Quantcast
Connect with us

ΑΝΑΚΑΛΥΨΕΙΣ

Έγραψε ιστορία η NASA | Χτύπησε αστεροειδή για να τον εκτρέψει από την πορεία του

Το σκάφος ταξίδεψε για περίπου δέκα μήνες προτού συγκρουστεί με τον αστεροειδή “Δίμορφο”


Η πρόσκρουση επιβεβαιώθηκε: διαστημόπλοιο της NASA (υπηρεσίας διαστήματος των ΗΠΑ) έπεσε εσκεμμένα πάνω σε αστεροειδή με σκοπό να μεταβληθεί η πορεία του με τη δύναμη της κινητικής ενέργειας, κατά τη διάρκεια αποστολής άνευ προηγουμένου με σκοπό να η ανθρωπότητα να μάθει πώς θα προστατευτεί από δυνητική μελλοντική υπαρξιακή απειλή γι’ αυτή.

Το σκάφος-“καμικάζι”, λίγο μικρότερο από αυτοκίνητο, έπεσε με ταχύτητα η οποία ξεπερνούσε τα 20.000 χιλιόμετρα την ώρα πάνω στον αστεροειδή, την ώρα που προβλεπόταν (στις 02:14 ώρα Ελλάδας). Ομάδες της NASA, που βρίσκονταν στο κέντρο ελέγχου αποστολής στο Μέριλαντ, ξέσπασαν σε ζητωκραυγές τη στιγμή της πρόσκρουσης.

Λίγα λεπτά νωρίτερα, ο αστεροειδής Δίμορφος, σε απόσταση περίπου 11 εκατομμυρίων χιλιομέτρων από τη Γη, άρχιζε να μεγαλώνει σιγά-σιγά στις εντυπωσιακές εικόνες που μεταδίδονταν απευθείας από κάμερα το σκάφος. Ήταν ευδιάκριτη η γκρίζα ακανόνιστη επιφάνεια του βράχου.

«Εισερχόμαστε σε νέα εποχή, στην οποία δυνητικά έχουμε τη δυνατότητα να προστατευτούμε από την σύγκρουση με επικίνδυνους αστεροειδείς», συνόψισε η Λόρι Γκλέιζ, διευθύντρια πλανητικών επιστημών στη NASA.

Ο Δίμορφος έχει διάμετρο 160 μέτρων και δεν εγείρει κανέναν κίνδυνο για τον πλανήτη Γη. Είναι δορυφόρος μεγαλύτερου αστεροειδή, του Διδύμου, και μέχρι τώρα έκανε πλήρη περιστροφή γύρω του σε 11 ώρες και 55 λεπτά. Η NASA θέλει να μειώσει την τροχιά κατά 10 λεπτά, με άλλα λόγια να τον κάνει να πλησιάσει τον Δίδυμο.

Θα χρειαστεί αναμονή ημερών ως εβδομάδων προτού οι επιστήμονες να μπορέσουν να επιβεβαιώσουν πως η τροχιά του αστεροειδή πράγματι μεταβλήθηκε. Θα το κάνουν χάρη σε τηλεσκόπια στη Γη, που θα παρατηρήσουν την διακύμανση της τροχιάς του μικρότερου αστεροειδή γύρω από τον μεγαλύτερο μετά την πρόσκρουση.

Αν και ο στόχος είναι πολύ λιγότερο θεαματικός σε σύγκριση με τα σενάρια ταινιών επιστημονικής φαντασίας όπως το φιλμ Αρμαγεδδών, αυτή η άσκηση «πλανητικής άμυνας», που βαπτίστηκε DART («βέλος», στα αγγλικά, ακρώνυμο του όρου Double Asteroid Redirection Test) σηματοδοτεί την πρώτη δοκιμή της τεχνικής αυτής. Επιτρέπει στη NASA να κάνει πρόβα για την περίπτωση που αστεροειδής εγείρει μια μέρα απειλή να συγκρουστεί με τη Γη.

Το σκάφος ταξίδεψε για περίπου δέκα μήνες, μετά την εκτόξευσή του από την Καλιφόρνια. Για να χτυπήσει στόχο τόσο μικρό όσο ο Δίμορφος, η τελευταία φάση της πτήσης του ήταν εντελώς αυτοματοποιημένη, σαν να επρόκειτο για αυτοκατευθυνόμενο πύραυλο.

