ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Μακάριος Λαζαρίδης | Διδασκόμαστε από τις αστοχίες, για να γινόμαστε καλύτεροι

Καλεσμένος στην εκπομπή ΕΝΑ LIVE του ΕΝΑ Channel βρέθηκε ο Μακάριος Λαζαρίδης Βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας, μαζί με τους Θεόφιλο Ξανθόπουλο Βουλευτή Δράμας του ΣΥΡΙΖΑ και τον Δημήτρη Παπουτσή πρώην Βουλευτή του ΠΑΣΟΚ στην Καβάλα.

Στην εκπομπή ο Μακάριος Λαζαρίδης αναφέρθηκε στο πρόσφατο περιστατικό με τους μετανάστες στον Έβρο αλλά και στην πολιτική κρίση που ταλανίζει το πολιτικό μας σύστημα σχετικά με τις πρόσφατες υποκλοπές πολιτικών προσώπων και δημοσιογράφων.

Διαβάστε αναλυτικά τις θέσεις του Μακάριου Λαζαρίδη όπως αναφέρθηκαν στην εκπομπή του ΕΝΑ Channel.

“ΕΒΡΟΣ

Το νέο περιστατικό στον Έβρο αποτελεί μία ακόμη απόπειρα της Τουρκίας να εργαλειοποιήσει το μεταναστευτικό-προσφυγικό. Πρόκειται για νέα εκδοχή υβριδικού πολέμου, ανάλογη του Μαρτίου του 2020, με επιχείρηση να αποσταλούν μετανάστες χωρίς τη θέλησή τους σε ελληνική περιοχή, όπως προκύπτει από τις μαρτυρίες των ίδιων των μεταναστών. Όλοι οι μετανάστες ήταν συριακής καταγωγής, άρα δεν διέτρεχαν κίνδυνο ζωής στην Τουρκία, ενόσω και η περιοχή του Έβρου στην οποία φέρεται να παρέμειναν, περιβαλλόταν από νερό σε πολύ χαμηλή στάθμη και ήταν εύκολα προσβάσιμη.

Το διάστημα από 7 έως 14 Αυγούστου, οι 38 μετανάστες βρίσκονταν εκτός ελληνικής επικράτειας, όπως βεβαίωσε σύμφωνα με τις συντεταγμένες που δόθηκαν η Γεωγραφική Υπηρεσία Στρατού. Από την πρώτη στιγμή που υπήρξε πληροφόρηση για ενδεχόμενη παρουσία μεταναστών σε νησίδα στον Έβρο, η Ελληνική Αστυνομία έκανε αλλεπάλληλες έρευνες, και με κάθε πρόσφορο τεχνικό μέσο, χωρίς να εντοπιστεί ανθρώπινη παρουσία στην ελληνική πλευρά. Παράλληλα, η ΕΛΑΣ προέβη σε δυο ενημερώσεις των τουρκικών αρχών, ώστε και η Τουρκία να προβεί στις απαιτούμενες ενέργειες.
Δεδομένου ότι το συγκεκριμένο διάστημα οι 38 μετανάστες βρίσκονταν εκτός ελληνικής δικαιοδοσίας, η Ελλάδα δεν μπορούσε να προβεί σε διαδικασίες έρευνας και διάσωσης. Αυτό θα είχε πρόβλημα βάσει  διεθνούς δικαίου και θα δημιουργούσε μείζονες εθνικούς κινδύνους, κάτι που πιθανόν επιδίωκε η τουρκική πλευρά. Περισυλλέγησαν τελικά σε επιχείρηση της ΕΛΑΣ στις 15 Αυγούστου εντός της ελληνικής επικράτειας, σε μεγάλη απόσταση  (περίπου 4 χιλιόμετρα νοτίως) από τις συντεταγμένες που είχαν δηλωθεί ως αρχική θέση. Οι ίδιοι οι μετανάστες κάλεσαν βοήθεια στο 112 και οι ελληνικές Αρχές σε δύο ώρες έσπευσαν στο σημείο και τους περισυνέλλεξαν. Από τη στιγμή του εντοπισμού τους προσήλθαν για αρωγή όλες οι κρατικές υπηρεσίες για την περίθαλψη τους, την παροχή τροφής και νερού και τη μεταφορά τους σε χώρο προσωρινής φιλοξενίας.

