Quantcast
Connect with us

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Η «ηθική» σχετικά με το τραπέζι του Πάσχα

Ποτέ κανένα έθιμο δεν διαμορφώθηκε (μόνο) από ένα θρησκευτικό κείμενο, αλλά από μακροχρόνιες πρακτικές που ακολούθησε για αιώνες ένας λαός ή μία ομάδα ανθρώπων.

 του Θοδωρή Χονδρόγιαννου

Το Πάσχα ήρθε, η σούβλα κοντοζυγώνει. Αυτό είναι αρκετό, για να ξεκινήσει ένας ανελέητος πόλεμος ανάμεσα στους lovers και τους haters του πιο αμφιλεγόμενου πασχαλιάτικου εθίμου, που θέλει το αγαπημένο μας αρνάκι να γυρίζει άπειρες φορές πάνω από τα αναμμένα κάρβουνα και να καταλήγει με την ξεροψημένη πετσούλα του στο τραπέζι μας, πλάι στο πατροπαράδοτο τζατζίκι και την πράσινη σαλάτα, την οποία δεν αγγίζει κανείς, εκτός από τη βίγκαν ξαδέλφη μας, που έχει κατεβάσει τα μούτρα της, για τη στυγερή δολοφονία του άτυχου τετράποδου, θέτοντας κάθε μισή ώρα το ερώτημα: «Πώς αντέχετε να τρώτε ένα σκοτωμένο ζώο;».

Λίγο προτού σουβλίσουμε τον οβελία και φέτος, ένα σαιξπηρικό δίλημμα πλανάται πάνω από το ελληνικό πασχαλινό τραπέζι: «Να ζει το αρνί ή να μη ζει;». Οι σκληροπυρηνικοί βίγκαν* αρπάζουν την ευκαιρία από τα μαλλιά και με τρόπο λυσσαλέο μας βομβαρδίζουν με κάθε λογής επιχειρήματα, για να μας πείσουν να μη σκοτώσουμε και στη συνέχεια καταβροχθίσουμε άλλη μία αθώα ψυχούλα.

Φωτογραφία από πρόσφατη διαμαρτυρία Vegan στην Αθήνα

Ο ψαγμένος βίγκαν – που κατά πάσα πιθανότητα είναι και άθεος – θα σου πει ότι το βάρβαρο σφάξιμο του αρνιού δεν είναι «ούτε καν» ένα χριστιανικό έθιμο, αλλά προέρχεται από την εβραϊκή παράδοση. Θα σε πικάρει αναφερόμενος στην εβραϊκή προέλευση της λέξης «Πάσχα», που στα εβραϊκά σημαίνει το πέρασμα των Εβραίων από την Ερυθρά Θάλασσα στη Γη της Επαγγελίας, δηλαδή την απελευθέρωση των Εβραίων από τα δεσμά των Αιγυπτίων. Αν είναι αρκετά ψαγμένος, θα σου πετάξει και κάνα δυο αποσπάσματα από την Καινή Διαθήκη, που λένε ότι ο Θεός δεν θέλει να τρως το κεφαλάκι και τη συκωταριά του αρνιού την Κυριακή του Πάσχα. Ενδεικτικά, παραθέτουμε το κλασικό χωρίο από το κατά Ματθαίον Ευαγγέλιο, σύμφωνα με το οποίο ο Θεός από τους ανθρώπους ζήτησε αγάπη και όχι θυσίες: «εἰ δὲ ἐγνώκειτε τί ἐστιν, ἔλεον θέλω καὶ οὐ θυσίαν», καθώς και τα λόγια του Απόστολου Παύλου στην προς Εβραίους Επιστολή, σύμφωνα με την οποία «δεν πρέπουν σε χριστιανούς θυσίες, μετά τη Θυσία του Χριστού», «διότι ἐὰν θύσωσιν θυσίαν καὶ φάγωσιν κρέα κύριος οὐ προσδέξεται αὐτά νῦν μνησθήσεται τὰς ἀδικίας αὐτῶν».