Τρία λεπτά μετά την πρόσκρουση, δορυφόρος μικρού μεγέθους, περίπου όσου έχει κουτί παπουτσιών, που ονομάζεται LICIACube και αφέθηκε από το σκάφος προτού γίνει η σύγκρουση, επρόκειτο να περάσει σε απόσταση 55 χιλιομέτρων από τον αστεροειδή για να συλλέξει εικόνες.

Το εγχείρημα παράλληλα επρόκειτο να παρακολουθείται από τα διαστημικά τηλεσκόπια Hubble και James Webb, που επρόκειτο να εντοπίσουν το σύννεφο σκόνης ώστε να μπορέσει να υπολογιστεί η ποσότητα της ύλης που εκτινάχθηκε. Θα επιτραπεί επίσης να κατανοηθεί καλύτερα η σύνθεση του Δίμορφου, που είναι αντιπροσωπευτικός αστεροειδών που απαντώνται συχνά, άρα να αποτιμηθεί η αποτελεσματικότητα της μεθόδου.

Το ευρωπαϊκό σκάφος Ήρα, που αναμένεται να εκτοξευτεί το 2024, θα παρατηρήσει από κοντά τον Δίμορφο το 2026, για να εκτιμηθούν οι επιπτώσεις της πρόσκρουσης και να μετρηθεί, για πρώτη φορά, η μάζα του αστεροειδούς.

Οι αστεροειδείς έχουν επιφυλάξει εκπλήξεις για τους επιστήμονες στο παρελθόν. Το 2020, το αμερικανικό σκάφος Osiris-Rex παρεισέφρησε βαθύτερα από ό,τι αναμενόταν στην επιφάνεια του αστεροειδή Μπένου. Η ακριβής σύνθεση του Δίμορφου δεν είναι γνωστή μέχρι στιγμής.

«Αν ο αστεροειδής αντιδράσει στην πρόσκρουση του DART με τρόπο εντελώς απρόβλεπτο, αυτό μπορεί να μας οδηγήσει να επανεξετάσουμε αν η κινητική πρόσκρουση είναι τεχνική που μπορεί να έχει γενική εφαρμογή», επισήμανε ο Τομ Στάτλερ, επιστημονικός επικεφαλής της αποστολής.

Πριν από 66 εκατομμύρια χρόνια, οι δεινόσαυροι εξαλείφθηκαν εξαιτίας της σύγκρουσης αστεροειδούς μεγέθους 10 χιλιομέτρων με τη Γη.

Σχεδόν 30.000 αστεροειδείς κάθε μεγέθους έχουν καταλογογραφηθεί (σχετικά) κοντά στη Γη. Σήμερα, κανένας από τους γνωστούς αστεροειδείς δεν απειλεί τον πλανήτη μας, τουλάχιστον για τα επόμενα 100 χρόνια. Εκτός αν δεν έχει καταγραφεί ακόμα.

Αυτοί που έχουν μέγεθος ενός χιλιομέτρου και πλέον έχουν καταγραφεί πρακτικά όλοι, λένε επιστήμονες. Όμως προσθέτουν ότι δεν είναι καταγεγραμμένο παρά μόλις το 40% των αστεροειδών μεγέθους 140 μέτρων και πλέον, που μπορούν να προκαλέσουν καταστροφή σε μεγάλες περιοχές.

«Το σημαντικότερο καθήκον μας είναι να βρούμε» όσους δεν έχουν εντοπιστεί, τόνισε ο Λίντλι Τζόνσον, ειδικός για την πλανητική άμυνα στη NASA. Όσο συντομότερα βρεθούν, τόσο περισσότερο χρόνο να έχουν οι ειδικοί για να καταρτίσουν σχέδιο άμυνας.

Το πείραμα DART είναι το πρώτο, κρίσιμο βήμα ως προς αυτό, εξηγεί ο κ. Τζόνσον. «Είναι περίοδος που προκαλεί μεγάλο ενθουσιασμό (…) για τη διαστημική ιστορία και ακόμη και για την ιστορία της ανθρωπότητας».

