Quantcast
Connect with us

ΕΠΙΚΑΙΡΑ

Γνωρίστε την αρχαία Αμφίπολη | Η τοποθεσία και η ιστορία της περιοχής που συνδέεται με τον Μ. Αλέξανδρο (video)

Μάθετε την ιστορία της περιοχής στην οποία εξελίσσεται ένα σύγχρονο αρχαιολογικό θρίλερ (Vids)

Σε μία απόσταση περίπου 100χμ από τη Θεσσαλονίκη, πηγαίνοντας προς την Καβάλα, πέρα από την γέφυρα του Στρυμόνα, μεταξύ χαμηλών λόφων, βρίσκονται τα ερείπια της αρχαίας Αμφίπολης.

Η Αμφίπολη ήταν αρχαία πόλη χτισμένη στην Ανατολική Μακεδονία, στις όχθες του ποταμού Στρυμόνα, στη θέση πόλης που παλαιότερα ονομαζόταν “Εννέα Οδοί” ή πολύ κοντά σε αυτήν. Η Αμφίπολη ιδρύθηκε από Αθηναίους το 437 π.Χ. με στόχο τον έλεγχο της πλούσιας σε πρώτες ύλες περιοχή και εγκαταλείφθηκε οριστικά τον 8ο αιώνα μ.Χ.

Σήμερα στην περιοχή είναι χτισμένος ο ομώνυμος σύγχρονος οικισμός, που βρίσκεται περίπου 60 χλμ. νοτιοανατολικά των Σερρών.

Οι ανασκαφές έγιναν για πρώτη φορά το 1956 από την Ελληνική Εφορεία Αρχαιοτήτων.

Η αρχαία πόλη της Αμφίπολης χτίστηκε σε στρατηγικής σημασίας ύψωμα, 5 χμ από τη θάλασσα, πάνω στην την ανατολική όχθη του Στρυμόνα, ακριβώς εκεί που εξέβαλλε από τη λίμνη του Αχινού, (η οποία τώρα έχει αποξηραθεί). Μια στροφή του Στρυμόνα προστάτευε τα δυτικά τείχη της πόλης.

Το μέρος το οποίο ανήκε στους Εδωνίτες της Θράκης αρχικά ονομαζόταν “Εννέα Οδοί”, επειδή, σύμφωνα με τον Ηρόδοτο (ζ’, 114), ο Ξέρξης καθώς περνούσε τις γέφυρες έθαψε ζωντανά εννέα νεαρά αγόρια και εννέα νεαρά κορίτσια. Το μέρος αποικήθηκε και ονομάστηκε Αμφίπολη από του Αθηναίους το 437 π.Χ. Είχε προηγηθεί μία αποτυχημένη προσπάθεια 28 χρόνια πριν.

Όπως αναφέρει ο καθηγητής, Πάνος Ηπειρώτης, η Αμφίπολη αντλώντας πλούτο από τα ορυχεία χρυσού στο Παγγαίο, ήταν μία από τις σημαντικότερες περιοχές που είχαν κατακτήσει οι Αθηναίοι, και αυτό εξηγεί τον τρόμο που επικράτησε στην Αθήνα κατά τη διάρκεια του Πελοπονησιακού πολέμου όταν έφτασε η είδηση το 424 π.Χ. ότι οι Σπαρτιάτες με αρχηγό τον Βρασίδα είχαν περικυκλώσει και πολιορκούσαν την Αμφίπολη. Ο ιστορικός (και στρατηγός) Θουκιδίδης κατόρθωσε να διασώσει το στόλο του στις εκβολές του Στρυμόνα αλλά λόγω της αποτυχίας του να σώσει και την Αμφίπολη, εξοστρακίστηκε για 20 χρόνια από την πατρίδα του (Θουκ, δ’, 104-6; ε’, 26). Το 421 π.Χ οι Αθηναίοι έκαναν άλλη μια αποτυχημένη προσπάθεια να επανακαταλάβουν την πόλη. Στην μάχη του ιππικού, και ο Αθηναίος στρατηγός Κλέων και ο αντίπαλος του Σπαρτιάτης Βρασίδας σκοτώθηκαν.

Η Αμφίπολη κατακτήθηκε στη συνέχεια από τον Φίλιππο Β’ τον Μακεδόνα το 358 π.Χ. Μετά τη μάχη στην Πύδνα το 168 π.Χ. η Αμφίπολη έγινε πρωτεύουσα της μίας εκ των τεσσάρων ελληνικών επαρχιών που ίδρυσαν οι Ρωμαίοι. Ο απόστολος Παύλος πέρασε από την Αμφίπολη καθώς πήγαινε στη Θεσσαλονίκη και κήρυξε τον Χριστιανισμό. Η πόλη ήταν επίσης μέρος στάθμευσης για τους ταξιδιώτες που χρησιμοποιούσαν την Εγνατία οδό, και ήταν ακόμη και το έδρα του παρατηρητή των Ρωμαίων κατά την Πρωτοχριστιανική περίοδο.

