Quantcast
Connect with us

ΚΑΒΑΛΑ

Ελληνικός σιδηρόδρομος | Το ένα έργο εκτροχίασε το άλλο

Την τύχη του συστήματος σηματοδότησης ακολούθησε και το Ευρωπαϊκό Σύστημα Ελέγχου Συρμών (ETCS). Σχεδόν 16 χρόνια μετά την υπογραφή της σύμβασης και έπειτα από έξι παρατάσεις, το σύστημα λειτουργεί μόνο στο τμήμα Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας, ενώ το υπόλοιπο θα δοθεί σε λειτουργία έως το τέλος του έτους.

Αυτό το σύστημα μεταδίδει τις πληροφορίες κίνησης του τρένου και μπορεί να το φρενάρει αυτόματα αν ξεπεράσει το όριο ταχύτητας ή κινηθεί σε κομμάτι των γραμμών όπου οι σηματοδότες είναι «κόκκινοι».

Το σύστημα στη χώρα μας κατασκευάζεται από δύο αναδόχους. Ο σταθερός εξοπλισμός (στο έδαφος) κατασκευάζεται από την κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ – Thales και ο αντίστοιχος εξοπλισμός στους συρμούς από την εταιρεία Ansaldo (νυν Hitachi Rail). Το σύστημα στα τρένα του ΟΣΕ τοποθετήθηκε το 2007-2015 και κόστισε 21,3 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ). Ομως το σύστημα της γραμμής, προϋπολογισμού 17,2 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ), δεν είχε την ίδια τύχη.

Η σύμβαση («Προμήθεια Συστήματος Γραμμής ETCS και συναφείς υπηρεσίες, αρ. 10005) υπεγράφη στις 5.9.2007 ανάμεσα στον ανάδοχο και την ΕΡΓΟΣΕ. Αφορούσε την τοποθέτηση του συστήματος στη γραμμή Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας (πλην του τμήματος Τιθορέας – Δομοκού, που ανακατασκευαζόταν με διαφορετική σύμβαση) και Οινόη – Χαλκίδα, στην οποία τότε προϋπήρχαν συστήματα σηματοδότησης από διάφορες εταιρείες. Η ύπαρξη συστήματος σηματοδότησης σε λειτουργία είναι προϋπόθεση για την εγκατάσταση και λειτουργία του ETCS, γιατί το ένα σύστημα «κουμπώνει» επάνω στο άλλο.

Σύμφωνα με την αρχική σύμβαση, το έργο είχε προθεσμία τοποθέτησης 30 μηνών και συντήρησης 24 μηνών (συνολικά 4,5 χρόνια). Επρεπε συνεπώς να είναι έτοιμο το 2012. Η διαδικασία ήταν, απλοποιημένα, η εξής: για να ξεκινήσει η κατασκευή καθενός από τα οκτώ τμήματα στα οποία χωρίστηκε το έργο έπρεπε να δίνεται η αντίστοιχη εντολή από την ΕΡΓΟΣΕ. Η κοινοπραξία προμηθεύτηκε όλο τον εξοπλισμό (που ήταν άλλωστε και προϋπόθεση για να πληρωθεί το πρώτο 20% της σύμβασης). Κατόπιν ανέμενε εντολή από την ΕΡΓΟΣΕ για να ξεκινήσει. Η πρώτη εντολή αφορούσε την τοποθέτηση του ETCS στη Βόρεια Ελλάδα, όπου το σύστημα σηματοδότησης ήταν σε καλή κατάσταση.

Στην πορεία της σύμβασης όμως φάνηκαν τα προβλήματα. Το σύστημα σηματοδότησης στο τμήμα Αθήνα – Θεσσαλονίκη άρχισε ήδη από το 2008 να τίθεται σταδιακά εκτός λειτουργίας, λόγω εγκατάλειψης, βανδαλισμών, κλοπών, ακόμα και πυρκαγιών ή ατυχημάτων. Ως αποτέλεσμα, η σύμβαση τοποθέτησης του ETCS δεν μπορούσε να προχωρήσει.

