Quantcast
Connect with us

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ανοίγει θέμα δημιουργίας εθνικών bad banks από την Κομισιόν

Επισήμως στον προβληματισμό των ευρωπαϊκών αρχών μπαίνει η προοπτική δημιουργίας εθνικών/πανευρωπαϊκής bad bank για την αντιμετώπιση των δυσθεώρητων σε ευρωπαϊκό επίπεδο “κόκκινων” δανείων, ύψους 1 τρις. ευρώ.

Πρόκειται για μία από τις κατευθύνσεις της νέας “γραμμής” αντιμετώπισης του προβλήματος υπό το πρίσμα της Τραπεζικής Ένωσης, όπως προέκυψε από την, για πρώτη φορά, συντονισμένη σε επίπεδο ευρωπαϊκών αρχών συζήτηση για τα NPLs αυτή την εβδομάδα. Όπως προκύπτει από τα “πρακτικά” του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου και τους άξονες της νέας πολιτικής για τα NPLs που παρουσίασε χθες το Capital.gr, η προοπτική της bad bank βρίσκεται υπό εξέταση. Ωστόσο, αυτή δεν πρέπει να θεωρείται “πανάκεια”, όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά, και θα έχει λόγο ύπαρξης μόνο εφόσον αποδειχτεί ότι μπορεί να κάνει καλύτερη δουλειά στη διαχείριση των μη εξυπηρετούμενων δανείων απ΄ ό,τι οι τράπεζες.

Στο πλαίσιο αυτό, οι ευρωπαϊκές αρχές θα κινηθούν με πολύ προσεκτικά βήματα αποφασίζοντας για ενδεχόμενη δημιουργία bad bank (αποφασίστηκε η Κομισιόν να συντάξει προσχέδιο για όλες τις παραμέτρους δημιουργίας bad bank), δίνοντας το “πράσινο φως” εφόσον διασφαλίζονται τα εξής: α) αποτελεσματικότητα υψηλότερη αυτής των τραπεζών στη διαχείριση NPLs, β) δυνατότητα υψηλότερων ανακτήσεων δανείων, η οποία θα πρέπει να υποβοηθείται από εθνικές νομοθεσίες που θα προβλέπουν μέτρα καταναγκασμού είσπραξης οφειλών, γ) διασφάλιση ότι οι bad banks, ανεξαρτήτως μετοχικής σύνθεσης, δεν θα λειτουργούν ως μέσο παροχής κρατικής στήριξης και δ) αποφυγή του ενδεχομένου οι παρατεταμένες συζητήσεις για τη δημιουργία bad bank να λειτουργήσουν ανασταλτικά στις επιβεβλημένες άμεσες δράσεις των τραπεζών για τη μείωση των NPLs.

Υπενθυμίζεται ότι το θέμα της δημιουργίας πανευρωπαϊκής bad bank είχε ανοίξει στις αρχές του 2017 ο επικεφαλής της Ευρωπαϊκής Τραπεζικής Αρχής (ΕΒΑ), Αντρέα Ενρία, ανακοινώνοντας, παρουσία του επικεφαλής του ESM, Κλάους Ρέγκλινγκ, ότι έχει ετοιμασθεί ένα σχέδιο για την δημιουργία μίας ευρωπαϊκής bad bank, με το status μιας Asset Management Company, στην οποία θα μπορούσε να απορροφηθεί το σύνολο των “κόκκινων δανείων” του συνόλου των ευρωπαϊκού τραπεζικού συστήματος. Μάλιστα, είχε κάνει λόγο για ένα “μικτό” μηχανισμό, ο οποίος σε επίπεδο ευρωπαϊκό διαμορφώνει ένα τριετές χρονικό περιθώριο “ευρωπαϊκής διαχείρισης” των NPLs και ο οποίος στην συνέχεια παραπέμπει σε “εθνικό επίπεδο” τις οποιεσδήποτε ζημίες ή κέρδη που κατανέμονται σε δημόσιο και τράπεζες με βάση την οδηγία του bail in, δηλαδή την BRRD.

Στην παρούσα φάση, πάντως, φαίνεται ότι οι τόνοι για την bad bank χαμηλώνουν και το σκεπτικό επικεντρώνεται στις προοπτικές επιτυχίας του εγχειρήματος. Αυτές θα κληθεί να διερευνήσει η Κομισιόν στο προσχέδιο που θα καταρτίσει και το οποίο θα πρέπει επίσης να προσδιορίσει τόσο τα βασικά στοιχεία της σύστασης ιδιωτικών ή κρατικά επιδοτούμενων bad banks, όσο και τον σχεδιασμό τους σύμφωνα με την ευρωπαϊκή νομοθεσία και το πλαίσιο περί κρατικών ενισχύσεων.

Τα θέματα που θα καλύψει το προσχέδιο είναι τα ακόλουθα: 

1) Η περίμετρος των στοιχείων ενεργητικού και το μείγμα ενεργητικού που θα μπορούσε να υπαχθεί σε μία κεντροποιημένη εταιρία διαχείρισης απαιτήσεων (AMC). Η μεταβίβαση των στοιχείων αυτών μπορεί να επιτρέψει, μεταξύ άλλων, οικονομίες κλίμακος, αλλά όλες οι κατηγορίες ενεργητικού μπορεί να μην είναι κατάλληλες για μεταβίβαση, αφού η διαχείριση ετερογενών στοιχείων ενεργητικού θα μπορούσε να περιορίσει την αποτελεσματικότητα της bad bank. Κατόπιν αυτού, το προσχέδιο της Κομισιόν θα πρέπει να αναπτύξει αρχές και διαδικασίες που θα υποδεικνύουν το κατάλληλο μίγμα ενεργητικού προς διαχείριση, απαντώντας σε ερωτηματικά όπως: Θα πρέπει οι εταιρίες διαχείρισης απαιτήσεων να επικεντρωθούν στα ανοίγματα του real estate και των μεγάλων επιχειρήσεων και μέχρι ποιου σημείου μπορούν να διαχειριστούν δάνεια μικρομεσαίων επιχειρήσεων; Θα πρέπει το μίγμα του προς μεταβίβαση ενεργητικού να αφορά ευρεία γκάμα assets ή να περιοριστεί σε συγκεκριμένες κατηγορίες δανείων; Πώς θα μπορεί η εταιρία διαχείρισης να αποκτά όλα τα ανοίγματα που έχει στο τραπεζικό σύστημα ένας οφειλέτης, παρέχοντας στον πιστωτή “πανοραμική θέα” του αντισυμβαλλομένου του; Θα πρέπει να εισαχθούν όρια στα στοιχεία ενεργητικού ή στο επίπεδο του μεταφερόμενου χαρτοφυλακίου ούτως ώστε να αποφευχθεί η επιβάρυνση της bad bank με πολλά μικρά μη εξυπηρετούμενα ανοίγματα; Και αν υπάρχει “κατώφλι” για την αποδοχή στοιχείων ενεργητικού, πώς θα μπορούν οι μικροί πιστωτές (μικρότερες τράπεζες) να συμμετέχουν στη bad bank;

2) H περίμετρος συμμετεχόντων στη bad bank. Αυτή θα μπορούσε να περιλαμβάνει τράπεζες με σημαντικού ύψους μη εξυπηρετούμενα ανοίγματα, πάνω από ένα όριο που θα καθοριστεί, και όπου υπάρχουν αιτήματα από πλευράς επόπτη για μία στρατηγική επιτάχυνσης της εξυγίανσης των ισολογισμών από το βάρος των NPLs. Με βάση τις βέλτιστες πρακτικές, η συμμετοχή στη bad bank θα πρέπει να είναι εθελοντική ή να ενθαρρύνεται με παροχή κινήτρων; Τι είδους εργαλεία πρέπει να δημιουργηθούν ώστε να δίνονται κίνητρα στις τράπεζες ή να απαιτείται από αυτές το “ξεφόρτωμα” υψηλών NPLs από τους ισολογισμούς τους; Βάσει αντικειμενικών κριτηρίων, πώς θα μπορούσαν οι επόπτες να μετριάσουν την επίπτωση μεγάλων μεταβιβάσεων μη εξυπηρετούμενων δανείων, μελετώντας ανά περίπτωση την κάθε τράπεζα;

3) Η εκτίμηση των μεταφερόμενων στοιχείων ενεργητικού. Οι κανόνες αποτίμησης για τη μεταβίβαση NPLs στη bad bank συνήθως αποδυναμώνονται όταν ιδρύονται εταιρίες διαχείρισης απαιτήσεων καθώς αναμένεται η ίαση δανείων συν τω χρόνω. Αυτό δημιουργεί κίνδυνο για την εταιρία διαχείρισης να πληρώσει περισσότερο για τα assets αποκτά, καταγράφοντας ζημίες στο μέλλον. Επομένως η τιμολόγηση των assets απαιτεί μία αυστηρή μεθοδολογία που θα βασίζεται σε διαδικασία due diligence μέσω της οποίας θα πιστοποιείται η αξία των στοιχείων ενεργητικού και των ενεχύρων τους. Ποια θα είναι τα συνιστώμενα στάδια της διαδικασίας αποτίμησης; Στην περίπτωση που σε μία εταιρία διαχείρισης απαιτήσεων υπάρχει και κρατική συμμετοχή, οι απαιτήσεις της διαδικασίας αποτίμησης θα πρέπει να ακολουθούν τη μεθολογία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σχετικά με τους κανόνες κρατικών ενισχύσεων;

4) Η κεφαλαιακή δομή και οι πηγές χρηματοδότησης της εταιρίας διαχείρισης. Οι δομές αυτές για τις εταιρίες διαχείρισης απαιτήσεων ποικίλλουν και διέπονται επίσης από διαφορετικό νομοθετικό πλαίσιο (τραπεζική άδεια ή όχι). Ως αποτέλεσμα, έχουν διαφορετικές επιπτώσεις στην περίπτωση κρατικής ιδιοκτησίας σε όρους ενοποίησης (consolidation) στον ισολογισμό της εταιρίας διαχείρισης με το Δημόσιο, καθιστώντας έτσι δύσκολο για κράτη – μέλη με περιορισμένο δημοσιονομικό χώρο (δυνατότητες) να ιδρύσουν μία κρατική bad bank. Από την άλλη πλευρά, εταιρίες διαχείρισης απαιτήσεων που βασίζονται στην κατ΄εντολήν συμμετοχή του εθνικού τραπεζικού τομέα θα επιβάρυναν και θα αποδυνάμωναν τους μικρότερους δανειστές (τράπεζες). Θα πρέπει να ερευνηθεί ποιά εμπόδια αντιμετωπίζουν οι ιδιωτικές bad banks. Πώς μπορούν να υιοθετηθούν μοντέλα σύμπραξης δημόσιου και ιδιωτών; Σε περίπτωση κρατικής συμμετοχής, ποιο είναι το απαιτούμενο επίπεδο κεφαλαίων έτσι ώστε να μην απαιτείται ενοποίηση της εταιρίας διαχείρισης απαιτήσεων με τον προϋπολογισμό της γενικής κυβέρνησης; Ζήτημα είναι το πώς θα μπορούν να προσελκυσθούν επενδυτές, εκτός τραπεζικού συστήματος, ώστε να συμμετάσχουν μετοχικά σε μία bad bank. Ποια θα πρέπει να είναι η δομή χρηματοδότησης της bad bank και πώς θα μπορούν να χρησιμοποιηθούν κρατικές εγγυήσεις; Ποιες είναι οι δυνατότητες να ιδρυθούν εταιρίες διαχείρισης απαιτήσεων εντός και εκτός πλαισίου εκκαθάρισης/εξυγίανσης (resolution);

5) Τέλος, η διακυβέρνηση και η αποστολή της bad bank θα πρέπει να έχει πρωταρχικό στόχο τη μεγιστοποίηση της ανακτηθείσας αξίας από μη εξυπηρετούμενα δάνεια. Προς τούτο θα πρέπει να υπάρξουν οι κατάλληλες κυβερνητικές δράσεις που θα αποτελούν ασπίδα για τη bad bank από πολιτικές παρεμβάσεις ή από πιέσεις στον προϋπολογισμό της και θα διασφαλίζουν ότι αυτή δεν θα λειτουργεί επ΄ αόριστον ως “αποθήκη” μεταβιβαζόμενων NPLs, αλλά θα έχει εξαρχής προσδιορισμένο χρόνο ζωής. Ο σκοπός λειτουργίας bad bank, καταλήγουν οι ευρωπαϊκές αρχές, πρέπει να είναι η δυνατότητα να επιλέγουν τις πιο αποτελεσματικές στρατηγικές, συμπεριλαμβανομένων των μέσων καταναγκασμού, για την είσπραξη δανείων. Ποιος θα ήταν ο καταλληλότερος σχεδιασμός διακυβέρνησης και μήπως θα πρέπει να αναπτυχθούν εξωτερικές συνεργασίες (outsourcing) με ανεξάρτητους διαχειριστές; Και τι είδους επίβλεψη της λειτουργίας των bad banks από τις δημόσιες αρχές θα προβλέπεται;

Click to comment

Απάντηση

ΕΝΕΡΓΕΙΑ

M.Ρήγας, Energean στο EMGF: Όχι αλλά λόγια! Αποφάσεις στην ΕΕ για το φυσικό αέριο για να αποφευχθούν σοβαρές κοινωνικοοικονομικές συνέπειες

Την ανάγκη να ληφθούν άμεσα από την Ευρωπαϊκή Ένωση και τις κυβερνήσεις συγκεκριμένες αποφάσεις για την έρευνα και ανάπτυξη τοπικών κοιτασμάτων, προκειμενου να καλυφθεί το μεγάλο έλλειμμα σε φυσικό αέριο και να αποφευχθούν σοβαρές κοινωνικοοικονομικές συνέπειες, επεσήμανε ο κ. Μαθιός Ρήγας, Διευθύνων Σύμβουλος του ομίλου Energean, μιλώντας στην κλειστή συζήτηση στρογγυλής τραπέζης που έκλεισε τις εργασίες του East Mediterranean Gas Forum (EMGF) χθες στην Αθήνα.

Ο κ. Ρήγας επεσήμανε χαρακτηριστικά ότι μόνο στις χώρες-μέλη του EMGF υπάρχει έλλειμμα της τάξης των 130 δισεκ. κυβικών μέτρων ετησίως, σε μία περίοδο κατά την οποία σημαντικά projects ανάπτυξης κοιτασμάτων έχουν δρομολογηθεί ή βρίσκονται σε εξέλιξη μόνο στο Ισραήλ και στην Ιταλία.

«Αυτός είναι ο ελέφαντας στο δωμάτιο», τόνισε ο Διευθύνων Σύμβουλος της Energean. Ο ίδιος πρόσθεσε ότι είναι καιρός να σταματήσουν τα λόγια και να γίνουν πράξη συγκεκριμένες πολιτικές και να δοθούν σαφείς κατευθύνσεις στήριξης σε επίπεδο Ε.Ε.για τη βιομηχανία φυσικού αερίου, προκειμένου να αρθούν οι απαγορεύσεις που ουσιαστικά έχουν τεθεί στη χρηματοδότηση του τομέα από τις τράπεζες.

«Πρέπει επιτέλους να κατανοήσουμε ότι ή θα παράγουμε το φυσικό αέριο ή θα το εισάγουμε», τόνισε ο κ. Ρήγας, καθώς οι ανάγκες στις οικονομίες και τις κοινωνίες είναι τεράστιες. Αν η επιλογή είναι να βρισκόμαστε στο τέλος μιας αλυσίδας που απλώς θα μεταφέρει αέριο από αλλού, τότε θα πρέπει να είμαστε έτοιμοι να αντιμετωπίσουμε σοβαρές κοινωνικοοοικονομικές συνέπειες στο μέλλον, με προβλήματα στην ασφάλεια του ενεργειακού σχεδιασμού, ακριβή ενέργεια αλλά και απώλειες χιλιάδων θέσεων εργασίας, ήταν το μήνυμα του Διευθύνοντος Συμβούλου της Energean.

N.Katcharov: Επενδύσαμε 400 εκατ. στην Αίγυπτο, τα κλειδιά στα χέρια των πολιτικών

Μιλώντας σε πάνελ του EMGF με θέμα «Έρευνα για φυσικό αέριο: αξιοποιώντας τα κοιτάσματα της Ανατολικής Μεσογείου» ο Eng. Dr. Nicolas Katcharov, CEO της Energean International, ανέφερε ότι η εταιρεία επένδυσε περί τα 400 εκατ. δολάρια στην Αίγυπτο, επιτυγχάνοντας τον διπλασιασμό της παραγωγής από τα κοιτάσματα στο Δέλτα του Νείλου σε μια χώρα που έχει τεράστιες ανάγκες σε φυσικό αέριο.

«Συνεχίζουμε να παράγουμε και να προχωρούμε σε αξιοποίηση νέων κοιτασμάτων στην Κροατία, ενώ και στην Ιταλία, όπου αναμένεται μέσα στο καλοκαίρι η έναρξη παραγωγής φυσικού αερίου από το κοίτασμα Cassiopea στο οποίο συμμετέχουμε, φαίνεται ότι ανοίγουν και πάλι προοπτικές για τον τομέα», ανέφερε ο κ. Katcharov. Ο ίδιος πρόσθεσε ότι οι operators επενδύουν, παρά το ότι δεν υπάρχουν επαρκείς διασυνδέσεις, και παρά το ότι τα κόστη έρευνας και ανάπτυξης έχουν διπλασιασθεί σε τρία χρόνια, χωρίς αυτό να απεικονίζεται στις τιμές.

