Quantcast
Connect with us

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Ένα νέο κεφάλαιο ανοίγει για την Ελλάδα»

«Ένα νέο κεφάλαιο ανοίγει για την Ελλάδα, μετά την ολοκλήρωση του προγράμματος στήριξης και σταθερότητας», επισημαίνει σημερινή ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Η Επιτροπή τονίζει ότι «η Ελλάδα ολοκλήρωσε με επιτυχία» το τριετές πρόγραμμα στήριξης του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας (ΕSM). «Η επιτυχής ολοκλήρωση του προγράμματος είναι απόδειξη των προσπαθειών του ελληνικού λαού, της δέσμευσης της χώρας για μεταρρυθμίσεις και της αλληλεγγύης των ευρωπαίων εταίρων», επισημαίνεται στην ίδια ανακοίνωση.

Ο πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ζαν Κλοντ Γιούνκερ δήλωσε: «Η ολοκλήρωση του προγράμματος στήριξης και σταθερότητας αποτελεί σημαντική στιγμή για την Ελλάδα και την Ευρώπη. Οι Ευρωπαίοι εταίροι επέδειξαν την αλληλεγγύη τους και ο ελληνικός λαός ανταποκρίθηκε σε κάθε πρόκληση με χαρακτηριστικό θάρρος και αποφασιστικότητα. Πάντα αγωνίστηκα για να παραμείνει η Ελλάδα στην καρδιά της Ευρώπης. Καθώς ο ελληνικός λαός αρχίζει ένα νέο κεφάλαιο στην ιστορία του, θα μπορεί να βρίσκει πάντα σ’ εμένα έναν σύμμαχο, έναν συνεργάτη και έναν φίλο ».

Από την πλευρά του, ο Επίτροπος Οικονομικών, Πιερ Μοσκοβισί δήλωσε: «Η ολοκλήρωση του προγράμματος στήριξης και σταθερότητας είναι καλή είδηση τόσο για την Ελλάδα όσο και για τη ζώνη του ευρώ. Για την Ελλάδα και το λαό της, σηματοδοτεί την έναρξη ενός νέου κεφαλαίου, μετά από οχτώ ιδιαίτερα δύσκολα χρόνια. Για την ευρωζώνη χαράσσεται μια συμβολική γραμμή κάτω από μια υπαρξιακή κρίση. Οι εκτεταμένες μεταρρυθμίσεις που πραγματοποίησε η Ελλάδα προετοίμασαν το έδαφος για μια βιώσιμη ανάκαμψη: αυτό πρέπει να καλλιεργηθεί και να διατηρηθεί για να μπορέσει ο ελληνικός λαός να καρπωθεί τα οφέλη από τις προσπάθειές του και τις θυσίες του. Η Ευρώπη θα συνεχίσει να στέκεται δίπλα στην Ελλάδα».

Η Επιτροπή υπενθυμίζει ότι συνολικά η Ελλάδα έλαβε 61,9 δισ. ευρώ δάνεια από το πρόγραμμα του ESM, «στη βάση της εφαρμογής ενός συνολικού και άνευ προηγουμένου πακέτου μεταρρυθμίσεων». Επισημαίνεται, επίσης, ότι η Ελλάδα έλαβε μέτρα για να διασφαλίσει τη βιωσιμότητα των δημοσιονομικών της, μετατρέποντας ένα σημαντικό δημοσιονομικό έλλειμμα, σε δημοσιονομικό πλεόνασμα το 2017, το οποίο προβλέπεται ότι θα διατηρηθεί.

«Αυτά τα μέτρα μεταρρύθμισης και οι προσπάθειες εξυγίανσης θα έχουν σωρευτικά αποτελέσματα με την πάροδο του χρόνου και συνεπώς θα συνεχίσουν να επηρεάζουν θετικά τη βιωσιμότητα των δημοσιονομικών στοιχείων, πολύ μετά την ολοκλήρωση του προγράμματος», εκτιμά η Επιτροπή.

