Connect with us

ΚΑΒΑΛΑ

Αντίδραση των αρχιτεκτόνων για το Εμπορικό κέντρο στο λιμάνι

Με ανακοίνωση του ο Σύλλογος Αρχιτεκτόνων νομού Καβάλας εκφράζει τις αντιρρήσεις του σχετικό με το εμπορικό κέντρο που πρόκειται να κατασκευαστεί στο λιμάνι της Καβάλας.

Αναλυτικά η ανακοίνωση αναφέρει

Με αφορμή τη συζήτηση που ξεκίνησε για το θέμα της κατασκευής του λεγόμενου ‘‘Εμπορικού Κέντρου’’ στο λιμάνι της πόλης, ο Σύλλογος Αρχιτεκτόνων Ν. Καβάλας καλείται να πάρει θέση για το θέμα, αλλά επίσης και σε ζητήματα αρχιτεκτονικού και πολεοδομικού σχεδιασμού του χώρου και αισθητικής που προβληματίζουν την κοινωνία και τους πολίτες της Καβάλας.

Το ζήτημα της κατασκευής σύγχρονων κτιρίων στο λιμάνι της Καβάλας, για τη χωροθέτηση νέων χρήσεων και η αξιοποίηση των υφιστάμενων, αποκτά ιδιαίτερη σημασία για τη πόλη επειδή αποτελεί την είσοδο από τη θάλασσα και την έξοδο προς τον κόσμο. Το λιμάνι μαζί με την υπερκείμενη συνοικία της Παναγίας, οριοθετεί την κυρίαρχη και αντιπροσωπευτική εικόνα της πόλης, η οποία λόγω παλαιότητας εγκαταστάσεων και χρόνιας υποβάθμισης, παρουσιάζει, δυστυχώς, γνωρίσματα αποσύνθεσης και εγκατάλειψης και μια ομολογουμένως παρακμιακή αισθητική που συνδυάζει ολοκληρωτική πλαστότητα ύφους και περιεχομένου, ενός δήθεν σύγχρονου λιμανιού, με κτίρια τύπου παραδοσιακού μπακάλικου της γειτονιάς (βλέπε πυροσβεστική), και ψευδομοντέρνας αισθητικής (βλέπε επιβατικός σταθμός με κέλυφος μέσα σε κέλυφος), που ταυτόχρονα συνυπάρχουν με το βιομηχανικής λογικής τελωνείο, τα βυζαντινά τείχη και κτίρια με ELENIT. Ένας μανιερισμός του χάους. Το αποτέλεσμα κρίνεται τραγικό για την πόλη και τους κατοίκους και φυσικά για τα μνημεία της Παναγίας.

Η χρόνια αποσπασματική αντιμετώπιση των λειτουργικών αναγκών του λιμανιού και η έλλειψη  μιας ολοκληρωμένης μελέτης αναπτυξιακού σχεδιασμού, ενός κεντρικού πλάνου  που θα λαμβάνει υπόψη όλες τις σύγχρονες παραμέτρους που έχουν θεσπιστεί και θεωρούνται απαραίτητες για τον λειτουργικό εκσυγχρονισμό του, ανάπτυξη τουρισμού κρουαζιέρας, δικτύου υδατοδρομίων, εφαρμογή επιταγών συνθήκης Schengen κλπ., λειτουργεί αποτρεπτικά της οποιασδήποτε προσπάθειας ορθολογικοποίησης και μετασχηματισμού του λιμένος, με την εισαγωγή νέων τεχνολογιών και συστημάτων προσαρμογής στα σύγχρονα δεδομένα, ακόμα και της μετα-Covid εποχής.

