Quantcast
Connect with us

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Γέλιο  και  δάκρυ  στην «Ωραία του Πέραν»

 Ρομάντζο, ανεκπλήρωτος έρωτας,  Σαίξπηρ με «Ρωμαίος  και Ιουλιέτα» αλλά  και «Κλεοπάτρα και Αντώνιος,  «Αβελάρδος και Ελίζα», «Τριστάνος και Ιζόλδη», «Παύλος και Βιργινία», « Κώστας Καρυωτάκης και Μαρία Πολυδούρη»,  «Αμίλιος και Ερμιόνη». Οι τελευταίοι στο θέατρο «Τ»  της  οδού  Φλέμινγκ, στη Θεσσαλονίκη. Σε μια παράσταση – έκπληξη. Βέβαια, η φήμη της προηγήθηκε της έλευσής της στη συμπρωτεύουσα, αφού στην Αθήνα, στο «Θέατρο του Νέου Κόσμου» , έσπασε ταμεία. Και  δικαίως. Πρόκειται για   θέατρο ερμηνείας και ταυτόχρονα   σύγχρονο  δημιούργημα  δομημένο με υλικά από  θέατρο  σκιών, σάτιρα,  αφηγηματικό θέατρο,  διαδραστικό  θέατρο και  μιούζικαλ και  κομεντί  αλλά   και  « αξιοπρεπές»  ερωτικό δράμα.

Κριτική του Παύλου Λεμοντζή

 «Η Ωραία του Πέραν»  του Δημητρίου Παπαδοπούλου  γράφτηκε το 1920 και  αποτέλεσε ένα από τα πιο πολυπαιγμένα έργα των λαϊκών θιάσων. Η  μελοδραματική  ιστορία του Αιμίλιου και της Ερμιόνης  αγαπήθηκε από  το ευρύ κοινό στις αρχές του προηγούμενου αιώνα και ο Γιώργος Παπαγεωργίου, η Θεοδώρα  Καπράλου  και η Αντιγόνη Φρυδά , συνεπικουρούμενοι από την ποντιακή  λύρα του  Γιώργου Μαυρίδη,  τη μεταφέρουν  σήμερα στο σανίδι με τον πιο ευφάνταστο τρόπο.

 Καταρχάς η  υποδοχή  στην  είσοδο του «Τ »,  μελωδικό ξάφνιασμα.  «Τιτ, τακ, τικι  -τικι- τακ  κάνει η καρδιά μου» από τον χαρισματικό Γιώργο Παπαγεωργίου τη συνοδεία κιθάρας. Αυτοσχεδιασμοί, παρλάτες, μυρωδιές από τα παλιά τα χρόνια, τα όμορφα χρόνια των κοινωνικών εκδηλώσεων, των ακομπλεξάριστων συναναστροφών, των πηγαίων φιλικών συμπεριφορών. Ύστερα, η σκηνή με τα  φροντιστηριακά. Και η κινούμενη με μανιβέλα οθόνη. Πανέξυπνο εύρημα. Εύκολο στη χρήση, εξυπηρετικό στη δράση  εργαλείο- σκηνικό. Η Κωνσταντινούπολη  κι η γειτονιά του Πέραν με δυο μολυβιές κόκκινες. Αρκούσαν. Επειδή το χιούμορ, η εξυπνάδα , το ταλέντο, η ικανότητα,  συναντιούνται  σε μια συνθήκη που επιτρέπει ηθοποιούς και κοινό να ταυτιστούν με το θέμα. Και τον τόπο και τον χρόνο και να νιώσουν το συναίσθημα. Σε μεγάλο βάθος. Τόσο, όσο να κυλήσουν δάκρυα στα μάτια ανεμπόδιστα  από συστολή.

 Ο Αιμίλιος, ένας  φτωχός , συνεσταλμένος κι  όμορφος νέος ερωτεύεται από την πρώτη στιγμή την Ερμιόνη, επονομαζόμενη και «ωραία του Πέραν», αλλά κι εκείνη συγκινείται κι ανταποκρίνεται άμεσα . Μεταξύ τους πλάθεται ένας σφοδρός πλατωνικός έρωτας με ανταλλαγή επιστολών και ρομαντικών εκμυστηρεύσεων. Η σχέση τους, όμως, δεν μπορεί να μετουσιωθεί σ’ έναν ευτυχισμένο γάμο, καθώς η διαφορά κοινωνικής τάξης δεν το επιτρέπει.  Μετά από πολλές  διακυμάνσεις  το ειδύλλιο οδηγείται  στο τραγικό του τέλος.

  Λοιπόν, η σημειολογία του  ανεκπλήρωτα ερωτευμένου  που φλερτάρει με το παρανοϊκό παραλήρημα, κάπως διασκεδαστική στην αρχή, σύντομα αποδεικνύεται μια γκιλοτίνα νοήματος. Ο  ανεκπλήρωτα ερωτευμένος  είναι ένα πρόσωπο κωμικό και συνάμα τραγικό. Κωμικό, επειδή τα πάθη του από απόσταση φαίνονται μικρά. Είμαστε σίγουροι πως το βουνό της απελπισίας του είναι εύκολα προσπελάσιμο «αρκεί να πάψει να  κλαψουρίζει» ή «να δει ,επιτέλους, την  πραγματικότητα». Τραγικό,  διότι η απροσπέλαστη συναισθηματική του παγίδα μάς φέρνει σε επαφή με τη δική μας «ανθρώπινη κατάσταση». Με τη δική μας μικρότητα απέναντι στις εμμονές, τις νευρώσεις και τους έρωτές μας. Είναι σίγουρο ότι η σκηνοθεσία έχει αντιληφτεί το δισυπόστατο του χαρακτήρα εκείνου  κι  εκείνης  και αναποδογύρισε  το ψυχολογικό  status  σε ένα ευρηματικό παιχνίδι με τα συναισθήματα. Δόμηση κι αποδόμηση  απότομη, σεργιάνι διασκεδαστικό στον χρόνο, ευφάνταστο πηγαινέλα  στην Πόλη, στη Ρωσία, στη Θεσσαλονίκη, στη σκηνή του «Τ ». Μαστοριά και επιδεξιότητα. Και οι δυο ερμηνευτές έξοχοι. Την  εξαιρετική ικανότητά τους την  αποκορύφωσαν  στο τελευταίο μέρος, όταν βυθίστηκαν και οι δυο στο πάθος, στο αδιέξοδο, έζησαν με ένταση την τραγικότητα της κατάστασής τους και, το κυριότερο, την πέρασαν στην πλατεία. Μαγικά. Με την εξαίσια  ζωντανή  ανατολίτικη μουσική, με το ξέχειλο συναίσθημα στη φωνή, στο σώμα , στο βλέμμα  και  μ΄ ένα  λυρικό τραγούδι   , ως  προσπάθεια ανακούφισης της πληγής , που μας βοηθά να νοηματοδοτήσουμε τη ζωή μας μέσα από τη δημιουργία και την ανάπτυξη της συνείδησης. Γι αυτό κι όταν άναψαν τα φώτα, τα μάτια των θεατών  ήταν υγρά  και το δυνατό  χειροκρότημα ήταν το  δικό μας «ευχαριστώ» . Για την παράσταση, για  το θέμα  που από το 1920 μέχρι σήμερα δεν έχει φθαρεί έτσι όπως  το μελέτησαν , το δούλεψαν, το  παρουσίασαν οι συντελεστές , ώστε να μη γίνει δεδομένη εκ προοιμίου μια ιστορία για νοσταλγία και για κλάμα , αλλά για έμπνευση.

  Για δώδεκα μόνο παραστάσεις.  Στο θέατρο « Τ »  της οδού Φλέμινγκ.  Προλαβαίνετε να τη δείτε.

Συντελεστές:

Διασκευή: Θεοδώρα Καπράλου

Σκηνοθεσία: Θεοδώρα Καπράλου, Γιώργος Παπαγεωργίου

Μουσική: Γιώργος Μαυρίδης

Ενδυματολογική επιμέλεια: Ιωάννα Τσάμη

Επιμέλεια κίνησης: Μαρίζα Τσίγκα

Φωτογραφίες: Δομινίκη Μητροπούλου

Βοηθός σκηνοθέτη: Ζηνοβία Κανελλοπούλου

Παίζουν οι ηθοποιοί: Γιώργος Παπαγεωργίου και Αντιγόνη Φρυδά.

 

Click to comment

Απάντηση

ΑΓΡΟΤΙΚΑ

Τις πληγές τους μετρούν οι αγρότες σε Παγγαίο και Νέστο | Ανυπολόγιστες καταστροφές σε καλλιέργειες

Τις πληγές τους μετρούν και οι αγρότες στο Οφρυνιο Καβάλας μετά τη θεομηνία που έπληξε για σχεδόν μία ώρα την περιοχή προκαλώντας ανυπολόγιστες καταστροφές σε καλλιέργειες βερίκοκου.

Όπως λένε αγρότες που καλλιεργούν βερίκοκα «το 95% περίπου της παραγωγής έχει καταστραφεί, έπεσε στο έδαφος και πλέον δεν μπορεί ούτε να πωληθεί ούτε να δοθεί για κομπόστα ή για χυμό».

Μεγάλες είναι οι ζημιές που έχουν υποστεί και όσοι καλλιεργούν ελιές και σιτηρά, ενώ, περιμένουν το κλιμάκιο του ΕΛΓΑ, που θα πάει να εκτιμήσει την κατάσταση και να αρχίσει η διαδικασία απόδοσης των αποζημιώσεων καθώς όπως λένε τα έξοδα τρέχουν και η χρονιά πλέον είναι χαμένη γι’ αυτούς τους ανθρώπους.

Ολική ζημιά σε ακτινίδια

Σε απόγνωση είναι οι καλλιεργητές ακτινιδίων στο Νέστο. Οι ισχυροί άνεμοι, τη Μεγάλη Παρασκευή, βρήκαν τα φυτά πάνω στην ανθοφορία, καταστρέφοντας μεγάλο μέρος της παραγωγής. Η ζημιά στα ακτινίδια αγγίζει το 80% και θα φανεί περισσότερο τις επόμενες ημέρες.

Continue Reading

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Παγώνη για αφρικανική σκόνη: Μετακινήσεις μόνο με μάσκα για όσους έχουν αναπνευστικά προβλήματα

Επαγρύπνηση και μέτρα προστασίας στις ευπαθείς ομάδες του πληθυσμού με χρόνια αναπνευστικά προβλήματα συνέστησε η πρόεδρος της ΕΙΝΑΠ Ματίνα Παγώνη, καθώς οι μετεωρολογικές συνθήκες ευνοούν τη μεταφορά Αφρικανικής σκόνης από σήμερα και για αύριο σε πολλές περιοχές της χώρας. «Να μην βγουν έξω το διήμερο και εάν πρέπει να κυκλοφορήσουν να φοράνε μάσκα», είπε χαρακτηριστικά στο ΕΡΤNews.

Η σύσταση για μάσκα και στην καλύτερη περίπτωση ενισχυμένη, αφορά στις ομάδες υψηλού κινδύνου με βρογχικό άσθμα, χρόνια αποφρακτική πνευμονοπάθεια κ.λ.π.

Επιπλέον συνέστησε να αποφύγουν τους μακρυνούς περιπάτους για απόψε το βράδυ ακόμη και όσοι δεν έχουν αναπνευστικά προβλήματα. «Παραμένουμε στο σπίτι μας και γυμναζόμαστε εκεί», είπε η κα Παγώνη.

Ακόμη συνέστησε στους γονείς να κρατήσουν στο σπίτι τα παιδιά με βρογχικό άσθμα και να μην τα πάνε σε παιδικές χαρές.

Για τις ομάδες υψηλού κινδύνου συνέστησε «εάν έχουν δύσπνοια να επικοινωνήσουν άμεσα με τον γιατρό τους γιατί υπάρχει πιθανότητα να γίνει αλλαγή της δοσολογίας των φαρμάκων».

«Ο κορωνοϊός υπάρχει. Δεν τελειώσαμε»

«Ο κορωνοϊός υπάρχει, όπως και η γρίπη, όπως και οι άλλες ιώσεις», είπε η Πρόεδρος της ΕΙΝΑΠ. «Είχαμε αρκετά περιστατικά και στα νοσοκομεία. Ήδη ο κόσμος δεν έχει αυτό τον πανικό, δεν έχει αυτό το φόβο που είχε η παλιά.

Ξέρει ότι είναι μια κατάσταση αντιμετωπίσιμη και αν χρειαστεί να πάει στο νοσοκομείο θα πάει στο νοσοκομείο και θα νοσηλευτεί και θα αντιμετωπιστεί. Τα πράγματα έχουν αλλάξει και τις παραλλαγές του κορονοϊού ξέρουμε και τις έχουμε αντιμετωπίσει και τις δυσκολίες ξέρουμε».

Continue Reading

ΚΑΒΑΛΑ

Επίσκεψη Γ.Πασχαλίδη στον ΕΛΓΑ Αθήνας για τις πληγείσες καλλιέργειες του Ορφανίου του Δήμου Παγγαίου

Ο Βουλευτής Π.Ε. Καβάλας και Θάσου Γιάννης Πασχαλίδης επισκέφτηκε χθες το Ορφάνι του Δήμου Παγγαίου προκειμένου να δει τις ζημίες που προκλήθηκαν στις καλλιέργειες από το χαλάζι και για να συναντηθεί με παραγωγούς της περιοχής, οι οποίοι τον ενημέρωσαν για το μέγεθος της ζημίας που έχουν υποστεί οι καλλιέργειες τους.

Ο Βουλευτής προχώρησε τάχιστα στις κατάλληλες ενέργειες και επισκέφτηκε σήμερα τον ΕΛΓΑ Αθήνας για να ενημερώσει τους αρμοδίους, προσκομίζοντας αντίστοιχο οπτικοαστικό υλικό.

Ο Γιάννης Πασχαλίδης, βρισκόμενος σε διαρκή επαφή με τους ανθρώπους της γης συμμερίζεται την αγωνία τους, γνωρίζει καλά τα ζητήματα που προκύπτουν και ενημερώνει καθημερινά τους αρμόδιους, ώστε να επιλύονται όσο το δυνατόν πιο άμεσα τα ζητήματα που προκύπτουν.

Continue Reading
Green logo ENA Club with text ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ

Κατοικία

a house with a green roof and road signs left and right
blue circle with steel construction
arrows as a circle symbol of recycling
paint cans
letters AG as logo
gear and tool as logo pavlidis
timetable

newsletter



Καιρος

Πρωτοσέλιδα

Χρήσιμα

Δρομολόγια Πλοίων από και προς Καβάλα

Γιατροί ΕΟΠΥΥ ΚΑΒΑΛΑΣ

espa logo

espa_logo_en