Quantcast
Connect with us

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Άλλα 23 περιφερειακά αεροδρόμια για ξεπούλημα

Δεύτερο κύμα παραχωρήσεων αεροδρομίων εξετάζεται από την κυβέρνηση, στο πλαίσιο λειτουργίας του νέου υπερταμείου που αναλαμβάνει την «αξιοποίηση» της περιουσίας του ελληνικού Δημοσίου.

Στο καινούργιο σχήμα θα μεταφερθεί ουσιαστικά το σύνολο της κρατικής περιουσίας, όπου περιλαμβάνονται φυσικά και όλα τα αεροδρόμια της χώρας, εκτός από τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών «Ελ. Βενιζέλος» – για τον οποίο ήδη δρομολογείται η επέκταση της σύμβασης παραχώρησης και η πώληση του ποσοστού του Δημοσίου – και το αεροδρόμιο Ηρακλείου που συνδέεται με το project στο Καστέλι.

Σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημερίδας ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ, πρόκειται για 23 περιφερειακούς κρατικούς και δημοτικούς αερολιμένες που απέμειναν στο κράτος μετά το κλείσιμο της συμφωνίας με τις Fraport – Slentel όσον αφορά τα 14 αεροδρόμια (Θεσσαλονίκης, Κέρκυρας, Χανίων, Κεφαλονιάς, Ζακύνθου, Ακτίου, Καβάλας, Ρόδου, Κω, Σάμου, Μυτιλήνης, Μυκόνου, Σαντορίνης και Σκιάθου).

Πάντως, όπως αναφέρουν πηγές κοντά στις σχετικές διεργασίες, βασικός πυλώνας της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας είναι η διαχείριση και η αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας με μακροπρόθεσμη προοπτική. Αν και τα συγκεκριμένα σχέδια βρίσκονται ακόμη σε πρωτόλειο στάδιο, η αξιοποίηση θα γίνει στα πρότυπα της παραχώρησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων στην κοινοπραξία Fraport – Slentel, που «φέρνει» αφενός στα ταμεία του ΤΑΙΠΕΔ 1,23 δισ. άμεσα και άλλα 10 δισ. περίπου στη διάρκεια της σύμβασης και αφετέρου, με το ευρύτατο επενδυτικό πρόγραμμα αναβάθμισης και εκσυγχρονισμού τους.

Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, για έξι από αυτά τα 23 αεροδρόμια και συγκεκριμένα για τα αεροδρόμια Πάρου, Καλαμάτας, Χίου, Νάξου, Μήλου και Σητείας και κυρίως για τα τρία πρώτα, καταγράφεται ήδη επενδυτικό ενδιαφέρον. Τα στοιχεία δείχνουν ότι αν και ανήκουν στην κατηγορία με λιγότερους από 250.000 επιβάτες κατ’ έτος, με τις κατάλληλες επενδύσεις και μάνατζμεντ μπορούν να εξελιχθούν σε ιδιαίτερα ελκυστικά αεροδρόμια.

Ειδικότερα, σε αυτό της Καλαμάτας σημειώνεται ραγδαία αύξηση αεροπορικών εταιρειών και αφίξεων (188.527 επιβάτες διακινήθηκαν πέρυσι), καθώς η Μεσσηνία ανεβαίνει διαρκώς ως ταξιδιωτικός προορισμός, με επίκεντρο το Costa Navarino και άλλες επενδύσεις. Σε ανοδικούς ρυθμούς κινείται και το αεροδρόμιο της Χίου, το οποίο πέρυσι είχε κοντά στους 200.000 επιβάτες (αφίξεις και αναχωρήσεις), αλλά σύμφωνα με τις μελέτες στο τέλος της επόμενης 20ετίας, μπορεί να ανέβει στην κλίμακα 370.000 – 550.000. Αντίστοιχα, της Πάρου, που ανήκει στους τουριστικούς προορισμούς υψηλής ζήτησης του συμπλέγματος των Κυκλάδων προβλέπεται να ξεπεράσει τις 130.000 από 42.000 περίπου σήμερα.

Στη λίστα των αξιοποιήσιμων βρίσκονται ακόμη τα αεροδρόμια Νάξου και Μήλου, που επίσης συγκεντρώνουν εκατοντάδες χιλιάδες τουρίστες κάθε χρόνο και εκτιμάται ότι έχουν τις δυνατότητες περαιτέρω ανάπτυξης, καθώς και ο δημοτικός αερολιμένας Σητείας (στις 13 Ιανουαρίου εγκαινιάστηκε ο νέος αεροσταθμός), που αναμένεται ότι λόγω και των δρομολογημένων μεγάλων τουριστικών επενδύσεων (π.χ. της Minoan στο Κάβο Σίδερο) θα αποτελέσει νέο αυτόνομο προορισμό της ανατολικής Κρήτης. Σημαντικές προοπτικές διαγράφονται υπό προϋποθέσεις και για τα αεροδρόμια Λήμνου, Καλύμνου, Σκύρου και Σύρου.

Όλα σχεδόν τα περιφερειακά αεροδρόμια διαθέτουν περιορισμένες υποδομές, που με το πέρασμα του χρόνου έχουν απαξιωθεί. Μέχρι σήμερα από το υπουργείο Μεταφορών προχώρησαν κάποια έργα, όπως το νέο αεροδρόμιο της Πάρου, που θα αρχίσει να λειτουργεί από τον Ιούλιο, ενώ στη Χίο η μελέτη συνολικής αναβάθμισης (επεκτάσεις αεροσταθμού, διαδρόμου, πεδίου ελιγμών, χώρων στάθμευσης αεροσκαφών, νέος πύργος ελέγχου κ.λπ.) μένει στο συρτάρι. Το ίδιο και οι αναγκαίες παρεμβάσεις στο αεροδρόμιο Καλαμάτας.

Για όλα αυτά χρειάζονται πόροι, που όμως δεν υπάρχουν ούτε σε εθνικό, αλλά δεν προβλέπονται – πλην εξαιρετικών περιπτώσεων – ούτε και σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Όσοι εξασφαλίζονται μέχρι τώρα από τα τέλη δεν θεωρούνται επαρκείς και έτσι ένας δεύτερος κύκλος αποκρατικοποίησης για εκείνα τα αεροδρόμια που θα συγκεντρώσουν επενδυτικό ενδιαφέρον εμφανίζεται ως μονόδρομος.

Τα επικρατέστερα σενάρια είναι έπειτα από premarketing από τους συμβούλους του νέου ταμείου, είτε να χωριστούν τα 23 αεροδρόμια και πάλι σε δύο ομάδες είτε να διαμορφωθεί ένα πιο ολιγομελές και ελκυστικό group. Αν και τα εναπομείναντα αεροδρόμια δεν ανήκουν στα «πρώτης σειράς», μετά την παραχώρηση των 14, εκτιμάται ότι ένας δεύτερος κύκλος θα συγκέντρωνε υψηλό επενδυτικό ενδιαφέρον. Στους πιθανολογούμενους μνηστήρες, παράγοντες της αγοράς εντάσσουν τα δύο σχήματα που συμμετείχαν στον προηγούμενο διαγωνισμό, δηλαδή τις κοινοπραξίες Vinci – Ελλάκτωρ και METKA – Corp. America, καθώς όμως και άλλους εγχώριους επενδυτές που μαζί με ξένους ή αυτόνομα θα μπορούσαν να συμμετέχουν διεκδικώντας αεροδρόμια με προοπτική, όπως της Καλαμάτας ή της Χίου.

Υπενθυμίζεται ότι με βάση το άρθρο 66 του νόμου 4146/2013, τα 23 πολιτικά αεροδρόμια που δεν παραχωρήθηκαν επρόκειτο να ενταχθούν στην Ανώνυμη Εταιρεία Διαχείρισης Περιφερειακών Αερολιμένων (ΑΕΔΙΠΑ). Την εταιρεία αυτή, που θα ανήκε κατά 100% στο Δημόσιο, θα δημιουργούσε η ΥΠΑ η οποία θα αναλάμβανε, μεταξύ άλλων, τη λειτουργία, τη συντήρηση και την ανάπτυξη των 23 αεροδρομίων, με πόρους (τέλη) που θα προέρχονταν και από τα 14 υπό ιδιωτικοποίηση αεροδρόμια. Από την ίδια εταιρεία θα χρηματοδοτούνταν και οι άγονες γραμμές που μέχρι τώρα κοστίζουν γύρω στα 40 εκατ. ευρώ τον χρόνο. Ωστόσο, η αρμοδιότητα και το δικαίωμα αξιοποίησης του συνόλου των περιφερειακών αεροδρομίων περνά στο νέο υπερταμείο.

Η σύμβαση με Fraport

Εν τω μεταξύ, με το πολυνομοσχέδιο που ψηφίστηκε από τη Βουλή κυρώθηκε και η σύμβαση παραχώρησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων στην κοινοπραξία της γερμανικής Fraport με τον όμιλο Κοπελούζου, αναδεικνύοντας αρκετές λεπτομέρειες της συμφωνίας.

Η συμφωνία επιβεβαιώνει ότι η Fraport έχει πλαφόν στις χρεώσεις προς τους επιβάτες των αεροδρομίων, που ανέρχονται σε 13,5 ευρώ για την πρώτη τετραετία και 18,5 ευρώ μετά την ολοκλήρωση των επενδύσεών της στα αεροδρόμια, ύψους 330 εκατ. ευρώ.

Επιπλέον, στη σύμβαση προβλέπεται ότι:

  • Οποιεσδήποτε υφιστάμενες άδειες κατασκευής και λειτουργίας των αεροδρομίων που απαιτούνται και δεν έχουν εκδοθεί θεωρείται ότι έχουν εκδοθεί αυτοδίκαιοι με την κύρωση της σύμβασης παραχώρησης από την ελληνική Βουλή (αρ. 219).
  • Οποιεσδήποτε απαλλοτριώσεις στο πλαίσιο ανάπτυξης των αεροδρομίων διέπονται από τον ν.282/2001 περί αναγκαστικών απαλλοτριώσεων λόγω της μεγάλης σημασίας του έργου στην οικονομία της χώρας. Τις απαλλοτριώσεις πραγματοποιεί το ελληνικό Δημόσιο για λογαριασμό του παραχωρησιούχου (αρ. 222).
  • Η επένδυση της Fraport στα περιφερειακά αεροδρόμια υπάγεται στις διατάξεις του νομοθετικού διατάγματος 2687/1953 περί προνομίων των ξένων επενδεδυμένων κεφαλαίων στην Ελλάδα (αρ. 223).

Τέλος, ο παραχωρησιούχος δεν έχει καμία αξίωση από το ελληνικό Δημόσιο σχετικά με τη δυνατότητά του να δημιουργεί και να αναπτύσσει ή να παραχωρεί υποδομές και δραστηριότητες εκμετάλλευσης υδροπλάνων.

Καθορισμός τελών

Στον καθορισμό του τέλους διαδρομής και τέλους τερματικής εξυπηρέτησης για το 2016 προχώρησαν τα υπουργεία Οικονομίας και Μεταφορών. Έτσι, καθορίστηκε η τιμή μονάδος εξυπηρέτησης κατά τη διαδρομή ανά μονάδα εξυπηρέτησης αεροσκαφών σε 36,11 ευρώ από 1/1/2016 έως 31/12/2016. Πρόκειται για το γνωστό τέλος υπέρπτησης, το οποίο καταβάλλει οποιοδήποτε αεροσκάφος υπερίπταται του FIR Aθηνών. Το τέλος αυτό είναι φθηνό σε σχέση με άλλες χώρες, όπως Ιταλία, Ισπανία, Γαλλία, Γερμανία, κ.α. Επίσης, καθορίστηκε η τιμή μονάδος τερματικής εξυπηρέτησης ανά μονάδα εξυπηρέτησης αεροσκαφών στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών (ζώνη χρέωσης τερματικής περιοχής), σε 199,59 ευρώ από 1/1/2016 έως 31/12/2016.

Alexandroupoli Online

Click to comment

Απάντηση

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εορταστικό ωράριο: Πώς θα λειτουργήσουν τα καταστήματα την Κυριακή των Βαϊων και την Μεγάλη Εβδομάδα

Σε εφαρμογή έχει μπει  το εορταστικό ωράριο των καταστημάτων ενόψει του Πάσχα.

Ξεκίνησε το εορταστικό ωράριο λειτουργίας των εμπορικών καταστημάτων στην Αθήνα και την Κυριακή των Βαϊων 28 Απριλίου θα είναι ανοικτά τα μαγαζιά.

Το εορταστικό ωράριο διαμορφώνεται:

-Πέμπτη 25/04 09:00 – 21:00 , 09:00 – 21:00 (πολυκαταστήματα)

-Παρασκευή 26/04 09:00 – 21:00 , 09:00 – 21:00 (πολυκαταστήματα),

-Σάββατο 27/04 09:00 – 18:00 , 09:00 – 20:00 (πολυκαταστήματα),

-Κυριακή βαΐων 28/04 11:00 – 18:00 , 11:00-20:00 (πολυκαταστήματα),

-Μ. Δευτέρα 29/04 έως Μ. Πέμπτη 02/05 09:00 – 21:00 , 09:00 – 21:00 (πολυκαταστήματα),

-Μ. Παρασκευή 03/05 13:00 – 19:00 , 13:00-21:00 (πολυκαταστήματα),

-Μ. Σάββατο 04/05 09:00 – 15.00 , 09:00-21:00 (πολυκαταστήματα).

Οι αργίες

Κλειστά θα είναι τα καταστήματα:

-Κυριακή του Πάσχα 05/05/2024,

-Δευτέρα 06/05/2024,

-Τρίτη 07/05/2024 (λόγω μεταφοράς της αργίας της Πρωτομαγιάς).

Continue Reading

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Τέλη κυκλοφορίας: Ανοίγει το MyCar για πληρωμή με τον μήνα – Αναλυτικά η διαδικασία

Τέλη κυκλοφορίας: Πρόστιμο ύψους 10.000 ευρώ για όσους κινούν το όχημά τους, ενώ το έχουν δηλώσει σε ακινησία

Όσοι κάτοχοι οχημάτων τα έχουν θέσει σε ακινησία, θα έχουν τη δυνατότητα να προχωρήσουν σε άρση της ακινησίας, πληρώνοντας τα τέλη με τον μήνα. Αυτοί λοιπόν που επιθυμούν να πάρουν πίσω τις πινακίδες τους, μπορούν να το πράξουν αλλά όχι για διάστημα μικρότερο από ένα μήνα, με το ύψος των τελών κυκλοφορίας να υπολογίζεται αναλογικά με βάση το χρονικό διάστημα επανακυκλοφορίας.

Η πλατφόρμα myCar, μέσω της οποίας πληρώνονται τα τέλη κυκλοφορίας με το μήνα, προγραμματίζεται να ανοίξει την 1η Μαΐου, όπως ανέφερε ο υφυπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Χάρης Θεοχάρης.

Ο υφυπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Χάρης Θεοχάρης, ανέφερε ότι η πλατφόρμα myCar, μέσω της οποίας πληρώνονται τα τέλη κυκλοφορίας με το μήνα, όπως προγραμματίζεται να ανοίξει την 1η Μαΐου.

Συγκεκριμένα, ο κ. Θεοχάρης ανέφερε ότι «από 1η Μαΐου θα ενεργοποιηθεί η διαδικασία πληρωμής των τελών ανά μήνα. Ασφαλώς όμως ισχύει ως έχει το πρόστιμο που προβλέπεται για την περίπτωση που κάποιος κινεί το όχημά του, ενώ το έχει δηλώσει σε ακινησία. Και είναι ένα πρόστιμο ύψος 10.000 ευρώ, διότι πρόκειται για μια πολύ σοβαρή παράβαση».

 

Οι φορολογούμενοι θα μπορούν πριν το Πάσχα δηλαδή να προχωρήσουν σε ψηφιακή άρση της ακινησίας του οχήματός τους και να πληρώσουν τέλη κυκλοφορίας για όσους μέηνες του χρόνου θέλουν.

Οι ιδιοκτήτες οχημάτων που έχουν θέσει σε ακινησία τα οχήματά τους, θα μπορούν και φέτος, να προχωρήσουν σε άρση της ακινησίας, πληρώνοντας τέλη κυκλοφορίας με τον μήνα. Το ποσό που θα πρέπει να καταβληθεί εξαρτάται από τους μήνες που θα επιλέξουν οι ιδιοκτήτες να κυκλοφορούν το όχημα. Για έναν μήνα θα πληρώσουν το 1/12 των τελών κυκλοφορίας, για δύο μήνες τα 2/12, για 3 μήνες τα 3/12, για 4 μήνες τα 4/12 και ούτω καθεξής. Π.χ. Ο ιδιοκτήτης ενός Ι.Χ. με ετήσια τέλη 120 ευρώ, αν προχωρήσει σε ψηφιακή άρση της ακινησίας του οχήματός τους για ένα μήνα, για τον Απρίλιο, θα πληρώσει τέλη 10 ευρώ.

Αν δεν έχεις ασφάλεια δεν γίνεται άρση ακινησίας

Οι ενδιαφερόμενοι ιδιοκτήτες Ι.Χ. θα πρέπει να υποβάλουν αίτηση στην ειδική πλατφόρμα της ΑΑΔΕ (mycar.aade.gov.gr) κάνοντας χρήση των κωδικών TaxisNet, στην οποία θα συμπληρώνουν τα προσωπικά τους στοιχεία και τα στοιχεία του οχήματος.

Αφού προηγηθεί αυτόματος έλεγχος και εφόσον το όχημα είναι ασφαλισμένο, υποβάλλεται το αίτημα. Στη συνέχεια, ο χρήστης πρέπει να καταβάλλει όσα δωδεκατημόρια των ετήσιων τελών κυκλοφορίας αντιστοιχούν στους μήνες της άρσης ακινησίας. Έτσι θα μπορεί να επανατοποθετήσει τις πινακίδες στο αυτοκίνητό του και να το κυκλοφορήσει

Continue Reading

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Τράπεζες: Κλείνουν πάνω από μία εβδομάδα – Τι θα γίνει με τις πληρωμές και τις μισθοδοσίες

Το Ορθόδοξο Πάσχα αλλά και η μεταφορά της Πρωτομαγιάς οδηγούν σε «πάγωμα» συναλλαγών στις τράπεζες για έξι ημέρες.

Λόγω της εορτής του Πάσχα και της μεταφοράς της αργίας της Πρωτομαγιάς, οι πληρωμές οφειλών και τα εμβάσματα που θα καταχωρούνται από τη Μεγάλη Πέμπτη 02 Μαΐου, θα εκτελεσθούν την Τετάρτη 08 Μαΐου που θεωρείται ως η επόμενη εργάσιμη.

Η καταβολή του Δώρου Πάσχα δεν πρόκειται να επηρεασθεί από αυτές τις τροποποιήσεις, καθώς οι εργοδότες οφείλουν να το καταβάλουν έως την Τετάρτη 01 Μαΐου. Οι μεταφορές θα εκτελεστούν κανονικά, αλλά με ημερομηνία αξίας την Τετάρτη 08 Μαΐου. Για την εκτέλεση των μισθοδοσιών θα πρέπει να καταχωρηθεί στο αρχείο μισθοδοσίας ως ημερομηνία εκτέλεσης η Τετάρτη 08 Μαΐου.

Οι μεταχρονολογημένες και μελλοντικές εντολές με ημερομηνία εκτέλεσης την Τρίτη 07 Μαΐου θα γίνουν την Τετάρτη 08 Μαΐου. Επίσης, το Χρηματιστήριο Αξιών Αθηνών θα παραμείνει κλειστό την Παρασκευή 03 Μαΐου, τη Δευτέρα 06 Μαΐου και την Τρίτη 07 Μαΐου.

Continue Reading
Green logo ENA Club with text ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ

Κατοικία

a house with a green roof and road signs left and right
blue circle with steel construction
arrows as a circle symbol of recycling
paint cans
letters AG as logo
gear and tool as logo pavlidis
timetable

newsletter



Καιρος

Πρωτοσέλιδα

Χρήσιμα

Δρομολόγια Πλοίων από και προς Καβάλα

Γιατροί ΕΟΠΥΥ ΚΑΒΑΛΑΣ

espa logo

espa_logo_en