Για την ιστορία, ενημερώνοντας τους πολίτες της Καβάλας, πρέπει να επισημανθεί ότι η περιοχή των παλαιών αποθηκών παραχωρήθηκε σε επιχειρηματία της πόλης για την Ανέγερση Κτιρίου Υποδοχής και Εξυπηρέτησης Λιμένος Καβάλας, η οποία παραχώρηση μεταγενέστερα τροποποιήθηκε σε Ανέγερση Διωρόφου Κτιρίου Καταστημάτων, άγνωστο σε μας πότε. Η κατεδάφιση των αποθηκών και η μελέτη του νέου ‘‘Εμπορικού Κέντρου’’ κατατέθηκε προς έγκριση, το 2013, στην Ε.Π.Α.Ε (Επιτροπή Αρχιτεκτονικού Ελέγχου), η οποία αρχικά απέρριψε το αίτημα και μεταγενέστερα το ενέκρινε, ενώ κατόπιν θετικής, κατά πλειοψηφία γνωμοδότησης, το 2014, του Κεντρικού Συμβουλίου Νεωτέρων Μνημείων στην Αθήνα, εγκρίθηκε με απόφαση του τότε Υπουργού Πολιτισμού κ. Πάνου Παναγιωτόπουλου, η αρχιτεκτονική μελέτη «Ανέγερσης κτιρίου υποδοχής και εξυπηρέτησης Λιμένος Καβάλας, εντός ιστορικού τόπου της Παναγίας Καβάλας, Περιφερειακής Ενότητας Καβάλας, Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονία και Θράκης, φερόμενης ιδιοκτησίας Ο.Λ.Κ. Α.Ε. «…διότι από την υλοποίησή της δεν προκύπτει άμεση ή έμμεση βλάβη για τον ιστορικό τόπο

Θα πρέπει να γίνει κατανοητό ότι το Κεντρικό Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων (ΚΣΝΜ) θεωρείται ένα από τα κορυφαία επιστημονικά όργανα της πολιτείας, προ εποχής λοιμωξιολόγων, αποφαινόμενο σε θέματα προστασίας της πολιτιστικής και όχι μόνο, κληρονομιάς ενώ επιτελεί τον έλεγχο και την έγκριση πολύ σημαντικών μελετών και έργων, κυρίως αποκαταστάσεων και αναστηλώσεων νεοτέρων μνημείων, καθώς και μελετών κτιρίων σε ιστορικούς τόπους μείζονος σημασίας. Αυτό λοιπόν το όργανο της πολιτείας γνωμοδότησε θετικά, μαζί με την Ε.Π.Α.Ε για τη μελέτη του εμπορικού κέντρου στο λιμάνι της Καβάλας.

Η πρόθεση των μελετητών, σύμφωνα με τον ιδιοκτήτη, ήταν ο σχεδιασμός ενός ‘‘μοντέρνου’’ κτιρίου που να έχει στοιχεία τόσο των παλαιών αποθηκών, όσο και του περιβάλλοντα χώρου του ιστορικού τόπου, που ορίζεται κυρίως σε σχέση με το ΙΜΑΡΕΤ, χωρίς καμία αναφορά στις λιμενικές απαιτήσεις. Δυστυχώς, η ανάμνηση των παλαιών αποθηκών περιορίστηκε σε μία εκφυλισμένη πτύχωση της στέγης, ενώ η εναρμόνισή του με το ΙΜΑΡΕΤ εξαντλήθηκε στη προτροπή από το Κ.Σ.Ν.Μ, χρήσης του ίδιου χρώματος εξωτερικά, δηλαδή του ροδακινί-ροζ.  Πράγμα που σημαίνει ότι πολύ πιθανόν μέσα στο λιμάνι της πόλης να κτισθεί ένα ροζ κτίριο μπροστά στα βράχια και τα τείχη της Παναγίας. Κατά τα άλλα η αρχιτεκτονική του κτιρίου τόσο λόγω μορφής, όσο και λόγω μεγέθους, δεν παρουσιάζει ιδιαίτερο αρχιτεκτονικό ενδιαφέρον, παρόλη τη σπουδαιότητα της θέσης του.

Η αλήθεια είναι πως και η τότε Επιτροπή Αρχιτεκτονικού Ελέγχου, (Ε.Π.Α.Ε), και τα Συμβούλια Αρχιτεκτονικής σήμερα, στελεχώνονται από αρχιτέκτονες μέλη του Συλλόγου της Καβάλας. Πρέπει όμως στο σημείο αυτό να γίνει γνωστό ότι βάση οδηγιών του Υπουργείου Περιβάλλοντος δεν επιτρέπεται στο Συμβούλιο να επιβάλει την προσωπική αισθητική των μελών του και η  εξέταση μιας μελέτης υποχρεωτικά γίνεται στα πλαίσια της λογικής του μελετητή και του εντολέα του, ενώ οι όποιες παρεμβάσεις αφορούν μόνο την προσαρμογή του υπό εξέταση κτιρίου στο φυσικό και αστικό περιβάλλον, τη λειτουργικότητα, τη διάσπαση του όγκου, την διάταξη των  ανοιγμάτων κλπ. Δεν επιτρέπεται δηλαδή οι παρεμβάσεις να αφορούν στην κεντρική ιδέα του μελετητή ούτε να κατευθύνουν ή να προτείνουν την αναζήτηση μιας άλλης βέλτιστης αρχιτεκτονικής επίλυσης. Εν κατακλείδι, αυτό που κρίνεται σε μια μελέτη είναι ο σχεδιασμός να υπακούει σε κανόνες και περιορισμούς με βάση την ακαδημαϊκή λογική και επομένως είναι δυνατόν να εγκριθεί οποιαδήποτε μελέτη καλύπτει με συνέπεια την ιδεολογία σχεδιασμού της.