«Περιμένουμε να δούμε ανάπτυξη και κίνητρα για τη βιομηχανία σε όλες τις οικονομίες και είναι σαφές ότι οι πολιτικοί κρατούν τα κλειδιά για αυτό» επεσήμανε ο κ. Katcharov. Αυτό είναι ακόμη πιο εμφανές και ζωτικής σημασίας ειδικά σε σχέση με την δέσμευση και αποθήκευση CO2, όπου τα projects που βρίσκονται σε εξέλιξη δεν είναι δεδομένο ότι είναι και οικονομικά, τόνισε ο CEO της Energean International.

K.Σάρδη: Προχωρούμε με την αποθήκευση CO2 στον Πρίνο – πρόβλημα η γραφειοκρατία και τα μη επαρκή εργαλεία χρηματοδότησης

Η Διευθύνουσα Σύμβουλος και Country Manager της Energean στην Ελλάδα Δρ. Κατερίνα Σάρδη μίλησε στο πλαίσιο πάνελ του EMGF με θέμα «Αναπτύσσοντας την αλυσίδα δέσμευσης και αποθήκευσης CO2», γνωστοποιώντας ότι η Energean, εκτός του project αποθήκευσης CO2 στον Πρίνο, εξετάζει προοπτικές για ανάλογα σχέδια στην Αίγυπτο και στην Κροατία.

Ειδικά για το Project του Πρίνου, η κ. Σάρδη ανέφερε ότι η Energean εργάζεται εντατικά για την εντός του Ιουνίου υποβολή αιτήματος στην αρμόδια αρχή, την ΕΔΕΥΕΠ,για την απόκτηση άδειας αποθήκευσης, για την σύνταξη και κατάθεση της Μελέτης Περιβαλλοντικών και Κοινωνικών Επιπτώσεων, καθώς και για το δεσμευτικό market test, το οποίο θα οδηγήσει στη σύναψη συμβολαίων με τις ενδιαφερόμενες για την αποθήκευση του CO2 βιομηχανίες και στη λήψη της Τελικής Επενδυτικής Απόφασης για το έργο.

«Υπάρχουν ωστόσο σημαντικές καθυστερήσεις σε γραφειοκρατικό επίπεδο, με χαρακτηριστικό παράδειγμα ότι έχει διαρκέσει ήδη σχεδόν ένα χρόνο η διαδικασία έγκρισης της χορήγησης Κρατικής Ενίσχυσης (State Aid) από την Κομισιόν η οποία αφορά στο Ταμείο Ανάκαμψης, με δεδομένες και τις ίδιες τις ασφυκτικές ημερομηνίες του Ταμείου », επεσήμανε η ίδια, προσθέτοντας ότι υπάρχουν επίσης σημαντικές ελλείψεις στα χρηματοδοτικά εργαλεία.

«Είναι επείγουσα ανάγκη να δημιουργηθεί, με επίκεντρο τον Πρίνο, μια αλυσίδα δέσμευσης και αποθήκευσης CO2, η οποία θα συμβάλλει και στην άρση της ανισορροπίας που υπάρχει αναμέσα στο Βορρά, όπου ήδη εξελίσσονται αρκετά projects, και στο Νότο, όπου υπάρχει έλλειψη. Μόνο έτσι θα αρθούν τα εμπόδια ανάπτυξης του τομέα και θα μειωθούν τα κόστη», τόνισε η Διευθύνουσα Σύμβουλος και Country Manager της Energean στην Ελλάδα.

Η κ. Σάρδη κατέληξε χαρακτηριστικά με την παραίνεση να διδαχθούμε από τα λάθη που έγιναν σε ρυθμιστικό επίπεδο και τα οποία οδήγησαν ουσιαστικά στη ματαίωση του project της αποθήκευσης φυσικού αερίου στη Νότια Καβάλα, ώστε αυτά να αποφευχθούν στην αποθήκευση CO2 στον Πρίνο.

Continue Reading

ΚΑΒΑΛΑ

Μπλόκο σε επιστροφές φόρου | Τι πρέπει να ξέρουν οι φορολογούμενοι

Επιστροφές φόρου 93 εκατ. ευρώ βρίσκονται στα «συρτάρια» της ΑΑΔΕ, η οποία αναζητά 130.000 φορολογούμενους για να τους επιστρέψει τα χρήματα που δικαιούνται

Συναγερμό για 38.000 φορολογούμενους άνω των 70 ετών έχει σημάνει η ΑΑΔΕ, σύμφωνα με Τα Νέα. Η Φορολογική Αρχή τούς ψάχνει για να δηλώσουν το IBAN του τραπεζικού τους λογαριασμού προκειμένου να τους επιστρέψει φόρους που δικαιούνται ή ακόμα και ποσά που έχουν κερδίσει στη φορολοταρία.

Επιστροφές φόρου 93 εκατ. ευρώ βρίσκονται στα «συρτάρια» της ΑΑΔΕ, η οποία αναζητά 130.000 φορολογούμενους για να τους επιστρέψει τα χρήματα που δικαιούνται. Από τους φορολογούμενους αυτούς 127.000 είναι φυσικά πρόσωπα με εκκρεμείς επιστροφές φόρου 16 εκατ. ευρώ και 3.000 νομικά πρόσωπα με 77 εκατ. ευρώ.

Σε όλους αυτούς τους φορολογούμενους έχουν σταλεί αλλεπάλληλα μηνύματα μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ή στην προσωπική τους θυρίδα στο myAADE αλλά χωρίς ανταπόκριση. Φέτος, η έλλειψη IBAN μπλοκάρει και την υποβολή της φορολογικής δήλωσης, με εξαίρεση τις προσυμπληρωμένες δηλώσεις για μισθωτούς και συνταξιούχους, οι οποίες υποβάλλονται αυτόματα από την ΑΑΔΕ.

newsbomb.gr

Continue Reading

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Τα χαμηλότερα οικογενειακά επιδόματα στην ΕΕ, πλην των Βούλγαρων, λαμβάνουν οι Έλληνες

Στοιχεία της Eurostat φανερώνουν ότι οι Έλληνες λαμβάνουν τα χαμηλότερα οικογενειακά επιδόματα στην ΕΕ μετά τους Βούλγαρους.

Συγκεκριμένα, για το 2021 το μέσο οικογενειακό επίδομα στην Ελλάδα ανήλθε σε 243 ευρώ ανά κάτοικο έναντι 777 ευρώ στην ΕΕ, δηλαδή ήταν χαμηλότερο από το ένα τρίτο της ΕΕ. Χαμηλότερο ήταν το αντίστοιχο επίδομα μόνο στη Βουλγαρία (161 ευρώ), ενώ η Ρουμανία είχε οριακά υψηλότερο (244 ευρώ).

Συνολικά, το ποσό που διατέθηκε από τον ελληνικό προϋπολογισμό το 2021 για οικογενειακά επιδόματα ανήλθε σε 2,57 δις. ευρώ έναντι 347 δις. ευρώ συνολικά στην ΕΕ.

Λιγότερο από το 50% της ΕΕ τα κοινωνικά επιδόματα

Τα υψηλότερα κατά κεφαλήν οικογενειακά επιδόματα δόθηκαν στο Λουξεμβούργο (3.611 ευρώ), τη Δανία (1.858 ευρώ) και τη Γερμανία (1.575 ευρώ).

Τα οικογενειακά επιδόματα αποτελούσαν το 4,6% των συνολικών κοινωνικών δαπανών στην Ελλάδα έναντι 8,3% στην ΕΕ. Η μέση δαπάνη για κοινωνική προστασία ανά κάτοικο στην Ελλάδα ανήλθε το 2021 σε 4.649 ευρώ έναντι 9.883 ευρώ στην ΕΕ, δηλαδή ήταν χαμηλότερη από το 50%.

Continue Reading
Green logo ENA Club with text ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ

Κατοικία

a house with a green roof and road signs left and right
worker and red cross as logo
tractor in the background of the text
text about elections
food track
blue circle with steel construction
arrows as a circle symbol of recycling
paint cans
letters AG as logo
gear and tool as logo pavlidis
timetable

newsletter



Καιρος

Πρωτοσέλιδα

Χρήσιμα

Δρομολόγια Πλοίων από και προς Καβάλα

Γιατροί ΕΟΠΥΥ ΚΑΒΑΛΑΣ

espa logo

espa_logo_en