Σημείο κατατεθέν και έμβλημα της περιοχής αλλά και της Μακεδονίας όλης, είναι το λιοντάρι της Αμφίπολης

Πρόκειται για ένα από τα πιο σημαντικά μνημεία του 4ου αιώνα π.χ. που διασώθηκαν και μέχρι τώρα είναι το μοναδικό που αναστηλώθηκε και βρίσκεται σήμερα δίπλα στην παλιά γέφυρα του Στρυμόνα στην επαρχιακή οδό Αμφίπολης – Σερραϊκής Ακτής.

Το ταφικό μνημείο του Λέοντος συνδέεται άρρηκτα με το ταφικό σήμα του τύμβου που στην πραγματικότητα είναι το θεμέλιο του και τοποθετείται στο μέσον και στο υψηλότερο σημείο του βάσει και της γεωμετρίας που δίνει ο ταφικός περίβολος.

Ο Τύμβος Καστά και το λιοντάρι

Ο Τύμβος Καστά Αμφίπολης και το μνημείο του Λέοντος είναι δύο μνημεία που συνομιλούν μεταξύ τους συνδυάζοντας συγκρίσιμα αρχιτεκτονικά χαρακτηριστικά και η χρονολόγησή τους ανήκει στο τελευταίο τέταρτο του 4ου π.Χ. αιώνα.

“Οι λατύπες (θραύσματα από επεξεργασία μαρμάρου) που βρέθηκαν γύρω από το ταφικό σήμα στην κορυφή του τύμβου Καστά, δηλώνει την ύπαρξη μεγάλου μαρμάρινου μνημείου, που δεν είναι άλλο από το Λέοντα και την βάση του”, επισημαίνει η Προϊσταμένη της ΚΗ’ Εφορίας Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων Κατερίνα Περιστέρη.

γφ1

Οι ανασκαφές του ταφικού περιβόλου του τύμβου “Καστά” το 2013, αποκάλυψαν ότι ένα μεγάλο μέρος του περιβόλου έχει αποξηλωθεί κατά τους ρωμαϊκούς χρόνους με αποτέλεσμα αρκετά μαρμάρινα αρχιτεκτονικά μέλη να μη βρίσκονται στη θέση τους. Μια ευρύτερη αρχαιολογική έρευνα που πραγματοποιήθηκε στην περιοχή της Αμφίπολης της αρχαιολόγου Κατερίνας Περιστέρη και του συνεργάτη της αρχιτέκτονα Μιχάλη Λεφαντζή, στην προσπάθειά τους να εντοπίσουν τα χαμένα αρχιτεκτονικά μέλη τους, οδήγησε στην περιοχή του χώρου του μνημείου του Λέοντα της Αμφίπολης όπου βρέθηκαν είτε διάσπαρτα, είτε εντοιχισμένα στη βάση του Λέοντος, μαρμάρινα αρχιτεκτονικά μέλη με προέλευση τον ταφικό περίβολο.

γφ2

Η έρευνα αυτή συνδέει τον σημαντικό ταφικό περίβολο του τύμβου Καστά με τον Λέοντα της Αμφίπολης ρίχνοντας άπλετο φως στην ιστορίας της περιοχής και στις μέχρι τώρα υποθέσεις κατασκευής και προέλευσης του μνημείου, σύμφωνα με τις οποίες κατά τον καθηγητή Αρβανιτόπουλο, το λιοντάρι της Αμφίπολης στήθηκε από τον ’γνωνα με υπόδειξη του φίλου του Περικλή, για να θυμίζει τους 10000 νεκρούς που έπεσαν στην μάχη του Δραβίσκου για το μεγαλείο της Αθήνας, ενώ κατά τον αρχαιολόγο Λαζαρίδη το ταφικό έργο του 4ου αιώνα π.Χ. ιδρύθηκε προς τιμήν του ναυάρχου του Μ. Αλεξάνδρου Λεωσθένους από την Μυτιλήνη. Παράλληλα πιθανολογείται ότι το επιτάφιο μνημείο ανήκει στον Λαομέδοντα, ναύαρχο και πιστό σύντροφο του Μεγάλου Αλεξάνδρου.

Γεγονός είναι ότι κατά την περίοδο που χρονολογείται ο ταφικός περίβολος, μετά τον θάνατο του Μ. Αλεξάνδρου μέχρι το τέλος του 4ου π.Χ. αιώνα, διαδραματίζονται σπουδαία ιστορικά γεγονότα στην περιοχή της Αμφίπολης. Σημαντικοί στρατηγοί και ναύαρχοι του Μ. Αλεξάνδρου σχετίζονται με την περιοχή, εδώ ο Κάσσανδρος εξορίζει και θανατώνει το 311 π.Χ. τη νόμιμη σύζυγο του Μ. Αλεξάνδρου Ρωξάνη και το γιο του Αλέξανδρου.

