Quantcast
Connect with us

ΑΠΟΨΕΙΣ

Η Καγκελάριος Μέρκελ αποχωρεί ως ηγέτιδα μιας Γερμανικής Ευρώπης αλλά όχι μιας Ευρωπαϊκής Γερμανίας

*Του Μιχάλη Α. Αγγελόπουλου

Ο φλεγματικός Winston Churchill –ιδρυτής της Ευρωπαϊκής Κίνησης με την Διακήρυξη του 1948 στη Χάγη- απεφάνθη ότι ο μοναδικός τρόπος για να είσαι σίγουρος ότι η Ιστορία θα σε αντιμετωπίσει με συμπάθεια, είναι να τη γράψεις ο ίδιος. Εκείνος το έπραξε κιόλας. Αλλά, στην εποχή μας, των κοινωνικών δικτύων και του ίντερνετ, τέτοια δυνατότητα δεν υπάρχει για την πρώην, πλέον, Καγκελάριο Άνγκελα Μέρκελ, που, ίσως σημαδιακά, μας αποχαιρέτησε ως χώρα την επομένη του “Όχι”, με λόγια σαφώς απαλότερα των πράξεών της εδώ και 11 χρόνια.
Άλλωστε, κάτι τέτοιο, το να την αντιμετωπίσει συνολικά η Ιστορία με συμπάθεια μάλλον δεν υπήρξε ποτέ επιδίωξή της. Για όλο το διάστημα της παντοδυναμίας της ήταν φανερό ότι το κύριο μέλημά της υπήρξε να τη συμπαθούν οι σύγχρονοι συμπατριώτες της.
Και για πολύ καιρό, αυτό, το κατάφερε. Αν τα στερνά τιμούν τα πρώτα, όμως και εκεί υπάρχει ένα πρόβλημα για την επί 16 έτη “σιδηρά κυρία” της Γερμανίας -και κατ’ επέκτασιν της Ευρώπης. Η προτεραιότητά της ήταν η Γερμανική Ευρώπη και όχι η Ευρωπαϊκή Γερμανία.

Τους τελευταίους μήνες της μακρόχρονης κυριαρχίας της η κ. Μέρκελ αντιμετώπισε σκληρή κριτική και εντός Γερμανίας και η άλλοτε εντυπωσιακή δημοφιλία της μειώθηκε σημαντικά.
Η πρόσφατη, ιστορική εκλογική ήττα των Χριστιανοδημοκρατών, που για πρώτη φορά μετά από 72 χρόνια έπεσαν σε ποσοστό κάτω απ’ το 30%, με 8% λιγότερες ψήφους από το 2017, οφείλεται εν πολλοίς και στους δικούς της χειρισμούς.
Όχι μόνον τους εσωκομματικούς, αλλά και κάποιων κυβερνητικών επιλογών της -στη διαχείριση της πανδημίας, όπως και σε άλλους τομείς- που δυσαρέστησαν μεγάλο μέρος των παραδοσιακών της ψηφοφόρων.

Απ’ το Νότο τα περισσότερα “βέλη”

Όμως οι περισσότερες βολές εναντίον της, τώρα, την ώρα του απολογισμού έρχονται, φυσικά, εκτός Γερμανίας. Για την Ευρώπη, η αποχώρηση από την ενεργό δράση της Καγκελαρίου Άνγκελα Μέρκελ, συνιστά σίγουρα το τέλος μιας εποχής. Μια εποχής, ωστόσο, που λίγοι θα αναπολήσουν και οι περισσότεροι θα θελήσουν να αφήσουν στο παρελθόν, ελπίζοντας, συγχρόνως, να σηματοδοτήσει μια αλλαγή σελίδας για την Ε.Ε.

Κι αυτό επειδή στη διάρκεια της θητείας της η κ. Μέρκελ κατέστησε τη Γερμανία σαφώς την πιο ισχυρή δύναμη της ηπείρου μας. Δεν την κατέστησε όμως ηγέτιδα, γιατί η ηγεσία προϋποθέτει ενότητα στόχων και ωφελειών. Κάτι τέτοιο δεν την χαρακτήρισε. Και ειδικά η μακρά περίοδος κατά την οποία, πολιτικά, πορεύθηκε ως αχώριστο δίδυμο με τον Βόλφγκανγκ Σόιμπλε, υπήρξε φαιά για μεγάλο μέρος της Ευρώπης.

Πολιτικές εμμονικά προσκολλημένες στην δημοσιονομική ισορροπία διάβρωσαν την ευρωπαϊκή συνοχή, αποδυνάμωσαν τη σημαντικότατη, θεμελιώδη ιδρυτική αρχή της αλληλεγγύης, αφαίρεσαν το ανθρώπινο πρόσωπο που όφειλαν καταστατικώς αλλά και εκ των πραγμάτων να έχουν οι Βρυξέλλες, αποδυνάμωσαν ή έως και κατέστησαν απλώς διακοσμητικά τα υψηλότερα θεσμικά όργανα, βύθισαν σε οικονομική ανέχεια τις χώρες του Νότου και πολύ περισσότερο την Ελλάδα και, σίγουρα, δεν ευνόησαν την ατζέντα της διεύρυνσης. Το αντίθετο μάλιστα.

Αν η Καγκελάριος θεωρούσε και θεωρεί τον εαυτό της ηθικά δικαιωμένο για τέτοιες πρακτικές επειδή, πράγματι, πρώτα η ίδια υπέβαλε σε πολλές θυσίες το λαό της χώρας της μέχρι να ενσωματωθεί πλήρως στο όλο οικοδόμημα και να εξισωθεί οικονομικά το κομμάτι της πρώην Ανατολικής Γερμανίας, μ’ αυτό της Δυτικής, είναι ένα θέμα αποκλειστικά δικό της.

Οι “ενάρετοι” και τα PIGS

Όσοι οραματίσθηκαν την Ενωμένη Ευρώπη, ωστόσο, θα θεωρούσαν -και δικαίως- καθόλου στέρεο ένα τέτοιο αιτιολογικό υπόβαθρο και αρκετά στρεβλή μια τέτοια οπτική. Η Ένωση, άλλωστε, συστάθηκε ακριβώς για να αμβλύνει ανισότητες -άρα και αιτίες αντιπαραθέσεων και συγκρούσεων- όχι για να αγγίξει το σημείο να διαιρέσει τις χώρες-μέλη της σε “ενάρετους” και PIGS, όπως φτάσαμε πριν από 10 χρόνια να ονομάζονται συλλήβδην η Πορτογαλία, η Ιταλία, η Ελλάδα και η Ισπανία.
Έτσι, η όψιμη, έμμεση κιόλας, σε επίπεδο κατανόησης βασικά, έκφραση μεταμέλειας της Άνγκελα Μέρκελ για τη στάση της απέναντι στη χώρα μας ίσως και να είναι ειλικρινής, αλλά δε σημαίνει και πολλά, ούτε διορθώνει κάτι.

Το Brexit, που πλήγωσε βαθιά την Ε.Ε., δεν ήταν, άλλωστε, αποτέλεσμα κάποιας δυσαρέσκειας των Άγγλων π.χ. με την Ελλάδα ή την Πορτογαλία. Ήταν ξεκάθαρα μια απόφαση που αφορούσε στην άρνησή τους να παραμένουν σε μια “γερμανική” Ένωση.
Μια Ένωση που συνεχώς απομακρυνόταν από τις αρχές και αξίες πάνω στις οποίες θεμελιώθηκε και έφτασε να λειτουργεί εν πολλοίς με κύριο, αν όχι και μοναδικό γνώμονα, αποκλειστικά το οικονομικό, διπλωματικό και γεωπολιτικό συμφέρον της Γερμανίας και των χωρών-δορυφόρων της.

Συγχρόνως, η “Ευρώπη της Μέρκελ” έδειξε τεράστια δυσκαμψία και μυωπική στάση σε ζωτικής σημασίας θέματα, όπως η κοινωνική χροιά των εφαρμοσμένων πολιτικών της, η αναβάθμιση του θεσμικού ρόλου του Ευρωκοινοβουλίου, το ευρωπαϊκό Σύνταγμα, η ενδυνάμωση των πολιτών και η ουσιαστική συμμετοχή τους στη διακυβέρνηση της Ε.Ε. και πολλά άλλα ακόμη.

Η Μέρκελ αφήνει πίσω της μια “λειψή” Ευρώπη

Η Ευρώπη που αφήνει πίσω της η Άνγκελα Μέρκελ, λειτουργεί κατακερματισμένα στους περισσότερος κρίσιμους τομείς, κυρίως με δική της ευθύνη. Είναι μια “λειψή” Ευρώπη:

  • Επιπλέον αποσχιστικές τάσεις και υφίστανται και εντείνονται (βλέπε Πολωνία, Ουγγαρία κ.λπ.).
  • Υπό ένταξη χώρες που κάποτε έβλεπαν ως ιδανική προοπτική την Ε.Ε., αντιμετωπίζουν τώρα με σκεπτικισμό μια τέτοια πιθανότητα.
  • Κοινή εξωτερική πολιτική στα μείζονα, κεντρικής σημασίας θέματα δεν υπάρχει.
  • Ο Ευρωστρατός και η ενεργή ασφάλεια των συνόρων παραμένουν μια συζήτηση από θεωρητική έως, στην καλύτερη περίπτωση, ασαφής και, πάντως, υποβαθμισμένη.
  • Οι προκλήσεις της Τουρκίας στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο αντιμετωπίζονται πρακτικά ως θέμα αποκλειστικά δικό μας και της γείτονος, κυρίως εξαιτίας της παραδοσιακής ειδικής σχέσης -όχι μόνο οικονομικής- της Γερμανίας με τη χώρα, αλλά και προσωπικά της κ. Μέρκελ με τον Ερντογάν. (Εμμέσως πλην σαφέστατα, αυτή η προνομιακή αντιμετώπιση της γείτονος από την ίδια υπογραμμίστηκε και στις τελευταίες της δηλώσεις μετά τη συνάντηση με τον Πρωθυπουργό).
  • Το προσφυγικό/μεταναστευτικό ζήτημα τρέχει με δύο και τρεις ταχύτητες και όλο το βάρος πέφτει εν τέλει στις χώρες πρώτης υποδοχής -και παραμένει σ’ αυτές.
  • Η ενεργειακή αυτονομία της Ευρώπης παραμένει απατηλό όνειρο, την ίδια στιγμή, ωστόσο, που, για δικούς της λόγους, η Γερμανία ηγείται ομίλου χωρών οι οποίες αρνούνται κατηγορηματικά να υπάρξουν παρεμβάσεις στην αγορά ενέργειας ενόψει ενός εξαιρετικά δύσκολου χειμώνα.
  • Η “πράσινη ανάπτυξη” ορίζεται βασικά στο επίπεδο που συμφέρει κυρίως τα γερμανικά εργοστάσια παραγωγής ανεμογεννητριών, ενώ τα αιολικά πάρκα αποδεικνύονται στην πράξη μια από τις λιγότερο αποδοτικές ΑΕΠ και έχουν μεγάλο κόστος στο περιβάλλον και όταν εγκαθίστανται και, πολύ περισσότερο, όταν παροπλίζονται.
  • Οι δαπάνες για έρευνα και τεχνολογία, καθώς και η επιδίωξη της πρωτοπορίας σε τεχνολογικούς τομείς-σταθμούς για το μέλλον, όπως το 5G, ο Κβαντικός Υπολογιστής και η Τεχνητή Νοημοσύνη, αντιμετωπίστηκαν ως δευτερευούσης σημασίας -πρωτεύον θεωρήθηκε η διείσδυση και επικράτηση σε όλες τις αγορές των γερμανικών προϊόντων, καταναλωτικών και άλλων.

Και αρκετά ακόμη, με πιο χαρακτηριστικά ίσως, την εμπορική της πολιτική με την Κίνα, στην οποία εξήγαγε πατέντες υψηλής τεχνολογίας και εισήγαγε καταναλωτικά αγαθά χαμηλής κατηγορίας.

Ίσως αλλάξει στάση η Γερμανία, αλλά όχι ριζικά

Με την αποχώρησή της και, κυρίως, με το CDU να είναι πια δεύτερο κόμμα, χώρες όπως η Γαλλία σπεύδουν τώρα να καλύψουν το πιθανό κενό στους συσχετισμούς ισχύος που θα προκαλέσει μια πιθανή αλλαγή στροφής από τη νέα γερμανική κυβέρνηση.

Απ’ τη μία όμως, η μετά-Μέρκελ Γερμανία αποκλείεται να είναι και τόσο διαφορετική από τη δική της. Η κουλτούρα της πολιτικής λειτουργίας στη χώρα είναι βαθιά ριζωμένη, διαπνέεται από την διαχρονική ιστορική πεποίθηση μιας κάποιου είδους υπεροχής των Γερμανών και είναι αναπόσπαστα συνδεδεμένη με την εξυπηρέτηση και προώθηση των συμφερόντων του οικονομικο-βιομηχανικού συμπλέγματος της χώρας.
Η νέα γερμανική κυβέρνηση όλοι ελπίζουν ότι θα υιοθετήσει πολιτικές λιγότερο υποταγμένες στο “βρόχο” της δημοσιονομικής πειθαρχίας, που πνίγει τις μισές οικονομίες της ηπείρου μας και δεν επιτρέπει τη γενικευμένη και σταθερή χρήση πανίσχυρων, καθώς απέδειξε και η πανδημία, οικονομικών όπλων όπως τα “ευρωομόλογα”, η ρήτρα διαφυγής και η ποσοτική χαλάρωση.
Αλλά αυτό δεν είναι καθόλου βέβαιο και, σε κάθε περίπτωση, τυχόν τέτοιου είδους αλλαγές θα είναι μικρές και διστακτικές και πολύ δύσκολα θα παρατηρήσουμε κάποια δραματική αλλαγή προς το ουσιαστικά καλύτερο.

Μοναδική λύση η πραγματικά Ενωμένη Ευρώπη!

Το πράγμα, μετά και τα πολυδιάστατα διδάγματα της πανδημίας είναι ξεκάθαρο πλέον: αυτή είναι η τελευταία ευκαιρία της Ευρώπης να παραμείνει πραγματικά σημαντικός παίκτης, με ουσιαστικό εκτόπισμα και βαρύνουσα επιρροή σ’ ένα ασταθέστατο και ταχύτατα μεταλλασσόμενο διεθνές σκηνικό. Και ο μοναδικός τρόπος να το πετύχει αυτό, είναι να προχωρήσει στη λειτουργία της ως πραγματικά ομόσπονδη οικονομική και γεωπολιτική οντότητα.
Μόνη της ή έστω με λίγους “δορυφόρους” μαζί, καμία απολύτως ευρωπαϊκή χώρα δε μπορεί, αυτοτελώς, να αποτελέσει υπολογίσιμο μέγεθος απέναντι στην Κίνα, τη Ρωσία, την Ινδία, τις ΗΠΑ. Σε κανένα επίπεδο.

Αν το αρχικό έναυσμα για την ενοποίηση, που γεννήθηκε από τις στάχτες του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, ήταν το να δοθεί τέλος σε μια ατέλειωτη σειρά αιματηρών ενδο-ευρωπαϊκών συγκρούσεων, το σημερινό ζητούμενο είναι, κυριολεκτικά, η επιβίωση της ίδιας της ηπείρου σ’ ένα διεθνές περιβάλλον όπου η οικονομική ισχύς χωρίς ανάλογο στρατιωτικό, ενεργειακό και τεχνολογικό υπόβαθρο έχει μικρή σημασία.

Η Ένωση συστάθηκε ακριβώς ώστε κάποια στιγμή, να μπορεί να απολαμβάνει τα οφέλη του συνολικού μεγέθους της σε τέτοιο επίπεδο, οικονομικό και γεωπολιτικό. Μια μόνο στα χαρτιά “ενωμένη” Ευρώπη, στην ουσία μεμονωμένων χωρών (και μάλιστα δύο και τριών ταχυτήτων), είναι μια Ευρώπη εύκολο θήραμα, που θα βρεθεί πολύ σύντομα στο περιθώριο κάθε είδους εξελίξεων. Μόνον μια ομονοούσα, συντεταγμένη και πραγματικά Ενωμένη Ευρώπη έχει ελπίδα.

Ως προς αυτό το επιτακτικώς ζητούμενο, η απερχόμενη “ηγέτιδα” της Ε.Ε. απέτυχε παταγωδώς. Όχι απλώς δεν έκανε πολλά, αλλά, αντίθετα, υπονόμευσε εμπράκτως και αρκετά που θα βοηθούσαν προς αυτή την κατεύθυνση. Παρότι, βέβαια επιμερισμός της πολιτικής ευθύνης για την κατάσταση της Ευρώπης υπάρχει και για άλλους Ευρωπαίους ηγέτες που την «συνόδευσαν» στην 16ετή πορεία της, ήταν επί των ημερών της κυριαρχίας της, όταν παρουσιάστηκε, αλλά και χάθηκε αυτή η ευκαιρία για μια Ευρώπη ενωμένη και ουσιαστικά δυνατή σε όλους τους τομείς. Και τώρα που αποχωρεί ίσως να είναι ήδη πολύ αργά για να επιτευχθεί κάτι τέτοιο.

Εν κατακλείδι, η παρουσία της Άνγκελα Μέρκελ υπήρξε, χωρίς αμφιβολία, επιβλητική. Η απουσία της, ίσως αποδειχθεί εξίσου καταλυτική, προς το καλύτερο ή προς το χειρότερο. Κι όσο για την υστεροφημία της, μόνον ο χρόνος θα μπορέσει να αποτελέσει αξιόπιστο μάρτυρά της…

*Ο Μιχάλης Α. Αγγελόπουλος είναι πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Κίνησης Ελλάδας,
Πρόεδρος του Επιστημονικού Συμβουλίου του Ινστιτούτου Τοπικής Αυτοδιοίκησης της ΚΕΔΕ
& πρώην Αντιπρόεδρος του Κογκρέσου Τοπικών και Περιφερειακών Αρχών του Συμβουλίου της Ευρώπης.

Click to comment

Απάντηση

ΑΠΟΨΕΙΣ

Τα social media δεν κερδίζουν εκλογές

* Γράφει ο Αντώνης Μουντάκης

Στις εκλογές του 2019 ένας καλός φίλος ήταν υποψήφιος δημοτικός σύμβουλος στα Χανιά και καθώς τον έβλεπα να απουσιάζει (κυριολεκτικά) από παντού, διερωτήθηκα αν έχει αποσύρει την υποψηφιότητα του ή αν έχει παραδώσει τα όπλα και -απογοητευμένος- εγκατέλειψε τον προεκλογικό αγώνα.

Τον πήρα λοιπόν τηλέφωνο και βγήκαμε για καφέ (να τον δει και… θεού πρόσωπο) και, αφού του κατέθεσα τον προβληματισμό μου, έμεινα κυριολεκτικά άφωνος μ’ αυτά που μου είπε… «Εγώ φίλε, όχι μόνο θα
εκλεγώ σίγουρα, αλλά θα είμαι κι από αυτούς που θα πάρουν τους περισσότερους σταυρούς. Θα το δεις…!» Δεν πίστευα στ’ αυτιά μου, αλλά δεν μπόρεσα να συγκρατηθώ και αποφάσισα να φρενάρω την υπεραισιοδοξία του φίλου μου.

«Καλά ρε συ, είσαι απών από παντού, δεν κυκλοφορείς σχεδόν καθόλου, στο ραδιόφωνο δεν βγαίνεις όπως πολλοί υποψήφιοι, ούτε σε εφημερίδες δημοσιοποιείς την υποψηφιότητα σου, πως θα εκλεγείς;», του απάντησα με ύφος λίγο επιθετικό, όπως μου επιτρέπει η μακροχρόνια φιλία μας.

«Τι να τα κάνω εγώ αυτά που μου τρώνε τσάμπα τον χρόνο και κοστίζουν κιόλας! Εγώ προβάλλομαι από το Facebook που με βλέπουν χιλιάδες άτομα και είναι και τσάμπα! Ξέρεις πόσα likes μαζεύει κάθε ανάρτηση μου;», ήταν η τσεκουράτη απάντηση του φίλου μου. Τόσο τσεκουράτη ήταν που δεν μου επέτρεψε να συνεχίσω την συζήτηση επί του θέματος κι έτσι περιοριστήκαμε στα «περί ανέμων και υδάτων». Το μόνο που του είπα, λίγο πριν αποχαιρετιστούμε, ήταν να ξανασκεφτεί τον τρόπο που προβάλλει την υποψηφιότητα του, όχι γιατί δεν θα το βοηθήσει ΚΑΙ το Facebook, αλλά γιατί ΑΠΟ ΜΟΝΟ ΤΟΥ δεν είναι ικανό να του εξασφαλίσει την εκλογή. Κούνησε το κεφάλι του και μόνο που δεν μου θύμισε την κούνια που με κούναγε…