 

Πηγή: enikos.gr

Click to comment

Απάντηση

ΑΝΑΚΑΛΥΨΕΙΣ

Αστείρευτοι οι θησαυροί των Φιλίππων | Νέα εντυπωσιακά αρχαιολογικά ευρήματα

Ένα πλούσια διακοσμημένο οικοδόμημα, πιθανώς κρήνη, κι ένα εντυπωσιακό άγαλμα που εικονίζει τον Ηρακλή και χρονολογείται στους ρωμαϊκούς χρόνους, αποκαλύφθηκαν κατά τη φετινή ανασκαφική έρευνα στους Φιλίππους.


H ανασκαφική έρευνα που πραγματοποιεί η ομάδα του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου στους Φιλίππους, με διευθύντρια της ανασκαφής την καθηγήτρια Ναταλία Πούλου και συνεργάτες τον επίκουρο καθηγητή Αναστάσιο Τάντση και τον ομότιμο καθηγητή Αριστοτέλη Μέντζο, ολοκληρώθηκε την Παρασκευή 16 Σεπτεμβρίου 2022.

  • Στην ανασκαφή έλαβαν μέρος 24 φοιτητές του ΑΠΘ, ενώ η έρευνα χρηματοδοτήθηκε από τον τακτικό προϋπολογισμό του Πανεπιστημίου και την Επιτροπή Ερευνών ΑΠΘ.

Σύμφωνα με το ΥΠΠΟΑ, αυτή τη χρονιά η ανασκαφή συνεχίστηκε στην ανατολική πλευρά μιας από τις κυριότερες οδούς της πόλης, η οποία στο σημείο αυτό συναντά έναν άλλο κύριο άξονα που διέρχεται βορειότερα.

  • Το σημείο σύγκλισης των δύο οδών διαμορφώνεται με διεύρυνση (μία πλατεία) στην οποία κυριαρχεί ένα πλούσια διακοσμημένο οικοδόμημα, πιθανώς κρήνη. Το οικοδόμημα έφερε ιδιαίτερο αρχιτεκτονικό διάκοσμο, θραύσματα του οποίου αποκαλύφθηκαν.

Τον διάκοσμό του συμπλήρωνε εντυπωσιακό άγαλμα των ρωμαϊκών χρόνων (2ος αιώνας μΧ).\

Το άγαλμα, του οποίου το μέγεθος είναι μεγαλύτερο του φυσικού, εικονίζει τον Ηρακλή αγένειο με νεανικό σώμα. Το ρόπαλο, που έχει βρεθεί σε θραύσματα και η λεοντή που κρέμεται από το αριστερό προτεταμένο χέρι πιστοποιούν την ταυτότητα του ήρωα. Επάνω στους βοστρύχους της κόμης φέρει στεφάνι από φύλλα αμπέλου το οποίο συγκρατεί στο πίσω μέρος ταινία, τα άκρα της οποίας καταλήγουν στους ώμους.

Το εντυπωσιακό άγαλμα του Ηρακλή, ρωμαϊκών χρόνων (2ος αιώνας μΧ). Photo via ANA – MPA
Το συγκεκριμένο άγαλμα κοσμούσε ένα οικοδόμημα το οποίο, σύμφωνα με τα ανασκαφικά ευρήματα, χρονολογείται στον 8ο/9ο αιώνα μΧ. ΑΠΕ – ΜΠΕ
Αποτελέσματα της πανεπιστημιακής ανασκαφής Φιλίππων 2022
Πηγή: με πληροφορίες από ΑΠΕ – ΜΠΕ

Continue Reading

ΑΝΑΚΑΛΥΨΕΙΣ

Η Ελλάδα μπορεί να γίνει μεταλλευτικό κέντρο | Πολύτιμος χαλκός κι όχι μόνο

Η στρατηγική της Ε.Ε. για τη δραστική μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα (CO2) μέσα από την Πράσινη Συμφωνία είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τις ορυκτές πρώτες ύλες, όπως ο χαλκός, το κοβάλτιο και το λίθιο. Σε έρευνά του, ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας χαρακτηρίζει τον χαλκό ακρογωνιαίο λίθο για όλες τις τεχνολογίες που σχετίζονται με την ηλεκτρική ενέργεια, προβλέποντας ότι τις επόμενες δύο δεκαετίες η ζήτηση σε χαλκό αυξάνεται άνω του 40% και σε σπάνιες γαίες, 60-70% σε νικέλιο και κοβάλτιο και σχεδόν 90% σε λίθιο.


