Connect with us

ΕΝΕΡΓΕΙΑ

«Στο τραπέζι» ξανά αγωγός πετρελαίου… Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολη!

Η κατασκευή αγωγού πετρελαίου από το Μπουργκάς της Βουλγαρίας στην Αλεξανδρούπολη, – αποτέλεσε στο παρελθόν εμβληματικό πρότζεκτ μέχρι τη στιγμή που… ακυρώθηκε – ξαναμπαίνει στο τραπέζι των συζητήσεων μεταξύ των δύο χωρών.

Αιτία τα υψηλά τέλη διέλευσης της Τουρκίας, που κάνουν εξαιρετικά κοστοβόρα τη χρήση των Στενών από τάνκερ, ενώ την ίδια στιγμή ένας αγωγός θα μπορούσε να αποτελέσει μια αποτελεσματική και συγχρόνως πιο οικονομική λύση.

Οι επισημάνσεις αυτές έγιναν χτες Τρίτη στο συνέδριο του Ινστιτούτου Ενέργειας από υπουργούς Ενέργειας των γειτονικών κρατών.

Ο Βούλγαρος Υπουργός Rosen Hristov επισήμανε πως έχει επανέλθει η συζήτηση για τον αγωγό πετρελαίου Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολη παράλληλα με τη διασύνδεση ελληνικών λιμανιών με βουλγαρικά λιμάνια. Οπως είπε ένας αγωγός από την Αλεξανδρούπολη στο Μπουργκάς, πέραν του by pass στα Στενά του Βοσπόρου, έχει μεγάλη σημασία για το ΝΑΤΟ.

Το θέμα ετέθη από τον Βούλγαρο υπουργό και κατά τη διάρκεια της συνάντησης που είχε προηγηθεί, δεδομένου ότι η Βουλγαρία επείγεται να απεξαρτηθεί πλήρως από το ρωσικό πετρέλαιο (έχει ήδη απεξαρτηθεί από το ρωσικό αέριο).

Η ελληνική πλευρά εμφανίζεται ανοιχτή στο να συζητήσει περαιτέρω για πλευρές του συγκεκριμένου project, θεωρώντας μάλιστα ότι θα αναβαθμίσει το ρόλο της χώρας μας στην περιοχή, δεδομένου ότι ο αγωγός έχει νόημα ως «αντίστροφης ροής» σε σχέση με το αρχικό σχέδιο. Δηλαδή να μεταφέρει πετρέλαιο και από την Αλεξανδρούπολη προς το Μπουργκάς και όχι από το Μπουργκάς στην Αλεξανδρούπολη.

Οι υπουργοί των χωρών των δυτικών Βαλκανίων πραγματοποίησαν χθες στην Αθήνα την πρώτη Διυπουργική Διάσκεψη για την Ενέργεια (1st Athens Ministerial Energy Dialogue) που διοργάνωσε το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

-QMzo6.jpg

Αγωγός Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολη

Ο αγωγός Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολης ήταν σχεδιαζόμενος διαβαλκανικός τεχνητός αγωγός μεταφοράς αργού πετρελαίου από το βουλγαρικό λιμένα Μπουργκάς στη Μαύρη Θάλασσα, στον ελληνικό λιμένα της Αλεξανδρούπολης.

Το 1993, ο Έλληνας επιχειρηματίας Νίκος Γρηγοριάδης πρότεινε τη δημιουργία του πετρελαιαγωγού και η πρότασή του υποστηρίχθηκε από τις ελληνικές κυβερνήσεις, ξεκινώντας από τον Κωνσταντίνο Μητσοτάκη και στη συνέχεια από τον Ανδρέα Παπανδρέου, τον Κώστα Σημίτη και τον Κώστα Καραμανλή.

Τον Ιούνιο του 1994, ο Έλληνας υπουργός Κάρολος Παπούλιας (μετέπειτα πρόεδρος της Ελληνικής Δημοκρατίας) και ο Βούλγαρος Χρίστο Τοτέφ υπέγραψαν διμερή συμφωνία για την κατασκευή του αγωγού. Τον Δεκέμβριο, ο Έλληνας πρωθυπουργός Ανδρέας Παπανδρέου και ο Ρώσος αντιπρόεδρος Όλεγκ Ντάβιντοφ υπέγραψαν μνημόνιο συνεργασίας.

Έξι μήνες αργότερα, τον Ιούνιο του 1995, συναντήθηκαν εμπειρογνώμονες από τη Ρωσία, τη Βουλγαρία και την Ελλάδα για να εξετάσουν τις λεπτομέρειες του έργου.

Τον Ιανουάριο του 1997, ο Πρωθυπουργός της Ελλάδας Κώστας Σημίτης, η Υπουργός Ανάπτυξης κ. Βάσω Παπανδρέου και ο Ρώσος υπουργός Ενέργειας Πετρ Ροντιόνοβ συναντήθηκαν στην Αθήνα και ανακοίνωσαν ότι Ρωσία και Ελλάδα θα υπογράψουν πρωτόκολλο ενεργειακής συνεργασίας που προβλέπει τη συγκρότηση ομάδας εργασίας σχετικά με τον αγωγό Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη.

Το Φεβρουάριο του 1998 ιδρύθηκε η ελληνική κοινοπραξία (DEP-Θράκη). Τον Μάιο του 1998 υπογράφηκε μνημόνιο για την ίδρυση της εταιρείας Transbalkan Oil Pipeline. Το 2000, η γερμανική εταιρεία ILF συνέταξε τεχνικές προδιαγραφές και οικονομική αξιολόγηση του σχεδίου.Τον Ιανουάριο του 2002 αξιολογήθηκαν και εγκρίθηκαν τα τελικά συμπεράσματα των μελετών που διεξήχθησαν.

Η Ελλάδα, η Ρωσία και η Βουλγαρία δια των αντίστοιχων υπουργών οικονομίας υπέγραψαν την τελική συμφωνία κατασκευής στην Αθήνα στις 17 Μαρτίου 2007.

Ο αγωγός μήκους 280 περίπου χιλιομέτρων αναμενόταν να έχει ολοκληρωθεί μέχρι το 2010. Ο αγωγός ως ιδέα διαμορφώθηκε το 1993, αλλά η υπογραφή μνημονίου συνεργασίας έγινε μετά από 12 χρόνια, τον Απρίλιο του 2005 στη Σόφια, με τη συνάντηση κορυφής του Ρώσου προέδρου Βλαντίμιρ Πούτιν, του Βούλγαρου ομολόγου του Γκεόργκι Παρβάνοφ και του Έλληνα πρωθυπουργού Κωνσταντίνου Καραμανλή, στις 4 Σεπτεμβρίου στην Αθήνα.

Ακολούθησε η μονογραφή του κειμένου της Διακρατικής Συμφωνίας, στο Μπουργκάς, στις 7 Φεβρουαρίου 2007 και η τελική συμφωνία για την έναρξη του έργου.

Όμως στις 11 Ιουνίου 2010 η βουλγαρική πλευρά ανακοίνωσε την αποχώρησή της από το σχέδιο υλοποίησης του αγωγού, καθώς εξέφρασε αντιρρήσεις για τη δυνατότητα αποδοχής της περιβαλλοντικής μελέτης. Την εν λόγω μελέτη έκανε δεκτή η ελληνική πλευρά στις 27 Ιουλίου 2010.

Η ματαίωση του έργου φάνηκε να αποφεύγεται όταν στις 5 Νοεμβρίου 2011 δόθηκε θετική αξιολόγηση από το βουλγαρικό υπουργείο περιβάλλοντος σε νέα περιβαλλοντική μελέτη, για το τμήμα που αφορούσε το λιμάνι του Μπουργκάς.

Τελικά όμως στις 7 Δεκεμβρίου 2011 η βουλγαρική κυβέρνηση ανακοίνωσε την επίσημη αποχώρησή της από το σχέδιο, προτείνοντας αμοιβαία υποχώρηση όλων των εταίρων (Βουλγαρίας, Ρωσίας, Ελλάδας).

makthes.gr

Click to comment

Απάντηση

ΑΠΟΨΕΙΣ

Με όχημα τους υδρογονάνθρακες το ενεργειακό όραμα για το 2030

*Γράφει ο Γιάννης Μανιάτης

Χάσαμε 8 πολύτιμα χρόνια στις έρευνες υδρογονανθράκων, από το 2015 μέχρι σήμερα. Όμως, η τεράστια ενεργειακή κρίση που βιώνει η Ευρώπη, αναδεικνύει μια ιστορική ευκαιρία για τη χώρα, να αποτελέσει τη νέα πηγή τροφοδοσίας της ΕΕ με φυσικό αέριο.

Οι ελληνικές θάλασσες σε νότια Κρήτη και Ιόνιο περιλαμβάνουν 35 στόχους κοιτασμάτων, που σύμφωνα με την Ελληνική Διαχειριστική Εταιρία Υδρογονανθράκων-ΕΔΕΥ, «ακόμα και αν είναι επιτυχείς μόνο 25% των γεωτρήσεων, οι γεωλογικές δομές Ιονίου και νότια-δυτικά της Κρήτης, μπορούν να φιλοξενούν αποθέματα έως 2.000bcm φυσικού αερίου, ή 12δις βαρελιών ισοδύναμου πετρελαίου», ακαθάριστης αξίας (προ-κρίσης) €250δις. Ένα μικρό κοίτασμα των 80bcm σε βάθος έως 2.000μ, έχει συνολική αξία $21δις,  με αναμενόμενα έσοδα δημοσίου $10δις και έσοδα της αντίστοιχης Περιφέρειας $1,5δις (σε βάθος 25ετίας).

Η προώθηση των ερευνών υδρογονανθράκων με τις αναγκαίες υποδομές (εξέδρες άντλησης, λιμενικές υποδομές, εργασίες συντήρησης και αναβάθμισης, κ.α.) καθώς και η κατασκευή των αγωγών φυσικού αερίου (ελληνοβουλγαρικός-IGB, EASTMED, κ.α.), όπως και τα υποθαλάσσια καλώδια σύνδεσης της Ελλάδας με Ισραήλ, Αίγυπτο, μπορούν να βασιστούν στην εξαιρετική υποδομή και τεχνογνωσία της Ελλάδας σε θέματα ναυπηγείων (πχ Σκαραμαγκάς, Ελευσίνα, Νεώριο), καθώς και στην παγκόσμιου επιπέδου ελληνική Βιομηχανία Μετάλλου (Σωληνουργεία Κορίνθου/ΒΙΟΧΑΛΚΟ) και αντίστοιχα για τα καλώδια (πχ FULGOR). Έτσι, μπορεί να δημιουργηθεί στην Ελλάδα, για υποστήριξη των υποδομών όλης της Μεσογείου, ένα σύγχρονο βιομηχανικό cluster, αξιοποίησης ερευνών υδρογονανθράκων, κατασκευής αγωγών, ναυπηγοεπισκευαστικών δραστηριοτήτων, βιομηχανιών μετάλλου, υποθαλάσσιων ηλεκτρικών διασυνδέσεων,  με ταυτόχρονη δημιουργία χιλιάδων νέων καλοπληρωμένων τεχνικών, οικονομικών, τεχνολογικών θέσεων εργασίας.

Το παραπάνω cluster με βάση τους υδρογονάνθρακες, περιλαμβάνει και την πρωτοπορία της χώρας σε τομείς πράσινης ενέργειας. Έχουμε την καλύτερη στον κόσμο βιομηχανία κατασκευής ηλιακών θερμοσιφώνων (που εξοικονομούν το 30% της οικιακής κατανάλωσης ρεύματος), μια από τις καλύτερες εταιρείες βιομηχανικών μπαταριών (Sunlight στην Ξάνθη), μια από τις καλύτερες εταιρείες προστασίας από αυξομειώσεις τάσεων (Raycap στη Δράμα), δύο από τις καλύτερες εταιρείες έξυπνων μετρητών – συστημάτων αυτοματισμού.

Τώρα, είναι η στιγμή να διαμορφώσουμε στην ενέργεια ένα νέο ελπιδοφόρο τομέα της εθνικής οικονομίας, που να ξεπερνά τις απλές εγκαταστάσεις (εισαγόμενων) φωτοβολταϊκών, αιολικών, μπαταριών και να πηγαίνει στην καρδιά της παραγωγής εθνικού πλούτου με βάση ελληνικές εταιρείες – παραγωγούς, που μπορούν να γίνουν ευρωπαίοι πρωταθλητές.

Οι ψηφίδες του παζλ είναι έτοιμες, αλλά μόνες τους.

Εθνική προτεραιότητα να διαμορφώσουμε τη σύγχρονη πατριωτική στρατηγική του Οράματος της Ενεργειακής Ελλάδας του 2030.

*Ο Γιάννης Μανιάτης είναι καθηγητής, πρώην υπουργός Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής

Continue Reading

ΕΝΕΡΓΕΙΑ

Energean | Με απόλυτη επιτυχία, ολοκληρώθηκε η σεισμική έρευνα στο Block 2

H Energean ολοκλήρωσε την τρισδιάστατη σεισμική έρευνα στο θαλάσσιο οικόπεδο Block 2, στο Βορειοδυτικό Ιόνιο, αποκτώντας δεδομένα από περίπου 2.200 τετραγωνικά χιλιόμετρα. Ήταν η τέταρτη σεισμική έρευνα που πραγματοποίησε η εταιρεία από το 2009 έως σήμερα και η οποία ολοκληρώθηκε χωρίς οποιοδήποτε περιβαλλοντικό ή άλλο συμβάν και σε συνθήκες απόλυτης ασφάλειας.

Στην διάρκεια της έρευνας, κινητοποιήθηκαν συνολικά 5 εξειδικευμένα σκάφη με επικεφαλής το σεισμογραφικό Ramform Hyperion της PGS, εφοδιασμένα με τον πλέον εξελιγμένο για τις έρευνες αυτού του είδους εξοπλισμό.

Επιπλέον, στην έρευνα συμμετείχαν τρεις Παρατηρητές Θαλάσσιων Θηλαστικών καθώς και δύο Καταγραφείς Ήχων, προκειμένου να λαμβάνονται τα προβλεπόμενα προληπτικά μέτρα σε περιπτώσεις εντοπισμού κητωδών εντός της ζώνης ασφαλείας που προβλέπεται από το εγκεκριμένο Περιβαλλοντικό Σχέδιο Δράσης. Παράλληλα, εξειδικευμένο προσωπικό ήταν σε συνεχή επικοινωνία με τους αλιείς της περιοχής, προκειμένου να αποφευχθούν τόσο η παρεμπόδιση της έρευνας με βάση την εκδοθείσα NAVTEX από το Πολεμικό Ναυτικό όσο και τυχόν προβλήματα στην δραστηριότητά τους.

Επίσης, κατά τη διάρκεια της έρευνας, συμμετέχοντα σκάφη συνέδραμαν τις αρμόδιες λιμενικές αρχές για τον ασφαλή ελλιμενισμό σκαφών που εντοπίστηκαν να μεταφέρουν πρόσφυγες μέσα σε αντίξοες καιρικές συνθήκες.

Τα δεδομένα που αντλήθηκαν είναι ιδιαίτερα υψηλής ποιότητας και αποδίδουν κατά τον καλύτερο δυνατό τρόπο την εικόνα του υπεδάφους στην ερευνηθείσα περιοχή. Η επεξεργασία και ερμηνεία τους, η οποία θα ακολουθήσει τους επόμενους μήνες, θα δώσει τη δυνατότητα στην Energean να αξιολογήσει το μέγεθος και τις προοπτικές του δυναμικού υδρογονανθράκων και των πιθανών αποθεμάτων και να εντοπίσει στόχους που θα ήταν δυνατό να ερευνηθούν με γεώτρηση.

Η Energean ευχαριστεί όλες τις εμπλεκόμενες αρχές σε κεντρικό, περιφερειακό και τοπικό επίπεδο για την αγαστή και αποτελεσματική συνεργασία σε όλη τη διάρκεια της έρευνας. Η εταιρεία παραμένει δεσμευμένη στην έρευνα και αξιοποίηση των φυσικών πόρων στις περιοχές που δραστηριοποιείται, προς όφελος της εθνικής μας οικονομίας, των τοπικών κοινωνιών και των πολιτών. Η έρευνα και αξιοποίηση του φυσικού μας πλούτου απαιτεί σημαντικές επενδύσεις, χρόνο, αποτελεσματική διοίκηση και διαχρονική πολιτική βούληση.

Continue Reading

ΕΝΕΡΓΕΙΑ

Το προαναγγελθέν ναυάγιο οδήγησε σε παράταση του διαγωνισμού για την υπόγεια αποθήκη αερίου στη Ν. Καβάλα

Παράταση 4 μηνών έδωσε το ΤΑΙΠΕΔ στην τελική φάση του διαγωνισμού παραχώρησης της Υπόγειας Αποθήκης Φυσικού Αερίου Νότιας Καβάλας.

Το Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων έκανε αποδεκτό αίτημα του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας για τη μετάθεση χρονικά της τελικής φάσης της υποβολής δεσμευτικών προσφορών. Κανονικά χθες 28 Νοεμβρίου οι υποψήφιοι επενδυτές (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – ΔΕΣΦΑ και Energean) θα έπρεπε να καταθέσουν τις οικονομικές προσφορές τους.

Υπό το φόβο ενός …ναυαγίου, η κυβέρνηση αποφάσισε τη χορήγηση κι άλλης, πολλοστής, παράτασης στον διαγωνισμό παραχώρησης, καθώς σύμφωνα με τις διαθέσιμες πληροφορίες κανείς από τους μνηστήρες δεν επρόκειτο να συμμετάσχει στην τελική φάση του διαγωνισμού.

Μπροστά σε ένα τέτοιο αδιέξοδο δόθηκε παράταση λίγων μηνών, καθώς η κυβέρνηση δεν είχε κανένα λόγο να «πεθάνει» το διαγωνισμό και να δημιουργήσει ένα ακόμα επικοινωνιακό πρόβλημα. Στο διάστημα της παράτασης το οικονομικό επιτελείο ευελπιστεί πως οι διεκδικητές θα έχουν περισσότερο χρόνο να αξιολογήσουν τα δεδομένα για την παραχώρηση και λειτουργία της ΥΑΦΑ, υπό το πρίσμα των συνθηκών της αγοράς αερίου, όπως αυτή θα έχει διαμορφωθεί τους προσεχείς μήνες.

«Αγκάθι» στην παραχώρηση αποτελεί το ποσοστό κοινωνικοποίησης 50% που όρισε η ΡΑΕ στον Κανονισμό Τιμολόγησης, θέτοντας μάλιστα πλαφόν στα 160 εκατ. ευρώ για το Απαιτούμενο Έσοδο το οποίο είναι εγγυημένο ως συνολικό ποσό προς ανάκτηση για όλα τα έτη λειτουργίας της Υπόγειας Αποθήκης.

Το πλαφόν αυτό ωστόσο υπολογίσθηκε από την Αρχή με οικονομικά στοιχεία του 2020. Είναι ενδεικτικό ότι σε αυτό συνυπολογίζονται μόλις 47-60 εκατ. ευρώ για το μη αντλήσιμο αέριο (cushion gas), τη στιγμή που σήμερα η τιμή του καυσίμου είναι πολλαπλάσια από ό,τι πριν από μία διετία. Επομένως, το ανώτατο αυτό όριο στην πράξη δεν αντιστοιχεί στο 50% της επένδυσης για την ανάπτυξη της υποδομής.

Κατά τη δημόσια διαβούλευση του Κανονισμού Τιμολόγησης, στις τοποθετήσεις τους και οι δύο μνηστήρες είχαν υποστηρίξει πως το πλαίσιο της ΡΑΕ είναι μακριά από το να θεωρείται ικανοποιητικό.

Παράλληλα, πρόσκομμα στην ελκυστικότητα της επένδυσης αποτελούν τα συνοδά έργα του ΔΕΣΦΑ στο σύστημα μεταφοράς, ώστε να μπορεί η αποθήκη να λειτουργεί απρόσκοπτα. Η εικόνα αναφορικά με τα έργα επαύξησης του Συστήματος είναι ασαφής καθώς ο Διαχειριστής θα τρέξει αργότερα το σχετικό market test.

Continue Reading

Κατοικία

newsletter



Καιρος

Πρωτοσέλιδα

Χρήσιμα

Δρομολόγια Πλοίων από και προς Καβάλα

Γιατροί ΕΟΠΥΥ ΚΑΒΑΛΑΣ

el Greek
X
Αρέσει σε %d bloggers: