ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Απαραίτητο ένα νέο τρίτο δάνειο για την Ελλάδα

Ο διαχειριστής της Pimco, Myles Bradshaw, δηλώνει χαρακτηριστικά ότι “δεν πιστεύουμε ότι η Ελλάδα θα αντλήσει φέτος κεφάλαια από τις αγορές».
Με βάση τα σημερινά δεδομένα, αναφέρει, ένα ελληνικό ομόλογο διάρκειας εννέα ετών θα είχε επιτόκιο 8%. “Εάν η χώρα προχωρήσει σε μεγαλύτερο δανεισμό με αυτούς τους όρους, το συνολικό βάρος χρέους θα ήταν πολύ μεγαλύτερο από τη λήψη ενός δανείου από τον ευρωπαϊκό μηχανιμσμό ESM», υποστηρίζει ο αναλυτής.
Press Pilot
«Κατρίνης: Σκιώδεις αναθέσεις στα ΕΑΣ»

ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΑΤΡΙΝΗΣ
Βουλευτής ΠΑΣΟΚ- Κινήματος Αλλαγής
Υπεύθυνος ΚΤΕ Εθνικής Άμυνας
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Βροχή απευθείας αναθέσεων στα ΕΑΣ – Ερωτήματα που ζητούν απάντηση
Σοβαρά ερωτήματα για τις πρακτικές διοίκησης στα Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα (ΕΑΣ) εγείρει η νέα κοινοβουλευτική παρέμβαση του βουλευτή και τομεάρχη Εθνικής Άμυνας του ΠΑΣΟΚ Μιχάλη Κατρίνη, ο οποίος κατέθεσε ερώτηση προς τους Υπουργούς Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Εθνικής Άμυνας, μετά από συνεργασία με τον τομέα Άμυνας του κόμματος.
Όπως αναδεικνύεται στην ερώτηση, την περίοδο από 1/1/2024 έως 4/7/2025 έχουν καταγραφεί τουλάχιστον 25 απευθείας αναθέσεις μελετών και συμβουλευτικών υπηρεσιών, με προϋπολογισμό 30.000 ευρώ έκαστη, για αντικείμενα συχνά ασαφούς χρησιμότητας. Την ίδια ώρα, προκηρύσσονται διαγωνισμοί συνολικού ύψους άνω των 19 εκατ. ευρώ για διοικητικές και υποστηρικτικές υπηρεσίες, ενώ παραμένουν ανενεργές κρίσιμες γραμμές παραγωγής και παγωμένες επενδύσεις για την εγχώρια παραγωγή πυρομαχικών.
Όπως σημειώνει, οι πρακτικές συνεχών αναθέσεων εντείνουν την αδιαφάνεια και υπονομεύουν κάθε σοβαρή προσπάθεια επανεκκίνησης της αμυντικής βιομηχανίας, την οποία το ΠΑΣΟΚ θεωρεί κρίσιμη για την εθνική ασφάλεια και τη αμυντική αυτονομία της χώρας.
Επισυνάπτεται το πλήρες κείμενο της ερώτησης.
Θέμα: Ανεξέλεγκτες απευθείας αναθέσεις και μη παραγωγικές δαπάνες στα ΕΑΣ – Αναξιοποίητες παραγωγικές δυνατότητες και ερωτηματικά
Σε μια περίοδο κατά την οποία η αμυντική βιομηχανία των κρατών-μελών της Ε.Ε. και του ΝΑΤΟ έχει κληθεί να ανταποκριθεί στην αυξημένη ζήτηση για πυρομαχικά, τα Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα (ΕΑΣ), αντί να επαναλειτουργούν κρίσιμες γραμμές παραγωγής (όπως αυτή των κορμών 155 χιλ), φαίνεται να επιδίδονται συστηματικά σε πολυάριθμες συμβάσεις μελετών, αναθέσεις συμβουλευτικών υπηρεσιών και διαγωνισμούς μη παραγωγικού χαρακτήρα.
Σύμφωνα με έγγραφα αναρτημένα στη ΔΙΑΥΓΕΙΑ, μόνο για την περίοδο 1/1/2024 έως 4/7/2025 έχουν καταγραφεί τουλάχιστον 25 απευθείας αναθέσεις για μελέτες και υπηρεσίες εξωτερικών συνεργατών, με τυπικό προϋπολογισμό 30.000 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ) η καθεμία, σε θέματα που κυμαίνονται από «αξιολόγηση κινδύνου» και «υποστήριξη επενδυτών» έως «σχέδια 25ετίας», «παρακολούθηση μετεγκατάστασης» και «αναγνώριση διοικητικών διαδικασιών», όπως φαίνεται στον πίνακα που ακολουθεί:
Μήνας/Έτος | Τίτλος Μελέτης/Ανάθεσης | Προϋπολογισμός (χωρίς ΦΠΑ, €) |
10/2024 | Αποτίμηση στοιχείων για ΕΑΣ-MSM | 30.000 |
11/2024 | Αναγνώριση και διαχείριση δημοσιονομικών κινδύνων | 30.000 |
08/2024 | Μελέτη για Στρατηγική Πυξίδα ΕΕ και Δόγμα ΝΑΤΟ | 30.000 |
10/2024 | Παρακολούθηση μετεγκατάστασης Υμηττού | 30.000 |
10/2024 | Γενικές συμβουλευτικές υπηρεσίες | 30.000 |
10/2024 | Αξιοποίηση ακινήτων LT-PYRKAL | 30.000 |
10/2024 | Μελέτη βιωσιμότητας LT-PYRKAL | 30.000 |
10/2024 | Μεταφορά βιομηχανοποίησης | 30.000 |
10/2024 | Νομικές συμβουλές για LTP Αρμενίας | 30.000 |
09/2024 | Επιχειρησιακό πλάνο 25ετίας | 30.000 |
09/2024 | Συμβουλευτικές υπηρεσίες | 30.000 |
09/2024 | Σχεδιασμός στρατηγικής | 30.000 |
– | Επικαιροποίηση επιχειρησιακού σχεδίου 2025-2028 | 30.000 |
07/2024 | Συμβουλευτικές υπηρεσίες μετεγκατάστασης ΣΕΥ | 30.000 |
07/2024 | Εκτίμηση δημοσιονομικού κινδύνου | 30.000 |
02/2025 | Στρατηγική και συμβουλευτικές υπηρεσίες | 20.000 |
02/2025 | Υπηρεσίες για επενδυτές | 30.000 |
02/2025 | Επισκόπηση εγγράφων για επενδυτές | 30.000 |
02/2025 | Ωρίμανση έργων και δράσεων | 30.000 |
04/2025 | Υποστήριξη έργων ΕΑΣ | 30.000 |
06/2025 | Καταγραφή ενεργειών διοίκησης | 30.000 |
06/2025 | Διαγνωστική μελέτη 2019–11/2024 | 30.000 |
– | Δράσεις ένταξης σε συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα Α.Β | 30.000 |
– | Δράσεις ένταξης σε συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα Α.Β | 30.000 |
– | Επισκόπηση υλοποίησης συμβάσεων 2020-2024 | 30.000 |
Πολλές από αυτές τις μελέτες δεν συνοδεύονται από κανένα στοιχείο που να αποδεικνύει την αναγκαιότητα, το παραδοτέο, τη χρήση ή την αποδοτικότητά τους. Δεν είναι σαφές ποιοι φορείς ή εταιρείες τις εκτελούν, εάν έχουν ολοκληρωθεί και αν έχουν υποβληθεί τεχνικές και οικονομικές εκθέσεις.