Δυστυχώς, απέναντι στη νέα απόπειρα σε βάρος των εθνικών μας συμφερόντων εκ μέρους της Τουρκίας, ο ΣΥΡΙΖΑ καθιστά το ζήτημα σε εύκολο, αλλά επικίνδυνο αντιπολιτευτικό πεδίο.

ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΤΙΚΟ

Η Ελλάδα έχει καταφέρει την τελευταία τριετία να μειώσει θεαματικά τις παράνομες εισόδους αλλά και να δημιουργήσει ανθρώπινες συνθήκες διαβίωσης για όσους μετανάστες βρίσκονται στην Ελλάδα, καταργώντας την ντροπή της Μόριας και της Ειδομένης και διασφαλίζοντας ιδίως την ασφάλεια των ασυνόδευτων παιδιών. Μόνο από το 2019 έως σήμερα, οι ελληνικές αρχές έχουν διασώσει περίπου 40.000 μετανάστες.

Η Ελλάδα πάντα κάνει αυτό που πρέπει όταν έχει να αντιμετωπίσει ζητήματα που αφορούν την ανθρώπινη ζωή, εντοπίζει και διασώζει τους ανθρώπους που έχουν ανάγκη.

Καθημερινά αποτρέπονται 1.000 αφίξεις μεταναστών στον Έβρο.

ΥΠΟΚΛΟΠΕΣ

Πριν από λίγες ημέρες περιήλθε σε γνώση του Πρωθυπουργού το γεγονός ότι το Σεπτέμβριο του 2021, την περίοδο που ο κ. Ανδρουλάκης κατείχε μόνο το αξίωμα του ευρωβουλευτή και ήταν υποψήφιος Πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ, η Εθνική Υπηρεσία Πληροφοριών προέβη σε νόμιμη επισύνδεση στο κινητό τηλέφωνό του. Η διαδικασία αυτή είχε την έγκριση ανώτατης Εισαγγελέως, όπως ακριβώς ορίζει η διάταξη που ψηφίστηκε το 2018 από την προηγούμενη Κυβέρνηση. Διήρκεσε τρεις μήνες και διεκόπη αυτόματα, όπως προβλεπόταν από τον νόμο, λίγες μέρες αφότου εκλέχτηκε ο κ. Ανδρουλάκης Πρόεδρος του ΚΙΝΑΛ.

Παρότι είναι σαφές ότι τηρήθηκαν οι προβλεπόμενες νομικές διαδικασίες, ο χειρισμός εκ μέρους της ΕΥΠ ήταν λανθασμένος  και ελλιπής, καθώς υποτιμήθηκαν οι πολιτικές διαστάσεις της υπόθεσης αυτής. Εξαιτίας της φύσης της υπόθεσης θα έπρεπε η ηγεσία της ΕΥΠ να είχε ενημερώσει την πολιτική αρχή στην οποία υπάγεται. Η υπηρεσία  δεν επέδειξε το απαραίτητο, σε τέτοιες περιπτώσεις, αισθητήριο, αντιμετωπίζοντας το ζήτημα στενά υπηρεσιακά και πάντως εντός των ορίων της νομιμότητας. Είναι σαφές ότι δεν υπήρξε εγκαίρως ενημέρωση   για τη νόμιμη παρακολούθηση του τηλεφώνου του κ. Ανδρουλάκη, παρότι η ΕΥΠ βρίσκεται υπό την εποπτεία του Γραφείου του Πρωθυπουργού. Γι’ αυτό και ο Πρωθυπουργός ζήτησε και έλαβε την παραίτηση του Διοικητή της ΕΥΠ.

Η παραίτηση του Γενικού Γραμματέα του Γραφείου του Πρωθυπουργού, ο οποίος  ανέλαβε ευθαρσώς την αντικειμενική πολιτική ευθύνη, ήταν μια πολιτική κίνηση ευθιξίας και συνέπεια του ανεπαρκούς χειρισμού από μεριάς ΕΥΠ.

Ο Πρωθυπουργός έκανε σαφές με τη δήλωσή του ότι, αν και η διαδικασία ήταν νόμιμη στις επιμέρους εκφάνσεις της, ήταν λανθασμένη εν συνόλω και δεν θα την επέτρεπε, ως έχων την εποπτεία της ΕΥΠ, αν είχε λάβει γνώση των σχετικών διαδικασιών πριν από την έναρξη της επισύνδεσης.

