Quantcast
Connect with us

ΑΠΟΨΕΙΣ

Η Παρθένος Μαρία σύμφωνα με τα Ιερά Ευαγγέλια και το Ιερό Κοράνι

Στο προηγούμενο άρθρο μου (25/11/2014) με τίτλο «Είναι διαφορετικά πρόσωπα ο ΘΕΟΣ των Χριστιανών και ο ΑΛΛΑΧ των Μωαμεθανών;» στο οποίο δείχθηκε ότι ο ΘΕΟΣ και ο ΑΛΛΑΧ είναι το ίδιο πρόσωπο αλλά με άλλο όνομα (ελληνικό και αραβικό αντίστοιχα), κατέληγα με την φράση:

«Αρκετή φαιά ουσία και μελάνι καταναλώθηκε για να βρεθούν και να προβληθούν αυτά που μας χωρίζουν. Δεν είναι καιρός να αρχίσουμε να βρίσκουμε και να αναδεικνύουμε και αυτά που μας ενώνουν;»

Χρόνια τώρα οι οπαδοί των δύο πίστεων, της χριστιανικής και της ισλαμικής, από την ώρα που γεννιόμαστε, διαποτιζόμαστε και μεγαλώνουμε με την ιδέα ότι ανάμεσα στις δύο πίστεις υπάρχει χάσμα αγεφύρωτο και ότι η μια είναι αντίπαλη της άλλης και ότι πρέπει η μία να εξολοθρεύσει την άλλη. Την αντιπαλότητα αυτή την καλλιέργησαν αυτοί που θέλησαν να εκμεταλλευτούν το θρησκευτικό συναίσθημα των ανθρώπων, για να τους χρησιμοποιήσουν στις μάχες που χρειάζονταν να δώσουν για να κατακτήσουν την πολιτική εξουσία (και φυσικά τα πλούτη και την δόξα που την συνοδεύουν, αυτό να μη το ξεχνάμε). Και το πέτυχαν βασιζόμενοι στην άγνοια του ενός για τα θρησκευτικά πιστεύω του άλλου. Δεχθήκαμε την παραπληροφόρηση που μας παρουσίαζαν ως «θεόπεμπτη αλήθεια» και δεν σκύψαμε εμείς οι ίδιοι, ο ένας στα Ιερά Βιβλία του άλλου για να δούμε τι πραγματικά πιστεύει ο άλλος. Πως όμως να το κάνουμε, όταν μας καλλιέργησαν τον φόβο ότι και μόνο να πιάσουμε στα χέρια μας ο ένας τα Ιερά Βιβλία του άλλου, θα κάνουμε μεγάλο αμάρτημα και θα καταλήξουμε στην κόλαση! Θα πρέπει βέβαια να παραδεχθούμε ότι υπάρχει και μια αντικειμενική δυσκολία στην ανάγνωση αυτών των βιβλίων, γιατί είναι γραμμένα σε γλώσσες που δεν είναι κατανοητές. Τα μεν Ιερά Ευαγγέλια και τα άλλα κείμενα της χριστιανικής πίστης είναι γραμμένα σε μια γλώσσα  που είναι εξέλιξη της αρχαίας ελληνικής, την οποία δυσκολεύονται να καταλάβουν ακόμη και αυτοί που έχουν τα ελληνικά ως μητρική τους γλώσσα, το δε Ιερό Κοράνι και τα άλλα κείμενα της ισλαμικής πίστης είναι γραμμένα στα αραβικά και φυσικά δεν είναι κατανοητά από όσους δεν ξέρουν αραβικά. Έτσι η άγνοια για το τι πραγματικά γράφουν τα βιβλία αυτά άφησε ελεύθερο το πεδίο σε αυτούς που είχαν συμφέρον να σπείρουν τον θρησκευτικό φανατισμό και να στρέψουν τον ένα ενάντια στον άλλο, παρουσιάζοντας επιλεκτικά όσα ήθελαν να προβάλουν και αποσιωπώντας όσα μπορούσαν να χαλάσουν τα σχέδιά τους. Και ο θρησκευτικός φανατισμός τροφοδότησε με την σειρά του τον εθνικό φανατισμό.

Ευτυχώς η σύγχρονη τεχνολογική εξέλιξη, το διαδίκτυο, μας δίνει πλέον την δυνατότητα να έχουμε άμεση πρόσβαση στα βιβλία αυτά μέσω των μεταφράσεών τους στις άλλες γλώσσες. Έτσι μπορούμε να βρούμε αλλά και να ακούσουμε τα Ιερά Ευαγγέλια και το Ιερό Κοράνι στα νέα ελληνικά, στα τουρκικά, στα αλβανικά, στα βουλγαρικά, στα αγγλικά κλπ. και να μάθουμε από πρώτο χέρι τι πραγματικά αναφέρουν. Τότε θα διαπιστώσουμε όλη την παραπληροφόρηση που δεχθήκαμε, η οποία δημιούργησε και το χάσμα που υπάρχει μεταξύ μας. Είναι ελπιδοφόρο το ότι τα τελευταία χρόνια έχει αρχίσει ένας διαθρησκευτικός διάλογος με πρωτοβουλία φωτισμένων ανθρώπων των διαφόρων θρησκειών και σίγουρα αυτό θα μαλακώσει τους ανθρώπους, θα τους κάνει πιο ανεκτικούς στις δοξασίες του άλλου και θα είναι πιο δύσκολο να φανατίζονται και να χρησιμοποιούνται από αυτούς που τους βλέπουν μόνο ως όπλο για την κατάκτηση προσωπικών επιδιώξεων.

Ένα στοιχείο που θα μπορούσε να αποτελέσει σημείο επαφής μεταξύ των οπαδών της χριστιανικής πίστης και των οπαδών της ισλαμικής πίστης είναι η μορφή της Παρθένου Μαρίας.

Είναι πασίγνωστο, ότι για την χριστιανική πίστη η Παρθένος Μαρία είναι ένα από τα πιο σημαντικά και σεβάσμια πρόσωπα. Ο λόγος είναι ότι αυτή έφερε στον κόσμο τον Ιησού Χριστό και μάλιστα με τρόπο υπερφυσικό, χωρίς δηλ. να έρθει σε επαφή με άνδρα, αλλά με την επέμβαση του Θεού. Γι΄ αυτό και ονομάζεται Παρθένος. Αυτό όμως που ελάχιστοι γνωρίζουν, είναι ότι και στην ισλαμική πίστη η Παρθένος Μαρία (Μαριάμ στα αραβικά) είναι ένα εξίσου σημαντικό και σεβάσμιο πρόσωπο και μάλιστα για τον ίδιο ακριβώς λόγο: ότι έφερε στον κόσμο τον Ιησού Χριστό (Ισά Μεσίχ στα αραβικά) χωρίς να έρθει σε επαφή με άνδρα, αλλά με την επέμβαση του Θεού (Αλλάχ στα αραβικά).

Στην χριστιανική πίστη τα γεγονότα που σχετίζονται με την Παρθένο Μαρία και την γέννηση του Ιησού περιέχονται στο 1ο κεφάλαιο του Ιερού Ευαγγελίου του Λουκά. Στα Ιερά Ευαγγέλια ο Ιησούς αναφέρεται ως «Ιησούς Χριστός». Η λέξη «χριστός» είναι αρχαία ελληνική και σημαίνει «αυτός που έχει δεχθεί το χρίσμα», το δε «χρίσμα» είναι το λάδι με το οποίο αλείφονταν κάποιος κατά την ανάληψη ενός αξιώματος (π.χ.αρχιερέας ή βασιλιάς). Οι προφήτες θεωρούνταν ότι είχαν χριστεί και αυτοί αλλά μεταφορικά: όχι με λάδι αλλά με το πνεύμα του Θεού. Στις εβραϊκές προφητείες αυτός που είχε χριστεί με το πνεύμα του Θεού λέγονταν «Μασιάχ». Το «Μασιάχ» αποδόθηκε στα ελληνικά και με το «Μεσσίας». Η ζωή και η διδασκαλία του Ιησού Χριστού περιγράφονται στα 4 Ιερά Ευαγγέλια (του Ματθαίου, του Λουκά, του Μάρκου και του Ιωάννη) και σύμφωνα με την χριστιανική πίστη τα υπαγόρευσε στους Ευαγγελιστές ο Θεός. Ο ίδιος ο Ιησούς δεν άφησε γραπτά κείμενα.

Στην ισλαμική πίστη τα γεγονότα που σχετίζονται με την γέννηση του Ιησού αναφέρονται στο 3ο κεφάλαιο του Ιερού Κορανίου. Το Ιερό Κοράνι αποτελείται από 114 κεφάλαια που ονομάζονται Σούρες και σύμφωνα με την ισλαμική πίστη αποκαλύφθηκαν στον Προφήτη Μωάμεθ από τον Θεό (Αλλάχ στα αραβικά) κατά την διάρκεια 23 χρόνων. Κάθε Σούρα αποτελείται από πολλούς στίχους. Οι πρώτοι οπαδοί του Μωάμεθ διδάχθηκαν τις Σούρες από τον Μωάμεθ προφορικά. Μετά τον θάνατο του, οι οπαδοί του τις συγκέντρωσαν και τις κατέγραψαν. Αυτή η καταγραφή είναι το Ιερό Κοράνι. Στο Ιερό Κοράνι ο Θεός αναφέρεται ως Αλλάχ, από το αραβικό «Αλ-Ιλάχ» που σημαίνει «Ο Θεός» («Αλ» είναι το άρθρο «Ο» και «Ιλάχ» είναι η λέξης «Θεός»). Οι πολυθεϊστές άραβες πριν να ασπαστούν την πίστη στον Θεό της Βίβλου πίστευαν σε πολλούς «ιλάχ». Για να διακρίνουν Αυτόν τον Ένα και Μοναδικό «Ιλάχ» από τους άλλους «ιλάχ», τον ονόμασαν «Αλ-Ιλάχ» δηλ «Ο Θεός», από το οποίο προήλθε το Αλλάχ. Στο Ιερό Κοράνι η Μαρία αναφέρεται ως Μαριάμ, ο δε Ιησούς Χριστός αναφέρεται ως Ισά Μεσίχ, που είναι η απόδοση στα αραβικά του «Γεσούα Μασιάχ» που σημαίνει «Ιησούς Χριστός» (Γεσουά=Ιησούς και Μασιάχ=Χριστός ή Μεσσίας).

Στο άρθρο αυτό θα γίνει η παρουσίαση των γεγονότων που σχετίζονται με το θαύμα της γέννησης του Ιησού Χριστού όπως αναφέρονται στα Ιερά Ευαγγέλια και στο Ιερό Κοράνι. Έτσι θα δοθεί η ευκαιρία στους πιστούς της μιας πλευράς να γνωρίσουν τι λένε οι Ιερές Γραφές της άλλης.

Ας δούμε πρώτα πως περιγράφεται αυτό το θαύμα στα Ιερά Ευαγγέλια. Η περιγραφή γίνεται στους στίχους 26 έως 38 του 1ου Κεφαλαίου του Ευαγγελίου του Λουκά. Το κείμενο παρατίθεται από την μετάφραση στα νέα ελληνικά της Ιεράς Μητρόπολης Θεσσαλονίκης, και η οποία υπάρχει αναρτημένη στο διαδίκτυο.

«26. Τον έκτο μήνα της εγκυμοσύνης της Ελισάβετ, ο Θεός έστειλε τον άγγελο Γαβριήλ στην πόλη της Γαλιλαίας Ναζαρέτ,

  1. σε μία παρθένο, που ήταν αρραβωνιασμένη με κάποιον που λεγόταν Ιωσήφ και προερχόταν από τη γενιά του Δαυίδ. Η παρθένος λεγόταν Μαριάμ.
  2. Παρουσιάστηκε λοιπόν σ΄ αυτήν ο άγγελος και της είπε: “Χαίρε εσύ, η προικισμένη με την χάρη του Θεού! Ο Κύριος είναι μαζί σου. Ευλογημένη απ΄ τον Θεό είσαι εσύ, περισσότερο απ΄ όλες τις γυναίκες”.
  3. Εκείνη μόλις τον είδε ταράχθηκε με τα λόγια του και προσπαθούσε να εξηγήσει τι σήμαινε ο χαιρετισμός αυτός.
  4. Ο άγγελος της είπε: “Μη φοβάσαι, Μαριάμ, ο Θεός σου έδωσε τη χάρη του,
  5. θα μείνεις έγκυος, θα γεννήσεις γιό και θα τον ονομάσεις Ιησού.
  6. Αυτός θα γίνει μέγας και θα ονομαστεί Υιός του Υψίστου. Σ΄ αυτόν θα δώσει ο Κύριος ο Θεός τον θρόνο του Δαυίδ του προπάτορά του.
  7. Θα βασιλέψει για πάντα στους απογόνους του Ιακώβ και η βασιλεία του δεν θα έχει τέλος”.
  8. Η Μαριάμ τότε ρώτησε τον άγγελο· “Πως θα μου συμβεί αυτό, αφού εγώ δεν έχω συζυγικές σχέσεις με κανέναν άνδρα;»
  9. Ο άγγελος της απάντησε· “Το Άγιο Πνεύμα θα έρθει επάνω σου και θα σε καλύψει η δύναμη του Θεού. Γι΄ αυτό και το άγιο παιδί που θα γεννήσεις θα ονομαστεί Υιός του Θεού.
  10. Μάθε ακόμα ότι η συγγενής σου Ελισάβετ συνέλαβε γιό στα γηρατειά της. Έτσι, αυτή που την αποκαλούσαν στείρα, τώρα βρίσκεται στον έκτο μήνα της εγκυμοσύνης.
  11. Για τον Θεό τίποτα δεν είναι ακατόρθωτο”.
  12. Η Μαριάμ τότε είπε: “Είμαι μια δούλη του Κυρίου. Ας γίνει το θέλημά του σε μένα όπως μου το είπες”. Και έφυγε από αυτήν ο άγγελος.»

 Ας δούμε τώρα και την περιγραφή του θαύματος στο Ιερό Κοράνι. Η περιγραφή γίνεται στους στίχους 42 έως 52 της Σούρας 3. Το κείμενο παρατίθεται από την μετάφραση στα νέα ελληνικά που έγινε από το «ΣΥΓΚΡΟΤΗΜΑ ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΙΑ ΦΑΧΝΤ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΤΥΠΩΣΗ ΤΟΥ ΙΕΡΟΥ ΚΟΡΑΝΙΟΥ» και η οποία υπάρχει αναρτημένη στο διαδίκτυο. Οι λέξεις μέσα σε παρένθεση δεν υπάρχουν στο αραβικό κείμενο αλλά είναι επεξηγήσεις του μεταφραστή.   

«42. Κοίτα! Οι άγγελοι είπαν: “Ω! Μαριάμ! Ο ΑΛΛΑΧ σε διάλεξε και σ’ εξάγνισε, προτιμώντας σε ανάμεσα απ’ όλες τις γυναίκες των εθνών.

  1. “Ω! Μαριάμ! Να υπακούς πάντοτε στον Κύριό σου, να υποτάσσεσαι σ’ Αυτόν, να προσεύχεσαι μαζί με αυτούς που προσεύχονται σ’ Αυτόν.
  2. Αυτό είναι ένα μέρος απ τις αποκαλύψεις των μυστηρίων που σου φανερώνουμε (Ω, Απόστολε!) αποκαλύπτοντας σε σένα. Δεν ήσουν μαζί τους όταν έριχναν κλήρο με τα βέλη τους, για να δουν ποιός απ’ αυτούς θ’ αναλάμβανε τη φροντίδα της Μαριάμ κι ούτε ακόμη ήσουν μαζί τους όταν φιλονικούσαν (γι’ αυτό).
  3. Κοίτα! Οι άγγελοι είπαν: “Ω Μαριάμ! Ο ΑΛΛΑΧ σου αναγγέλλει ευχάριστα νέα μ’ ένα Λόγο του, το όνομά του θα είναι Ισά Μεσίχ (Ιησούς Χριστός), το παιδί της Μαριάμ, θα τύχει δε μεγάλης τιμής σ’ αυτόν τον κόσμο και στο μελλοντικό, και σύντροφος μ’ εκείνους που βρίσκονται πολύ κοντά στον ΑΛΛΑΧ..
  4. “Θα μιλάει στους ανθρώπους απ’ τη παιδική του ηλικία κι όταν γίνει ώριμος (άνδρας). Και θα ανήκει στην συντροφιά εκείνων που κάνουν το καλό”.
  5. Κι εκείνη ρώτησε: “Ω! Κύριέ μου! Πώς είναι δυνατό ν’ αποχτήσω παιδί, ενώ κανείς άνδρας δεν με πλησίασε;” Είπε: “Έτσι θα γίνει, ο ΑΛΛΑΧ δημιουργεί ό,τι θελήσει. Όταν σχεδιάσει κάτι, διατάζει και λέγει, “Γεννηθήτω” και γίνεται.

48.”Και θα του διδάξει (ο ΑΛΛΑΧ) το Βιβλίο (ή τη γραφή) τη Σοφία, τον Νόμο και το Ευαγγέλιο.

  1. “Και (θα ορίσει αυτόν) έναν απόστολο για τα Παιδιά του Ισραήλ (λέγοντας): “Έχω έρθει σε σας με Σημάδι απ’ τον Κύριό σας, απ’ τη λάσπη (όπως είναι), θα φτιάξω για σας τη μορφή του πτηνού θα φυσήξω σ’ αυτό και με την άδεια του ΑΛΛΑΧ θα πάρει ζωή, θα θεραπεύσω τους εκ γενετής τυφλούς και τους λεπρούς και με την άδεια του ΑΛΛΑΧ θ’ αναστήσω τους πεθαμένους και θα σας φανερώσω ο.τι θα τρώτε κι ό,τι θα αποθηκεύετε στα σπίτια σας. Μέσα σ’ αυτά υπάρχει Σημάδι για σας, αν πραγματικά πιστεύετε.