Σε ρωτούν, λοιπόν, «αφού το έθιμο δεν είναι χριστιανικό, εσύ γιατί τρως αρνάκι;» – αν και η απάντηση στο παραπάνω ερώτημα θα μπορούσε να είναι πολύ απλή, όπως «γιατί μπορώ», «γιατί μου αρέσει» ή «αφού αρνάκι έχουμε, νηστικός να μείνω;». Ωστόσο, υπάρχει και μια πιο εμπεριστατωμένη άποψη: ποτέ κανένα έθιμο δεν διαμορφώθηκε (μόνο) από ένα θρησκευτικό κείμενο, αλλά από μακροχρόνιες πρακτικές που ακολούθησε για αιώνες ένας λαός ή μία ομάδα ανθρώπων. Πολλά από αυτά που λέμε ή κάνουμε είναι στο πλαίσιο της χριστιανικής παράδοσης και όχι αυστηρά του χριστιανικού δόγματος: τα Χριστούγεννα στολίζουμε δέντρο ή καράβι, κάτι που δεν μας είπε ο Χριστός. Το Πάσχα βάφουμε αυγά, κάτι που επίσης δεν προβλέπεται από τις Γραφές. Γενικά, αν σταματήσουμε να ακολουθούμε όλες τις παραδόσεις που δεν αναφέρονται στην Καινή Διαθήκη, θα σταματήσουμε να κάνουμε σχεδόν τα πάντα, είτε πρόκειται για θρησκευτικές πρακτικές είτε για παραδόσεις με έντονη κοσμική διάσταση που σήμερα ακολουθούν και οι μη χριστιανοί.

Το επόμενο επιχείρημα – πιο σοβαρό και to the point – αφορά τον βασανισμό των ζώων. Ο βίγκαν, με φωνή είτε πιο συναισθηματική είτε πιο γκαζωμένη με νεύρα, πάντως σίγουρα φορτισμένη, μας μιλά για τη «γενοκτονία αμνοεριφίων», κατά τη διάρκεια της οποίας αθώα και πράα αρνάκια βασανίζονται την ώρα που ο θάνατος πλησιάζει. «Το μόνο που μπορούν να κάνουν εκείνη την τραγική στιγμή που απολύουν τη ζωή τους, είναι να βελάσουν με όση δύναμη τους μένει», διαβάζουμε σε μία ιστοσελίδα φιλοζωϊκής οργάνωσης. Η παραπάνω ρητορική συνδυάζεται σχεδόν πάντα με την καταγγελία ότι τα ζώα δεν αναισθητοποιούνται πριν από τη σφαγή τους, με αποτέλεσμα το ταξίδι τους προς τον θάνατο να είναι οδυνηρό και απάνθρωπο.

Όμως, τα πράγματα δεν είναι ακριβώς έτσι. Σύμφωνα με την Αθηνά Τραχήλη, πρόεδρο του Πανελλήνιου Κτηνιατρικού Συλλόγου, «η Ευρωπαϊκή Νομοθεσία παίρνει με δεσμευτική ισχύ για την Ελλάδα όλα τα απαραίτητα μέτρα, ώστε να εξασφαλιστεί η ευζωΐα των αμνοεριφίων από την ημέρα που γεννιούνται, έως την ημέρα που σφάζονται. Ο όρος της ευζωΐας σημαίνει ότι ένα αρνί σφάζεται πάντα σε εγκεκριμένα σφαγεία, τα οποία πάντα εξετάζουν και αναισθητοποιούν τα ζώα πριν από τη σφαγή, ώστε να εξασφαλιστεί ότι δεν θα ταλαιπωρηθούν ούτε θα βασανιστούν. Αυτό αφορά όλες τις ζωικές τροφές που φτάνουν στο τραπέζι μας. Με άλλα λόγια, η νομοθεσία εξασφαλίζει ότι τα αρνιά δεν βασανίζονται κατά τη σφαγή τους».

