Connect with us

BUSINESS-STORIES

Ο Έλληνας που έκλεισε συμφωνία με την Google

Δημοσιεύτηκε

στις

Όταν οι φίλοι του έπαιζαν εκείνος περνούσε ατελείωτες ώρες μπροστά σε έναν υπολογιστή και μάθαινε προγραμματισμό.

Στα 12 του ήξερε Excel και Access. Στο σχολείο ήταν ο «χειρότερος» μαθητής, είχε το νου του στους υπολογιστές, δεν πέρασε σε καμία σχολή κι όταν έδωσε για δεύτερη φορά πέρασε σε ένα ΤΕΙ το όποιο άφησε στην μέση.

Ο 29χρονος Κωνσταντίνος Στρουμπάκης από την Θεσσαλονίκη αισθάνεται δικαιωμένος γιατί ο δρόμος αυτός οδήγησε το 2010 στη δημιουργία της Apifon στη Θεσσαλονίκη, με αντικείμενο το messaging, την παροχή υπηρεσιών μάρκετινγκ μέσω sms.

Πρόκειται για μία πλατφόρμα μαζικής αποστολής και διαχείρισης μηνυμάτων με πελάτες κατά κύριο λόγο εταιρίες με μεγάλες βάσεις δεδομένων πελατολογίων, που απευθύνονται σε μεγάλα target groups είτε για τη διαφήμιση προϊόντων τους είτε για ενημερώσεις.

grfae4

Η Apifon κέντρισε το ενδιαφέρον και συνεργάζεται -μεταξύ πολλών άλλων γνωστών εταιρειών-με κολοσσούς της τεχνολογίας και του διαδικτύου όπως η Google. Πρόσφατα η εταιρεία σύναψε μία συνεργασία και με την IBM.

Ο Κωνσταντίνος Στρουμπάκης μιλάει στο newsbeast.gr για το πώς ξεκίνησε την επιχείρησή του, τι περιλαμβάνει το deal με την Google, τα προσωπικά δεδομένα αλλά και τα μελλοντικά του σχέδια.

«Σε πολύ μικρή ηλικία άρχισα να πειραματίζομαι με τον προγραμματισμό. Είχα πάντα μία πολύ καλή σχέση με το coding κι αυτό με βοήθησε να κάνω τα πρώτα μου βήματα στην Apifon. Ήθελα να φτιαχτεί μία πλατφόρμα που να μπορεί να πουλάει.

Όταν ξεκίνησα ασχολήθηκα με το web design, έφτιαχνα σάιτ για εταιρείες και συστήματα online. Έβλεπα τις εταιρείες να κατασκευάζουν πράγματα στο Ίντερνετ και προσπαθούσαν να διαφημίσουν την εταιρεία τους μέσα από digital marketing κανάλια όπως Google, Facebook και Twitter.

Οι εταιρίες ασχολήθηκαν με το μαζικό marketing και όχι με το direct. Δηλαδή τους ενδιέφερε περισσότερο να προσελκύσουν νέους εν δυνάμει πελάτες από το να διατηρούν ευχαριστημένη την πελατειακή τους βάση. Αυτή την ευκαιρία την παρατήρησα όταν ξεκίνησα με το SMS. Όταν ξεκινήσαμε είχαμε μία πλατφόρμα η οποία επέτρεπε την αποστολή sms και αυτό γιατί το sms ήταν τότε πολύ διαδεδομένο. Η ιδέα ήταν πώς θα μπορέσουμε να βοηθήσουμε μία εταιρεία να μιλήσει με τους πελάτες τους οποίους ήδη έχει, είτε για να αυξήσει τις πωλήσεις, είτε να βελτιώσει την εμπειρία των πελατών της.

Το αποτέλεσμα είναι ότι στοχεύεις περισσότερο στον πελάτη, κερδίζεις την προσοχή του και την διατήρηση του μέσα από τέτοιες ενέργειες και μάλιστα πολύ πιο οικονομικά. Αυτό είναι το μυστικό. Γιατί όταν απευθύνεσαι σε 1 εκατ. πελάτες για να σε δουν οι 30.000 πιθανοί πελάτες που έχεις, το κόστος είναι πολύ μεγαλύτερο. Αυτό δηλαδή που συμβαίνει με την τηλεόραση. Στην τηλεόραση μπορεί να σε δουν 2 εκατ. τηλεθεατές αλλά αυτοί που πραγματικά νοιάζονται για το προϊόν σου μπορεί να είναι 10.000 άνθρωποι, εσύ όμως πληρώνεις για τους 2 εκατομμύρια. Εμείς λοιπόν δώσαμε ένα προϊόν με τον οποίο λέμε “αφού γνωρίζεις τους πελάτες σου, μίλα τους κατευθείαν”, χωρίς να χρειάζεται να μιλάς σε παραπάνω ανθρώπους για να βρεις αυτούς που σε ενδιαφέρουν».

– Ο σκοπός των μηνυμάτων ποιος είναι;

«Σκοπός τους είναι είτε να αυξήσουν τις πωλήσεις από προωθητικές ενέργειες και εκπτώσεις είτε να βελτιώσουν την εμπειρία του πελάτη. Δηλαδή για το δεύτερο να σας δώσω ένα παράδειγμα μία ασφαλιστική μπορεί να ειδοποιεί τον πελάτη ότι λήγει το συμβόλαιο μία βδομάδα πριν ή μία αεροπορική να ενημερώσει ότι το τώρα μπορείς να κάνεις check in, ειδοποιήσεις που βελτιώνουν την εξυπηρέτηση του πελάτη.

Από την πρώτη μέρα που ξεκίνησε η εταιρεία ακόμα και σήμερα έχει τον ίδιο σκοπό να βελτιώνει και να συμβαδίζει με την τεχνολογική εξέλιξη που έχει αυτήν την στιγμή η αγορά του messaging.

Αυτό που στην αγορά του messaging είναι ο τρόπος αποστολής δηλαδή από εκεί που γινόταν με sms τώρα γίνεται και με Viber. Αύριο θα δούμε να γίνεται με το Facebook messenger, μεθαύριο με την Google που συνεργαζόμαστε. Ο χώρος μεταμορφώνεται και το καλό είναι ότι αυτοί που τον μεταμορφώνουν είναι γίγαντες».

«Υπάρχει όμως και κάτι άλλο που έχει αξία να συζητήσουμε, κι αυτό είναι ότι έρχεται το GDPR, η ευρωπαϊκή οδηγία που μιλάει για την προστασία προσωπικών δεδομένων ώστε να μην συμβαίνουν αυτά που έγιναν πρόσφατα με το Facebook, το ότι δηλαδή διαρρεύσανε κάποια προσωπικά δεδομένα πολιτών. Αυτή είναι μία πολύ αυστηρή οδηγία από την Ε.Ε. που λέει ότι αν μία εταιρεία διατηρεί προσωπικά δεδομένα ευρωπαίων πολιτών θα πρέπει να το κάνει με πολύ αυστηρό τρόπο, να έχει πάρα πολύ μεγάλη ασφάλεια στο πώς τα διατηρεί. Αν τώρα δεν συμμορφωθείς με αυτόν τον νόμο τότε τα πρόστιμα μπορούν να αγγίζουν είτε το 4% του παγκόσμιου τζίρου ή μέχρι και 20 εκατ. ευρώ. Που σημαίνει ότι μία εταιρεία η οποία κρατάει προσωπικά δεδομένα είτε πρέπει να τα σβήσει για να απαλλαχτεί από τον «πονοκέφαλο» της διαδικασίας ή να προσαρμοστεί με τον αυστηρό τρόπο που λέει η Ε.Ε. Αυτό τώρα είναι μία φοβερή πρόκληση για εμάς γιατί εμείς κρατάμε προσωπικά δεδομένα πολιτών, μέσω των πελατών μας».

grfae3

«Αυτό τώρα δημιουργεί μία μεγάλη δοκιμασία στην αγορά για την οποίο εμείς ήμασταν ένα χρόνο πριν έτοιμοι να αντιμετωπίσουμε. Θα αλλάξει πάρα πολύ η αγορά μας δηλαδή ο τρόπος με τον οποίο θα λαμβάνεις μηνύματα. Θα πρέπει να έχεις συναινέσει για τα  μηνύματα που λαμβάνεις. Αυτό σιγά σιγά οδηγεί την αγορά μας σε ποιο προσωποποιημένη χρήση των υπηρεσιών μας. Πριν από αυτήν την αλλαγή οι εταιρείες το χρησιμοποιούσαν ως ένα μαζικό εργαλείο. Μέχρι τώρα τα μηνύματα που στέλνονται συνήθως είναι μαζικά σε μεγάλες λίστες και τυποποιημένα για όλους αδιαφορώντας αν κάποιος ενδεχομένως δεν αγοράζει ή δεν θέλει. Αυτό λοιπόν που προσπαθούμε να κάνουμε μέσα στα πλαίσια του GDPR είναι η προσωποποίηση, κάτι που η Apifon δουλεύει μέσα από ένα ερευνητικό πρόγραμμα το οποίο έχει χρηματοδοτηθεί από τα ΕΣΠΑ.

Πήραμε περίπου 500.000 ευρώ επιχορήγηση για να χρηματοδοτήσουμε έρευνα η οποία θα βοηθήσει την εταιρεία να αναπτύξει αλγόριθμους μηχανικής μάθησης (machine learning) για την κατασκευή προγνωστικών μοντέλων. Αυτό σημαίνει ότι μία εταιρεία μπορεί να συνεργάζεται με εμάς και σιγά σιγά το η πλατφόρμα της Apifon να κατανοεί και να προβλέπει τις αγοραστικές συνήθειες των πελατών της. Για παράδειγμα, τι θα ήθελε ένας πελάτης να αγοράσει, ποια θα ήταν η κατάλληλη στιγμή για να τον επικοινωνήσει και τι ενέργειες θα μπορούσε να κάνει για να μην τον χάσει. Αυτό αποτελεί καινοτομία για τα δεδομένα του messaging και ήδη έχει αρχίσει να προσελκύσει μεγάλους πελάτες».

– Αυτό θα λειτουργήσει μόνο θετικά; Η εταιρείες μόνο θα κερδίσουν δεν θα χάσουν πελάτες;

«Ο νόμος λέει ότι ο πολίτης δίνει ξεκάθαρα ή όχι τη σύμφωνη γνώμη του, για να διατηρεί μία εταιρεία τα προσωπικά του δεδομένα και να τα επεξεργάζεται, άρα θα υπάρξουν επιχειρήσεις οι οποίοι έχουν λίστες από πελάτες που θέλουν επικοινωνία.

Η αλήθεια είναι ότι όλα αυτά έχουν δύο όψεις: Έχουν την όψη ότι η Google ξέρει τα πάντα αλλά υπάρχει και η όψη ότι η Google με βοηθάει γνωρίζοντας τα πάντα, να βρίσκω πιο γρήγορα αυτό που θέλω, να μου κάνει προτάσεις για πράγματα που με ενδιαφέρουνε. Άρα αυτό που έρχεται στην αγορά ξεκαθαρίζει ένα πράγμα: ποιοι είναι αυτοί που θέλουν να μοιράζονται τα δεδομένα τους και ποιοι όχι».

shutterstock552493582

– Πώς προέκυψε η συνεργασία με την Google;

«Αυτή η συνεργασία ξεκίνησε πέρυσι στο Συνέδριο Mobile της Βαρκελώνης όπου είχαμε πάρει μέρος. Σε αυτήν την έκθεση που συμμετέχουν όλοι οι γίγαντες Samsung, Google, Facebook μου δόθηκε η ευκαιρία και γνώρισα κάποιους ανθρώπους από την Google με τους οποίους ξεκίνησα να συνομιλώ. Αυτή η σχέση καλλιεργήθηκε και φτάσαμε να κάνουμε αυτή τη συμφωνία η οποία μας εντάσσει στο πρόγραμμα για το RCS Business Messaging της Google. Μέσα από αυτό το πρόγραμμα θα παρέχουμε σε επιχειρήσεις της ελληνικής και της ευρωπαϊκής αγοράς τη δυνατότητα να προσφέρουν στους πελάτες τους μια αναβαθμισμένη εμπειρία επικοινωνίας. Όλα αυτά με την υποστήριξη της Google τόσο σε τεχνολογικό όσο και σε επιχειρηματικό «know how».

– Πώς είναι να συνεργάζεσαι με έναν κολοσσό όπως Google;

«Είναι σπουδαίο. Όταν είδα το mail από την Google να έρχεται ο ενθουσιασμός και η χαρά δεν περιγράφεται. Είναι από τις στιγμές που θα μου μείνουνε. Συνειδητοποιείς ότι ακόμα κι αυτοί οι κολοσσοί είναι εταιρείες. Είναι άνθρωποι, αν έχεις κάτι έξυπνο και καινοτόμο να τους πεις κι αν μπορούν να βγάλουν λεφτά μαζί σου, συνεργάζονται. Τρομάζεις αλλά όταν το βιώσεις αντιλαμβάνεσαι και συνειδητοποιείς ότι είναι πιο εύκολο από αυτό που είχες στο μυαλό σου. Όταν ξεκίνησα να πλησιάσω την Google έλεγα “Google, πώς να πάω μέσα στο περίπτερο, τι να πω, πώς να μιλήσω”. Τολμώντας το μπορώ να πω ότι δεν διαφέρει πολύ από το να ανοίξω την πόρτα και να ζητήσω συνεργασία από μία ελληνική επιχείρηση. Είναι εφικτό, είναι εύκολο αλλά θέλει αποφασιστικότητα».

– Από εδώ και πέρα, τα μελλοντικά σχέδια;

«Έχουμε συμφωνήσει με έναν πελάτη τον οποίο θα τρέξουμε στη Ρουμανία τώρα με την Goοgle, ο οποίος θα είναι από τους πρώτους που θα δοκιμάσουν αυτήν την τεχνολογία.

Σκοπός μας γενικά σαν εταιρεία, πέρα από τη συνεργασία μας με την Google, είναι να μπούμε μέσα και σε άλλους μεγάλους παίκτες όπως είναι το Facebook, με την οποία επιδιώκουμε να κάνουμε το αντίστοιχο, και φυσικά να επεκταθούμε σε άλλες χώρες στο εξωτερικό. Έχουμε πάρει ένα πολύ μεγάλο κομμάτι της αγοράς στην Ελλάδα και ήρθε η ώρα να δούμε και τις ξένες αγορές γιατί το έχει ανάγκη και η χώρα μας».

grfae1

– Υπάρχει και το ενδεχόμενο να φύγετε από τη Θεσσαλονίκη;

«Όχι η εταιρεία δεν σκέφτεται να φύγει από την Θεσσαλονίκη τουλάχιστον όσον αφορά την παραγωγή, τους προγραμματιστές, τους μηχανικούς. Αυτό που μπορεί να κάνουμε είναι να επεκτείνουμε τις πωλήσεις μας σε άλλες χώρες με γραφεία και συνεργασίες.

Η έδρα μας θέλουμε να παραμείνει στην Ελλάδα, την αγαπάμε την Ελλάδα έχει καλούς μηχανικούς, συνεργαζόμαστε με το Αριστοτέλειο πολύ στενά, θέλουμε να έχουμε πρόσβαση στα πανεπιστήμια και στους ανθρώπους, κάνουμε και διάφορα events με άλλες εταιρείες που μας βοηθάνε να έχουμε πρόσβαση στο ανθρώπινο δυναμικό. Η εταιρεία είναι οι άνθρωποί της, περαιτέρω ανάπτυξη σημαίνει πιο έξυπνα μυαλά και άνθρωποι που μπορούνε να μας πούνε τι να κάνουμε. Ο μέσος όρος ηλικίας στην εταιρεία μας είναι τα 27 χρόνια και το 50% είναι γυναίκες, ποσοστό που δεν συναντάμε συχνά σε τεχνολογικές εταιρίες!

Το σχολείο μπορεί να μην μου έδωσε τα κατάλληλα εφόδια, αλλά όταν ασχολήθηκα με την εταιρία στη Θεσσαλονίκη έμαθα κάτι πολύ σημαντικό. Είχα την τύχη να βρω τους κατάλληλους ανθρώπους και να με βοηθήσουν την κατάλληλη στιγμή. Σίγουρα μπορώ να πω ότι το σχολείο που έχω βγάλει είναι η Apifon, έχω μάθει πάρα πολλά πράγματα. Μαζί με την εταιρεία ωρίμασα κι εγώ, ωρίμασε και η εταιρεία».

ΥΠΟΒΟΛΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Απάντηση

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Τριμερής συνάντηση για τη ΒΦΛ

Δημοσιεύτηκε

στις

Με πρωτοβουλία του γενικού γραμματέα του Υπουργείου Εργασίας Ανδρέα Νεφελούδη γίνεται την προσεχή Τρίτη 11 Ιουνίου στην Αθήνα τριμερής συνάντηση για τη ΒΦΛ.

Κλήθηκαν η εταιρία και το σωματείο των εργαζόμενων.

Οι πληρωμές των πρώην απολυμένων γίνονται κανονικά αλλά αυτοί δεν επέστρεψαν στις θέσεις που είχαν πριν τα γεγονότα του 2016. Αυτό φαίνεται να είναι ένα θέμα που σίγουρα θα συζητηθεί στη συνάντηση. Η υπόλοιπη ατζέντα είναι μάλλον άγνωστη.
proininews

ΣΥΝΕΧΙΣΕ ΝΑ ΔΙΑΒΑΖΕΙΣ

Business

Creta Farms | Καταγγελίες για όργιο κακοδιαχείρισης

Δημοσιεύτηκε

στις

Όργιο συνειδητής και σκόπιμης κακοδιαχείρισης, η οποία επέφερε ζημιά δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ, έλαβε χώρα στην εισηγμένη αλλαντοβιομηχανία Creta Farms, τα τελευταία -τουλάχιστον- 18 χρόνια, σύμφωνα με τον Κωνσταντίνο Δομαζάκη, μεγαλομέτοχο της εταιρείας και επί σειρά ετών διευθύνοντα σύμβουλό της.

Με επιστολή-καταγγελία προς τις πιστώτριες τράπεζες της Creta, με ημερομηνία 14 Μαΐου, την οποία έχει στη διάθεσή του το Euro2day.gr, ο πρόσφατα αποπεμφθείς από τη θέση του διευθύνοντος συμβούλου Κ. Δομαζάκης καταγγέλλει «βαρύτατες εγκληματικές πράξεις εις βάρος της εταιρικής περιουσίας», ζητώντας μεταξύ άλλων από τις τράπεζες να συνδράμουν στο αίτημα διαχειριστικού ελέγχου.

Για το σύνολο των εγκληματικών πράξεων ο Κ. Δομαζάκης κατηγορεί τον αδερφό του, Εμμανουήλ Δομαζάκη, προσάπτοντάς του, μάλιστα, δόλο, καθώς αναφέρει ότι τελέστηκαν «υπό τον διαρκή σχεδιασμό, καθοδήγηση και οργάνωση του Εμμ. Δομαζάκη, με τη συνδρομή πολλών προσώπων, εντός και εκτός εταιρείας».

Πρόκειται για βαρύτατες διατυπώσεις, που παραπέμπουν, χωρίς να αναφέρεται ευθέως, σε εγκληματική οργάνωση, η οποία δρούσε με στόχο να απομυζήσει την αλλαντοβιομηχανία.

Μιλώντας στο Euro2day.gr, πάντως, ο Εμμανουήλ Δομαζάκης αρνήθηκε κατηγορηματικά όσα βαρύτατα του καταλογίζει ο αδερφός του, συμπληρώνοντας ότι ενδέχεται να κινηθεί άμεσα, καταθέτοντας αγωγές εναντίον του.

Σημειώνεται ότι ο κ. Εμμ. Δομαζάκης αποτελεί επίσης μεγαλομέτοχο της Creta (Κων/νος και Εμμανουήλ Δομαζάκης κατέχουν έκαστος από 40,08%) και επί σειρά ετών εκτελεστικό μέλος της διοίκησης, με την ιδιότητα του Διευθύνοντος Συμβούλου, ακριβώς όπως και ο αδελφός του. Μετά την ανασυγκρότηση, δε, του Διοικητικού Συμβουλίου κατέχει τις θέσεις προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου.

Γεγονός, πάντως, είναι ότι τα δύο αδέρφια συνδιοικούσαν την αλλαντοβιομηχανία, επί σειρά ετών, σε αγαστή συνεργασία. Υπό το παραπάνω πρίσμα, προκαλούνται εύλογα ερωτήματα για το πώς διενεργούνταν, επί τουλάχιστον 18 χρόνια, εγκληματικές ενέργειες εις βάρος της εταιρικής περιουσίας και υπήρχαν φαινόμενα σήψης, χωρίς ο Κ. Δομαζάκης να το αντιλαμβάνεται, όπως υποστηρίζει.

Ως άλλοι Διόσκουροι, οι δύο αδερφοί εμφανίζονταν σχεδόν πάντα μαζί στα σημαντικά επιχειρηματικά ραντεβού, διέθεταν βαθιά γνώση της εταιρείας, σύμφωνα με ανθρώπους που τους γνωρίζουν, κι όπως αποδεικνύεται από την επί σειρά ετών συγκατοίκησή τους στη διοίκηση της εταιρείας, συμφωνούσαν σε όλα τα σημαντικά θέματα.

Την παραπάνω δυσπιστία της αγοράς συμμερίζονται ως φαίνεται και οι τραπεζίτες-πιστωτές της εταιρείας, οι οποίοι, υπό το βάρος της όλης υπόθεσης, έχουν πλέον «μεγάλο έλλειμμα εμπιστοσύνης» απέναντι σε αμφότερους τους αδελφούς και σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες, έχουν στραφεί στην αναζήτηση τρίτης λύσης.

Ο ίδιος ο Κ. Δομαζάκης πάντως ισχυρίζεται ότι υπήρξε… «αφελής», καθώς εμπιστεύτηκε απόλυτα τον αδερφό του και υπέγραφε ό,τι χρειαζόταν, χωρίς κάποιες φορές να έχει ίδια γνώση. Δηλώνει ότι δεν είχε σχέση με την οικονομική διαχείριση, ούτε την ευθύνη των επενδύσεων και των αγορών εξοπλισμού, καθώς είχε επιφορτισθεί με τους τομείς παραγωγής, έρευνας-ανάπτυξης και πωλήσεων.

Ωστόσο, το ακριβώς αντίθετο υποστηρίζει ο αδελφός του, χρεώνοντας στον Κ. Δομαζάκη την ευθύνη της οικονομικής διαχείρισης. Θέμα που προφανώς θα ξεκαθαριστεί ως προς το τυπικό του μέρος, από το ποιες υπογραφές θα προκύψουν, σε ποιες συναλλαγές και δοσοληψίες, εφόσον λάβει χώρα διαχειριστικός ή άλλου τύπου αναλυτικός έλεγχος.

Αν, πάντως, αποδειχθεί ότι οι καταγγελίες ισχύουν, θα πρέπει να τεθεί σοβαρά επί τάπητος η αποτελεσματικότητα των εγχώριων ελεγκτικών μηχανισμών, προεξάρχουσας της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς.