Η ΕΡΓΟΣΕ υπέγραψε την περίφημη σύμβαση 717 για την ανάταξη όλου του συστήματος σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης, η οποία επρόκειτο να τελειώσει το 2016, συνεχίζεται όμως έως σήμερα (βλ. «Κ» 2.3.2023, 3.3.2023, 5.3.2023). Το πρώτο τμήμα της σηματοδότησης που παραδόθηκε, στο τέλος του 2021, ήταν το τμήμα Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας. Περίπου την ίδια περίοδο ολοκληρώθηκε και το ETCS στο αντίστοιχο κομμάτι – έχει πιστοποιηθεί και παραληφθεί από την ΕΡΓΟΣΕ.

Πού βρίσκονται σήμερα οι εργασίες στο υπόλοιπο; Σύμφωνα με την ΤΕΡΝΑ, ολοκληρωμένα (αλλά χωρίς να έχουν παραληφθεί οριστικά) είναι τα τμήματα Οινόη – Χαλκίδα και Δομοκός – Λάρισα, τα οποία θα λειτουργήσουν όταν τεθεί σε λειτουργία η σηματοδότηση. Στα υπόλοιπα τρία τμήματα (ΣΚΑ – Οινόη, Οινόη – Τιθορέα και Λάρισα – Πλατύ) οι εργασίες βρίσκονται περίπου στο 50%. Το δε έργο, έπειτα από έξι παρατάσεις, έχει προθεσμία ολοκλήρωσης του κατασκευαστικού σκέλους στις 19.12.2023, ενώ η περαίωση της συντήρησης για τα τμήματα που θα παραδοθούν τελευταία είναι στις 19.12.2025.

15 χρόνια στην αποθήκη

Οπως επισημαίνει στην «Κ» στέλεχος της ΤΕΡΝΑ, ο εξοπλισμός αγοράστηκε το 2008 και, ως αποτέλεσμα, έπειτα από 15 χρόνια στην αποθήκη ένα τμήμα του έχει αχρηστευθεί. Με δεδομένο όμως ότι η συγκεκριμένη σύμβαση αφορά προμήθεια, δεν μπορεί να συναφθεί συμπληρωματική σύμβαση και ο ανάδοχος είναι υποχρεωμένος να «απορροφήσει» το κόστος του εξοπλισμού που έχει εν τω μεταξύ παλιώσει. «Πάντως, σε πολλές χώρες γίνονται βανδαλισμοί, δεν είναι μόνο ελληνικό πρόβλημα», λέει στην «Κ». «Συνήθως αντιμετωπίζεται μέσω μακροχρόνιων συμβάσεων συντήρησης και βέβαια με επιτήρηση μέσω ηλεκτρονικών συστημάτων».

Κεντρικός έλεγχος των συρμών

Το Ευρωπαϊκό Σύστημα Ελέγχου Συρμών (ETCS) είναι ένα επιπρόσθετο σύστημα ασφάλειας της κυκλοφορίας των τρένων. Τοποθετείται τόσο στα τρένα όσο και στις γραμμές, με τα δύο τμήματά του να «επικοινωνούν» ανταλλάσσοντας πληροφορίες για την κυκλοφορία στη γραμμή που κινείται το τρένο, την κατάσταση της γραμμής, την ταχύτητα του τρένου κ.ά. Αυτό το σύστημα έχει ιδιαίτερη σημασία καθώς επιτρέπει τον εξ αποστάσεως έλεγχο του συρμού, αν παραστεί ανάγκη. Εφόσον στη γραμμή υπάρχει κάποιο ζήτημα, το σύστημα ενημερώνει αυτόματα τον συρμό ώστε να χαμηλώσει ταχύτητα (βραδυπορία) ή ακόμα και να φρενάρει. Αυτές οι λειτουργίες μπορούν να ενεργοποιηθούν και αυτόματα, αν ο συρμός ξεπεράσει την ανώτατη επιτρεπόμενη ταχύτητα ή περάσει από ερυθρό σηματοδότη.