Πάντως δεν πρέπει να μας εκπλήσσει το γεγονός πως ακόμα ένα κακής ή μέτριας αισθητικής κτίριο δημόσιας αρχιτεκτονικής θα κτιστεί στην πόλη. Το πρόβλημα, αν επικεντρώνονταν αποκλειστικά στο εμπορικό, ίσως να μην μας ενοχλούσε, αν δεν βρίσκονταν στη συγκεκριμένη θέση, εφόσον η όλη εικόνα δημιουργεί ένα αρνητικό αποτύπωμα στο χώρο. Αλλά γιατί απορούμε όταν, τα τελευταία 40 χρόνια, η Καβάλα δεν έχει να επιδείξει, κανένα, δημόσιο κτίριο υψηλής αισθητικής. Ποιος Δήμαρχος, Περιφερειάρχης, ή Νομάρχης έχει ζητήσει και υλοποιήσει ένα πρωτοποριακό κτίριο υψηλής αρχιτεκτονικής; Που είναι τα σχολεία, οι παιδικοί σταθμοί, τα ΚΑΠΗ, τα μουσεία, το ‘‘Μέγαρο Μουσικής’’, οι πλατείες, τα πάρκα, όλα αυτά που συνθέτουν τη ποιότητα της ζωής και μπορούν να γίνουν αφορμή ώστε να αλλάξει το κριτήριο της αισθητικής και να λειτουργήσουν ως στοιχείο εκπαίδευσης; Από την εποχή που κατασκευάστηκε ο Μπάτης, η Καλαμίτσα, ο Διόνυσος, ακόμα και η Ιχθυόσκαλα, έχει να γίνει αξιόλογη και υψηλής ποιότητας δημόσια αρχιτεκτονική. Βεβαίως τότε πίσω από το άνοιγμα της Ελλάδος στο τουρισμό βρισκόταν ένας Άρης Κωνσταντινίδης επικεφαλής της Τεχνικής Υπηρεσίας του ΕΟΤ και μια εξαιρετική ομάδα αρχιτεκτόνων οι οποίοι τα σχεδίασαν.

Τι έκαναν βεβαίως οι αρχιτέκτονες, όλα αυτά τα χρόνια, για την πολεοδομική, αρχιτεκτονική και αισθητική αναβάθμιση της χώρας, όπως μας κατηγόρησαν κάποιοι φίλοι; Κάποιοι παραδόθηκαν στο σύστημα, άλλοι ίσως το προσπάθησαν στα πλαίσια του συστήματος. Κάποιοι άλλοι όμως αποχώρησαν, ο ίδιος ο Άρης το 1993, ο Τάκης Ζενέτος το 1977. Δεν είναι εύκολο να είναι κανείς Αρχιτέκτονας στην Ελληνική πραγματικότητα.

Πιστεύουμε πως η Καβάλα αξίζει κάτι καλύτερο, ή πολύ καλύτερο και αυτό είναι επιθυμητό. Αλλά δεν είναι βέβαιο πως ταυτίζονται οι απόψεις μας για το καλό. Εύκολα γίνεται αντιληπτό ότι η οποιαδήποτε ανέγερση νέου κτιρίου, για την ‘‘αναγκαία’’ στέγαση νέων χρήσεων, όπως και η αξιοποίηση των υφιστάμενων, θα προσέδιδε μία άλλη δυναμική, όχι μόνο στο λιμάνι, αλλά και στην ίδια την πόλη, εάν η αναβάθμιση των υφισταμένων συνδυάζονταν με την κατασκευή πρωτοποριακών και συμβατών με την περιοχή κτιρίων.

