ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Οι 24 απαντήσεις του Υπουργείου στα ερωτήματα για τη χορήγηση χαμηλότοκων στεγαστικών δανείων σε νέους

Διαβάστε όλες οι διευκρινήσεις από το υπουργείο Οικονομικών
Σε διευκρινίσεις αναφορικά με το πρόγραμμα χορήγησης χαμηλότοκων στεγαστικών δανείων σε νέους και νέα ζευγάρια προχώρησε το υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων μέσα από 24 ερωτήσεις και απαντήσεις.
Παράλληλα, το υπουργείο αναφέρει ότι, τις επόμενες ημέρες, ξεκινά το πρόγραμμα «Κάλυψη» για τη μίσθωση ιδιωτικών κατοικιών και τη διάθεσή σε ωφελούμενους νέους δικαιούχους του Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος με καταβολή του ενοικίου από το Δημόσιο.
Ακολουθούν η κοινωνική αντιπαροχή, που αποσκοπεί στην αξιοποίηση ακινήτων του Δημοσίου για εξασφάλιση ποιοτικής κατοικίας με χαμηλό ενοίκιο και η δράση «Ανακαινίζω-Νοικιάζω», μέσω της οποίας επιδοτείται η ανακαίνιση ιδιωτικών κατοικιών, προκειμένου να διατεθούν, στη συνέχεια, για μίσθωση.
Όπως επισημαίνει ,τα προγράμματα αυτά σηματοδοτούν την επανεκκίνηση της στεγαστικής πολιτικής του κράτους, με έμφαση στους νέους, τα νέα ζευγάρια και τις ευάλωτες ομάδες πολιτών.
Ακολουθούν οι ερωτήσεις και οι απαντήσεις:
1. Ποιο είναι το όφελος για τους νέους που θα ενταχθούν στο πρόγραμμα για τα στεγαστικά δάνεια;
Το πρόγραμμα των επιδοτούμενων στεγαστικών δανείων εξασφαλίζει πέντε συγκεκριμένα πλεονεκτήματα για τους ωφελούμενους.
Πρώτον, χαμηλότερη δόση για την αποπληρωμή του δανείου, καθώς το 75% του ποσού χορηγείται άτοκα από τη Δημόσια Υπηρεσία Απασχόλησης (ΔΥΠΑ) και το τραπεζικό επιτόκιο εφαρμόζεται στο υπόλοιπο 25% του ποσού.
Για τρίτεκνους και πολύτεκνους, τα δάνεια χορηγούνται άτοκα, με 100% επιδότηση του επιτοκίου από τη ΔΥΠΑ.
Έτσι, το επιτόκιο του δανείου διαμορφώνεται στο ένα τέταρτο του αντίστοιχου επιτοκίου που χρεώνουν κανονικά οι τράπεζες ή είναι μηδενικό για τρίτεκνους και πολύτεκνους.
Ενδεικτικά, για δάνειο, ύψους 100.000 ευρώ, με διάρκεια αποπληρωμής 30 χρόνια και επιτόκιο 5,8%, η μηνιαία δόση διαμορφώνεται κανονικά στα 587,52 ευρώ, ενώ, με την επιδότηση, μειώνεται στα 342,87 ευρώ (όφελος είναι 244,65 ευρώ τον μήνα ή 2.935 ευρώ τον χρόνο) και, για τρίτεκνους-πολύτεκνους, η δόση περιορίζεται στα 277,78 ευρώ, (όφελος 309,74 ευρώ τον μήνα ή 3.716,88 ευρώ τον χρόνο).
Αντίστοιχα, για το ίδιο δάνειο με μικρότερη περίοδο αποπληρωμής (20 χρόνια), η μηνιαία δόση από 705,63 ευρώ περιορίζεται στα 480,39 ευρώ (όφελος 225,24 ευρώ ή 2.702 ευρώ τον χρόνο και, για τρίτεκνους-πολύτεκνους, η δόση μειώνεται στα 416,67 ευρώ (όφελος 288,96 ευρώ ή 3.467,52 ευρώ τον χρόνο).
Η επιδότηση του επιτοκίου αποτελεί επίσης ασπίδα, που περιορίζει τις επιπτώσεις από τις όποιες αυξήσεις επιτοκίων πραγματοποιηθούν, ενδεχομένως διεθνώς το επόμενο διάστημα.
Δεύτερον, μικρότερη ιδιωτική συμμετοχή, αφού τα δάνεια καλύπτουν έως και το 90% της εμπορικής αξίας του ακινήτου έναντι 80%, που είναι η συνήθης τραπεζική πρακτική.
Τρίτον, αποκτούν πρόσβαση σε τραπεζική χρηματοδότηση νέοι και ζευγάρια με χαμηλά εισοδήματα, από 10.000 ευρώ, που, υπό διαφορετικές συνθήκες, δύσκολα θα πληρούσαν τα τραπεζικά κριτήρια.
Τέταρτον, τα δάνεια απαλλάσσονται από την εισφορά 0,12% του νόμου 128/75.
Πέμπτον, το πρόγραμμα καλύπτει το πρόγραμμα καλύπτει τα έξοδα φακέλου για κάθε δυνητικό δανειολήπτη.
2. Ποια άλλα προγράμματα στεγαστικής πολιτικής υλοποιεί το υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων;
Τις επόμενες ημέρες, ξεκινά το πρόγραμμα «Κάλυψη» για τη μίσθωση ιδιωτικών κατοικιών και τη διάθεσή σε ωφελούμενους νέους δικαιούχους του Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος με καταβολή του ενοικίου από το Δημόσιο.
Ακολουθούν η κοινωνική αντιπαροχή, που αποσκοπεί στην αξιοποίηση ακινήτων του Δημοσίου για εξασφάλιση ποιοτικής κατοικίας με χαμηλό ενοίκιο και η δράση «Ανακαινίζω-Νοικιάζω», μέσω της οποίας επιδοτείται η ανακαίνιση ιδιωτικών κατοικιών, προκειμένου να διατεθούν, στη συνέχεια, για μίσθωση.
