Quantcast
Connect with us

ΚΑΒΑΛΑ

ΣΦΓΤ | Εκθεση σύγχρονης τέχνης στην Καβάλα

Ο ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΦΙΛΩΝ ΓΡΑΜΜΑΤΩΝ & ΤΕΧΝΩΝ ΚΑΒΑΛΑΣ σε συνεργασία με τον ΔΗΜΟ ΚΑΒΑΛΑΣ και την ΔΗΜΩΦΕΛΕΙΑ διοργανώνουν από τις 27 ΜΑΙΟΥ έως τις 05 ΙΟΥΝΙΟΥ 2022 στα πλαίσια του 6ου ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΟΥ ΜΑΪΟΥ, ΕΚΘΕΣΗ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΤΕΧΝΗΣ με τίτλο ΙΧΝΗ / TRACES.
Για την έκθεση αυτή ο Τριαντάφυλλος Τρανός Διδάσκων στο Τμήμα Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών του ΑΠΘ αναφέρει:
Κατάσταση πραγμάτων.
Στο βιβλίο του Search for the Real, όπου εκθέτει το σετ παρατηρήσεων που έγινε γνωστό με την κωδική ονομασία push/pull και το οποίο συγκροτεί μια πλήρη θεωρία διαχείρισης του ζωγραφικού χώρου, ο Hans Hofmann, παραδειγματική μορφή του μεταπολεμικού ζωγραφικού μοντερνισμού, πέρα από την επιμονή του στην μελέτη της φύσης ως της καταλληλότερης πηγής έμπνευσης για τον καλλιτέχνη και την αταλάντευτη πίστη του στον πνευματικό χαρακτήρα της τέχνης, επιμένει στην medium specificity, δηλ. την σημασία του ειδικού καλλιτεχνικού μέσου, επισημαίνοντας πως κάθε εκφραστικό μέσο αποτελεί από μόνο του ανεξάρτητη και αυτόνομη οντολογική κατηγορία.
Στη συνέχεια μέσα από την η επιρροή του μεταμοντερνισμού η έμφαση στην σύγχρονη παραγωγή-και στον τόπο μας- δόθηκε στις έννοιες και τα αναγνωρίσιμα θέματα που συγκροτούν αυτό που χαιρετίστηκε από πολλούς ως επιστροφή στην τάξη η διαβόητη rappel a l’ordre, περίπου με τον τρόπο που επέστρεψε ο Picasso, μετά την κυβιστική του περίοδο, έστω προσωρινά, στην αναπαραστατική ζωγραφική.
Το πιο ενδιαφέρον ίσως στοιχείο της έκθεσης που παρουσιάζεται στον «6ο Καλλιτεχνικό Μάιο – ΙΧΝΗ/TRACES» είναι η συνύπαρξη έργων που κατάγονται από την πιο ισχυρή παράδοση του μοντερνισμού με έργα των οποίων τα χαρακτηριστικά φαίνεται να προέρχονται από τις διαφορετικές και συχνά αντικρουόμενες περιοχές του ευρύτερου χώρου του μεταμοντερνισμού.
Τις τελευταίες δεκαετίες με την κορύφωση του μεταμοντερνισμού και την επιβολή των νέων μέσων τα οποία χρησιμοποιούν οι περισσότεροι σύγχρονοι καλλιτέχνες και σχεδιαστές, ο χαρακτήρας της σύγχρονης τέχνης περιορίστηκε, παρά τις νέες έννοιες και μορφές που ανέδειξε η συγκυρία, στην διασταύρωση μεταξύ τέχνης και θετικισμού με την έμφαση να δίνεται συχνά στην απλή μόνο διαμεσολάβηση της τέχνης με την επιστήμη και τις νέες τεχνολογίες. Το έργο τέχνης δεν ταξινομείται σε αυτή τη περίοδο πλέον στις παραδοσιακές κατηγορίες αλλά σε ένα ρευστό καινοφανή αστερισμό.
Όμως η εποχή κυριαρχίας του ισχυρού μεταμοντερνισμού που αμφισβήτησε αποτελεσματικά την κυριαρχία του ιδιοδεικτικού μέσου απέρχεται και αυτή.
Η άλλοτε κραταιά επικράτειά του τείνει πλέον να περιορισθεί σε μια υβριδική περιοχή στην οποία κυριαρχεί μια εμφανής προσπάθεια σύνθεσης νεωτερικών και μεταμοντέρνων εννοιών, θεμάτων, υλικών και εκφραστικών μέσων που μέχρι τώρα έδειχναν να είναι ασύμβατα μεταξύ τους.
Αυτός ο συμβιωτικός υβριδισμός εκφράζεται ως σύνθεση των αρχών του μοντερνισμού ως μηχανισμού παραγωγής χειραφετητικής οπτικής ικανότητας και των στοιχείων πολιτικής ορθότητας των καλύτερων εκδοχών του μεταμοντερνισμού.
Η νέα υβριδική τέχνη δημιουργείται από την πιεστική επιθυμία για την υπαγωγή στην ταξινομητική δεξαμενή της συνείδησης όλων των visualities, δηλ. των οπτικών θραυσμάτων συσσωρευμένης εμπειρίας και ταυτόχρονα από την οπτικοποίηση όλων των εννοιών, των συναισθημάτων, αλλά και του κριτικού λόγου γύρω από την τέχνη όπως αναδύονται σε έναν παγκοσμιοποιημένο πλέον κόσμο που δεν τον διακρίνει πλήρης συνείδηση των κινδύνων που τον απειλούν.
Οι ανανεωμένες στρατηγικές έκφρασης που επιστρατεύουν σήμερα οι καλλιτέχνες ενώ αποτελούν ένα σήμα κινδύνου, δεν προκαλούν το κοινό αποκλειστικά συναισθηματικά ή διανοητικά. Απαιτούν από τους θεατές ομοιόσταση, γίνονται αισθητές «διά της συμπαθείας», όπως λέγαμε κάποτε στο μάθημα της Φυσικής. Οι καλλιτέχνες επιχειρούν πλέον να προσεγγίσουν διαφορετικά είδη κοινού, όσο το δυνατόν μεγαλύτερα και ευρύτερα, χρησιμοποιώντας όχι μόνο αυτά που οι θεατές επιθυμούν: το ωραίο, το υψηλό και το ανοίκειο κάποτε, αλλά και την ελαφρότητα που ως αισθητική κατηγορία έχει και αυτή επιβληθεί στη σύγχρονη συνείδηση, όπως υποστηρίζει μάλλον πειστικά η Sianne Ngai στο βιβλίο της Our Aesthetic Categories: Zany, Cute, Interesting.
Οι τόποι, οι τρόποι θέασης, ο ίδιος ο θεατής, δεν συνιστούν πλέον σταθερές αλλά μεταβατικές κατηγορίες. Το κοινό, όπως και να ορίσει κανείς αυτή τη ρευστή έννοια, εδώ και αρκετό καιρό πρέπει να είναι προετοιμασμένο να ασκήσει ενεργητική παρατήρηση και να αναπτύξει κριτική στάση, κάτι που κατάγεται από την πολιτική σκέψη και την ποιητική του 19ου αιώνα, του αιώνα που καθιέρωσε και μας κληροδότησε το μουσείο ως θεσμό.
Ανεξάρτητα από την πιθανή αποστροφή του απέναντι στη θεωρία, ο θεατής για να μπορέσει να ανταποκριθεί στην πίεση του γνωστικού περιεχομένου και του κριτικού δυναμισμού των έργων τέχνης που έχουν κάποια σημασία σήμερα, υποχρεώνεται να διαχειριστεί πληροφορίες και ερεθίσματα που προέρχονται από όλους τους τύπους «γραφής» και επεξεργασίας των οπτικών κυρίως θραυσμάτων που συγκροτούν τα έργα τέχνης τα οποία οργανώνονται συχνά σε ένα είδος πολυτροπικών δοκιμίων ή μανιφέστων παίρνοντας τη μορφή δυσεπίλυτου γρίφου.
Στην πίεση που ασκεί αυτή η κατάσταση πραγμάτων στους καλλιτέχνες και το κοινό τα έργα που παρουσιάζονται σε αυτή την έκθεση ανταποκρίνονται με τον πλέον έντιμο και εναργή τρόπο.