Αναφορικά με τον χρηματοπιστωτικό τομέα της Ελλάδος, η Επιτροπή τονίζει ότι βρίσκεται πλέον σε πολύ ισχυρότερη θέση, ως αποτέλεσμα επιτυχών πράξεων ανακεφαλαιοποίησης, μιας αναθεώρησης της τραπεζικής διακυβέρνησης και προσπαθεί να εφαρμόσει μια στρατηγική για τη μείωση των μη εξυπηρετούμενων δανείων, η οποία πρέπει να διατηρηθεί.

Εξάλλου, επισημαίνεται ότι η αποτελεσματικότητα της δημόσιας διοίκησης βελτιώθηκε, μεταξύ άλλων, με την εισαγωγή νέων κανόνων σχετικά με το διορισμό, την αξιολόγηση και την κινητικότητα των υπαλλήλων του δημόσιου τομέα, με την ίδρυση της Ανεξάρτητης Αρχής Δημόσιων Εσόδων και με μέτρα για την αποτελεσματικότερη λειτουργία του δικαστικού συστήματος.

Η Επιτροπή υπενθυμίζει, επίσης, ότι έχουν ληφθεί σημαντικά διαρθρωτικά μέτρα για τη βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος και της ανταγωνιστικότητας της Ελλάδας ώστε να καταστεί η Ελλάδα ελκυστικός προορισμός για επενδύσεις και να δοθεί η δυνατότητα στις επιχειρήσεις να επεκταθούν, να καινοτομήσουν και να δημιουργήσουν θέσεις εργασίας, καθώς και για τη δημιουργία βιώσιμων και καθολικών συντάξεων, συστημάτων υγειονομικής περίθαλψης και κοινωνικών παροχών, συμπεριλαμβανομένου ενός συστήματος εγγυημένου ελάχιστου εισοδήματος.

Σε ό,τι αφορά τη βελτίωση των οικονομικών δεικτών, σύμφωνα με την Επιτροπή, επιβεβαιώνεται ότι, παρότι απομένει ακόμη δουλειά, οι προσπάθειες που έχουν αναληφθεί ήδη αποφέρουν απτά οφέλη με την αποκατάσταση της τάξης στα δημόσια οικονομικά, τη μείωση της ανεργίας και την επιστροφή στην ανάπτυξη. Υπενθυμίζεται, δε, ότι η οικονομική ανάπτυξη ανέκαμψε από -5,5% το 2010 σε 1,4% το 2017 και αναμένεται να παραμείνει γύρω στο 2% το 2018 και το 2019. Το δημοσιονομικό ισοζύγιο προχώρησε από ένα μαζικό έλλειμμα 15,1% το 2009 σε πλεόνασμα 0,8% το 2017 που αντιστοιχεί σε πρωτογενές πλεόνασμα 4,2% σε όρους προγράμματος). «Αν και η ανεργία παραμένει απαράδεκτα υψηλή, σύμφωνα με στοιχεία που δημοσίευσε πρόσφατα η Ελληνική Στατιστική Υπηρεσία, η ανεργία μειώθηκε στο 19,5% το Μάιο του 2018, φθάνοντας σε επίπεδο κάτω του 20% για πρώτη φορά από τον Σεπτέμβριο του 2011», επισημαίνει η Επιτροπή.

«Η ολοκλήρωση του προγράμματος σηματοδοτεί το τέλος ενός κεφαλαίου και την αρχή ενός άλλου για την Ελλάδα», τονίζει η Επιτροπή, προσθέτοντας ότι θα χρειαστεί να παραμείνουμε επικεντρωμένοι στην πλήρη αντιμετώπιση των κοινωνικών και οικονομικών συνεπειών που αποτελούν την κληρονομιά των ετών κρίσης.

«Αυτό θα απαιτήσει από τις ελληνικές αρχές να διατηρήσουν την κυριότητα των μεταρρυθμίσεων και να διασφαλίσουν τη συνεχή εφαρμογή τους σύμφωνα με τις δεσμεύσεις τους κατά τη συνεδρίαση του Eurogroup της 22ας Ιουνίου 2018. Αυτό είναι κρίσιμο για την εμπέδωση της εμπιστοσύνης στις αγορές και την ενίσχυση της οικονομικής ανάκαμψης της Ελλάδας, ειδικά μετά τη Μνημονιακή περίοδο», αναφέρει η Επιτροπή.

