασίες.

Επίσης, στο φετινό μηχανογραφικό δελτίο, στο Επιστημονικό Πεδίο Θετικών Επιστημών το Τμήμα «Επιστήμης και Τεχνολογίας Υλικών (Ηράκλειο) του πανεπιστημίου Κρήτης μετονομάζεται σε «Επιστήμης και Μηχανικής Υλικών (Ηράκλειο).

Τέλος, σημειώνονται αλλαγές στον τρόπο εξέτασης των υποψηφίων για τα τμήματα Μουσικών Σπουδών καθώς επίσης και στη βαθμολόγηση και τον υπολογισμό των μορίων.

protothema.gr

Continue Reading
Green logo ENA Club with text ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ

Κατοικία

a house with a green roof and road signs left and right
white night text
blue circle with steel construction
arrows as a circle symbol of recycling
paint cans
letters AG as logo
gear and tool as logo pavlidis
timetable

newsletter



Καιρος

Πρωτοσέλιδα

Χρήσιμα

Δρομολόγια Πλοίων από και προς Καβάλα

Γιατροί ΕΟΠΥΥ ΚΑΒΑΛΑΣ

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Ο Βαλεντίνος και οι ερωτευμένοι…

Οι ερωτευμένοι δε χρειάζονται γιορτές και ξεχωριστές ημέρες για να δείξουν και ν’ αποδείξουν την αγάπη τους. Ο έρωτας, ούτως ή άλλως, είναι από μόνος του γιορτή και γιορτάζει μόνιμα και τις 365 μέρες του χρόνου, χωρίς να χρειάζεται κανέναν άγιο προστάτη.

 Μια δυτική παράδοση αφηγείται ότι τον 3ο μ.Χ. αιώνα ο Ρωμαίος αυτοκράτορας Μάρκος Αυρήλιος Βαλέριος Κλαύδιος ο Β΄, ο επονομαζόμενος “Γοτθικός”, από τους συνεχείς κι ανηλεείς πολέμους του εναντίον των ανυπότακτων φυλών των Γότθων, απαγόρευσε τους γάμους των νεαρών υπηκόων του, ώστε καμία δέσμευση να μην είναι ικανή να κρατήσει τους στρατιώτες του μακριά από το πεδίο της μάχης.
Ένας χριστιανός παπάς στη Ρώμη, ο Βαλεντίνος, αψηφώντας την απαγόρευση του αυτοκράτορα, αλλά και τους διωγμούς που υφίσταντο την εποχή εκείνη οι χριστιανοί, άρχισε να παντρεύει κρυφά τα ερωτευμένα ζευγάρια. Η φήμη του σιγά-σιγά εξαπλωνόταν στην αχανή Ρωμαϊκή αυτοκρατορία κι όλοι οι νέοι έσπευδαν στη Ρώμη και στο «φίλο των ερωτευμένων», όπως τον αποκαλούσαν, για να παντρευτούν. Ώσπου αναπόφευκτα το έμαθε κι ο ίδιος ο Κλαύδιος, που διέταξε να συλληφθεί και να φυλακιστεί ο αντιδραστικός ιερέας. Όταν εκείνος αρνήθηκε να αλλαξοπιστήσει και ν’ απαρνηθεί τις ιδέες και τα πιστεύω του καταδικάστηκε σε θάνατο με λιθοβολισμό και αποκεφαλισμό.

Εκτελέστηκε στις 14 Φεβρουαρίου του 270 μ.Χ., την ίδια χρονιά που πέθανε από λιμό και ο αυτοκράτορας Κλαύδιος Β΄. Ο δεύτερος έμεινε στην ιστορία για τους πολέμους του εναντίον των βόρειων βαρβαρικών λαών και τους διωγμούς των χριστιανών. Ο πρώτος σαν προστάτης του έρωτα και της αγάπης.

Αυτή είναι η ιστορία του Βαλεντίνου σύμφωνα με τον κυρίαρχο θρύλο.

To 496 η Καθολική Εκκλησία, υπό τον Πάπα Γελάσιο Α’, ανακήρυξε το Βαλεντίνο άγιο και καθιέρωσε τη γιορτή του την ημέρα του θανάτου του, στις 14 Φεβρουαρίου. Η γιορτή του αντικατέστησε την γιορτή της Σωτήρος Λύκαινας που γιόρταζαν οι Ρωμαίοι την ίδια μέρα.

Ωστόσο λίγα είναι γνωστά για τον βίο του αγίου Βαλεντίνου, ενώ δεν έχει διευκρινιστεί αν πρόκειται για ένα πρόσωπο ή δύο (κατά άλλους τρεις) διαφορετικούς αγίους με το ίδιο όνομα. Λόγω των συγκεχυμένων πληροφοριών, η Καθολική Εκκλησία το 1969 αφαίρεσε από το Γενικό Ρωμαιοκαθολικό εορτολόγιο τη γιορτή του αγίου Βαλεντίνου και την υποβίβασε σε απλή τοπική εορτή, που σημαίνει ότι σε κατά τόπους εκκλησίες επιτρέπεται να πραγματοποιούν θεία λειτουργία στη μνήμη του στις 14 Φεβρουαρίου, εφόσον την ημέρα εκείνη δεν υπάρχει άλλη επίσημη εορτή ή υποχρεωτική αργία. Η Ορθόδοξη Εκκλησία δεν τον αναγνώρισε ποτέ ως άγιο. Σήμερα η μέρα του αγίου Βαλεντίνου είναι επίσημη εορτή στην Λουθηρανική Εκκλησία καθώς και στην Αγγλικανική Κοινωνία.

Η γιορτή του αγίου Βαλεντίνου, ως γιορτή του έρωτα και της αγάπης, σύντομα εξαπλώθηκε από την Ιταλία στη Δυτική Ευρώπη και κατά το Μεσαίωνα άρχισε να γιορτάζεται στη Γαλλία και την Αγγλία. Αργότερα, ο εορτασμός επεκτάθηκε και στο Νέο Κόσμο, όπου από τις αρχές του 20ου αιώνα πήρε σιγά-σιγά εμπορικό χαρακτήρα. Σήμερα γιορτάζεται παγκοσμίως, ιδιαίτερα στην Αμερική, τη Δυτική Ευρώπη και λιγότερο σε άλλες χώρες. Με τον καιρό η 14η Φεβρουαρίου καθιερώθηκε σαν τη μέρα που οι νέοι προσπαθούσαν να βρουν το ταίρι τους ή να φανερώσουν τα αισθήματα τους στη γυναίκα των ονείρων τους. Κι όπως σε κάθε γιορτή, έτσι και σ’ αυτή, συνηθίζεται η ανταλλαγή δώρων.

Στην Ελλάδα ο δυτικός άγιος Βαλεντίνος μπήκε στη ζωή μας τη δεκαετία του 1980, ως παγκόσμιος προστάτης των ερωτευμένων, και έγινε πανελληνίως γνωστός προβαλλόμενος ιδιαίτερα και από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης. Ήταν η εποχή που ο επιχειρηματικός κόσμος προετοίμασε κατάλληλα τον Έλληνα και την Ελληνίδα, προκειμένου, κάτω από τις επιταγές του καταναλωτισμού, αλλά και του υπερκαταναλωτισμού, στα αμέσως επόμενα χρόνια, να βρει μία αφορμή ο ερωτευμένος μία φορά τον χρόνο, να αδειάζει τις τσέπες του.

Και ποιος ιδιοκτήτης ανθοπωλείου, κοσμηματοπωλείου, καταστήματος με δώρα, εστιατορίου, ξενοδοχείου, δεν περίμενε αυτήν την ημέρα για να τονώσει, πέραν του δικού του ερωτισμού, και τον τζίρο του; Για πολλά χρόνια τα ζευγάρια ανά την Ελλάδα, έβρισκαν ευκαιρία να εκφράσουν, το καθένα με τον δικό του τρόπο, τα αισθήματα που ένοιωθαν, στραγγίζοντας όχι μόνο τις ιδέες τους, αλλά και τις τσέπες τους.

