Quantcast
Connect with us

ΚΟΣΜΟΣ

Κώστας Υφαντής: Ο απώτερος τουρκικός στόχος

Ο Τούρκος Υπουργός Εξωτερικών ακολουθώντας ένα γνώριμο μοτίβο επαναλαμβάνει ένα επιχείρημα που φαίνεται πλέον να αποτελεί την αιχμή του δόρατος της τουρκικής προσέγγισης στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο: Τα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου και τα Δωδεκάνησα παραχωρήθηκαν στην Ελλάδα με την Συνθήκη της Λωζάνης το 1923 και την Συνθήκη των Παρισίων το 1947 αντίστοιχα, υπό τον όρο ότι θα παραμείνουν αποστρατιωτικοποιημένα. Η Ελλάδα, ισχυρίζεται η Άγκυρα, έχει παραβιάσει την αυτή την πρόβλεψη και ως εκ τούτου η ελληνική κυριαρχία δεν είναι καθόλου αυτονόητη.

Η νομική πτυχή των τουρκικών αιτιάσεων προφανώς και δεν αντέχει σε σοβαρή ανάλυση. Στοιχειώδης γνώση του διεθνούς δικαίου αρκεί για να καταρρεύσουν. Το πρόβλημα είναι ότι η Άγκυρα επικαλείται το διεθνές δίκαιο εντελώς προσχηματικά. Είναι η πολιτική διάσταση που είναι κρίσιμη. Οι τουρκικές θέσεις όπως τις διατυπώνουν – και θα συνεχίσουν να τις διατυπώνουν – τα στελέχη του καθεστώτος Ερντογάν έχουν παρελθόν. Η «εμμονή» με την αναθεώρηση των Συνθηκών διατυπώθηκε από τον ίδιο τον Πρόεδρο Ερντογάν κατά την τελευταία του επίσκεψη στην Αθήνα το 2017. Αυτό που φαίνεται να έχει αλλάξει είναι το πόσο απροκάλυπτα αμφισβητείται η ελληνική κυριαρχία. Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι η ουσία της Τουρκικής στρατηγικής περιγράφεται χωρίς κανένα περιθώριο παρερμηνείας.

Η Άγκυρα επιχειρεί να «εμβολιάσει» τον πάγιο αναθεωρητισμό της με μια νομιμοφανή επίφαση. Στην καρδιά αυτής της στρατηγικής είναι από την μία η διεθνοποίηση της «παραβίασης» των συνθηκών από την Ελλάδα, μία ιδιότυπη «αποδιμεροποίηση» που στόχο έχει να περιγράψει το θέμα ως ζήτημα διεθνούς ασφάλειας στο πλαίσιο του ΟΗΕ και έτσι να αναγκάσει την Αθήνα να αποδεχθεί μια ατζέντα που η Άγκυρα έχει αποτύχει να επιβάλει μέχρι τώρα διμερώς, δηλαδή ότι τα ελληνικά νησιά είτε δεν έχουν δικαιώματα είτε δεν είναι ελληνικά. Παρά την διαχρονική της προσπάθεια να γκριζάρει την ελληνική κυριαρχία στο Αιγαίο, δεν έχει καταφέρει να σύρει την Ελλάδα σε μία διαπραγμάτευση με τέτοιους όρους.

Η επιδίωξη της Τουρκικής διπλωματίας, εδώ και περίπου ένα χρόνο που τίθεται με επιμονή το ζήτημα, είναι να προωθηθεί και μέσω της διεθνοποίησης να επιβληθεί ένα πλαίσιο διαπραγμάτευσης όπου η ελληνική πλευρά θα αποδεχθεί τελικά ως αποτέλεσμα εξαναγκασμού τα όρια υφαλοκρηπίδας και ΑΟΖ που διεκδικεί η Τουρκία και την δεσμευμένη κυριαρχία των νησιών. Και αυτό θα παρουσιαστεί ως μεγάλη τουρκική υποχώρηση.

