Quantcast
Connect with us

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

«Στροφή» στον βιολογικό καπνό – Στα 5.000 στρέμματα η μέχρι τώρα καλλιέργειά του

Ήταν αρχές του 17ου αιώνα όταν, αρχικά, στην Ανατολική Μακεδονία ξεκίνησε να καλλιεργείται συστηματικά ο καπνός, προϊόν που αποτέλεσε και εξακολουθεί να αποτελεί βασικό πυλώνα της ελληνικής αγροτικής οικονομίας. Στη συνέχεια, εξαπλώθηκε σε όλη τη χώρα, με την καλλιέργεια του να παρουσιάζει εξαιρετικές προσαρμοστικές ιδιότητες, τόσο στις εδαφολογικές συνθήκες, όσο και στα διαρθρωτικά χαρακτηριστικά της ελληνικής γης. 

Στη χώρα μας καλλιεργούνται κυρίως καπνά ανατολικού τύπου, με κυρίαρχες τις ποικιλίες Μπασμάς Ξάνθης, Κατερίνη, Μυρωδάτα Αγρινίου, και σε μικρότερη έκταση, καλλιεργείται η ποικιλία Virginia, αμερικάνικου τύπου. Η παραγωγή πλησιάζει τους 27.000 τόνους για τα ανατολικά καπνά και τους 10.000 τόνους για τα αμερικάνικα, μεγέθη σημαντικά μειωμένα σε σχέση με αυτά που επικρατούσαν τα παλαιότερα χρόνια και μέχρι το 2006.

Πού ευδοκιμεί

Τα άγονα, ελαφρά εδάφη είναι τα μέρη που μπορεί να αναπτυχθεί η καλλιέργεια του καπνού, ειδικά στην περίπτωση των ποικιλιών ανατολικού τύπου, αξιοποιώντας εκτάσεις χαμηλής παραγωγικής ικανότητας, που θα ήταν δύσκολο να ευδοκιμήσουν άλλες καλλιέργειες. 

Στη χώρα μας, η μέση έκταση ανά γεωργική εκμετάλλευση αντιστοιχεί περίπου σε 10 στρέμματα, ωστόσο αυτή είναι ικανή να αποδώσει ένα σημαντικό γεωργικό εισόδημα. 

Παράλληλα, αξιοποιεί εργατικό δυναμικό, από όλες τις ηλικίες, (μέχρι και 10% του πληθυσμού μπορεί να απασχοληθεί μόνο στον καπνό σε αυτές τις περιοχές) καθώς απαιτεί πολλές ώρες εργασίας,  συμβάλλοντας με αυτό τον τρόπο στη διατήρηση του πληθυσμού στις περιοχές καλλιέργειάς του, και στην εξασφάλιση πλήρους απασχόλησης με ικανοποιητικό εισόδημα.

Αναβιώνει η καλλιέργεια

Την περίοδο πτώσης της καλλιέργειας του καπνού, φαίνεται να ακολουθεί μια ιδιαίτερα αισιόδοξη περίοδος, με τον κόσμο της βιομηχανίας να επενδύει στον καπνό, ενισχύοντας τη σύγχρονη αγροτική παραγωγή και το αίσθημα σταθερότητας αφού ο καπνός είναι απόλυτα συνδεδεμένος με τη συμβολαιακή γεωργία.

Παράλληλα, οι έρευνες που γίνονται από ελληνικά πανεπιστήμια και ινστιτούτα της χώρας, σε συνδυασμό με την είσοδο και την εξέλιξη της τεχνολογίας, σε συγκομιδή και ξήρανση του προϊόντος, συμβάλλουν στην εξέλιξη της καπνοπαραγωγής. Δίνεται περισσότερη έμφαση στη βελτίωση της ποιότητας, στη μείωση του κόστους παραγωγής και την ένταξη της καλλιέργειας σε συστήματα παραγωγής ολοκληρωμένης και βιολογικής διαχείρισης. 