Στο ορθόδοξο εορτολόγιο δεν αναφέρεται πουθενά ο άγιος Βαλεντίνος αφού η Ορθόδοξη Εκκλησία ποτέ δεν τον παραδέχτηκε. Υπάρχει, όμως, κι ένας ορθόδοξος Άγιος, λιγότερο γνωστός από το δυτικό άγιο. Ο δικός μας Άγιος Υάκινθος της Καππαδοκίας πολύ μικρή σχέση έχει με το δυτικό άγιο Βαλεντίνο. Θαλαμηπόλος στην αυλή του αυτοκράτορα Τραϊανού μαρτύρησε κι αυτός για την πίστη του, σε νεαρή ηλικία, δύο αιώνες πριν το Βαλεντίνο, το 98 μ.Χ. Η δική του γιορτή είναι καλοκαιρινή, στις 3 Ιουλίου, και ο πρώτος ναός που χτίστηκε αφιερωμένος αποκλειστικά σ’ εκείνον βρίσκεται στα Ανώγεια της Κρήτης, σε κάποια από τις πλαγιές του Ψηλορείτη, φτιαγμένος από πέτρα. Στην Ελλάδα η ταύτιση του Αγίου Υάκινθου με τους ερωτευμένους ξεκίνησε από την Κρήτη όπου στην περιοχή που είναι ο ναός διοργανώνονταν τα «Υακίνθεια» τα οποία ήταν πολιτιστικές εκδηλώσεις.

Το 1994, ο τότε εκπρόσωπος Τύπου της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδας, Γιάννης Χατζηφώτης, πρότεινε να καθιερωθεί ως ημέρα των ερωτευμένων η εορτή του Αγίου Υακίνθου αλλά η πρόταση επίσημα δεν προχώρησε.

Το 2000, ο Μακαριστός Αρχιεπίσκοπος Χριστόδουλος αντέταξε στην εμπορευματοποίηση της αγάπης και του έρωτα, να γιορτάζουν οι ερωτευμένοι και τα αντρόγυνα την αγάπη τους την προηγουμένη του ξενόφερτου αγίου Βαλεντίνου, δηλαδή στις 13 Φεβρουαρίου, εορτή των Αγίων Αποστόλων Ακύλα και Πρίσκιλλας.

Η αλήθεια είναι ότι ο «άγιος Βαλεντίνος» έχει επικριθεί πολύ και ότι πολλοί θεωρούν ότι η γιορτή του έρωτα έχει εμπορευματοποιηθεί πολύ. Αλλά… ποια γιορτή δεν έχει εμπορευματοποιηθεί;

Όμως οι ημέρες που ζούμε, δεν είναι ίδιες με παλαιότερα, και από τα πρώτα πράγματα που αρχίζει να αντιλαμβάνεται ο Έλληνας της δεκαετίας του 2010, είναι πως, πολλές από τις συνήθειες που είχε θα έπρεπε να αλλάξουν. Μπορεί η ημέρα αυτή να είναι αναζωογονητική, και να σε κάνει να θέλεις να δωρίσεις κάτι ξεχωριστό στον αγαπημένο ή την αγαπημένη σου, όμως πλέον ο υπερκαταναλωτισμός «πέθανε» για ένα μεγάλο κομμάτι της ελληνικής κοινωνίας, που πλέον δεν έχει ούτε τα απαραίτητα για την αξιοπρεπή διαβίωση.

Στην εποχή λοιπόν αυτή, η ημέρα του «αγίου Βαλεντίνου», μοιάζει από περιττή, μέχρι – για πολλούς – προκλητική εορτή. Η λύση δεν είναι ο «εξοβελισμός» της, αλλά η προσαρμογή της στις προσταγές αυτές, της νέας εποχής. Άλλωστε είναι δυνατόν ο Έλληνας να σταματήσει να ερωτεύεται;

Οι ερωτευμένοι δε χρειάζονται γιορτές και ξεχωριστές ημέρες για να δείξουν και ν’ αποδείξουν την αγάπη τους. Ο έρωτας, ούτως ή άλλως, είναι από μόνος του γιορτή και γιορτάζει μόνιμα και τις 365 μέρες του χρόνου, χωρίς να χρειάζεται κανέναν άγιο προστάτη.

Μάλλον κάτι τέτοιο σκέφτηκαν και οι αρχαίοι Έλληνες κι αφού ξεχώρισαν τον έρωτα από την αγάπη – η ελληνική γλώσσα είναι η μοναδική ή ίσως μία από τις λίγες γλώσσες στον κόσμο που έχει άλλη λέξη για τον έρωτα κι άλλη για την αγάπη – έκαναν τον Έρωτα θεό, καρπό της παράνομης και γι’ αυτό παθιασμένης σχέσης της πανέμορφης Αφροδίτης με τον Άρη, το θεό του πολέμου. Τρομερός και καταστροφικός ο Έρωτας σαν τον πόλεμο πατέρα του και ίσως κι ακόμη πιο δυνατός, ικανός να ξεκινήσει και να θρέψει δεκαετείς Τρωικούς πολέμους για τα μάτια μιας Ωραίας Ελένης.

Ο έρωτας δε γιορτάζει μόνο στις 14 του Φλεβάρη κι όχι γιατί είναι αντίθετο στην ορθόδοξη πίστη μας. Απλά γιατί είναι από μόνος του γιορτή και η καλύτερη αφορμή για να γιορτάζουμε τη ζωή και την αγάπη, τη συνέχεια μας την ίδια, το χρόνο ολόκληρο.

Alexandroupoli Online

Click to comment

Απάντηση

ΔΡΑΜΑ

Κασσελάκης από Δράμα: Στις ευρωεκλογές στείλτε μήνυμα στην κυβέρνηση

Στην πόλη της Δράμας βρέθηκε το μεσημέρι της Τετάρτης ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Στέφανος Κασσελάκης στο πλαίσιο της περιοδείας του στην Βόρεια Ελλάδα.

Σύμφωνα με την ενημέρωσης της Κουμουνδούρου ο κ. Κασσελάκης «έγινε δεκτός με χειροκροτήματα και επευφημίες, ενώ κατά την υποδοχή του δέχτηκε ως δώρο κι ένα λεύκωμα με φωτογραφίες της πόλης».

Ακολούθως ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, επισκέφτηκε το Αρχαιολογικό Μουσείο της πόλης, όπου το Επαγγελματικό Λύκειο Δοξάτου, με την υποστήριξη του Μουσικού Σχολείου, παρουσίασαν τα αποτέλεσμα της εργασίας τους πάνω στο κρασί.

Κασσελάκης: «Στείλτε μήνυμα στις Ευρωεκλογές»
Σύμφωνα με την ίδια ενημέρωση ο Στέφανος Κασσελάκης περπάτησε στο κέντρο της πόλης και συνομίλησε με πολίτες κάθε ηλικίας. Αφού άκουσε για τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η περιοχή σε ό,τι αφορά τις υποδομές και τις συγκοινωνίες, τόνισε: «Η χώρα έχει κυβέρνηση τα τελευταία πέντε χρόνια. Εάν δεν έχει υπάρξει πρόοδος στις υποδομές, στείλτε της ένα μήνυμα. Τόσα χρήματα χάνονται σε σπατάλη του κράτους, είτε πρόκειται για ψηφιακά έργα, τα οποία ερευνά τώρα η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία, είτε για την Πολιτική Προστασία, για ζημιές που θα μπορούσαν να είχαν αποφευχθεί, είτε πρόκειται για σπατάλη ακόμα και στα νοσοκομεία, που πληρώνουν πιο πολλά τώρα σε εργολάβους αντί στους νοσηλευτές, στις καθαρίστριες, σε φύλαξη. Υπάρχει η χρηστή διοίκηση κι η υπάρχει και η σπατάλη. Ας κάνουν τα έργα εδώ, αν πραγματικά σέβονται τη Δράμα και όλη την Ανατολική Μακεδονία-Θράκη».

Ο κ. Κασσελάκης δεσμεύτηκε για τον εξονυχιστικό έλεγχο της σπατάλης των κρατικών πόρων. Επιπλέον, συζητώντας με πολίτες που εξέφρασαν τις οικονομικές δυσκολίες που αντιμετωπίζουν, υπογράμμισε ότι το φορολογικό πρόγραμμα του κόμματος έχει στο επίκεντρό του την ελάφρυνση των μικρών και των μεσαίων εισοδημάτων.

Continue Reading

ΚΑΒΑΛΑ

Παρέδωσε 4 μηχανές στην Αστυνομική Διεύθυνση Καβάλας ο Alex Haditaghi

Στην παράδοση τεσσάρων μηχανών προς την Αστυνομική Διεύθυνση Καβάλας προχώρησε το πρωί της Τετάρτης ο επιχειρηματίας Alexander Haditaghi.

Ο κ. Haditaghi πρόκειται να προχωρήσει σε μία σειρά ενεργειών στήριξης στην τοπική κοινωνία (αναμένεται αντίστοιχη ενέργεια από τον ίδιο και στον τομέα της υγείας) και η παράδοση των μηχανών στην Αστυνομική Διεύθυνση είναι η πρώτη από αυτές.

Continue Reading

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Πανελλαδικές 2024 | 68.851 φέτος οι εισακτέοι σην τριτοβάθμια εκπαίδευση – Δείτε πόσους θα πάρει κάθε σχολή

Τον αριθμό των εισακτεών μέσω πανελλαδικών εξετάσεων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση για το ακαδημαϊκό έτος 2024-2025 ανακοίνωσε το υπουργείο Παιδείας.

Σύμφωνα με την υπουργική απόφαση που δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσες φέτος οι εισακτέοι θα είναι 68.851.

Δείτε ΕΔΩ την υπουργική απόφαση

Από την απόφαση προκύπτει αύξηση 277 θέσεων εισακτέων έναντι των περσινών, που ήταν 68.574 θέσεων. Σημειώνεται ότι εκ των 277 νέων θέσεων, οι 100 αφορούν το νέο τμήμα Ψυχολογίας του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης.

Δείτε αναλυτικά τους πίνακες με τους φοιτητές που θα πάρει κάθε σχολή:

eisakteoi_Page_1
eisakteoi_Page_2
eisakteoi_Page_3
eisakteoi_Page_4
eisakteoi_Page_5
eisakteoi_Page_6
eisakteoi_Page_7

Το πρόγραμμα των φετινών Πανελλαδικών Εξετάσεων

Οι πανελλαδικές 2024 ξεκινούν στις 31 Μαΐου 2024 με το κοινό μάθημα Γενικής Παιδείας, Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία.

Την Τρίτη, 4 Ιουνίου, το πρόγραμμα των εξετάσεων έχει ως ακολούθως: Αρχαία Ελληνικά (Ομάδα Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών), Μαθηματικά (Ο.Π. Θετικών Σπουδών και Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής) και Βιολογία (Ο.Π. Σπουδών Υγείας).

Την Πέμπτη 6 Ιουνίου, τα εξεταζόμενα μαθήματα είναι: Λατινικά (Ο.Π. Ανθρωπιστικών Σπουδών), Χημεία (Ο.Π. Θετικών Σπουδών και Σπουδών Υγείας) και Πληροφορική (Ο.Π. Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής).
Λόγω διεξαγωγής των ευρωεκλογών στις 9 Ιουνίου, οι Πανελλαδικές θα ολοκληρωθούν την Τετάρτη 12 Ιουνίου.

Οι εξετάσεις στα ειδικά μαθήματα των Πανελλαδικών έχουν προγραμματιστεί για το διάστημα μεταξύ 18 έως και 28 Ιουνίου 2024.

Οι αλλαγές στις φετινές Πανελλαδικές

Οι αλλαγές στις Πανελλαδικές Εξετάσεις 2024 είναι οι εξής:

Στα αγωνίσματα για την εισαγωγή στα Τμήματα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού, αντικαθίσταται το αγώνισμα του Δρόμου 400μ. με το αγώνισμα του Δρόμου 200μ. για τα αγόρια, που συμμετέχουν στις πρακτικές δοκιμασίες.

Επίσης, στο φετινό μηχανογραφικό δελτίο, στο Επιστημονικό Πεδίο Θετικών Επιστημών το Τμήμα «Επιστήμης και Τεχνολογίας Υλικών (Ηράκλειο) του πανεπιστημίου Κρήτης μετονομάζεται σε «Επιστήμης και Μηχανικής Υλικών (Ηράκλειο).

Τέλος, σημειώνονται αλλαγές στον τρόπο εξέτασης των υποψηφίων για τα τμήματα Μουσικών Σπουδών καθώς επίσης και στη βαθμολόγηση και τον υπολογισμό των μορίων.

protothema.gr

Continue Reading

espa logo

espa_logo_en