Η Αθήνα πρέπει να αντιδρά συνεχώς και με συστηματικό τρόπο κονιορτοποιώντας την τουρκική επιχειρηματολογία κυρίως στο επίπεδο του ΟΗΕ και του Συμβουλίου Ασφαλείας. Καλό θα ήταν η ελληνική αντίδραση πέρα από την απαραίτητη ολοκληρωμένη απάντηση στις επιστολές που έχει αποστείλει η Άγκυρα, να περιλαμβάνει μια ηχηρή προληπτική διπλωματική παρέμβαση στο Συμβούλιο Ασφαλείας με στόχο να αναδειχθεί η επιθετική, αναθεωρητική συμπεριφορά της γείτονος. Υπάρχει και ένα ακόμη χειρότερο σενάριο σύμφωνα με το οποίο ο τουρκικός σχεδιασμός δεν στοχεύει σε μία ελληνική υποχώρηση στο ανοιχτό ζήτημα της οριοθέτησης θαλασσίων ζωνών, αλλά στην πλήρη ανατροπή του καθεστώτος στο Αιγαίο. Σε αυτό το σενάριο, η κλιμάκωση της έντασης με πρόσχημα την άρνηση της Αθήνας να συμμορφωθεί δεν αποκλείεται. Η ιστορία αρνείται πεισματικά να αποχωρήσει από το Αιγαίο.

Click to comment

Απάντηση

ΚΟΣΜΟΣ

Φόβοι για την παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα από την κατάρρευση της γέφυρας στη Βαλτιμόρη

Φόβοι για σημαντικές διαταραχές στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα εκφράζονται μετά τη σύγκρουση πλοίου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων με γέφυρα στη Βαλτιμόρη των ΗΠΑ. Το πλοίο Dali προσέκρουσε σε κολόνα στήριξης της γέφυρας Francis Scott Key τις πρώτες πρωινές ώρες της Τρίτης, με αποτέλεσμα να καταρρεύσει. Η γέφυρα κάλυπτε την είσοδο στο λιμάνι της Βαλτιμόρης, το πιο πολυσύχναστο λιμάνι των ΗΠΑ για εξαγωγές αυτοκινήτων και το ένατο πιο πολυσύχναστο συνολικά.

Έξι άνθρωποι αγνοούνται και θεωρούνται νεκροί.

Η αμερικανική ακτοφυλακή ανέστειλε την επιχείρηση έρευνας και διάσωσης και ξεκίνησε αποστολή ανέλκυσης. Το ενδιαφέρον στρέφεται τώρα στην έρευνα για το τι πήγε στραβά, με μια ομάδα εμπειρογνωμόνων για την ασφάλεια των μεταφορών να ελπίζει να επιβιβαστεί στο πλοίο και να ανακτήσει τον καταγραφέα δεδομένων του, σύμφωνα με το BBC.

Aξιωματούχοι δήλωσαν ότι η θαλάσσια κυκλοφορία μέσω του λιμανιού – η οποία πέρυσι ανήλθε σε περισσότερους από 47 εκατομμύρια τόνους ξένου φορτίου – θα ανασταλεί «μέχρι νεωτέρας».

Μιλώντας στο BBC, ο Marco Forgione, γενικός διευθυντής του Ινστιτούτου Εξαγωγών και Διεθνούς Εμπορίου, το οποίο εκπροσωπεί βρετανικές επιχειρήσεις που εμπλέκονται στο διεθνές εμπόριο, δήλωσε ότι η αναστολή θα έχει «σημαντικές επιπτώσεις στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα».

«Πάνω από 750.000 αυτοκίνητα και οχήματα μεταφέρθηκαν μέσω της Βαλτιμόρης τον περασμένο χρόνο», δήλωσε στην εκπομπή The World Tonight του Radio 4.

«Πρόκειται για μεγάλες αμερικανικές μάρκες και του Ηνωμένου Βασιλείου, της ΕΕ, από τη General Motors και τη Ford έως την Jaguar Land Rover, τη Nissan, τη Fiat και την Audi.