Δεν είναι δυνατόν να συμβαίνουν επί 18 χρόνια φαινόμενα κακοδιαχείρισης από βασικούς μετόχους σε εισηγμένη εταιρεία και αυτά να έρχονται στο φως ως αποτέλεσμα της μεταξύ τους διαμάχης και όταν πλέον η εταιρική περιουσία έχει λεηλατηθεί.

Μόνο η αναφορά ότι η Creta Farms  δούλευε την τελευταία 12ετία με μεσοσταθμικό μικτό περιθώριο κέρδους 47%, αλλά δεν εμφάνιζε κέρδη, ενώ αθροιστικά είχε πωλήσεις 1,1 δισ. θα πρέπει να προβληματίσει αρχές και τράπεζες.

Η ροή εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ από Creta σε εταιρεία των αφών Δομαζάκη

Ίσως η πιο ενδιαφέρουσα καταγγελία Κ. Δομαζάκη προς τις πιστώτριες τράπεζες της Creta Farms να αφορά στη μεταφορά χρημάτων από το ταμείο της αλλαντοβιομηχανίας στην εταιρεία Novaplot, η οποία ελέγχεται εξ ημισείας από τον ίδιο και τον αδερφό του, Εμμ. Δομαζάκη. Χωρίς να λέγεται ευθέως, αφήνεται να εννοηθεί ότι οι μεταφορές έγιναν χειροκίνητα από στελέχη της εταιρείας, τα οποία κατονομάζει στην επιστολή του.

Από τις 6 έως τις 23 Ιουλίου του 2015, την περίοδο, δηλαδή, της τραπεζικής αργίας (29/6-20/7) αμέσως μετά το Δημοψήφισμα, φέρονται να μεταφέρθηκαν από το ταμείο της αλλαντοβιομηχανίας στην Κύπρο 730.000 ευρώ.

Εξ αυτών, οι 650 χιλ. ευρώ κατατέθηκαν σε τραπεζικούς λογαριασμούς της Creta στην Κύπρο, ενώ οι υπόλοιπες 80 χιλ. ευρώ σε λογαριασμό της Novaplot, χωρίς η τελευταία να έχει καμία συμβατική σχέση με την Creta, ενώ δεν εκδόθηκε κανένα παραστατικό για τις καταβολές. Από το ποσό των 80 χιλ. ευρώ, οι 56.858,11 ευρώ εμβάστηκαν από τη Novaplot σε λογαριασμό του Εμμ. Δομαζάκη σε τράπεζα των ΗΠΑ.

Κατά τη διετία 17 Δεκεμβρίου 2015 με 11 Δεκεμβρίου 2017, πραγματοποιήθηκαν, σύμφωνα πάντα με τον Κ. Δομαζάκη, 18 αποστολές χρημάτων, μέσω εμβασμάτων, από την Creta στη Novaplot, συνολικής αξίας 410,2 χιλ. ευρώ. Οι αποστολές διενεργήθηκαν κατόπιν ενυπόγραφων εντολών του Εμμ. Δομαζάκη, χωρίς -όπως ισχυρίζεται ο αδελφός του- να διαπιστώνεται νόμιμη αιτία και με εμπλοκή προσώπων της οικονομικής διεύθυνσης.

Από το παραπάνω ποσό, που εμβάστηκε στη Novaplot, οι 318.116.65 ευρώ κατέληξαν σε προσωπικό λογαριασμό του Εμμ. Δομαζάκη στις ΗΠΑ, υποστηρίζει ο αδερφός του.

Τα ερωτήματα που προκύπτουν είναι πολλά και «καυτά». Πώς μεταφέρθηκαν 730 χιλ. ευρώ από το ταμείο της εταιρείας στην Κύπρο, στο διάστημα της τραπεζικής αργίας και ενόσω είχαν επιβληθεί τα capital controls;

Με ποια παραστατικά καταβάλλει η εισηγμένη εταιρεία στη Novaplot, που αποτελεί εταιρεία συμφερόντων των αφών Δομαζάκη, 80 χιλ. ευρώ στο διάστημα 6 με 23 Ιουλίου 2015 και άλλες 410 χιλ. ευρώ στη διετία 17/12/2015 με 11/12/2017;

Σημειώνεται ότι η ύπαρξη της Novaplot αποκαλύφθηκε μόλις πρόσφατα, ως απόρροια της οξύτατης διαμάχης μεταξύ των αδερφών Δομαζάκη. Έχει γραφτεί μάλιστα ότι η εταιρεία κατέχει ευρεσιτεχνίες και σήματα (τα «Εν Ελλάδι»;), που χρησιμοποιεί η Creta Farms, γεγονός που φαίνεται ναπαραδέχονται αμφότεροι οι αδελφοί.

Πρόσθετα ερωτήματα προκαλούν και οι πληροφορίες ότι είχαν αποκρύψει την ύπαρξή της ως «συνδεδεμένης εταιρείας» από τους ορκωτούς ελεγκτές, με αποτέλεσμα να μην καταγράφεται στις λογιστικές καταστάσεις!

Πρόκειται για πληθώρα ερωτημάτων που χρήζουν άμεσων απαντήσεων, καθώς οι καταγγελίες (τις οποίες προφανώς δεν μπορεί να επιβεβαιώσει το Euro2day.gr) αφορούν στο ταμείο εισηγμένης εταιρείας και καταρρίπτουν κάθε έννοια εταιρικής διακυβέρνησης και προστασίας των μετόχων μειοψηφίας από όσους κατέχουν δεσπόζουσα θέση.

Ζημιά 20 εκατ. ευρώ από δύο εστιατόρια «Ντάκος»!

Κατά την τριετία 2006-2009 ο όμιλος Creta Farms  λειτούργησε δύο εστιατόρια, με την επωνυμία«Ντάκος», τα οποία ειδικεύονταν στην κρητική διατροφή. Το εγχείρημα δεν είχε επιτυχία, αφού σε σύντομο χρονικό διάστημα τα εστιατόρια έκλεισαν.

Σύμφωνα όμως με την επιστολή του Κ. Δομαζάκη, τα εταιρικά κεφάλαια που έχασε ο όμιλος για μισθώματα, διαμορφώσεις χώρων, μισθούς, εξοπλισμό, προμήθειες κ.λπ. ανήλθαν σε περίπου… 20 εκατ. ευρώ. Ο σχεδιασμός και η υλοποίηση του παραπάνω επιχειρηματικού σχεδίου έγινε, σύμφωνα με τον Κ. Δομαζάκη, με αποκλειστική πρωτοβουλία και αποφάσεις του Εμμ. Δομαζάκη.

Είναι, πάντως, τουλάχιστον αξιοπερίεργο, η Creta να χάνει από μια επένδυση μόλις δύο εστιατορίων 20 εκατ. ευρώ και ο Κ. Δομαζάκης, ως βασικός μέτοχος και διευθύνων σύμβουλος, να μην αντιλαμβάνεται, αφενός, το μέγεθος της ζημιάς, αφετέρου, ότι αυτό δεν συνάδει με την εμβέλεια του εγχειρήματος.

Το 1,78 εκατ. για έργα που δεν έγιναν

Με βάση όσα αναφέρει στις τράπεζες ο Κ. Δομαζάκης, η Creta Farms  κατέβαλε 1,78 εκατ. ευρώ για έργα που ενώ τιμολογήθηκαν και εξοφλήθηκαν, δεν κατασκευάστηκαν ποτέ.

Αυτό προκύπτει, σύμφωνα με την επιστολή, από τεχνική έκθεση ποιοτικού και ποσοτικού ελέγχου, επιθεώρησης, κοστολόγησης και οικονομικού απολογισμού τεχνικού έργου, που ανέθεσε ο ίδιος ο Κ. Δομαζάκης στις 5 Νοεμβρίου 2018, όταν ήταν ακόμη διευθύνων σύμβουλος της αλλαντοβιομηχανίας, σε δύο πολιτικούς μηχανικούς.