Η Ελλάδα, με το πλούσιο σε ορυκτούς πόρους υπέδαφός της, έχει αποτελέσει ιστορικά σημαντικό μεταλλευτικό κέντρο διεθνώς, με τη βορειοανατολική Χαλκιδική έναν από τους σημαντικότερους πυλώνες παραγωγής χρυσού σε παγκόσμια κλίμακα και σημείο αναφοράς στην αναπτυξιακή δυναμική της Β. Ελλάδας.

Σήμερα, η περιοχή διατηρεί ένα ισχυρό μεταλλευτικό δυναμικό με πάνω από 1 εκατομμύριο τόνους σε αποθέματα χαλκού. Μαζί με τα πλούσια κοιτάσματα χρυσού, αργύρου και βασικών μετάλλων, όπως ο μόλυβδος και ο ψευδάργυρος, η περιοχή της ΒΑ Χαλκιδικής φιλοξενεί μία βιομηχανική δραστηριότητα που όχι μόνο μπορεί να συμβάλλει καταλυτικά στους ευρωπαϊκούς στόχους για νέες, πράσινες τεχνολογίες, αλλά κατατάσσει την περιοχή στις υψηλότερες θέσεις με το μέσο εισόδημα στη χώρα και στις χαμηλότερες σε ποσοστό ανεργίας.

Ένα σημαντικό ποσοστό του ορυκτού πλούτου της περιοχής εντοπίζεται στα Μεταλλεία Κασσάνδρας που λειτουργεί και αναπτύσσει η εταιρεία Ελληνικός Χρυσός. Πρόκειται για τη 2η μεγαλύτερη άμεση ξένη επένδυση στη χώρα, με πολλαπλά οφέλη τόσο σε εθνικό, όσο και τοπικό επίπεδο. Συγκεκριμένα στο παγκοσμίου κλάσης πορφυριτικό κοίτασμα στις Σκουριές υπάρχουν βεβαιωμένα αποθέματα 779.000 τόνων χαλκού και 3,8 εκατ. ουγκιών χρυσού που, με την ολοκλήρωση της επένδυσης και την έναρξη παραγωγής του μεταλλείου, θα συμβάλλει στην αντιμετώπιση του εφοδιαστικού κενού σε κρίσιμα μέταλλα, όπως είναι ο χαλκός.

Επιπλέον, η επένδυση έχει τη δυναμική να καταστήσει την Ελλάδα ως την 3η παραγωγό χώρα χρυσού στην Ευρώπη με ετήσια παραγωγή 215.000 ουγκιές χρυσού μαζί με τη Σουηδία (260.421 ουγκιές) και τη Φινλανδία (247.560 ουγκιές) και να συνεισφέρει στην αυτάρκεια και την ανθεκτικότητα της ευρωπαϊκής εφοδιαστικής αλυσίδας, στην κατεύθυνση της απεξάρτησης της Ε.Ε από τρίτες χώρες.

 

Επενδύσεις με κριτήρια βιωσιμότητας και κοινωνικής ευημερίας

Το νέο επενδυτικό σχέδιο της εταιρείας προβλέπει πρόσθετες επενδύσεις 1,9 δισ. δολαρίων και τη δημιουργία 3.000 μόνιμων και καλά αμειβόμενων άμεσων θέσεων εργασίας, 2 δισ. ευρώ εκτιμώμενα έσοδα για το Ελληνικό Δημόσιο, περισσότερα από 191 εκ. ευρώ σε έσοδα από μεταλλευτικά τέλη που θα κατευθυνθούν στην τοπική κοινωνία, καθώς και επιπρόσθετες επενδύσεις σε τοπικά έργα κοινωνικής υπευθυνότητας ύψους 80 εκατ. δολαρίων που θα επενδυθούν με τρόπο εμπροσθοβαρή με σκοπό να ενισχύσουν την τοπική ανάπτυξη και οικονομία.

Η υλοποίηση του επενδυτικού σχεδίου βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη σύμφωνα με το Στρατηγικό Οδικό Χάρτη που έχει παρουσιάσει η Ελληνικός Χρυσός. Στις αρχές Σεπτεμβρίου, ολοκληρώθηκε με επιτυχία ένα ακόμη ορόσημο για την επένδυση με την υπογραφή εντολής ανάθεσης με ελληνικές τράπεζες για τη σύναψη κοινοπρακτικού δανείου, ύψους 680 εκατ. ευρώ, με το οποίο γίνεται ένα ακόμη καθοριστικό βήμα προς την επανεκκίνηση των κατασκευών στις Σκουριές.