«Επιπρόσθετα, η Βαλτιμόρη είναι σημαντικός εξαγωγέας υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) και αυτό θα προκαλέσει επιπλοκές και στη Μεγάλη Βρετανία και στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Περίπου 500.000 τόνοι LNG διακινούνται σε μηνιαία βάση από την Βαλτιμόρη οπότε οι επιπλοκές από αυτό που έχει συμβεί είναι σημαντικές και θα κλιμακωθούν πριν να επανέλθει η κανονική λειτουργία του λιμανιού».

Παράλληλα στο λιμάνι της Βαλτιμόρης εργάζονται 15.000 άτομα, ενώ όσοι επηρεάζονται από τη διακοπή της λειτουργίας του υπολογίζονται σε επιπλέον 140.000.

Μετά την κατάρρευση, η δανέζικη εταιρεία διακίνησης εμπορευμάτων Maersk, φορτίο της οποίας μετέφερε το Dali που έπεσε πάνω στη γέφυρα Francis Scott Key τα ξημερώματα της Τρίτης, ανακοίνωσε ότι «θα αφαιρέσουμε τη Βαλτιμόρη από όλες τις υπηρεσίες μας για το προσεχές διάστημα».

Παράλληλα, εταιρείες που ασχολούνται με το εμπόριο άνθρακα έχουν απευθύνει προειδοποιήσεις για διαταραχή στις εξαγωγές.

Πηγή: Newsbeast.gr

Continue Reading

ΕΠΙΚΑΙΡΑ

Αλλάζει η ώρα την τελευταία Κυριακή του Μαρτίου, πλησιάζει η θερινή | Μία ώρα μπροστά οι δείκτες

Αντίστροφα μετρά ο χρόνος για την αλλαγή της ώρας και το πέρασμα στη θερινή ώρα. Αυτό θα γίνει την τελευταία Κυριακή του Μαρτίου, δηλαδή 31 του μηνός.

Πιο συγκεκριμένα, στις 03:00 τα ξημερώματα οι δείκτες θα γυρίσουν μία ώρα μπροστά, άρα θα χάσουμε μία ώρα… ύπνου. Ωστόσο, θα κερδίσουμε περισσότερες ώρες με το φως του ήλιου.

Σε ανακοίνωσή του, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών αναφέρει: «Σας υπενθυμίζουμε ότι, την Κυριακή 31 Μαρτίου 2024, λήγει η εφαρμογή του μέτρου της χειμερινής ώρας, σύμφωνα με την Οδηγία 2000/84 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 19/01/2001, σχετικά με τις διατάξεις για τη χειμερινή ώρα.

Οι δείκτες των ρολογιών πρέπει να μετακινηθούν μία ώρα μπροστά, δηλαδή από 03:00 π.μ. σε 04:00 π.μ.».

Πηγή: newsbeast.gr

Continue Reading

ΚΟΣΜΟΣ

Σεισμός 3,6 Ρίχτερ στην Κέρκυρα

Σεισμική δόνηση σημειώθηκε το πρωί της Τρίτης 26 Μαρτίου στην Κέρκυρα.

Σύμφωνα με το Γεωδυναμικό Ινστιτούτο Αθηνών ο σεισμός ήταν μεγέθους 3,6 Ρίχτερ με επίκεντρο 33 χιλιόμετρα νότια νοτιοδυτικά των Οθωνών. Το εστιακό βάθος υπολογίζεται στα 6 χιλιόμετρα.

Σημειώνεται ότι χθες και σήμερα έχουν προηγηθεί κι άλλοι σεισμοί μικρότερης έντασης.

Πηγή: newsbomb.gr

Continue Reading
Green logo ENA Club with text ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ

Κατοικία

a house with a green roof and road signs left and right
arrows as a circle symbol of recycling
paint cans
letters AG as logo
gear and tool as logo pavlidis

newsletter



Καιρος

Πρωτοσέλιδα

Χρήσιμα

Δρομολόγια Πλοίων από και προς Καβάλα

Γιατροί ΕΟΠΥΥ ΚΑΒΑΛΑΣ

espa logo

espa_logo_en