kathimerini.gr

Click to comment

Απάντηση

ΚΑΒΑΛΑ

Στην Ξάνθη ο πρόεδρο του ΤΕΕ Γιώργος Στασινός

Στην Ξάνθη, βρέθηκε την Παρασκευή 26 Απριλίου, ο πρόεδρος του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, κ. Γιώργος Στασινός, ο οποίος αρχικά συνάντησε φορείς της περιοχής και ενημερώθηκε απο τους ίδιος για θέματα που αφορούν την πόλη της Ξάνθης και γενικότερα για θέματα της θράκης. Ενω στην συνέχεια ο κ. Στασινός, συμμετείχε σε ενημερωτική εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε στις εγκαταστάσεις του Επιμελητηρίου Ξάνθης, όπου στην εκδήλωση αυτή ενημερώθηκαν οι μηχανικοί του Τεχνικού Επιμελητηρίου της Θράκης για σημαντικά έργα του Τεχνικού Επιμελητηρίου τόσο Παννελλαδικά όσο σε τοπικό επίπεδο, όπως είναι ο ενιαίος ψηφιακός χάρτης, ο οποίος θα περιλαμβάνει όλα τα γεωχωρικά δεδομένα που απετούνται για οποιδήποτε αδειοδότηση, ενω στην ενημέρωση τέθηκε και το θέμα του Εθνικού Μητρωόυ Υποδομών, το οποίο θα περιλαμβάνει τα δεδομένα απο όλες τις δημόσιες υποδομές.

Continue Reading

ΚΑΒΑΛΑ

Αυξημένη η καταναλωτική κίνηση στα εμπορικά καταστήματα της Ξάνθης

Ικανοποιήση επικρατεί τις τελευταίες ημέρες στα εμπορικά καταστήματα της Ξάνθης, με την καταναλωτική κίνηση να εμφανίζει άνοδο, καθώς στην περιοχή απο τις 22 Απριλίου φιλοξενούνται πανω απο 1400 μαθητές μουσικών σχολείων με τους συνοδούς τους και τους καθηγητές τους, στα πλαίσια της εκδήλωσης” Ξάνθη, πόλις Ονείρων”, με την εκδήλωση να ολοκληρώνεται το Σάββατο 27 Απριλίου.

Η αισιοδοξία ωστόσο, απο την πλευρά των επαγγελματιών συνεχίζεται και για τις επόμενες ημέρες καθώς αναμένεται οτι θα υπάρξει αυξημένη καταναώτική κίνηση και κατα την διάρκεια της Μεγάλης Εβδομάδας, με τους καταναλωτές να κάνουν ψώνια και δώρα για τους αγαπημένους τους για το Πάσχα.

Continue Reading

ΚΑΒΑΛΑ

Οδεύει προς μακροχρόνια μίσθωση ή πώληση το Παλιό Νοσοκομείο της Καβάλας

Δυο είναι τα πιθανά σενάρια για την αξιοποίηση του παλιού Νοσοκομείου τα οποία προκρίνονται στη διοίκηση του Δήμου Καβάλας.

Όπως έκανε γνωστό στο ENA Channel ο Δήμαρχος Καβάλας τα δύο αυτά σενάρια είναι είτε η μίσθωσή τού κτιρίου για τα επόμενα 50 χρόνια είτε η πώλησή του.

Πάντως στην περίπτωση που θα αποφασιστεί η εκμίσθωση του κτιρίου αυτό θα γίνει μέσω διαγωνισμού πιθανότατα ακόμα και εντός του καλοκαιριού.

Continue Reading
Green logo ENA Club with text ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ

Κατοικία

a house with a green roof and road signs left and right
blue circle with steel construction
arrows as a circle symbol of recycling
paint cans
letters AG as logo
gear and tool as logo pavlidis
timetable

newsletter



Καιρος

Πρωτοσέλιδα

Χρήσιμα

Δρομολόγια Πλοίων από και προς Καβάλα

Γιατροί ΕΟΠΥΥ ΚΑΒΑΛΑΣ

espa logo

espa_logo_en