Αμέσως μετά τις ευρωεκλογές τοποθετείται η περικοπή των συντάξεων χηρείας του ιδιωτικού τομέα (σε Δημόσιο και ΟΓΑ έχουν γίνει περικοπές την προηγούμενη τετραετία), που μπορεί να οδηγήσει ακόμα και σε πλήρη εξαφάνιση -σε ακραίες περιπτώσεις- των απολαβών που σήμερα έχουν χιλιάδες συνταξιούχοι.
Σύμφωνα με τον νόμο του 2016 (Κατρούγκαλου) αλλά και την ερμηνευτική εγκύκλιο Τσακλόγλου (τέλος 2023), οι συνταξιούχοι χηρείας θα υποστούν μείωση των αποδοχών τους τουλάχιστον κατά 50%. Και αυτό καθώς μετά το τέλος της τριετίας, στο οποίο ο δικαιούχος της σύνταξης χηρείας λάμβανε το 70%, θα πρέπει τώρα να λάβει το 35% και μόνο όμως του ανταποδοτικού σκέλους της σύνταξης. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι αν οι συνταξιούχοι λαμβάνουν μια σύνταξη εξ ιδίου δικαιώματος, από τη σύνταξη χηρείας που εισπράττουν θα λάβουν το ποσό που υπερβαίνει τα 384 ευρώ της εθνικής σύνταξης, όπως ξεκαθαρίζει η ερμηνευτική εγκύκλιος Τσακλόγλου.
Δραματικές περικοπές και επιστροφές ποσών
Οπως σωστά επισημαίνει το ΕΝΔΙΣΥ (Ενιαίο Δίκτυο Συνταξιούχων), υπάρχει σοβαρός κίνδυνος να είναι δεκάδες χιλιάδες οι δικαιούχοι που θα τύχουν νέων περικοπών στις συντάξεις χηρείας που λαμβάνουν, ενώ θα κληθούν να επιστρέψουν και αναδρομικά ποσά προς τα δημόσια ταμεία, καθώς το μέτρο θα έπρεπε να είχε εφαρμοστεί από τον Οκτώβριο του 2020!
Μπροστά στο σοβαρό αυτό ενδεχόμενο ακόμα και να μηδενιστούν τα ποσά της σύνταξης χηρείας για κάποιους δικαιούχους, το Δίκτυο ζητά να μην εφαρμοστεί η νομοθεσία που περικόπτει στο μισό τις συντάξεις χηρείας εξ ιδίου δικαιώματος και για δικαιούχους που προέρχονται από τον ιδιωτικό τομέα. Συγκεκριμένα, ζητά από την κυβέρνηση και το υπουργείο Εργασίας να νομοθετήσει σχετικά ώστε να παραμείνει η καταβολή των συντάξεων χηρείας στο 70% των αρχικών ποσών, εφ’ όρου ζωής του κάθε δικαιούχου, σημειώνοντας ότι «πρόκειται για ένα άδικο μέτρο που κακώς εφαρμόστηκε σε χιλιάδες συνταξιούχους στο Δημόσιο και στον ΟΓΑ, και στους δικαιούχους αυτούς η κυβέρνηση οφείλει να επιστρέψει τα χρήματα πίσω».
«Δεν μπορεί τώρα να γίνεται περικοπή της παροχής στο όνομα κάποιας δημοσιονομικής εξισορρόπησης» σημειώνει ακόμα το Δίκτυο των συνταξιούχων, υπενθυμίζοντας ότι το συγκεκριμένο μέτρο θεσμοθετήθηκε το 2016, εν μέσω Μνημονίων και βαθιάς οικονομικής κρίσης, και η κυβέρνηση «επιδιώκει να υφαρπάξει ένα μέρος του εισοδήματός τους από συνταξιούχους που διαβιούν μόνοι και έχουν απόλυτη ανάγκη την οικονομική ενίσχυση».
avgi.gr
Η αδιαλλαξία που επιδεικνύουν οι Θεσμοί στην ελληνική πρόταση για τη δημιουργία ειδικού ακατάσχετου λογαριασμού για τις επιχειρήσεις, αναγκάζει την κυβέρνηση να κάνει δεύτερες σκέψεις και να θέσει επί τάπητος εναλλακτικές λύσεις. Για πρώτη φορά το ΥΠΟΙΚ αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο μη εφαρμογής του ακατάσχετου λογαριασμού, υιοθετώντας αντ΄ αυτού μια ενισχυμένη δέσμη φορολογικών κινήτρων για όσους επιχειρηματίες θα αποδέχονται τις πληρωμές με «πλαστικό» χρήμα, δηλαδή πιστωτικές και χρεωστικές κάρτες.
Η αρχική αισιοδοξία του οικονομικού επιτελείου της κυβέρνησης, ότι θα επιτυγχανόταν η «χρυσή» τομή στις συζητήσεις για τον ειδικό «ακατάσχετο» επαγγελματικό λογαριασμό, εγκαταλείφθηκε γρήγορα. Οι εκπρόσωποι των Θεσμών διατύπωσαν τις θέσεις τους σχετικά με το ζήτημα και διατήρησαν την άτεγκτη στάση τους, καταδεικνύοντας με τον πιο εμφατικό τρόπο πως δεν είναι διατεθειμένοι να παραχωρήσουν ούτε… σπιθαμή..
Επί της ουσίας απέρριψαν στη βάση του το σχέδιο της κυβέρνησης για ειδική προστασία από κατασχέσεις, στους λογαριασμούς των επιχειρήσεων όπου θα καταλήγουν οι εισπράξεις από τις πληρωμές με «πλαστικό χρήμα». Οι δανειστές υποστήριξαν με θέρμη ότι δεν πρέπει να υπάρχει ειδική προστασία για επιχειρηματίες και υπερχρεωμένες επιχειρήσεις που οφείλουν σε Δημόσιο, ασφαλιστικά ταμεία, τράπεζες. Μάλιστα αντιπρότειναν ο εν λόγω οφειλέτης να τίθεται στη διαδικασία του εξωδικαστικού συμβιβασμού και κατόπιν η τύχη του να κρίνεται από τους πιστωτές.
Το εναλλακτικό σχέδιο
Ενώπιον του διαφαινόμενου αδιεξόδου η κυβέρνηση εξετάζει πλέον σοβαρά εναλλακτικές λύσεις και προτάσεις, προκειμένου να βρει «τόπο» συνεννόησης με τους Θεσμούς. Ένα από τα σχέδια που έχουν τύχει αποδοχής εντός του ΥΠΟΙΚ, κάνει λόγο για θέσπιση φορολογικών κινήτρων για όσους αποδέχονται πληρωμές με «πλαστικό χρήμα», με στόχο να αυξηθεί ο αριθμός των επαγγελματιών που εγκαθιστούν και χρησιμοποιούν συσκευές αποδοχής ηλεκτρονικών πληρωμών (POS)
Τα εν λόγω κίνητρα περιλαμβάνουν λοταρίες αυτοκινήτων ή σπιτιών, επιστροφές χρημάτων και έκπτωση φόρου για φορολογούμενους και επιχειρήσεις που χρησιμοποιούν πιστωτικές ή χρεωστικές κάρτες.
Αισιόδοξα μηνύματα για τα αδήλωτα εισοδήματα
Στο έτερο ακανθώδες ζήτημα ανάμεσα σε ΥΠΟΙΚ και δανειστές, που σχετίζεται με την εθελοντική αποκάλυψη αδήλωτων εισοδημάτων, τα μηνύματα είναι πιο ενθαρρυντικά τα τελευταία εικοσιτετράωρα. Οι δανειστές δείχνουν σημάδια συναίνεσης στην ελληνική πρόταση που προβλέπει κλιμακούμενο συντελεστή που θα σχετίζεται με την πορεία ελέγχου της υπόθεσης.
Συγκεκριμένα η ελληνική πρόταση προβλέπει φόρο 50% αν δηλωθούν χρήματα πριν ξεκινήσει φορολογικός έλεγχος ή 55% (ως 60%) αν ο έλεγχος ξεκίνησε, αλλά δεν έχει (ή έχει) ολοκληρωθεί. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι οι δανειστές ζητούν υψηλότερους συντελεστές, αλλά συμφωνούν στην κλιμάκωση του ποσοστού ανάλογα με το αν έχει ξεκινήσει ο έλεγχος και σε ποιο στάδιο βρίσκεται.