Οι ομοιότητες των δύο αποσπασμάτων είναι εντυπωσιακές. Ας τις δούμε αναλυτικά:

1 Ο Θεός/Αλλάχ κάνει την Μαριάμ να είναι ξεχωριστή ανάμεσα σε όλες τις γυναίκες του κόσμου:

Ιερό Ευαγγέλιο: «28. Παρουσιάστηκε λοιπόν σ΄ αυτήν ο άγγελος και της είπε: “Χαίρε εσύ, η προικισμένη με την χάρη του Θεού! Ο Κύριος είναι μαζί σου. Ευλογημένη απ΄ τον Θεό είσαι εσύ, περισσότερο απ΄ όλες τις γυναίκες”.»

 Ιερό Κοράνι: «42. Κοίτα! Οι άγγελοι είπαν: “Ω! Μαριάμ! Ο ΑΛΛΑΧ σε διάλεξε και σ’ εξάγνισε, προτιμώντας σε ανάμεσα απ’ όλες τις γυναίκες των εθνών.»

 

  1. Η Μαριάμ είναι ξεχωριστή γιατί την διάλεξε ο Θεός/Αλλάχ για να φέρει στον κόσμο ένα παιδί που θα δοξαστεί, θα λέγεται Ιησούς/Ισά, και θα είναι ο αναμενόμενος Μεσσίας/Μεσίχ των Γραφών:

 

Ιερό Ευαγγέλιο: «30. Ο άγγελος της είπε: “Μη φοβάσαι, Μαριάμ, ο Θεός σου έδωσε τη χάρη του,

  1. θα μείνεις έγκυος, θα γεννήσεις γιό και θα τον ονομάσεις Ιησού.»
  2. Αυτός θα γίνει μέγας και θα ονομαστεί Υιός του Υψίστου. Σ΄ αυτόν θα δώσει ο Κύριος ο Θεός τον θρόνο του Δαυίδ του προπάτορά του.
  3. Θα βασιλέψει για πάντα στους απογόνους του Ιακώβ και η βασιλεία του δεν θα έχει τέλος”.»

 

Ιερό Κοράνι: «45. Κοίτα! Οι άγγελοι είπαν: “Ω Μαριάμ! Ο ΑΛΛΑΧ σου αναγγέλλει ευχάριστα νέα μ’ ένα Λόγο του, το όνομά του θα είναι Ισά Μεσίχ (Ιησούς Χριστός), το παιδί της Μαριάμ, θα τύχει δε μεγάλης τιμής σ’ αυτόν τον κόσμο και στο μελλοντικό, και σύντροφος μ’ εκείνους που βρίσκονται πολύ κοντά στον ΑΛΛΑΧ.»

 

  1. Ο Ιησούς Χριστός/Ισά Μεσίχ γεννήθηκε χωρίς φυσικό πατέρα, αλλά με τρόπο θαυματουργό με την δύναμη του Θεού/Αλλάχ.

 

Ιερό Ευαγγέλιο: «34. Η Μαριάμ τότε ρώτησε τον άγγελο· “Πως θα μου συμβεί αυτό, αφού εγώ δεν έχω συζυγικές σχέσεις με κανέναν άνδρα;»

  1. Ο άγγελος της απάντησε· “Το Άγιο Πνεύμα θα έρθει επάνω σου και θα σε καλύψει η δύναμη του Θεού. Γι΄ αυτό και το άγιο παιδί που θα γεννήσεις θα ονομαστεί Υιός του Θεού.
  2. Μάθε ακόμα ότι η συγγενής σου Ελισάβετ συνέλαβε γιό στα γηρατειά της. Έτσι, αυτή που την αποκαλούσαν στείρα, τώρα βρίσκεται στον έκτο μήνα της εγκυμοσύνης.
  3. Για τον Θεό τίποτα δεν είναι ακατόρθωτο”.

 Ιερό Κοράνι Σούρα 3: «47. Κι εκείνη ρώτησε: “Ω! Κύριέ μου! Πώς είναι δυνατό ν’ αποχτήσω παιδί, ενώ κανείς άνδρας δεν με πλησίασε;” Είπε: “Έτσι θα γίνει, ο ΑΛΛΑΧ δημιουργεί ό,τι θελήσει. Όταν σχεδιάσει κάτι, διατάζει και λέγει, “Γεννηθήτω” και γίνεται.»

 Ιερό Κοράνι Σούρα 19: «91. Και (θυμήσου) αυτήν που φύλαξε την αγνότητά της. Εμφυσήσαμε μέσα της από το Πνεύμα Μας (με τον άγγελο) και κάναμε αυτήν και τον γιο της ένα (άξιο θαυμασμού) Σημείο για όλους τους λαούς.»

 Πως όμως από αυτές τις ομοιότητες κατέληξαν οι δύο πίστεις να «τρώγονται» μεταξύ τους; Εδώ αρχίζει μια άλλη μεγάλη ιστορία, που όμως θα την αναπτύξουμε σε επόμενο άρθρο, γιατί το σημερινό έχει ως θέμα την Παρθένο Μαρία.

 

του Τριαντάφυλλου Σφυρή, Πολιτικού Μηχανικού

(tsfiris@gmail.com – 6976609059)

Ξάνθη 25/11/2014

 

 

Click to comment

Απάντηση

ΑΠΟΨΕΙΣ

Τα social media δεν κερδίζουν εκλογές

* Γράφει ο Αντώνης Μουντάκης

Στις εκλογές του 2019 ένας καλός φίλος ήταν υποψήφιος δημοτικός σύμβουλος στα Χανιά και καθώς τον έβλεπα να απουσιάζει (κυριολεκτικά) από παντού, διερωτήθηκα αν έχει αποσύρει την υποψηφιότητα του ή αν έχει παραδώσει τα όπλα και -απογοητευμένος- εγκατέλειψε τον προεκλογικό αγώνα.

Τον πήρα λοιπόν τηλέφωνο και βγήκαμε για καφέ (να τον δει και… θεού πρόσωπο) και, αφού του κατέθεσα τον προβληματισμό μου, έμεινα κυριολεκτικά άφωνος μ’ αυτά που μου είπε… «Εγώ φίλε, όχι μόνο θα
εκλεγώ σίγουρα, αλλά θα είμαι κι από αυτούς που θα πάρουν τους περισσότερους σταυρούς. Θα το δεις…!» Δεν πίστευα στ’ αυτιά μου, αλλά δεν μπόρεσα να συγκρατηθώ και αποφάσισα να φρενάρω την υπεραισιοδοξία του φίλου μου.

«Καλά ρε συ, είσαι απών από παντού, δεν κυκλοφορείς σχεδόν καθόλου, στο ραδιόφωνο δεν βγαίνεις όπως πολλοί υποψήφιοι, ούτε σε εφημερίδες δημοσιοποιείς την υποψηφιότητα σου, πως θα εκλεγείς;», του απάντησα με ύφος λίγο επιθετικό, όπως μου επιτρέπει η μακροχρόνια φιλία μας.

«Τι να τα κάνω εγώ αυτά που μου τρώνε τσάμπα τον χρόνο και κοστίζουν κιόλας! Εγώ προβάλλομαι από το Facebook που με βλέπουν χιλιάδες άτομα και είναι και τσάμπα! Ξέρεις πόσα likes μαζεύει κάθε ανάρτηση μου;», ήταν η τσεκουράτη απάντηση του φίλου μου. Τόσο τσεκουράτη ήταν που δεν μου επέτρεψε να συνεχίσω την συζήτηση επί του θέματος κι έτσι περιοριστήκαμε στα «περί ανέμων και υδάτων». Το μόνο που του είπα, λίγο πριν αποχαιρετιστούμε, ήταν να ξανασκεφτεί τον τρόπο που προβάλλει την υποψηφιότητα του, όχι γιατί δεν θα το βοηθήσει ΚΑΙ το Facebook, αλλά γιατί ΑΠΟ ΜΟΝΟ ΤΟΥ δεν είναι ικανό να του εξασφαλίσει την εκλογή. Κούνησε το κεφάλι του και μόνο που δεν μου θύμισε την κούνια που με κούναγε…

Πέρασαν οι μέρες και φτάσαμε στη βραδιά των εκλογών. Τον πήρα τηλέφωνο πολλές φορές, αλλά απάντηση δεν πήρα. Κι εκεί που έβλεπα τη σταυροδοσία των υποψήφιων δημοτικών συμβούλων, μια κρυάδα την ένιωσα. Ο φίλος μου μετά βίας είχε ξεπεράσει τους 100 σταυρούς, όσο για την σειρά κατάταξης, ας μην το συζητάμε. Απογοητευτική… Τον ξαναείδα μετά από αρκετό καιρό και από τότε δεν συζητήσαμε ποτέ ξανά για εκείνες τις εκλογές. Δυστυχώς και ο φίλος μου πάτησε την πεπονόφλουδα που λέγεται μέσα κοινωνικής δικτύωσης, την οποία δυστυχώς πάτησαν πολλοί σ’ εκείνες τις εκλογές, όπως -απ’ ότι διαπιστώνω- την πατάνε αρκετοί και κατά την τρέχουσα προεκλογική περίοδο. Κατ’ αρχήν οι υποψήφιοι θα πρέπει να γνωρίζουν ότι ένα μεγάλο μέρος – κυρίως των νέων 18-30 ετών- έχουν μετακομίσει σχεδόν αποκλειστικά στο Instagram και στο Tik Tok και δεν θυμούνται ούτε τους κωδικούς του Facebook.

Δεύτερον, το Facebook, το τελευταίο δεκάμηνο έχει «φρενάρει» την ευρεία προβολή των αναρτήσεων κι ενώ εσύ πιστεύεις ότι σε βλέπουν οι πάντες, το κοινό σου έχει περιοριστεί δραματικά. Επίσης, όσοι μετράνε τα likes, καλό θα ήταν κατ’ αρχήν να διαπιστώσουν αν εκείνοι που τα κάνουν ψηφίζουν στον ίδιο Δήμο, ενώ υπάρχουν και πάρα πολλοί που κάνουν like και εύχονται «καλή επιτυχία» στους πάντες! Και φυσικά, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι ένα μεγάλο ποσοστό πολιτών -και μάλιστα αυτών που είναι πολιτικοποιημένοι και πάνε σίγουρα στις κάλπες- είτε δεν διαθέτει προφίλ στο Facebook είτε -αν διαθέτει- μπαίνει ελάχιστα έως καθόλου.

Αναμφισβήτητα τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης αποτελούν το νέο πεδίο, πέραν των παραδοσιακών μέσων, όπου η πολιτική βρήκε εδώ και μερικά χρόνια πρόσφορο έδαφος για τη διεξαγωγή του δημόσιου διαλόγου. Ειδικά τα τελευταία 15 χρόνια έχουν γίνει τεράστια βήματα για τη μετατόπιση του πολιτικού διαλόγου από τους παραδοσιακούς τρόπους, προς τα social media. Μπορούν όμως τα social media να «εκλέξουν» βουλευτή, δήμαρχο ή δημοτικό σύμβουλο; Στο ερώτημα αυτό απαντούν άνθρωποι που έχουν ασχοληθεί πολύ με την επικοινωνία.   «Δεν μπορούν από μόνα τους»

Όπως η δρ. Χριστιάνα Καραγιάννη, Λέκτορας με ειδικότητα «Μέσα Επικοινωνίας και Πολιτισμικές Μελέτες» στο Τμήμα Δημοσιογραφίας, Επικοινωνίας και ΜΜΕ του Πανεπιστημίου Frederick, η οποία τονίζει:

«Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μπορούν να παίξουν όντως ρόλο σε μια εκλογική αναμέτρηση αλλά ίσως όχι με τον τρόπο που οι περισσότεροι νομίζουν. Αδιαμφισβήτητα μπορούν να αποτελέσουν ένα εργαλείο προώθησης (προβολής) για τους υποψηφίους σε περίοδο εκλογών που μπορεί να τους βοηθήσει να κερδίσουν ψήφους. Θεωρώ πως δεν μπορούν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, από μόνα τους, να παίξουν τόσο καθοριστικό ρόλο σε οποιεσδήποτε εκλογές, τουλάχιστον όχι ακόμη, ώστε να υπερισχύσουν αυτής της κουλτούρας και να καθορίσουν απόλυτα την εκλογή κάποιου υποψηφίου».

«Ιδανικός ο συνδυασμός»

«Tα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι ένα σημαντικό εργαλείο για τον υποψήφιο δήμαρχο, ακόμη και για κάποιον που είναι υποψήφιος δημοτικός σύμβουλος, που θέλει να απευθυνθεί σε εν δυνάμει ψηφοφόρους», σημειώνει ο βραβευμένος σε θέματα πολιτικής επικοινωνίας και εκλογών Γεράσιμος Ζαγορίτης, προσθέτοντας όμως πως «οποιοσδήποτε σας πει ότι μπορεί κάποιος να εκλεγεί μόνο μέσα από το διαδίκτυο σας λέει ψέματα. Ο υποψήφιος, όμως, που εκμεταλλεύεται τις δυνατότητες της τεχνολογίας και τις συνδυάζει σωστά με άλλες παραδοσιακές μορφές εκστρατείας (εφημερίδες, ραδιόφωνα, προσωπικές επαφές) είναι σίγουρο ότι έχει σημαντικό πλεονέκτημα».

Το «like» δεν σημαίνει ψήφο

«Εγώ αυτό που λέω πάντα είναι ότι το ‘like’ δεν είναι ψήφος» λέει ο ιδρυτής της Ierax Analytix Χάρης Λαλάτσης. Και εξηγεί «γιατί μπορεί εγώ ως πολιτικός να εμφανίζομαι πάρα πολύ συχνά στα social media.

Αλλά το θέμα είναι εάν αυτοί που θα πάνε να ψηφίσουν, πρώτον είναι στα social media κι αν επηρεάζονται πραγματικά από αυτά. Δηλαδή η νέα γενιά, οι άνθρωποι κάτω των 30 χρόνων δεν πηγαίνουν να ψηφίσουν όσο οι πολίτες άνω των 50 χρόνων. Άρα πολλές φορές ίσως αξίζει πολύ περισσότερο το κλασσικό να πάω μια επίσκεψη στη λαϊκή αγορά ή σε ένα ΚΑΠΗ και να σφίξω χέρια από το να κάνω ένα post στα social media και να πάρω 400 ‘likeς’. Γιατί μπορεί να πάρω ‘likeς’ αλλά αυτά δεν σημαίνουν ψήφο. Γιατί πολύ πιθανόν αυτό το νεανικό κοινό να μην πάει να ψηφίσει την Κυριακή».

*Ο Αντώνης Μουντάκης είναι δημοσιογράφος – εκδότης της εφημερίδας «Νέοι Ορίζοντες Κρήτης» και Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Ιδιοκτητών Επαρχιακού Τύπου.

Continue Reading

MEDIA

Έμφυλη Βία: Γυναικοκτονία

Ως γυναικοκτονία μπορούμε να πούμε ότι είναι ότι χειρότερο μπορεί να λάβει χώρα, ως βία κατά των γυναικών.  Η γενική έννοια της γυναικοκτονίας παραπέμπει στη δολοφονία μιας γυναίκας ή ενός κοριτσιού εξαιτίας του φύλου τους. Με τη Διακήρυξη της Βιέννης για τις Γυναικοκτονίες  ο ΟΗΕ, αναγνώρισε διαφορετικά είδη γυναικοκτονίας, όπως: η δολοφονία γυναίκας ως αποτέλεσμα συντροφικής βίας, ο βασανισμός και η δολοφονία γυναίκας ως αποτέλεσμα μισογυνισμού,  η δολοφονία γυναικών και κοριτσιών εξαιτίας του σεξουαλικού προσανατολισμού τους και της ταυτότητας φύλου, και άλλες περιπτώσεις  γυναικοκτονίας οι οποίες συνδέονται με  το οργανωμένο έγκλημα, εμπόρους ναρκωτικών, ή την εμπορία γυναικών και κοριτσιών.

Ο όρος γυναικοκτονία, έρχεται από παλιά, όταν το 1976 τον κατέγραψε η κοινωνιολόγος Diana E. H. Russel, ορίζοντας έτσι το εγκληματολογικό και ανθρωπολογικό αυτό φαινόμενο. Ο όρος «γυναικοκτονία» έγινε ευρέως γνωστός και υιοθετήθηκε από την εγκληματολογία μετά το 1992, έπειτα από μία συλλογή δεδομένων  που επιμελήθηκαν από κοινού η εγκληματολόγος Jill Radford,  και η κοινωνιολόγος  Diana. H. Russel.

Τα συστήματα συλλογής δεδομένων, ποικίλλουν σε μεγάλο βαθμό από το ένα κράτος μέλος της ΕΕ στο άλλο, καθώς βασίζονται σε διάφορες πηγές. Για την Ελλάδα τα δεδομένα τα έχουμε από την Ελληνική Αστυνομία και εφόσον αυτά δημοσιοποιούνται. Έτσι υπολογίζεται ότι στην Ευρώπη το 30% των γυναικών ή / και κοριτσιών, που έχουν πέσει θύμα ανθρωποκτονίας, δολοφονούνται από πρόθεση από τον ερωτικό σύντροφο.

‘Όταν μιλάμε για ερωτικό σύντροφο, εννοούμε  τον  πρώην ή νυν σύζυγος ή σύντροφος, ανεξάρτητα από το αν ο δράστης μοιράζεται ή μοιραζόταν κατά το παρελθόν την ίδια στέγη με το θύμα. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Αστυνομίας στην Ελλάδα,  το 2017,  το 35 % ήταν θύματα ανθρωποκτονίας που σχετιζόταν με ενδοοικογενειακή βία.

Ένα σημαντικό θέμα που έχει προκύψει, ώστε να επανασχεδιαστεί η νομοθεσία για να υπάρχει σημαντική αντιμετώπιση του προβλήματος, είναι η κατανόηση του προβλήματος ως προς την φύση του και την συχνότητά του, όπως επίσης και το κίνητρο της δολοφονίας.

Εάν γυρίσουμε λίγο το χρόνο προς τα πίσω, θα θυμόμαστε τα στυγερά εγκλήματα – γυναικοκτονίες  που διαπράχτηκαν στην Ελλάδα,  στο τέλος του 2018 και στην αρχή του 2019, και συγκεκριμένα  για το βιασμό και την γυναικοκτονία της Ελένης Τοπαλούδη στη Ρόδο, από δύο νεαρούς άντρες με τους οποίους αρνήθηκε να συνευρεθεί ερωτικά, και τη δολοφονία της Αγγελικής Πέτρου στην Κέρκυρα, από τον πατέρα της, ο οποίος δεν ενέκρινε  τη σχέση που είχε με άνδρα από το Αφγανιστάν.

Συνοπτικά τα τελευταία 5 έτη, έχουμε αντίστοιχα από το έτος 2019, μέχρι και σήμερα, κατά έτος αντίστοιχα: 17, 19, 31, 26, 15, 6, με τελευταία την περίπτωση,  της 28ης έξω από το Αστυνομικό Τμήμα των Αγίων Αναργύρων και την στυγερή δολοφονίας της από τον πρώην σύντροφό της.

Παγκοσμίως,  κάθε  μέρα, σε όλο τον κόσμο, δολοφονούνται 137 γυναίκες, κατά μέσο όρο, από (πρώην ή νυν) συζύγους ή συντρόφους ή από κάποιο μέλος της οικογένειας τους, ενώ το 2017,  ένα ποσοστό  58% διαπράχθηκε από (πρώην ή νυν) συζύγους ή συντρόφους ή μέλη της οικογένειας τους, με βάση τα στοιχεία  του Γραφείου των Ηνωμένων Εθνών για τα Ναρκωτικά και το Έγκλημα (UNODC).

Σύμφωνα με στοιχεία της ΕΕ το 22% των γυναικών, έχει πέσει θύμα, σωματικής ή / και σεξουαλικής βίας. Οι χώρες με τα μεγαλύτερα ποσοστό  γυναικοκτονιών,  είναι η Αργεντινή, το Ελ Σαλβαδόρ, η Ινδία, η Ονδούρα και το Μεξικό, ενώ υψηλά ποσοστά καταγράφονται και στη Γουατεμάλα, την Κολομβία, τη Βραζιλία, τη Ρωσία και τη Νότια Αφρική.  Επιπλέον, με βάση τα στοιχεία του Ευρωπαϊκού Ινστιτούτου για την Ισότητα των Φύλων, EIGE:

  • Στην Βρετανία, κάθε τρεις μέρες δολοφονείται μία γυναίκα
  • Στη Σουηδία, κάθε δέκα μέρες κακοποιείται μέχρι θανάτου από το σύζυγο ή σύντροφό της
  • Στην Ισπανία, μία γυναίκα δολοφονείται κάθε τέσσερεις μέρες, περίπου 100 τον χρόνο
  • Στην Γαλλία, μία γυναίκα δολοφονείται κάθε πέντε μέρες εξαιτίας κακοποίησης στο σπίτι
  • Στην Ελλάδα, την Πέμπτη 11/04/2024, καταγράφηκαν 103 περιστατικά, έγιναν 43 συλλήψεις με αυτόφωρη διαδικασία, ενώ 3 θύματα ζήτησαν να μεταφερθούν σε κατάλυμα, με την πλειονότητα των περιστατικών να έγιναν στη Αττική, και συγκεκριμένα έγιναν 47 καταγγελίες και 17 συλλήψεις.
  • Επίσης δημιουργήθηκε νέα πλατφόρμα, με το όνομα stop-bulling.gov.gr,  για την δημιουργία καταγγελιών φαινομένων bulling στα σχολεία, όπου γονείς και μαθητές, μπορούν να καταγράψουν τα φαινόμενα βίας όπου πέφτουν στην αντίληψή τους, ή είναι οι ίδιοι θύματα σχολικού εκφοβισμού
  • Επίσης με τα τελευταία στατιστικά στοιχεία της ΕΛ.ΑΣ. κάθε 45 λεπτά η αστυνομία δέχεται μία καταγγελία για ενδοοικογενειακή βία, ενώ 270 γυναίκες χρησιμοποίησαν το panic button

Βέβαια δεν θα πρέπει να παραλείπουμε και την δημιουργία  ειδικών διαμορφωμένων χώρων  που θα λειτουργούν ως safe houses, για την βραχυπρόθεσμη ασφαλή φιλοξενία γυναικών – θυμάτων ενδοοικογενειακής βίας, καθώς και μελών της οικογένειάς  τους, σε όλη την επικράτεια. Χώροι οι οποίοι θα φυλάσσονται από την ΕΛ.ΑΣ., ενώ σε συνεργασία με τις δομές του Υπουργείου Οικογένειας και Κοινωνικής Συνοχής, την Τοπική Αυτοδιοίκηση και άλλους φορείς, θα παρέχεται κάθε είδους βοήθεια και στήριξη.

 

 

 

 

 

 

Continue Reading

MEDIA

Έμφυλη Βία: Σεξισμός, άγνοια ή παρανόηση

Πολλές φορές έχουμε ακούσει σε συνομιλίες, να αποκαλούν τον συνομιλητή σε μια συζήτηση σεξιστή. Αυτοί όμως που χρησιμοποιούν αυτήν την λέξη , γνωρίζουν την έννοια αυτής, ή πολύ περισσότερο, ποια είναι τα χαρακτηριστικά ενός ατόμου με σεξιστική συμπεριφορά, πιο άτομο είναι πραγματικά σεξιστής και τη συνεπάγεται άραγε αυτή η συμπεριφορά στο άτομο – θύμα που είναι αποδέκτης αυτής της συμπεριφοράς. Τη να εννοούμε άραγε όταν αναφέρουμε αυτή την λέξη;  Γνωρίζουμε άραγε  τις προεκτάσεις αυτής, αλλά και της επιπτώσεις που μπορεί να έχει η αβίαστη χρήση αυτής της λέξης

Με τον όρο Σεξισμό, εννοούμε,  κάθε έκφραση ή πράξη, λέξη, ή χειρονομία,  η οποία βασίζεται στην ιδέα ότι κάποια άτομα, πιο συχνά γυναίκες, είναι κατώτερα από άλλα. Αυτό προκύπτει  στην πεποίθηση ότι κάποια  άτομα, εξαιτίας του φύλου τους, ή της κοινωνικότητάς τους,  είναι διαφορετικά και συνήθως είναι τα ποιο ευάλωτα και τα πιο αδύναμα άτομα. Σε περισσότερο βαθμό επηρεάζονται οι γυναίκες και τα κορίτσια. Άρα αναφερόμαστε στην διαφορετικότητα του ατόμου τόσο ως προς το φύλλο, είτε αναφερόμαστε στην βιολογική του υπόσταση, είτε αναφερόμαστε στην κοινωνική υπόσταση. Συνδέεται άμεσα με τα στερεότυπα και τους ρόλους των φύλλων και αφορά στην πεποίθηση ότι το ένα φύλλο είναι ανώτερο από το άλλο. Η έννοια του φαινομένου αυτού περικλείει την έννοια ότι οι άνδρες είναι πιο σημαντικοί από τις γυναίκες και ότι οι γυναίκες είναι για να βοηθούν τους άνδρες.

Εδώ θα πρέπει να κάνουμε μία μικρή παρένθεση και να αναφερθούμε στον καλοήθη σεξισμό, κατά τον οποίο το ένα φύλο και ιδιαίτερα το γυναικείο, έχει ρόλους στερεότυπους και περιοριστικούς, οι οποίοι επιφανειακά φαίνονται θετικοί. Υπάρχει ένα κύμα ευγένειας προς το γυναικείο φύλλο, όμως στην πραγματικότητα οι εκφράσεις αυτές υπομονεύουν την ανωτερότητα του άνδρα. Οι υποτιθέμενες αρετές που αποδίδονται στη γυναίκα είναι πάντα αυτές που η πατριαρχία τις θέλει να έχουν, ήτοι υπομονή, αντοχή, ενσυναίσθηση, έτσι ώστε να μπορούν να επιτελούν την συναισθηματική εργασία για όλους τους άλλους, ενώ τα δικά της συναισθήματα αγνοούνται παντελώς.

Σοβαρές και βλαβερές συνέπειες, έχει το φαινόμενο του σεξισμού, τόσο σε γυναίκες, όσο και σε άνδρες, όταν αυτά τα φαινόμενα έχουν να κάνουν με εθνικότητα, ηλικία, σεξουαλικό προσανατολισμό, αναπηρία, θρησκεία ή άλλους παράγοντες.

Φαινόμενα σεξισμού συναντούμαι σε κάθε μορφή δημόσιας και ιδιωτικής δραστηριότητας. Στον χώρο της δημοσιογραφίας ένα ποσοστό 63% έχει υποστεί λεκτική βία, ενώ για τις οικιακές εργασίες οι γυναίκες αφιερώνουν διπλάσιο χρόνο από τους άνδρες. Ενώ όλες σχεδόν οι γυναίκες έχουν δεχτεί

το  φαινόμενο του mansplaining & του manterrupting,  στον χώρο εργασίας.

Ο σεξισμός βασικά ξεκινά βασικά, από την χρήση του αρσενικού γένους,  στην ομιλία. Έτσι από την ομιλία μπορούμε να συμπεράνουμε και να αναγνωρίσουμε την συγκεκριμένη συμπεριφορά, αφού εκφράζει τον τρόπο σκέψης  και τις πράξεις μας. Σημαντικό επίσης είναι και το φαινόμενο του σεξισμού στους χώρους εργασίας. Το φαινόμενο εμφανίζεται τόσο σε άνδρες όσο και σε γυναίκες, και έχει να κάνει με την εξωτερική εμφάνιση ή τον τρόπο ντυσίματος. Ο σεξισμός στο εργασιακό περιβάλλον έχει να κάνει με την υπομονεύει  την αποτελεσματικότητα των θυμάτων.

Υπομονετικά σχόλια δημιουργούν εκφοβιστική & καταπιεστική ατμόσφαιρα για αυτούς που τα αντιμετωπίζουν και μπορούν να μετατραπούν σε βία ή παρενόχληση. Τα θύματα εμφανίζουν υψηλότερα επίπεδα άγχους και κατάθλιψη.

Σε πολλούς τομείς εμφανίζονται φαινόμενα σεξισμού, όπως, όταν γίνονται συνεντεύξεις σε αθλήτριες, δεν αναφερόμαστε στο κατόρθωμα των αθλητριών, στην δεξιότητα και δύναμη των αθλητριών,  αλλά στον οικογενειακό τους ρόλο. Άλλο παράδειγμα αποτελεί η εμφάνιση των γυναικών σε πολιτιστικές ή αθλητικές εκδηλώσεις, όπου οι γυναίκες εμφανίζονται με σέξι ενδυμασία και έχουν διακοσμητικό ρόλο. Τα σεξιστικά αστεία μπορούν να εκφοβίσουν και να κάνουν τους ανθρώπους να σωπάσουν και να υπoβαθμίσουν την σεξιστική συμπεριφορά.

Continue Reading
Green logo ENA Club with text ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ

Κατοικία

a house with a green roof and road signs left and right
tractor in the background of the text
white night text
food track
blue circle with steel construction
arrows as a circle symbol of recycling
paint cans
letters AG as logo
gear and tool as logo pavlidis
timetable

newsletter



Καιρος

Πρωτοσέλιδα

Χρήσιμα

Δρομολόγια Πλοίων από και προς Καβάλα

Γιατροί ΕΟΠΥΥ ΚΑΒΑΛΑΣ

espa logo

espa_logo_en