Το λιοντάρι της Αμφίπολης έχει ύψος 5,30μ. και εικονίζεται καθιστό στα πίσω πόδια. Πρώτη φορά έγινε γνωστή η ύπαρξη του ευρήματος στην Αθήνα από μία αναφορά της 7ης μεραρχίας του ελληνικού στρατού το 1912. Κατά τον μήνα Αύγουστο το 1916, ’γγλοι στρατιώτες που κατασκεύαζαν οχυρωματικά έργα στην γέφυρα της Αμφίπολης, βρήκαν τα μαρμάρινα κομμάτια του λιονταριού και προσπάθησαν να τα μεταφέρουν ως την θάλασσα προκειμένου να τα φυγαδεύσουν στην Αγγλία. Μα η προσπάθεια τους ματαιώθηκε από τους Βουλγάρους οι οποίοι μόλις είχαν καταλάβει το Παγγαίο και άρχισαν να τους βομβαρδίζουν.

Σύμφωνα με τους ιστορικούς και αρχαιολόγους το πρόσωπο του λιονταριού, που υπήρξε ανέκαθεν ιερό σύμβολο των Μακεδόνων, ήταν στραμμένο κατά την πόλη, εκφράζοντας έτσι πληρέστερα το σκοπό και το μεγαλείο της.

Ο Λέων της Αμφίπολης ανεγέρθηκε ως συμβολικό μνημείο, που εξέφραζε την μεγάλη δύναμη της πόλης, όπως συνέβη και με τους Λέοντες της Δήλου. Επιπροσθέτως η λαϊκή παράδοση λέει ότι ο γλύπτης του, αγνώστου ταυτότητας, αφού τελείωσε το δημιούργημα του, το οποίο αποτελούσε και την αποκορύφωση της καριέρας του και έπρεπε να είναι σύμβολο δύναμης αφού ήταν αφιερωμένο σε κάποιο σημαντικό πρόσωπο βρέθηκε μπροστά σε μια δυσάρεστη έκπληξη. Το λιοντάρι δεν είχε την γλώσσα του. Απελπισμένος λοιπόν το πέταξε στον ποταμό Στρυμόνα προκειμένου να μην το δει κανείς και ντροπιαστεί.

Η ανασκαφική έρευνα στον Τύμβο «Καστά» της αρχαίας Αμφίπολης συνεχίζεται και μέρα με τη μέρα ολοκληρώνεται το παζλ της ιστορίας, με το Λιοντάρι της Αμφίπολης να στέκει αγέρωχο και επιβλητικό αποκαλύπτοντας τη σημαντικότητα των ανασκαφικών ευρημάτων που ξετυλίγουν το κουβάρι της ζωής του Μ. Αλεξάνδρου.

Οι τελευταίες αρχαιολογικές αποκαλύψεις δίνουν νέο ενδιαφέρον στα ευρήματα της περιοχής με ένα ολόκληρο θρίλερ να εξελίσσεται στην Αμφίπολη.

Οι νέες ανασκαφές

Σύμφωνα με τα μέχρι τώρα στοιχεία που παρουσιάστηκαν από την Κατερίνα Περιστέρη στην 27η αρχαιολογική επιστημονική συνάντηση, που διεξήχθη στη Φιλοσοφική Σχολή του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου, τα δύο τελευταία έτη, κατά τη διεξαγωγή των ανασκαφών στον λόφο Καστά, αποκαλύπτεται ένας μοναδικός ταφικός περίβολος στον κόσμο, λόγω του μεγέθους του που αγγίζει τα 500 περίπου μέτρα, με ακριβείς αναλογίες ύψους 3 μέτρων και συνολικού μήκους 497 μέτρων.

Τον Ιούνιο, μετά τη χρηματοδότηση των 100.000 ευρώ από το υπουργείο Πολιτισμού, οι ανασκαφές που είχαν σταματήσει λόγω χειμερινής περιόδου συνεχίστηκαν, με την κ. Περιστέρη να απομακρύνει αρχικά τους τόνους χώματος που σκέπαζαν τον λόφο Καστά, και στη συνέχεια να ολοκληρώνει την ανασκαφή του μεγαλοπρεπούς ταφικού περιβόλου που χρονολογείται στο τελευταίο τέταρτο του 4ου αι. π.Χ.

Όπως είχε επισημάνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, στην 27η αρχαιολογική επιστημονική συνάντηση, η κ. Περιστέρη, «κατά την περίοδο που χρονολογείται ο ταφικός περίβολος, μετά τον θάνατο του Μ. Αλεξάνδρου μέχρι το τέλος του 4ου π.Χ. αιώνα, διαδραματίζονται σπουδαία ιστορικά γεγονότα στην περιοχή της Αμφίπολης. Σημαντικοί στρατηγοί και ναύαρχοι του Μ. Αλεξάνδρου σχετίζονται με την περιοχή. Εδώ ο Κάσσανδρος εξορίζει και θανατώνει το 311 π.Χ. τη νόμιμη σύζυγο του Μ. Αλεξάνδρου Ρωξάνη και το γιό του Αλέξανδρο Δ’».

Ο ταφικός περίβολος χρονολογείται γύρω στο 325 – 300 π.Χ. και φέρεται να έχει την υπογραφή του φημισμένου της εποχής εκείνης, αρχιτέκτονα, Δεινοκράτη, που σύμφωνα με ιστορικά στοιχεία ήταν και στενός φίλος του Μ. Αλεξάνδρου.

Οικοδομήθηκε από θασίτικο μάρμαρο που μεταφέρθηκε στη περιοχή με ειδικά πλοιάρια, ενώ οι μαρμάρινοι δόμοι από την Αλική της Θάσου, τοποθετήθηκαν με ειδικούς γερανούς, κατασκευασμένους από ξύλο, σίδηρο και μολύβι, ίχνη των οποίων βρέθηκαν κατά την αρχαιολογική ανασκαφή.

Σύμφωνα με τις αρχαιολογικές έρευνες, ένα μεγάλο μέρος του περιβόλου έχει αποξυλωθεί κατά τους ρωμαϊκούς χρόνους με αποτέλεσμα αρκετά μαρμάρινα αρχιτεκτονικά μέλη του να μη βρίσκονται στη θέση τους. Μια ευρύτερη έρευνα που πραγματοποιήθηκε στην περιοχή της Αμφίπολης στην προσπάθεια να εντοπιστούν τα χαμένα αρχιτεκτονικά μέλη, οδήγησε την Κατερίνα Περιστέρη και τους συνεργάτες της, στην περιοχή του χώρου του μνημείου του Λέοντα της Αμφίπολης όπου τα χαμένα μέλη του περιβόλου, βρέθηκαν είτε διάσπαρτα, είτε εντοιχισμένα στη βάση του Λέοντος. Η χρονολόγηση τόσο του ταφικού περιβόλου όσο και του Λέοντα συμπίπτει και ανήκει στο τελευταίο τέταρτο του 4π.Χ. αιώνα.

«Μετά την ανακάλυψη του ταφικού περιβόλου του τύμβου Καστά, όπως απέδειξε η έρευνά μας, το ταφικό μνημείο του Λεόντα συνδέεται με το ταφικό σήμα του τύμβου που στην πραγματικότητα είναι το θεμέλιό του και τοποθετείται στην κορυφή του τύμβου βάσει και της γεωμετρίας που μας δίνει ο ταφικός περίβολος» είπε κατά την παρουσίαση των ανασκαφών της η προϊσταμένη της ΚΗ’ Εφορίας Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων.

Παρουσιάζοντας τα νέα ανασκαφικά δεδομένα, με αρχιτεκτονική τεκμηρίωση, για τον τρόπο και τον τόπο κατασκευής του μνημείο του Λέοντα της Αμφίπολης, ο διεθνώς αναγνωρισμένος αρχιτέκτονας Μιχάλης Λεφαντζής, τόνισε ότι τα χαμένα μέλη του ταφικού περιβόλου αποτελούν σήμερα τη βάση του Λέοντα της Αμφίπολης, ενώ η κλήση των μαρμάρινων δόμων αποδεικνύουν την κυκλική τους φορά και ότι είναι ένα αναπόσπαστο κομμάτι του μεγάλου ταφικού περιβόλου.

Την ίδια ώρα, σύμφωνα με τον αρχιτέκτονα Μιχάλη Λεφαντζή, ο περήφανος Λέοντας της Αμφίπολης, με ύψος 5,20 μέτρων αποδεικνύεται πως ήταν στην κορυφή του ταφικού μνημείου του Καστά, πάνω σε ένα μαρμάρινο βάθρο που τα κομμάτια του μεταφέρθηκαν από τα λατομεία της Θάσου, με ειδικές σχεδίες και ξύλινα κάρα που τραβούσαν βόδια εργασίας. Ο Λέοντας της Αμφίπολης, σύμφωνα πάντα με τον ίδιο, φέρεται ότι φιλοτεχνήθηκε στο συγκεκριμένο σημείο, χωρίς να είναι γνωστό, ακόμη το όνομα του μεγάλου γλύπτη της εποχής.

(Με πληροφορίες από: Καθημερινή, ΑΜΠΕ)

Click to comment

Απάντηση

ΕΠΙΚΑΙΡΑ

Eurovision 2024: Μη χάσετε τον Μεγάλο Τελικό με την Ελλάδα και τη Μαρίνα Σάττι

Τον Μεγάλο Τελικό της 68ης Eurovision θα παρακολουθήσετε, σε απευθείας σύνδεση με τη σκηνή του Malmö Arena, από την ΕΡΤ1 και το Δεύτερο Πρόγραμμα με ελληνικό σχολιασμό καθώς και από το Eurovision Channel, στο ERTFLIX, στην πρωτότυπη μετάδοση, το Σάββατο 11 Μαΐου 2024, στις 22:00.

Remaining Time-0:00
Fullscreen
Mute

Μετά την επιτυχημένη εμφάνισή της στον Β’ Ημιτελικό, η Μαρίνα Σάττι κέρδισε για την Ελλάδα το πολυπόθητο εισιτήριο για τον Τελικό με το τραγούδι «ZARI».

Τη μουσική του τραγουδιού «ZARI» συνέθεσαν οι Μαρίνα Σάττι, OGE, Kay Be, Nick Kodonas, Jay Stolar, Gino The Ghost και Jordan Palmer, ενώ τους στίχους υπογράφουν οι VLOSPA, OGE, Μαρίνα Σάττι και Solmeister. Creative director της εμφάνισης της Μαρίνας Σάττι στη σκηνή της Eurovision είναι ο Φωκάς Ευαγγελινός, τη χορογραφία και το movement direction έχει αναλάβει ο Mecnun Giasar (Majnoon), ενώ το art direction οι NMR.

Τον Μεγάλο Τελικό της Eurovision θα σχολιάσουν οι Θανάσης Αλευράς και Ζερόμ Καλούτα.

Το 12άρι της ελληνικής κριτικής επιτροπής, στον Μεγάλο Τελικό της Eurovision θα ανακοινώσει η Έλενα Παπαρίζου, η μοναδική που κατέκτησε την πρώτη θέση για την Ελλάδα στη Eurovision του 2005, με το τραγούδι «My number one».

Στον Τελικό θα συμμετάσχουν οι 20 χώρες που προκρίθηκαν από τους δύο Ημιτελικούς, οι Big Five (Γαλλία, Γερμανία, Ισπανία, Ηνωμένο Βασίλειο, Ιταλία) και η διοργανώτρια χώρα, Σουηδία.

Η σειρά εμφάνισης των χωρών στον Τελικό έχει ως εξής: Σουηδία, Ουκρανία, Γερμανία, Λουξεμβούργο, Ολλανδία, Ισραήλ, Λιθουανία, Ισπανία, Εσθονία, Ιρλανδία, Λετονία, Ελλάδα, Ηνωμένο Βασίλειο, Νορβηγία, Ιταλία, Σερβία, Φινλανδία, Πορτογαλία, Αρμενία, Κύπρος, Ελβετία, Σλοβενία, Κροατία, Γεωργία, Γαλλία, Αυστρία

Continue Reading

ΕΠΙΚΑΙΡΑ

Το Ισραήλ ζήτησε από κατοίκους της ανατολικής Ράφα να απομακρυνθούν

Ο στρατός του Ισραήλ ζήτησε σήμερα από τους κατοίκους και άλλων συνοικιών της Ράφα, στο νότιο τμήμα της Λωρίδας της Γάζας, να απομακρυθούν από εκεί και να μετακινηθούν στη «διευρυμένη ανθρωπιστική περιοχή» στην αλ Μαουάσι, σύμφωνα με ανάρτηση που έκανε στο Χ εκπρόσωπος των ενόπλων δυνάμεων. Περισσότεροι από 150.000 άνθρωποι έχουν ήδη εγκαταλείψει την πόλη.

Οι νέες οδηγίες προς τους κατοίκους υποδηλώνουν ότι ο ισραηλινός στρατός ετοιμάζει νέα επίθεση στο κέντρο της Ράφα, απειλώντας με καταστροφή και εκτοπισμό πολύ περισσότερους ανθρώπους.

Τα ισραηλινά τανκς μαζεύονται κοντά σε κατοικημένες περιοχές εν μέσω συνεχών βομβαρδισμών. Παλαιστινιακές ένοπλες ομάδες δήλωσαν ότι στοχοποιούν ισραηλινά στρατεύματα στα ανατολικά.

Ο στρατός του Ισραήλ δήλωσε ότι οι χερσαίες δυνάμεις του διεξάγουν «στοχευμένη δραστηριότητα» στην ανατολική Ράφα.

Ο ΟΗΕ προειδοποίησε επίσης ότι τα τρόφιμα και τα καύσιμα εξαντλούνται επειδή δεν λαμβάνει βοήθεια μέσω των κοντινών διαβάσεων.

Τα ισραηλινά στρατεύματα ανέλαβαν τον έλεγχο και έκλεισαν το πέρασμα της Ράφα με την Αίγυπτο κατά την έναρξη της επιχείρησής τους, ενώ τα Ηνωμένα Έθνη δήλωσαν ότι ήταν πολύ επικίνδυνο για το προσωπικό και τα φορτηγά τους να φθάσουν στο επαναλειτούργημα του περάσματος Kerem Shalom με το Ισραήλ.

Την ίδια ώρα ο πρωθυπουργός του Ισραήλ απέρριψε την απειλή του προέδρου των ΗΠΑ να σταματήσει την προμήθεια ορισμένων όπλων αν εξαπολύσει μεγάλη επίθεση σε «πληθυσμιακά κέντρα» στη Ράφα. Ο Μπενιαμίν Νετανιάχου δήλωσε ότι το Ισραήλ θα μπορούσε να «σταθεί και μόνο του» αν χρειαστεί.

Μετά από επτά μήνες πολέμου στη Γάζα, το Ισραήλ επιμένει ότι η νίκη είναι αδύνατη χωρίς την κατάληψη της πόλης και την εξουδετέρωση των τελευταίων εναπομεινάντων ταγμάτων της Χαμάς.

Αλλά με περισσότερους από ένα εκατομμύριο εκτοπισμένους Παλαιστίνιους να βρίσκουν καταφύγιο εκεί, ο ΟΗΕ και οι δυτικές δυνάμεις έχουν προειδοποιήσει ότι μια ολοκληρωτική επίθεση θα μπορούσε να οδηγήσει σε μαζικές απώλειες αμάχων και σε ανθρωπιστική καταστροφή.

Continue Reading

ΕΠΙΚΑΙΡΑ

Eurovision: Εκτός του τελικού η Ολλανδία – 25 οι χώρες που διαγωνίζονται απόψε

Εκτός του τελικού της Eurovision τέθηκε η Ολλανδία μετά τις καταγγελίες για τον Joost Klein.

Με επίσημη ανακοίνωσή της η EBU ενημερώνει πως ο Ολλανδός τραγουδιστής δεν θα συμμετάσχει στον αποψινό μεγάλο τελικό της Eurovision.

Αν και η διοργάνωση δεν ξεκαθάρισε τι ακριβώς έχει συμβεί σχετικά με το περιστατικό, για το οποίο κατηγορείται ο καλλιτέχνης, ανακοίνωσε τον αποκλεισμό του. Η ανακοίνωση ωστόσο, κάνει λόγο για «ανάρμοστη συμπεριφορά» απέναντι σε μέλος της παραγωγής.

enu

Αναλυτικά η ανακοίνωση:

«Ο Ολλανδός καλλιτέχνης Joost Klein δεν θα συμμετάσχει στον μεγάλο τελικό του φετινού Διαγωνισμού Τραγουδιού της Eurovision.

Η σουηδική αστυνομία διερεύνησε την καταγγελία μιας γυναίκας μέλους του συνεργείου παραγωγής μετά από ένα περιστατικό που ακολούθησε την εμφάνισή του στον ημιτελικό της Πέμπτης το βράδυ. Όσο η νομική διαδικασία παίρνει τον δρόμο της, δεν θα ήταν σκόπιμο να συνεχίσει στον Διαγωνισμό.

Θα θέλαμε να ξεκαθαρίσουμε ότι, σε αντίθεση με ορισμένες αναφορές στα μέσα ενημέρωσης και τις εικασίες στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, το περιστατικό αυτό δεν αφορούσε κανέναν άλλο καλλιτέχνη ή μέλος της αποστολής.

Διατηρούμε πολιτική μηδενικής ανοχής απέναντι σε ανάρμοστη συμπεριφορά στην εκδήλωσή μας και δεσμευόμαστε να παρέχουμε ένα ασφαλές και προστατευμένο περιβάλλον εργασίας για όλο το προσωπικό του Διαγωνισμού. Υπό αυτό το πρίσμα, η συμπεριφορά του Joost Klein προς ένα μέλος της ομάδας θεωρείται ότι παραβιάζει τους κανόνες του Διαγωνισμού.

Ο μεγάλος τελικός του 68ου Διαγωνισμού Τραγουδιού της Eurovision θα συνεχιστεί τώρα με 25 συμμετέχοντα τραγούδια».

Η απόφαση είναι σοκαριστική, αναφέρει ολλανδικός τηλεοπτικός σταθμός

Η πρώτη αντίδραση στον αποκλεισμό του Oλλανδού καλλιττέχνη από τον τελικό της Eurovision, ήρθε σύμφωνα με το Γαλλικό Πρακτορείο Ειδήσεων από τον τηλεοπτικό σταθμό Avrotros, που φιλοξενεί τον διαγωνισμό στην Ολλανδία, καθώς θεωρεί τον αποκλεισμό του Ολλανδού καλλιτέχνη «δυσανάλογο».

Το κανάλι ανέφερε σε δελτίο Τύπου που εστάλη στο Γαλλικό Πρακτορείο ότι βρήκε τον αποκλεισμό «δυσανάλογο» δηλώντας ότι η «απόφαση είναι σοκαριστική»«Λυπούμαστε βαθύτατα και θα επιστρέψουμε σε αυτό αργότερα», προσθέτει ο τηλεοπτικός σταθμός που αποτελεί μέρος του ολλανδικού δημόσιου συστήματος ραδιοτηλεόρασης.

Η καταγγελία εις βάρος του 

Ο Τζουστ Κλάιν βρέθηκε στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος, καθώς σύμφωνα με πληροφορίες και την επίσημη δήλωση της EBU, πιάστηκε στα χέρια με γυναίκα φωτογράφο.

Ανεπίσημες πηγές να υποστηρίζουν ότι χτύπησε μέλος της ισραηλινής παραγωγής, που έκανε ένα ασεβές σχόλιο για τον θάνατο του πατέρα του, χωρίς ωστόσο αυτό να έχει επιβεβαιωθεί ακόμα.

Ήδη έχει υποβληθεί καταγγελία εις βάρος του Τζουστ Κλάιν, ενώ ανακρίθηκε και από την αστυνομία, σύμφωνα με το ολλανδικό «ΝΟS». Από ανάκριση πέρασε επίσης, το άτομο που τον κατήγγειλε, καθώς και άλλοι που βρίσκονταν μπροστά στο περιστατικό.

Η πρώτη αντίδραση του Ολλανδού τραγουδιστή στις κάμερες

Ο ίδιος μέχρι στιγμής, δεν είχε κάνει καμία δήλωση επί του θέματος, ενώ όταν τον συνάντησαν στο Malmo Arena οι δημοσιογράφοι της εκπομπής «I Love ΣουΚού», αρνήθηκε να απαντήσει.

«Τι έχεις κάνει, σύμφωνα με την EBU;», τον ρώτησε αρχικά, η δημοσιογράφος, ενώ στεκόταν έξω από το ασανσέρ, χωρίς να της δίνει ωστόσο, καμία απάντηση.

Στη συνέχεια, η ρεπόρτερ τον ξαναρωτά, με τον ίδιο να μπαίνει στο ασανσέρ και να της λέει μόνο: «Να έχετε μια όμορφη ημέρα».

Δείτε το βίντεο:

Eurovision: Ο εκπρόσωπος της Ολλανδίας αρνείται να μιλήσει για το περιστατικό βίας που κατηγορείται

Η υπόθεση έχει φτάσει στον εισαγγελέα και η διευθέτησή της σύμφωνα με δημοσιεύματα, μπορεί να διαρκέσει εβδομάδες. Ο τραγουδιστής έχασε τη θέση του στην προτελευταία πρόβα του σόου στο Μάλμε της Σουηδίας την Παρασκευή, όπου επρόκειτο να εμφανιστεί στην πέμπτη θέση, πριν την Εντέν Γκολάν που εκπροσωπεί το Ισραήλ.

Όπως έγινε γνωστό, δεν εμφανίστηκε ούτε και στην τελική πρόβα, καθώς η έρευνα της EBU βρισκόταν σε εξέλιξη. Η ανακοίνωση της απουσίας του και από την πρόβα τζενεράλε έφερε αποδοκιμασίες από το κοινό, με όλα τα ενδεχόμενα, πλέον, να είναι ανοιχτά.

Η επίσημη δήλωση της EBU για το περιστατικό

Σε ένα της επίσημη δήλωση, η EBU αναφέρει για τον Joost Klein: «Η έρευνα για το περιστατικό με τον Ολλανδό καλλιτέχνη στον φετινό διαγωνισμό τραγουδιού της Eurovision συνεχίζεται ακόμη. Γίνονται επίσης συζητήσεις μεταξύ της EBU και του AVROTROS, του ολλανδικού ραδιοτηλεοπτικού φορέα. Ενώ η έρευνα συνεχίζεται, η EBU αποφάσισε ότι ο Joost Klein δεν θα εμφανιστεί κατά τη διάρκεια της 2ης Dress Rehearsal, στην οποία ψηφίζουν οι κριτικές επιτροπές από τις 37 συμμετέχουσες χώρες. Αντ’ αυτού θα χρησιμοποιηθεί η εμφάνιση του από τον Δεύτερο Ημιτελικό. Σύμφωνα με πληροφορίες του SVT, αντιπαράθεση μεταξύ του καλλιτέχνη και ενός φωτογράφου οδήγησε στην άρνηση του Joost να εμφανιστεί σήμερα».

Tην ίδια ώρα, η τραγουδίστρια του Ισραήλ έχει λάβει οδηγία να παραμείνει στο δωμάτιο του ξενοδοχείου της και βρίσκεται υπό συνεχή προστασία μετά τη συγκέντρωση χιλιάδων διαδηλωτών υπέρ της Παλαιστίνης στο Μάλμε της Σουηδίας.

Η ισραηλινή υπηρεσία εθνικής ασφάλειας Shin Bet προειδοποίησε την Γκόλαν να μην βγαίνει από το δωμάτιο του ξενοδοχείου της παρά μόνο για τις ερμηνείες της, αφού δέχθηκε απειλές για τη ζωή της και εν μέσω φόβων για τρομοκρατικές επιθέσεις.

Το περιστατικό με την εκπρόσωπο του Ισραήλ

Ακόμα δεν έχει γίνει γνωστό τι ακριβώς έχει συμβεί με τη συμμετοχή της Ολλανδίας. Χθες πάντως, η Γκολάν που εκπροσωπεί το Ισραήλ, δεν είχε την καλύτερη αντιμετώπιση, από τον Κλάιν. Την ώρα που απαντούσε στις ερωτήσεις των δημοσιογράφων, κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου που έδιναν οι καλλιτέχνες μετά την εμφάνισή τους, η Γκολάν δέχτηκε μια ερώτηση που προκάλεσε αντιδράσεις.

 

«Θεωρείς ότι η συμμετοχή σου στον διαγωνισμό ίσως βάζει σε κίνδυνο τους υπόλοιπους εκπροσώπους των χωρών, λόγω των όσων γίνονται αυτό το διάστημα στο Ισραήλ;», τη ρώτησε ο δημοσιογράφος.

Την ώρα που απαντούσε η Εντέν Γκολάν, δίπλα της καθόταν ο εκπρόσωπος της Ολλανδίας. Όταν κάποιος από τη διοργάνωση της είπε ότι αν δεν θέλει, μπορεί να μην απαντήσει στην ερώτηση, εκείνος πετάχτηκε λέγοντας: «Γιατί όχι;».

eurovision-22024


«Πιστεύω πως είμαστε όλοι εδώ για έναν λόγο και μόνο», 
ξεκίνησε να λέει η Ισραηλινή τραγουδίστρια, προκαλώντας την αγανάκτηση του Ολλανδού καλλιτέχνη, ο οποίος μάλιστα, δεν προσπάθησε καν να την κρύψει, κάνοντας γκριμάτσες, ενώ εκείνη μιλούσε.

«Η EBU λαμβάνει πιστεύω όλα τα μέτρα που χρειάζονται για να κάνει αυτή τη διοργάνωση ένα ασφαλές μέρος, όπου θα ενωθούν όλοι. Οπότε, πιστεύω ότι είναι ασφαλές για όλους», συνέχισε να λέει η Εντέν Γκολάν.

Ο εκκεντρικός καλλιτέχνης κατάφερε να ξεσηκώσει το πλήθος με το τραγούδι «Euro-Papa» στον δεύτερο ημιτελικό, το οποίο και στο τέλος της εμφάνισής του, αφιέρωσε στον πατέρα του.

Ο Τζουστ Κλάιν τον έχασε, όταν ήταν ακόμα παιδί. Έτσι, στο τελευταίο μέρος του κομματιού, θέλησε να απαγγείλει μία στροφή αφιερωμένη σε εκείνον. «Στο τέλος της ημέρας, είμαστε όλοι άνθρωποι. Ο πατέρας μου κάποτε μου είπε ότι ο κόσμος δεν έχει σύνορα. Μου λείπεις, αυτό ψιθυρίζω κάθε μέρα. Βλέπεις, μπαμπά, σε άκουσα», είπε ο τραγουδιστής, ιδιαίτερα φορτισμένος.

H εμφάνιση της Ολλανδίας στον δεύτερο ημιτελικό

Joost Klein - Europapa (LIVE) | Netherlands | Second Semi-Final | Eurovision 2024

Η υποστήριξη της Ισπανίας και το αίτημα για να τηρηθεί η ελευθερία του Τύπου

Σε ανακοίνωσή της την Παρασκευή, η Δημόσια Τηλεόραση της Ισπανίας αμφισβήτησε την αξιοπιστία της Eurovision 2024 και υποστήριξε τον Ολλανδό τραγουδιστή, Τζουστ Κλάιν.

Συγκεκριμένα, σε ανάρτηση στο Χ/Twitter, το ισπανικό κρατικό δίκτυο RTVE ανέφερε: «Η ισπανική αντιπροσωπεία στη Eurovision μετέφερε στην EBU τη δέσμευσή της για την ελευθερία του Τύπου και της γνώμης και απαίτησε από τη Eurovision να διασφαλίσει τον σεβασμό της».

Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι η Ισπανία είναι μία από τις «Big Five», δηλαδή μία από τις πέντε χώρες που συνεισφέρουν τα περισσότερα στην Ευρωπαϊκή Ένωση Ραδιοτηλεόρασης (EBU), δηλαδή στη διοργανώτρια Αρχή της Eurovision 2024.

Continue Reading
Green logo ENA Club with text ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ

Κατοικία

a house with a green roof and road signs left and right
blue circle with steel construction
arrows as a circle symbol of recycling
paint cans
letters AG as logo
gear and tool as logo pavlidis
timetable

newsletter



Καιρος

Πρωτοσέλιδα

Χρήσιμα

Δρομολόγια Πλοίων από και προς Καβάλα

Γιατροί ΕΟΠΥΥ ΚΑΒΑΛΑΣ

espa logo

espa_logo_en