Δυστυχώς, η ασύστολη εμπορευματοποίηση του αστικού περιβάλλοντος και του οτιδήποτε ορίζει τη ζωή μας, την οικονομική δραστηριότητα, η απουσία της μνήμης, ακόμα και των σχέσεων μας, οδηγεί σε  ανάλογη έκπτωση αξιών και ποιότητας. Το δομημένο περιβάλλον αναπαριστά στον χώρο, αυτές ακριβώς τις σχέσεις, κοινωνίας, πολιτείας, οικονομίας και όποιος αναζητά την αιτία για την άθλια εικόνα των πόλεών μας, σήμερα, ας την αναζητήσει κάπου εκεί. Πρέπει να μπει ένα όριο και το κακό δεν μπορεί να είναι δικαιολογία για το χειρότερο, όταν μάλιστα αυτό αφορά το καλύτερο κομμάτι της πόλης. Τα δε αναμενόμενα έσοδα του Οργανισμού, ευπρόσδεκτα βεβαίως, δεν είναι κολυμβήθρα του Σιλωάμ για να εξαγνιστεί και να δικαιολογηθεί οποιαδήποτε αποτυχία αρχιτεκτονικής ή προγραμματισμού. Η αποδοχή ενός ακόμη κακοσχεδιασμένου κτιρίου το μόνο που θα πετύχει είναι να επιδεινώσει τον αστικό κατήφορο.

Το ζήτημα επιβαρύνεται έτι περισσότερο εάν στα παραπάνω προστεθεί η υποψία ότι ο Ο.Λ.Κ δεν εξέτασε λεπτομερώς και τις μελλοντικές ανάγκες του λιμανιού, βάση των απαιτήσεων που οριοθετεί η ανάπτυξη του τουρισμού κρουαζιέρας, της συνθήκης Schengen, για τη λειτουργία διαπιστευμένης ζώνης ελέγχου προσώπων, φορτίων και οχημάτων, συνδυαστικά με την επιβατική δραστηριότητα των μεγάλων πλοίων της γραμμής, των Ferry της Θάσου και την ανάπτυξη των υδατοδρομίων. Η συνύπαρξη όλων αυτών των χρήσεων, μαζί με τις υπηρεσίες του τελωνείου και τον έλεγχο των φορτηγών στον ίδιο χώρο, αποτελεί έναν εξαιρετικά σύνθετο γρίφο που χρίζει άμεσης λύσης πριν είναι απόλυτα αργά. Η οριοθετημένη ζώνη ελέγχου της Schengen, σε επαφή με το προτεινόμενο κτίριο και σε μια πιθανή συνάντηση όλων των ανωτέρω δραστηριοτήτων δεν θα επαρκεί, εφόσον χρειάζεται και δικές της εγκαταστάσεις. Είναι, απλά, θέμα κοινής λογικής. Ήδη η εικόνα που παρουσιάζει ο χώρος, σε ώρα αιχμής, σήμερα, είναι χαοτική. Φανταστείτε τι πρόκειται να γίνει με ενεργή την ελεγχόμενη πιστοποιημένη είσοδο-έξοδο.

Ο Σύλλογος Αρχιτεκτόνων με το ΤΕΕ έχει οργανώσει, τα τελευταία 20 χρόνια, διεθνή συνέδρια, εκθέσεις, Εβδομάδες Αρχιτεκτονικής, έχει συμμετάσχει σε εκδηλώσεις του Δήμου Καβάλας, της Δημωφέλεια, του Cosmopolis και έχει καταθέσει προτάσεις για τον ΟΛΚ, το θαλάσσιο μέτωπο της πόλης, την Παναγία, τον δημόσιο χώρο και τις Καπναποθήκες. Από το 2003 έχει καταθέσει πρόταση για την αξιοποίηση του υπάρχοντος κτιρίου του τελωνείου, το οποίο επαρκεί να καλύψει όλες τις ανάγκες του λιμανιού σε χώρους, ακόμα και πολιτιστικές χρήσεις, ενώ μια πρωτοποριακή και ρηξικέλευθη ιδέα, για ένα ολότελα νέο κτίριο, κατατέθηκε στην 4η Εβδομάδα Αρχιτεκτονικής το 2017. Οι ιδέες αυτές, μέσα από τις εκθέσεις που συνόδευαν τις Εβδομάδες Αρχιτεκτονικής, δεν ήταν μελέτες αλλά επιχείρησαν να θέσουν έναν προβληματισμό, μια άλλη λογική για την προσέγγιση του αστικού τοπίου και δη του παραλιακού μετώπου της πόλης και βεβαίως της ανάπτυξης του λιμανιού, για να μη λέμε μόνο ότι δεν γίνεται τίποτα, αλλά ότι υπάρχει τρόπος να αλλάξει η Καβάλα και να κοιτάξει το μέλλον με αισιοδοξία. Η πάγια άποψή μας είναι ότι τόσο σημαντικές παρεμβάσεις στο χώρο, οφείλουν να υπάγονται σε ένα συνολικότερο σχεδιασμό και σίγουρα να έχουν ως γνώμονα τον σεβασμό προς τα μνημεία της πόλης. Ο διάλογος με την ‘‘Παναγία’’ πρέπει να είναι επιτακτικός και ουσιαστικός. Δεν μπορεί να περιορίζεται σε χρωματικές επιλογές.