Παράλληλα, το Δ.Σ. των ΕΑΣ έχει προκηρύξει:
- Διαγωνισμό για καταγραφή διοικητικών διαδικασιών, με προϋπολογισμό 2.827.481 ευρώ,
- Συμφωνία-πλαίσιο 3ετούς διάρκειας για συντήρηση παγίων, προϋπολογισμού 16.472.020 ευρώ.
Συνολικά, οι μη παραγωγικές δαπάνες για το πρώτο εξάμηνο του 2025 ξεπερνούν τα 2,6 εκατ. ευρώ, χωρίς να περιλαμβάνονται σε αυτές μισθοδοσία, υπερωρίες, εργολαβίες, ή έξοδα παραγωγής.
Το κρίσιμο ερώτημα που προκύπτει είναι εάν η διοίκηση των ΕΑΣ, αντί να ενεργοποιεί εγκαταστάσεις με ιστορική παραγωγική ικανότητα (π.χ. οβιδουργείο Αιγίου), εξαντλείται σε ανάθεση εξωτερικών μελετών χωρίς αντίκρισμα, ενώ την ίδια στιγμή η χώρα στερείται εσόδων από την παραγωγή και πώληση κρίσιμων πυρομαχικών και η εταιρεία αδυνατεί να καλύψει αναγκαίες προμήθειες (όπως η πρέσα κωνικοποίησης αξίας μόλις 3 εκατ. ευρώ).
Επειδή, η πρακτική των ανεξέλεγκτων απευθείας αναθέσεων και των μη παραγωγικών δαπανών χωρίς σαφές σχέδιο ανασυγκρότησης, πλήττει την αξιοπιστία και το μέλλον των Ελληνικών Αμυντικών Συστημάτων,
Επειδή απαιτείται συγκροτημένο σχέδιο επανεκκίνησης της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας, με διαφάνεια και λογοδοσία, όπως το ΠΑΣΟΚ επανειλημμένα έχει επισημάνει,
Επειδή η ελληνική αμυντική βιομηχανία οφείλει να υποστηρίζει μια εθνική στρατηγική αμυντικής αυτονομίας συμμετέχοντας μάλιστα ενεργά στην αξιοποίηση ευρωπαϊκών μηχανισμών και χρηματοδοτικών εργαλείων (ReArm, SAFE), να αξιοποιεί το εξειδικευμένο ανθρώπινο δυναμικό και να συμβάλλει ουσιαστικά στην επιχειρησιακή ετοιμότητα και την τεχνολογική επάρκεια των Ενόπλων Δυνάμεων,
ΕΡΩΤΩΝΤΑΙ ΟΙ ΚΥΡΙΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ:
- Είναι δικαιολογημένες όλες οι πιο πάνω αναλήψεις υποχρεώσεων για εκπόνηση μελετών;
- Είναι δικαιολογημένες οι επιδιώξεις των ΕΑΣ να αναλάβουν πρόσθετες υποχρεώσεις με βάση την προκήρυξη των πιο πάνω δύο διαγωνισμών;
- Ποιοι φορείς ή εταιρείες έχουν αναλάβει την εκπόνηση των πιο πάνω μελετών;
- Ποια είναι η συμβατική αξία κάθε μελέτης;
- Ποιες από τις μελέτες έχουν ολοκληρωθεί και υποβληθεί;
Ο Ερωτών Βουλευτής
Μιχάλης Κατρίνης
Press Pilot
«ΓΣΕΕ – Μέτρα προστασίας εργαζομένων από καύσωνα»

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
7/7/2025
ΝΕΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΑΠΟ ΤΗ ΓΣΕΕ
ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΤΗΣ ΘΕΡΜΙΚΗΣ ΚΑΤΑΠΟΝΗΣΗΣ ΤΩΝ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΑΠΟ ΤΟΝ ΚΑΥΣΩΝΑ
H ΓΣΕΕ, η Γραμματεία Υγείας και Ασφάλειας στην Εργασία της Συνομοσπονδίας και το Κέντρο Πληροφόρησης Εργαζομένων & Ανέργων (ΚΕ.Π.Ε.Α./ΓΣΕΕ), σε συνέχεια και της ανακοίνωσης που εξέδωσε την Κυριακή 6-7-2025 η Γενική Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας ύστερα από τη συνεδρίαση της Επιτροπής Εκτίμησης Κινδύνου, δημοσιοποιούμε εκ νέου την ενημέρωση των εργαζομένων για την αντιμετώπιση της θερμικής καταπόνησης από τις υψηλές θερμοκρασίες, που αναμένονται τις προσεχείς ημέρες και απαιτούν αυξημένη προσοχή και επαγρύπνηση.
Η ΓΣΕΕ τονίζει για μία ακόμα φορά ότι αποτελεί υποχρέωση της πολιτείας η θεσμοθέτηση στη νομοθεσία για την Υγεία και την Ασφάλεια ρητών διατάξεων για την πρόληψη και την αντιμετώπιση των κινδύνων θερμικής καταπόνησης των εργαζομένων. Είναι απαραίτητη η θεσμική κοινωνική συμμετοχή στον επιχειρησιακό σχεδιασμό της Επιθεώρησης Εργασίας.
Επισημαίνουμε ότι:
- το βασικό χρονικό διάστημα παύσης των εργασιών αφορά στις ώρες 12.00 με 17.00, στις περιοχές που σύμφωνα με τα Δελτία της Εθνικής Μετεωρολογικής Υπηρεσίας και την επικαιροποίησή τους αναμένεται να επικρατήσουν ιδιαίτερα υψηλές θερμοκρασίες. Πάγια στην κατηγορία αυτή αναφέρονται ως παραδείγματα εργασίες σε τεχνικά και οικοδομικά έργα, εργοτάξια, διανομή και μεταφορά προϊόντων και αντικειμένων με δίτροχο όχημα (delivery) κλπ. Στην υποχρεωτική παύση εργασιών εντάσσονται και όλοι οι εργαζόμενοι ανεξαρτήτως του είδους της απασχόλησής τους, συμπεριλαμβανομένων των ψηφιακών πλατφορμών.
