ΠΟΛΙΤΙΚΑ

Εκκρεμότητες του παρελθόντος “κλείνει” ο νέος αναπτυξιακός νόμος

Με τα ⅔ των διασφαλισμένων σήμερα χρημάτων να προορίζονται για την αποπληρωμή των ενισχύσεων των επενδυτικών σχεδίων των δύο προηγούμενων αναπτυξιακών νόμων, του 3299/2004 και του 3908/2011 κατατέθηκε χθες το βράδυ στη Βουλή ο νέος αναπτυξιακός νόμος, ενώ η σχετική συζήτηση θα ξεκινήσει από την ερχόμενη εβδομάδα. Σύμφωνα με αρμόδια στελέχη του υπουργείου αυτή τη στιγμή είναι διασφαλισμένα 3,6 δισ. ευρώ , εκ των οποίων τα 2,5 δισ. ευρώ θα αξιοποιηθούν για την πληρωμή των παλιών επενδυτικών σχεδίων. Ο νέος νόμος, άλλωστε, πέρα από τις καινοτομίες και τα κίνητρα που εισάγει σε ό,τι αφορά τα επενδυτικά σχέδια που θα υλοποιηθούν εφεξής, περιλαμβάνει μια σειρά προβλέψεων για τα έργα σε εκκρεμότητα.

Ειδικότερα, σε ό,τι αφορά τα επενδυτικά σχέδια των δύο προηγούμενων νόμων προβλέπονται τα εξής:

-Για τα επενδυτικά σχέδια του νόμου 3299/2004 των οποίων η ημερομηνία ολοκλήρωσής τους έληξε στις 31/12/2015 προβλέπεται νέα προθεσμία ολοκλήρωσης, η 31η Δεκεμβρίου 2016. Στην περίπτωση που μέχρι την ημερομηνία αυτή υλοποιηθεί, αποδεδειγμένα, το 50% του εγκεκριμένου κόστους του επενδυτικού σχεδίου, η προθεσμία ολοκλήρωσης παρατείνεται μέχρι τις 30 Ιουνίου 2018.

-Για τα επενδυτικά σχέδια του νόμου 3299/2004 των οποίων η ημερομηνία ολοκλήρωσής τους λήγει στις 31/12/2016, αυτή παρατείνεται έως 30/6/2018 με την προϋπόθεση της υλοποίησης, μέχρι την ημερομηνία αυτή, ήτοι έως 31/12/2016, της υλοποίησης του 50% του εγκεκριμένου κόστους του επενδυτικού σχεδίου.

-Για τα επενδυτικά σχέδια του νόμου 3908/2011 των οποίων η απόφαση υπαγωγής έχει εκδοθεί έως 31/12/2012 η προθεσμία ολοκλήρωσης παρατείνεται έως 30/6/2017.

-Για τα επενδυτικά σχέδια του νόμου 3908/2011 των οποίων η απόφαση υπαγωγής έχει εκδοθεί εντός των ετών 2013 και 2014 η προθεσμία ολοκλήρωσης παρατείνεται έως 31/12/2017.

-Για τα επενδυτικά σχέδια του ν. 3299/2004 και του ν. 3908/2011 το ποσό της επιχορήγησης καταβάλλεται σε επτά ετήσιες δόσεις ως εξής: α) Η πρώτη δόση που ισούται με το 1/7 της προβλεπόμενης επιχορήγησης καταβάλλεται με την υποβολή του αιτήματος ελέγχου για την πιστοποίηση της υλοποίησης του 50% του επενδυτικού σχεδίου. Για τα επενδυτικά σχέδια που έχουν υπαχθεί στις διατάξεις του ν. 3908/2011 και έχουν κάνει χρήση του δικαιώματος προκαταβολής, η καταβολή της προκαταβολής νοείται ως η πρώτη δόση. Η δεύτερη και τρίτη δόση, ισόποσες με την πρώτη, καταβάλλονται μετά την πιστοποίηση της υλοποίησης του 50% του επενδυτικού σχεδίου.

-Οι επενδυτικοί φορείς των σχεδίων που έχουν υπαχθεί στους δύο προηγούμενους νόμους και δεν έχουν λάβει όλο το ποσό της ενίσχυσης μπορούν να επιλέξουν αντί της άμεσης ενίσχυσης -η οποία υποχρεωτικά πλέον θα καταβληθεί σε επτά ετήσιες δόσεις -το κίνητρο των φοροαπαλλαγών. Αξίζει να σημειωθεί ότι στην αιτιολογική έκθεση που συνοδεύει τον νόμο γίνεται λόγος για «σημαντικές δυσχέρειες στην ανταπόκριση του κράτους να καταβάλλει άμεσα και στο σύνολο τις εγκεκριμένες επιχορηγήσεις».

Τα είδη ενισχύσεων – κινήτρων που προβλέπονται στον νέο αναπτυξιακό νόμο για τα νέα σχέδια είναι τα ακόλουθα:

1) Φορολογική απαλλαγή έως 20% ετησίως και επιμερισμό σε βάθος 15ετίας.

2) Δημόσια επιχορήγηση από 10% έως 45%, με κριτήρια γεωγραφικά αλλά και ανάλογα με το μέγεθος της επιχείρησης.

3) Επιδότηση χρηματοδοτικής μίσθωσης για την απόκτηση καινούργιου μηχανολογικού και λοιπού εξοπλισμού. Η επιδότηση συνίσταται στην κάλυψη από το Δημόσιο τμήματος των καταβαλλόμενων δόσεων και δεν μπορεί να υπερβαίνει τα επτά έτη.

4) Κάλυψη από το Δημόσιο του μισθολογικού κόστους των νέων θέσεων εργασίας που δημιουργούνται και συνδέονται με το επενδυτικό σχέδιο και οι οποίες δεν λαμβάνουν καμία άλλη κρατική ενίσχυση.

5) Χρηματοδότηση επιχειρηματικού κινδύνου μέσω Ταμείου Συμμετοχών.

6) Ειδικά για τις επενδύσεις μείζονος μεγέθους, όπως χαρακτηρίζονται στο νομοσχέδιο, προβλέπεται σταθερός φορολογικός συντελεστής για 12 χρόνια από την ολοκλήρωση της επένδυσης. Σε περίπτωση μείωσης του φορολογικού συντελεστή, εφαρμόζεται ο μειωμένος. Η χρήση σταθερού συντελεστή φορολογίας εισοδήματος ισχύσει μέχρι την εξάντληση της ενίσχυσης και μέχρι του ποσού των 10 εκατ. ευρώ. Εναλλακτικά, ο επενδυτής μπορεί να κάνει χρήση του κινήτρου της φοροαπαλλαγής με ποσοστό ενίσχυσης 10% και μέχρι του ποσού των 10 εκατ. ευρώ (αν και στην αιτιολογική έκθεση αναφέρεται μέχρι του ποσού των 5 εκατ. ευρώ). Επενδύσεις μείζονος μεγέθους χαρακτηρίζονται αυτές που το επιλέξιμο κόστος επένδυσής τους υπερβαίνει τα 20 εκατ. ευρώ και δημιουργούν δύο θέσεις εργασίας ανά ένα εκατομμύριο ευρώ επιλέξιμου κόστους επένδυσης.

7) Οι επενδύσεις μείζονος μεγέθους μπορούν να υπάγονται και στο καθεστώς ταχείας αδειοδότησης (γνωστό ως fast track).

Τα ελάχιστα όρια επένδυσης μειώνονται κατά 50% σε σύγκριση με τον προηγούμενο αναπτυξιακό νόμο και ορίζονται σε 500.000 ευρώ για τις μεγάλες επιχειρήσεις, σε 250.000 ευρώ για τις μεσαίες, καθώς και για τους σχηματισμούς συνέργειας και δικτύωσης (clusters), σε 150.000 ευρώ για τις μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις και σε 100.000 ευρώ για τις Κοινωνικές Συνεταιριστικές Επιχειρήσεις.

Επίσης καθορίζεται παράβολο που θα καταβάλλουν οι επενδυτές για τον έλεγχο του επενδυτικού τους σχεδίου. Το παράβολο θα είναι ανάλογο με το ύψος του επενδυτικού σχεδίου και δεν μπορεί να είναι κάτω από 500 ευρώ.

Σημειώνεται ότι σε αντίθεση με το προσχέδιο που είχε δοθεί σε δημόσια διαβούλευση, στο νομοσχέδιο που κατατέθηκε στη Βουλή χθες προβλέπεται η υπαγωγή στον καινούργιο αναπτυξιακό αρκετών κατηγοριών σχεδίων από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, συνεχίζεται όμως η εξαίρεση των φωτοβολταϊκών.

Επιπλέον, το νομοσχέδιο για τον αναπτυξιακό νόμο περιλαμβάνει ρυθμίσεις για τις επενδύσεις από αλλοδαπούς. Ειδικότερα, προβλέπεται ότι για τη χορήγηση άδειας διαμοής σε πολίτες τρίτων χωρών θα πρέπει να διασφαλίζεται ότι αυτοί υλοποιούν επένδυση με θετικές επιπτώσεις στην οικονομία και την ανάπτυξη και ως εκ τούτου απαιτείται σχετική εισήγηση του υπουργείου Οικονομίας η οποία θα πρέπει να γίνεται εντός ενός μηνός.

Τέλος στο  νομοσχέδιο προβλέπεται η σύσταση Αναπτυξιακού Συμβουλίου το οποίο θα αποτελεί το ανώτατο γνωμοδοτικό όργανο του υπουργείου Οικονομίας. Επίσης, προβλέπεται η λειτουργία της Επιστημονικής Επιτροπής και της Επιτροπής Κοινωνικών Εταίρων και Δημόσιας Διοίκησης.

ΑπάντησηΑκύρωση απάντησης

Exit mobile version