Αυτό που έχει ιδιαίτερη βαρύτητα στη συγκεκριμένη καταγγελία είναι ο ισχυρισμός του Κ. Δομαζάκη ότι υπάρχει έκθεση του εσωτερικού ελεγκτή της Creta Farms Ν. Τσομάκου, που καταλήγει, κατόπιν αυτοψίας, στο ίδιο συμπέρασμα.

458 χιλ. ευρώ για σιλό που δεν παραλήφθηκαν

Επίσης η επιστολή υποστηρίζει ότι το 2012 ο όμιλος Creta κατέβαλε 458 χιλ. ευρώ για τιμολόγια, το ένα από τον προμηθευτή ΤΕΤΩΡΟ ΑΕ, αξίας 307,5 χιλ. ευρώ, και το άλλο από τη Μεταλλουργική Κρήτης, ποσού 150,6 χιλ. ευρώ, που αφορούσαν σε κατασκευή βιομηχανικών σιλό.

Κατόπιν έρευνας διαπιστώθηκε ότι τα σιλό πληρώθηκαν αλλά δεν παραλήφθηκαν από τη Φάρμα Θεσσαλίας, θυγατρική της Creta. Αυτό επιβεβαιώνεται, σύμφωνα με την επιστολή, και από έγγραφη απάντηση του υπεύθυνου της μονάδας.

Υπερκοστολογήσεις εξοπλισμού με ζημιά 1,5 εκατ. ευρώ

Τα έτη 2002-03 η Creta εντάχθηκε σε επιδοτούμενα ευρωπαϊκά προγράμματα για αγορά εξοπλισμού στο βασικό της εργοστάσιο. Ο εξοπλισμός υπερκοστολογήθηκε, μέσω τριγωνικών συναλλαγών με αγγλικές εταιρείες (Metalo Ltd, Food Processing – Engineering Ltd), οι οποίες, σύμφωνα με την επιστολή Κ. Δομαζάκη, συστήθηκαν επί τούτου και τερμάτισαν τη λειτουργία τους το 2005.

Για το παραπάνω θέμα υπάρχει, αναφέρει ο ίδιος, πόρισμα του ΣΔΟΕ που εκδόθηκε το 2013, με το οποίο έκλεισε η υπόθεση και επιβλήθηκε πρόστιμο 170 χιλ. στην Creta. Ο Κ. Δομαζάκης εκτιμά ότι από την όλη υπόθεση, η συνολική ζημιά για την εταιρεία ανήλθε σε 1,5 εκατ. ευρώ.

Επιπρόσθετα, μετά από έλεγχο στα συστήματα λογιστικής απεικόνισης της Creta, που αφορούσε σε περατωμένα έργα, σε αντιπαραβολή με τις ημερομηνίες κλεισίματος προέκυψε, σύμφωνα πάντα με την επιστολή, ότι σε σειρά ολοκληρωμένων έργων συνεχιζόταν για μήνες η χρέωση ποσών. Σύμφωνα με στοιχεία που ισχυρίζεται ότι διαθέτει ο Κ. Δομαζάκης, η συνολική διαφορά ανέρχεται σε 581,8 χιλ. ευρώ.

Τι συνέβη με τις ενσώματες ακινητοποιήσεις και τα αποθέματα

Για τα αποθέματα, αναφέρεται ότι διενεργήθηκε η πρώτη απογραφή, μετά από μια πενταετία, στις 15 Σεπτεμβρίου 2018, κατόπιν επίμονου αιτήματος του ίδιου. Από την απογραφή προέκυψαν σοβαρές διαφορές αποθεμάτων (έλλειμμα 90 τόνων έτοιμων και ημιέτοιμων προϊόντων αξίας περίπου 300 χιλ. ευρώ).

Ως προς τις ενσώματες ακινητοποιήσεις υπό εκτέλεση, ο Κ. Δομαζάκης εστιάζει τα βέλη του στο γεγονός ότι, ενώ ως το 2016 ανέρχονταν στα 12 εκατ. ευρώ, το 2017 έργα αξίας 11,5 εκατ. ευρώ ολοκληρώθηκαν και τα πάγια εντάχθηκαν στα χρησιμοποιούμενα.

Τέλος, καταγγέλλει σκόπιμη αποσάθρωση του λογιστικού συστήματος SAP, επικαλούμενος σχετική έκθεση της KPMG. Η έκθεση αναφέρει ότι είναι δεκάδες όσοι διαθέτουν κωδικούς πρόσβασης και μπορούν να παρεμβαίνουν, αλλοιώνοντας ανά πάσα στιγμή τις λογιστικές εγγραφές της εταιρείας.

Οι κατηγορίες που εκτοξεύονται, εμπλέκουν και την εταιρεία συμβούλων Διαδικασία, η οποία σύμφωνα με τον Κ. Δομαζάκη πληρώθηκε 574 χιλ. ευρώ από την Creta, τη διετία Δεκέμβριος 2013-Νοέμβριος 2015, χωρίς να παράσχει συγκεκριμένη υπηρεσία «πλην μιας γενικόλογης και άνευ λοιπών στοιχείων δήθεν μεσολάβησης για τη σύναψη σύμβασης αναδιάρθρωσης δανεισμού», όπως αναφέρει.

Κατά τον ίδιο, το παραπάνω ποσό κατευθύνθηκε σε άγνωστα πρόσωπα, που «θα αναδείξει η εισαγγελική έρευνα».

Σε άγνωστα πρόσωπα έχουν κατευθυνθεί, σύμφωνα με τον Κ. Δομαζάκη, και οι 124 χιλ. ευρώ που εισέπραξε από την Creta η μονοπρόσωπη ΙΚΕ K-Media, το διάστημα Σεπτέμβριος 2017-Φεβρουάριος 2018 για δήθεν, όπως ισχυρίζεται, παροχή διαφημιστικών υπηρεσιών. Ο Κ. Δομαζάκης έχει καταθέσει για την υπόθεση μηνυτήρια αναφορά, ισχυριζόμενος ότι από τα στοιχεία που διαθέτει, καταδεικνύεται ότι το παραπάνω ποσό κατευθύνθηκε σε άγνωστα πρόσωπα.

euro2day

ΣΥΝΕΧΙΣΕ ΝΑ ΔΙΑΒΑΖΕΙΣ

Business

Εξοικονομώ για Επιχειρήσεις | Πότε ξεκινά το πρόγραμμα-Ποιες επιχειρήσεις επιδοτούνται

Δημοσιεύτηκε

στις

Δυο δράσεις που στοχεύουν στην ενεργειακή αναβάθμιση των επιχειρήσεων θα ανοίξουν το αμέσως προσεχές διάστημα στο πλαίσιο του «Εξοικονομώ για Επιχειρήσεις».

Ο συνολικός προϋπολογισμός των δυο δράσεων είναι 65 εκατ. ευρώ και θα χρηματοδοτηθούν παρεμβάσεις που θα κάνουν οι επιχειρήσεις για την εγκατάσταση συστημάτων θέρμανσης και ψύξης από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ) καθώς και στην  συμπαραγωγή ηλεκτρισμού θερμότητας υψηλής απόδοσης (ΣΗΘΥΑ) με χρήση Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας για ιδιοκατανάλωση.

Η χρηματοδότηση θα καλύπτει την εγκατάσταση συστημάτων παραγωγής θέρμανσης και ψύξης από ΑΠΕ, δηλαδή με χρήση βιομάζας, βιοαερίου, γεωθερμίας, ηλιοθερμικών και λοιπών συστημάτων ΑΠΕ. Στόχος η βελτίωση του ενεργειακού προφίλ των επιχειρήσεων. 

Το ύψος της επιδότησης θα κυμαίνεται από 35% έως και 80% και αφορά όλες τις επιχειρήσεις, ανεξαρτήτως μεγέθους.