Τα μεταλλευτικά έργα της Ελληνικός Χρυσός έχουν σχεδιαστεί λαμβάνοντας υπόψη τη διεθνή πρακτική σε θέματα βιωσιμότητας. Προς αυτή την κατεύθυνση, η εταιρεία εφαρμόζει τις Βέλτιστες Διαθέσιμες Τεχνολογίες για τη μείωση του περιβαλλοντικού της αποτυπώματος, με κυριότερη την Ξηρή Απόθεση (αφύγρανση) των μεταλλευτικών καταλοίπων, ενώ παράλληλα εξυγιαίνει επιβαρυμένες περιοχές από πρακτικές προηγούμενων δεκαετιών και ιδιοκτησιών (στο εν λόγω πρόγραμμα η εταιρεία έχει επενδύσει έως σήμερα περισσότερα από 100 εκ. ευρώ), με στόχο η περιοχή να επιστραφεί συνολικά στην τοπική κοινωνία στην πρότερη φυσική της κατάσταση μετά το πέρας της μεταλλευτικής δραστηριότητας.

 

ΠΗΓΗ: LIBERAL.GR

Continue Reading

ΑΝΑΚΑΛΥΨΕΙΣ

Οι εφευρέτες που θα μας απασχολήσουν πολύ το 2021

Υπάρχουν άνθρωποι που σκαρφίζονται πρωτοποριακές λύσεις για να γίνει το μέλλον ακόμα πιο εντυπωσιακό.

Ακόμα και μέσα στη δύσκολη χρονιά που αφήσαμε πίσω μας, οι οραματιστές δεν σταμάτησαν να ονειρεύονται την επόμενη μέρα της ανθρωπότητας.

Όσο ο πλανήτης προσπαθεί να σκεφτεί ξανά τη ζωή στη μετά τον κορονοϊό εποχή, οι εφευρέτες συνεχίζουν να πιέζουν τα όρια επιστήμης και τεχνολογίας αποδίδοντας ό,τι ο καθένας θεωρεί πως χρειάζεται ο κόσμος.

Και η αλήθεια είναι πως το 2020 είδαμε και πολλά και εξόχως ενδιαφέροντα πράγματα, παρά το γεγονός ότι οι περισσότεροι ήταν απασχολημένοι με την Covid-19 και όσα δεινά έφερε στην οικουμένη.

Πέντε από αυτούς θα μας απασχολήσουν σίγουρα και στο μέλλον…

Ο άνθρωπος που βάλθηκε να φτιάξει αυγά χωρίς… κότες

«Σαν κάθε καλό Μεξικάνο, έτρωγα δυο αυγά για πρωινό κάθε μέρα. Και σαν κάθε καλό Τεξανό, έκανα μπάρμπεκιου κάθε Κυριακή». Αυτά έλεγε χωρίς να τα πολυσκεφτεί ο Arturo Elizondo, μέχρι που έμαθε για τις καταστροφικές επιπτώσεις που έχει για το περιβάλλον η κτηνοτροφία.

Κι έτσι έψαξε να βρει έναν καλύτερο, πιο βιώσιμο, τρόπο για να φτιάξει ζωική πρωτεΐνη. Και ήδη από το 2014 ίδρυσε την Clara Foods, από κοινού με τον βιολόγο David Anchel, μια επιχειρηματική πρωτοβουλία με έναν στόχο: να αφαιρέσουν τα ζώα από την εξίσωση της ζωικής πρωτεΐνης.

Με τρόπο παρόμοιο με αυτόν που επιστρατεύεται στην οινοπνευματική ζύμωση, όπου τα απλά σάκχαρα μεταμορφώνονται σε αλκοόλ, η Clara Foods χρησιμοποιεί ένζυμα και ζάχαρη για να δημιουργήσει ζωικά προϊόντα.

