Quantcast
Connect with us

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ελληνική φόρμουλα για συμφωνία, το ΔΝΤ εκτός χρηματοδοτικού σκέλους

Μια συνολική πρόταση-πακέτο που θα ικανοποιεί την πλευρά Σόιμπλε και θα μπορεί να γίνει αποδεκτή από το ΔΝΤ πρέπει να παρουσιάσει την Πέμπτη στο Eurogroup ο Ευκλείδης Τσακαλώτος, ώστε να υπάρχουν ελπίδες για θετική έκβαση. Οι κατευθυντήριοι άξονες υπάρχουν – όχι νέα μέτρα τώρα, επέκταση του «κόφτη» κατά ένα χρόνο. Όμως η τελική φόρμουλα δεν έχει διαμορφωθεί και οι πυρετώδεις διαβουλεύσεις του κυβερνητικού οικονομικού επιτελείου θα συνεχισθούν ως την Τετάρτη.

Η κυβέρνηση τοποθετεί χαμηλά τον πήχυ των προσδοκιών. Περιμένει από το Eurogroup μόνο μία απόφαση για να επιστρέψουν οι εκπρόσωποι των Θεσμών στην Αθήνα τις επόμενες μέρες και να προχωρήσουν με ταχύ ρυθμό οι διαπραγματεύσεις.

Όσον αφορά τις περαιτέρω εξελίξεις, στο Μαξίμου θεωρούν ως επικρατέστερο σενάριο ότι το ΔΝΤ δεν θα συμμετάσχει τελικά στο χρηματοδοτικό σκέλος του προγράμματος και τη θέση του θα πάρει τελικά ο ESM.

Η μη συμμετοχή δεν θα οφείλεται σε ασυμφωνία του Ταμείου με τους Ευρωπαίους – η οποία τυπικά μόνον θα υφίσταται ως πρόσχημα – αλλά στο ότι, μετά την εκλογή Τραμπ, αλλάζουν οι προσανατολισμοί του Ταμείου και οι συσχετισμοί δυνάμεων στους κόλπους του.

Τραμπ και BRICS κόντρα στην Ευρώπη

Οι νέοι συσχετισμοί που διαμορφώνονται στο Εκτελεστικό Συμβούλιο του ΔΝΤ, μετά την αλλαγή διοίκησης στην Ουάσιγκτον, θεωρείται ότι καθιστούν πολύ δύσκολη την έγκριση νέας χρηματοδότησης για την Ελλάδα.

Οι αναδυόμενες οικονομίες (BRICS) είναι σταθερά αντίθετες στη δανειοδότηση ανεπτυγμένων χωρών της Ευρωζώνης. Η θέση αυτή συμπίπτει απόλυτα με τη «γραμμή Τραμπ», σύμφωνα με την οποία η Ευρώπη πρέπει να αντιμετωπίσει εκ των ενόντων τα οικονομικά της προβλήματα.

Με αυτά τα δεδομένα, η διοίκηση Τραμπ δεν χρειάζεται καν να χρησιμοποιήσει το δικαίωμα βέτο που έχουν οι ΗΠΑ σε όλες τις αποφάσεις, ως σημαντικότερος μέτοχος του Ταμείου με 17%.

Το μόνο που θα χρειασθεί να κάνει για να αποσυρθεί το Ταμείο από την Ελλάδα -και, συνολικότερα, από την Ευρωζώνη, είναι να υποστηρίξει με την ψήφο της το μπλοκ των αναδυόμενων οικονομιών, κρατώντας αποστάσεις από την Ευρώπη, την όποια άλλωστε αντιμετωπίζει ανταγωνιστικά, στο πλαίσιο της πολιτικής «Πρώτα η Αμερική».

Οι συγκλίσεις και τα «αγκάθια»

Σε ό,τι αφορά την ουσία της διαπραγμάτευσης για την ολοκλήρωση της αξιολόγησης, θετικά αξιολογείται από την κυβέρνηση η διαφαινόμενη υποχώρηση του ΔΝΤ, σχετικά με τις απαιτήσεις που διατύπωνε ως τώρα ο Πόουλ Τόμσεν για πλήρη αναμόρφωση του προγράμματος, με άμεση νομοθέτηση μέτρων για τις συντάξεις και το αφορολόγητο.

Η κυβέρνηση δέχεται, από την πλευρά της, την παράταση ισχύος του «κόφτη», με μια ενισχυμένη μορφή, ώστε να υπάρχουν αυξημένες εγγυήσεις ότι θα επιτευχθεί ο στόχος για το πρωτογενές πλεόνασμα.

«Είμαστε διατεθειμένοι να περιγράψουμε κάποιες κατηγορίες μέτρων, τα οποία κατά την άποψη των δανειστών ενδεχομένως να χρειαστούν μετά το τέλος του προγράμματος. Όμως, αυτές οι κατηγορίες μέτρων είναι απίθανο να χρειαστούν», ανέφερε σε συνέντευξή του στο «Έθνος της Κυριακής» ο Ευκλείδης Τσακαλώτος.

Από εκεί και πέρα, ως συνήθως ο… διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες:

  1. Πρώτο ζητούμενο είναι πόσο καθαρά θα χρειασθεί να περιγραφούν τα μέτρα που θα ενταχθούν στον «κόφτη». Δηλαδή, αν
  • θα ορίζεται με σαφήνεια ότι η κάλυψη αποκλίσεων θα γίνεται με μειώσεις συντάξεων και αφορολόγητου ορίου, όπως έχει ζητήσει το ΔΝΤ, 
  • ή αν οι σχετικές διατυπώσεις θα είναι περισσότερο «χαλαρές» και δεν θα προσδιορίζονται επακριβώς τα μέτρα, ώστε όχι μόνο να περιορισθούν οι πολιτικές αντιδράσεις, αλλά και να αποφύγει η κυβέρνηση τις κατηγορίες ότι συμφωνεί για μέτρα που θα κληθεί να εφαρμόσει μια επόμενη κυβέρνηση.
  1. Το δεύτερο σοβαρό ζήτημα είναι πώς ακριβώς θα ενεργοποιηθεί ο νέος «κόφτης». Ο υφιστάμενος «κόφτης» βασίζεται στα στοιχεία της Eurostat, με ορισμένες συμφωνημένες, στο πλαίσιο του προγράμματος, τροποποιήσεις. Όμως, το ΔΝΤ επιμένει σε δικό του τρόπο υπολογισμού του πρωτογενούς πλεονάσματος, που δίνει πολύ χειρότερα αποτελέσματα. Για παράδειγμα, με τη μεθοδολογία του Ταμείου το 2016 εκτιμάται ότι θα έχουμε πρωτογενές έλλειμμα 0,5% του ΑΕΠ και όχι πλεόνασμα.

Η κυβέρνηση θέλει να διασφαλίσει ότι δεν θα αποτελέσει βάση υπολογισμού για την ενεργοποίηση του «κόφτη» αυτή η μεθοδολογία, γιατί αυτό θα οδηγούσε σε δυσάρεστες εκπλήξεις.

  1. Ανάλογο πρόβλημα υπάρχει και με τα μέτρα που θα πρέπει να συμφωνηθούν για να καλυφθεί το εκτιμώμενο δημοσιονομικό κενό του 2018.

Όλες οι πλευρές δέχονται πλέον ότι το κενό είναι 700 εκατ. ευρώ. Όμως, η ελληνική πλευρά έχει προτείνει ως τώρα μέτρα με εκτιμώμενη απόδοση 500 εκατ. ευρώ. Το ΔΝΤ υπολογίζει την απόδοση σε 400 εκατ. ευρώ, ενώ αμφισβητεί και σε ποιοτικό επίπεδο τα προτεινόμενα μέτρα, υποστηρίζοντας ότι δεν έχουν μόνιμη δημοσιονομική επίδραση.

Αυτό το πρόβλημα θα πρέπει να λυθεί, γιατί αν γίνουν δεκτές οι αιτιάσεις του Ταμείου, η κυβέρνηση θα κληθεί να νομοθετήσει «δύσκολα» μέτρα μόνιμου χαρακτήρα, όπως η μείωση του αφορολόγητου ορίου ή η αύξηση του κεντρικού συντελεστή ΦΠΑ. Το Eurogroup θα κληθεί στις 26 Ιανουαρίου να αποφασίσει γι’ αυτό το θέμα, ώστε να δοθεί κατεύθυνση στις διαπραγματεύσεις που θα ακολουθήσουν με τους Θεσμούς.

Πλεόνασμα 3,5% για… πόσα χρόνια;

Τέλος, ένα από τα σοβαρά προβλήματα που μπλοκάρει ως τώρα τις διαπραγματεύσεις, αλλά δεν αναμένεται να επιλυθεί από το Eurogroup στην παρούσα φάση και τουλάχιστον μέχρι να φθάσει η Αθήνα με τους Θεσμούς σε τεχνική συμφωνία, είναι ο ορισμός του μεσοπρόθεσμου δημοσιονομικού στόχου, δηλαδή για πόσα χρόνια θα κληθεί η Ελλάδα να διατηρήσει το πλεόνασμα του 3,5%.

Η κυβέρνηση επιμένει στην πρότασή της να διατηρηθεί μεν ο συνολικός στόχος για πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ, αλλά αυτός από το 2019 να «σπάσει» σε δύο κομμάτια: 2,5% να κατευθύνεται στις δαπάνες εξυπηρέτησης χρέους και 1% στη μείωση φορολογίας των επιχειρήσεων, ώστε να υποστηριχθεί η ανάπτυξη.

Προς το παρόν αυτή η πρόταση αντιμετωπίζεται με δυσπιστία από τους δανειστές, οι οποίοι  φοβούνται ότι η ελληνική πλευρά θα αρκεσθεί τελικά σε πραγματικό πλεόνασμα 2,5% και το υπόλοιπο 1% θα προσπαθήσει να το καλύψει με φορολογικές και άλλες… “αλχημείες”  

Εν πάση περιπτώσει, εκτιμούν ότι αν μειωθεί στο 2,5% του ΑΕΠ το ύψος των πόρων που θα πηγαίνουν στις πληρωμές τόκων θα ανοίξει μια «τρύπα»  στο πρόγραμμα, η οποία θα πρέπει να καλυφθεί με μέτρα ελάφρυνσης του χρέους.

Στο άλλο άκρο των ελληνικών προτάσεων βρίσκεται η πρόταση Σόιμπλε να διατηρηθεί για μια δεκαετία ο στόχος του 3,5%, ώστε ο συνδυασμός πολύ αυστηρής δημοσιονομικής πολιτικής και βραχυπρόθεσμων μέτρων για το χρέος, που ήδη έχουν εγκριθεί, να εκμηδενίσει την πρόσθετη ελάφρυνση χρέους με μεσοπρόθεσμα μέτρα.

Αντίθετα, η Γαλλία θέλει να μειωθεί στα 3-5 χρόνια η διάρκεια ισχύος του στόχου για 3,5% πλεόνασμα, αναγνωρίζοντας ότι θα πρέπει να χαλαρώσει ο κλοιός της λιτότητας, παρότι αυτό θα απαιτήσει από την πλευρά των Ευρωπαίων δανειστών να συζητηθούν τώρα τα μεσοπρόθεσμα μέτρα για το χρέος.

Click to comment

Απάντηση

ΚΑΒΑΛΑ

Συντάξεις χηρείας | Η μείωση 50% μπορεί να οδηγήσει ακόμα και σε μηδενισμό των αποδοχών

Αμέσως μετά τις ευρωεκλογές τοποθετείται η περικοπή των συντάξεων χηρείας του ιδιωτικού τομέα (σε Δημόσιο και ΟΓΑ έχουν γίνει περικοπές την προηγούμενη τετραετία), που μπορεί να οδηγήσει ακόμα και σε πλήρη εξαφάνιση -σε ακραίες περιπτώσεις- των απολαβών που σήμερα έχουν χιλιάδες συνταξιούχοι.

Σύμφωνα με τον νόμο του 2016 (Κατρούγκαλου) αλλά και την ερμηνευτική εγκύκλιο Τσακλόγλου (τέλος 2023), οι συνταξιούχοι χηρείας θα υποστούν μείωση των αποδοχών τους τουλάχιστον κατά 50%. Και αυτό καθώς μετά το τέλος της τριετίας, στο οποίο ο δικαιούχος της σύνταξης χηρείας λάμβανε το 70%, θα πρέπει τώρα να λάβει το 35% και μόνο όμως του ανταποδοτικού σκέλους της σύνταξης. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι αν οι συνταξιούχοι λαμβάνουν μια σύνταξη εξ ιδίου δικαιώματος, από τη σύνταξη χηρείας που εισπράττουν θα λάβουν το ποσό που υπερβαίνει τα 384 ευρώ της εθνικής σύνταξης, όπως ξεκαθαρίζει η ερμηνευτική εγκύκλιος Τσακλόγλου.

Να σημειώσουμε ακόμα ότι όταν ξεκίνησαν οι πρώτες περικοπές (2020), οι αντιδράσεις των συνταξιούχων ήταν έντονες, υποχρεώνοντας μάλιστα τον ΕΦΚΑ να επιστρέψει πίσω τα ποσά που είχαν περικοπεί. Τώρα έρχεται η εφαρμογή του νόμου και για τις συντάξεις χηρείας των συνταξιούχων του ιδιωτικού τομέα και, σύμφωνα με την πρόβλεψη του νόμου, οι συντάξεις αυτές, εφόσον έχει παρέλθει τριετία από την καταβολή τους, θα περικοπούν ως αποδοχές εις διπλούν.

Δραματικές περικοπές και επιστροφές ποσών

Οπως σωστά επισημαίνει το ΕΝΔΙΣΥ (Ενιαίο Δίκτυο Συνταξιούχων), υπάρχει σοβαρός κίνδυνος να είναι δεκάδες χιλιάδες οι δικαιούχοι που θα τύχουν νέων περικοπών στις συντάξεις χηρείας που λαμβάνουν, ενώ θα κληθούν να επιστρέψουν και αναδρομικά ποσά προς τα δημόσια ταμεία, καθώς το μέτρο θα έπρεπε να είχε εφαρμοστεί από τον Οκτώβριο του 2020!

Μπροστά στο σοβαρό αυτό ενδεχόμενο ακόμα και να μηδενιστούν τα ποσά της σύνταξης χηρείας για κάποιους δικαιούχους, το Δίκτυο ζητά να μην εφαρμοστεί η νομοθεσία που περικόπτει στο μισό τις συντάξεις χηρείας εξ ιδίου δικαιώματος και για δικαιούχους που προέρχονται από τον ιδιωτικό τομέα. Συγκεκριμένα, ζητά από την κυβέρνηση και το υπουργείο Εργασίας να νομοθετήσει σχετικά ώστε να παραμείνει η καταβολή των συντάξεων χηρείας στο 70% των αρχικών ποσών, εφ’ όρου ζωής του κάθε δικαιούχου, σημειώνοντας ότι «πρόκειται για ένα άδικο μέτρο που κακώς εφαρμόστηκε σε χιλιάδες συνταξιούχους στο Δημόσιο και στον ΟΓΑ, και στους δικαιούχους αυτούς η κυβέρνηση οφείλει να επιστρέψει τα χρήματα πίσω».

«Δεν μπορεί τώρα να γίνεται περικοπή της παροχής στο όνομα κάποιας δημοσιονομικής εξισορρόπησης» σημειώνει ακόμα το Δίκτυο των συνταξιούχων, υπενθυμίζοντας ότι το συγκεκριμένο μέτρο θεσμοθετήθηκε το 2016, εν μέσω Μνημονίων και βαθιάς οικονομικής κρίσης, και η κυβέρνηση «επιδιώκει να υφαρπάξει ένα μέρος του εισοδήματός τους από συνταξιούχους που διαβιούν μόνοι και έχουν απόλυτη ανάγκη την οικονομική ενίσχυση».

avgi.gr

Continue Reading

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Καύσιμα: Νέο χαράτσι θα έρθει για να μείνει – Πότε θα σημειώσει άνοδο 10 λεπτά η τιμή στη βενζίνη

Μια ακόμα οικονομική επιβάρυνση φέρνει η νέα νομοθεσία της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Συγκεκριμένα, η νέα νομοθεσία της ΕΕ για την τιμολόγηση των ρύπων των καυσίμων στις οδικές μεταφορές και τη θέρμανση (ETS2) που θα τεθεί σε εφαρμογή από το 2027 και θα έχει ως αποτέλεσμα την άνοδο των τιμών.

Μέχρι σήμερα, οι ρύποι τιμολογούνταν μονάχα στην περίπτωση συγκεκριμένων κλάδων, όπως της βιομηχανίας. Αυτό, όμως, αλλάζει πλέον και διευρύνεται ώστε να πετύχει η Ευρωπαϊκή Ένωση τον κλιματικό της στόχο.

Όπως αναφέρει σχετικά το Euractiv, η νέα ρύθμιση συμφωνήθηκε πέρυσι με στόχο οι τιμές των ρύπων να παραμείνουν κάτω από τα 45 ευρώ/τόνο CO2, που μεταφράζεται σε ένα «καπέλο» περίπου 10 λεπτών στην τιμή της βενζίνης ή του ντίζελ στην αντλία.

Εντούτοις, ο ευρωβουλευτής του CDU/EPP, Πίτερ Λίεσε, που ήταν ο επικεφαλής διαπραγματευτής του Ευρωκοινοβουλίου, δήλωσε πρόσφατα ότι δεν αισιοδοξεί για την επίτευξη αυτού του στόχου.

Ο λόγος είναι ότι οι εκπομπές των μεταφορών και των κτηρίων υποχωρούν πιο αργά από τις αρχικές προβλέψεις στην ΕΕ, με αποτέλεσμα την αύξηση της ζήτησης για δικαιώματα εκπομπών από το 2027, άρα και της τιμής τους.

Ενδεικτικό του προβλήματος που αντιμετωπίζει η Ευρώπη είναι ότι πέρυσι στη Γερμανία σημειώθηκε αντίδραση από τους καταναλωτές στον κρατικό στόχο αντικατάστασης των συστημάτων θέρμανσης με αντλίες θερμότητας. Αντί οι πολίτες να στραφούν στα νέα, πράσινα συστήματα, προτίμησαν να εγκαταστήσουν λέβητες με φυσικό αέριο πριν απαγορευτούν.

Με αφορμή τα παραπάνω, πιθανότερο σενάριο θεωρείται ότι η τιμή των δικαιωμάτων εκπομπών δεν θα περιοριστεί στα 45 ευρώ που προέβλεπαν αρχικά οι Βρυξέλλες. Άρα και η άνοδος στις τιμές καυσίμων θα είναι πιθανώς μεγαλύτερη των 10 λεπτών.

Πρόκειται για μια αύξηση που ενδεχομένως να είναι ανεκτή σε χώρες της Ευρώπης με σχετικά χαμηλές τιμές καυσίμων. Κάτι τέτοιο δεν ισχύει πάντως στην περίπτωση της Ελλάδας που εφαρμόζει ήδη πολύ υψηλή φορολογία στα καύσιμα.

Continue Reading

ΚΑΒΑΛΑ

Σε αναμμένα κάρβουνα το υπουργείο Εργασίας | Τι θα γίνει με τις περικοπές στις συντάξεις χηρείας

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, οι δικαιούχοι που εξακολουθούν να λαμβάνουν σύνταξη χηρείας ίση με το 70% της σύνταξης του θανόντος, παρά την παρέλευση της τριετίας, είναι χιλιάδες

Πονοκέφαλος για το υπουργείο Εργασίας αλλά και για το κυβερνητικό επιτελείο αποτελεί το θέμα της περικοπής των συντάξεων χηρείας, μετά την έλευση τριετίας από τον θάνατο του αρχικού δικαιούχου, όπως αναφέρει η Καθημερινή.

Ο νόμος που προβλέπει την περικοπή έχει ψηφιστεί επί ΣΥΡΙΖΑ. Εφαρμόστηκε από τις αρχές του 2020 για τους δικαιούχους σύνταξης θανάτου από το Δημόσιο και τον ΟΓΑ, έμειναν όμως εκτός οι συντάξεις χηρείας του ιδιωτικού τομέα.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, οι δικαιούχοι που εξακολουθούν να λαμβάνουν σύνταξη χηρείας ίση με το 70% της σύνταξης του θανόντος, παρά την παρέλευση της τριετίας, είναι χιλιάδες. Σύμφωνα με την Καθημερινή, μια πιθανή περικοπή στο ποσό της σύνταξης χηρείας κατά 50%, ώστε από το 70% να πέσει στο 35% της σύνταξης του θανόντος, θα προκαλέσει μεγάλη ανατροπή στον προγραμματισμό και στη ζωή χιλιάδων ανθρώπων.
newsbomb.gr

Continue Reading
Green logo ENA Club with text ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ

Κατοικία

a house with a green roof and road signs left and right
tractor in the background of the text
white night text
food track
blue circle with steel construction
arrows as a circle symbol of recycling
paint cans
letters AG as logo
gear and tool as logo pavlidis
timetable

newsletter



Καιρος

Πρωτοσέλιδα

Χρήσιμα

Δρομολόγια Πλοίων από και προς Καβάλα

Γιατροί ΕΟΠΥΥ ΚΑΒΑΛΑΣ

espa logo

espa_logo_en