Click to comment

Απάντηση

ΚΑΒΑΛΑ

Β. Μητλιάγκα | «Να ξεραίνεται η γούλα μ’ αν ανασπάλλω την πατρίδα μ’, τον Πόντον»

Μήνυμα της Δημάρχου Σερρών Βαρβάρας Μητλιάγκα για την Γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου

Η 19η Μαΐου αποτελεί, για τους απανταχού Έλληνες ποντιακής καταγωγής, μια ημέρα ορόσημο, ημέρα τιμής και μνήμης των 353.000 θυμάτων της Γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου. Η Γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου υπήρξε ένα από τα πιο ειδεχθή εγκλήματα στην ιστορία της ανθρωπότητας.

Η Γενοκτονία του Ποντιακού Ελληνισμού αποτελεί Εθνική καταστροφή. Ελληνικές πόλεις με συνεχή, αδιάκοπη ζωή και πολιτισμό, καταστράφηκαν, ενώ ιδρύματα, σχολεία κι εκκλησιές έκλεισαν κι ερημώθηκαν. Συνολικά καταστράφηκαν 815 κοινότητες, 1.134 εκκλησίες, 960 σχολεία, ενώ 353.000 κάτοικοι σφαγιάστηκαν και πέθαναν από τις κακουχίες και την πείνα.

Σήμερα, 105 χρόνια μετά τα θύματα του κινήματος των Νεότουρκων ζητούν και περιμένουν δικαίωση. Δεν πρέπει επίσης, να λησμονούμε και τους πάνω από 1 εκατομμύριο ανθρώπους, οι οποίοι εκτοπίστηκαν και δεινοπάθησαν στον δρόμο της προσφυγιάς. Χρέος και καθήκον μας είναι να μην ξεχάσουμε ποτέ τα όσα διαδραματίστηκαν την 19η Μαΐου 1919 στους προγόνους μας.

Γιατί όπως έχει γράψει και ο δημοσιογράφος, μεταφραστής, ποιητής και συγγραφέας Κώστας Μαυρόπουλος: «Να ξεραίνεται η γούλα μ’ αν ανασπάλλω την πατρίδα μ’, τον Πόντον».

Continue Reading

ΚΑΒΑΛΑ

Καβάλα | Συγκίνηση στις εκδηλώσεις μνήμης για την Γενοκτονία των Ποντίων 105 χρόνια μετά

Με επιμνημόσυνη δέηση την Κυριακή 19 Μαΐου, στον Ιερό Ναό Αγίας Ειρήνης Καβάλας, χοροστατούντος του σεβασμιωτάτου μητροπολίτη Φιλίππων, Νεαπόλεως & Θάσου Στεφάνου, συνεχίστηκαν σήμερα οι εκδηλώσεις για την Ημέρα Μνήμης για τα 105 χρόνια από τη Γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου.

Σε έντονα συγκινησιακά φορτισμένο κλίμα μικροί και μεγάλοι συγκεντρώθηκαν αμέσως μετά στο μνημείο Ποντιακού Ελληνισμού «Ο Ακρίτας του Πόντου»για να αποτίνουν φόρο τιμής στα 353.000 θύματα της Γενοκτονίας, ενω πραγματοποιήθηκε κατάθεση στεφάνων και χορωδιακή απόδοση του ποντιακού θρήνου «Πάρθεν η Ρωμανία».

 

Continue Reading

ΚΑΒΑΛΑ

Μακάριος Λαζαρίδης | «Γενοκτονία του Ποντιακού Ελληνισμού: Δεν ξεχνώ»

Ο Βουλευτής Π.Ε. Καβάλας της Νέας Δημοκρατίας, κ. Μακάριος Λαζαρίδης, παρέστη στις επετειακές εκδηλώσεις για την Ημέρα Μνήμης της Γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου στο Ορφάνι Καβάλας.

Αρχικά παρακολούθησε την Δοξολογία στον Ιερό Ναό Κοιμήσεως της Θεοτόκου και στη συνέχεια παραβρέθηκε στην επιμνημόσυνη δέηση και την κατάθεση στεφάνων
που διοργάνωσε ο Πολιτιστικός Σύλλογος Ορφανίου.

Μετά το πέρας των επετειακών εκδηλώσεων, έκανε την ακόλουθη δήλωση: «Συμπληρώνονται φέτος 105 χρόνια από τις αποφράδες εκείνες μέρες που 353.000 αδέρφια μας, Έλληνες του Πόντου, σφαγιάστηκαν από τους Νεότουρκους.

Ένας ολόκληρος λαός αφανίστηκε σε μια από τις πιο αποτρόπαιες θηριωδίες του 20ου αιώνα.

Ένα φριχτό έγκλημα κατά της ανθρωπότητας, που δυστυχώς μέχρι και σήμερα συναντά αρνητές. Τιμούμε τους νεκρούς μας, ενισχύοντας τη θωράκιση της πατρίδας μας και
αναβαθμίζοντας τη διεθνή της θέση.  Μετατρέπουμε σε αγώνα για την παγκόσμια αναγνώριση της Γενοκτονίας του Ποντιακού Ελληνισμού τις δύο λέξεις που συνοδεύουν κάθε δοκιμασία του Έθνους μας: Δεν ξεχνώ!»

Continue Reading
Green logo ENA Club with text ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ

Κατοικία

a house with a green roof and road signs left and right
tractor in the background of the text
white night text
food track
blue circle with steel construction
arrows as a circle symbol of recycling
paint cans
letters AG as logo
gear and tool as logo pavlidis
timetable

newsletter



Καιρος

Πρωτοσέλιδα

Χρήσιμα

Δρομολόγια Πλοίων από και προς Καβάλα

Γιατροί ΕΟΠΥΥ ΚΑΒΑΛΑΣ

espa logo

espa_logo_en