Τέλος, η σημειώνεται ότι από σήμερα η Ελλάδα θα ενσωματωθεί πλήρως στο λεγόμενο «Ευρωπαϊκό Εξάμηνο» για το συντονισμό της οικονομικής και κοινωνικής πολιτικής, προκειμένου να διασφαλιστεί ότι η χώρα και οι κάτοικοί της θα αποκομίσουν τα πλήρη οφέλη από τις προσπάθειες που έχουν καταβληθεί τα τελευταία χρόνια. Επισημαίνεται, ωστόσο, ότι κατά την περίοδο μετά το πρόγραμμα, η ολοκλήρωση, η παράδοση και η συνεχής εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων που συμφωνήθηκαν στο πλαίσιο του προγράμματος θα παρακολουθούνται μέσω ενισχυμένου πλαισίου εποπτείας.

Η Υπηρεσία Διαρθρωτικής Στήριξης Μεταρρυθμίσεων της Επιτροπής θα συνεχίσει να βοηθά τις ελληνικές αρχές, κατόπιν αιτήματός τους, στο σχεδιασμό και την εφαρμογή μεταρρυθμίσεων που ενισχύουν την ανάπτυξη.

Συνολικά, από το 2010 έχουν χορηγηθεί στην Ελλάδα 288,7 δισεκατομμύρια ευρώ υπό μορφή δανείων. Σε αυτό το ποσό περιλαμβάνονται 256,6 δισ. από τους Ευρωπαίους εταίρους της και 32,1 δισ. ευρώ από το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο (ΔΝΤ).

Παράλληλα με το πρόγραμμα στήριξης της σταθερότητας, τον Ιούλιο του 2015, η Επιτροπή δρομολόγησε το σχέδιο για ένα «Νέο ξεκίνημα για την απασχόληση και την ανάπτυξη στην Ελλάδα», με σκοπό να διευκολύνει την Ελλάδα να μεγιστοποιήσει τη χρήση των κονδυλίων της ΕΕ, για τη σταθεροποίηση της οικονομίας της και για την τόνωση της απασχόλησης, της ανάπτυξης και των επενδύσεων. Ως αποτέλεσμα των έκτακτων μέτρων που θεσπίστηκαν στο πλαίσιο του σχεδίου αυτού, η Ελλάδα συγκαταλέγεται πλέον μεταξύ των πρώτων όσον αφορά την ικανότητα απορρόφησης των κονδυλίων της ΕΕ. Για την περίοδο 2014-2020, η Ελλάδα έχει ήδη λάβει σχεδόν 16 δισ. EUR από ένα μεγάλο σύνολο κονδυλίων της ΕΕ. Το ποσό αυτό ισοδυναμεί με ποσοστό που ξεπερνά το 9 % του ετήσιου ακαθάριστου εγχώριου προϊόντος της Ελλάδας για το 2017.

Η Ελλάδα βρίσκεται επίσης στην πρώτη θέση των δικαιούχων χωρών του Ευρωπαϊκού Ταμείου Στρατηγικών Επενδύσεων (ΕΤΣΕ), που προβλέφθηκε στο σχέδιο Γιούνκερ, σε σχέση με το ΑΕΠ της. Το ΕΤΣΕ αναμένεται στο εξής να κινητοποιήσει περισσότερα από 10 δισ. ευρώ σε επενδύσεις και να στηρίξει περισσότερες από 20 000 μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις στην Ελλάδα.

Click to comment

Απάντηση

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Xάος με τις προσυμπληρωμένες φορολογικές δηλώσεις

Τον κίνδυνο να βρεθούν προ δυσάρεστων εκπλήξεων αντιμετωπίζουν χιλιάδες φορολογούμενοι, λόγω των πολλών προβλημάτων που καταγράφονται στη διαδικασία υποβολής των φορολογικών δηλώσεων.

Έκτακτα επιδόματα συνταξιούχων δεν έχουν αναρτηθεί ακόμα στο taxisnet, ορισμένα υπουργεία, υγειονομικές περιφέρειες και κάποιοι Δήμοι δεν έχουν αποστείλει βεβαιώσεις αποδοχών, στα προσυμπληρωμένα εισοδήματα συνταξιούχων καταγράφονται λάθη, ενώ το ίδιο ισχύει και σε ορισμένες βεβαιώσεις τόκων καταθέσεων που έχουν αποσταλεί από κάποιες τράπεζες.

Όπως σημειώνουν Οικονομικό Επιμελητήριο και Πανελλήνια Ομοσπονδία Φοροτεχνικών Ελευθέρων Επαγγελματιών (ΠΟΦΕΕ) παρ’ ότι βρισκόμαστε στα μέσα Μαΐου, ακόμα δεν έχουν αναρτηθεί όλα τα στοιχεία που απαιτούνται για να υποβληθούν οι φορολογικές δηλώσεις. Προσθέτουν ακόμα ότι «οι φορείς του δημοσίου και οι τράπεζες, υπέβαλλαν λανθασμένα ή ελλιπή δεδομένα για τους περισσότερους φορολογούμενους. Επίσης παρατηρούμε πως οι μηχανογραφικές εταιρίες ακόμα δεν έχουν προλάβει να αναβαθμίσουν τα προγράμματα τους με τα νέα έντυπα φορολογίας γεγονός που καθιστά πολύ δύσκολη την εργασία των φοροτεχνικών».

Οι λογιστές καταγράφουν και πολλά παράπονα από υπερήλικες για το γεγονός ότι πρέπει υποχρεωτικά να δηλώσουν φέτος τον IBAN – τον οποίο δεν γνωρίζουν- ως προϋπόθεση για την υποβολή της δήλωσης. Η πρόβλεψη αυτή, παρ’ ότι συνεπάγεται ταλαιπωρία για ορισμένους φορολογούμενους μεγάλης ηλικίας είναι απαραίτητη καθώς η ΑΑΔΕ λόγω έλλειψης IBAN αναζητά μάταια 185.000 φορολογουμένους προκειμένου να τους επιστρέψει φόρους 60 εκατ. ευρώ.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τους λογιστές, τα προβλήματα αφορούν:

*Παραλείψεις στα έκτακτα επιδόματα συνταξιούχων

*Καθυστερήσεις στην αποστολή των βεβαιώσεων αποδοχών από διάφορα υπουργεία όπως το Αγροτικής Ανάπτυξης, υγειονομικές περιφέρειες και δήμους

*Ελλιπή στοιχεία για τόκους καταθέσεων και δανείων

*Λάθη στις παρακρατήσεις ελευθέρων επαγγελματιών

*Μη συμπλήρωση του κωδικού 727 για την επιστρεπτέα προκαταβολή

*Ο κωδικός 781 κατά την εκκαθάριση δεν καλύπτει τεκμήρια και υπάρχει λανθασμένος υπολογισμός εκκαθάρισης

*Λάθη στην μεταφορά ζημίας προηγούμενων ετών για γεωργικές επιχειρήσεις

*Αυτοκίνητα που ήταν σε κυκλοφορία το 2023 δεν εμφανίζονται στο έντυπο Ε1.

Περίπου 1,3 εκατομμύρια μισθωτοί και συνταξιούχοι που έχουν επιλεγεί για την αυτόματη υποβολή των δηλώσεων, θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί με τα στοιχεία που έχουν προ συμπληρωθεί στο έντυπο Ε1 από την φορολογική διοίκηση. Επιβάλλεται να ελέγξουν με σχολαστικότητα τους κωδικούς με τα ποσά των μισθών και των συντάξεων, το ύψος των ηλεκτρονικών αποδείξεων, το εμβαδόν και τη διεύθυνση της κύριας ή της δευτερεύουσας ή της εξοχική κατοικίας, τα αυτοκίνητα, τις τυχόν δαπάνες για αποπληρωμή δανείων καθώς και τα προσωπικά δεδομένα.

Η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) έχει ενημερώσει ήδη τους φορολογούμενους για τους οποίους οι δηλώσεις θα συμπληρωθούν αυτόματα, με e-mail στη θυρίδα «Τα Μηνύματά μου» της ψηφιακής πύλης myAADE και στο myAADEapp. Μάλιστα, έχει ήδη εκδώσει και το …προσωρινό εκκαθαριστικό σημείωμα το οποίο θα οριστικοποιηθεί μετά τις όποιες διορθώσεις υπάρξουν από την πλευρά των φορολογουμένων.

Όσοι από τους φορολογούμενους δεν διαπιστώσουν λάθη, κενά ή παραλείψεις στα «προκάτ» στοιχεία δεν χρειάζεται να προβούν σε κάποια ενέργεια για την υποβολή της δήλωσής τους, καθώς αυτή θα οριστικοποιηθεί αυτόματα από την ΑΑΔΕ την Τρίτη 2 Ιουλίου 2024. Σε κάθε περίπτωση, εάν το επιθυμούν, μπορούν να πατήσουν νωρίτερα το «κουμπί». Εφόσον τα στοιχεία δεν είναι ακριβή ή λείπουν δεδομένα οι φορολογούμενοι αυτοί υποχρεούνται να τροποποιήσουν ή και να συμπληρώσουν τα ορθά στοιχεία και να υποβάλουν τη δήλωσή τους, μέχρι την λήξη της προθεσμίας υποβολής της στις 26 Ιουλίου.

Σύμφωνα με το χρονολόγιο της ΑΑΔΕ:

– Μέχρι την Δευτέρα 1 Ιουλίου 2024 μπορούν να υποβάλουν αρχική δήλωση

– Από την Τρίτη 2 Ιουλίου μέχρι την Παρασκευή 26 Ιουλίου 2024 μπορούν να υποβάλουν τροποποιητική δήλωση, χωρίς κυρώσεις (επέχει θέση αρχικής δήλωσης).

Για τη διευκόλυνση των φορολογούμενων στην εφαρμογή των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος έχει δημιουργηθεί ειδικό ψηφιακό αρχείο, που περιλαμβάνει:

– Τα στοιχεία που έχει λάβει υπόψη της η ΑΑΔΕ και:

– Το φορολογικό αποτέλεσμα, χρεωστικό, μηδενικό ή πιστωτικό, που προκύπτει με βάση αυτά.

Επίσης, οι φορολογούμενοι που  έχουν επιλεγεί για τη διαδικασία της αυτόματης υποβολής της δήλωσης από την ΑΑΔΕ καθώς και όσοι έχουν υποβάλει δηλώσεις πριν την λήξη της προθεσμίας υποβολής θα ενημερώνονται σε εβδομαδιαία βάση (από το δεύτερο 15νθήμερο Μαΐου) μέσω e-mail και στη θυρίδα τους στο myAADE και το myAADEapp για μεταβολές των στοιχείων που η ΑΑΔΕ έχει λάβει για αυτούς από τρίτους φορείς (πχ εργοδότες, πιστωτικά ιδρύματα), ώστε να μπορούν να ελέγξουν εάν μεταβάλλεται η φορολογική τους υποχρέωση και να προβούν στις αναγκαίες ενέργειες.

Continue Reading

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Κόλπα πολυεθνικών με τις τιμές στην Ελλάδα

Τέλος στα παιχνίδια των τιμών των πολυεθνικών εταιρειών που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα φιλοδοξεί να βάλει η κυβέρνηση, ζητώντας βοήθεια από την Ευρωπαϊκή Ένωση για να ξεκαθαρίσουν οι όροι τιμολόγησης των προϊόντων εντός της κοινότητας. 

Ήδη, ο μέσος πληθωρισμός στην Ελλάδα έφτασε τον Απρίλιο στο 3,2%, σχεδόν μια μονάδα πάνω από τον μέσο όρο στην Ευρωζώνη όπου ο μέσος πληθωρισμός υποχώρησε τον ίδιο μήνα στο 2,4% λόγω κυρίως των τιμών των τροφίμων, αποδεικνύοντας ότι ο πληθωρισμός έχει πλέον αμιγώς “ελληνικά” χαρακτηριστικά. Ένα μεγάλο ποσοστό της ακρίβειας στα τρόφιμα (κυρίως τα βιομηχανοποιημένα) και σε έναν μεγάλο αριθμό προϊόντων καθημερινής χρήσης είναι διαπιστωμένο πλέον ότι οφείλεται στον λεγόμενο “πληθωρισμό της απληστίας” από κάποιες πολυεθνικές που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα. Οι εταιρείες αυτές έχουν επιβάλλει “ελληνικές” τιμές, πολύ υψηλότερες από τις τιμές που πωλούν τα ίδια προϊόντα σε άλλες χώρες της ΕΕ.

Στην κατεύθυνση να βρεθεί μόνιμη λύση στο πρόβλημα, με τον πρωθυπουργό να αναμένεται να αποστείλει τη Δευτέρα επιστολή στην πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής κ. Ούρσουλα Φον Ντερ Λάϊεν για το θέμα. Το βασικό αίτημα της κυβέρνησης είναι να ενεργοποιηθούν οι επιτροπές Ανταγωνισμού και Εσωτερικής Αγοράς, ώστε οι πολυεθνικές να αναγκαστούν να παραδεχθούν την κατά περίπτωση τιμολόγηση των προϊόντων τους και στη συνέχεια να προχωρήσουν σε μια εξομάλυνση των τιμών τους.

Τούτο, ενώ είναι γνωστό εκ των προτέρων ότι τη βάση για τις “ελληνικές” τιμές στα ράφια δίνει το μικρό μέγεθος της ελληνικής αγοράς και τα προβλήματα ανταγωνισμού που οδηγούν σε δεσπόζουσα θέση τις λίγες μεγάλες εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα.

Τα κόλπα με τις τιμές 

Με δεδομένο ότι για τις εταιρείες αυτές ο βασικός στόχος είναι η μεγιστοποίηση των κερδών τους, έχουν θεσπίσει μια σειρά από τεχνικές στις οποίες συνεργάζονται η μητρική εταιρεία με τις θυγατρικές της σε κάθε χώρα (εν προκειμένω την Ελλάδα) για να αυξήσουν ή να διατηρήσουν ψηλά τις τιμές τους.

Συγκεκριμένα: 

  • Στην περίπτωση που η θυγατρική στην Ελλάδα δεν έχει παραγωγική αλλά μόνο εμπορική δραστηριότητα, μπορεί η μητρική να επιβάλλει υψηλότερο κόστος χρήσης της φίρμας των προϊόντων (Royalties) κρατώντας έτσι τις τιμές ψηλά για μια συγκεκριμένη αγορά.
  • Στην περίπτωση που έχει και παραγωγική εκτός από εμπορική δραστηριότητα, μπορεί η μητρική να επιβάλλει την αγορά πρώτων υλών με υψηλές τιμές από άλλες θυγατρικές της που έχουν έδρα εκτός Ελλάδας, διατηρώντας ή και αυξάνοντας τις τιμές για τον καταναλωτή στην Ελλάδα.

  • Επίσης, αν μια εταιρεία κατέχει ένα μεγάλο μερίδιο της αγοράς χωρίς ισχυρό ανταγωνισμό, η θυγατρική εταιρεία που δραστηριοποιείται στην Ελλάδα είναι δυνατό να εμφανίζει ότι δανείζεται από τη μητρική της με -σκόπιμα- υψηλά επιτόκια, μεταφέροντας το υψηλό κόστος δανεισμού στις τελικές τιμές για τον καταναλωτή.

Γενικά, η μεγιστοποίηση του κέρδους οδηγεί τις πολυεθνικές να συγκρατούν το κόστος των προϊόντων τους σε μεγάλες αγορές όπου αντιμετωπίζουν ισχυρό ανταγωνισμό, αυξάνοντας τις τιμές των προϊόντων τους σε μικρότερες αγορές όπου κατέχουν μεγάλο μερίδιο αγοράς, εφαρμόζοντας εναρμονισμένες πρακτικές στις διαμόρφωση των τιμών.

Το παράδειγμα του βρεφικού γάλακτος 

Πιο πρόσφατο, αλλά χαρακτηριστικό παράδειγμα, εναρμονισμένης πρακτικής είναι το πρόβλημα που προέκυψε πριν από λίγους μήνες με τιμή στο βρεφικό γάλα. Λόγω και του ανελαστικού της δαπάνης αγοράς του από οικογένειες με βρέφη, εντοπίστηκε ότι οι τιμές στην Ελλάδα ήταν αυξημένες από 32% έως και 130% σε σχέση με τη χαμηλότερη τιμή εντός της ΕΕ, ανάλογα με τη μάρκα και τη συσκευασία του προϊόντος.

Το υπουργείο Ανάπτυξης αναγκάστηκε να επιβάλλει πλαφόν στο κέρδος των εταιρειών. Συγκεκριμένα, στο τέλος Ιανουαρίου το υπουργείο Ανάπτυξης όρισε ότι το μεικτό περιθώριο κέρδους δεν μπορεί να είναι μεγαλύτερο από το λειτουργικό κόστος της επιχείρησης, στην οικεία κατηγορία προϊόντων, βάσει των οικονομικών καταστάσεων της αμέσως προηγούμενης διαχειριστικής περιόδου, προσαυξημένο κατά 7% επί των καθαρών πωλήσεων, αφαιρουμένων των εκπτώσεων, των πιστώσεων ή άλλων παροχών. Μάλιστα, θεσπίστηκε και υψηλά πρόστιμα σε όσους παραβιάζουν το ποσοστό κέρδους άπαξ ή κατ’ εξακολούθηση.

capital.gr

Continue Reading

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Γιατί επιμένει ο πληθωρισμός στα τρόφιμα | Το ελληνικό πρόβλημα

Κλιματική κρίση, αυξημένο κόστος παραγωγής, πληθωρισμός της απληστίας και αυξημένες εισαγωγές είναι κάποιες οι αιτίες για τις οποίες οι ανατιμήσεις στα τρόφιμα στην Ελλάδα, είναι μεγαλύτερες από το μέσο όρο της Ευρωζώνης.

Αύξηση 5,4% κατέγραψαν οι τιμές των τροφίμων τον Απρίλιο, οριακά αυξημένες σε σχέση με την αύξηση κατά 5,3% που κατέγραψαν σε ετήσια βάση τον περασμένο Μάρτιο. Με βάση τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, για τον Απρίλιο, αν τα τρόφιμα παρέμεναν στις περσινές – ήδη υψηλές – τιμές τους, ο πληθωρισμός για τον περασμένο μήνα αντί 3,1%, θα ήταν 2%.

Με άλλα λόγια, οι ανατιμήσεις στα τρόφιμα ευθύνονται για το 1/3 του μέσου πληθωρισμού. Οι λόγοι για τους οποίους οι τιμές των τροφίμων στην Ελλάδα αυξάνονται με ρυθμό τριπλάσιο του μέσου όρου της ευρωζώνης (τον Μάρτιο είχαμε αυξήσεις στην Ελλάδα 5,3% και 1,8% στην Ευρωζώνη) είναι πολλοί.

Ο πρώτος είναι το κόστος παραγωγής. Η έλλειψη εργατικών χεριών για την πρωτογενή παραγωγή αύξησε τα μεροκάματα. Επίσης, η πρωτογενής παραγωγή έχει ακόμη υψηλή εξάρτηση από τα υγρά καύσιμα και ειδικά από το πετρέλαιο. Οι ανατιμήσεις του πετρελαίου από την αρχή του χρόνου, λόγω της κρίσης στη Μέση Ανατολή, αύξησαν περαιτέρω το κόστος παραγωγής, οδηγώντας τους αγρότες σε κινητοποιήσεις στις αρχές του χρόνου.

Δεύτερος λόγος είναι οι φυσικές καταστροφές. Οι περσινές ζημιές της Θεσσαλία, όχι μόνο στην παραγωγή, αλλά και στο ζωικό και φυτικό κεφάλαιο, δεν έχουν ακόμη αποκατασταθεί. Το αποτέλεσμα είναι μειωμένη παραγωγή με υψηλές τιμές και αθρόες εισαγωγές – επίσης σε υψηλές τιμές – για να καλυφθεί η ζήτηση στα μεγάλα αστικά κέντρα.

Ο δείκτης τιμών καταναλωτή, στην ανάλυσή του κατά είδος τροφίμων, είναι ενδεικτικός. Εκτός από την αύξηση ρεκόρ κατά 63,7% στην τιμή του ελαιόλαδου, λόγω της περσινής κακής παραγωγής, καταγράφονται αυξήσεις στις τιμές των νωπών φρούτων κατά 10,6%, των νωπών ψαριών κατά 10,7%, του ρυζιού κατά 8,5% των λαχανικών κατά 6,4%, ενώ και τα λοιπά βιομηχανικά τρόφιμα είχαν αύξηση τιμών κατά 5%.

Την ίδια ώρα, ο πληθωρισμός των δημητριακών, που αυξήθηκε τη διετία 2022 -2023 λόγω του πολέμου στην Ουκρανία, έχει αρχίσει να υποχωρεί. Στην κατεύθυνση αυτή καταγράφονται μείωση τιμών κατά 16,6% στα υπόλοιπα βρώσιμα έλαια (ηλιέλαια, καλαμποκέλαια), 3,5% στις τιμές των ζυμαρικών και 0,7% στην τιμή του ψωμιού.

Οι τεράστιες διαφορές από το χωράφι στο ράφι

Τρίτος λόγος είναι οι τεράστιες αυξήσεις από το “χωράφι στο ράφι”. Το καθεστώς που διέπει τις τιμές από τον παραγωγό στο καταναλωτή έχει πολλούς μεσάζοντες, οι οποίοι αυξάνουν υπερβολικά τις τελικές τιμές, με έναν μηχανισμό ο οποίος δεν είναι απολύτως διαφανής.

Τέταρτος λόγος είναι ο πληθωρισμός της απληστίας Στα επεξεργασμένα τρόφιμα οι βιομηχανίες του χώρου διατηρούν τα ποσοστά κέρδους τους, παρά τις ανατιμήσεις. Σύμφωνα με έρευνα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η Ελλάδα “υποφέρει” από το δεύτερο υψηλότερο πληθωρισμό απληστίας εντός της ΕΕ, ο οποίος αυξάνει τον μέσο πληθωρισμό κατά 1%.

Τα μέτρα που έχουν ληφθεί από το 2022 μέχρι σήμερα με τα καλάθια του νοικοκυριού και στη συνέχεια το κυνήγι των προσφορών είναι στη σωστή κατεύθυνση, αλλά αποδεικνύεται ότι δεν μπορούν να αντιμετωπίσουν τις ανατιμήσεις.

Πρόβλημα και η χαμηλή αγοραστική δύναμη

Στη μεγάλη εικόνα, οι τιμές των τροφίμων σε επίπεδο γενικού δείκτη, σύμφωνα με την Eurostat, είναι χαμηλότερες κατά 9% σε σχέση με τον μέσο όρο της Ευρωζώνης. Ωστόσο, το πρόβλημα της ακρίβειας είναι οξύτερο στην Ελλάδα για τα χαμηλά και μεσαία εισοδήματα αφού, την ίδια ώρα, η αγοραστική δύναμη των ελληνικών νοικοκυριών είναι 33% χαμηλότερη από τον μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, διατηρώντας τους Έλληνες καταναλωτές τους δεύτερους φτωχότερους καταναλωτές εντός της Ένωσης των 27 χωρών μετά τους Βούλγαρους.

Continue Reading
Green logo ENA Club with text ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ

Κατοικία

a house with a green roof and road signs left and right
tractor in the background of the text
white night text
food track
blue circle with steel construction
arrows as a circle symbol of recycling
paint cans
letters AG as logo
gear and tool as logo pavlidis
timetable

newsletter



Καιρος

Πρωτοσέλιδα

Χρήσιμα

Δρομολόγια Πλοίων από και προς Καβάλα

Γιατροί ΕΟΠΥΥ ΚΑΒΑΛΑΣ

espa logo

espa_logo_en