ΑΠΟΨΕΙΣ

ΛΙΜΑΝΙ-LNG=?

Παραδίδει η κυβέρνηση τις λιμενικές υποδομές της χώρας, στο πλαίσιο της στρατηγικής επιδίωξης του ντόπιου κεφαλαίου, όπως αυτή προωθείται με τις οδηγίες και αποφάσεις της ΕΕ, να αναδειχθεί η Ελλάδα σε μεγάλο διαμετακομιστικό κέντρο συνδυασμένων μεταφορών.

Ήδη, ανακοινώθηκαν από το ΤΑΙΠΕΔ οι επιχειρηματικοί όμιλοι που εκδήλωσαν ενδιαφέρον για την απόκτηση του 67% των μετοχών του Οργανισμού Λιμένα Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ), αλλά και οι επιχειρηματικοί όμιλοι που περνάνε στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού για την απόκτηση του 67% των μετοχών του Οργανισμού Λιμένα Πειραιώς (ΟΛΠ).

Τα μονοπώλια που κονταροχτυπιούνται

Οι εταιρείες που περνάνε στη δεύτερη φάση για την απόκτηση του πλειοψηφικού πακέτου του ΟΛΠ, είναι οι: APMTerminalsBV, InternationalContainerTerminalServicesInc (οι δύο αυτοί όμιλοι διεκδικούν και τον ΟΛΘ), COSCO, PortsAmericaGroupHoldings, UtilicoEmergingMarketsLimited.

Σε ό,τι αφορά τον ΟΛΘ, ενδιαφέρον εκδήλωσαν 8 εταιρείες και συγκεκριμένα οι: APM Terminals BV, Deutsche Invest Equity Partners GmbH, Duferco Particiption Holding SA, International Container Terminal Services Inc, Mitsui & Co. Ltd., P&O Steam Navigation Company (DP World), Russian Railways JSC / GEK TERNA SA και Yilport Holding Inc.

Πρόκειται για ομίλους ασύλληπτου μεγέθους που ανταγωνίζονται σκληρά για το ποιος θα γίνει ιδιοκτήτης των δύο μεγαλύτερων λιμανιών της χώρας.

Και δεν είναι μόνο τα λιμάνια Πειραιά και Θεσσαλονίκης. Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκεται και η διαδικασία «αποκρατικοποίησης», όπως αναφέρεται στην ιστοσελίδα του ΤΑΙΠΕΔ, και άλλων 10 μεγάλων λιμανιών της χώρας, τα οποία έχουν μετατραπεί σε Ανώνυμες Εταιρείες και το 100% των μετοχών τους ανήκει στο ΤΑΙΠΕΔ.             Πρόκειται για τα λιμάνια Βόλου, Ραφήνας, Ηγουμενίτσας, Πάτρας, Αλεξανδρούπολης, Ηρακλείου, Ελευσίνας, Λαυρίου, Κέρκυρας και Καβάλας, το καθένα από τα οποία παίζει και έναν ιδιαίτερο ρόλο στους γεωπολιτικούς σχεδιασμούς και ανταγωνισμούς.

Οι εξελίξεις στην προώθηση ιδιωτικοποίησης των λιμανιών είναι απόλυτα συνδεδεμένες με το νομοσχέδιο της κυβέρνησης το οποίο βρίσκεται σε φάση επεξεργασίας στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής και «έρχεται» για να διαμορφώσει το θεσμικό πλαίσιο για να εξασφαλιστεί η απρόσκοπτη ελευθερία δράσης στους ομίλους που δραστηριοποιούνται στον τομέα της διαμετακόμισης, συνολικά της «εφοδιαστικής αλυσίδας» («logistics»), δίνοντάς τους και τις υποδομές σε λιμάνια, σιδηροδρομικά δίκτυα κ.λπ., και αποτυπώνει ακριβώς την επιδίωξη των ντόπιων ομίλων για ανάδειξη της Ελλάδας σε ενεργειακό και διαμετακομιστικό κόμβο της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.

Ο πόλεμος που έχει ξεσπάσει ανάμεσα στους μονοπωλιακούς κολοσσούς είναι οξύτατος. Η πώληση της πλειοψηφίας των μετοχικών κεφαλαίων των λιμανιών, όπως φαίνεται και από τα μεγέθη των ομίλων που δήλωσαν ενδιαφέρον, υποστηρίζεται από τεράστια μονοπωλιακά συμφέροντα, ωστόσο την ίδια στιγμή έχει προκαλέσει αντιδράσεις σε άλλα ισχυρά τμήματα του κεφαλαίου, τα οποία αξιώνουν η ιδιωτικοποίηση να γίνει με τη μέθοδο των παραχωρήσεων και όχι της πώλησης.

Σε αυτό το παιχνίδι συμφερόντων προσπαθούν να σύρουν και τους εργαζόμενους του λιμανιού του Πειραιά σε αυτή τη φάση, αλλά και όλων μας, όταν έλθει η σειρά μας. Προσπαθούν να πείσουν ότι «άλλο ιδιωτικοποίηση», «άλλο παραχώρηση», να συσκοτίσουν ότι η ιδιωτικοποίηση με όποια μέθοδο και αν προωθηθεί θα έχει οδυνηρές συνέπειες για τους εργαζόμενους, όπως έγινε με την προβλήτα ΙΙ του Πειραιά, την οποία η COSCO την κατάντησε εργασιακό κάτεργο, με εργαζόμενους χαμηλόμισθους, χωρίς δικαιώματα και συνδικαλιστική εκπροσώπηση.

Οι εργαζόμενοι όμως και τα άλλα φτωχά λαϊκά στρώματα και στην περιοχή τη δική μας, για το λιμάνι μας, πρέπει να κάνουν τα δικά τους σχέδια. Στην προκειμένη περίπτωση ο στόχος πρέπει να είναι «λιμάνια κοινωνική ιδιοκτησία», όπως και «βαπόρια κοινωνική ιδιοκτησία», συνολικά «μεταφορές κοινωνική ιδιοκτησία», για να τεθούν στην υπηρεσία των λαϊκών αναγκών και όχι του κέρδους των επιχειρηματικών ομίλων.

Αυτή είναι η γραμμή πάλης που καλούνται να ακολουθήσουν οι εργαζόμενοι  και στην περιοχή μας,  συμβάλλοντας στην ανασύνταξη και ανάπτυξη του εργατικού, λαϊκού κινήματος που θα βάλει πλώρη για τη λαϊκή ευημερία.

Η συζήτηση που διεξάγεται αυτή την περίοδο από λαλίστατους για το LNG, πρέπει να επεκταθεί και σε όλα τα ζητήματα ανάπτυξης της περιοχής μας όπως αυτά της πρώην ΒΦΛ και ξεπουλήματος του λιμανιού, να πάρουν δηλαδή ξεκάθαρη θέση στο ερώτημα: «ανάπτυξη από ποιόν για ποιόν».

 

ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΟΤΟΛΙΑΣ

ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΠΑΜΘ

Καβάλα 10-6-14

ΑπάντησηΑκύρωση απάντησης

Exit mobile version