Quantcast
Connect with us

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Μέσω Βουλής η πώληση του ΟΛΠ για να ξεπεραστούν οι αντιδράσεις

Στη Βουλή πρόκειται σύντομα να συζητηθεί η σύμβαση πώλησης του ΟΛΠ, προκειμένου να ξεπεραστούν οι αντιδράσεις βουλευτών και στελεχών τόσο του ΠΑΣΟΚ όσο και της ΝΔ, και να προχωρήσει η “κολλημένη” επί σχεδόν ένα χρόνο ιδιωτικοποίηση.Έπειτα από μήνες σκληρών διαπραγματεύσεων με την Κομισιόν για την πώληση του ΟΛΠ, το σχέδιο της σύμβασης είναι έτοιμο, και έχει αποσταλεί στη Βουλή, προκειμένου να συζητηθεί πιθανώς και αυτή την εβδομάδα, ενώ είναι γνωστό ότι στελέχη του ΠΑΣΟΚ (σσ : όπως ο πρόεδρος του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς Γιώργος Ανωμερίτης) αντιδρούν στον προτεινόμενο τρόπο ιδιωτικοποίησής του.

Το τελικό σχέδιο της σύμβασης πώλησης (σσ: δεν έχει καθοριστεί το ακριβές ποσοστό διάθεσης των μετοχών του ΟΛΠ, αν θα είναι 51%, 67% ή 74%), πρόκειται να συζητηθεί στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, κάτι που δείχνει και τη δυσκολία του εγχειρήματος, αφού το Κοινοβούλιο καλείται συνήθως να εγκρίνει το αποτέλεσμα των διαγωνισμών ιδιωτικοποίησης των κρατικών εταιρειών, όχι την προκήρυξή τους.

Στην περίπτωση ωστόσο του ΟΛΠ, θα συμβεί το δεύτερο, καθώς πολιτικά, θεωρείται εξαιρετικά δύσκολος διαγωνισμός.

Η στάση της Κομισιόν

Οσο για το αν η Κομισιόν έχει δώσει την έγκρισή της για την προκήρυξη του διαγωνισμού, η απάντηση που δίνουν κύκλοι του ΤΑΙΠΕΔ είναι καταφατική. Και εξηγούν πως το μόνο που δεν θέλουν οι Βρυξέλλες είναι να επεκταθεί η σύμβαση της Cosco στον ΟΛΠ, κάτι που άλλωστε έχουν πετύχει με το μπλόκο που έβαλαν τον Δεκέμβριο επί του σχεδίου του φιλικού διακανονισμού μεταξύ των δύο πλευρών.

Είχαν προηγηθεί πολύμηνες σκληρές διαπραγματεύσεις με τις Βρυξέλλες σχετικά με τη νέα σύμβαση του ΟΛΠ με την κινεζική Cosco που διαχειρίζεται τον Προβλήτα ΙΙ του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων και το σχέδιο επέκτασης του Προβλήτα ΙΙΙ.

Η Κομισιόν είχε και έχει σοβαρές αντιρρήσεις για σημεία της σύμβασης μέσω της οποίας ο Πειραιάς καθίσταται λιμάνι – κόμβος εξυπηρέτησης και πλοίων νέας γενιάς, ενώ η δυναμικότητα των Προβλητών ΙΙ και ΙΙΙ αυξάνεται από 3.700.00 TEU σε 6.200.00 TEU.

Τελικά, στα μέσα Δεκεμβρίου, οι Βρυξέλλες έβαλαν “μπλόκο» στην επιχειρούμενη συμφωνία ΟΛΠ-Cosco, αρνούμενες να ανάψουν το πράσινο φώς στο σχέδιο επενδύσεων 230 εκατ. ευρώ των Κινέζων. Το σκεπτικό ήταν ότι η απόκτηση του ελέγχου της Προβλήτας ΙΙΙ από τους τελευταίους δημιουργεί συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού καθώς η Cosco αποκτά δεσπόζουσα θέση στο λιμάνι.

Πόσο αυτό επηρεάζει ένα επικείμενο διαγωνισμό πώλησης του ΟΛΠ ; Δεν τον επηρεάζει, εκτιμούν στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ, που υποστηρίζουν ότι έχουν πάρει το πράσινο φως της Κομισιόν, καθώς επίσης και δέσμευση της Cosco ότι ανεξάρτητα από το αποτέλεσμα του φιλικού διακανονισμού, εκείνη θα διεκδικήσει το πλειοψηφικό πακέτο του ΟΛΠ. Εκτός από τους Κινέζους, ενδιαφέρον για τον ΟΛΠ έχει εκδηλώσει και όμιλος από τη Νέα Ζηλανδία.

Ενας πάντως λόγος που η σύμβαση πώλησης του ΟΛΠ θα περάσει από τη Βουλή, είναι ακριβώς και για να δοθεί η ευκαιρία να ακουστούν άλλες εναλλακτικές προτάσεις.

Η πλευρά Ανωμερίτη

Μια τέτοια μπορεί να είναι η πρόταση Ανωμερίτη, ο οποίος έχει προτείνει την πώληση του 23% των μετοχών των ΟΛΠ και ΟΛΘ είτε μέσω του χρηματιστηρίου είτε ως “πακέτου» με δικαιώματα μειοψηφίας σε επενδυτές. Σύμφωνα με την πρόταση του επικεφαλής του ΟΛΠ, το ΤΑΙΠΕΔ θα μπορούσε να εισπράξει με το συγκεκριμένο τρόπο περί τα 160 εκατ. ευρώ, διατηρώντας παράλληλα υπό τον έλεγχο του Δημοσίου το 51% των μετοχών τους.

Η πρόταση περιλαμβάνει επίσης την τιτλοποίηση μελλοντικών εσόδων από τη σύμβαση παραχώρησης με την Cosco, και σύμφωνα με τον κ. Ανωμερίτη θα μπορούσαν να εισπραχθούν τουλάχιστον 350 εκατ. ευρώ επιπλέον. Κατά τον επικεφαλής του ΟΛΠ, οι μέτοχοι μειοψηφίας θα μπορούσαν να πάρουν πρόσθετη αξία αν προχωρήσει η απορρόφηση των λιμένων Λαυρίου, Ραφήνας και Ελευσίνας από τον ΟΛΠ. Η σχετική ρύθμιση ψηφίστηκε, χωρίς μέχρι σήμερα να εφαρμοστεί.

Σε κάθε περίπτωση, το σκεπτικό της έγκρισης από τη Βουλή της σύμβασης πώλησης του ΟΛΠ είναι ότι έτσι μπορούν να παρακαμφθούν οι αντιρρήσεις βουλευτών και στελεχών, αφού θα ακουστούν και θα αξιολογηθούν εναλλακτικές προτάσεις σαν την παραπάνω.

Εφόσον, ξεκαθαρίσει το τοπίο με τον ΟΛΠ, τότε μόνο θα ανοίξει το κεφάλαιο ΟΛΘ. Θυμίζουμε πως ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ Ευάγγελος Βενιζέλος έχει εκφράσει και δημόσια τις αντιρρήσεις του στο σχέδιο πώλησης πλειοψηφικού πακέτου του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ).

Πηγή: tanea.gr

Click to comment

Απάντηση

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

“Πρωταθλητές” ακρίβειας το ελαιόλαδο και το κρέας – Αύξηση και στον καφέ στην εστίαση

Φωτιά στους λογαριασμούς των νοικοκυριών βάζουν ελαιόλαδο, φρούτα, λαχανικά και κρέας την τελευταία 5ετια με βάση τα στοιχεία της Eurostat με αποτέλεσμα να είναι πιο ακριβή από τον μέσο όρο της Ευρώπης.

Συγκεκριμένα, το ανοδικό «ράλι» στο κόστος του ελαιολάδου αναγκάζει πολλούς ιδιοκτήτες εστιατορίων να μην προμηθεύονται συσκευασίες για όλα τα τραπέζια, αλλά λιγότερες ή ακόμη και καθόλου. Μάλιστα, αρκετοί είναι εκείνοι που αντικατέστησαν το μπουκάλι με… ψεκαστήρα.

Continue Reading

ΚΑΒΑΛΑ

Συντάξεις χηρείας | Η μείωση 50% μπορεί να οδηγήσει ακόμα και σε μηδενισμό των αποδοχών

Αμέσως μετά τις ευρωεκλογές τοποθετείται η περικοπή των συντάξεων χηρείας του ιδιωτικού τομέα (σε Δημόσιο και ΟΓΑ έχουν γίνει περικοπές την προηγούμενη τετραετία), που μπορεί να οδηγήσει ακόμα και σε πλήρη εξαφάνιση -σε ακραίες περιπτώσεις- των απολαβών που σήμερα έχουν χιλιάδες συνταξιούχοι.

Σύμφωνα με τον νόμο του 2016 (Κατρούγκαλου) αλλά και την ερμηνευτική εγκύκλιο Τσακλόγλου (τέλος 2023), οι συνταξιούχοι χηρείας θα υποστούν μείωση των αποδοχών τους τουλάχιστον κατά 50%. Και αυτό καθώς μετά το τέλος της τριετίας, στο οποίο ο δικαιούχος της σύνταξης χηρείας λάμβανε το 70%, θα πρέπει τώρα να λάβει το 35% και μόνο όμως του ανταποδοτικού σκέλους της σύνταξης. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι αν οι συνταξιούχοι λαμβάνουν μια σύνταξη εξ ιδίου δικαιώματος, από τη σύνταξη χηρείας που εισπράττουν θα λάβουν το ποσό που υπερβαίνει τα 384 ευρώ της εθνικής σύνταξης, όπως ξεκαθαρίζει η ερμηνευτική εγκύκλιος Τσακλόγλου.

Να σημειώσουμε ακόμα ότι όταν ξεκίνησαν οι πρώτες περικοπές (2020), οι αντιδράσεις των συνταξιούχων ήταν έντονες, υποχρεώνοντας μάλιστα τον ΕΦΚΑ να επιστρέψει πίσω τα ποσά που είχαν περικοπεί. Τώρα έρχεται η εφαρμογή του νόμου και για τις συντάξεις χηρείας των συνταξιούχων του ιδιωτικού τομέα και, σύμφωνα με την πρόβλεψη του νόμου, οι συντάξεις αυτές, εφόσον έχει παρέλθει τριετία από την καταβολή τους, θα περικοπούν ως αποδοχές εις διπλούν.

Δραματικές περικοπές και επιστροφές ποσών

Οπως σωστά επισημαίνει το ΕΝΔΙΣΥ (Ενιαίο Δίκτυο Συνταξιούχων), υπάρχει σοβαρός κίνδυνος να είναι δεκάδες χιλιάδες οι δικαιούχοι που θα τύχουν νέων περικοπών στις συντάξεις χηρείας που λαμβάνουν, ενώ θα κληθούν να επιστρέψουν και αναδρομικά ποσά προς τα δημόσια ταμεία, καθώς το μέτρο θα έπρεπε να είχε εφαρμοστεί από τον Οκτώβριο του 2020!

Μπροστά στο σοβαρό αυτό ενδεχόμενο ακόμα και να μηδενιστούν τα ποσά της σύνταξης χηρείας για κάποιους δικαιούχους, το Δίκτυο ζητά να μην εφαρμοστεί η νομοθεσία που περικόπτει στο μισό τις συντάξεις χηρείας εξ ιδίου δικαιώματος και για δικαιούχους που προέρχονται από τον ιδιωτικό τομέα. Συγκεκριμένα, ζητά από την κυβέρνηση και το υπουργείο Εργασίας να νομοθετήσει σχετικά ώστε να παραμείνει η καταβολή των συντάξεων χηρείας στο 70% των αρχικών ποσών, εφ’ όρου ζωής του κάθε δικαιούχου, σημειώνοντας ότι «πρόκειται για ένα άδικο μέτρο που κακώς εφαρμόστηκε σε χιλιάδες συνταξιούχους στο Δημόσιο και στον ΟΓΑ, και στους δικαιούχους αυτούς η κυβέρνηση οφείλει να επιστρέψει τα χρήματα πίσω».

«Δεν μπορεί τώρα να γίνεται περικοπή της παροχής στο όνομα κάποιας δημοσιονομικής εξισορρόπησης» σημειώνει ακόμα το Δίκτυο των συνταξιούχων, υπενθυμίζοντας ότι το συγκεκριμένο μέτρο θεσμοθετήθηκε το 2016, εν μέσω Μνημονίων και βαθιάς οικονομικής κρίσης, και η κυβέρνηση «επιδιώκει να υφαρπάξει ένα μέρος του εισοδήματός τους από συνταξιούχους που διαβιούν μόνοι και έχουν απόλυτη ανάγκη την οικονομική ενίσχυση».

avgi.gr

Continue Reading

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Καύσιμα: Νέο χαράτσι θα έρθει για να μείνει – Πότε θα σημειώσει άνοδο 10 λεπτά η τιμή στη βενζίνη

Μια ακόμα οικονομική επιβάρυνση φέρνει η νέα νομοθεσία της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Συγκεκριμένα, η νέα νομοθεσία της ΕΕ για την τιμολόγηση των ρύπων των καυσίμων στις οδικές μεταφορές και τη θέρμανση (ETS2) που θα τεθεί σε εφαρμογή από το 2027 και θα έχει ως αποτέλεσμα την άνοδο των τιμών.

Μέχρι σήμερα, οι ρύποι τιμολογούνταν μονάχα στην περίπτωση συγκεκριμένων κλάδων, όπως της βιομηχανίας. Αυτό, όμως, αλλάζει πλέον και διευρύνεται ώστε να πετύχει η Ευρωπαϊκή Ένωση τον κλιματικό της στόχο.

Όπως αναφέρει σχετικά το Euractiv, η νέα ρύθμιση συμφωνήθηκε πέρυσι με στόχο οι τιμές των ρύπων να παραμείνουν κάτω από τα 45 ευρώ/τόνο CO2, που μεταφράζεται σε ένα «καπέλο» περίπου 10 λεπτών στην τιμή της βενζίνης ή του ντίζελ στην αντλία.

Εντούτοις, ο ευρωβουλευτής του CDU/EPP, Πίτερ Λίεσε, που ήταν ο επικεφαλής διαπραγματευτής του Ευρωκοινοβουλίου, δήλωσε πρόσφατα ότι δεν αισιοδοξεί για την επίτευξη αυτού του στόχου.

Ο λόγος είναι ότι οι εκπομπές των μεταφορών και των κτηρίων υποχωρούν πιο αργά από τις αρχικές προβλέψεις στην ΕΕ, με αποτέλεσμα την αύξηση της ζήτησης για δικαιώματα εκπομπών από το 2027, άρα και της τιμής τους.

Ενδεικτικό του προβλήματος που αντιμετωπίζει η Ευρώπη είναι ότι πέρυσι στη Γερμανία σημειώθηκε αντίδραση από τους καταναλωτές στον κρατικό στόχο αντικατάστασης των συστημάτων θέρμανσης με αντλίες θερμότητας. Αντί οι πολίτες να στραφούν στα νέα, πράσινα συστήματα, προτίμησαν να εγκαταστήσουν λέβητες με φυσικό αέριο πριν απαγορευτούν.

Με αφορμή τα παραπάνω, πιθανότερο σενάριο θεωρείται ότι η τιμή των δικαιωμάτων εκπομπών δεν θα περιοριστεί στα 45 ευρώ που προέβλεπαν αρχικά οι Βρυξέλλες. Άρα και η άνοδος στις τιμές καυσίμων θα είναι πιθανώς μεγαλύτερη των 10 λεπτών.

Πρόκειται για μια αύξηση που ενδεχομένως να είναι ανεκτή σε χώρες της Ευρώπης με σχετικά χαμηλές τιμές καυσίμων. Κάτι τέτοιο δεν ισχύει πάντως στην περίπτωση της Ελλάδας που εφαρμόζει ήδη πολύ υψηλή φορολογία στα καύσιμα.

Continue Reading
Green logo ENA Club with text ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ

Κατοικία

a house with a green roof and road signs left and right
tractor in the background of the text
text about elections
white night text
food track
blue circle with steel construction
arrows as a circle symbol of recycling
paint cans
letters AG as logo
gear and tool as logo pavlidis
timetable

newsletter



Καιρος

Πρωτοσέλιδα

Χρήσιμα

Δρομολόγια Πλοίων από και προς Καβάλα

Γιατροί ΕΟΠΥΥ ΚΑΒΑΛΑΣ

espa logo

espa_logo_en