ΑΝΔΡΟΥΛΑΚΗΣ – ΒΟΥΛΗ

Aπό την πρώτη στιγμή που πληροφορήθηκε το ζήτημα, η Κυβέρνηση το δημοσιοποίησε και επεδίωξε απολύτως θεσμικά δια του Υπουργού Επικρατείας να επικοινωνήσει με τον κ. Ανδρουλάκη, προκειμένου να ενημερωθεί από τον νέο Διοικητή της ΕΥΠ. Ο κ. Ανδρουλάκης εξακολουθεί να αρνείται. Αντ’ αυτού, με καθημερινές δηλώσεις του, επιχειρεί την εργαλειοποίηση ενός, όντως, πολύ σημαντικού θέματος.

Η διερεύνηση τόσο από την Ελληνική Δικαιοσύνη όσο και σε θεσμικό επίπεδο από τη Βουλή, με την προ ημερησίας συζήτηση και τη διαφαινόμενη εξεταστική επιτροπή (που προφανώς θα εξετάσει διάφορες περιόδους λειτουργίας της ΕΥΠ), έχει ήδη δρομολογηθεί. Και τότε μαζί με την αλήθεια θα αναδειχθεί και το μέγεθος της συκοφαντίας, της υποκρισίας και της μικροπολιτικής σκοπιμότητας και θα διαψευστούν διάφορα ευφάνταστα σενάρια, είτε αφορούν πληροφορίες χωρίς στοιχεία για παρακολούθηση προσώπων είτε τη χρήση λογισμικού από τις ελληνικές αρχές παρά τις επανειλημμένες διαψεύσεις.

Σε ό,τι αφορά το Predator και άλλα κακόβουλα λογισμικά, μέσω των οποίων έχει γίνει παρακολούθηση ή απόπειρα παρακολούθησης δεκάδων πολιτικών και δημόσιων προσώπων στην Ευρώπη, όπως έχει ξεκαθαρίσει η κυβέρνηση, δεν τα έχει προμηθευτεί και καμιά αρχή ασφαλείας και κρατική υπηρεσία στην Ελλάδα δεν χρησιμοποιεί τα εν λόγω λογισμικά.

Όλοι όσοι προσποιούνται ότι αμφιβάλλουν για τη νομιμότητα, να ανατρέξουν σε σειρά νομικών εγγράφων, αλλά και στο νόμο 2225/1994. Εκεί θα βρουν όλα τα σχετικά με τις νόμιμες επισυνδέσεις για λόγους εθνικής ασφάλειας, που δεν εξαιρούν κανένα πρόσωπο, κανένα υποκείμενο από το πεδίο εφαρμογής. Γιατί στη Δημοκρατία, όσον αφορά στο νόμο, δεν υπάρχουν πατρίκιοι και πληβείοι.

Η νομιμότητα και η συνταγματικότητα της επισύνδεσης κρίθηκε θετική και από την αρμόδια Εισαγγελέα. Επιπλέον, τη νομιμότητα της επισύνδεσης αξιολογεί και η ανεξάρτητη Αρχή Διασφάλισης Απορρήτου Επικοινωνιών, η οποία και θα εκδώσει το σχετικό πόρισμα.

Επειδή πολλά ακούστηκαν περί συγκεντρωτισμού εξουσιών, ενημερώνω όσους δεν γνωρίζουν ότι σε πολλά ευνομούμενα και προηγμένα δημοκρατικά κράτη σε όλο τον πλανήτη οι Υπηρεσίες Πληροφοριών υπάγονται απευθείας στον εκάστοτε Πρωθυπουργό ή Πρόεδρο. Γερμανία, Ιταλία, Πορτογαλία, Σλοβενία, Πολωνία, Νέα Ζηλανδία, Καναδάς και Μεγάλη Βρετανία κάποιες εξ αυτών.

ΕΥΠ

Ανεξάρτητα από την συγκεκριμένη υπόθεση, ας παραδεχθούμε ότι η προσφορά της Εθνικής Υπηρεσίας Πληροφοριών είναι σημαντική. Αποτυπώνεται εμφατικά στην ετοιμότητα της Ελλάδος να αντιμετωπίσει προκλήσεις, όπως αυτές στον Έβρο ή στο Αιγαίο. Αποτυπώνεται  στη διαρκή διπλωματική και αμυντική μας θωράκιση, αλλά και στην καθημερινή μάχη της κοινωνίας με την τρομοκρατία και το έγκλημα.

Ειδικά σήμερα, επιβάλλεται, στο όνομα της προστασίας του δημόσιου και εθνικού συμφέροντος, να αξιοποιούμε όλα τα νόμιμα εργαλεία. Οι νόμιμες επισυνδέσεις των τηλεπικοινωνιών είναι ένα μέσο αυτοπροστασίας της Πατρίδας, του Κράτους και της Δημοκρατίας. Συμβαίνουν σε κάθε φιλελεύθερο και δημοκρατικό Κράτος, εδώ και πάρα πολύ καιρό. Συμβαίνουν και στην Ελλάδα επί δεκαετίες. Η Ελλάδα, μάλιστα, έχει ένα από τα πιο αυστηρά πλαίσια για τις επισυνδέσεις από όλα τα υπόλοιπα κράτη της Ευρώπης. Θα ήταν ωραίο να ζούμε σε ένα αγγελικό κόσμο, που όλες αυτές οι υπηρεσίες και διεργασίες δεν θα ήταν απαραίτητες, δεν θα είχαν λόγο ύπαρξης. Αλλά, η ουτοπία αυτή δεν υπάρχει.

Παρά ταύτα, ο χειρισμός της υπόθεσης με τον κ. Ανδρουλάκη έδειξε ότι επιβάλλονται βελτιώσεις, ώστε να μην ξαναβρεθούμε πάλι σε ανάλογη δύσκολη θέση.

Στο χειρισμό της υπόθεσης Ανδρουλάκη δεν υπάρχει νομικό σφάλμα. Επειδή, όμως, είναι προφανής η διάσταση νομικού και πολιτικά ορθού, το κενό αυτό χρήζει θεσμικής αντιμετώπισης. Απαιτείται όχι μόνο η βελτίωση της επιχειρησιακής επάρκειας της ΕΥΠ, αλλά και η συνολική επαναξιολόγηση του πλαισίου ελέγχου και εποπτείας της. Ο Πρωθυπουργός διαβεβαίωσε ότι θα είναι ανοιχτός σε κάθε δημιουργική ιδέα, που θα ενισχύσει τους μηχανισμούς λογοδοσίας μιας τόσο  κρίσιμης υπηρεσίας για την ασφάλεια της χώρας, ξεκίνησε από τις αυστηρότερες δικλίδες σε ό,τι αφορά τις νόμιμες επισυνδέσεις και εξήγγειλε 4 πεδία αλλαγών που θα προτείνει η Κυβέρνηση:

1ον. Ενίσχυση της λογοδοσίας της ΕΥΠ και της εποπτείας του Κοινοβουλίου μέσω της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας.

2ον. Αναβάθμιση του ρόλου του Συμβουλίου Εθνικής Ασφάλειας για την καλύτερη αξιοποίηση των πληροφοριών και της ΕΥΠ.

3ον. Θωράκιση του πλαισίου νόμιμων επισυνδέσεων για πολιτικά πρόσωπα.

4ον.  Αλλαγές στο εσωτερικό της ΕΥΠ για την ενίσχυση του εσωτερικού ελέγχου, της διαφάνειας, της εξωστρέφειας και της εκπαίδευσης του ανθρώπινου δυναμικού της.

ΠΟΛΙΤΙΚΟ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ

Εδώ και τρία χρόνια έχουμε αποδείξει ότι διδασκόμαστε από τις αστοχίες, για να γινόμαστε καλύτεροι. Ο ίδιος ο Πρωθυπουργός δεν κρύφτηκε ποτέ μπροστά σε δυσκολίες ή ευθύνες. Σε μία συχνά μοναχική αλλά σταθερή μάχη αυτοκριτικής και προσπάθειας διαρκούς βελτίωσης.

Χάνοντας, ίσως, προς στιγμήν κάποιες μάχες με χρόνιες παθογένειες. Κερδίζοντας, όμως, τον πόλεμο των μεγάλων στοιχημάτων. Και κυρίως, χωρίς να χάνει ποτέ, μα ποτέ, το στόχο μιας ισχυρής, Δημοκρατικής, ευρωπαϊκής και εθνικά αυτοδύναμης Ελλάδας.”

 

ΑπάντησηΑκύρωση απάντησης

Exit mobile version