Τα προγράμματα αυτά σηματοδοτούν την επανεκκίνηση της στεγαστικής πολιτικής του κράτους, με έμφαση στους νέους, τα νέα ζευγάρια και τις ευάλωτες ομάδες πολιτών. Η στρατηγική κοινωνικής στέγασης περιλαμβάνει δράσεις, συνολικού ύψους 1,75 δισ. ευρώ, από τα οποία εκτιμάται ότι θα ωφεληθούν περί τους 137.000 δικαιούχους, που θα εξασφαλίσουν προσιτή κατοικία υψηλών ποιοτικών προδιαγραφών.
Παράλληλα, με τις δράσεις στεγαστικής πολιτικής, αυξάνεται η απασχόληση και η οικονομική δραστηριότητα, ενώ αξιοποιείται δημόσια και ιδιωτική περιουσία με εθνικούς και κοινοτικούς πόρους και με γνώμονα τις βέλτιστες πρακτικές στις χώρες της ΕΕ.
3. Ποια είναι τα βασικά χαρακτηριστικά των δανείων;
Πρόκειται για δάνεια αγοράς πρώτης κατοικίας, που καλύπτουν έως και το 90% της εμπορικής αξίας του ακινήτου, με ανώτατο όριο τις 150.000 ευρώ, με διάρκεια έως και 30 έτη, χωρίς περίοδο χάριτος, με χαμηλό ή μηδενικό επιτόκιο.
Τα αρχικά επιτόκια, από τα οποία αφαιρείται η επιδότηση, που προβλέπει το πρόγραμμα, ανακοινώθηκαν από τις τράπεζες που συμμετέχουν στο πρόγραμμα και επισυνάπτονται.
Το επιτόκιο αναφοράς (Euribor) κυμαίνεται, αυτήν την περίοδο, κοντά στο 3%.
4. Ποιες κατηγορίες ακινήτων μπορούν να ενταχθούν στο πρόγραμμα;
Όπως προβλέπεται στο άρθρο 4 του ν. 5006/2022 (Α’ 239), το πρόγραμμα υποστηρίζει τη δανειοδότηση για ακίνητα που
i) θα χρησιμοποιηθούν ως κύρια κατοικία,
ii) έχουν εμπορική αξία έως 200.000 ευρώ, όπως αυτή αποτυπώνεται στο συμβόλαιο αγοράς),
iii) έχουν μέγεθος έως 150 τ.μ.,
iv) έχουν παλαιότητα τουλάχιστον δεκαπέντε έτη κατά τον χρόνο της αγοράς, όπως προκύπτει από την άδεια κατασκευής και
v) βρίσκονται εντός οικιστικής περιοχής.
5. Τα όρια που έχουν τεθεί για την αξία των σπιτιών και το ύψος του δανείου είναι ρεαλιστικά; Υπάρχουν διαθέσιμα ακίνητα, για να εφαρμοστεί το πρόγραμμα στην πράξη;
Στη μεγάλη πλειονότητα των περιοχών τόσο στο κέντρο όσο και στα προάστια, αλλά και στην Περιφέρεια, υπάρχουν διαθέσιμα ακίνητα με αυτά τα χαρακτηριστικά.
Αυτό πιστοποιείται και από πρόσφατη έρευνα, με αφορμή την ανακοίνωση του προγράμματος των στεγαστικών δανείων, που πραγματοποίησε δίκτυο μεσιτικών γραφείων.
Σύμφωνα με την έρευνα αυτή, τα διαθέσιμα προς πώληση σπίτια εμβαδού 75-150 τ.μ. και αξίας έως 200.000 ευρώ αποτελούν το 60% του συνόλου στο κέντρο, 74% στα δυτικά προάστια, 59% στον Πειραιά, 19% στα νότια, 5% στα βόρεια και 38% στα ανατολικά προάστια.
Επιπλέον, οι αντικειμενικές αξίες, (οι οποίες αφορούν νεόδμητα ακίνητα, ενώ το πρόγραμμα των στεγαστικών δανείων αφορά ακίνητα 15ετίας, οι αξίες των οποίων είναι προφανώς χαμηλότερες σε σχέση με τα νεόδμητα) ενδεικτικά στην Αγία Παρασκευή κυμαίνονται από 1.500-2.050 ευρώ ανά τετραγωνικό, στο Μαρούσι 1.500-2.300 ευρώ, στην Πεύκη 1.300-2.250 ευρώ, στο 4ο Δημοτικό Διαμέρισμα Θεσσαλονίκης (Τούμπα) 1.250-1.550 ευρώ. Έτσι, η αξία των 200.000 ευρώ αντιστοιχεί σε σπίτια εμβαδού 90-150 τ.μ. στις περιοχές αυτές.
Προφανώς, οι αξίες ποικίλλουν ανά περιοχή, που σημαίνει ότι με τα ίδια χρήματα οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να αγοράσουν μεγαλύτερο ή νεότερο σπίτι μετακινούμενοι σε διαφορετική περιοχή.
Σε κάθε περίπτωση, το πρόγραμμα των στεγαστικών δανείων καταρτίστηκε με κοινωνικά κριτήρια, αλλά και λαμβάνοντας υπόψη την πραγματικότητα που διαμορφώνεται στην αγορά.
6. Ποιοι είναι οι δικαιούχοι του προγράμματος;
Δικαιούχοι του προγράμματος είναι άτομα ηλικίας κατά την ημερομηνία υποβολής της αίτησης για τη χορήγηση δανείου από 25 έως 39 ετών ή σύζυγοι ή πρόσωπα που συνδέονται με σύμφωνο συμβίωσης, εφόσον ο ένας εκ των δύο είναι ηλικίας, κατά την ημερομηνία υποβολής της αίτησης για τη χορήγηση δανείου, από 25-39 ετών, που δεν διαθέτουν άλλο ακίνητο κατάλληλο για κατοικία τους και ικανοποιούν τα εισοδηματικά κριτήρια.
7. Ποια είναι τα εισοδηματικά κριτήρια;
Το ετήσιο εισόδημα πρέπει να είναι τουλάχιστον 10.000 ευρώ, ενώ το μέγιστο εκείνο που ισχύει για την καταβολή του επιδόματος θέρμανσης.
Επισυνάπτονται τα όρια που ισχύουν για το 2023.
8. Τι σημαίνει ότι οι δικαιούχοι δεν πρέπει να διαθέτουν «ακίνητο κατάλληλο για κατοικία»;
Ο δικαιούχος ή σύζυγοι ή πρόσωπα που συνδέονται με σύμφωνο συμβίωσης, είναι επιλέξιμοι μόνο στην περίπτωση που στα περιουσιακά στοιχεία τους δεν υπάρχει ακίνητο κατάλληλο για χρήση κατοικίας.
Τα κατάλληλα για κατοικία ακίνητα περιλαμβάνουν όσα, στην περίπτωση άγαμου και άτεκνου δικαιούχου, έχουν μέγεθος άνω των 50 τ.μ., ενώ, για τους υπόλοιπους, το μέγεθος αυξάνεται κατά 10 τ.μ. ανά μέλος της οικογένειας, (συμπεριλαμβανομένων και κυοφορούμενων τέκνων κατά τον χρόνο υποβολής της αίτησης).
Επιπλέον, κατάλληλο θεωρείται ένα ακίνητο επί του οποίου ο ενδιαφερόμενος διαθέτει ποσοστό συνιδιοκτησίας ανώτερο του 50% και διαθέτει είτε πλήρη κυριότητα είτε επικαρπία.
Περαιτέρω, το ακίνητο πρέπει να βρίσκεται στην ίδια περιφερειακή ενότητα με τον τόπο εργασίας ή άσκησης επαγγέλματος του αιτούντος. Στην περίπτωση που ο τόπος εργασίας ή άσκησης επαγγέλματος του αιτούντος βρίσκεται εντός της Περιφέρειας Αττικής, το ακίνητο θεωρείται κατάλληλο, εάν βρίσκεται εντός της Περιφέρειας Αττικής.
Εάν το ακίνητο βρίσκεται σε νησί, πλην της Κρήτης, τότε κρίνεται κατάλληλο, εάν συμφωνεί και με τον τόπο εργασίας στο ίδιο νησί.
Σημειώνεται ότι, αν οι αιτούντες, είτε μεμονωμένα οι σύζυγοι ή τα μέρη συμφώνου συμβίωσης, ανεξάρτητα εάν η αίτηση για τη χορήγηση του δανείου υποβάλλεται από κοινού ή από τον έναν εκ των δυο είτε συνδυαστικά, οι αιτούντες και οι σύζυγοι ή τα μέρη συμφώνου συμβίωσης, διαθέτουν περισσότερα τους ενός ακίνητα με χρήση κατοικίας, τεκμαίρεται ότι υπάρχει ακίνητο κατάλληλο για την κατοικία τους, ανεξαρτήτως εάν πληρούνται ή όχι τα παραπάνω κριτήρια (εμβαδόν 50 τ.μ. κλπ).
9. Ποιος είναι ο προϋπολογισμός του προγράμματος και πόσοι μπορούν να ενταχθούν σε αυτό;
Ο συνολικός προϋπολογισμός 500 εκατ. ευρώ, με πρόβλεψη για διπλασιασμό σε περίπτωση εξάντλησης των πόρων και προέρχονται από τη ΔΥΠΑ, που καταβάλλει 375 εκατ. ευρώ για τη χρηματοδότηση του 75% του κεφαλαίου των δανείων και τις εμπορικές τράπεζες, που συνεισφέρουν 125 εκατ. ευρώ για τη χρηματοδότηση του υπόλοιπου 25%.
Επιπρόσθετα, θα υπάρξει πρόσθετο ποσό από τη ΔΥΠΑ για την κάλυψη των επιδοτούμενων τόκων και διαχειριστικών αμοιβών.
Με μέσο όρο δανείου, ύψους 100.000 ευρώ, ο προϋπολογισμός καλύπτει 5.000 δάνεια, που σημαίνει ότι οι ωφελούμενοι, με την εκτίμηση ότι σε κάθε σπίτι θα στεγαστούν κατά μέσο όρο δύο άτομα, θα είναι 10.000.
10. Τι προβλέπεται ειδικότερα για τα επιτόκια και σε ποιες περιπτώσεις τα δάνεια θα είναι άτοκα;
Για το 75% του δανείου, το επιτόκιο θα είναι μηδενικό. Για το υπόλοιπο 25% του κεφαλαίου, το μέρος δηλαδή που παρέχεται από την τράπεζα, θα εφαρμόζεται το επιτόκιο που ανακοίνωσε κάθε πιστωτικό ίδρυμα.
Η μονομερής αλλαγή της ανώτατης τιμής περιθωρίου επιτοκίου προς τα πάνω δεν είναι επιτρεπτή.
Τα προσφερόμενα επιτόκια από τις συμμετέχουσες τράπεζας αποτυπώνονται στον επισυναπτόμενο πίνακα.
Τα δάνεια θα παρέχονται χωρίς την εφαρμογή της εισφοράς του Ν. 128/75, που ανέρχεται σήμερα σε 0,12%.Το επιτόκιο του δανείου θα επιδοτείται κατά 100% για όλη τη διάρκεια του δανείου για:
– νέα ζευγάρια που έχουν τρία ή παραπάνω παιδιά, κατά την ημερομηνία υποβολής αίτησης χρηματοδότησης,
– νέους ή νέα ζευγάρια που, κατά τη διάρκεια αποπληρωμής του δανείου (έως 30 έτη), καταστούν τρίτεκνοι ή πολύτεκνοι.
Η επιδότηση επιτοκίου θα ξεκινά μετά την υποβολή στην τράπεζα των απαιτούμενων δικαιολογητικών σχετικά με τη συμπλήρωση των προϋποθέσεων ένταξης στη κατηγορία των τρίτεκνων ή πολύτεκνων οικογενειών και θα αφορά το υπόλοιπο διάστημα αποπληρωμής του δανείου.
Οι προϋποθέσεις για την επιδότηση επιτοκίου ελέγχονται, βάσει του αριθμού εξαρτώμενων τέκνων, όπως αυτά αποτυπώνονται στα συνυποβαλλόμενα δικαιολογητικά.
Τη στιγμή της αίτησης επιδότησης επιτοκίου (είτε είναι ταυτόχρονα με την αίτηση δανείου είτε μεταγενέστερη) ζητείται πιστοποιητικό οικογενειακής κατάστασης.
Αναφορικά με την ηλικία των τέκνων, εφαρμόζονται τα προβλεπόμενα στη δήλωση φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων.
11. Ποια είναι τα διαχειριστικά κόστη και ποιος τα καλύπτει;
– Το κόστος διαχείρισης του δανειακού φακέλου, που περιλαμβάνει όλα τα πάγια και εφάπαξ έξοδα του δανειακού φακέλου των τραπεζών για τη διαχείριση και έλεγχο επιλεξιμότητας των ωφελουμένων, καταβάλλεται από το πρόγραμμα κατά τον χρόνο εκταμίευσης του δανείου. Ο τελικός αποδέκτης δεν επιβαρύνεται επιπλέον για τα έξοδα φακέλου.
– Τα έξοδα νομικού και τεχνικού ελέγχου για την αγορά του βαρύνουν τον δανειολήπτη και αποτυπώνονται στον επισυναπτόμενο πίνακα.
Η μονομερής αλλαγή των λοιπών εξόδων προς τα πάνω δεν είναι επιτρεπτή.
– Λοιπά έξοδα που σχετίζονται με την εγγραφή του βάρους επί του ακινήτου, όπως δαπάνη για την έκδοση της δικαστικής απόφασης εγγραφής προσημείωσης υποθήκης επί ακινήτου, τέλος για την εγγραφή της προσημείωσης υποθήκης, έξοδα για την υποβολή αίτησης έκδοσης πιστοποιητικών, την περίληψη της δικαστικής απόφασης και την έκδοση των πιστοποιητικών, έξοδα για τη δήλωση των δικαιωμάτων προσημείωσης, εφόσον λειτουργεί κτηματολογικό γραφείο, έξοδα άρσης προσημείωσης, θα καταβάλλονται από τον δανειολήπτη.
12. Υπάρχει δυνατότητα πρόωρης εξόφλησης;
Ο δανειολήπτης μπορεί να εξοφλήσει μερικώς ή στο σύνολό του το δάνειο, πριν από την ημερομηνία λήξης του, χωρίς οποιαδήποτε ποινή ή άλλη επιβάρυνση.
13. Υπάρχει περιορισμός και ως προς την εκτίμηση που θα ολοκληρωθεί από την τράπεζα;
Για παράδειγμα, έστω ότι η εμπορική αξία του ακινήτου έχει εκτιμηθεί από τον συνεργαζόμενο μηχανικό της τράπεζας στις 250.000 ευρώ, αλλά ο ενδιαφερόμενος έχει συμφωνήσει να αγοράσει το ακίνητο στις 200.000 ευρώ (και, άρα, το συμβόλαιο αναγράφει 200.000 ευρώ). Αυτό συνεπάγεται απόρριψη της αίτησης από την τράπεζα ή λαμβάνεται υπόψη μόνο το ποσό που αναγράφεται στο συμβόλαιο;
Σύμφωνα με το ν. 5006/2022 και την ΚΥΑ, ορίζεται αξία, μέχρι 200.000 ευρώ, σύμφωνα με το συμβόλαιο αγοράς. Δεν μπορεί να απορριφθεί ως μη επιλέξιμη κατοικία, εφόσον το συμβόλαιο είναι μέχρι το ανωτέρω όριο.
14. Ποια είναι τα κριτήρια για τον πωλητή του ακινήτου;
Ο πωλητής του ακινήτου απαγορεύεται να είναι συγγενής του αγοραστή ή του έτερου μέλους ζευγαριού, εξ αίματος ή εξ αγχιστείας, Α΄ ή Β΄ βαθμού ή πρόσωπο που συνδέεται με σύμφωνο συμβίωσης με τον αγοραστή, ενδεικτικά:
– παππούδες/γιαγιάδες σε σχέση με εγγόνια,
– αδέλφια σε σχέση μεταξύ τους.
Η πιστοποίηση του βαθμού συγγένειας πραγματοποιείται με πιστοποιητικό οικογενειακής κατάστασης του αιτούντος και της πατρικής και μητρικής του οικογένειας και του συζύγου ή μέρους του συμφώνου συμβίωσης ή πιστοποιητικό εγγυτέρων συγγενών, όπως προβλέπεται στη σχετική ΚΥΑ (189/2023 B’ 1180, όπως τροποποιήθηκε με την ΚΥΑ 34221/2023 Β’ 2018).
15. Τι σημαίνει το ηλικιακό όριο των 39 ετών; Εννοείται μέχρι και 1 ημέρα πριν κλείσει κάποιος τα 40 ή μέχρι να κλείσει τα 39; Δηλαδή, αν είναι 39 και 1 μηνός θα μπορεί να συμμετέχει;
Οι ενδιαφερόμενοι που έχουν συμπληρώσει το 39ο έτος της ηλικίας τους, αλλά όχι το 40ο έχουν δικαίωμα συμμετοχής στο πρόγραμμα.
Επομένως, στην περίπτωση που ο ενδιαφερόμενος είναι 39 ετών και ενός μηνός έχει δικαίωμα συμμετοχής.
16. Σε περιπτώσεις συζύγων ή προσώπων που συνδέονται με σύμφωνο συμβίωσης, η αίτηση πρέπει να γίνει από τον/την σύζυγο που είναι κάτω των 39, ανεξαρτήτως εισοδήματος; Αν το εισόδημα το έχει αυτός που δεν πληροί το ηλικιακό κριτήριο, στο όνομα ποιου θα γίνει η αίτηση;
Περίπτωση 1: Έγγαμος και η αγορά γίνεται και από τους δύο.
Περίπτωση 2: Έγγαμος και η αγορά γίνεται μόνο από αυτόν που είναι εντός του ηλικιακού κριτηρίου, αλλά είναι εκτός εισοδηματικών κριτηρίων.
Περίπτωση 3: Έγγαμος, αλλά η αγορά γίνεται μόνο από αυτόν που δεν καλύπτει το ηλικιακό κριτήριο, αλλά καλύπτει το εισοδηματικό κριτήριο.
Απάντηση: Για όλες τις περιπτώσεις, αξιολογείται το οικογενειακό εισόδημα είτε κάνουν κοινή είτε χωριστή δήλωση φορολογίας εισοδήματος. Ο αιτών πρέπει να πληροί υποχρεωτικά το ηλικιακό όριο.
17. Στα δικαιολογητικά αναφέρεται ότι απαιτούνται για την ένταξη στο πρόγραμμα υποβολή δήλωσης στοιχείων ακινήτου (Ε9) και πιστοποιητικό ΕΝΦΙΑ του τελευταίου έτους. Τι γίνεται, όμως, όταν δεν διαθέτει κανείς ακίνητο και δεν μπορεί να εκτυπώσει τέτοια πιστοποιητικά;
Εκτυπώνεται πιστοποιητικό (από το taxisnet), στο οποίο αναφέρεται ότι δεν γίνεται σχετική δήλωση και υποβάλλεται από τον αιτούντα μαζί με σχετική υπεύθυνη δήλωση του άρθρου 8 του ν. 1599/1986.
18. Το προς αγορά ακίνητο θα πρέπει να ελεγχθεί, εάν καλύπτει τη στεγαστική ανάγκη του δικαιούχου;
Το προς αγορά ακίνητο θα είναι πρώτη κατοικία.
Τα κριτήρια που πρέπει να πληροί το ακίνητο, ορίζονται στο άρθρο 4 του ν. 5006/2022 και αναφέρονται ρητώς στην απάντηση της ερώτησης νούμερο 4.
Τα κριτήρια καταλληλότητας που σχετίζονται με την κάλυψη της στεγαστικής ανάγκης ισχύουν μόνο για τα υφιστάμενα ακίνητα ιδιοκτησίας του αιτούντος.
19. Με ποιον τρόπο υποβάλλουν αίτηση χρηματοδότησης οι ενδιαφερόμενοι για τη λήψη δανείου στο πλαίσιο του προγράμματος;
Οι ενδιαφερόμενοι υποβάλλουν αίτηση σε συνεργαζόμενη με το πρόγραμμα τράπεζα της επιλογής τους, προκειμένου να κριθεί κατά αρχήν η επιλεξιμότητά τους.
Στη συνέχεια, και στο πλαίσιο συγκεκριμένων χρονικών περιθωρίων, ακολουθείται η συνήθης διαδικασία αξιολόγησης και έγκρισης στεγαστικού δανείου.
20. Υπάρχει χρονική δέσμευση από την τράπεζα να ενημερώσει τον αιτούντα για το αποτέλεσμα αξιολόγησης της αίτησης;
Οι τράπεζες ελέγχουν την πλήρωση των προϋποθέσεων επιλεξιμότητας, καθώς και των δικαιολογητικών, που έχουν ζητηθεί για κάθε αιτούντα και, σε περίπτωση που αυτά πληρούνται, αξιολογούν την πιστοληπτική ικανότητα του αιτούντος, με βάση τους σχετικούς εσωτερικούς τους κανονισμούς και αποφασίζουν για την προέγκριση ή όχι του δανείου εντός 60 ημερών από τη χρονική στιγμή που ο ενδιαφερόμενος υποβάλλει την αίτηση.
21. Για ποιο διάστημα ισχύει η οικονομική προέγκριση που έλαβε ο ενδιαφερόμενος και τι οφείλει να κάνει στη συνέχεια για την ολοκλήρωση του αιτήματος;
Η προέγκριση ισχύει για 60 ημέρες από τη γνωστοποίησή της στον αιτούντα.
Εντός του διαστήματος αυτού, ο αιτών οφείλει να γνωστοποιήσει στην τράπεζα το αιτούμενο ποσό δανείου, το ακίνητο που προτίθεται να αγοράσει και την τιμή στην οποία προτίθεται να το αγοράσει και να προσκομίσει τα έγγραφα, που απαιτούνται, ώστε η τράπεζα να ολοκληρώσει τον απαραίτητο έλεγχο.
Εφόσον η εν λόγω προθεσμία παρέλθει άπρακτη, η οικονομική προέγκριση παύει να ισχύει.
22. Υπάρχουν χρονικοί περιορισμοί για την υπογραφή της δανειακής σύμβασης και την εκταμίευση του δανείου;
Ναι. Η υπογραφή της σύμβασης του δανείου και η εκταμίευση του συνολικού ποσού θα πρέπει να έχουν γίνει από τον ενδιαφερόμενο εντός χρονικού διαστήματος έξι μηνών από την έγκριση της αίτησης από την ΕΑΤ.
Σε περίπτωση που το ανωτέρω διάστημα παρέλθει άπρακτο, η ενταγμένη αίτηση απεντάσσεται από το χαρτοφυλάκιο.
Μόνο σε περιπτώσεις που υπάρξει επιβεβαιωμένη καθυστέρηση μετεγγραφής του ακινήτου, δύναται ο ενδιαφερόμενος να αιτηθεί παράταση του χρόνου υπογραφής σύμβασης τελικού αποδέκτη και εκταμίευσης κατά δύο επιπλέον μήνες κατ’ ανώτατο, εφόσον η σχετική αίτηση για εγγραφή υποθήκης ή προσημείωσης έχει υποβληθεί εντός της προθεσμίας των έξι μηνών.
23. Επιτρέπεται η υποβολή αίτησης σε περισσότερες από μία τράπεζες;
Ναι. Στην περίπτωση αυτή βέβαια, ο αιτών επιβαρύνεται με το κόστος του κάθε διενεργούμενου νομικού και τεχνικού ελέγχου του ακινήτου.
Ωστόσο, η έγκριση και η αντίστοιχη δέσμευση ποσού θα γίνει επί μίας αιτήσεως.
24. Ποια είναι τα δικαιολογητικά που πρέπει να συγκεντρώσουν οι ενδιαφερόμενοι;
Προκειμένου να διαπιστωθεί, αν καλύπτονται τα κριτήρια υπαγωγής στο πρόγραμμα (ηλικία, εισόδημα, ιδιοκτησία άλλου κατάλληλου ακινήτου), οι ενδιαφερόμενοι θα πρέπει να υποβάλουν τα εξής στοιχεία:
Α. Δικαιούχος.
Α1. Ηλικία αιτούντος:
- Πιστοποιητικό γέννησης ή
-
Αντίγραφο αστυνομικής ταυτότητας
Α2. Οικογενειακή κατάσταση:
- Πιστοποιητικό οικογενειακής κατάστασης, που έχει εκδοθεί όχι νωρίτερα από έναν μήνα πριν από την υποβολή της αίτησης για χορήγηση δανείου.
Υπεύθυνη δήλωση του άρθρου 8 του ν. 1599/1986 ότι ασκεί εν τοις πράγμασι και κατ’ αποκλειστικότητα τη γονική μέριμνα ενός ή περισσότερων ανήλικων τέκνων, (σε περιπτώσεις μονογονεϊκής οικογένειας).
Αντίγραφο δικαστικής απόφασης σε περίπτωση διαζυγίου ή ακυρώσεως γάμου ή λύσης του συμφώνου συμβίωσης η άλλες εξαιρετικές περιπτώσεις.
Β. Εισοδηματικά κριτήρια
1α. Δήλωση φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων (Ε1) του τελευταίου φορολογικού έτους αιτούντος.
1β. Δήλωση φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων (Ε1) του τελευταίου φορολογικού έτους συζύγου/συμβίου αιτούντος.
ή
2α. Εκκαθαριστικό σημείωμα/πράξη διοικητικού προσδιορισμού φόρου φυσικών προσώπων του τελευταίου φορολογικού έτους αιτούντος.
2β. Εκκαθαριστικό σημείωμα/πράξη διοικητικού προσδιορισμού φόρου φυσικών προσώπων του τελευταίου φορολογικού έτους συζύγου/ συμβίου αιτούντος.
Στην περίπτωση συζύγων ή μερών συμφώνου συμβίωσης, λαμβάνεται υπόψη το οικογενειακό εισόδημά τους, ανεξαρτήτως εάν υποβάλλουν χωριστές δηλώσεις ή εάν υποβάλλει αίτηση για χορήγηση δανείου ο ένας εκ των δύο.
Γ. Ύπαρξη ή μη κατάλληλου ακινήτου για κατοικία
1α. Δήλωση στοιχείων ακινήτου (Ε9) του τελευταίου έτους
1β. ή εκτύπωση από taxisnet ότι δεν υφίστανται δηλώσεις στοιχείων ακινήτου (Ε9).
1γ. Πιστοποιητικό Ενιαίου Φόρου Ιδιοκτησίας Ακινήτων (ΕΝ.Φ.Ι.Α.) του τελευταίου έτους.
2α. Έντυπο Ε3-Κατάσταση οικονομικών στοιχείων από επιχειρηματική δραστηριότητα του αιτούντος.
2β. Βεβαίωση του εργοδότη που αποδεικνύει τον τόπο επαγγελματικής απασχόλησης.
- Σε περίπτωση κυοφορίας σχετική ιατρική βεβαίωση.
Δ. Υπεύθυνη δήλωση
Υπεύθυνη δήλωση του άρθρου 8 του ν. 1599/1986 (Α’ 75), με την οποία ο αιτών βεβαιώνει ότι τα στοιχεία που δηλώνονται στα κατατεθειμένα δικαιολογητικά είναι αληθή και πλήρη, τα δικαιολογητικά γνήσια και ότι έχει λάβει γνώση των όρων του προγράμματος, τους οποίους αποδέχεται πλήρως.
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Η γενική συνέλευση και συζήτηση έληξε το ανύπαρκτο θέμα του 2ου Δημοτικού Σχολείου

Το απόγευμα της Τετάρτης αρκετοί γονείς και κηδεμόνες μαθητών του 2ου Δημοτικού ανταποκρίθηκαν στην πρόσκληση του συλλόγου τους
Για συζήτηση και ενημέρωση. Μια γενική συνέλευση. Είχε προηγηθεί ενοχλητική, υπερβολική αναφορά σε υποτιθέμενο κίνδυνο κτιριακού χαρακτήρα. Μια διαρκής κινδυνολογία στηριγμένη στο μη πραγματικό.
Τάχα υπήρχε έκθεση επικινδύνου που τάχα έμενε κρυφή. Το απόγευμα της Τετάρτης τα πράγματα μπήκαν στη θέση τους. Έκθεση επικινδύνου δεν υπήρξε και δεν υπάρχει. Αυτό που υπάρχει είναι μια μελέτη που μεταξύ άλλων προτείνει ενίσχυση της στατικής βιομηχανίας. Αυτό φαίνεται ότι θα γίνει μέσω προγραμματισμένου έργου- όχι άμεσου- ενεργειακής αναβάθμισης του σχολείου.
Τι είπε ο Νίκος Σουλίδης Ο δικηγόρος Νίκος Σουλίδης εκπροσωπώντας το σύλλογο γονέων του σχολείου, μίλησε στην Πρωινή:
Ερ: Βάλτε μας το πλαίσιο για το τι έγινε το απόγευμα στο 2ο Δημοτικό Σχολείο Αγίας Βαρβάρας.
Απ: Κλείσαμε οριστικά ένα θέμα που άνοιξε αρχικά από διάφορες συζητήσεις. Συνεχίστηκε και έμεινε ζωντανό αν και δε χρειαζόταν, από μικροκομματικές σκοπιμότητες. Στη συνάντηση της Τετάρτης παραβρέθηκαν ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων του σχολείου.
Καλέσαμε τους κατεξοχήν αρμόδιους, τους ανθρώπους που βάζουν την υπογραφή τους και πάνε φυλακή (που λέει ο λόγος) αν γίνει κάποιο λάθος. Δηλαδή τον Αντιδήμαρχο Τεχνικών Υπηρεσιών και τον Διευθυντή Τεχνικών Υπηρεσιών, τον κ. Ιακωβίδη και τον κ. Χαραλαμπίδη.
Όπως επίσης τον κ. Μουμτσάκη που είναι Αντιδήμαρχος Παιδείας. Για να μας πουν αν τελικά όντως υπάρχει κάποιο πρόβλημα στο σχολείο. Οποιοδήποτε πρόβλημα. Για να μην παίζουμε με τις ζωές των παιδιών μας.
Στη συνέχεια αφού μίλησαν για αυτό και μας ηρέμησαν, μας καθησύχασαν, με την έννοια ότι μας έδειξαν έγγραφο του μελετητή που λέει ότι δεν υπάρχει θέμα και ότι μπορεί να συνεχιστεί η λειτουργία του σχολείου, μιλήσαμε για την επικείμενη ενεργειακή αναβάθμιση του κτιρίου.
Ερ: Για το 2ο Δημοτικό Σχολείο της Αγίας Βαρβάρας περίπου μια εβδομάδα τώρα, υπάρχει μια κινδυνολογία και μάλιστα αναφορά από συγκεκριμένους λίγους ανθρώπους ότι για το κτήριο υπάρχει έκθεση επικινδυνότητας. Αυτό σημαίνει ότι το κτίριο είναι επικίνδυνο. Υπάρχει όμως τέτοια έκθεση επικινδύνου ή δεν υπάρχει;
Απ: Όχι. Κάθε και κατηγορηματικά. Το ρωτήσαμε ευθέως, δεν το ρωτήσαμε με περιστροφές. Ευθέως ρωτήθηκε, ευθέως απαντήθηκε. Χωρίς «αλλά», χωρίς «όμως».
Ερ: Υπάρχει μια μελέτη όπου εκεί αναφέρεται κάτι σαν ανάγκη. Όχι όμως επείγουσα ανάγκη.
Απ: Μας το εξήγησε οι άνθρωποι. Ο κανονισμός της αντισεισμικής στατικής βιομηχανίας των κτιρίων αναβαθμίζεται καθώς περνούν τα χρόνια. Αυτό ισχύει και για ένα κτίριο όπως αυτό του 2ου Δημοτικού όπως είναι χτισμένο μεταξύ 1930 και 1940.
Κατασκευασμένο στο δεύτερο κύμα σχολικών κτιρίων που χτίστηκαν στην Καβάλα, προφανώς και όλα τα κτίρια που χτίστηκαν μαζί με αυτό στην ίδια χρονική περίοδο. Αν λοιπόν αυτά τα κτίρια σήμερα εξεταστούν με βάση τον αντισεισμικό στατικό κανονισμό του 2000 (τον πιο πρόσφατο), πιθανώς θα βγουν ότι χρειάζονται κάποιες ενισχύσεις.
Αυτό είναι ένα κομμάτι και δεν κάνει με την πρόληψη του ακραίου φαινομένου, του ακραίου σεισμού. Το άλλο είναι το κομμάτι της επιστήμης, των ανθρώπων, των μηχανικών. Οι οποίοι το είδαν, το μελέτησαν, είδαν το βραχώδες υπόβαθρο πάνω στο οποίο είναι κτισμένο το σχολείο και είπανε ότι δεν υπάρχει πραγματικός κίνδυνος.
Είναι μια κινδυνολογία η οποία είναι κρίμα. Εκθέτει και εμάς το σύλλογο γονέων που από την πρώτη στιγμή όταν ανέκυψε το πρόβλημα, τρέξαμε να μάθουμε. Έχω την αίσθηση ότι την τελευταία εβδομάδα παίζουμε με τα παιδιά μας.
Μικροπολιτικές σκοπιμότητες δεν ακολουθήσαμε, ούτε θα ακολουθήσουμε. Είδα το όνομα μου γραμμένο σε πρόταση που έλεγε, ότι με νοιάζει ο Μουριάδης να βγει Δήμαρχος και όχι να σώσω το παιδί μου.
Από εκεί και πέρα τι να πω; Ως δικηγόρος έχω γνωρίσει ανθρώπους που βάζουν το οικονομικό, το πολιτικό ή όποιος άλλος όφελος και πάνω από τα παιδιά τους. Εμείς ως Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων του 2ου Δημοτικού, δεν είμαστε από αυτούς. Εννοείται και ως γονείς των παιδιών, όλοι μας.
Ερ: Το θέμα κλείνει οριστικά; Κλείνει αυτή η ιστορία;
Απ: Ταλαιπωρήσαμε τον κόσμο που έπρεπε να ακούει και να ρωτάει. Ταλαιπωρήσαμε τους αρμόδιους οι οποίοι από την πρώτη στιγμή μας βοήθησαν. Ο ίδιος ο Δήμαρχος έκανε σύσκεψη, κάλεσε τη διεύθυνση της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης.
Κάλεσε ξανά τον Αντιδήμαρχο και τον διευθυντή των τεχνικών υπηρεσιών. Την Κατερίνα τη Μαρκάκη, πρόεδρο της σχολικής πρωτοβάθμιας επιτροπής. Όλοι οι φορείς μαζεύτηκαν δυο φορές μόνο και μόνο, για να ηρεμήσουμε εμείς. Τώρα ποια ηρεμήσαμε. Εκτός αν πρόκειται να πάμε σε κάποιο μέντιουμ για να μας πει τι πρόκειται να γίνει….
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Άκης Σκέρτσος: Η χώρα μας χρειάζεται στις 26 Ιουνίου μια σταθερή κυβέρνηση με ασφαλή αυτοδυναμία

Ο Εκπρόσωπος Τύπου της Νέας Δημοκρατίας, κ. Άκης Σκέρτσος, έκανε την ακόλουθη δήλωση:
«Η αντιπολίτευση ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ συνεχίζουν να απαξιώνουν και να περιφρονούν τα εκλογικά αποτελέσματα της 21ης Μαΐου περιφέροντας ως φόβητρο το “σκιάχτρο” της “παντοδυναμίας” Μητσοτάκη. Περίπου ταυτίζουν με δημοκρατική εκτροπή την πλειοψηφική -δια της κάλπης- έκφραση των πολιτών που οδηγεί σε ασφαλή αυτοδυναμία και κυβερνητική σταθερότητα.
Τρεις απλές ερωτήσεις:
Το 1996, το 2000 και το 2009 το ΠΑΣΟΚ εξασφάλισε άνετη αυτοδυναμία με ποσοστά εκλογής 41,49%, 43,79% και 43,92%, αντίστοιχα.
1) Έθεσε ποτέ κανείς ερώτημα «παντοδυναμίας» των τότε κυβερνήσεων ΠΑΣΟΚ, πρακτικά αμφισβητώντας την ίδια την ψήφο των πολιτών;
2) Κινδυνεύει η δημοκρατία από την ίδια τη δημοκρατία στην πιο αυθεντική στιγμή έκφρασης της, δηλαδή στην κάλπη;
3) Πως θα χαρακτήριζαν το σημερινό ποσοστό της Νέας Δημοκρατίας και του Κυριάκου Μητσοτάκη αν το είχαν λάβει οι ίδιοι; “Νίκη του λαού” ή “κίνδυνο για τη δημοκρατία”;
Πίσω από τα ψευτοεπιχειρήματα περί “παντοδυναμίας” βλέπουμε δυο μέτρα και δυο σταθμά. Ένα “φύλλο συκής” για να κρυφτεί η προγραμματική αδυναμία της αντιπολίτευσης να συγκροτήσει πειστική πρόταση διακυβέρνησης.
Οι εκλογές βγάζουν κυβέρνηση, όχι αντιπολίτευση. Και δείχνουν στα κόμματα της αντιπολίτευσης τι πρέπει να κάνουν καλύτερα.
Η χώρα μας χρειάζεται στις 26 Ιουνίου μια σταθερή κυβέρνηση με ασφαλή αυτοδυναμία για να μπορέσουμε να κάνουμε πιο ψηφιακό το κράτος, πιο γρήγορη την απονομή δικαιοσύνης, πιο σύγχρονο και ποιοτικό το εθνικό σύστημα υγείας, πιο “καθαρό” με λιγότερες εκπομπές ρύπων το ενεργειακό μας μίγμα, πιο πράσινα τα βουνά και πιο καθαρές τις θάλασσές μας, πιο δυναμική και εξωστρεφή την οικονομία μας με καλύτερα εισοδήματα για εργαζόμενους και συνταξιούχους, πιο ισχυρή την άμυνά μας στα σύνορα, πιο ευρωπαϊκή και δίκαιη την Ελλάδα.
Μια ασταθής κυβέρνηση δεν θα μπορέσει να πετύχει τίποτα από τα παραπάνω».
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗ
Αλεξανδρούπολη: Συνελήφθησαν δύο διακινητές οι οποίοι προωθούσαν παράνομους μετανάστες

Συνελήφθησαν χθες και σήμερα (29 και 30-5-2023), σε περιοχές του Έβρου από αστυνομικούς της Διεύθυνσης Αστυνομίας Αλεξανδρούπολης, δυο (2) αλλοδαποί διακινητές, οι οποίοι προωθούσαν στο εσωτερικό της χώρας, σε δύο διαφορετικές περιπτώσεις, μη νόμιμους μετανάστες.
Αναλυτικότερα, στην πρώτη περίπτωση,χθες το μεσημέρι στο Συνοριακό Σημείο Διέλευσης Κήπων Έβρου, συνελήφθη από αστυνομικούς του Τμήματος Διαβατηριακού Ελέγχου Κήπων ο ένας διακινητής, ο οποίος οδηγώντας Δ.Χ.Φ. αυτοκίνητο (ρυμουλκό μετά ρυμουλκούμενου), μετέβη στο εν λόγω Συνοριακό Σημείοπροκειμένου να πραγματοποιήσει είσοδο στη xώρα.
Κατά τον ενδελεχή έλεγχο που πραγματοποίησαν οι αστυνομικοί με τη βοήθεια μηχανήματος ανίχνευσης καρδιακών παλμών και τη συνδρομή τελωνιακών υπαλλήλων, διαπίστωσαν ότι ο δράστης είχε αποκρύψει στο ρυμουλκούμενοδύο μη νόμιμους μετανάστες, μεταφέροντάς τους με αυτό τον τρόπο παράνομα στο εσωτερικό της χώρας.
Στη δεύτερη περίπτωση, σήμερα το πρωί σε επαρχιακή οδό του Έβρου, αστυνομικοί του Τμήματος Συνοριακής Φύλαξης Φερών συνέλαβαν τον δεύτερο διακινητή, διότι ως οδηγός Ι.Χ.Ε. αυτοκινήτου, μετέφερε παράνομα στο εσωτερικό της χώρας οχτώ (8) μη νόμιμους μετανάστες.
Σημειώνεται ότι ο οδηγός – διακινητής νωρίτερα τράπηκε πεζός σε φυγή και έπειτα από επιστάμενες έρευνες των αστυνομικών εντοπίσθηκε και συνελήφθη.