Πρέπει να γίνει κατανοητό ότι το πρόβλημα που θέτει ο αγαπητός συνάδελφος Αργύρης Μπακιρτζής και ο αρχαιολόγος Μιχάλης Λυχούνας, δεν είναι τοπικό, αφορά την Καβάλα, αλλά και ολόκληρη τη χώρα. Χρειάζεται άλλης μορφής διοίκηση, σχεδιασμός και στρατηγική, χρειάζεται όραμα για να αντιστραφεί η καταστροφή των ιστορικών κέντρων και των ίδιων των πόλεων».

Για τον ΣΑΝΚ
Ο Πρόεδρος
ΓΙΑΝΝΗΣ ΝΕΣΤΟΡΙΔΗΣ

Click to comment

Απάντηση

ΘΑΣΟΣ

Γκιόλα | Η φυσική πισίνα στη Θάσο που κλέβει τις εντυπώσεις

Σε ένα άγριο και τραχύ βραχώδες τοπίο, μια μικρή φυσική και καταπράσινη, αλμυρή λιμνούλα, καλεί για καλοκαιρινά μακροβούτια στο νότο του νησιού.

Η Γκιόλα, στο καταπράσινο νησί της Θάσου, δεν είναι από τις παραλίες που συνηθίζει να συναντά κανείς στα ελληνικά νησιά. Μάλιστα, συγκαταλέγεται ανάμεσα στις λιγοστές φυσικές πισίνες της χώρας, με ένα ονειρικό σκηνικό που στην κυριολεξία κλέβει τις εντυπώσεις.

Η Θάσος είναι από εκείνα τα νησιά που έχει καταφέρει να κερδίσει την πλειοψηφία του κοινού τόσο για το πλούσιο και καταπράσινο σκηνικό της, όσο και για τις ονειρικές ακρογιαλιές της. Η Γκιόλα, ωστόσο, είναι μοναδική στο είδος της, γι’ αυτό και έχει καταφέρει να αναδειχθεί σε κορυφαίο προορισμό για το νησί του Βορείου Αιγαίου.

Γκιόλα: Η φυσική πισίνα στη Θάσο που κλέβει τις εντυπώσεις

Ένα πραγματικό μικρό θαύμα, το οποίο από τους κατοίκους της Θάσου ερμηνεύεται ως «δώρο». Στο νοτιοανατολικό τμήμα του νησιού, λοιπόν, κοντά στην Αστρίδα, η φυσική πισίνα που έχει δημιουργηθεί μέσα σε βράχο, με τα κρυστάλλινα νερά και τον πετρώδη βυθό μια ανάσα από το μπλε του Αιγαίου, αφήνει τον επισκέπτη στην κυριολεξία άναυδο.

Πώς σχηματίστηκε η φυσική πισίνα στη Θάσο

Η Γκιόλα σχηματίστηκε με το πέρασμα των αιώνων με τα κύματα της θάλασας και τους βράχους που την περικυκλώνουν να αποτελούν στην πραγματικότητα τους «δημιουργούς» της. Με βάθος τριών μέτρων, τα νερά της είναι πιο ζεστά από εκείνα της θάλασσας που αγκαλιάζουν την εξωτερική πλευρά της και τα οποία εντοπίζονται 8 μέτρα πιο κάτω αναλαμβάνοντας τον «ανεφοδιασμό» της πισίνας με τα κύματά της.