Ο Elizondo είχε πάντα στο μυαλό του τα αυγά, ένα από τα πιο δύσκολα πράγματα να βρεις εναλλακτική. Κάπου 1 τρισεκατομμύριο αυγά καταναλώνονται κάθε χρόνο στην οικουμένη, χρειάζεσαι όμως πάνω από 2.000 λίτρα νερού για μια ντουζίνα από αυτά, όπως λέει χαρακτηριστικά.

Η Clara Foods κατάφερε να φτιάξει (και εμπορεύεται πια) ζωική πρωτεΐνη χωρίς ζώα. Ο Elizondo και οι συνεργάτες του δεν έχουν ξεμυτίσει από το εργαστήριό τους εδώ και 6 χρόνια, το 2021 είναι ωστόσο έτοιμοι να βγουν από το αυγό τους.

Ο οραματιστής είναι έτοιμος, όπως λέει, να παρουσιάσει στην ανθρωπότητα το πρώτο αυγό που φτιάχτηκε χωρίς κότα. Μιλώντας για κοσμοϊστορικές αλλαγές δηλαδή…

Ο πρωτοπόρος του κλάδου των συγκοινωνιών

Η πανδημία του κορονοϊού μάστισε ιδιαιτέρως την επικράτεια των μέσων μαζικής μεταφοράς. Όποιος είχε τρόπο να μετακινηθεί με δικό του όχημα, δεν το σκέφτηκε δεύτερη φορά.

Βλέποντας την αναγκαστική αλλαγή των ηθών, ο σχεδιαστής Andrea Ponti και ιδρυτής του ομώνυμου Ponti Design Studio είπε να οραματιστεί εκ νέου τον τρόπο που μετακινούμαστε μαζικά.

Οδηγός του ήταν η κοινωνική απόσταση. Αυτή είναι η κεντρική ιδέα που κρύβεται στην καρδιά του Island, του ηλεκτρικού και αυτόνομου τραμ που είναι ειδικά σχεδιασμένο για το Χονγκ Κονγκ μετά την πανδημία (την πόλη όπου ζει ο Ponti).

«Όταν η πανδημία χτύπησε το Χονγκ Κονγκ, πολλοί άνθρωποι στράφηκαν σε ιδιωτικές λύσεις μετακίνησης, προκαλώντας μια δραματική αύξηση στην κίνηση, τη μόλυνση και τον θόρυβο», λέει χαρακτηριστικά. «Αυτό που κάνει ελκυστικό το Island είναι ότι βοηθά να λυθούν όλα αυτά τα προβλήματα».

Αντί λοιπόν ο κόσμος να κάθεται σε σειρές, εδώ οι θέσεις είναι διαταγμένες κυκλικά, σε «νησιά», ώστε να έχει ο ένας γυρισμένη την πλάτη στον άλλο. Το πλεονέκτημα διπλό: Όλοι έχουν οπτική πρόσβαση στα παράθυρα και ταυτοχρόνως διατηρούν την κοινωνική απόσταση.

«Για μένα αυτός είναι ένας ασφαλέστερος τρόπος να μετακινείσαι, αλλά και ένας πιο ωραίος τρόπος να δεις τα αξιοθέατα της πόλης, να δεις το Χονγκ Κονγκ από μια άλλη οπτική».

Ο Ponti άρχισε να σχεδιάζει το πλήρως αυτοκινούμενο τραμ του τον Μάρτιο του 2020 και πλέον έχει ακόμα και έτοιμα πρωτότυπα στα χέρια του.

Πλέον το όραμά του βρίσκεται σε στάδιο δοκιμών και μάλλον δεν θα αργήσει πολύ να το δούμε στους δρόμους, καθώς οι επενδυτές που ενδιαφέρθηκαν για την ιδέα του μόνο λίγοι δεν είναι.

Ο οραματιστής που θέλει να πλέουμε αλλιώς

Η αυτόνομη οδήγηση παραμένει ένα από τα μεγάλα στοιχήματα της ανθρωπότητας, αφορά όμως οχήματα που πατούν δρόμο. Ή πάλι και όχι.

Γιατί τον Απρίλιο του 2021 θα βγει στο νερό το Mayflower Autonomous Ship, ένα από τα πρώτα αυτοκινούμενα πλοία του κόσμου (σε πραγματικές διαστάσεις).

Το απίθανο από κάθε πλευρά σκάφος θα ξεκινήσει από το Πλίμουθ της Αγγλίας και θα καταπλεύσει, διασχίζοντας τον Ατλαντικό Ωκεανό, στη Μασαχουσέτη των ΗΠΑ. Είναι πράγματι το αύριο των θαλάσσιων μετακινήσεων που έρχεται μια ώρα αρχύτερα.

Το Mayflower είναι μια συνεργασία του θαλάσσιου ερευνητικού οργανισμού ProMare και της IBM, η οποία ανέπτυξε τα συστήματα τεχνητής νοημοσύνης που του επιτρέπουν να πλοηγείται στον ωκεανό χωρίς ανθρώπινη παρέμβαση.

Το πειραματικό σκάφος που αναμένεται να φέρει την επανάσταση στον τομέα του είναι ένα όραμα του Brett Phaneuf, ο οποίος είναι συνιδρυτής και διευθυντής του project. Ο στόχος του είναι να μπορούν οι επιστήμονες να μελετούν τους ωκεανούς χωρίς να πρέπει να βρίσκονται μέσα στο νερό.

Χωρίς έγνοιες για το πού θα κοιμηθεί το πλήρωμα και τι θα φάει, το σκάφος μπορεί να φιλοξενήσει περισσότερο ερευνητικό εξοπλισμό και να παραμείνει για μεγαλύτερα διαστήματα στη θάλασσα.

«Αν δουλέψει όπως σχεδιάστηκε, τότε θα ρίξει σημαντικά το κόστος της συλλογής δεδομένων από τη θάλασσα», λέει ο Phaneuf, «αυτό θα οδηγήσει σε μια καλύτερη κατανόηση των ωκεανών και του κλίματος».

Στο πρώτο του κιόλας ταξίδι, θα συγκεντρώσει μετεωρολογικά και ωκεανογραφικά δεδομένα, αλλά και δείγματα νερού για τη μελέτη της καθαρότητάς του…

Ο «εγκέφαλος» που θέλει να μας απαλλάξει από τα κουνούπια

Όταν ήταν 12 ετών, ο σχεδιαστής Kennyjie Marcellino (γνωστός μόνο με το μικρό του) κόλλησε στην Ινδονησία δάγκειο πυρετό. «Επειδή οι γονείς μου μπορούσαν να μου προσφέρουν μακρά φροντίδα στο νοσοκομείο, ήμουν ένα από τα προνομιούχα παιδιά που έφυγαν ζωντανά», λέει ο ίδιος.

Δεν το ξεπέρασε όμως ποτέ και έβαλε στόχο ζωής από τότε να φτιάξει κάτι που να σταματά όλες αυτές τις θανάσιμες αρρώστιες που μεταφέρουν τα κουνούπια. Αυτή ήταν η έμπνευση πίσω από το περιβόητο Quito.

Κάνοντας διακοπές στο Μπαλί, ο Kennyjie παρατήρησε πόσο αναποτελεσματικές ήταν οι μέθοδοι πρόληψης και αποτροπής που είχαν οι ντόπιοι. Κι έτσι κάθισε να σχεδιάσει τη δική του.

Το Quito, που βραβεύτηκε στον διαγωνισμό James Dyson Award το 2020, επιστρατεύει μια απλή χημική αντίδραση ώστε να αποδώσει διοξείδιο του άνθρακα και μια τεχνητή ανθρώπινη οσμή, ώστε να προσελκύει τα κουνούπια. Και κατόπιν τα ρουφά μέσα στον θαλαμίσκο.

Τραβώντας τα έντομα αντί να τα απωθεί, η συσκευή μειώνει τους πληθυσμούς των κουνουπιών, άρα και την πιθανότητα εξάπλωσης μεταδοτικών νοσημάτων. Είναι σχεδιασμένη για τροπικά μέρη, ώστε να μειώνει τον κίνδυνο επιδημιών από όλο αυτό τον κόσμο που ταξιδεύει σε εξωτικούς προορισμούς και επιστρέφει κατόπιν σπίτι του.

Ο Kennyjie ταξίδεψε σε πολλές περιοχές και χωριά της Ινδονησίας ώστε να σιγουρευτεί πως ο σχεδιασμός του Quito σέβεται τις τοπικές παραδόσεις, την οικονομία και το κλίμα και εντάσσεται στο «γεωγραφικό πλαίσιο που θα το χρειαστούν», όπως σημειώνει.

Το 2021 ο Kennyjie συνεχίζει τα δοκιμαστικά τεστ της εφεύρεσής του στο σπίτι του, στη Μελβούρνη της Αυστραλίας, μέχρι να ξανανοίξουν τα διεθνή σύνορα και να μπορέσει να την ελέγξει σε πραγματικές συνθήκες.

Το παιδί-θαύμα που λύνει τα προβλήματα με τα οποία ασχολείται

Είναι 15 χρονών και είναι ήδη αναγνωρισμένη εφευρέτρια, πιθανότατα η νεότερη όλων. Η Gitanjali Rao δεν θα μας απασχολήσει απλώς μέσα στο 2021, αλλά αναμφίβολα και στα χρόνια που θα έρθουν.

Έχει άλλωστε διαχειριστεί ήδη μερικά από τα πιο πιεστικά προβλήματα που μαστίζουν τον κόσμο αλλά και τη γενιά της: την έλλειψη πόσιμου νερού, τον εθισμό στα οπιοειδή, ακόμα και το ηλεκτρονικό bullying.

Όταν άκουσε για μια κοινότητα στο Μίσιγκαν που δεν έχει πρόσβαση σε καθαρό νερό, η μικρή σοκαρίστηκε που τόσο στις ΗΠΑ όσο και αλλού στον κόσμο πολλοί άνθρωποι δεν έχουν νερό να πιουν. Τι έκανε;

Εφηύρε το Tethys, έναν αισθητήρα που ανιχνεύει την παρουσία μολύβδου στο νερό, φορτώνοντας τα δεδομένα σε μια εφαρμογή, ώστε να μπορεί ο χρήστης να δει εύκολα και γρήγορα αν πίνεται το νερό του δείγματος.

Αφού έλυσε το πρόβλημα, έβαλε στο στόχαστρο τη μάστιγα των ναρκωτικών. Ο δημιουργικός της νους απέδωσε εδώ το Epione, μια διαγνωστική μέθοδο που μπορεί να ανιχνεύσει την εξάρτηση από τα οπιοειδή φάρμακα στην αρχή κιόλας του εθισμού.

Γιατί ασχολήθηκε με τα οπιοειδή; Γιατί ένας οικογενειακός φίλος είχε αναπτύξει εξάρτηση από τα σκευάσματα έπειτα από ένα σοβαρό τροχαίο.

Όσο για το cyberbullying, τη νέα μάστιγα της γενιάς της, το αντιμετώπισε με το Kindly. Ένα λογισμικό τεχνητής νοημοσύνης που εντοπίζει τα αρνητικά και επιβλαβή σχόλια, προτρέποντας τους χρήστες που τα στέλνουν να τα αλλάξουν, διατυπώνοντάς τα με τρόπο μη προσβλητικό.

«Το κίνητρό μου για να λύνω προβλήματα της κοινωνίας ξεκίνησε με έναν πολύ απλό τρόπο: να λύσω προβλήματα που αντιμετωπίζουμε σε καθημερινή βάση. Προσπαθώ να τα κατανοήσω και να βρω τρόπους να τα διαχειριστώ. Δεν τα καταφέρνω πάντα, αλλά κάποιες φορές νιώθω πως έχω συνεισφέρει με κάποιον τρόπο».

Η Rao είναι σήμερα συνδεδεμένη με 35.000 μαθητές από 4 ηπείρους και συζητούν προβλήματα και λύσεις. Για το 2021 μας λέει πως έχει πολλές ιδέες στα σκαριά. Το περιοδικό Time την ονόμασε «παιδί της χρονιάς» για το 2020.

Ενώ το 2019 το Forbes την είχε στη λίστα με τους «30 κάτω των 30». Εκείνη βέβαια δεν είχε ούτε τα μισά χρόνια των άλλων…

Continue Reading
Green logo ENA Club with text ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ

Κατοικία

a house with a green roof and road signs left and right
arrows as a circle symbol of recycling
paint cans
letters AG as logo
gear and tool as logo pavlidis

newsletter



Καιρος

Πρωτοσέλιδα

Χρήσιμα

Δρομολόγια Πλοίων από και προς Καβάλα

Γιατροί ΕΟΠΥΥ ΚΑΒΑΛΑΣ

espa logo

espa_logo_en