Ποιες είναι οι δυο δράσεις

Δράση 1η

«Προώθηση συστημάτων θέρμανσης και ψύξης από ΑΠΕ και συμπαραγωγής ηλεκτρισμού θερμότητας για ιδιοκατανάλωση»

Προϋπολογισμός 35.000.000€

Eπιλέξιμος προϋπολογισμός για κάθε επιχείρηση 20.000€ – 1.000.000€

Δικαίωμα υποβολής αιτήσεων έχουν υφιστάμενες πολύ μικρές, μικρές, μεσαίες και μεγάλες επιχειρήσεις οι οποίες προτίθενται να εγκαταστήσουν σύστημα παραγωγής θέρμανσης και ψύξης από ΑΠΕ, δηλαδή με χρήση βιομάζας, βιοαερίου, γεωθερμίας, ηλιοθερμικών και λοιπών συστημάτων ΑΠΕ, ή συστήματα συμπαραγωγής ηλεκτρισμού θερμότητας υψηλής απόδοσης με χρήση ΑΠΕ μόνο όταν λειτουργούν ως εγκαταστάσεις αυτοπαραγωγής (όχι όταν λειτουργούν με καύσιμο φυσικό αέριο).

Στο πλαίσιο της συγκεκριμένης δράσης, συνοπτικά, οι επιλέξιμες προς χρηματοδότηση δαπάνες είναι αυτές που σχετίζονται με:

1. Εγκαταστάσεις νέου ή αντικατάσταση υφιστάμενου συστήματος θέρμανσης ή και ψύξης καθώς και παροχής ζεστού νερού χρήσης με σύστημα εκμετάλλευσης ΑΠΕ (δηλαδή με χρήση βιομάζας, βιοαερίου, γεωθερμίας, ηλιακής και λοιπών πηγών που θεωρούνται ΑΠΕ), όπως:

– αεροθερμικές αντλίες θερμότητας και λοιπές κλιματιστικές μονάδες,

– θερμικά ηλιακά συστήματα για την υποβοήθηση του κυρίως συστήματος θέρμανσης και για την ψύξη χώρων κλειστού και ανοικτού κύκλου και για την παροχή ζεστού νερού χρήσης,

2. Εγκαταστάσεις συμπαραγωγής ηλεκτρισμού θερμότητας υψηλής απόδοσης για ιδιοκατανάλωση με χρήση ΑΠΕ

– Εγκατάσταση συστήματος συμπαραγωγής ηλεκτρισμού και θερμότητας υψηλής απόδοσης (ΣΗΘΥΑ) με χρήση ΑΠΕ (βιομάζα, βιοαέριο, ηλιακή ενέργεια, γεωθερμική ενέργεια).

3. Υποστηρικτικές δράσεις όπως υπηρεσίες Ενεργειακού Συμβούλου. Ειδικότερα

– Υπηρεσίες Ενεργειακού Συμβούλου, προκειμένου να εκπονηθεί τεχνική έκθεση για την εγκατάσταση συστημάτων ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ.

-Εκπόνηση μελετών και ερευνών κάθε μορφής απαραίτητες σχετικές με τους σκοπούς της Δράσης.

 

Δράση 2η

«Εξοικονομώ – Επιχειρώ Βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης των επιχειρήσεων»

Προϋπολογισμός 30.000.000€

Eπιλέξιμος προϋπολογισμός για κάθε επιχείρηση 20.000€ – 600.000€

Δικαίωμα συμμετοχής έχουν υφιστάμενες πολύ μικρές, μικρές, μεσαίες και μεγάλες επιχειρήσεις.

Οι επιλέξιμες δαπάνες στο πλαίσιο της συγκεκριμένης δράσης, είναι συνοπτικά οι εξής:

1. Ενεργειακές αναβαθμίσεις κτιριακών υποδομών

Οι παρεμβάσεις μπορούν να περιλαμβάνουν:

– Θερμομόνωση εξωτερικής τοιχοποιίας, δαπέδου, δώματος, στέγης (συμπεριλαμβάνονται και τα συστήματα σκίασης).

– Αντικατάσταση υφιστάμενων κουφωμάτων με νέα θερμοδιακοπτόμενα ενεργειακά κουφώματα (τουλάχιστον διπλού υαλοπίνακα).

– Προσθήκη ή αντικατάσταση τοπικών ή κεντρικών συστημάτων μηχανικού αερισμού με δυνατότητα ανάκτησης θερμότητας

– Αναβάθμιση συστημάτων θέρμανσης, ψύξης με νέα ενεργειακά αποδοτικότερα.

– Προσθήκη ή αντικατάσταση συστήματος φωτισμού με νέα ενεργειακά αποδοτικότερα.

– Προσθήκη ή αντικατάσταση εξοπλισμού και συστημάτων παραγωγής ζεστού νερού χρήσης.

– Εφαρμογή συστημάτων Συμπαραγωγής Ηλεκτρισμού και Θερμότητας Υψηλής Απόδοσης (ΣΗΘΥΑ).

2. Ενεργειακή αναβάθμιση της παραγωγικής διαδικασίας

Οι παρεμβάσεις σε αυτή την κατηγορία  μπορούν να περιλαμβάνουν:

– την αναβάθμιση συστημάτων παραγωγής και διανομής θερμικής ενέργειας που χρησιμοποιούνται τόσο για χρήση ψύξης / θέρμανσης χώρων όσο και για την παραγωγική διαδικασία (π.χ. εξοπλισμός και συστήματα  παραγωγής ζεστού νερού/ατμού, εξοπλισμός ανάκτησης απορριπτόμενης θερμότητας κλπ.)
– την αντικατάσταση κινητήρων και αντλιών με νέους ενεργειακά αποδοτικότερους μεταβλητών στροφών.

3. Υποστηρικτικές δράσεις όπως:

– Υπηρεσίες Ενεργειακού Ελεγκτή,

– Υπηρεσίες Ενεργειακού Επιθεωρητή, για έκδοση Πιστοποιητικών Ενεργειακής Απόδοσης (αρχικό και τελικό) για τις περιπτώσεις κτιρίων που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του ΚΕνΑΚ.

– Υπηρεσίες Ενεργειακού Συμβούλου, προκειμένου να εκπονηθεί πλάνο μέτρησης και επαλήθευσης των επιτευχθέντων εξοικονομήσεων από τα υλοποιηθέντα μέτρα εξοικονόμησης ενέργειας.

Του Γιώργου Δημοσθένους,businessnews

ΣΥΝΕΧΙΣΕ ΝΑ ΔΙΑΒΑΖΕΙΣ

BUSINESS-STORIES

Τα προϊόντα που βρίσκονται στη λίστα των 12 «best of» των ελληνικών εξαγωγών

Δημοσιεύτηκε

στις

Τρόφιμα και ποτά, ορυκτά και μέταλλα κατέχουν εξέχουσα θέση στις 12 πιο ανταγωνιστικές κατηγορίες προϊόντων για τις ελληνικές εξαγωγές.

Αυτό προκύπτει από έρευνα της ΕΥ για το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Αθηνών (ΕΒΕΑ) με θέμα: «Η μεγέθυνση των ελληνικών επιχειρήσεων θα συμβάλει σημαντικά στην περαιτέρω ενίσχυση των εξαγωγών».

Από τις κατηγορίες αυτές ξεχωρίζουν οι ακόλουθες τέσσερις ως περισσότερο δυναμικές, καθώς κατάφεραν να αυξήσουν το συγκριτικό τους πλεονέκτημα και το μερίδιο αγοράς τους κατά την τελευταία δεκαετία (2008-2017):

  • Ρητίνες φυτών και φυτικά εκχυλίσματα
  • Λίπη και λάδια φυτικής και ζωικής παραγωγής
  • Αλάτι, θείο, πέτρες, γύψος, ασβέστης και τσιμέντο και
  • Αλουμίνιο

Οι υπόλοιπες οκτώ κατηγορίες, ενώ αύξησαν την αξία των εξαγωγών, απώλεσαν μέρος του συγκριτικού τους πλεονεκτήματος και μερίδιο αγοράς.

Οι 12 πιο ανταγωνιστικές κατηγορίες προϊόντων είναι:

1. Ψάρια και οστρακοειδή

Η αξία των ελληνικών εξαγωγών σε ψάρια το 2017 ανήλθε σε 660 εκατ. ευρώ, κατέχοντας το 0,63% των παγκόσμιων εξαγωγών. Η Ιταλία είναι ο κυριότερος προορισμός των ελληνικών ψαριών, με 38,49% των εξαγωγών να καταλήγουν εκεί. Οι χώρες της Βόρειας Ευρώπης και της ιβηρικής χερσονήσου αποτελούν τους κύριους ανταγωνιστές της Ελλάδας στα ψάρια. Το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα μπορεί να ενισχυθεί περαιτέρω με επενδύσεις που θα στοχεύουν στην αύξηση της παραγωγής και βελτίωση της τυποποίησης των προϊόντων.

2. Φρούτα και καρποί

Η αξία των εξαγωγών σε φρούτα και καρπούς το 2017 ανήλθε σε 848 εκατ. ευρώ.

Η Ελλάδα είναι μια οικονομία που παραδοσιακά στηρίζεται στον πρωτογενή τομέα παραγωγής και, συνεπώς, στην κατηγορία αυτή υπάρχουν πολλά προϊόντα που έχουν καλές εξαγωγικές επιδόσεις.

Κατέχουν το 0,80% των παγκόσμιων εξαγωγών.

Οι κυριότεροι προορισμοί των ελληνικών εξαγωγών είναι η Γερμανία, η Ρουμανία, η Ιταλία, το Ηνωμένο Βασίλειο και η Βουλγαρία.

Σημαντικότεροι ανταγωνιστές είναι η Ολλανδία, το Βέλγιο και η Ισπανία.

Οι ελληνικές επιχειρήσεις θα μπορούσαν να στραφούν προς την εξυπηρέτηση εξειδικευμένων αγορών (niche markets) του κλάδου.

3. Ρητίνες φυτών και φυτικά εκχυλίσματα

Κατέχουν το 0,22% των παγκόσμιων εξαγωγών, με αξία 13 εκατ. ευρώ για το 2017.

Οι κυριότεροι προορισμοί των ελληνικών εξαγωγών είναι οι ΗΠΑ, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, η Σαουδική Αραβία, η Γερμανία και η Τουρκία.

Κατά την τελευταία δεκαετία, οι ελληνικές εξαγωγές αυξήθηκαν αναλογικά περισσότερο από τις παγκόσμιες και αύξησαν το μερίδιο αγοράς τους και το συγκριτικό τους πλεονέκτημα.

4. Λίπη και λάδια ζωικής και φυτικής παραγωγής

Η αξία των εξαγωγών για το 2017 σε λίπη και λάδια ήταν 594 εκατ. ευρώ και καλύπτει το 0,68% των παγκόσμιων εξαγωγών.

Είναι μία από τις πιο ανταγωνιστικές κατηγορίες για την Ελλάδα.

Ο κυριότερος προορισμός είναι η Ιταλία, με μεγάλη διαφορά από τους υπόλοιπους.

Η Ελλάδα πρέπει να επενδύσει σε στρατηγικές διαφοροποίησης του προϊόντος και στην προσπάθεια δημιουργίας περαιτέρω ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος.

5. Παρασκευάσματα λαχανικών, καρπών και φρούτων.

Για το 2017, η αξία των εξαγωγών σε παρασκευάσματα λαχανικών και φρούτων ανήλθε σε 971 εκατ. ευρώ. Κατέχουν 1,78% των παγκόσμιων εξαγωγών.

Κυριότεροι προορισμοί είναι οι ΗΠΑ και η Γερμανία, παρότι τα προϊόντα αυτά εξάγονται σε πάνω από 23 χώρες.

Οι επιχειρήσεις του κλάδου είναι ιδιαίτερα εξωστρεφείς και έχουν περιθώρια περαιτέρω ανάπτυξης.

6. Καπνά και βιομηχανικά υποκατάστατα καπνού

Η καπνοβιομηχανία υπήρξε στο παρελθόν βασικός στυλοβάτης της ελληνικής οικονομίας και μία από τις πιο εξαγωγικές βιομηχανίες. Παρόλο που αυτή η εικόνα φαίνεται να έχει αλλάξει αρκετά, καθώς πολλές βιομηχανίες έχουν κλείσει, η εξαγωγική δυναμική των καπνών παραμένει σημαντική.

Κατέχουν το 1,20% των παγκόσμιων εξαγωγών, το οποίο αντιστοιχεί σε αξία 484 εκατ. ευρώ για το έτος 2017.

Το μεγαλύτερο μέρος των εξαγωγών καταλήγει σε αγορές της Ευρώπης, ενώ σημαντικούς προορισμούς, επίσης, αποτελούν οι μεγάλες αγορές του υπόλοιπου κόσμου, όπως είναι αυτές της Κίνας, της Κορέας και των ΗΠΑ.

7. Αλάτι, θείο, πέτρες, γύψος, ασβέστης και τσιμέντο

Σε αυτή την κατηγορία, η Ελλάδα φαίνεται να διαθέτει ισχυρό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, αφού οι ελληνικές εξαγωγές την περίοδο 2008- 2017 αυξήθηκαν αναλογικά περισσότερο σε σχέση με τον υπόλοιπο κόσμο (62,4% και 15,1% αύξηση, αντίστοιχα).

Συνεπώς, το μερίδιο της Ελλάδας στις παγκόσμιες αγορές αυξήθηκε, φτάνοντας το 1,6% το 2017, το οποίο αντιστοιχεί σε 580 εκατ. ευρώ αξία εξαγωγών.

Η γεωγραφική διασπορά των ελληνικών εξαγωγών εκτείνεται και στις πέντε ηπείρους, αφού δεν αποτελούν ευπαθή προϊόντα και μεταφέρονται σχετικά εύκολα μέσω θαλάσσης.

Μεγάλα πλεονεκτήματα αποτελούν η κομβική γεωγραφική θέση της Ελλάδας, καθώς και ο σημαντικός ορυκτός της πλούτος.

Με τις ανάλογες επενδύσεις, ο κλάδος έχει πολλά περιθώρια ανάπτυξης.

8. Γούνες και τεχνητές γούνες

Οι γούνες είναι μια κατηγορία προϊόντων στην οποία η Ελλάδα έχει παράδοση.

Η αξία των εξαγωγών σε γούνες για το 2017 ανήλθε σε 234 εκατ. ευρώ.

Αυτό αποτυπώνεται και στο παγκόσμιο μερίδιο αγοράς που κατέχει στην κατηγορία αυτή (2,9%).

Παρόλο που οι παγκόσμιες εξαγωγές εμφάνισαν αύξηση, οι ελληνικές εξαγωγές κατέγραψαν πτώση 19,1% μέσα στην τελευταία δεκαετία.

Πιο σημαντική χώρα προορισμού παραμένει η Ρωσία, παρόλο που η Ελλάδα έχει χάσει σημαντικό μερίδιο αγοράς εκεί. Το γεγονός ότι, το 2008 το μερίδιο αγοράς της Ελλάδας στη Ρωσία ήταν 25% και το 2017 έπεσε στο 2%, πρέπει να αποτελέσει σημείο προβληματισμού.

Βασική προτεραιότητα, επομένως, θα πρέπει να αποτελέσει η επανάκτηση του μεριδίου αγοράς στη Ρωσία.

Ο κλάδος χρειάζεται επαναχάραξη της στρατηγικής, η οποία να ανταποκρίνεται στις νέες παγκόσμιες εξελίξεις.

9. Βαμβάκι

Η Ελλάδα παραδοσιακά παρουσιάζει μεγάλη εξαγωγική δραστηριότητα στο βαμβάκι και έχει υψηλό μερίδιο στην παγκόσμια αγορά (0,8%), με αξία εξαγωγών για το 2017 στα 400 εκατ. ευρώ.

Ωστόσο, κατά την περίοδο 2008-2017, ο ρυθμός αύξησης των ελληνικών εξαγωγών αποτελούσε μόλις το 1/8 του ρυθμού αύξησης των παγκόσμιων εξαγωγών (4,5% και 39,8% αντίστοιχα).

Οι εξαγωγές βάμβακος κατευθύνονται κυρίως προς τις χώρες παραγωγής ενδυμάτων χαμηλού κόστους, όπως είναι η Τουρκία, η Αίγυπτος, η Ινδονησία, το Πακιστάν, το Μπαγκλαντές και άλλες.

10. Ειδικά νήματα, σπάγκοι και σχοινιά

Κατέχουν το 0,58% των παγκόσμιων εξαγωγών, με αξία εξαγωγών για το 2017 129 εκατ. ευρώ.

Οι επιδόσεις των εξαγωγών σε αυτή την κατηγορία φαίνεται να είναι ικανοποιητικές τα τελευταία χρόνια, δεδομένου ότι η Ελλάδα έχει αυξήσει το ποσοστό διείσδυσής της στο 70% των χωρών στις οποίες εξάγει (Γερμανία, Γαλλία, Ηνωμένο Βασίλειο, Ιρλανδία, Πολωνία).

Κυριότεροι ανταγωνιστές της Ελλάδας στην κατηγορία αυτήν είναι η Ιταλία, η Ισπανία και το Βέλγιο.

11. Χαλκός

Ο κλάδος των μετάλλων βρίσκεται σε μια αυξανόμενη εξαγωγικά πορεία.

Οι ελληνικές εξαγωγές χαλκού κατέχουν μερίδιο 0,5% στην παγκόσμια αγορά και η αξία εξαγωγών σε χαλκό για το 2017 ανέρχεται σε 599 εκατ. ευρώ.

Κατά την τελευταία δεκαετία, οι εξαγωγές χαλκού σημείωσαν μικρή αύξηση 5,4%, τη στιγμή που οι παγκόσμιες εξαγωγές αυξήθηκαν κατά 26,7%.

Οι κυριότερες χώρες προορισμού είναι η Ιταλία, η Ρουμανία, το Ηνωμένο Βασίλειο, η Βουλγαρία και η Γαλλία, ενώ οι σημαντικότεροι ανταγωνιστές στην αγορά του χαλκού είναι η Γερμανία και η Τουρκία.

12. Αλουμίνιο

Η αξία των εξαγωγών για την κατηγορία του αλουμινίου το 2017 ανήλθε σε 1,6 δισ. ευρώ

Το αλουμίνιο αποτελεί την αιχμή του δόρατος στις εξαγωγές μετάλλων και φαίνεται να κατέχει ισχυρό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.

Ο ρυθμός αύξησης των ελληνικών εξαγωγών ξεπέρασε κατά πολύ τον παγκόσμιο (59,1% και 36,9% αντίστοιχα), με αποτέλεσμα να αυξηθεί το συγκριτικό πλεονέκτημα και το μερίδιο αγοράς για τα ελληνικά αλουμίνια.

Ο κύριος όγκος των ελληνικών αλουμινίων καταλήγει σε χώρες της Ευρώπης, όπου, στις περισσότερες από αυτές τις αγορές, η Ελλάδα αύξησε τον βαθμό διείσδυσής της από το 2008 μέχρι σήμερα.

Λοιπά ανταγωνιστικά προϊόντα

Παρόλο που οι λοιπές κατηγορίες προϊόντων δεν είναι ιδιαίτερα ανταγωνιστικές, υπάρχουν, ωστόσο, ορισμένα ανταγωνιστικά προϊόντα που εμπίπτουν στις κατηγορίες αυτές και παρουσιάζονται συνοπτικά παρακάτω:

  • Τα φάρμακα είναι ένα από τα προϊόντα στα οποία θα πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή, λαμβάνοντας υπόψη πως στην Ελλάδα υπάρχει σημαντική φαρμακοβιομηχανία, με πολλά περιθώρια για ανάπτυξη και εξαγωγές, κυρίως γενοσήμων φαρμάκων. Η Ελλάδα πραγματοποιεί σημαντικές εξαγωγές σε φάρμακα, οι οποίες ανέρχονται σε περίπου 860 εκατ. ευρώ, κατατάσσοντάς τα ως το τρίτο περισσότερο εξαγώγιμο ελληνικό προϊόν.
  • Η Ελλάδα διατηρεί μεγάλη εξειδίκευση και ανταγωνιστικότητα στα πλακάκια στέγασης και στα κατασκευαστικά τούβλα.
  • Συγκριτικό πλεονέκτημα διατηρούν, επίσης, τα προϊόντα από μάρμαρο, τραβερτίνη και αλάβαστρο, ο πετροβάμβακας, τα προκατασκευασμένα δομικά κομμάτια από τσιμέντο και ο επεξεργασμένος σχιστόλιθος.
  • Μερικά ακόμα ανταγωνιστικά προϊόντα είναι οι μετρητές ηλεκτρικού ρεύματος, οι ηλεκτρικοί συσσωρευτές και οι ηλεκτρικοί αγωγοί υψηλής τάσης.
  • Εξίσου επιτυχημένα προϊόντα στις διεθνείς αγορές είναι οι ανελκυστήρες και οι ανυψωτές φορτίων με μερίδιο αγοράς 1,2%, καθώς και οι κυλιόμενες σκάλες με μερίδιο αγοράς 1,4%.
  • Η Ελλάδα διαθέτει επιπλέον σημαντική εξειδίκευση στους μη ηλεκτρικούς θερμαντήρες νερού και τα αλιευτικά σκάφη.
  • Τέλος, σημαντική εξαγωγική παρουσία έχει, επίσης, το λευκό χαρτί, οι κουβαρίστρες, τα πηνία και τα παρόμοια στηρίγματα χαρτιού.

Όπως σημειώνεται στην έρευνα και αναφέρει το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων, «από την παραπάνω χαρτογράφηση των ελληνικών εξαγωγών είναι προφανές ότι η Ελλάδα έχει πλεονέκτημα στην εξαγωγή κατά βάση προϊόντων του πρωτογενούς τομέα παραγωγής, υστερώντας στις εξαγωγές προϊόντων εντάσεως τεχνολογίας. Από τη στιγμή που η πλειοψηφία των ελληνικών εξαγωγών δεν αφορά σε προϊόντα του μεταποιητικού τομέα, η προστιθέμενη αξία που πηγάζει από τις εξαγωγές αυτές είναι χαμηλή».

Ακόμη υπογραμμίζεται ότι: «Παρόλο που το έλλειμμα του εμπορικού ισοζυγίου περιορίστηκε, η Ελλάδα αδυνατεί να μεγεθύνει το μερίδιό της στο αυξανόμενο παγκόσμιο εμπόριο, διατηρώντας το ποσοστό της κατά μέσο όρο σταθερό στο 0,18%. Ανεξάρτητα από τους κλάδους, οι οποίοι συνεισφέρουν σημαντικά σε αξία εξαγωγών, θα πρέπει η ελληνική οικονομία να επικεντρωθεί σε επιμέρους προϊόντα και προορισμούς, με στόχο τη μεγιστοποίηση της προστιθέμενης αξίας».

ΣΥΝΕΧΙΣΕ ΝΑ ΔΙΑΒΑΖΕΙΣ
filippidis marmara banner
nikos keramika banner
post_head_image
300x250_ANOIKSI

300x250_ANOIKSI

karta 1
geotech_banner
old_town_inn
ergasia_syn
epikairotita

Social

Facebook
INSTAGRAM
Twitter
YOUTUBE



ΤΑ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΤΕΡΑ

Δρομολόγια Πλοίων από και προς Καβάλα

Γιατροί ΕΟΠΥΥ ΚΑΒΑΛΑΣ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠIΣHΣ

Αρέσει σε %d bloggers: