Quantcast
Connect with us

ΑΠΟΨΕΙΣ

Γ.Βοτσαρίδης / Interlife | Μόνο 10 ασφαλιστικές ζημιών θα μείνουν στην αγορά

Και μετά τα capital controls, φερέγγυα όσο ποτέ άλλοτε παραμένει η Interlife Ασφαλιστική χάριν της εργαλειοθήκης της τονίζει σε συνέντευξη του, στο Sofokleousin.gr το οποίο βρέθηκε στην Θεσσαλονίκη, ο CEO της Interlife Γιάννης Βοτσαρίδης, προσθέτοντας ότι οι ασφαλιστικές πάντα, με τον έναν ή το άλλον τρόπο, με θεμιτό, ή με αθέμιτο τρόπο, προσπαθούσαν να πάρουν χαρτοφυλάκια, από άλλες εταιρείες, πάντα βέβαια μέσω των διαμεσολαβητών, φαινόμενο το οποίο βρίσκεται σε έξαρση το τελευταίο διάστημα, κυρίως λόγω της οικονομικής κρίσης και μειώσεις των ασφαλίστρων. Αναφερόμενος στο Solvency II, δηλώνει ότι μέχρι το 2020, στο κλάδο γενικών ασφαλίσεων, δεν θα μείνουν πάνω από 10 εταιρείες, ενώ στο κλάδο ζωής θα παραμείνουν 2-3 μεγάλοι ξένοι όμιλοι.

Συνέντευξη στην Ελενα Ερμείδου

– Κύριε Βοτσαρίδη, η Interlife είναι μία γερή, φερέγγυα ασφαλιστική. Συνεχίζει να είναι και σήμερα, μετά τα προβλήματα ρευστότητας που επέφεραν οι περιορισμοί κίνησης κεφαλαίων;

Την φερεγγυότητα που είχε η εταιρεία συνεχίζει να την έχει και σήμερα διότι τα capital controls δεν πείραξαν καθόλου την φερεγγυότητα και ένα από τα χαρακτηριστικά μας και παραμένει, είναι η πολύ υψηλή ρευστότητα. Επομένως πριν τα capital controls και μετά τα capital controls στην διάρκεια που κρατούσε αυτή η τραπεζική αργία, αλλά και σήμερα, η ρευστότητα μας, όχι μόνο δεν έχει περιοριστεί, αλλά έχει αυξηθεί.
Ο λόγος είναι πάρα πολύ απλός, εμείς είχαμε φροντίσει, όλο αυτό το χρονικό διάστημα να έχουμε προετοιμαστεί, όχι με την έννοια ότι περιμέναμε να έρθει ο έλεγχος των κεφαλαίων των τραπεζών, αλλά ήμασταν προετοιμασμένοι με ένα σωρό εργαλεία που τα εκχωρήσαμε όλα αυτά στο δίκτυο μας, προκειμένου το δίκτυο να εισπράττει με πολύ μεγάλη άνεση και με πολύ μεγάλη ευκολία.
Κατά την διάρκεια των capital controls, η εταιρεία μπορούσε να εισπράττει τα ποσά με επιταγές, με συναλλαγματικές, μέσω ταχυδρομείου μέσω τραπεζικών λογαριασμών, ακόμα και μετρητά, με κατάθεση στα υποκαταστήματα μας. Αυτό είχε σαν συνέπεια οι συνεργάτες να διευκολυνθούν και κατά το ίδιο χρονικό διάστημα που άλλες εταιρείες είχανε μείωση της παραγωγή, μείωση του όγκου λόγω των capital controls, εμείς, συνεχίζαμε απρόσκοπτοι με το ίδιο ποσοστό αύξησης.

– Δηλαδή η παραγωγή σας παρέμεινε σχεδόν στα ίδια επίπεδα, αν δεν αυξήθηκε;

Ακριβώς, έμεινε σχεδόν στα ίδια επίπεδα. Και, όταν άρχισαν οι πρώτες ελαφρύνσεις των capital controls, τότε φάνηκε η διαφορά και ότι περάσαμε ξανά σε αυξητική τάση.

– Ακούγεται στην αγορά ότι πράκτορες, μεσίτες, αντί να ψάχνουν να γράψουν νέα συμβόλαια, προσπαθούν να “υφαρπάξουν” χαρτοφυλάκια. Είναι αλήθεια ότι οι εταιρείες το τελευταίο διάστημα δίνουν μεγάλες προμήθειες για μεταφορές χαρτοφυλακίων;

Κοιτάξτε λίγο. Αυτό πάντα γίνονταν.

– Μήπως τώρα γίνεται λίγο περισσότερο;

Θα σας εξηγήσω τι ακριβώς συμβαίνει. Πάντα υπήρχε αυτή εδώ η τάση, δηλαδή, οι ασφαλιστικοί διαμεσολαβητές, σε όποιο επίπεδο διαμεσολάβησης, και αν βρίσκονται, είτε είναι ασφαλιστικοί σύμβουλοι, είτε είναι πράκτορες, είτε μεσίτες, πάντα προσπαθούσαν να συγκεντρώσουνε μεγάλη παραγωγή. Σήμερα υπάρχει μία τάση συρρίκνωσης της αγοράς, στο χώρο των διαμεσολαβούντων. Μικροί διαμεσολαβητές με χαρτοφυλάκια 200, 250, 300 χιλιάδων δεν μπορούν να αντέξουν την συντήρηση ενός γραφείου, είτε γιατί υπάρχει αυτή η εξοντωτική φορολογία είτε γιατί έχουν μειωθεί αρκετά τα ασφάλιστρα και άρα υπάρχει πολύ σέρβις από πλευράς διαμεσολαβητή και πολύ μικρό όφελος, παρά το γεγονός ότι οι προμήθειες όχι μόνο παραμένουν στα ίδια επίπεδα, αλλά, έχουν αυξηθεί κιόλας.

Επομένως δεν βλέπω καμιά ιδιαίτερη τάση αυτή την στιγμή να υφαρπάζουν, απλώς υπάρχει αυτός ο πολύ ισχυρός αγώνας, ώστε να μπορέσουν να πάρουν όσο γίνεται περισσότερους πελάτες. Αυτό όσον αφορά στην αγορά των διαμεσολαβητών.

Οσον αφορά τώρα το θέμα των ασφαλιστικών εταιρειών. Οι ασφαλιστικές πάντα, με τον έναν ή το άλλον τρόπο, με θεμιτό, ή με αθέμιτο τρόπο, προσπαθούσαν να πάρουν χαρτοφυλάκια, προφανώς από άλλες εταιρείες, και πάντα βέβαια μέσω των διαμεσολαβητών, για αυτό και πολλές φορές πλησίαζαν, οι ασφαλιστικές μεγάλα γραφεία, όπου έχουν δίκτυα.

Ενας μεσίτης, παραδείγματος χάριν έχει ένα δίκτυο με ασφαλιστικούς συμβούλους και από πράκτορες, και όλοι αυτοί προσπαθούσαν να μεταβιβάσουν, να μεταφέρουν ή να πάρουν το χαρτοφυλάκιο από την Α εταιρεία και να το πάνε στην Β, έναντι σαφώς ενός μεγαλύτερου ανταλλάγματος, από αυτό που είχε στην προηγούμενη εταιρεία. Αλλά αυτό πάντα συνέβαινε. Ισως, τώρα έχει μία έξαρση.

– Πιστεύετε ότι θα συνεχίσει;

Πιστεύω ότι όσο εντείνετε ο ανταγωνισμός, όσο σκληραίνουν οι διαδικασίες, όσο θα μειώνεται το ασφάλιστρο, τόσο θα υπάρχει δίψα να ανακτηθεί το χαμένο χαρτοφυλάκιο. Να σας πω μόνο ότι τα τελευταία 5 χρόνια, η μείωση της ασφαλιστικής πίτας είναι περίπου γύρω στο 35% , δηλαδή χάθηκε περίπου 1 δισεκ.

Και αυτό το 1 δισεκ που χάθηκε, γιατί είτε κλείσανε εργοστάσια, είτε γιατί κλείσανε επιχειρήσεις, είτε γιατί πολλοί είναι άνεργοι και δεν μπορούν να πληρώσουν ασφάλιστρο. Πολύ συνειδητά κυκλοφορούν τα αυτοκίνητα τους ανασφάλιστα, αλλά δεν είναι και να καταθέσει πινακίδες.

Ολη αυτή λοιπόν η απώλεια συμπεριλαμβανομένης και της μείωσης των ασφαλίστρων που έχουν κάνει οι ασφαλιστικές εταιρείες, έφερε αυτό το κακό αποτέλεσμα. Και βέβαια τώρα θα πρέπει να γνωρίζετε ότι με την αύξηση της φορολογίας που έγινε με τόσο άκομψο τρόπο, και χωρίς κανέναν προγραμματισμό τελευταία στιγμή, αυτό αύξησε τις υποχρεώσεις των ασφαλιστικών εταιρειών απέναντι στο κράτος και πολλές εταιρείες είναι αυτές οι οποίες αύξησαν τα ασφάλιστρα τους κατά το ποσοστό της αύξησης του φόρου. Και βέβαια υπάρχει μία μερίδα εταιρειών, όπως είναι και η δική μας που απορροφήσαμε 100% το φόρο στα ασφάλιστρα μας. Αυτό έγινε με την μείωση του δικαιώματος του συμβολαίου.

– Τι σημαίνει μείωση δικαιώματος συμβολαίου

Τι σημαίνει μείωση δικαιώματος συμβολαίου. Μείωση δικαιώματος συμβολαίου σημαίνει, ότι η εταιρεία θα μικρύνει το εισόδημα της κατά το ποσοστό αύξησης του φόρου, το 5% ενώ στο κλάδο των μεταφορών και σκαφών ήταν 15% και αυτό δεν αναφέρθηκε καθόλου στο τύπο. Όμως το θετικό για τους διαμεσολαβητές είναι ότι τα καθαρά ασφάλιστρα παρέμειναν στο τύπο, άρα και η προμήθεια του διαμεσολαβητή δεν θίχτηκε καθόλου από αυτή την μείωση. Αυτό βέβαια, όσον αφορά την δική μας εταιρεία.

-Και, ας περάσουμε τώρα σε ένα θέμα που απασχολεί και την διεθνή και την εγχώρια ασφαλιστική αγορά, το Solvency II. Πιστεύετε ότι θα υπάρξουν μεταφορές χαρτοφυλακίων, εξαγορές, συγχωνεύσεις, διακοπή λειτουργιών κάποιων ασφαλιστικών, γενικά ανακατατάξεις στην αγορά εν όψει Solvency II; Με το δεδομένο ότι δεν είναι όλες οι ασφαλιστικές έτοιμες απέναντι στις κεφαλαιακές απαιτήσεις του Solvency II.

Εχετε δίκιο. Το πρόβλημα δεν υπάρχει μόνο στην Ελλάδα, υπάρχει και στο εξωτερικό. Και, αν υπάρχει γρίνια στο εσωτερικό στην Ελλάδα, για να γίνουν κάποιες διορθωτικές κινήσεις, ή να δοθεί παράταση, η ίδια ακριβώς επιμονή υπάρχει και στο εξωτερικό. Και αν θυμάμαι καλά από ένα δημοσίευμα που είχα διαβάσει πρόσφατα, οι γερμανοί και οι γάλλοι πιέζουν τις εποπτικές αρχές να δοθεί μία παράταση.

Δέστε λίγο, δεν μπορώ να πω ότι είμαι αντίθετος με την παράταση, αλλά θα μιλήσω για εμάς. Εμείς, δουλεύουμε για τα Solvency εδώ και τρία χρόνια, και δουλεύουμε σκληρά, και με μεγάλο κόστος και είμαστε έτοιμοι. Δεν γίνετε να έρθει σήμερα ο επόπτης και να πει στο παρά ένα, αν θέλετε, δίνω παράταση ένα χρόνο, προς χάριν αυτών που δεν ετοιμάστηκαν. Να συμφωνήσω ότι πρέπει να μείνουν οι ελληνικές εταιρείες, χρειάζονται οι ελληνικές εταιρείες, και πρέπει με κάθε τρόπο, όλοι εμείς να βοηθήσουμε ώστε να παραμείνουν υγιείς και σε λειτουργία οι ελληνικές εταιρείες.

Υπάρχουν όμως εταιρείες, και δεν θέλω να πω, αν είναι ελληνικές ή ξένες, αν είναι μεγάλες ή μικρές, γιατί για εμένα, ξέρετε ο όρος μικρή εταιρεία δεν λέει τίποτα. Μεγάλη εταιρεία, επίσης, δεν λέει τίποτα. Για εμένα, το μόνο μέτρο συγκρίσιμο που θα μπορούσε να βάλει κανείς είναι αν αυτή εδώ η εταιρεία είναι φερέγγυα ή δεν είναι, αν έχει επαρκή αποθέματα ή δεν έχει, και ποια είναι η ρευστότητα της, αν τρέχει να βρει λεφτά, προκειμένου να πληρώσει τις υποχρεώσεις της

– Σε ό,τι αφορά τις μεταφορές χαρτοφυλακίων;

Τώρα όσον αφορά στις μεταφορές των χαρτοφυλακίων. Αυτό το καιρό γίνονται μεταφορές χαρτοφυλακίων από εταιρείες που έχουν αποφασίσει να μην δουλέψουν.

Εγώ αυτό το βρίσκω απόλυτα θεμιτό. Ετσι κανείς σώζει την εταιρεία του, μεταφέρει το χαρτοφυλάκιο, σε κάποιον αντασφαλιστή σε κάποια άλλη εταιρεία η οποία ειδικεύεται σε αυτή την δουλειά. Είναι παρόμοιο με αυτό που ήδη έχουν αρχίσει να κάνουν οι τράπεζες που πουλάνε τα οφειλόμενα, τα κόκκινα δάνεια έναντι ενός ποσού το οποίο μπορεί να είναι το 60% το 70%, το 50% των δανείων, ανάλογα με το βαθμό επισφάλειας.

Κάτι παρόμοιο συμβαίνει λοιπόν και με τις ασφαλιστικές, όπου υπάρχουν άλλες ασφαλιστικές ή αντασφαλιστικές ή άλλοι οργανισμοί, οι οποίοι ειδικεύονται σε αυτή την δουλειά και πηγαίνουν και αγοράζουν χαρτοφυλάκια, γιατί εκτιμούν ό,τι την ζημιά αυτή θα την διακανονίσουν καλύτερα. Υπάρχει μία απαίτηση, ας πούμε, ένα εκατομμύριο, αυτοί πιστεύουν ότι αν θα διαχειριστούν την ζημιά όπως οι ίδιοι αντιλαμβάνονται, μπορεί να την κλείσουν είτε με 900 χιλιάρικα είτε με 800.

Αυτή είναι η δουλειά τους, έχεις να κάνεις με έγκυρους ανθρώπους, ξέρουν πάρα πολύ καλά όλους αυτούς τους μηχανισμούς και με αυτό τον τρόπο υποστηρίζουν αυτή την κατηγορία των ευθυνών, που δεν συνεχίζουν δραστηριότητα, και στην συνέχεια να οδηγήσει την εταιρεία ο επιχειρηματίας σε εκκαθάριση. Και, έτσι σαφώς θα περισσέψει κάτι και θα το βάλει στην τσέπη του, ο επιχειρηματίας.

Υπάρχει, και μία άλλη μερίδα εταιρειών, και αυτή μερίδα χωρίζεται σε δύο υποκατηγορίες, βλέπετε το έχουμε αναλύσει εξαιρετικά το θέμα, αλλά έχει ενδιαφέρον.

Solvency δεν σημαίνει μόνο, όπως πολλοί νομίζουν κεφαλαιακή επάρκεια. Για εμένα η κεφαλαιακή επάρκεια στο Solvency είναι ίσως δευτερεύον θέμα. Για εμένα πρωτεύον γεγονός είναι ο πυλώνας ΙΙ, γιατί έχει να κάνει με την εσωτερική διακυβέρνηση, έχει να κάνει με κανονιστική συμμόρφωση, έχει να κάνει με εσωτερικό έλεγχο, έχει να κάνει με επιτροπές, οι οποίες πρέπει να λειτουργούν σε μία επιχείρηση, και όπου το μέτρημα των κεφαλαίων είναι μία καθημερινή υπόθεση.

Καθημερινά πρέπει να μετράς τα κεφάλαια σου και τα ρίσκα που έχεις αναλάβει ως εταιρεία, και πόσο αυτά τα ρίσκα επηρεάζουν το Solvency ratio. Το ποσοστό δηλαδή που πρέπει να έχεις για τα Solvency και αυτό εκφράζεται είτε επί τοις εκατό, είτε σαν αριθμός. Λένε ότι αν έχεις το 100% είσαι εντάξει.

Αν έχεις κάτω από 100% πρέπει να υποβάλλεις το πρόγραμμα δραστηριότητας μέχρι να φτάσεις στο 100% .

– Πώς υπολογίζεται το Solvency Ratio;

Και, μια και μιλήσαμε για Solvency Ratio να σας πω ότι έχει δύο μετρήματα. Το ένα μέτρημα είναι το MCR το Minimum Capital Required και το δεύτερο είναι το SCR, το Solvency Capital Required.

Το πρώτο το Minimum είναι ότι, αν τα εποπτικά κεφάλαια, τα κεφάλαια του Solvency πέσουν κάτω από το Minimum, τότε η άδεια ανακαλείται αμέσως.

Αν, τα κεφάλαια πέσουν κάτω από το Solvency, κάτω από τα κεφάλαια που απαιτεί το Solvency, τότε είσαι υποχρεωμένος να υποβάλλεις ένα πρόγραμμα δραστηριότητας, όπου θα πρέπει θα αναφέρεις πως θα το φτάσεις στο απαιτούμενο όριο, σε πόσο χρονικό διάστημα, και με ποιο τρόπο. Και αυτό πρέπει να το παρουσιάσεις σε πλάνο και θα πρέπει να λογοδοτείς κάθε μήνα/δίμηνο/τρίμηνο στον επόπτη ο οποίος θα σε παρακολουθεί στενά.

Σήμερα μπορεί να έχουμε εταιρείες οι οποίες είναι κάτω από το Minimum ή στο Minimum.

– Είναι πολλές αυτές οι εταιρείες;

Δεν μπορεί να το ξέρει κανείς, δηλαδή ο ισολογισμός δεν μπορεί να σου δώσει αυτή την πληροφόρηση. Είναι κάτι που ορίζει η Τράπεζα της Ελλάδος.

– Δεύτερη κατηγορία που έχει να κάνει με το Solvency;

Η δεύτερη κατηγορία, είναι η κατηγορία εταιρειών που έχουν αποφασίσει για το Α ή το Β λόγο να σταματήσουν την δραστηριότητα τους. Δηλαδή μπορεί να υπάρχει κάποια ξένη εταιρεία που σαφώς προσπαθούν να πωληθούν ή να βρουν έναν τρόπο να απεγκλωβιστούν.

Υπάρχουν ελληνικές που επίσης προσπαθούν με κάποιο τρόπο να απεγκλωβιστούν από αυτή την διαδικασία, και αν μπορέσουν οι επιχειρηματίες να ρευστοποιήσουν το υπόλοιπο της εταιρείας , αφού πωλήσουν τις υποχρεώσεις τους. Θεωρώ πάντως ότι μέχρι το τέλος του 2020 δεν θα είμαστε παραπάνω από 10 εταιρείες. στις γενικές ασφαλίσεις, δεν βάζω μέσα της ζωής.

– Σε ό,τι αφορά την ζωή;

Σε ό,τι αφορά την ζωή είναι μία δύσκολη ιστορία, γιατί ο κλάδος ζωής. Είναι αυτός που ζητά κεφάλαια . Εκεί χρειάζονται τεράστια κεφάλαια. Μετά το 2020, πιστεύω ότι δεν θα υπάρχουν παραπάνω από 2-3 μεγάλοι ασφαλιστικοί όμιλοι στην Ευρώπη.

Και ο κλάδος ζωής, έτσι όπως θα ανοίξει σε λίγο και με τα επαγγελματικά ταμεία, θα χρειάζονται οι εταιρείες τεράστια κεφαλαιακή επάρκεια. Σήμερα είναι πολύ δύσκολο να βρεις κεφάλαια. Τα κεφάλαια σήμερα κοστίζουν πολύ περισσότερο από το παρελθόν. Παλαιά μπορούσες να πάρει και ένα δάνειο. Από την άλλη πλευρά, όμως να σας πω ότι η κατάσταση γίνεται πολύ καλύτερη για τον πελάτη. Ο πελάτης είναι σίγουρος, είναι ασφαλής, τα λεφτά του δεν θα κινδυνεύσουν, η ζημιά του θα πληρωθεί και γενικά αυτό που εκπέμψει η ασφαλιστική αγορά όχι μόνο η ελληνική είναι ότι θα λειτουργεί σε ένα καλύτερο και πιο ασφαλές περιβάλλον.

– Βλέπετε να αποχωρούν ξένες ασφαλιστικές από την Ελλάδα;

Δέστε λίγο, είναι τόσο ρευστή η κατάσταση. Εγώ θεωρώ ότι κάποιες εταιρείες θα φύγουν. Οι ξένοι παίρνουν αποφάσεις πάρα πολύ γρήγορα και δεν το θεωρούν κακό. Ο ξένος το βλέπει καθαρά επιχειρηματικά. Εχουν κάπου ένα υποκατάστημα, ένα μαγαζί. Αν, το μαγαζί δεν πάει καλά, το κλείνουν. Αυτό το βλέπω υγιές.

– Οι ασφαλίσεις ζωής ή οι ασφαλίσεις κατά ζημιών έχουν το μεγαλύτερο combined ratio; Ποιος κλάδος είναι πιο υγιής;

Ο κλάδο υγείας είναι πάνω από 100%, παρά ταύτα όμως τον χρηματοδοτούν οι εταιρείες, ελπίζοντας σε ένα καλύτερο αύριο. Παραδοσιακά ο κλάδος ζημιών ήταν αυτός που είχε μεγαλύτερο combined ratio. Συνολικά η ασθένεια στην Ελλάδα δεν έχει καλό αποτέλεσμα
Στο κλάδο ζωής επειδή έχουμε να κάνουμε με συνταξιοδοτικά – επενδυτικά προγράμματα, εκεί δεν μπορεί κανείς να μιλήσει για loss ratio.

Συνολικά η ασθένεια στην Ελλάδα δεν έχει καλό αποτέλεσμα, όπως δουλεύεται σήμερα και με τον ανταγωνισμό που υπάρχει. Είναι φοβερό αυτό που συμβαίνει μία εταιρεία να αλλάζει τιμολόγια μέσα σε ένα χρόνο δύο και τρεις φορές. Βγάζει ένα τιμολόγιο και μετά από δύο τρεις μήνες διαπιστώνει ότι το τιμολόγιο αυτό είναι πάρα πολύ υψηλά. Μέχρι να πάρει απόφαση να το κατεβάσει, ήδη τα τιμολόγια των άλλων εταιρειών έχουν πέσει και άλλο.

Και θα το ξαναπώ, βέβαια, ότι ο ωφελημένος είναι ο ο πελάτης. Και αυτό αν θέλετε παρά ότι φαίνεται άρρωστο, είναι υγιές.

sofokleousin.gr

Click to comment

Απάντηση

ΑΠΟΨΕΙΣ

Τα social media δεν κερδίζουν εκλογές

* Γράφει ο Αντώνης Μουντάκης

Στις εκλογές του 2019 ένας καλός φίλος ήταν υποψήφιος δημοτικός σύμβουλος στα Χανιά και καθώς τον έβλεπα να απουσιάζει (κυριολεκτικά) από παντού, διερωτήθηκα αν έχει αποσύρει την υποψηφιότητα του ή αν έχει παραδώσει τα όπλα και -απογοητευμένος- εγκατέλειψε τον προεκλογικό αγώνα.

Τον πήρα λοιπόν τηλέφωνο και βγήκαμε για καφέ (να τον δει και… θεού πρόσωπο) και, αφού του κατέθεσα τον προβληματισμό μου, έμεινα κυριολεκτικά άφωνος μ’ αυτά που μου είπε… «Εγώ φίλε, όχι μόνο θα
εκλεγώ σίγουρα, αλλά θα είμαι κι από αυτούς που θα πάρουν τους περισσότερους σταυρούς. Θα το δεις…!» Δεν πίστευα στ’ αυτιά μου, αλλά δεν μπόρεσα να συγκρατηθώ και αποφάσισα να φρενάρω την υπεραισιοδοξία του φίλου μου.

«Καλά ρε συ, είσαι απών από παντού, δεν κυκλοφορείς σχεδόν καθόλου, στο ραδιόφωνο δεν βγαίνεις όπως πολλοί υποψήφιοι, ούτε σε εφημερίδες δημοσιοποιείς την υποψηφιότητα σου, πως θα εκλεγείς;», του απάντησα με ύφος λίγο επιθετικό, όπως μου επιτρέπει η μακροχρόνια φιλία μας.

«Τι να τα κάνω εγώ αυτά που μου τρώνε τσάμπα τον χρόνο και κοστίζουν κιόλας! Εγώ προβάλλομαι από το Facebook που με βλέπουν χιλιάδες άτομα και είναι και τσάμπα! Ξέρεις πόσα likes μαζεύει κάθε ανάρτηση μου;», ήταν η τσεκουράτη απάντηση του φίλου μου. Τόσο τσεκουράτη ήταν που δεν μου επέτρεψε να συνεχίσω την συζήτηση επί του θέματος κι έτσι περιοριστήκαμε στα «περί ανέμων και υδάτων». Το μόνο που του είπα, λίγο πριν αποχαιρετιστούμε, ήταν να ξανασκεφτεί τον τρόπο που προβάλλει την υποψηφιότητα του, όχι γιατί δεν θα το βοηθήσει ΚΑΙ το Facebook, αλλά γιατί ΑΠΟ ΜΟΝΟ ΤΟΥ δεν είναι ικανό να του εξασφαλίσει την εκλογή. Κούνησε το κεφάλι του και μόνο που δεν μου θύμισε την κούνια που με κούναγε…

Πέρασαν οι μέρες και φτάσαμε στη βραδιά των εκλογών. Τον πήρα τηλέφωνο πολλές φορές, αλλά απάντηση δεν πήρα. Κι εκεί που έβλεπα τη σταυροδοσία των υποψήφιων δημοτικών συμβούλων, μια κρυάδα την ένιωσα. Ο φίλος μου μετά βίας είχε ξεπεράσει τους 100 σταυρούς, όσο για την σειρά κατάταξης, ας μην το συζητάμε. Απογοητευτική… Τον ξαναείδα μετά από αρκετό καιρό και από τότε δεν συζητήσαμε ποτέ ξανά για εκείνες τις εκλογές. Δυστυχώς και ο φίλος μου πάτησε την πεπονόφλουδα που λέγεται μέσα κοινωνικής δικτύωσης, την οποία δυστυχώς πάτησαν πολλοί σ’ εκείνες τις εκλογές, όπως -απ’ ότι διαπιστώνω- την πατάνε αρκετοί και κατά την τρέχουσα προεκλογική περίοδο. Κατ’ αρχήν οι υποψήφιοι θα πρέπει να γνωρίζουν ότι ένα μεγάλο μέρος – κυρίως των νέων 18-30 ετών- έχουν μετακομίσει σχεδόν αποκλειστικά στο Instagram και στο Tik Tok και δεν θυμούνται ούτε τους κωδικούς του Facebook.

Δεύτερον, το Facebook, το τελευταίο δεκάμηνο έχει «φρενάρει» την ευρεία προβολή των αναρτήσεων κι ενώ εσύ πιστεύεις ότι σε βλέπουν οι πάντες, το κοινό σου έχει περιοριστεί δραματικά. Επίσης, όσοι μετράνε τα likes, καλό θα ήταν κατ’ αρχήν να διαπιστώσουν αν εκείνοι που τα κάνουν ψηφίζουν στον ίδιο Δήμο, ενώ υπάρχουν και πάρα πολλοί που κάνουν like και εύχονται «καλή επιτυχία» στους πάντες! Και φυσικά, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι ένα μεγάλο ποσοστό πολιτών -και μάλιστα αυτών που είναι πολιτικοποιημένοι και πάνε σίγουρα στις κάλπες- είτε δεν διαθέτει προφίλ στο Facebook είτε -αν διαθέτει- μπαίνει ελάχιστα έως καθόλου.

Αναμφισβήτητα τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης αποτελούν το νέο πεδίο, πέραν των παραδοσιακών μέσων, όπου η πολιτική βρήκε εδώ και μερικά χρόνια πρόσφορο έδαφος για τη διεξαγωγή του δημόσιου διαλόγου. Ειδικά τα τελευταία 15 χρόνια έχουν γίνει τεράστια βήματα για τη μετατόπιση του πολιτικού διαλόγου από τους παραδοσιακούς τρόπους, προς τα social media. Μπορούν όμως τα social media να «εκλέξουν» βουλευτή, δήμαρχο ή δημοτικό σύμβουλο; Στο ερώτημα αυτό απαντούν άνθρωποι που έχουν ασχοληθεί πολύ με την επικοινωνία.   «Δεν μπορούν από μόνα τους»

Όπως η δρ. Χριστιάνα Καραγιάννη, Λέκτορας με ειδικότητα «Μέσα Επικοινωνίας και Πολιτισμικές Μελέτες» στο Τμήμα Δημοσιογραφίας, Επικοινωνίας και ΜΜΕ του Πανεπιστημίου Frederick, η οποία τονίζει:

«Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μπορούν να παίξουν όντως ρόλο σε μια εκλογική αναμέτρηση αλλά ίσως όχι με τον τρόπο που οι περισσότεροι νομίζουν. Αδιαμφισβήτητα μπορούν να αποτελέσουν ένα εργαλείο προώθησης (προβολής) για τους υποψηφίους σε περίοδο εκλογών που μπορεί να τους βοηθήσει να κερδίσουν ψήφους. Θεωρώ πως δεν μπορούν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, από μόνα τους, να παίξουν τόσο καθοριστικό ρόλο σε οποιεσδήποτε εκλογές, τουλάχιστον όχι ακόμη, ώστε να υπερισχύσουν αυτής της κουλτούρας και να καθορίσουν απόλυτα την εκλογή κάποιου υποψηφίου».

«Ιδανικός ο συνδυασμός»

«Tα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι ένα σημαντικό εργαλείο για τον υποψήφιο δήμαρχο, ακόμη και για κάποιον που είναι υποψήφιος δημοτικός σύμβουλος, που θέλει να απευθυνθεί σε εν δυνάμει ψηφοφόρους», σημειώνει ο βραβευμένος σε θέματα πολιτικής επικοινωνίας και εκλογών Γεράσιμος Ζαγορίτης, προσθέτοντας όμως πως «οποιοσδήποτε σας πει ότι μπορεί κάποιος να εκλεγεί μόνο μέσα από το διαδίκτυο σας λέει ψέματα. Ο υποψήφιος, όμως, που εκμεταλλεύεται τις δυνατότητες της τεχνολογίας και τις συνδυάζει σωστά με άλλες παραδοσιακές μορφές εκστρατείας (εφημερίδες, ραδιόφωνα, προσωπικές επαφές) είναι σίγουρο ότι έχει σημαντικό πλεονέκτημα».

Το «like» δεν σημαίνει ψήφο

«Εγώ αυτό που λέω πάντα είναι ότι το ‘like’ δεν είναι ψήφος» λέει ο ιδρυτής της Ierax Analytix Χάρης Λαλάτσης. Και εξηγεί «γιατί μπορεί εγώ ως πολιτικός να εμφανίζομαι πάρα πολύ συχνά στα social media.

Αλλά το θέμα είναι εάν αυτοί που θα πάνε να ψηφίσουν, πρώτον είναι στα social media κι αν επηρεάζονται πραγματικά από αυτά. Δηλαδή η νέα γενιά, οι άνθρωποι κάτω των 30 χρόνων δεν πηγαίνουν να ψηφίσουν όσο οι πολίτες άνω των 50 χρόνων. Άρα πολλές φορές ίσως αξίζει πολύ περισσότερο το κλασσικό να πάω μια επίσκεψη στη λαϊκή αγορά ή σε ένα ΚΑΠΗ και να σφίξω χέρια από το να κάνω ένα post στα social media και να πάρω 400 ‘likeς’. Γιατί μπορεί να πάρω ‘likeς’ αλλά αυτά δεν σημαίνουν ψήφο. Γιατί πολύ πιθανόν αυτό το νεανικό κοινό να μην πάει να ψηφίσει την Κυριακή».

*Ο Αντώνης Μουντάκης είναι δημοσιογράφος – εκδότης της εφημερίδας «Νέοι Ορίζοντες Κρήτης» και Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Ιδιοκτητών Επαρχιακού Τύπου.

Continue Reading

MEDIA

Έμφυλη Βία: Γυναικοκτονία

Ως γυναικοκτονία μπορούμε να πούμε ότι είναι ότι χειρότερο μπορεί να λάβει χώρα, ως βία κατά των γυναικών.  Η γενική έννοια της γυναικοκτονίας παραπέμπει στη δολοφονία μιας γυναίκας ή ενός κοριτσιού εξαιτίας του φύλου τους. Με τη Διακήρυξη της Βιέννης για τις Γυναικοκτονίες  ο ΟΗΕ, αναγνώρισε διαφορετικά είδη γυναικοκτονίας, όπως: η δολοφονία γυναίκας ως αποτέλεσμα συντροφικής βίας, ο βασανισμός και η δολοφονία γυναίκας ως αποτέλεσμα μισογυνισμού,  η δολοφονία γυναικών και κοριτσιών εξαιτίας του σεξουαλικού προσανατολισμού τους και της ταυτότητας φύλου, και άλλες περιπτώσεις  γυναικοκτονίας οι οποίες συνδέονται με  το οργανωμένο έγκλημα, εμπόρους ναρκωτικών, ή την εμπορία γυναικών και κοριτσιών.

Ο όρος γυναικοκτονία, έρχεται από παλιά, όταν το 1976 τον κατέγραψε η κοινωνιολόγος Diana E. H. Russel, ορίζοντας έτσι το εγκληματολογικό και ανθρωπολογικό αυτό φαινόμενο. Ο όρος «γυναικοκτονία» έγινε ευρέως γνωστός και υιοθετήθηκε από την εγκληματολογία μετά το 1992, έπειτα από μία συλλογή δεδομένων  που επιμελήθηκαν από κοινού η εγκληματολόγος Jill Radford,  και η κοινωνιολόγος  Diana. H. Russel.

Τα συστήματα συλλογής δεδομένων, ποικίλλουν σε μεγάλο βαθμό από το ένα κράτος μέλος της ΕΕ στο άλλο, καθώς βασίζονται σε διάφορες πηγές. Για την Ελλάδα τα δεδομένα τα έχουμε από την Ελληνική Αστυνομία και εφόσον αυτά δημοσιοποιούνται. Έτσι υπολογίζεται ότι στην Ευρώπη το 30% των γυναικών ή / και κοριτσιών, που έχουν πέσει θύμα ανθρωποκτονίας, δολοφονούνται από πρόθεση από τον ερωτικό σύντροφο.

‘Όταν μιλάμε για ερωτικό σύντροφο, εννοούμε  τον  πρώην ή νυν σύζυγος ή σύντροφος, ανεξάρτητα από το αν ο δράστης μοιράζεται ή μοιραζόταν κατά το παρελθόν την ίδια στέγη με το θύμα. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Αστυνομίας στην Ελλάδα,  το 2017,  το 35 % ήταν θύματα ανθρωποκτονίας που σχετιζόταν με ενδοοικογενειακή βία.

Ένα σημαντικό θέμα που έχει προκύψει, ώστε να επανασχεδιαστεί η νομοθεσία για να υπάρχει σημαντική αντιμετώπιση του προβλήματος, είναι η κατανόηση του προβλήματος ως προς την φύση του και την συχνότητά του, όπως επίσης και το κίνητρο της δολοφονίας.

Εάν γυρίσουμε λίγο το χρόνο προς τα πίσω, θα θυμόμαστε τα στυγερά εγκλήματα – γυναικοκτονίες  που διαπράχτηκαν στην Ελλάδα,  στο τέλος του 2018 και στην αρχή του 2019, και συγκεκριμένα  για το βιασμό και την γυναικοκτονία της Ελένης Τοπαλούδη στη Ρόδο, από δύο νεαρούς άντρες με τους οποίους αρνήθηκε να συνευρεθεί ερωτικά, και τη δολοφονία της Αγγελικής Πέτρου στην Κέρκυρα, από τον πατέρα της, ο οποίος δεν ενέκρινε  τη σχέση που είχε με άνδρα από το Αφγανιστάν.

Συνοπτικά τα τελευταία 5 έτη, έχουμε αντίστοιχα από το έτος 2019, μέχρι και σήμερα, κατά έτος αντίστοιχα: 17, 19, 31, 26, 15, 6, με τελευταία την περίπτωση,  της 28ης έξω από το Αστυνομικό Τμήμα των Αγίων Αναργύρων και την στυγερή δολοφονίας της από τον πρώην σύντροφό της.

Παγκοσμίως,  κάθε  μέρα, σε όλο τον κόσμο, δολοφονούνται 137 γυναίκες, κατά μέσο όρο, από (πρώην ή νυν) συζύγους ή συντρόφους ή από κάποιο μέλος της οικογένειας τους, ενώ το 2017,  ένα ποσοστό  58% διαπράχθηκε από (πρώην ή νυν) συζύγους ή συντρόφους ή μέλη της οικογένειας τους, με βάση τα στοιχεία  του Γραφείου των Ηνωμένων Εθνών για τα Ναρκωτικά και το Έγκλημα (UNODC).

Σύμφωνα με στοιχεία της ΕΕ το 22% των γυναικών, έχει πέσει θύμα, σωματικής ή / και σεξουαλικής βίας. Οι χώρες με τα μεγαλύτερα ποσοστό  γυναικοκτονιών,  είναι η Αργεντινή, το Ελ Σαλβαδόρ, η Ινδία, η Ονδούρα και το Μεξικό, ενώ υψηλά ποσοστά καταγράφονται και στη Γουατεμάλα, την Κολομβία, τη Βραζιλία, τη Ρωσία και τη Νότια Αφρική.  Επιπλέον, με βάση τα στοιχεία του Ευρωπαϊκού Ινστιτούτου για την Ισότητα των Φύλων, EIGE:

  • Στην Βρετανία, κάθε τρεις μέρες δολοφονείται μία γυναίκα
  • Στη Σουηδία, κάθε δέκα μέρες κακοποιείται μέχρι θανάτου από το σύζυγο ή σύντροφό της
  • Στην Ισπανία, μία γυναίκα δολοφονείται κάθε τέσσερεις μέρες, περίπου 100 τον χρόνο
  • Στην Γαλλία, μία γυναίκα δολοφονείται κάθε πέντε μέρες εξαιτίας κακοποίησης στο σπίτι
  • Στην Ελλάδα, την Πέμπτη 11/04/2024, καταγράφηκαν 103 περιστατικά, έγιναν 43 συλλήψεις με αυτόφωρη διαδικασία, ενώ 3 θύματα ζήτησαν να μεταφερθούν σε κατάλυμα, με την πλειονότητα των περιστατικών να έγιναν στη Αττική, και συγκεκριμένα έγιναν 47 καταγγελίες και 17 συλλήψεις.
  • Επίσης δημιουργήθηκε νέα πλατφόρμα, με το όνομα stop-bulling.gov.gr,  για την δημιουργία καταγγελιών φαινομένων bulling στα σχολεία, όπου γονείς και μαθητές, μπορούν να καταγράψουν τα φαινόμενα βίας όπου πέφτουν στην αντίληψή τους, ή είναι οι ίδιοι θύματα σχολικού εκφοβισμού
  • Επίσης με τα τελευταία στατιστικά στοιχεία της ΕΛ.ΑΣ. κάθε 45 λεπτά η αστυνομία δέχεται μία καταγγελία για ενδοοικογενειακή βία, ενώ 270 γυναίκες χρησιμοποίησαν το panic button

Βέβαια δεν θα πρέπει να παραλείπουμε και την δημιουργία  ειδικών διαμορφωμένων χώρων  που θα λειτουργούν ως safe houses, για την βραχυπρόθεσμη ασφαλή φιλοξενία γυναικών – θυμάτων ενδοοικογενειακής βίας, καθώς και μελών της οικογένειάς  τους, σε όλη την επικράτεια. Χώροι οι οποίοι θα φυλάσσονται από την ΕΛ.ΑΣ., ενώ σε συνεργασία με τις δομές του Υπουργείου Οικογένειας και Κοινωνικής Συνοχής, την Τοπική Αυτοδιοίκηση και άλλους φορείς, θα παρέχεται κάθε είδους βοήθεια και στήριξη.

 

 

 

 

 

 

Continue Reading

MEDIA

Έμφυλη Βία: Σεξισμός, άγνοια ή παρανόηση

Πολλές φορές έχουμε ακούσει σε συνομιλίες, να αποκαλούν τον συνομιλητή σε μια συζήτηση σεξιστή. Αυτοί όμως που χρησιμοποιούν αυτήν την λέξη , γνωρίζουν την έννοια αυτής, ή πολύ περισσότερο, ποια είναι τα χαρακτηριστικά ενός ατόμου με σεξιστική συμπεριφορά, πιο άτομο είναι πραγματικά σεξιστής και τη συνεπάγεται άραγε αυτή η συμπεριφορά στο άτομο – θύμα που είναι αποδέκτης αυτής της συμπεριφοράς. Τη να εννοούμε άραγε όταν αναφέρουμε αυτή την λέξη;  Γνωρίζουμε άραγε  τις προεκτάσεις αυτής, αλλά και της επιπτώσεις που μπορεί να έχει η αβίαστη χρήση αυτής της λέξης

Με τον όρο Σεξισμό, εννοούμε,  κάθε έκφραση ή πράξη, λέξη, ή χειρονομία,  η οποία βασίζεται στην ιδέα ότι κάποια άτομα, πιο συχνά γυναίκες, είναι κατώτερα από άλλα. Αυτό προκύπτει  στην πεποίθηση ότι κάποια  άτομα, εξαιτίας του φύλου τους, ή της κοινωνικότητάς τους,  είναι διαφορετικά και συνήθως είναι τα ποιο ευάλωτα και τα πιο αδύναμα άτομα. Σε περισσότερο βαθμό επηρεάζονται οι γυναίκες και τα κορίτσια. Άρα αναφερόμαστε στην διαφορετικότητα του ατόμου τόσο ως προς το φύλλο, είτε αναφερόμαστε στην βιολογική του υπόσταση, είτε αναφερόμαστε στην κοινωνική υπόσταση. Συνδέεται άμεσα με τα στερεότυπα και τους ρόλους των φύλλων και αφορά στην πεποίθηση ότι το ένα φύλλο είναι ανώτερο από το άλλο. Η έννοια του φαινομένου αυτού περικλείει την έννοια ότι οι άνδρες είναι πιο σημαντικοί από τις γυναίκες και ότι οι γυναίκες είναι για να βοηθούν τους άνδρες.

Εδώ θα πρέπει να κάνουμε μία μικρή παρένθεση και να αναφερθούμε στον καλοήθη σεξισμό, κατά τον οποίο το ένα φύλο και ιδιαίτερα το γυναικείο, έχει ρόλους στερεότυπους και περιοριστικούς, οι οποίοι επιφανειακά φαίνονται θετικοί. Υπάρχει ένα κύμα ευγένειας προς το γυναικείο φύλλο, όμως στην πραγματικότητα οι εκφράσεις αυτές υπομονεύουν την ανωτερότητα του άνδρα. Οι υποτιθέμενες αρετές που αποδίδονται στη γυναίκα είναι πάντα αυτές που η πατριαρχία τις θέλει να έχουν, ήτοι υπομονή, αντοχή, ενσυναίσθηση, έτσι ώστε να μπορούν να επιτελούν την συναισθηματική εργασία για όλους τους άλλους, ενώ τα δικά της συναισθήματα αγνοούνται παντελώς.

Σοβαρές και βλαβερές συνέπειες, έχει το φαινόμενο του σεξισμού, τόσο σε γυναίκες, όσο και σε άνδρες, όταν αυτά τα φαινόμενα έχουν να κάνουν με εθνικότητα, ηλικία, σεξουαλικό προσανατολισμό, αναπηρία, θρησκεία ή άλλους παράγοντες.

Φαινόμενα σεξισμού συναντούμαι σε κάθε μορφή δημόσιας και ιδιωτικής δραστηριότητας. Στον χώρο της δημοσιογραφίας ένα ποσοστό 63% έχει υποστεί λεκτική βία, ενώ για τις οικιακές εργασίες οι γυναίκες αφιερώνουν διπλάσιο χρόνο από τους άνδρες. Ενώ όλες σχεδόν οι γυναίκες έχουν δεχτεί

το  φαινόμενο του mansplaining & του manterrupting,  στον χώρο εργασίας.

Ο σεξισμός βασικά ξεκινά βασικά, από την χρήση του αρσενικού γένους,  στην ομιλία. Έτσι από την ομιλία μπορούμε να συμπεράνουμε και να αναγνωρίσουμε την συγκεκριμένη συμπεριφορά, αφού εκφράζει τον τρόπο σκέψης  και τις πράξεις μας. Σημαντικό επίσης είναι και το φαινόμενο του σεξισμού στους χώρους εργασίας. Το φαινόμενο εμφανίζεται τόσο σε άνδρες όσο και σε γυναίκες, και έχει να κάνει με την εξωτερική εμφάνιση ή τον τρόπο ντυσίματος. Ο σεξισμός στο εργασιακό περιβάλλον έχει να κάνει με την υπομονεύει  την αποτελεσματικότητα των θυμάτων.

Υπομονετικά σχόλια δημιουργούν εκφοβιστική & καταπιεστική ατμόσφαιρα για αυτούς που τα αντιμετωπίζουν και μπορούν να μετατραπούν σε βία ή παρενόχληση. Τα θύματα εμφανίζουν υψηλότερα επίπεδα άγχους και κατάθλιψη.

Σε πολλούς τομείς εμφανίζονται φαινόμενα σεξισμού, όπως, όταν γίνονται συνεντεύξεις σε αθλήτριες, δεν αναφερόμαστε στο κατόρθωμα των αθλητριών, στην δεξιότητα και δύναμη των αθλητριών,  αλλά στον οικογενειακό τους ρόλο. Άλλο παράδειγμα αποτελεί η εμφάνιση των γυναικών σε πολιτιστικές ή αθλητικές εκδηλώσεις, όπου οι γυναίκες εμφανίζονται με σέξι ενδυμασία και έχουν διακοσμητικό ρόλο. Τα σεξιστικά αστεία μπορούν να εκφοβίσουν και να κάνουν τους ανθρώπους να σωπάσουν και να υπoβαθμίσουν την σεξιστική συμπεριφορά.

Continue Reading
Green logo ENA Club with text ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ

Κατοικία

a house with a green roof and road signs left and right
tractor in the background of the text
white night text
food track
blue circle with steel construction
arrows as a circle symbol of recycling
paint cans
letters AG as logo
gear and tool as logo pavlidis
timetable

newsletter



Καιρος

Πρωτοσέλιδα

Χρήσιμα

Δρομολόγια Πλοίων από και προς Καβάλα

Γιατροί ΕΟΠΥΥ ΚΑΒΑΛΑΣ

espa logo

espa_logo_en