Quantcast
Connect with us

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Απροστάτευτα οικοσυστήματα σε υψηλή τηλεθέαση

Χιλιάδες θεατές παρακολούθησαν το βράδυ της Δευτέρας, 7 Δεκεμβρίου 2020, στην  τηλεοπτική εκπομπή του καναλιού STAR “Greece’s Next Top Model (GNTM) 3”, τροχοφόρα  να κινούνται σε παραλίες της Ελαφονήσου. Συγκεκριμένα ένα όχημα τύπου 4×4 και δύο  μοτοσυκλέτες υψηλού κυβισμού φάνηκαν να κινούνται με μεγάλη ταχύτητα και σε μεγάλη  έκταση οργώνοντας στην κυριολεξία τις αμμοθίνες, όπως απεικονίστηκε ευκρινώς και στις  λήψεις από drone. 

Η Ελαφόνησος, λόγω της ιδιαίτερα υψηλής οικολογικής της αξίας, έχει ενταχθεί στο δίκτυο  των προστατευόμενων περιοχών του Δικτύου Natura 2000 ως Ζώνη Ειδικής Διατήρησης με  ονομασία «Περιοχή Νεάπολης και Νήσος Ελαφόνησος» και κωδικό GR2540002. Οι θέσεις  στην οποία έλαβαν χώρα τα γυρίσματα του GNTM αποτελούν προστατευόμενους τύπους οικοτόπων βάσει της ενωσιακής και εθνικής νομοθεσίας με ονομασία «υποτυπώδεις  κινούμενες θίνες» και κωδικό 2110, «κινούμενες θίνες ακτογραμμής με Ammophila arenaria»  με κωδικό 2120, αλλά και «Θίνες των παραλιών Juniperus spp.» με κωδικό 2250. 

Η κίνηση μηχανοκίνητων οχημάτων εκτός οδικού δικτύου στον αιγιαλό και τις αμμοθίνες  απαγορεύεται ρητά από τη νομοθεσία, ενώ η για οποιονδήποτε λόγο (πλην εξαιρετικών  περιπτώσεων) πρόσβαση τέτοιων οχημάτων στα ευαίσθητα αυτά παράκτια αμμοθινικά  οικοσυστήματα δεν συνάδει με την προστασία τους. Τονίζεται ότι στην περιοχή φύεται η  Centaurea pumilio ενδημικό της Αν. Μεσογείου, είδος «Τρωτό» σύμφωνα με το Βιβλίο  Ερυθρών Δεδομένων των Σπάνιων & Απειλούμενων Φυτών της Ελλάδας, καθώς και το  στενότοπο ενδημικό Saponaria jagelii, είδος «κρισίμως κινδυνεύον» που απαντάται εκεί και  πουθενά αλλού σε όλο τον πλανήτη. Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι στην εν λόγω παραλία  απαντώνται τους θερινούς μήνες φωλιές Καρέττα, οι οποίες είναι γνωστό ότι  καταστρέφονται από τα τροχοφόρα. Ως εκ τούτου, η χώρα μας έχει σημαντική υποχρέωση  λήψης και εφαρμογής μέτρων για την προστασία του. 

Πέραν όμως όσων προβλέπονται από τη νομοθεσία, το πλέον προβληματικό σημείο είναι το  μήνυμα που περνάει αυτή η ενέργεια στο ευρύ κοινό, καθότι, σε ώρα υψηλής τηλεθέασης  και σε δημοφιλή για τη νεολαία εκπομπή, με σκοπό την προώθηση ως πρότυπο lifestyle την οδήγηση μηχανοκίνητων οχημάτων και την προώθηση συγκεκριμένου προϊόντος,  υποβαθμίστηκε η ανάγκη προστασίας του οικοσυστήματος. Μάλιστα, ενώ πραγματοποιήθηκε αναφορά στην αξία και το καθεστώς προστασίας της, προβλήθηκε ως  αποδεκτή η καταστροφική ενέργεια των τροχοφόρων σε ένα τόσο σημαντικό και παράλληλα  εύθραυστο οικοσύστημα. Η περιβαλλοντική ζημιά ενδέχεται να είναι αντιστρεπτή, αν και  κάποιες βλάβες, όπως αυτές σε στενοενδημικά είδη φυτών, μπορεί να διαπιστωθεί μόνο  μετά από μήνες. 

Αξίζει να σημειωθεί ότι πλήθος παράκτιων περιοχών, όπως οι παραλίες της Ελαφονήσου, δέχονται αφόρητη τουριστική πίεση κατά τους θερινούς μήνες από τη, συχνά δίχως όριο  παραχώρησή τους για ομπρέλες και ξαπλώστρες, υποβαθμίζοντας την οικολογική τους  ακεραιότητα. Όσον αφορά το συγκεκριμένο σημείο της παραλίας «Παναγία» στο οποίο κινήθηκε το όχημα 4×4, και για το οποίο ο Δήμος Ελαφονήσου και ο Φορέας Διαχείρισης  Πάρνωνα, Μουστού, Μαινάλου και Μονεμβασίας ανακοίνωσαν ότι το καλοκαίρι  χρησιμοποιείται ως χώρος στάθμευσης, δημιουργούνται εύλογα ερωτήματα από πού  προκύπτει η νομιμότητα αυτής της χρήσης στον αιγιαλό, και πάνω σε αμμοθίνες, όπως  προκύπτει και από τη χαρτογράφηση των τύπων οικοτόπων. 

Με βάση τα παραπάνω, οι περιβαλλοντικές οργανώσεις υπέβαλαν καταγγελία προς τον  εισαγγελέα και τις αρμόδιες υπηρεσίες ζητώντας τους να πράξουν τα δέοντα στο πλαίσιο των  καθηκόντων τους. 

Είναι πολύ λυπηρό το γεγονός ότι για την προβολή μερικών λεπτών μία δημοφιλούς εκπομπής σε ώρα υψηλής τηλεθέασης, ακυρώνονται 30 χρόνια περιβαλλοντικής πολιτικής  και εκπαίδευσης, δημοσιεύσεων, μελετών και επιχειρηματολογίας για την προστασία και  διαχείριση των αμμοθινών, ενώ θα μπορούσαν να λειτουργήσουν υποστηρικτικά σε αυτές  τις προσπάθειες επιλέγοντας να αναδείξουν την αξία της περιοχής και φυσικά σεβόμενες τα  μέτρα για την προστασία της.

Click to comment

Απάντηση

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Φωτιά σε λεωφορείο του ΟΑΣΘ στον Περιφερειακό της Θεσσαλονίκης

Φωτιά ξέσπασε το πρωί της Τρίτης σε λεωφορείο του ΟΑΣΘ στον Περιφερειακό της Θεσσαλονίκης.

Η φωτιά εκδηλώθηκε στο λεωφορείο μετά την γέφυρα της Περραιβού στο ρεύμα προς τα δυτικά. Σημειώνεται ότι το λεωφορείο δεν μετέφερε επιβάτες και ο οδηγός πρόλαβε να βγει χωρίς να τραυματιστεί.

Στο σημείο έσπευσαν 20 πυροσβέστες με επτά οχήματα. Η Τροχαία έχει διακόψει την κυκλοφορία των οχημάτων από τον κόμβο της Πυλαίας στο ρεύμα προς δυτικά.

 

Continue Reading

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Ποια καταστήματα είναι κλειστά τη Δευτέρα και την Τρίτη του Πάσχα – Ποια λειτουργούν

Ανοιχτά είναι σήμερα Δευτέρα του Πάσχα τα βενζινάδικα, οι φούρνοι, τα ζαχαροπλαστεία και τα μίνι μάρκετ.

Τη Δευτέρα και την Τρίτη (λόγω μεταφοράς του εορτασμού της Πρωτομαγιάς) τα καταστήματα εμπορικά καταστήματα και τα σούπερ μάρκετ θα είναι κλειστά.

Continue Reading

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Δίκη για το Μάτι: Με τον νέο Ποινικό Κώδικα θα μπορούσε να είναι και οι 6 στη φυλακή

Είδαν τους δικούς τους ανθρώπους να σβήνουν στις φλόγες. Θρήνησαν και θρηνούν παιδιά, γονείς, συντρόφους και φίλους. Οσοι κατάφεραν να επιζήσουν σώθηκαν σαν από θαύμα, μένοντας για ώρες αβοήθητοι σε στεριά και θάλασσα. Με πληγές που ποτέ δεν θα κλείσουν, οι συγγενείς των θυμάτων της φονικής πυρκαγιάς στο Μάτι αλλά και οι επιζήσαντες της ανείπωτης καταστροφής «πορεύονταν» έξι χρόνια τώρα με την προσδοκία της απονομής Δικαιοσύνης. Μια προσδοκία που, όμως γι’ αυτούς, δεν εκπληρώθηκε.

Τη Μεγάλη Δευτέρα, το Τριμελές Εφετείο Πλημμελημάτων, έπειτα από αποδεικτική διαδικασία 1,5 έτους, ανακοίνωσε ποινές-χάδι για μόλις έξι από τους συνολικά 21 κατηγορούμενους της υπόθεσης. Ποινές που ο καθένας από τους έξι καταδικασθέντες μπορεί μάλιστα να εξαγοράσει, αρκεί να καταβάλει ποσό 38.000 ευρώ -περίπου 365 ευρώ για κάθε ανθρωποκτονία εξ αμελείας για την οποία κρίθηκε ένοχος- και μάλιστα σε δόσεις!

Πώς στάθμισε η «ζυγαριά» της Δικαιοσύνης τις ποινικές ευθύνες όσων κάθισαν στο εδώλιο κατηγορούμενοι για τη μεγάλη καταστροφή στο Μάτι; Είχαν τη δυνατότητα οι δικαστές να επιβάλουν αυστηρότερες ποινές; Θα μπορούσε η απόφαση του δικαστηρίου να ήταν άλλη αν οι κατηγορούμενοι δικάζονταν με τις νέες ποινικές διατάξεις που ισχύουν από την 1η Μαΐου; Αντιστοιχεί η ετυμηγορία του πρωτόδικου δικαστηρίου με το μέγεθος της εθνικής καταστροφής που έλαβε χώρα στο Μάτι τον Ιούλιο του 2018 και στοίχισε τη ζωή σε 104 συνανθρώπους μας; «Οχι», είναι η απάντηση που ακούγεται από τα χείλη όλων, ειδικών και μη. Ομως ποιος ευθύνεται γι’ αυτό;

mati_in__1_
Διάχυτη η απογοήτευση μεταξύ των συγγενών στο άκουσμα της ετυμηγορίας του δικαστηρίου για την τραγωδία στο Μάτι που κόστισε τη ζωή σε 104 ανθρώπους

Η ετυμηγορία

Το πρωί της Μεγάλης Δευτέρας, ο πόνος και η οργή των συγγενών των θυμάτων της φονικής πυρκαγιάς ξεχείλισε μέσα στη δικαστική αίθουσα, όταν άκουσαν την πρόεδρο του δικαστηρίου να κηρύσσει αθώους 15 κατηγορούμενους και να επιβάλλει στους υπόλοιπους έξι από αυτούς εξαγοράσιμες ποινές φυλάκισης από πέντε έως τρία έτη, κρίνοντάς τους κατά περίπτωση ενόχους για ανθρωποκτονίες κατά συρροή από αμέλεια και σωματικές βλάβες κατά συρροή.

Συγκεκριμένα, σε πενταετή φυλάκιση εξαγοράσιμη καταδικάστηκαν πέντε τότε υψηλόβαθμα στελέχη του κρατικού μηχανισμού και συγκεκριμένα οι Σωτήρης Τερζούδης, αρχηγός Επιχειρήσεων του Πυροσβεστικού Σώματος, Βασίλης Ματθαιόπουλος, υπαρχηγός Επιχειρήσεων του Πυροσβεστικού Σώματος, Ιωάννης Φωστιέρης, διοικητής του Ενιαίου Συντονιστικού Κέντρου Επιχειρήσεων, Νικόλαος Παναγιωτόπουλος, διοικητής της Διοίκησης Πυροσβεστικής Υπηρεσίας Αθηνών και Χαράλαμπος Χιώνης, διοικητής Πυροσβεστικών Υπηρεσιών Ανατολικής Αττικής. Ποινή φυλάκισης μόλις τριών ετών, επίσης εξαγοράσιμη, επιβλήθηκε στον Κων. Αγγελόπουλο, τον άνθρωπο που προκάλεσε την πυρκαγιά καίγοντας ξερά κλαδιά στην αυλή του σπιτιού του, στο Νταού Πεντέλης. Επιπλέον, το δικαστήριο αναγνώρισε το ελαφρυντικό του πρότερου σύννομου βίου στους τέσσερις από τους έξι καταδικασθέντες και συγκεκριμένα στους Σωτήρη Τερζούδη, Ιωάννη Φωστιέρη, Νικόλαο Παναγιωτόπουλο και Χαράλαμπο Χιώνη.

Αντίθετα, για το δικαστήριο δεν προέκυψε καμία ποινική ευθύνη για στελέχη της Περιφέρειας Αττικής, παράγοντες της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, της Πολιτικής Προστασίας και της Αστυνομίας. Ετσι, αθώοι ομόφωνα κρίθηκαν ο τότε αξιωματικός στα Εναέρια Μέσα της ΕΛ.ΑΣ. Χαράλαμπος Συρογιάννης, ο τότε γενικός γραμματέας Πολιτικής Προστασίας Ιωάννης Καπάκης, η τότε περιφερειάρχης Αττικής Ρένα Δούρου, οι τότε δήμαρχοι Μαραθώνα Ηλίας Ψινάκης και Πεντέλης Δημήτριος-Στέργιος Καψάλης, όπως επίσης ομόφωνα αθωώθηκαν και τα στελέχη της Πυροσβεστικής Χρήστος Γκολφίνος, Φίλιππος Παντελεάκος, Δαμιανός Παπαδόπουλος, Χρήστος Λάμπρης, Χρήστος Δροσόπουλος, Γεώργιος Πορτοζούδης και Στέφανος Κολοκούρης. Ακόμη, αθώοι κρίθηκαν, παρά την αντίθετη εισαγγελική πρόταση, οι Βάιος Θανασιάς, τότε αντιδήμαρχος Δήμου Μαραθώνα, Ευάγγελος Μπουρνούς, τότε δήμαρχος Ραφήνας – Πικερμίου και Αντώνης Παλπατζής, τότε αντιδήμαρχος Ραφήνας – Πικερμίου. Και οι αθωώσεις αυτές είναι ακόμη «αγκάθι» για τους συγγενείς των θυμάτων και τους επιζήσαντες, που αναρωτιούνται γιατί δεν αποδόθηκαν καν ποινικές ευθύνες σε εκπροσώπους για παράδειγμα του Λιμενικού Σώματος, το οποίο την ημέρα της τραγωδίας ήταν απόν, αφού όσοι κατέφυγαν στη θάλασσα για να γλιτώσουν από τις φλόγες, σώθηκαν από ιδιωτικά σκάφη και ψαράδες.

mati_in__2_
Οσοι κατάφεραν να επιζήσουν από τον πύρινο εφιάλτη στο Μάτι σώθηκαν σαν από θαύμα, μένοντας για ώρες αβοήθητοι σε στεριά και θάλασσα

Continue Reading
Green logo ENA Club with text ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ

Κατοικία

a house with a green roof and road signs left and right
blue circle with steel construction
arrows as a circle symbol of recycling
paint cans
letters AG as logo
gear and tool as logo pavlidis
timetable

newsletter



Καιρος

Πρωτοσέλιδα

Χρήσιμα

Δρομολόγια Πλοίων από και προς Καβάλα

Γιατροί ΕΟΠΥΥ ΚΑΒΑΛΑΣ

espa logo

espa_logo_en