Πέρασαν οι μέρες και φτάσαμε στη βραδιά των εκλογών. Τον πήρα τηλέφωνο πολλές φορές, αλλά απάντηση δεν πήρα. Κι εκεί που έβλεπα τη σταυροδοσία των υποψήφιων δημοτικών συμβούλων, μια κρυάδα την ένιωσα. Ο φίλος μου μετά βίας είχε ξεπεράσει τους 100 σταυρούς, όσο για την σειρά κατάταξης, ας μην το συζητάμε. Απογοητευτική… Τον ξαναείδα μετά από αρκετό καιρό και από τότε δεν συζητήσαμε ποτέ ξανά για εκείνες τις εκλογές. Δυστυχώς και ο φίλος μου πάτησε την πεπονόφλουδα που λέγεται μέσα κοινωνικής δικτύωσης, την οποία δυστυχώς πάτησαν πολλοί σ’ εκείνες τις εκλογές, όπως -απ’ ότι διαπιστώνω- την πατάνε αρκετοί και κατά την τρέχουσα προεκλογική περίοδο. Κατ’ αρχήν οι υποψήφιοι θα πρέπει να γνωρίζουν ότι ένα μεγάλο μέρος – κυρίως των νέων 18-30 ετών- έχουν μετακομίσει σχεδόν αποκλειστικά στο Instagram και στο Tik Tok και δεν θυμούνται ούτε τους κωδικούς του Facebook.

Δεύτερον, το Facebook, το τελευταίο δεκάμηνο έχει «φρενάρει» την ευρεία προβολή των αναρτήσεων κι ενώ εσύ πιστεύεις ότι σε βλέπουν οι πάντες, το κοινό σου έχει περιοριστεί δραματικά. Επίσης, όσοι μετράνε τα likes, καλό θα ήταν κατ’ αρχήν να διαπιστώσουν αν εκείνοι που τα κάνουν ψηφίζουν στον ίδιο Δήμο, ενώ υπάρχουν και πάρα πολλοί που κάνουν like και εύχονται «καλή επιτυχία» στους πάντες! Και φυσικά, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι ένα μεγάλο ποσοστό πολιτών -και μάλιστα αυτών που είναι πολιτικοποιημένοι και πάνε σίγουρα στις κάλπες- είτε δεν διαθέτει προφίλ στο Facebook είτε -αν διαθέτει- μπαίνει ελάχιστα έως καθόλου.

Αναμφισβήτητα τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης αποτελούν το νέο πεδίο, πέραν των παραδοσιακών μέσων, όπου η πολιτική βρήκε εδώ και μερικά χρόνια πρόσφορο έδαφος για τη διεξαγωγή του δημόσιου διαλόγου. Ειδικά τα τελευταία 15 χρόνια έχουν γίνει τεράστια βήματα για τη μετατόπιση του πολιτικού διαλόγου από τους παραδοσιακούς τρόπους, προς τα social media. Μπορούν όμως τα social media να «εκλέξουν» βουλευτή, δήμαρχο ή δημοτικό σύμβουλο; Στο ερώτημα αυτό απαντούν άνθρωποι που έχουν ασχοληθεί πολύ με την επικοινωνία.   «Δεν μπορούν από μόνα τους»

Όπως η δρ. Χριστιάνα Καραγιάννη, Λέκτορας με ειδικότητα «Μέσα Επικοινωνίας και Πολιτισμικές Μελέτες» στο Τμήμα Δημοσιογραφίας, Επικοινωνίας και ΜΜΕ του Πανεπιστημίου Frederick, η οποία τονίζει:

«Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μπορούν να παίξουν όντως ρόλο σε μια εκλογική αναμέτρηση αλλά ίσως όχι με τον τρόπο που οι περισσότεροι νομίζουν. Αδιαμφισβήτητα μπορούν να αποτελέσουν ένα εργαλείο προώθησης (προβολής) για τους υποψηφίους σε περίοδο εκλογών που μπορεί να τους βοηθήσει να κερδίσουν ψήφους. Θεωρώ πως δεν μπορούν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, από μόνα τους, να παίξουν τόσο καθοριστικό ρόλο σε οποιεσδήποτε εκλογές, τουλάχιστον όχι ακόμη, ώστε να υπερισχύσουν αυτής της κουλτούρας και να καθορίσουν απόλυτα την εκλογή κάποιου υποψηφίου».

«Ιδανικός ο συνδυασμός»

«Tα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι ένα σημαντικό εργαλείο για τον υποψήφιο δήμαρχο, ακόμη και για κάποιον που είναι υποψήφιος δημοτικός σύμβουλος, που θέλει να απευθυνθεί σε εν δυνάμει ψηφοφόρους», σημειώνει ο βραβευμένος σε θέματα πολιτικής επικοινωνίας και εκλογών Γεράσιμος Ζαγορίτης, προσθέτοντας όμως πως «οποιοσδήποτε σας πει ότι μπορεί κάποιος να εκλεγεί μόνο μέσα από το διαδίκτυο σας λέει ψέματα. Ο υποψήφιος, όμως, που εκμεταλλεύεται τις δυνατότητες της τεχνολογίας και τις συνδυάζει σωστά με άλλες παραδοσιακές μορφές εκστρατείας (εφημερίδες, ραδιόφωνα, προσωπικές επαφές) είναι σίγουρο ότι έχει σημαντικό πλεονέκτημα».

Το «like» δεν σημαίνει ψήφο

«Εγώ αυτό που λέω πάντα είναι ότι το ‘like’ δεν είναι ψήφος» λέει ο ιδρυτής της Ierax Analytix Χάρης Λαλάτσης. Και εξηγεί «γιατί μπορεί εγώ ως πολιτικός να εμφανίζομαι πάρα πολύ συχνά στα social media.

Αλλά το θέμα είναι εάν αυτοί που θα πάνε να ψηφίσουν, πρώτον είναι στα social media κι αν επηρεάζονται πραγματικά από αυτά. Δηλαδή η νέα γενιά, οι άνθρωποι κάτω των 30 χρόνων δεν πηγαίνουν να ψηφίσουν όσο οι πολίτες άνω των 50 χρόνων. Άρα πολλές φορές ίσως αξίζει πολύ περισσότερο το κλασσικό να πάω μια επίσκεψη στη λαϊκή αγορά ή σε ένα ΚΑΠΗ και να σφίξω χέρια από το να κάνω ένα post στα social media και να πάρω 400 ‘likeς’. Γιατί μπορεί να πάρω ‘likeς’ αλλά αυτά δεν σημαίνουν ψήφο. Γιατί πολύ πιθανόν αυτό το νεανικό κοινό να μην πάει να ψηφίσει την Κυριακή».

*Ο Αντώνης Μουντάκης είναι δημοσιογράφος – εκδότης της εφημερίδας «Νέοι Ορίζοντες Κρήτης» και Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Ιδιοκτητών Επαρχιακού Τύπου.

Continue Reading

MEDIA

Έμφυλη Βία: Γυναικοκτονία

Ως γυναικοκτονία μπορούμε να πούμε ότι είναι ότι χειρότερο μπορεί να λάβει χώρα, ως βία κατά των γυναικών.  Η γενική έννοια της γυναικοκτονίας παραπέμπει στη δολοφονία μιας γυναίκας ή ενός κοριτσιού εξαιτίας του φύλου τους. Με τη Διακήρυξη της Βιέννης για τις Γυναικοκτονίες  ο ΟΗΕ, αναγνώρισε διαφορετικά είδη γυναικοκτονίας, όπως: η δολοφονία γυναίκας ως αποτέλεσμα συντροφικής βίας, ο βασανισμός και η δολοφονία γυναίκας ως αποτέλεσμα μισογυνισμού,  η δολοφονία γυναικών και κοριτσιών εξαιτίας του σεξουαλικού προσανατολισμού τους και της ταυτότητας φύλου, και άλλες περιπτώσεις  γυναικοκτονίας οι οποίες συνδέονται με  το οργανωμένο έγκλημα, εμπόρους ναρκωτικών, ή την εμπορία γυναικών και κοριτσιών.

Ο όρος γυναικοκτονία, έρχεται από παλιά, όταν το 1976 τον κατέγραψε η κοινωνιολόγος Diana E. H. Russel, ορίζοντας έτσι το εγκληματολογικό και ανθρωπολογικό αυτό φαινόμενο. Ο όρος «γυναικοκτονία» έγινε ευρέως γνωστός και υιοθετήθηκε από την εγκληματολογία μετά το 1992, έπειτα από μία συλλογή δεδομένων  που επιμελήθηκαν από κοινού η εγκληματολόγος Jill Radford,  και η κοινωνιολόγος  Diana. H. Russel.

Τα συστήματα συλλογής δεδομένων, ποικίλλουν σε μεγάλο βαθμό από το ένα κράτος μέλος της ΕΕ στο άλλο, καθώς βασίζονται σε διάφορες πηγές. Για την Ελλάδα τα δεδομένα τα έχουμε από την Ελληνική Αστυνομία και εφόσον αυτά δημοσιοποιούνται. Έτσι υπολογίζεται ότι στην Ευρώπη το 30% των γυναικών ή / και κοριτσιών, που έχουν πέσει θύμα ανθρωποκτονίας, δολοφονούνται από πρόθεση από τον ερωτικό σύντροφο.

‘Όταν μιλάμε για ερωτικό σύντροφο, εννοούμε  τον  πρώην ή νυν σύζυγος ή σύντροφος, ανεξάρτητα από το αν ο δράστης μοιράζεται ή μοιραζόταν κατά το παρελθόν την ίδια στέγη με το θύμα. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Αστυνομίας στην Ελλάδα,  το 2017,  το 35 % ήταν θύματα ανθρωποκτονίας που σχετιζόταν με ενδοοικογενειακή βία.

Ένα σημαντικό θέμα που έχει προκύψει, ώστε να επανασχεδιαστεί η νομοθεσία για να υπάρχει σημαντική αντιμετώπιση του προβλήματος, είναι η κατανόηση του προβλήματος ως προς την φύση του και την συχνότητά του, όπως επίσης και το κίνητρο της δολοφονίας.

Εάν γυρίσουμε λίγο το χρόνο προς τα πίσω, θα θυμόμαστε τα στυγερά εγκλήματα – γυναικοκτονίες  που διαπράχτηκαν στην Ελλάδα,  στο τέλος του 2018 και στην αρχή του 2019, και συγκεκριμένα  για το βιασμό και την γυναικοκτονία της Ελένης Τοπαλούδη στη Ρόδο, από δύο νεαρούς άντρες με τους οποίους αρνήθηκε να συνευρεθεί ερωτικά, και τη δολοφονία της Αγγελικής Πέτρου στην Κέρκυρα, από τον πατέρα της, ο οποίος δεν ενέκρινε  τη σχέση που είχε με άνδρα από το Αφγανιστάν.

Συνοπτικά τα τελευταία 5 έτη, έχουμε αντίστοιχα από το έτος 2019, μέχρι και σήμερα, κατά έτος αντίστοιχα: 17, 19, 31, 26, 15, 6, με τελευταία την περίπτωση,  της 28ης έξω από το Αστυνομικό Τμήμα των Αγίων Αναργύρων και την στυγερή δολοφονίας της από τον πρώην σύντροφό της.

Παγκοσμίως,  κάθε  μέρα, σε όλο τον κόσμο, δολοφονούνται 137 γυναίκες, κατά μέσο όρο, από (πρώην ή νυν) συζύγους ή συντρόφους ή από κάποιο μέλος της οικογένειας τους, ενώ το 2017,  ένα ποσοστό  58% διαπράχθηκε από (πρώην ή νυν) συζύγους ή συντρόφους ή μέλη της οικογένειας τους, με βάση τα στοιχεία  του Γραφείου των Ηνωμένων Εθνών για τα Ναρκωτικά και το Έγκλημα (UNODC).

Σύμφωνα με στοιχεία της ΕΕ το 22% των γυναικών, έχει πέσει θύμα, σωματικής ή / και σεξουαλικής βίας. Οι χώρες με τα μεγαλύτερα ποσοστό  γυναικοκτονιών,  είναι η Αργεντινή, το Ελ Σαλβαδόρ, η Ινδία, η Ονδούρα και το Μεξικό, ενώ υψηλά ποσοστά καταγράφονται και στη Γουατεμάλα, την Κολομβία, τη Βραζιλία, τη Ρωσία και τη Νότια Αφρική.  Επιπλέον, με βάση τα στοιχεία του Ευρωπαϊκού Ινστιτούτου για την Ισότητα των Φύλων, EIGE:

  • Στην Βρετανία, κάθε τρεις μέρες δολοφονείται μία γυναίκα
  • Στη Σουηδία, κάθε δέκα μέρες κακοποιείται μέχρι θανάτου από το σύζυγο ή σύντροφό της
  • Στην Ισπανία, μία γυναίκα δολοφονείται κάθε τέσσερεις μέρες, περίπου 100 τον χρόνο
  • Στην Γαλλία, μία γυναίκα δολοφονείται κάθε πέντε μέρες εξαιτίας κακοποίησης στο σπίτι
  • Στην Ελλάδα, την Πέμπτη 11/04/2024, καταγράφηκαν 103 περιστατικά, έγιναν 43 συλλήψεις με αυτόφωρη διαδικασία, ενώ 3 θύματα ζήτησαν να μεταφερθούν σε κατάλυμα, με την πλειονότητα των περιστατικών να έγιναν στη Αττική, και συγκεκριμένα έγιναν 47 καταγγελίες και 17 συλλήψεις.
  • Επίσης δημιουργήθηκε νέα πλατφόρμα, με το όνομα stop-bulling.gov.gr,  για την δημιουργία καταγγελιών φαινομένων bulling στα σχολεία, όπου γονείς και μαθητές, μπορούν να καταγράψουν τα φαινόμενα βίας όπου πέφτουν στην αντίληψή τους, ή είναι οι ίδιοι θύματα σχολικού εκφοβισμού
  • Επίσης με τα τελευταία στατιστικά στοιχεία της ΕΛ.ΑΣ. κάθε 45 λεπτά η αστυνομία δέχεται μία καταγγελία για ενδοοικογενειακή βία, ενώ 270 γυναίκες χρησιμοποίησαν το panic button

Βέβαια δεν θα πρέπει να παραλείπουμε και την δημιουργία  ειδικών διαμορφωμένων χώρων  που θα λειτουργούν ως safe houses, για την βραχυπρόθεσμη ασφαλή φιλοξενία γυναικών – θυμάτων ενδοοικογενειακής βίας, καθώς και μελών της οικογένειάς  τους, σε όλη την επικράτεια. Χώροι οι οποίοι θα φυλάσσονται από την ΕΛ.ΑΣ., ενώ σε συνεργασία με τις δομές του Υπουργείου Οικογένειας και Κοινωνικής Συνοχής, την Τοπική Αυτοδιοίκηση και άλλους φορείς, θα παρέχεται κάθε είδους βοήθεια και στήριξη.

 

 

 

 

 

 

Continue Reading

MEDIA

Έμφυλη Βία: Σεξισμός, άγνοια ή παρανόηση

Πολλές φορές έχουμε ακούσει σε συνομιλίες, να αποκαλούν τον συνομιλητή σε μια συζήτηση σεξιστή. Αυτοί όμως που χρησιμοποιούν αυτήν την λέξη , γνωρίζουν την έννοια αυτής, ή πολύ περισσότερο, ποια είναι τα χαρακτηριστικά ενός ατόμου με σεξιστική συμπεριφορά, πιο άτομο είναι πραγματικά σεξιστής και τη συνεπάγεται άραγε αυτή η συμπεριφορά στο άτομο – θύμα που είναι αποδέκτης αυτής της συμπεριφοράς. Τη να εννοούμε άραγε όταν αναφέρουμε αυτή την λέξη;  Γνωρίζουμε άραγε  τις προεκτάσεις αυτής, αλλά και της επιπτώσεις που μπορεί να έχει η αβίαστη χρήση αυτής της λέξης

Με τον όρο Σεξισμό, εννοούμε,  κάθε έκφραση ή πράξη, λέξη, ή χειρονομία,  η οποία βασίζεται στην ιδέα ότι κάποια άτομα, πιο συχνά γυναίκες, είναι κατώτερα από άλλα. Αυτό προκύπτει  στην πεποίθηση ότι κάποια  άτομα, εξαιτίας του φύλου τους, ή της κοινωνικότητάς τους,  είναι διαφορετικά και συνήθως είναι τα ποιο ευάλωτα και τα πιο αδύναμα άτομα. Σε περισσότερο βαθμό επηρεάζονται οι γυναίκες και τα κορίτσια. Άρα αναφερόμαστε στην διαφορετικότητα του ατόμου τόσο ως προς το φύλλο, είτε αναφερόμαστε στην βιολογική του υπόσταση, είτε αναφερόμαστε στην κοινωνική υπόσταση. Συνδέεται άμεσα με τα στερεότυπα και τους ρόλους των φύλλων και αφορά στην πεποίθηση ότι το ένα φύλλο είναι ανώτερο από το άλλο. Η έννοια του φαινομένου αυτού περικλείει την έννοια ότι οι άνδρες είναι πιο σημαντικοί από τις γυναίκες και ότι οι γυναίκες είναι για να βοηθούν τους άνδρες.

Εδώ θα πρέπει να κάνουμε μία μικρή παρένθεση και να αναφερθούμε στον καλοήθη σεξισμό, κατά τον οποίο το ένα φύλο και ιδιαίτερα το γυναικείο, έχει ρόλους στερεότυπους και περιοριστικούς, οι οποίοι επιφανειακά φαίνονται θετικοί. Υπάρχει ένα κύμα ευγένειας προς το γυναικείο φύλλο, όμως στην πραγματικότητα οι εκφράσεις αυτές υπομονεύουν την ανωτερότητα του άνδρα. Οι υποτιθέμενες αρετές που αποδίδονται στη γυναίκα είναι πάντα αυτές που η πατριαρχία τις θέλει να έχουν, ήτοι υπομονή, αντοχή, ενσυναίσθηση, έτσι ώστε να μπορούν να επιτελούν την συναισθηματική εργασία για όλους τους άλλους, ενώ τα δικά της συναισθήματα αγνοούνται παντελώς.

Σοβαρές και βλαβερές συνέπειες, έχει το φαινόμενο του σεξισμού, τόσο σε γυναίκες, όσο και σε άνδρες, όταν αυτά τα φαινόμενα έχουν να κάνουν με εθνικότητα, ηλικία, σεξουαλικό προσανατολισμό, αναπηρία, θρησκεία ή άλλους παράγοντες.

Φαινόμενα σεξισμού συναντούμαι σε κάθε μορφή δημόσιας και ιδιωτικής δραστηριότητας. Στον χώρο της δημοσιογραφίας ένα ποσοστό 63% έχει υποστεί λεκτική βία, ενώ για τις οικιακές εργασίες οι γυναίκες αφιερώνουν διπλάσιο χρόνο από τους άνδρες. Ενώ όλες σχεδόν οι γυναίκες έχουν δεχτεί

το  φαινόμενο του mansplaining & του manterrupting,  στον χώρο εργασίας.

Ο σεξισμός βασικά ξεκινά βασικά, από την χρήση του αρσενικού γένους,  στην ομιλία. Έτσι από την ομιλία μπορούμε να συμπεράνουμε και να αναγνωρίσουμε την συγκεκριμένη συμπεριφορά, αφού εκφράζει τον τρόπο σκέψης  και τις πράξεις μας. Σημαντικό επίσης είναι και το φαινόμενο του σεξισμού στους χώρους εργασίας. Το φαινόμενο εμφανίζεται τόσο σε άνδρες όσο και σε γυναίκες, και έχει να κάνει με την εξωτερική εμφάνιση ή τον τρόπο ντυσίματος. Ο σεξισμός στο εργασιακό περιβάλλον έχει να κάνει με την υπομονεύει  την αποτελεσματικότητα των θυμάτων.

Υπομονετικά σχόλια δημιουργούν εκφοβιστική & καταπιεστική ατμόσφαιρα για αυτούς που τα αντιμετωπίζουν και μπορούν να μετατραπούν σε βία ή παρενόχληση. Τα θύματα εμφανίζουν υψηλότερα επίπεδα άγχους και κατάθλιψη.

Σε πολλούς τομείς εμφανίζονται φαινόμενα σεξισμού, όπως, όταν γίνονται συνεντεύξεις σε αθλήτριες, δεν αναφερόμαστε στο κατόρθωμα των αθλητριών, στην δεξιότητα και δύναμη των αθλητριών,  αλλά στον οικογενειακό τους ρόλο. Άλλο παράδειγμα αποτελεί η εμφάνιση των γυναικών σε πολιτιστικές ή αθλητικές εκδηλώσεις, όπου οι γυναίκες εμφανίζονται με σέξι ενδυμασία και έχουν διακοσμητικό ρόλο. Τα σεξιστικά αστεία μπορούν να εκφοβίσουν και να κάνουν τους ανθρώπους να σωπάσουν και να υπoβαθμίσουν την σεξιστική συμπεριφορά.

Continue Reading
Green logo ENA Club with text ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ

Κατοικία

a house with a green roof and road signs left and right
worker and red cross as logo
tractor in the background of the text
text about elections
white night text
food track
blue circle with steel construction
arrows as a circle symbol of recycling
paint cans
letters AG as logo
gear and tool as logo pavlidis
timetable

newsletter



Καιρος

Πρωτοσέλιδα

Χρήσιμα

Δρομολόγια Πλοίων από και προς Καβάλα

Γιατροί ΕΟΠΥΥ ΚΑΒΑΛΑΣ

espa logo

espa_logo_en