Τώρα, θα πει κάποιος ότι η νομοθεσία δεν εφαρμόζεται πάντα και παντού. Σωστό και αυτό, όμως δεν σημαίνει ότι θα πρέπει να σταματήσουμε να τρώμε αρνιά, αλλά να αρχίσουμε να εφαρμόζουμε τη νομοθεσία. Η κ. Τραχήλη, με μακρά πείρα στους ελέγχους ζώων και ζωικών προϊόντων λέει ότι, «συχνά μου φέρνουν για “πεσκέσι” συκωταριές άγνωστης προέλευσης από ανθρώπους που στήνουν όπου βρουν ένα “σφαγείο” και σφάζουν, όπως τους αρέσει. Αυτό κάνει τους ανθρώπους και τις φιλοζωικές οργανώσεις να πιστεύουν ότι αυτό είναι ο κανόνας. Όμως, αυτό είναι απλώς παράνομο. Για να αλλάξει, θα πρέπει να αυξηθεί ο αριθμός των κτηνιάτρων που απασχολεί το δημόσιο, ώστε να γίνονται περισσότεροι έλεγχοι και οι καταναλωτές να αγοράζουν κρέας από αξιόπιστα σημεία πώλησης και όχι απ’ όπου βρουν». Επίσης, υπάρχουν και οι καταγγελίες, για όσους δεν θέλουν να βασανίζονται τα ζώα.

Συχνά οι βίγκαν επιστρατεύουν και άλλα επιχειρήματα κατά της σφαγής των ζώων, όπως το αντιαισθητικό μοστράρισμα των άψυχων και κακοπαθημένων αρνιών πλάι σε εντόσθια, εικόνα που θα έπρεπε να προκαλεί μόνο ηθική δυσαρέσκεια και οδύνη. Μάλιστα, η σούβλα συχνά παρομοιάζεται με τον πάσσαλο και το παλούκι, που αποτέλεσε σύμβολο της οθωμανικής κυριαρχίας και χρησιμοποιήθηκε, για να θανατωθούν δια διοβελισμού όσοι αντιστέκονταν στην αυταρχική εξουσία.

Το πρόβλημα με τα παραπάνω επιχειρήματα δεν είναι ότι οι βίγκαν μισούν το κρέας και όσους το τρώμε. Το πρόβλημα έγκειται στο ότι όλη αυτή η λογική βασίζεται στην προσπάθεια να δοθούν στα ζώα τα ίδια δικαιώματα που υπάρχουν για τον άνθρωπο, κάτι που μάλλον είναι αδύνατον να γίνει. Αν αυτή η αρχή εφαρμοστεί σε κάθε έμβιο οργανισμό της ταλαίπωρης τούτης Γης, τότε πρακτικά οι άνθρωποι δεν θα πρέπει να πειράζουν τίποτα στο περιβάλλον. Η χρήση ζώων για εργασία θα πρέπει να απαγορευθεί, επειδή τότε το ζώο υποχρεώνεται να κάνει κάτι και γίνεται μέσο για την επίτευξη ενός σκοπού. Σε ένα τέτοιο σενάριο, τα ζώα, όπως και ο άνθρωπος, θα απαγορεύονταν να γίνουν μέσο και θα έπρεπε να επιτρέπεται να «εργαστούν», μόνο εφόσον το αποφασίζουν τα ίδια, κάτι φύσει αδύνατο, μιας που δεν έχουν νόηση, όπως οι άνθρωποι.

Μετά την προστασία των ζώων, θα έρθει η προστασία των φυτών, επειδή και αυτά έμβιοι οργανισμοί είναι, πράγμα που σημαίνει ότι δεν θα κόβουμε δέντρα, δεν θα ξεχορταριάζουμε, δεν θα τρώμε σαλάτες – τι μένει, άραγε, για να φάμε; -, δεν θα κάνουμε απολύτως τίποτα, μην τυχόν κουνηθούμε και πατήσουμε την τσουκνίδα ή το μυρμήγκι.

Ίσως μια βίγκαν εκδοχή της ζωής να είναι ουτοπική, ίσως να μην είμαστε σε θέση να την οραματιστούμε κάποιοι. Όμως, μιας και μας φαίνεται πρακτικά αδύνατο να γίνει πραγματικότητα σε αυτόν τον κόσμο, ας σουβλίσει όποιος θέλει.

Alexandroupoli Online

Click to comment

Απάντηση

ΔΡΑΜΑ

Κασσελάκης από Δράμα: Στις ευρωεκλογές στείλτε μήνυμα στην κυβέρνηση

Στην πόλη της Δράμας βρέθηκε το μεσημέρι της Τετάρτης ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Στέφανος Κασσελάκης στο πλαίσιο της περιοδείας του στην Βόρεια Ελλάδα.

Σύμφωνα με την ενημέρωσης της Κουμουνδούρου ο κ. Κασσελάκης «έγινε δεκτός με χειροκροτήματα και επευφημίες, ενώ κατά την υποδοχή του δέχτηκε ως δώρο κι ένα λεύκωμα με φωτογραφίες της πόλης».

Ακολούθως ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, επισκέφτηκε το Αρχαιολογικό Μουσείο της πόλης, όπου το Επαγγελματικό Λύκειο Δοξάτου, με την υποστήριξη του Μουσικού Σχολείου, παρουσίασαν τα αποτέλεσμα της εργασίας τους πάνω στο κρασί.

Κασσελάκης: «Στείλτε μήνυμα στις Ευρωεκλογές»
Σύμφωνα με την ίδια ενημέρωση ο Στέφανος Κασσελάκης περπάτησε στο κέντρο της πόλης και συνομίλησε με πολίτες κάθε ηλικίας. Αφού άκουσε για τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η περιοχή σε ό,τι αφορά τις υποδομές και τις συγκοινωνίες, τόνισε: «Η χώρα έχει κυβέρνηση τα τελευταία πέντε χρόνια. Εάν δεν έχει υπάρξει πρόοδος στις υποδομές, στείλτε της ένα μήνυμα. Τόσα χρήματα χάνονται σε σπατάλη του κράτους, είτε πρόκειται για ψηφιακά έργα, τα οποία ερευνά τώρα η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία, είτε για την Πολιτική Προστασία, για ζημιές που θα μπορούσαν να είχαν αποφευχθεί, είτε πρόκειται για σπατάλη ακόμα και στα νοσοκομεία, που πληρώνουν πιο πολλά τώρα σε εργολάβους αντί στους νοσηλευτές, στις καθαρίστριες, σε φύλαξη. Υπάρχει η χρηστή διοίκηση κι η υπάρχει και η σπατάλη. Ας κάνουν τα έργα εδώ, αν πραγματικά σέβονται τη Δράμα και όλη την Ανατολική Μακεδονία-Θράκη».

Ο κ. Κασσελάκης δεσμεύτηκε για τον εξονυχιστικό έλεγχο της σπατάλης των κρατικών πόρων. Επιπλέον, συζητώντας με πολίτες που εξέφρασαν τις οικονομικές δυσκολίες που αντιμετωπίζουν, υπογράμμισε ότι το φορολογικό πρόγραμμα του κόμματος έχει στο επίκεντρό του την ελάφρυνση των μικρών και των μεσαίων εισοδημάτων.

Continue Reading

ΚΑΒΑΛΑ

Παρέδωσε 4 μηχανές στην Αστυνομική Διεύθυνση Καβάλας ο Alex Haditaghi

Στην παράδοση τεσσάρων μηχανών προς την Αστυνομική Διεύθυνση Καβάλας προχώρησε το πρωί της Τετάρτης ο επιχειρηματίας Alexander Haditaghi.

Ο κ. Haditaghi πρόκειται να προχωρήσει σε μία σειρά ενεργειών στήριξης στην τοπική κοινωνία (αναμένεται αντίστοιχη ενέργεια από τον ίδιο και στον τομέα της υγείας) και η παράδοση των μηχανών στην Αστυνομική Διεύθυνση είναι η πρώτη από αυτές.

Continue Reading

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Πανελλαδικές 2024 | 68.851 φέτος οι εισακτέοι σην τριτοβάθμια εκπαίδευση – Δείτε πόσους θα πάρει κάθε σχολή

Τον αριθμό των εισακτεών μέσω πανελλαδικών εξετάσεων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση για το ακαδημαϊκό έτος 2024-2025 ανακοίνωσε το υπουργείο Παιδείας.

Σύμφωνα με την υπουργική απόφαση που δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσες φέτος οι εισακτέοι θα είναι 68.851.

Δείτε ΕΔΩ την υπουργική απόφαση

Από την απόφαση προκύπτει αύξηση 277 θέσεων εισακτέων έναντι των περσινών, που ήταν 68.574 θέσεων. Σημειώνεται ότι εκ των 277 νέων θέσεων, οι 100 αφορούν το νέο τμήμα Ψυχολογίας του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης.

Δείτε αναλυτικά τους πίνακες με τους φοιτητές που θα πάρει κάθε σχολή:

eisakteoi_Page_1
eisakteoi_Page_2
eisakteoi_Page_3
eisakteoi_Page_4
eisakteoi_Page_5
eisakteoi_Page_6
eisakteoi_Page_7

Το πρόγραμμα των φετινών Πανελλαδικών Εξετάσεων

Οι πανελλαδικές 2024 ξεκινούν στις 31 Μαΐου 2024 με το κοινό μάθημα Γενικής Παιδείας, Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία.

Την Τρίτη, 4 Ιουνίου, το πρόγραμμα των εξετάσεων έχει ως ακολούθως: Αρχαία Ελληνικά (Ομάδα Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών), Μαθηματικά (Ο.Π. Θετικών Σπουδών και Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής) και Βιολογία (Ο.Π. Σπουδών Υγείας).

Την Πέμπτη 6 Ιουνίου, τα εξεταζόμενα μαθήματα είναι: Λατινικά (Ο.Π. Ανθρωπιστικών Σπουδών), Χημεία (Ο.Π. Θετικών Σπουδών και Σπουδών Υγείας) και Πληροφορική (Ο.Π. Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής).
Λόγω διεξαγωγής των ευρωεκλογών στις 9 Ιουνίου, οι Πανελλαδικές θα ολοκληρωθούν την Τετάρτη 12 Ιουνίου.

Οι εξετάσεις στα ειδικά μαθήματα των Πανελλαδικών έχουν προγραμματιστεί για το διάστημα μεταξύ 18 έως και 28 Ιουνίου 2024.

Οι αλλαγές στις φετινές Πανελλαδικές

Οι αλλαγές στις Πανελλαδικές Εξετάσεις 2024 είναι οι εξής:

Στα αγωνίσματα για την εισαγωγή στα Τμήματα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού, αντικαθίσταται το αγώνισμα του Δρόμου 400μ. με το αγώνισμα του Δρόμου 200μ. για τα αγόρια, που συμμετέχουν στις πρακτικές δοκιμασίες.

Επίσης, στο φετινό μηχανογραφικό δελτίο, στο Επιστημονικό Πεδίο Θετικών Επιστημών το Τμήμα «Επιστήμης και Τεχνολογίας Υλικών (Ηράκλειο) του πανεπιστημίου Κρήτης μετονομάζεται σε «Επιστήμης και Μηχανικής Υλικών (Ηράκλειο).

Τέλος, σημειώνονται αλλαγές στον τρόπο εξέτασης των υποψηφίων για τα τμήματα Μουσικών Σπουδών καθώς επίσης και στη βαθμολόγηση και τον υπολογισμό των μορίων.

protothema.gr

Continue Reading
Green logo ENA Club with text ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ

Κατοικία

a house with a green roof and road signs left and right
white night text
blue circle with steel construction
arrows as a circle symbol of recycling
paint cans
letters AG as logo
gear and tool as logo pavlidis
timetable

newsletter



Καιρος

Πρωτοσέλιδα

Χρήσιμα

Δρομολόγια Πλοίων από και προς Καβάλα

Γιατροί ΕΟΠΥΥ ΚΑΒΑΛΑΣ

espa logo

espa_logo_en