Σύμφωνα, μάλιστα, με το μύθο, η φυσική πισίνα της Γκιόλας δημιουργήθηκε από τον Δία προκειμένου να απολαμβάνει σε αυτή το μπάνιο της η Αφροδίτη. Γι’ αυτό θα ακούσετε και πολλούς να την αποκαλούν και ως το «δάκρυ της Αφροδίτης». Ωστόσο, ένας άλλος μύθος υποστηρίζει ότι ήταν το μάτι του Δία για να την παρακολουθεί.

Πηγη: newsbeast.gr

 

Continue Reading

ΚΑΒΑΛΑ

Μωβ μέδουσες | Ανατροπή με τις συγκεντρώσεις στις ελληνικές θάλασσες

Τα λεγόμενα «μπάνια του λαού» έχει «στοιχειώσει» η έντονη παρουσία των μωβ μεδουσών (Pelagia noctiluca) στις ελληνικές θάλασσες, με ορισμένους ειδικούς ωστόσο να εκτιμούν ότι το φαινόμενο παρουσιάζει φθίνουσα πορεία.

Δεν είναι λίγες οι παραλίες όπου εμφανίζονται άτομα της Pelagia noctiluca προκαλώντας δικαιολογημένη ανησυχία στους κολυμβητές. Ακόμη και μία-δύο μέδουσες να γίνουν αντιληπτές, μπορούν να «χαλάσουν» το μπάνιο για πολύ κόσμο.

Κι αυτό γιατί όπως είναι γνωστό, το τσίμπημα της μωβ μέδουσας είναι αρκετά επώδυνο, λόγω της νευροτοξίνης που φέρει, ενώ έχει πολύ μακριά πλοκάμια που μπορεί να φθάσουν και τα δύο μέτρα.

«Δεν παρατηρούνται σμήνη»

Ωστόσο, όπως αναφέρει σχετικό ρεπορτάζ της εφημερίδας «Καθημερινή», το φαινόμενο παρουσιάζει σχετική κάμψη. Πιο συγκεκριμένα, δεν υπάρχουν αναφορές για μεγάλες συγκεντρώσεις, αν και η διασπορά συνεχίζεται και καλύπτει τον Αργοσαρωνικό, κεντρικές και βόρειες περιοχές του Αιγαίου και σποραδικά το Ιόνιο.

Για σχετική κάμψη της παρουσίας της μωβ μέδουσας κάνουν λόγο οι ερευνητές του Ελληνικού Κέντρου Θαλασσίων Ερευνών (ΕΛΚΕΘΕ), καθώς δεν υπάρχουν αναφορές για παρουσία πυκνών ομάδων μεδουσών του είδους Pelagia noctiluca. «Η κατάσταση με το φαινόμενο της παρουσίας της μωβ μέδουσας δείχνει να έχει μπει σε φθίνουσα πορεία. Αυτό φαίνεται από το γεγονός πως, σύμφωνα με τις αναφορές που λαμβάνουμε από τα λιμεναρχεία αλλά και από πολίτες, δεν έχουμε περιστατικά μεγάλων συγκεντρώσεων της μωβ μέδουσας, δεν παρατηρούνται δηλαδή σμήνη. Όταν γίνεται λόγος για εμφάνισή τους σε κάποια παραλία, οι αναφορές κάνουν λόγο για παρουσία 1-3 ατόμων», λέει στην εφημερίδα ο κ. Επαμεινώνδας Χρήστου, διευθυντής ερευνών στο ΕΛΚΕΘΕ.

Βεβαίως, όπως σπεύδει να διευκρινίσει, «πρόκειται για εκτιμήσεις με βάση τις έως τώρα ενδείξεις, καθώς δεν υπάρχει συστηματική παρακολούθηση».

Παραμένει έντονο το φαινόμενο – Οι περιοχές όπου υπάρχουν καταγραφές

Παρά την έλλειψη μεγάλων συγκεντρώσεων, η διασπορά της μωβ μέδουσας παραμένει μεγάλη, καλύπτοντας μεγάλο μέρος του Αιγαίου, με έμφαση στις κεντρικές και βόρειες περιοχές, ενώ πιο σποραδικά εμφανίζεται και στο Ιόνιο.

Σύμφωνα με τις πιο πρόσφατες καταγραφές στην πλατφόρμα του inaturalist, που γίνονται από πολίτες, υπάρχουν πολλές αναφορές για παρουσία μωβ μέδουσας στον Αργοσαρωνικό, με επέκταση στον Αργολικό Κόλπο και στις Κυκλάδες, αλλά και στο Ιόνιο, στη νότια Πελοπόννησο, στα βορειοδυτικά της Κρήτης και στο πρώτο πόδι της Χαλκιδικής.

Καταγραφή 1

Ανησυχία για τους ανέμους

Καθώς οι μέδουσες μετακινούνται κυρίως χάρη στα ανεμογενή ρεύματα, υπάρχει ανησυχία μήπως οι βορινοί άνεμοι των επόμενων ημερών ωθήσουν σε διασπορά των ατόμων της τσούχτρας νοτιότερα.

Τι να κάνετε σε περίπτωση τσιμπήματος

Το τσίμπημα της μωβ μέδουσας είναι επώδυνο λόγω της νευροτοξίνης που φέρει. Ταυτόχρονα, η συγκεκριμένη «τσούχτρα» έχει πολύ μακριά πλοκάμια, τα οποία μπορεί να φθάσουν και τα δύο μέτρα, με αποτέλεσμα να κινδυνεύουν και κολυμβητές που δεν βρίσκονται πολύ κοντά της.

Σε περίπτωση τσιμπήματος πρέπει να καθαριστούν τα όποια υπολείμματα από τα πλοκάμια της μέδουσας με θαλασσινό και όχι γλυκό νερό, να τοποθετηθεί πάγος στο σημείο εάν είναι δυνατόν και να ξεπλυθεί καλά με διάλειμμα μαγειρικής σόδας με θαλασσινό νερό, σε αναλογία 1:1. Εάν στην περιοχή που πηγαίνουμε για μπάνιο έχουν εμφανιστεί μωβ μέδουσες, καλό είναι να είμαστε εφοδιασμένοι με τα απαραίτητα.

Οι γαλάζιες μέδουσες

Ας σημειωθεί πως σε ορισμένες περιοχές εμφανίστηκε κι ένα άλλο είδος μέδουσας, η γαλάζια μέδουσα, που σύμφωνα με τους ερευνητές, είναι η εποχή της. Η γαλάζια μέδουσα γίνεται πιο εύκολα αντιληπτή, καθώς κινείται κοντά στην επιφάνεια της θάλασσας και έχει πολύ μεγαλύτερη «καμπάνα» από τη μωβ (60 έναντι 30 εκατοστών). Το τσίμπημά της δεν είναι τόσο επώδυνο όπως της μωβ, ενώ συνήθως δεν κινείται σε σμήνη.

Παρά την έλλειψη υψηλών συγκεντρώσεων, η διασπορά τους είναι μεγάλη στο Αιγαίο, ενώ πιο σποραδικά εμφανίζονται στο Ιόνιο.

Πηγή: ieidiseis.gr

Continue Reading

ΔΡΑΜΑ

ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ | ΙΝΤΕΡΚΑΤ-ΤΕΚΑΛ αναλαμβάνουν το πρώτο τμήμα του κάθετου άξονα Δράμα-Καβάλα

Με πολλές συμμετοχές πραγματοποιήθηκε εχθές το άνοιγμα των προσφορών για το πρώτο τμήμα του κάθετου άξονα Δράμα-Καβαλά, ένα από τα μεγαλύτερα οδικά έργα στη Βόρεια Ελλάδα.

Σύμφωνα με πληροφορίες του ypodomes.com από την διαδικασία ανοίγματος των φακέλων με τις προσφορές επικράτησε το σχήμα ΙΝΤΕΡΚΑΤ-ΤΕΚΑΛ με ποσοστό έκπτωσης 14%. Συνολικά όπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές κατατέθηκαν προσφορές.

Δεύτερη κατετάγη η ΤΕΡΝΑ με ποσοστό 12, 01%, τρίτη η Μυτιληναίος με 9,33%, τέταρτη η ΙΝΤΡΑΚΑΤ με 8,51%, πέμπτη η ΑΒΑΞ με 7,12% και έκτη η ΑΚΤΩΡ με 4,17%.

Τώρα θα πρέπει η επιτροπή διαγωνισμού με το δεύτερο πρακτικό να αναδείξει το σχήμα ΙΝΤΕΡΚΑΤ-ΤΕΚΑΛ προσωρινό ανάδοχο του έργου και αν δεν υπάρξουν προσφυγές, το έργο να μπορέσει να υπογραφεί μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους.

Φορέας Υλοποίησης και Αναθέτουσα Αρχή είναι η Εγνατία Οδός Α.Ε. που έβαλε μπρος ακόμα ένα μεγάλο οδικό project. Να θυμίσουμε ότι αυτή την εποχή σε επίπεδο διαγωνισμών μεγάλων έργων τρέχουν ακόμα τα έργα για τη Σήραγγα Κλεισούρας αλλά  και οδικό τμήμα στον κάθετο άξονα Ξάνθη-Σύνορα.

Το πρώτο τμήμα που αναβαθμίζεται

Στην συγκεκριμένη εργολαβία, αντικείμενο του έργου είναι η αναβάθμιση του τμήματος Κρηνίδες-Σταυρός μήκους 8,2χλμ. Το τμήμα αυτό συνδέεται με την υφιστάμενη εθνική οδό «Δράμα – Καβάλα» δυτικά του οικισμού Κρηνίδες, και οδεύει νότια – νοτιοανατολικά καταλήγοντας επί της παλαιάς εθνικής οδού Ελευθερούπολης – Καβάλας δυτικά του οικισμού Σταυρός.

Το κόστος του έργου έχει εκτιμηθεί σε 60,76 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ (χωρίς ΦΠΑ 49 εκατ.). Η δημοπράτηση του έργου ξεκίνησε στις 23 Ιουνίου ενώ εχθές 30 Ιουνίου έγινε η αποσφράγιση των προσφορών.

Η διάρκεια του έργου εκτιμήθηκε σε 30 μήνες από την ημέρα υπογραφής της σύμβασης. Το έργο χρηματοδοτείται από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων – συγχρηματοδοτούμενο σκέλος – καθώς είναι ενταγμένο στο ΕΣΠΑ 2014-2020 Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Ανατολικής Μακεδονίας & Θράκης.

Ποιος είναι ο κάθετος άξονας Δράμα-Καβάλα

Ο Κάθετος Άξονας «Σέρρες – Δράμα – Καβάλα» (Ε-61) αποτελεί τμήμα του Ελληνικού Διευρωπαϊκού Οδικού Δικτύου (Διευρωπαϊκός Άξονας 22 – Οδικό δίκτυο υπό σχεδίαση, Εκτεταμένο) και συνδέει τον Κάθετο Άξονα «Θεσσαλονίκη – Σέρρες – Προμαχώνα» με τις Σέρρες, τη Δράμα και την Καβάλα και ευρύτερα με το Λιμάνι της Καβάλας, καταλήγοντας στον Α/Κ Αγ. Σύλλα στην Εγνατία Οδό. Το οδικό τμήμα του Ε-61 από Δράμα έως Καβάλα (τμήμα 61.5) αποτελεί στο μεγαλύτερο μήκος του νέα τετράιχνη οδό ταχείας κυκλοφορίας με διατομή 17,0μ, η οποία παρακάμπτει τους οικισμούς Χωριστή, Άγιος Αθανάσιος, Λυδία, Κρηνίδες, Πολύστυλο, Αμυγδαλεώνας και καταλήγει στον Α/Κ Αγ. Σύλλα της Εγνατίας οδού.

Τι θα κατασκευαστεί

Πιο αναλυτικά η κατασκευή αφορά το οδικό υποτμήμα «Άγιος Αθανάσιος – Κρηνίδες» (61.5.2) από Χ.Θ. 5+879 έως Χ.Θ. 8+700,00 και το οδικό υποτμήμα «Κρηνίδες – Αγ. Σύλλας» (61.5.3) από Χ.Θ. 0+000 (ταυτίζεται με την Χ.Θ. 8+700,00 του τμήματος 61.5.2) έως Χ.Θ. 5+440, περιλαμβάνοντας τους κλάδους εισόδου – εξόδου στην αρτηρία των κόμβων Κρηνίδων και Σταυρού έτσι, ώστε το τμήμα να είναι λειτουργικό μετά την περαίωσή του, συνδεόμενο με τις υφιστάμενες εθνικές οδούς «Δράμα – Καβάλα» και «Ελευθερούπολη – Καβάλα».

Πηγη: ypodomes.com

Continue Reading

Κατοικία

newsletter



Καιρος

Πρωτοσέλιδα

Χρήσιμα

Δρομολόγια Πλοίων από και προς Καβάλα

Γιατροί ΕΟΠΥΥ ΚΑΒΑΛΑΣ

el Greek
X
Αρέσει σε %d bloggers: