VIDEOS

Η Αρχή του Μεταφορικού Ισοδύναμου και η Σαμοθράκη

Επανέρχομαι και πάλι στο θέμα του «μεταφορικού ισοδύναμου» το οποίο αφορά πρωτίστως την ακριτική Σαμοθράκη, το μοναδικό νησί της Θράκης μας. Άλλωστε, η εφαρμογή του δεν είναι υποχρεωτικά πανελλαδική αλλά μπορεί να εφαρμοστεί και μόνο σε συγκεκριμένο ή συγκεκριμένα νησιά, με πρωτοβουλία της Περιφέρειας στην οποία αυτά ανήκουν.

Το θέμα το είχα θίξει, για πρώτη φορά, με αρθρογραφία μου στις 6 Ιουλίου 2010, με αφορμή σχετικές δηλώσεις της τότε αρμοδίας Υπουργού, κυρίας Κατσέλη, χωρίς η Περιφέρεια ΑΜ-Θ ή κάποιος άλλος θεσμικός φορέας της περιοχής να δείξει το παραμικρό ενδιαφέρον.

Το επαναφέρω ενόψει της σύγκλισης, εντός του Οκτωβρίου 2015, για πρώτη φορά του «Συμβουλίου Νησιωτικής Πολίτικης» το οποίο θεσμοθετήθηκε με το Ν. 4150/2013 και στην αρμοδιότητα του οποίου, μεταξύ άλλων, είναι και η εισήγηση για την εφαρμογή της «Αρχής του Μεταφορικού Ισοδύναμου – Principle of transfer of an equivalent» που έχει υιοθετήσει η Ε.Ε. με το άρθρο 174 της “Συνθήκης της Λισαβόνας” και ισχύει από 1ης Δεκεμβρίου 2009. Για την Περιφέρεια ΑΜ-Θ, στην πράξη, το ενδιαφέρον του μεταφορικού ισοδύναμου αφορά μόνο τη Σαμοθράκη και εν προκειμένω θα εκπροσωπείται στο Συμβούλιο Νησιωτικής Πολίτικης από τον Αντιπεριφερειάρχη Έβρου (άρθρο 33 παρ. 1 περιπτ. ε του Ν. 4150/2013).

Με απλά λόγια η «Αρχή του Μεταφορικού Ισοδύναμου» λέει ότι, ο κάτοικος ή ο επισκέπτης των νησιών δικαιούται, τουλάχιστον μια φορά την ημέρα, όλο το χρόνο, να επικοινωνεί, πρωτίστως με την ηπειρωτική χώρα, πληρώνοντας, αναλογικά με την απόσταση, το ίδιο αντίτιμο με τον κάτοικο ή τον επισκέπτη των χερσαίων περιοχών.

Παράδειγμα: Ο κάτοικος του Σουφλίου έχει τη δυνατότητα, όλο το χρόνο, να έρχεται καθημερινά στην πρωτεύουσα του νομού, την Αλεξανδρούπολη, απόστασης περίπου 60 χιλιομέτρων, με 6,5 ευρώ. Ο κάτοικος της Σαμοθράκης όχι μόνο δεν έχει αυτή την καθημερινή δυνατότητα αλλά και όταν μπορεί να έρχεται στην Αλεξανδρούπολη, απόστασης περίπου 55 χιλιομέτρων, πληρώνει (υπερδιπλάσιο ποσό) 15,80 ευρώ.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση, μας δίνει το δικαίωμα, εφαρμόζοντας την «Αρχή του Μεταφορικού Ισοδύναμου», μέσα από ευρωπαϊκά κονδύλια να εξαλείψουμε αυτή την ανισότητα μεταξύ των κατοίκων της Σαμοθράκης, έναντι αυτών του Σουφλίου, με την επιδότηση της διαφοράς του ακτοπλοϊκού εισιτήριου. Βέβαια, κάτι τέτοιο, απαιτεί κατάλληλη προετοιμασία και δουλειά. Έξι χρόνια τώρα, οι πολιτικοί μας απλά το θάβουν και το θυμούνται όποτε τους συμφέρει, σε αντίθεση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες με νησιά που το εφήρμοσαν αμέσως.

Πρώτη φορά το θέμα του «μεταφορικού ισοδύναμου» αναφέρθηκε από την Υπουργό Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, κυρία Λούκα Κατσέλη, σε ευρεία σύσκεψη για το θέμα των άγονων γραμμών και γενικότερα των ακτοπλοϊκών συνδέσεων, που πραγματοποιήθηκε τον Ιανουάριο του 2010 και στην οποία συμμετείχαν μεταξύ άλλων και ο Υφυπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Νίκος Σηφουνάκης, ο Γενικός Γραμματέας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, Δημήτρης Χαλκιώτης και αρμόδιοι υπηρεσιακοί παράγοντες των Υπουργείων (peiratikoreportaz.blogspot.gr/2010/01/blog-post_3945.html).

Επαναλήφθηκε στη Βουλή από την ίδια Υπουργό την 1η Ιουλίου 2010.

alexpolisonline.com

ΑπάντησηΑκύρωση απάντησης

Exit mobile version