- χρήζουν ιδιαίτερης και έγκαιρης προσοχής, οι συνάδελφοι-ισσες που ανήκουν σε ομάδες με υψηλό κίνδυνο για την υγεία τους από τις υψηλές θερμοκρασίες, όπως είναι οι καρδιοπαθείς, οι πνευμονοπαθείς, οι πάσχοντες-ουσες από χρόνια νοσήματα (πχ σακχαρώδης διαβήτης, χρόνια νεφρική ανεπάρκεια, διαταραχές αρτηριακής πίεσης κοκ), οι λαμβάνοντες-ουσες συγκεκριμένα φάρμακα (πχ ινσουλίνη, αντιδιαβητικά, διουρητικά, αντιχολιεργικά κοκ), οι γυναίκες κατά την κύηση, καθώς επίσης και τα άτομα που εργάζονται σε ζεστό περιβάλλον. Στις περιπτώσεις αυτές πρέπει να εξετάζεται η δυνατότητα εξ αποστάσεως εργασίας, εφόσον αυτό είναι εφικτό από τη φύση της οικείας εργασίας
- η θερμοκρασία των χώρων ανάπαυσης, των εγκαταστάσεων υγιεινής, των καντινών καθώς και των χώρων παροχής πρώτων βοηθειών, πρέπει να ανταποκρίνεται στον ειδικό προορισμό των χώρων αυτών και να έχουν την κατάλληλη θερμοκρασία.
Η ΓΣΕΕ έχει στη διάθεση των συνδικάτων και των εργαζομένων σε όλη την επικράτεια για κάθε ζήτημα πληροφόρησης, στήριξης και συλλογικής δράσης και στα θέματα υγείας και ασφάλειας:
· τη Γραμματεία Υγείας και Ασφάλειας στην Εργασία της ΓΣΕΕ, email: info@gsee.gr
· το Κέντρο Πληροφόρησης Εργαζομένων και Ανέργων της ΓΣΕΕ, ΚΕΠΕΑ/ ΓΣΕΕ, τηλ. 210 00 83 630 & 210 00 83 640, www.kepea.gr
· το Δίκτυο Υπηρεσιών Πληροφόρησης & Συμβουλευτικής Εργαζομένων και Ανέργων του Ινστιτούτου Εργασίας της ΓΣΕΕ https://www.inegsee.gr/diktio-ipiresion-pliroforisis-simvouleftikis-ergazomenon-anergon/
ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΚΑΙ ΜΕΣΩΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΔΙΚΤΥΩΣΗΣ
Ακολουθεί η ενημέρωση της ΓΣΕΕ για το πλαίσιο τεχνικών και οργανωτικών μέτρων για την αντιμετώπιση της θερμικής καταπόνησης των εργαζομένων του ιδιωτικού τομέα.
ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΑΠΟ ΤΗ ΓΣΕΕ
ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΤΗΣ ΘΕΡΜΙΚΗΣ ΚΑΤΑΠΟΝΗΣΗΣ ΤΩΝ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ
ΑΠΟ ΤΟΝ ΚΑΥΣΩΝΑ
Ι. Πλαίσιο τεχνικών και οργανωτικών μέτρων για την αντιμετώπιση της θερμικής καταπόνησης των εργαζομένων του ιδιωτικού τομέα:
1. Λήψη τεχνικών και οργανωτικών μέτρων προστασίας από τους εργοδότες
Για την αντιμετώπιση της θερμικής καταπόνησης των εργαζομένων με σχέση εξαρτημένης εργασίας στον ιδιωτικό τομέα της οικονομίας κατά τη διάρκεια καύσωνα, οι εργοδότες λαμβάνουν μέτρα προστασίας, σύμφωνα με τον ενδεικτικό και μη εξαντλητικό κατάλογο τεχνικών και οργανωτικών μέτρων, που περιέχεται σε ΥΑ και αφορούν σε
α) τεχνικά μέτρα για την πρόληψη της θερμικής καταπόνησης, όπως παρεμβάσεις i) στα δομικά στοιχεία των κτηρίων, ii) σε τμήματα της παραγωγικής διαδικασίας, iii) στο μικροκλίμα του εργασιακού χώρου,
β) οργανωτικά μέτρα για την πρόληψη της τεχνικής καταπόνησης, όπως παροχή πόσιμου νερού σε θερμοκρασία 10-15ο C, οργάνωση του χρόνου εργασίας με προγραμματισμό διαλειμμάτων, προγραμματισμό επιβαρυντικών εργασιών σε ώρες εκτός θερμοκρασιακών αιχμών, μείωση ή παύση εργασιών σε ιδιαίτερα επιβαρυμένους θερμικά χώρους μεταξύ των ωρών 12.00 – 17.00, διαμόρφωση κυλικείων ή άλλων κατάλληλων σε θερμοκρασία χώρων για το διάλειμμα των εργαζομένων, μετά από συνεργασία του εργοδότη και του Τεχνικού Ασφαλείας, του Ιατρού Εργασίας και των Επιτροπών Υγείας και Ασφάλειας των Εργαζομένων και όπου δεν υπάρχουν των εκπροσώπων των εργαζομένων,
γ) ειδικές προβλέψεις για υπαίθριες εργασίες, όπως παροχή πόσιμου νερού σε θερμοκρασία 10-15ο C, χορήγηση και χρήση κατάλληλου καλύμματος κεφαλής, όπου δεν προβλέπεται χρήση κράνους και προστατευτικών μέσων δέρματος, διαμόρφωση/επιλογή σκιερού μέρους για διαλείμματα, διαμόρφωση/επιλογή σκιερού μέρους ή κατασκευή κατάλληλων στεγάστρων για εκτέλεση εργασιών, προγραμματισμός εργασιών ώστε οι επιβαρυντικές εργασίες να γίνονται τις ώρες που οι θερμοκρασίες είναι χαμηλότερες, μείωση της απασχόλησης ή παύση των εργασιών κατά το χρονικό διάστημα μεταξύ των ωρών 12.00 – 17.00, δ) χορήγηση μέσων ατομικής προστασίας, όπως καλύμματα κεφαλής και αυχένα και προστατευτικών μέσων δέρματος και λοιπά μέσα, ύστερα από τη γνώμη του Τεχνικού Ασφαλείας, του Ιατρού Εργασίας για τις απαιτήσεις της εργασίας.
2. Υποχρεωτική παύση εργασιών κατά τη διάρκεια καύσωνα, σύμφωνα με τις προβλέψεις της Εθνικής Μετεωρολογικής Υπηρεσίας (ΕΜΥ)
Η ΓΣΕΕ, επισημαίνονται ότι εξακολουθούν να είναι πολύ υψηλά τα όρια των τιμών των δεικτών πάνω από τα οποία επιβάλλεται η υποχρεωτική διακοπή των εργασιών, αναφέρει ότι:
i) Για εργαζόμενους με σχέση εξαρτημένης εργασίας στον ιδιωτικό τομέα της οικονομίας σε εργοδότες περιοχών της χώρας που, σύμφωνα με την εκτίμηση της ΕΜΥ, ο κίνδυνος θερμικής καταπόνησης καθίσταται εξαιρετικά υψηλός σύμφωνα με:
α) Την τιμή βιοκλιματικού δείκτη WBGT, όταν αυτή είναι ανώτερη του 32,2 ή
β) η θερμοκρασία διαμορφώνεται σε τιμή άνω των 42ο C και ταυτόχρονα η τιμή του δείκτη υγρασίας διαμορφώνεται σε τουλάχιστον 14%, ή
γ) η θερμοκρασία διαμορφώνεται σε τιμή άνω των 40ο C και ταυτόχρονα η τιμή του δείκτη υγρασίας διαμορφώνεται σε τουλάχιστον 20%,
καθίσταται υποχρεωτική η παύση εργασιών κατά το χρονικό διάστημα 12.00- 17.00 σε χειρωνακτικές εργασίες που εκτελούνται σε εξωτερικό χώρο, ενδεικτικά αναφερόμενες, εργασίες σε τεχνικά και οικοδομικά έργα, εργοτάξια, διανομή και μεταφορά προϊόντων και αντικειμένων με δίτροχο όχημα (delivery), συμπεριλαμβανομένων των ψηφιακών πλατφορμών του άρθρου 68 του ν.4808/2021. Στην υποχρεωτική παύση εργασιών εντάσσονται και όλοι οι εργαζόμενοι ανεξαρτήτως του είδους της απασχόλησής τους, συμπεριλαμβανομένων των ψηφιακών πλατφορμών (αρθ.68 ν. 4808/2021).
ii) Ισχύουν ειδικότερες υποχρεωτικές ρυθμίσεις είτε βάσει της νομοθεσίας είτε βάσει όρων σε συλλογικές συμβάσεις εργασίας (ΣΣΕ), όπως πχ i) για τις εργασίες σε ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη, βάσει και συλλογικών ρυθμίσεων, η ΕΜΥ δίνει τοπική θερμοκρασία 38οC το ωράριο εργασίας είναι 7.00 έως 13.00, χωρίς περικοπή ημερομισθίου και η παύση των εργασιών ισχύει μέχρι τις 19.00, ενώ στους 36οC και 37οC, οι εργασίες διακόπτονται από 14.00 έως 18.00 ii) βάσει του Κανονισμού Μεταλλευτικών και Λατομικών Εργασιών για τους εργαζόμενους σε υπαίθριες εργασίες σε μεταλλεία και λατομεία, που ορίζουν ότι για την αποφυγή έκθεσης σε ηλιακή ακτινοβολία θα πρέπει να γίνεται διακοπή του χρόνου εκτέλεσης της εργασίας, όταν από τις σχετικές μετρήσεις ή δελτία της ΕΜΥ διαπιστώνονται συνθήκες υπέρβασης των προβλεπόμενων τιμών θερμοκρασίας (ή και υγρασίας).
iii) Σε περίπτωση μη τήρησης των υποχρεώσεων της παρούσας διάταξης επιβάλλεται από την Επιθεώρηση Εργασίας, σύμφωνα με τα άρθρα 23 και 24 του ν. 3996/2011 (Α’ 170), χρηματικό πρόστιμο δυο χιλιάδων ευρώ ανά εργαζόμενο της επιχείρησης.
3. Παροχή εξ αποστάσεως εργασίας με το σύστημα της τηλεργασίας
Για εργαζόμενους με σχέση εξαρτημένης εργασίας στον ιδιωτικό τομέα της οικονομίας που ανήκουν σε ομάδες υψηλού κινδύνου και ειδικά στις περιπτώσεις έκθεσής τους σε επιβαρυντικές συνθήκες, δίδεται η δυνατότητα, εξ αποστάσεως εργασίας με το σύστημα της τηλεργασίας εφόσον είναι εφικτό από τη φύση της εργασίας τους. Σχετικά στο Παράρτημα ΙΙΙ της ΥΑ 65581/2023 (ΦΕΚ Β΄4491/ 12.7.2023) παρατίθενται αναφορές σε:
– παράγοντες κινδύνου για εκδήλωση ασθενειών/βλαβών που σχετίζονται με τη θερμότητα λόγω έκθεσης στο χώρο εργασίας , όπως 1) η έλλειψη εγκλιματισμού στις αυξημένες θερμοκρασίες, 2) το μέτριο ή χαμηλό επίπεδο φυσικής κατάστασης, 3) η αφυδάτωση, 4) η ηλικία>60 έτη, 5) ο υψηλός δείκτης μάζας σώματος (>30), 6) συγκεκριμένα υποκείμενα νοσήματα, 7) η λήψη ορισμένων ουσιών και φαρμάκων.
– ενδεικτικό κατάλογο ατομικών, περιβαλλοντικών και φαρμακευτικών παραγόντων, καθώς και παθολογικών καταστάσεων που προδιαθέτουν σε εκδηλώσεις/βλάβες που σχετίζονται με τη θερμική έκθεση στο χώρο εργασίας και αφορούν στους εργαζόμενους που εντάσσονται στις ομάδες υψηλού κινδύνου με αυξημένο κίνδυνο για την υγεία τους λόγω της θερμικής καταπόνησης, όπως:
Παράγοντες που προδιαθέτουν σε θερμικές ασθένειες/βλάβες λόγω παρατεταμένης εργασιακής έκθεσης. | |||
Ατομικοί παράγοντες | Παράγοντες περιβάλλοντος | Παράγοντες υγείας | Φάρμακα και ουσίες |
– Έλλειψη εγκλιματισμού – Μέτριο ή χαμηλό επίπεδο φυσικής κατάστασης – Υψηλός δείκτης μάζας σώματος* (άνω του 30) – Αφυδάτωση – Ηλικία >60 έτη – Εγκυμοσύνη, γαλουχία |
– Υψηλή θερμοκρασία αέρα – Υψηλή υγρασία – Εντατική σωματική εργασία/άσκηση – Μειωμένη ταχύτητα αέρα – Βαριά/μη διαπερατά ρούχα και προστατευτικός εξοπλισμός εργασίας |
– Καρδιαγγειακές παθήσεις, διαταραχές αρτηριακής πίεσης – Χρόνιες αναπνευστικές παθήσεις – Σακχαρώδης διαβήτης – Νεφροπάθειες – Χρόνιες ηπατοπάθειες – Νοσήματα του κεντρικού νευρικού συστήματος – ψυχικά νοσήματα – Αιμοσφαιρινοπάθειες (δρεπανοκυτταρική αναιμία) – Οξεία νόσος, όπως λοίμωξη με πυρετό ή γαστρεντερίτιδα |
– Καρδιολογικά και αντιϋπερτασικά φάρμακα: (διουρητικά, νιτρώδη αγγειοδιασταλτικά και αναστολείς διαύλων ιόντων Ca++, Β-αναστολείς) – Ορμόνες (συμπεριλαμβανομένης της ινσουλίνης) – Αντιδιαβητικά δισκία – Αντιεπιληπτικά, αντιψυχωσικά και νευροληπτικά φάρμακα, τρικυκλικά αντικαταθλιπτικά – Αντισταμινικά – Αντιχολινεργικές ουσίες – Εργογονικά διεγερτικά – Αλκοόλ |
*ΔΜΣ=βάρος/ύψος2 (Kg/m2)
ΙΙ. Περαιτέρω, η ΓΣΕΕ επισημαίνει τα παρακάτω εκ νέου:
Για την αντιμετώπιση της θερμικής καταπόνησης λόγω των υψηλών θερμοκρασιών και προκειμένου να διασφαλισθεί η τήρηση των μέτρων για την προστασία της υγείας και της ασφάλειας των εργαζομένων, υπενθυμίζουμε το πλαίσιο οδηγιών για α) την περιγραφή των ομάδων εργαζομένων υψηλού κινδύνου, β) τα απαιτούμενα τεχνικά μέτρα που πρέπει προληπτικά να λαμβάνονται από τους εργοδότες, σε συνδυασμό με κατά περίπτωση μέτρα ανάλογα με τις ειδικές συνθήκες γ) τις τεχνικές και οργανωτικές οδηγίες για τις μετρήσεις της θερμοκρασίας και της υγρασίας στους χώρους εργασίας, δ) τη διενέργεια τόσο προληπτικών, όσο και κατασταλτικών ελέγχων από την Επιθεώρηση Εργασίας και ε) σε περίπτωση μη συμμόρφωσης, την επιβολή των προβλεπόμενων διοικητικών και ποινικών κυρώσεων.
Συγκεκριμένα:
► Οι ομάδες με υψηλό κίνδυνο για την υγεία τους από τις υψηλές θερμοκρασίες είναι οι καρδιοπαθείς, οι πνευμονοπαθείς, οι πάσχοντες από χρόνια νοσήματα (πχ σακχαρώδης διαβήτης, χρόνια νεφρική ανεπάρκεια, διαταραχές αρτηριακής πίεσης κοκ), οι λαμβάνοντες συγκεκριμένα φάρμακα (πχ ινσουλίνη, αντιδιαβητικά, διουρητικά, αντιχολιεργικά κοκ), οι γυναίκες κατά την κύηση, καθώς επίσης και τα άτομα που εργάζονται σε ζεστό περιβάλλον. Η ένταξη των εργαζομένων στις παραπάνω ομάδες γίνεται από τον Ιατρό Εργασίας της επιχείρησης ή (στις περιπτώσεις που δεν προβλέπεται η απασχόληση Ιατρού Εργασίας) με ιατρική βεβαίωση που προσκομίζει ο ίδιος ο εργαζόμενος.
► Τα απαιτούμενα τεχνικά μέτρα που πρέπει κατά περίπτωση να λαμβάνονται από τους εργοδότες αφορούν σε μετρήσεις της θερμοκρασίας και της σχετικής υγρασίας στους χώρους εργασίας και σε παρεμβάσεις στα δομικά στοιχεία των κτηρίων, σε τμήματα της παραγωγικής διαδικασίας και στην απαιτούμενη προσαρμογή του μικροκλίματος του εργασιακού χώρου.
► Τα απαιτούμενα οργανωτικά μέτρα αφορούν κυρίως στη χορήγηση διαλειμμάτων κατάλληλης διάρκειας και σε κατάλληλα διαμορφωμένο χώρο για τον χρόνο ανάπαυσης για τη μείωση της θερμικής καταπόνησης των εργαζομένων σε περίοδο καύσωνα, την παροχή πόσιμου νερού σε θερμοκρασία 10ο –15ο C, τον προγραμματισμό των εργασιών, που συνεπάγονται υψηλή θερμική καταπόνηση των εργαζομένων σε ώρες εκτός θερμοκρασιακών αιχμών και τη σύνταξη σχεδίου αντιμετώπισης της θερμικής καταπόνησης των εργαζομένων, τη χορήγηση στους εργαζόμενους κατάλληλων μέτρων ατομικής προστασίας, την οργάνωση υποδομής πρώτων βοηθειών και αντιμετώπισης έκτακτων καταστάσεων. Ειδικότερα δε για τις υπαίθριες εργασίες και τις εργασίες σε εξωτερικούς χώρους, προβλέπεται επιπλέον η χορήγηση και χρήση κατάλληλου καλύμματος κεφαλής, η διαμόρφωση σκιερού μέρους για τα διαλείμματα, η κατασκευή στεγάστρων και ο προγραμματισμός των εργασιών, ώστε οι κοπιαστικότερες να γίνονται στις ώρες που η θερμοκρασία είναι χαμηλότερη, μείωση ή/και παύση των εργασιών κατά το χρονικό διάστημα μεταξύ των ωρών 12.00-17.00.
Σημειώνεται σε ό,τι αφορά στην παραμονή σε χώρους που κλιματίζονται, πρέπει να λαμβάνονται συστηματικά και να τηρούνται τα ειδικότερα μέτρα για τη διασφάλιση της δημόσιας υγείας από ιογενείς και άλλες λοιμώξεις κατά τη χρήση κλιματιστικών μονάδων[1], με σκοπό τη σωστή λειτουργία των κλιματιστικών εγκαταστάσεων και αποφυγή δημιουργίας εστιών μόλυνσης και από άλλους μικροοργανισμούς.
Ο προσδιορισμός των εργασιών και των χώρων εργασίας, όπου ο κίνδυνος θερμικής καταπόνησης των εργαζομένων είναι αυξημένος και η εξειδίκευση των τεχνικών και οργανωτικών μέτρων, που πρέπει κατά περίπτωση να λαμβάνονται για την αντιμετώπιση της θερμικής καταπόνησης των εργαζομένων πραγματοποιείται με την ενεργό συμμετοχή του Τεχνικού Ασφαλείας και του Γιατρού Εργασίας, σε συνεργασία με τους εκπροσώπους των εργαζομένων και αποτυπώνονται στην απαιτούμενη από το νόμο γραπτή εκτίμηση επαγγελματικού κινδύνου.
Υπενθυμίζεται ότι τα σωματεία ή/και οι επιτροπές υγείας και ασφάλειας έχουν το δικαίωμα διαβούλευσης και υπογραφής συλλογικών ρυθμίσεων, με αντικείμενο την εφαρμογή σχεδίου αντιμετώπισης της θερμικής καταπόνησης των εργαζομένων, σε συνεργασία και με τον τεχνικό ασφαλείας και τον γιατρό εργασίας.
► Συλλογικές συμβάσεις εργασίας μπορούν να αναζητηθούν στην ιστοσελίδα του Οργανισμού Μεσολάβησης & Διαιτησίας http://www.omed.gr/syllogikes-rythmiseis και του Υπουργείου Εργασίας & Κοινωνικής Ασφάλισης https://ypergasias.gov.gr/syllogikes-rythmiseis-ergasias/
Σημαντική ενημέρωση διατίθεται στην ιστοσελίδα του Ελληνικού Ινστιτούτου για την Υγεία και την Ασφάλεια της Εργασίας (ΕΛΙΝΥΑΕ) στο πεδίο για τη θερμική καταπόνηση των εργαζομένων https://www.elinyae.gr/themata-yae/thermiki-kataponisi με παράθεση, ανάμεσα σε άλλες πληροφορίες, χρηστικών πληροφοριών για την προστασία των εργαζομένων σε περίπτωση καύσωνα https://www.elinyae.gr/sites/default/files/2021-03/factsheet%20_11_thermiki_kataponisi.pdf
Επίσης ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός για την Ασφάλεια και την Υγεία στην Εργασία (EU-OSHA) δημοσίευσε τον οδηγό Heat at work – Guidance for workplaces («Ζέστη στην εργασία – Καθοδήγηση για τους χώρους εργασίας») https://osha.europa.eu/el/publications/heat-work-guidance-workplaces που παρέχει πρακτικές οδηγίες για τον τρόπο διαχείρισης των κινδύνων που συνδέονται με την εργασία σε συνθήκες ζέστης.
Στην ιστοσελίδα της Εθνικής Μετεωρολογικής Υπηρεσίας, πέραν των προγνωστικών πληροφοριών για τον καιρό στο σύνολο της χώρας, στις επιμέρους περιφέρειες και πόλεις https://emy.gr/city-page αναρτώνται και προγνωστικοί χάρτες με τα εύρη τιμών του δείκτη WBGT/ΘΥΜΒΑΣ[2] (βιοκλιματικός δείκτης θερμικής καταπόνησης) για εξωτερικούς χώρους πανελλαδικά http://oldportal.emy.gr/emy/el/forecast/deikths_wbgt .
Ειδικά για τον δείκτη WBGT/ΘΥΜΒΑΣ, στην ΥΑ 65581/2023 (άρθρο 2 στοιχείο α)1. και Παράρτημα ΙΙ) αναφέρονται τα εξής:
Ο δείκτης ΘΥΒΜΑΣ στηρίζεται στο πρότυπο ISO 7243 και έχει επιλεγεί ως χαρακτηριστικός δείκτης θερμικής καταπόνησης, επικουρώντας και την εφαρμογή του ενωσιακού πλαισίου κανόνων για την υγεία και την ασφάλεια. Εκτιμά τη θερμική καταπόνηση που δέχεται ένας άνθρωπος, η οποία είναι συνάρτηση των παραμέτρων του περιβάλλοντος και της θερμότητας που παράγεται εντός του σώματος από τη μεταβολική δραστηριότητα. Ειδικότερα, συνδυάζει τις βασικές παραμέτρους του τοπικού μικροκλίματος με προσωπικές παραμέτρους του (υγιούς) εργαζόμενου: (α) το ρυθμό μεταβολισμού του, που εκφράζει τη μυϊκή ενέργεια που καταναλώνει σε μια δραστηριότητα (με κατηγοριοποίηση σε χαμηλό, μέτριο, υψηλό, πολύ υψηλό δείκτη μεταβολισμού), (β) το βαθμό εγκλιματισμού του, το αν δηλαδή έχει επιτευχθεί η σταδιακή προσαρμογή των φυσιολογικών του λειτουργιών και κατά συνέπεια η αύξηση της αντοχής του στην εργασία σε θερμό περιβάλλον ή όχι (με κατηγοριοποίηση σε εγκλιματισμένο και μη-εγκλιματισμένο εργαζόμενο), (γ) τη χρονική διάρκεια έκθεσής του στο θερμό περιβάλλον και (δ) το είδος της ενδυμασίας του (με μέγεθος αναφοράς το δείκτη θερμικής μόνωσης (clo.) Ο δείκτης ΘΥΒΜΑΣ εξαρτάται και διαμορφώνεται άμεσα από τη θερμοκρασία, την υγρασία, την ταχύτητα του ανέμου, τη νέφωση, την ηλιακή ακτινοβολία. Πρόβλεψη του δείκτη ΘΥΒΜΑΣ για εξωτερικούς χώρους παρέχεται από την Εθνική Μετεωρολογική Υπηρεσία (ΕΜΥ), σύμφωνα με το μοντέλο που διαμορφώθηκε από τη Διεύθυνση Υγείας και Ασφάλισης στην Εργασία της Γενικής Διεύθυνσης Εργασίας, της Γενικής Γραμματείας Εργασιακών Σχέσεων του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας και την ΕΜΥ:
ΧΡΩΜΑΤΙΚΟΣ ΔΕΙΚΤΗΣ WBGT
► Κρίσιμος είναι ο ρόλος της Επιθεώρησης Εργασίας τόσο της Επιθεώρησης Εργασιακών Σχέσεων, όσο και κυρίως της Επιθεώρησης Υγείας και Ασφάλειας της Εργασίας, ως προς τη διενέργεια ελέγχων για την εφαρμογή των μέτρων μείωσης της θερμικής καταπόνησης των εργαζομένων σε όλους τους εργασιακούς χώρους και ιδιαίτερα σε αυτούς, όπου με βάση τις προγνώσεις και ανακοινώσεις της Ε.Μ.Υ. για την επικράτηση συνθηκών καύσωνα, αναμένεται ότι θα υπάρξει μεγαλύτερη θερμική καταπόνηση, όπως στους υπαίθριους χώρους ή όταν η εργασία παρέχεται σε εξωτερικούς χώρους (πχ. οικοδομές, οδικά ή άλλα τεχνικά έργα, ταχυμεταφορές με δίκυκλο, παροχή υπηρεσιών σε εξωτερικούς χώρους, αγροτικές εργασίες, κ.ά), στους στεγασμένους με ειδική παραγωγική δραστηριότητα (πχ χυτήρια, χαλυβουργίες, υαλουργίες, μεταλλουργίες, βιομηχανίες πλαστικών, κεραμοποιίες, εκκοκκιστήρια, ναυπηγικές εργασίες, υπαίθριες εργασίες, πλυντήρια – στεγνωτήρια – σιδερωτήρια, ψητοπωλεία – μαγειρεία κλπ), σε χειρωνακτικές εργασίες (πχ χειρωνακτική διακίνηση βαρέων φορτίων στις μεταφορές, οικοδομές κλπ).
Οι αρμόδιες υπηρεσίες της Επιθεώρησης Εργασίας έχουν υποχρέωση εντατικοποίησης των προληπτικών ελέγχων κατά τη θερινή περίοδο σε όλους τους εργασιακούς χώρους, με προτεραιότητα σε εκείνους με τη μεγαλύτερη επιβάρυνση από θερμική άποψη, καθώς και άμεσης ανταπόκρισης στις σχετικές καταγγελίες των εργαζομένων και των σωματείων τους και επιβολής των προβλεπόμενων κυρώσεων σε περίπτωση διαπίστωσης σοβαρών παραβιάσεων ή μη συμμόρφωσης εργοδοτών προς τις υποδείξεις που τους γίνονται.
Η ΓΣΕΕ επισημαίνει τον επείγοντα χαρακτήρα της άμεσης επαναλειτουργίας του Συμβουλίου Κοινωνικού Ελέγχου της Επιθεώρησης Εργασίας και της αποκατάστασης της θεσμικής εργατικής συμμετοχής στον κατάλληλο προγραμματισμό του ελεγκτικού έργου με επαρκή στελέχωση και υποδομή, την υλοποίηση και την αξιολόγησή του, κατοχυρωμένο συμμετοχικό δικαίωμα που μας έχει αφαιρεθεί ύστερα από την απόσχιση της Επιθεώρησης Εργασίας από το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης και τη μετατροπή της σε ανεξάρτητη αρχή.
► Σε κάθε περίπτωση αποτελεί πάγιο αίτημα της ΓΣΕΕ προς το Υπουργείο Εργασίας η εισαγωγή στην ισχύουσα νομοθεσία για την Υγεία και Ασφάλεια των εργαζομένων ρητών ρυθμίσεων για τις υποχρεώσεις των εργοδοτών και κυρίως απαγορεύσεων για την πρόληψη της καταπόνησης των εργαζομένων και ρύθμισης των συνθηκών εργασίας τους στις περιπτώσεις έκθεσης σε έντονα καιρικά φαινόμενα (καύσωνας, ψύχος κλπ), οι οποίες να συνοδεύονται με αυστηρές κυρώσεις και εντατικοποίηση των έγκαιρων ελέγχων από την Επιθεώρηση Εργασίας.
Η ΓΣΕΕ θα συνεχίσει να έχει στη διάθεση των συνδικάτων και των εργαζομένων σε όλη την επικράτεια για κάθε ζήτημα πληροφόρησης, στήριξης και συλλογικής δράσης και στα θέματα υγείας και ασφάλειας:
Γραμματεία Υγείας και Ασφάλειας στην Εργασία της ΓΣΕΕ, email: info@gsee.gr
Κέντρο Πληροφόρησης Εργαζομένων και Ανέργων της ΓΣΕΕ, ΚΕΠΕΑ/ ΓΣΕΕ, τηλ. 210 00 83 630 & 210 00 83 640, www.kepea.gr
Δίκτυο Υπηρεσιών Πληροφόρησης & Συμβουλευτικής Εργαζομένων και Ανέργων του Ινστιτούτου Εργασίας της ΓΣΕΕ https://www.inegsee.gr/diktio-ipiresion-pliroforisis-simvouleftikis-ergazomenon-anergon/
- Υπουργείο Εργασίας Εγκύκλιος ΣΕΠΕ 17312/Δ9. 506/4-5-2020 «Μέτρα για την προστασία της υγείας και ασφάλειας των εργαζομένων στους χώρους εργασίας και την πρόληψη της διάδοσης του κορωνοϊού SARS-COV-2 κατά την άρση των περιοριστικών μέτρων»
Εγκύκλιος Υπουργείου Υγείας Αρ. Πρωτ:Δ1(δ)/ ΓΠ οικ. 26635/23-4-2020 «Λήψη μέτρων διασφάλισης της Δημόσιας Υγείας από ιογενείς και άλλες λοιμώξεις κατά τη χρήση κλιματιστικών μονάδων»
https://eody.gov.gr/wp-content/uploads/2020/05/klimatistika-covid19.pdf ↑
- Wet Bulb Globe Temperature –Θερμοκρασία Υγρού Βολβού και Μαύρου Σφαιριδίου ↑
Press Pilot
Ερώτηση Χ. Ζεϊμπέκ για αλλαγές ελέγχων ΟΠΕΚΕΠΕ

Αθήνα, 07.07.2025
Ερώτηση & ΑΚΕ
Προς τον Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης & ΤροφίμωνΘέμα: Έλεγχοι για τις παράτυπες επιδοτήσεις μέσω του ΟΠΕΚΕΠΕ και αλλαγές στη διαδικασία ελέγχου μετά την αποπομπή της διοίκησης Βάρρα
Σύμφωνα με καταγγελίες στελέχους του ΟΠΕΚΕΠΕ, όπως αυτές δημοσιοποιήθηκαν από έγκριτα δημοσιογραφικά μέσα, αναδύονται σοβαρά ερωτήματα σχετικά με τον τρόπο που διενεργούνταν και τροποποιούνταν οι διαδικασίες ελέγχου επιδοτήσεων βοσκοτόπων, ιδίως σε περιπτώσεις που αφορούσαν την Κρήτη.
Ειδικότερα, καταγγέλλεται ότι:
- Μετά την αποπομπή του κ. Γρηγόρη Βάρρα από τη διοίκηση του ΟΠΕΚΕΠΕ στα τέλη του 2020, εκδόθηκε νέα εγκύκλιος που άλλαξε τις απαιτήσεις για τον έλεγχο των τίτλων νόμιμης κατοχής των επιδοτούμενων εκτάσεων, περιορίζοντας τις απαιτήσεις μόνο στο Ε9.
- Έλεγχοι που είχαν ξεκινήσει ή επρόκειτο να ξεκινήσουν σε συγκεκριμένα ΑΦΜ στην Κρήτη «πάγωσαν» μέχρι να εκδοθεί η νέα εγκύκλιος, ώστε να καταστούν πιο επιεικείς.
- Συγκεκριμένα, η εντολή ελέγχου για 43 ΑΦΜ που φέρονται να σχετίζονται με παράγοντα της Κρήτης με το προσωνύμιο «ΦΡΑΠΕΣ» καθυστέρησε σκόπιμα, για να ευνοηθεί μέσω των αλλαγών στον τρόπο ελέγχου.
- Υπήρξαν περιπτώσεις όπου απορριφθέντες δικαιούχοι ή όσοι είχαν εισπράξει παρατύπως επιδοτήσεις, περίμεναν αλλαγή διοίκησης του ΟΠΕΚΕΠΕ ώστε να γίνει επανέλεγχος που τελικά τους δικαίωνε.
- Επιπλέον, έγινε απόπειρα αξιοποίησης στοιχείων από το Κτηματολόγιο για γεωχωρικό έλεγχο, αλλά απορρίφθηκε με την αιτιολογία ότι τα δεδομένα του Κτηματολογίου δεν έχουν νομική ισχύ.
- Τέλος, οι έλεγχοι που διενεργούνταν κρίνονται ως «τυπικοί», χωρίς ουσιαστική διάθεση αποκάλυψης παρατυπιών.
Κατόπιν των ανωτέρω, ερωτάται ο κ. Υπουργός:
- Πόσοι έλεγχοι πραγματοποιήθηκαν με βάση την εγκύκλιο που ίσχυε επί διοίκησης Βάρρα (πριν τα τέλη του 2020);
- Ποια ήταν τα αποτελέσματα αυτών των ελέγχων; Πόσες αιτήσεις επιδοτήσεων απορρίφθηκαν ή κρίθηκαν παράτυπες;
- Πόσοι ΑΦΜ δεσμεύτηκαν ή τέθηκαν υπό καθεστώς επιστροφής επιδοτήσεων βάσει αυτών των ελέγχων;
- Από αυτούς, πόσοι ΑΦΜ δικαιώθηκαν μεταγενέστερα μέσω επανελέγχων που βασίστηκαν σε ευνοϊκότερες εγκυκλίους μετά την αποπομπή Βάρρα;
- Ποιοι οι συγκεκριμένοι λόγοι αλλαγών της εγκυκλίου Βάρρα επί το ευνοϊκότερο για τους ελεγχόμενους; Να κατατεθούν όλα τα σχετικά έγγραφα του ΟΠΕΚΕΠΕ (εισηγήσεις Νομικής Υπηρεσίας, Διεύθυνσης Ελέγχων, σχετικά πρακτικά ΔΣ ΟΠΕΚΕΠΕ)
Ο ερωτών Βουλευτής
Ζεϊμπέκ Χουσεΐν
Ξάνθη, 07.07.2025
Δελτίο Τύπου
Παρέμβαση Ζεϊμπέκ για ελέγχους για παράτυπες επιδοτήσεις μέσω ΟΠΕΚΕΠΕ & αλλαγές στη διαδικασία ελέγχου μετά την αποπομπή της διοίκησης Βάρρα
Ερώτηση και Αίτηση Κατάθεσης Εγγράφων, στη Βουλή των Ελλήνων, για τον τρόπο που διενεργούνταν και τροποποιούνταν οι διαδικασίες ελέγχου επιδοτήσεων βοσκοτόπων, ιδίως για περιπτώσεις που αφορούσαν στην Κρήτη, όπως αποδεικνύουν και καταγγελίες στελέχους του ΟΠΕΚΕΠΕ που δημοσιεύτηκαν σε έγκριτα δημοσιογραφικά μέσα, κατέθεσε ο Βουλευτής Ξάνθης και Τομεάρχης Αγροτικών της Νέας Αριστεράς, Χουσεΐν Ζεϊμπέκ.
Ειδικότερα, στην παρέμβασή του ο Βουλευτής Ξάνθης σημειώνει πως σύμφωνα με όσα καταγγέλλονται:
- Μετά την αποπομπή του κ. Γρηγόρη Βάρρα από τη διοίκηση του ΟΠΕΚΕΠΕ στα τέλη του 2020, εκδόθηκε νέα εγκύκλιος που άλλαξε τις απαιτήσεις για τον έλεγχο των τίτλων νόμιμης κατοχής των επιδοτούμενων εκτάσεων, περιορίζοντας τις απαιτήσεις μόνο στο Ε9.
- Έλεγχοι που είχαν ξεκινήσει ή επρόκειτο να ξεκινήσουν σε συγκεκριμένα ΑΦΜ στην Κρήτη «πάγωσαν» μέχρι να εκδοθεί η νέα εγκύκλιος, ώστε να καταστούν πιο επιεικείς.
- Συγκεκριμένα, η εντολή ελέγχου για 43 ΑΦΜ που φέρονται να σχετίζονται με παράγοντα της Κρήτης με το προσωνύμιο «ΦΡΑΠΕΣ» καθυστέρησε σκόπιμα, για να ευνοηθεί μέσω των αλλαγών στον τρόπο ελέγχου.
- Υπήρξαν περιπτώσεις όπου απορριφθέντες δικαιούχοι ή όσοι είχαν εισπράξει παρατύπως επιδοτήσεις, περίμεναν αλλαγή διοίκησης του ΟΠΕΚΕΠΕ ώστε να γίνει επανέλεγχος που τελικά τους δικαίωνε.
- Επιπλέον, έγινε απόπειρα αξιοποίησης στοιχείων από το Κτηματολόγιο για γεωχωρικό έλεγχο, αλλά απορρίφθηκε με την αιτιολογία ότι τα δεδομένα του Κτηματολογίου δεν έχουν νομική ισχύ.
- Τέλος, οι έλεγχοι που διενεργούνταν κρίνονται ως «τυπικοί», χωρίς ουσιαστική διάθεση αποκάλυψης παρατυπιών.
Με βάση τα παραπάνω ο Τομεάρχης Αγροτικών της Νέας Αριστεράς, απευθύνει στον αρμόδιο Υπουργό τα παρακάτω ερωτήματα:
- Πόσοι έλεγχοι πραγματοποιήθηκαν με βάση την εγκύκλιο που ίσχυε επί διοίκησης Βάρρα (πριν τα τέλη του 2020);
- Ποια ήταν τα αποτελέσματα αυτών των ελέγχων; Πόσες αιτήσεις επιδοτήσεων απορρίφθηκαν ή κρίθηκαν παράτυπες;
- Πόσοι ΑΦΜ δεσμεύτηκαν ή τέθηκαν υπό καθεστώς επιστροφής επιδοτήσεων βάσει αυτών των ελέγχων;
- Από αυτούς, πόσοι ΑΦΜ δικαιώθηκαν μεταγενέστερα μέσω επανελέγχων που βασίστηκαν σε ευνοϊκότερες εγκυκλίους μετά την αποπομπή Βάρρα;
- Ποιοι οι συγκεκριμένοι λόγοι αλλαγών της εγκυκλίου Βάρρα επί το ευνοϊκότερο για τους ελεγχόμενους; Να κατατεθούν όλα τα σχετικά έγγραφα του ΟΠΕΚΕΠΕ (εισηγήσεις Νομικής Υπηρεσίας, Διεύθυνσης Ελέγχων, σχετικά πρακτικά ΔΣ ΟΠΕΚΕΠΕ)