Έχοντας ήδη μπει στον 21ο αιώνα, παρατηρείται μια στροφή στη χρήση συστημάτων παραγωγής, οικολογικού ενδιαφέροντος, μειωμένων εισροών με σεβασμό στο περιβάλλον και τον άνθρωπο με στόχο την παραγωγή προϊόντων ποιοτικά ανώτερων και ασφαλέστερων, που παράλληλα αποκτούν προστιθέμενη αξία και προσφέρουν μεγαλύτερο κέρδος στον παραγωγό. 

Τελευταίες εκτιμήσεις κάνουν λόγο για περίπου 5.000 στρέμματα καλλιέργειας βιολογικού καπνού στη χώρα μας, περιλαμβάνοντας καλλιέργειες καπνού σε μεταβατικό στάδιο. Μέχρι στιγμής, πραγματοποιείται υπό την αιγίδα πιλοτικών προγραμμάτων, που αναδεικνύουν, όμως, τις προοπτικές της καλλιέργειας.

«Βιολογική» στροφή

Παρόλο που ο καπνός ανήκει στην κατηγορία των βιομηχανικών φυτών, αυτός σχετίζεται άμεσα με την ανθρώπινη υγεία, καθώς ο τρόπος χρήσης του γίνεται μέσω εισπνοής της καύσης των φύλλων. 

Κάτι, που καθιστά πλέον αναγκαία, την παραγωγή προϊόντος καλύτερης ποιότητας, απαλλαγμένου από τοξικά υπολείμματα φυτοπροστατευτικών ουσιών, με σκοπό τη δημιουργία «καθαρού» τελικού προϊόντος, μειώνοντας τις επιβλαβείς επιπτώσεις που επιφέρει το κάπνισμα στην υγεία του καταναλωτή. 

«Πραγματοποιούμε πολυετείς έρευνες σχετικά με την ένταξη του καπνού σε συστήματα εξολοκλήρου Βιολογικής Διαχείρισης, με έμφαση στην οικονομικότητα παραγωγής εμπορικής κλίμακας και την αύξηση των αποδόσεων, που είναι απαραίτητη σε συστήματα μειωμένων εισροών καθώς και τη βελτίωση της ποιότητας» δήλωσε στο Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο καθηγητή Γεωργίας και Βιολογικής Γεωργίας του Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών, Δημήτρης Μπιλάλης.

Μάλιστα, όπως σημειώνει ο ίδιος «επιστρατεύουμε νέες και βελτιώνουμε παλιές, παραδοσιακές τεχνικές καλλιέργειας, με γνώμονα, πάντα, την κάλυψη των αναγκών της αγροτικής παραγωγής, και ακολουθώντας τις τάσεις της εποχής».

Αξίζει να σημειωθεί, πως σύμφωνα με έρευνες που έγιναν σε πειραματική καλλιέργεια βιολογικού καπνού, οι αποδόσεις έφτασαν τα 200 κιλά ανά στρέμμα για την ποικιλία Μπασμάς Ξάνθης, τα 300 κιλά ανά στρέμμα για την ποικιλία Κατερίνη και 320 κιλά ανά στρέμμα για την ποικιλία Μυρωδάτα Αγρινίου, δίνοντας κίνητρο για περαιτέρω έρευνα, με στόχο την ανάπτυξη και την εξάπλωση της βιολογικής καπνοκαλλιέργειας, που θα είναι, πλέον, συνυφασμένη με τον όρο βιωσιμότητα.

serrespress.gr

Click to comment

Απάντηση

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Μεγάλο Σάββατο: Τι ώρα κλείνουν σούπερ μάρκετ και καταστήματα σήμερα

Με εορταστικό ωράριο λόγω Πάσχα θα λειτουργούν μέχρι και σήμερα, Μεγάλο Σάββατο (04/05), τα εμπορικά καταστήματα, αλλά και τα σούπερ μάρκετ σε όλη την επικράτεια.

Οι καταναλωτές μπορούν να κάνουν αγορές της τελευταίας στιγμής και το Μεγάλο Σάββατο.

Τα εμπορικά καταστήματα λειτουργούν από τις 09:00 το πρωί έως τις 3:00 το μεσημέρι.

Τα σούπερ μάρκετ, έχουν τα ακόλουθα ωράρια:

  • Σκλαβενίτης: 08:00 – 19:00
  • ΑΒ Βασιλόπουλος: 08:00 – 18:00
  • My Market: 08:00 – 20:00
  • Lidl: 07:45-21:00
  • Μασούτης: 08:00 – 20:00
  • Κρητικός: 08:00 – 20:00

Κλειστά τα σούπερ μάρκετ και τα καταστήματα:

  • Κυριακή του Πάσχα 5/5: Κλειστά λόγω Επίσημης Αργίας
  • Δευτέρα του Πάσχα 6/5: Κλειστά λόγω Επίσημης Αργίας
  • Τρίτη του Πάσχα 7/5: Κλειστά λόγω Απεργίας Πρωτομαγιάς.

Continue Reading

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Μεγάλο Σάββατο: Τι γιορτάζουμε σήμερα – Τα έθιμα

Το Μεγάλο Σάββατο σηματοδοτεί και το τέλος της Μεγάλης Εβδομάδας, καθώς ήδη από σήμερα γιορτάζεται και επίσημα η Ανάσταση του Ιησού και η επιστροφή του από τον κόσμο των νεκρών.

Αν και ο Χριστός ετάφη, κατέβηκε στον Άδη και δίδαξε τους νεκρούς ημέρα Σάββατο, σύμφωνα με την εκκλησιαστική παράδοση, κατά τη διάρκεια της Μεγάλης Εβδομάδας πραγματοποιείται πάντα η ακολουθία της προηγούμενης ημέρας.

Έτσι, ήδη από το πρωί, γιορτάζεται στην εκκλησία η πρώτη Ανάσταση, μια ακολουθία με χαρμόσυνο και γιορτινό χαρακτήρα. Πρόκειται για τον Εσπερινό της Κυριακής του Πάσχα, κατά τον οποίο γίνεται η πρώτη αναφορά για την επερχόμενη ανάσταση του υιού του Θεού, που συμβολίζει και την προσμονή της λύτρωσης ολόκληρης της ανθρωπότητας και του κόσμου από τη φθορά και το θάνατο. Έπειτα, τελείται ο Όρθρος και η Αναστάσιμη Θεία Λειτουργία της Κυριακής του Πάσχα.

Τι έγινε το Μεγάλο Σάββατο

Μετά τη σταύρωση και το θάνατο του θεανθρώπου, την Παρασκευή, οι γραμματείς και οι φαρισαίοι παρακάλεσαν τον Πόντιο Πιλάτο να ασφαλίσει τον Ιησού για 3 ημέρες, καθώς είχαν την υποψία ότι οι μαθητές του θα έκλεβαν τη σορό του και στη συνέχεια θα έλεγαν πως ο ίδιος αναστήθηκε, όπως ακριβώς είχε πει ότι θα κάνει όταν ήταν ζωντανός.

Ο τάφος, λοιπόν, σφραγίστηκε και απ’ έξω τοποθετήθηκε στρατιωτική φρουρά, όμως τα μεσάνυχτα του Σαββάτου (μόλις είχε δηλαδή έρθει επίσημα η Κυριακή), ο Ιησούς αναστήθηκε.

Το πρωί της Κυριακής, μια ομάδα γυναικών (μυροφόρες) πήγαν στον τάφο να μυρώσουν το σώμα του, σύμφωνα με την παράδοση της εποχής, παρά το γεγονός ότι απαγορευόταν να πλησιάσουν τον τάφο, μετά την εντολή για σφράγιση. Όταν έφτασαν, γρήγορα ανακάλυψαν ότι οι φρουροί είχαν εξαφανιστεί και ότι ο τάφος δεν ήταν πια σφραγισμένος.

Μάλιστα, ο τάφος ήταν άδειος και στη θέση των φρουρών βρισκόταν ένας άγγελος, ο οποίος τους εξήγησε πως ο Χριστός αναστήθηκε και τις γυρίσουν στην Ιερουσαλήμ για να ενημερώσουν τους υπόλοιπους. Οι γυναίκες έσπευσαν και μετέφεραν το μήνυμα στους 12 μαθητές, οι οποίοι όμως στην αρχή δεν τις πίστεψαν.

Τότε, ο Πέτρος και ο Ιωάννης επισκέφτηκαν τον τάφο για να επιβεβαιώσουν ότι είναι κενός, μαζί με τη Μαρία τη Μαγδαληνή, η οποία παρέμεινε εκεί ενώ οι άλλοι δύο επέστρεψαν για να ενημερώσουν τους υπολοίπους. Τότε, ο αναστημένος θεάνθρωπος έκανε την πρώτη του εμφάνιση στη Μαγδαληνή, ενώ λίγο αργότερα εμφανίστηκε στους υπόλοιπους μαθητές του, εκτός από τον «άπιστο» Θωμά, ο οποίος τον είδε τελευταίος.

Μεγάλο Σάββατο – Τα έθιμα

Το Μεγάλο Σάββατο τηρείται αυστηρή νηστεία και ξηροφαγία, ενώ είναι το μόνο Σάββατο του χρόνου κατά το οποίο νηστεύεται και το λάδι (Αλάδωτο Σάββατο).

Σε πολλά μέρη της Ελλάδας, το αρνί του Πάσχα σφάζεται το Μεγάλο Σάββατο, ενώ στα Επτάνησα οι κρεοπώλες συνήθιζαν να πηγαίνουν ως δώρο το πρώτο κομμάτι κρέατος που έκοβαν στον Ενετό Προβλεπτή. Δώρα πασχαλινά, όπως αυγά, γλυκίσματα και κουλούρια στέλνονταν επίσης σε αρραβωνιαστικούς, γονείς και πεθερικά.

Ακόμα και σήμερα, την ημέρα αυτή λαμβάνει χώρα το έθιμο των «Μπότηδων», πήλινων κανατιών γεμάτων νερό που οι ντόπιοι πετάνε από τα μπαλκόνια τους. Λέγεται, μάλιστα, ότι από την έντονη αυτή φασαρία των Μπότηδων που σπάνε το Μεγάλο Σάββατο βγήκε και η έκφραση «Ανάστα ο Θεός», όταν αναφερόμαστε σε μια κατάσταση όπου υπάρχει πολλή (μεταφορική ή κυριολεκτική) βαβούρα και ανακατοσούρα.

Στο Μάδυτο της Θράκης, συνήθιζαν να ανάβουν το Μεγάλο Σάββατο εθιμική πυρά στο προαύλιο του ναού, ενώ στο Λασίθι παρασκεύαζαν νέα ζύμη και προζύμι με τα λουλούδια από τον επιτάφιο. Αλλού, φτιάχνουν ακόμα και σήμερα τις κουλούρες της Λαμπρής, μια κουλούρα με πέντε κόκκινα αυγά που κρεμιέται στα εικονίσματα και παραμένει εκεί μέχρι την Πρωτομαγιά, οπότε και τρώγεται.

Σε άλλες περιοχές, οι πιστοί επισκέπτονταν τάφους των αγαπημένων τους προσώπων, τελούσαν τρισάγια και μοιράζονταν γλυκίσματα στη μνήμη τους, ενώ στην Κορώνη έβραζαν σιτάρι και το μοίραζαν με μια φέτα ψωμί, για την ανάπαυση των ψυχών των πεθαμένων τους.

Σύμφωνα με την ορθόδοξη παράδοση, θεωρείται ότι ο θάνατος εκείνη την ημέρα είναι καλό σημάδι για τη μεταθανάτια τύχη της ψυχής του νεκρού.

Continue Reading

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Πανεύκολη πολίτικη μαγειρίτσα με ένα κόλπο που δεν είχαμε σκεφτεί ποτέ

Στο σπίτι της οικογένειας του Λεμί Ιμπραήμογλου, ενός Θρακιώτη γιατρού από τη μουσουλμανική μειονότητα της Κομοτηνής –εκεί έζησε τα πρώτα χρόνια της ζωής του– που ζει στην Κωνσταντινούπολη, αυτή τη μαγειρίτσα φτιάχνουν.

Οι αναμνήσεις του ίδιου και της αδερφής του, Γιουκσέλ Ρεφικά Χατζηχεχμέτογλου, από τη γενέτειρά τους, όπου ήταν μαθημένοι να γιορτάζουν το Πάσχα μαζί με τους Χριστιανούς φίλους τους, δεν ξεθωριάζουν.

Μάλιστα τις αναβιώνουν πολλές φορές, κρατώντας την παλιά συνήθεια να στρώνουν πασχαλινά τραπέζια και καλώντας πλέον τους καινούργιους φίλους Ρωμιούς από την Πόλη.

15′ προετοιμασία
1 ώρα μαγείρεμα
Σύνολο: 1 ώρα και 15′

Υλικά

Μερίδες: 6

Διαδικασία

  1. Για να ετοιμάσουμε την πολίτικη μαγειρίτσα με κόλπο σε μια χύτρα ταχύτητας βάζουμε ολόκληρο το κοκορέτσι και 2 λίτρα νερό και βράζουμε για 30-35 λεπτά.
  2. Το βγάζουμε από τη χύτρα, σουρώνουμε τον ζωμό σε άλλη κατσαρόλα και με ένα καλό μαχαίρι ψιλοκόβουμε πολύ καλά το κοκορέτσι.
  3. Το ρίχνουμε στην κατσαρόλα με τον ζωμό και βράζουμε σε δυνατή φωτιά, μέχρι να αρχίσουν τα υγρά να κοχλάζουν.
  4. Ρίχνουμε το ρύζι και αλατοπίπερο, μετριάζουμε τη φωτιά και μαγειρεύουμε για περίπου 15-20 λεπτά, μέχρι να γίνει το ρύζι.
  5. Στο μεταξύ, ανακατεύουμε το γιαούρτι με το αλεύρι σε ένα βαθύ μπολ.
  6. Με την κουτάλα της σούπας παίρνουμε ζωμό από την καυτή σούπα και τον ρίχνουμε σταδιακά στο μείγμα γιαουρτιού, ανακατεύοντας συνεχώς με το σύρμα, όπως κάνουμε με το αυγολέμονο, μέχρι να σχηματιστεί μια υδαρής κρέμα που να έχει ζεσταθεί καλά, ώστε να μην κόψει όταν τη ρίξουμε στην κατσαρόλα.
  7. Αδειάζουμε στην κατσαρόλα και τη σείουμε ώστε να πάει παντού.
  8. Προσθέτουμε το ξίδι, το βούτυρο και τον δυόσμο, ανακατεύουμε απαλά και αποσύρουμε από τη φωτιά.

Continue Reading
Green logo ENA Club with text ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ

Κατοικία

a house with a green roof and road signs left and right
blue circle with steel construction
arrows as a circle symbol of recycling
paint cans
letters AG as logo
gear and tool as logo pavlidis
timetable

newsletter



Καιρος

Πρωτοσέλιδα

Χρήσιμα

Δρομολόγια Πλοίων από και προς Καβάλα

Γιατροί ΕΟΠΥΥ ΚΑΒΑΛΑΣ

espa logo

espa_logo_en