Quantcast
Connect with us

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τρελοί οικονομικοί δείκτες που φανερώνουν την πραγματική οικονομία

Γιατί οι επενδύσεις δεν θέλουν μόνο γνώση, αλλά και φαντασία!

Πώς μπορούν να συνδέονται οι πωλήσεις βιβλίων Άρλεκιν, η σημασία του… μεγέθους στους άνδρες, τα τσιμπήματα από κουνούπια και οι πωλήσεις ψηλοτάκουνων; Σε ένα περιβάλλον όπου οι οικονομολόγοι έχουν πέσει παταγωδώς έξω στις εκτιμήσεις τους, οι «υποψιασμένοι» κατάφεραν να εξελίξουν την ερμηνεία των οικονομικών δεικτών από επιστήμη σε… μαντεία και έφεραν στο προσκήνιο τους πιο απίθανους δείκτες για να παρακολουθούν τις σύγχρονες οικονομικές συγκυρίες!

Και αν σε εμάς φαντάζει από παράδοξο έως και αστείο το να αναλύεις την οικονομική δραστηριότητα με κεντρικό παρανομαστή τον πληθυσμό των κροκοδείλων, δεν είναι λίγοι οι οικονομολόγοι που αναγνωρίζουν ότι τα «ζοφερά» στοιχεία της οικονομικής πραγματικότητας δεν βρίσκονται στα τερματικά του Bloomberg.

Οι συντάκτες του Business Insider συγκέντρωσαν σε μία λίστα τους πιο ασυνήθιστους δείκτες και εμείς τους παρουσιάζουμε.

1. O δείκτης «Άρλεκιν»

Το σκεπτικό: Στους δύσκολους καιρούς, τα ρομαντικά μυθιστορήματα εξαφανίζονται από τα ράφια όταν οι καιροί δυσκολεύουν.

Η απόδειξη: Το 2008, τη χρονιά της μεγάλης διεθνούς χρηματοπιστωτικής κρίσης, ο μεγάλος εκδοτικός οίκος Άρλεκιν ανακοίνωσε ότι οι πωλήσεις σημείωσαν άνοδο της τάξης του 32%. Μάλιστα, στην ανακοίνωσή του ο εκδοτικός οίκος ανέφερε ότι απέδιδε την μεγάλη αύξηση πρώτον στις ευχάριστες ιστορίες που προσφέρουν μια όαση και, δεύτερον, στις χαμηλές τιμές των βιβλίων σε σχέση με άλλα ψυχαγωγικά προϊόντα.

2. Η κατανάλωση νουντλς (Δείκτης MaMa)

Το σκεπτικό: Ο δείκτης MaMa είναι ένας αποκλειστικός οικονομικός δείκτης της ταϋλανδέζικης αγοράς, που υποδεικνύει ότι τα νουντλς είναι ενσωματωμένα στην οικονομία σε τέτοιο βαθμό που αντανακλούν τι πραγματικά συμβαίνει.

Η απόδειξη: Φοιτητής του πανεπιστημίου Chulalongkorn της Ταϊλάνδης πραγματοποίησε μια έρευνα για την σχέση μεταξύ των νουντλς και της ταϋλανδέζικης οικονομίας. (Διαβάστε αναλυτικά τη σχετική έρευνα ΕΔΩ).

Σύμφωνα με αυτή, σε περιόδους οικονομικής κρίσης και βαθιάς ύφεσης παρατηρείται ρεκόρ απωλειών στις πωλήσεις νουντλς. Το 2009 η Thai President Foods PCL κατέγραψε την πρώτη πτώση πωλήσεων σε διάστημα 38 ετών.

3. Οι οικογενειακοί τάφοι

Το σκεπτικό: Όταν οι καιροί δυσκολεύουν, οι άνθρωποι αρχίζουν να μεταπωλούν τους οικογενειακούς τάφους, ενώ φαίνεται πως σε ένα δυσμενές οικονομικό περιβάλλον, ολοένα και περισσότεροι επιλέγουν την αποτέφρωση.

Η απόδειξη: Το 2009, η Wall Street Journal αποκάλυψε σε δημοσίευμά της ότι πολλοί ήταν εκείνοι που μεταπωλούσαν τα οικογενειακά μνήματα. «Η κατάσταση έγινε δύσκολη», έλεγε στην εφημερίδα ένας πωλητής και αποκάλυψε ότι ο ίδιος και η σύζυγός του σκέφτονταν την επιλογή της αποτέφρωσης αντί της ταφής για καθαρά οικονομικούς λόγους.

4. Τα τσιμπήματα από κουνούπια

Το σκεπτικό: Τα τσιμπήματα από κουνούπια αυξάνονται όταν οι ιδιοκτήτες δεν συντηρούν τις κατοικίες τους και τις αυλές τους και έτσι οι συγκεκριμένοι χώροι μετατρέπονται σε ιδανικό τόπο παραμονής αλλά και… αναπαραγωγής των εντόμων.

Η απόδειξη: To 2009, oι πισίνες που έπρεπε να φροντίσουν οι περιβαλλοντικές υπηρεσίες στην Αριζόνα των Ηνωμένων Πολιτειών ήταν 60% περισσότερες σε σχέση με το 2007, λόγω των εγκαταλελειμμένων από τις εξώσεις κατοικιών.

5. Ο δείκτης «Ψηλοτάκουνα»

Το σκεπτικό: Συνήθως, όταν η οικονομία παίρνει την κατρακύλα, τα τακούνια γίνονται και παραμένουν ψηλότερα, καθώς οι καταναλωτές στρέφονται σε πιο επιδεικτικά σχέδια, σε μια προσπάθεια να εξάψουν τη φαντασία, να φτιάξουν τη διάθεσή τους και να δραπετεύσουν από τη δύσκολη πραγματικότητα.

Η απόδειξη: Τη δεκαετία του 1920, την περίοδο της Μεγάλης Ύφεσης, τα ψηλά τακούνια έκαναν την εμφάνισή τους, ενώ οι γόβες στιλέτο έκαναν θραύση στην φούσκα του dot-com, τη δεκαετία δηλαδή του 1990 που χαρακτηρίσθηκε ως «δεκαετία του διαδικτύου».

6. Ο συσχετισμός ΑΕΠ και μεγέθους του πέους

Το σκεπτικό: Οι χώρες στις οποίες o μέσος όρους του μεγέθους του ανδρικού οργάνου κινείται σε ικανοποιητικά επίπεδα, τείνουν να έχουν ισχυρότερες οικονομίες.

Η απόδειξη: Έρευνα του Tatu Westling για το πανεπιστήμιο του Ελσίνκι αποδεικνύει την συσχέτιση μεταξύ των δύο. Πώς εξηγείται αυτό; Τα υπερβολικά επίπεδα τεστοστερόνης συνδέονται με την ανάληψη ρίσκου. Και αν αυτός ο ισχυρισμός ισχύει, τότε το μέγεθος του πέους μπορεί να αποτελεί ένδειξη για την ανάληψη ρίσκου.

7. Ο δείκτης «Σοροί στα αζήτητα»

Το σκεπτικό: Οι κηδείες είναι ακριβές. Έτσι, όταν τα περιθώρια στενεύουν, οι συγγενείς των αποθανόντων μερικές φορές «ξεχνούν» το πτώμα του αγαπημένου τους προσώπου στο νεκροτομείο.

Η απόδειξη: Το 2009, στην κορύφωση της οικονομικής κρίσης, το χρεοκοπημένο Ντιτρόιτ κατέγραψε μια τεράστια αύξηση στον αριθμό των πτωμάτων που έμεναν στα αζήτητα, ενώ οι κρατικές δαπάνες για ταφές διπλασιάστηκαν.

8. Ο πληθυσμός των κροκόδειλων

Το σκεπτικό: Με ολοένα και λιγότερους Αμερικανούς να ξοδεύουν χρήματα σε πανάκριβα αξεσουάρ, οι πωλήσεις σε τσάντες ή πορτοφόλια από δέρμα αλιγάτορα ή κροκόδειλου κατέγραψαν ραγδαία πτώση.

Η απόδειξη: Το 2009, οι διάσημοι οίκοι μόδας σταμάτησαν να αγοράζουν το ακριβό δέρμα των ερπετών, με άμεσο αντίκτυπο στις φάρμες κροκοδείλων στην Λουιζιάνα.

9. Οι πωλήσεις Coca-Cola στην Κένυα

Το σκεπτικό: Ένας παράξενος δείκτης αποδεικνύει τη θετική συσχέτιση ανάμεσα στις πωλήσεις Coca-Cola και τις αφρικανικές οικονομίες.

Η απόδειξη: Σύμφωνα με τον Economist, «επειδή η τιμή της Coca Cola είναι πολύ χαμηλά – κοστίζει λιγότερο από μια εφημερίδα – και επειδή οι πωλήσεις αναλύονται με τεράστια λεπτομέρεια από την Coca-Cola, το μπουκάλι του αναψυκτικού ίσως είναι ένας από τους καλύτερους δείκτες της ηπείρου για την σταθερότητα και την ευημερία. Η αστάθεια που βίωσε η χώρα την περίοδο του 2008 μετά τις εκλογές, μπορεί να εντοπιστεί στις πωλήσεις της Coca-Cola».

10. Οι σχέσεις εξ αποστάσεως

Το σκεπτικό: Σαν να μην έφτανε η ύφεση, η αβεβαιότητα και η οικονομική αβεβαιότητα, σε δύσκολους καιρούς αυξάνεται και ο αριθμός των σχέσεων εξ αποστάσεως, αφού είναι πιο δύσκολο να βρει κανείς δουλειά.

Η απόδειξη: Το 2009 η Wall Street Journal έγραφε: «Πολλά ζευγάρια έρχονται αντιμέτωπα με τις επιλογές της ανεργίας ή της μετακόμισης για την εύρεση εργασίας, με αποτέλεσμα να διαλέγουν την τρίτη εναλλακτική, δηλαδή τη σχέση εξ αποστάσεως».

11. Ο δείκτης κατανάλωσης μπύρας

Το σκεπτικό: Δεν μπορείτε να βγείτε για ποτό σε ένα μπαρ μετά τη δουλειά; Δεν είστε οι μόνοι. Οι καταναλωτές συχνά προσπαθούν να εξοικονομήσουν χρήματα πίνοντας ένα ποτό στο σπίτι, οδηγώντας έτσι τις πωλήσεις και τις θέσεις εργασίας στα μπαρ στα τάρταρα.

Η απόδειξη: Στην Ευρώπη το 73% των θέσεων απασχόλησης που συνδέονται με τη βιομηχανία μπύρας είναι εκτός της ζυθοποιίας. Σε αυτές περιλαμβάνονται οι θέσεις εργασίας στα μπαρ και στα εστιατόρια. Από το 2008 έως το 2010, η απασχόληση στον κλάδο της μπύρας κατέγραψε μείωση κατά 12% έναντι μόλις 2% στο σύνολο της αγοράς εργασίας στην Ευρώπη.

Μάλλον, τα μέτρα λιτότητας είναι δυσβάστακτα χωρίς ένα ποτάκι…

12. Τα διαζύγια

Το σκεπτικό: Υπάρχουν αρκετά οικονομικά οφέλη μέσα σε έναν γάμο, ενώ ένα διαζύγιο μπορεί να κοστίσει ακριβά.

Η απόδειξη: Πρόσφατη μελέτη έδειξε ότι ένα ζευγάρι έχει λιγότερες πιθανότητες να πάρει διαζύγιο κατά τη διάρκεια οικονομικής ύφεσης. Σύμφωνα με τα ευρήματα πάντως, τα χρήματα δεν είναι πάντα ο λόγος για μια τέτοια απόφαση.

13. Οι ιερόδουλες της Λετονίας

Το σκεπτικό: Τα πράγματα είναι απλά: Εφαρμογή του κανόνα περί προσφοράς και ζήτησης. Σε περιόδους ανάπτυξης της οικονομίας και οι γυναίκες μπορούν να βρουν πιο εύκολα δουλειά, υπάρχουν λιγότερες ιερόδουλες και οι τιμές αυξάνονται.

Η απόδειξη: Οι ιερόδουλες στη Λετονία είδαν την αμοιβή τους να συρρικνώνεται στα 60 δολάρια για μια βραδιά το 2009, όταν η αμερικανική οικονομία βρισκόταν στη δίνη της κρίσης. Αυτός ο δείκτης είναι πιο ενδεικτικός από ότι ο γνωστός και αποδεκτός Baltic Dry Index.

14. Ο δείκτης της Χρονιάς του Δράκου



Το σκεπτικό: Αν αναζητείται την κατάλληλη στιγμή για να επενδύσετε τα χρήματά σας, η απάντηση βρίσκεται στον κινεζικό ζωδιακό κύκλο… Ο Δράκος συμπίπτει συνήθως με πολλά «ράλι» στις αγορές.

Η απόδειξη: Οι επιδόσεις των αγορών την Χρονιά του Δράκου ήταν εντυπωσιακές. Το γεγονός αυτό βέβαια, κάθε άλλο παρά τυχαίο είναι: Πολλοί είναι εκείνοι που συνδέουν, για παράδειγμα, την αγορά σπιτιού, το γάμο και τα παιδιά με τον… Δράκο.

15. Το μήκος της φούστας

Το σκεπτικό: Όπως αποκαλύφθηκε από τον οικονομολόγο George Taylor στη δεκαετία του 1920, ο συγκεκριμένος δείκτης προβλέπει την αγορά με βάση το μήκος της φούστας των γυναικών. Όσο πιο κοντή η φούστα, τόσο καλύτερη η κατάσταση της οικονομίας.

Η απόδειξη: Μπορεί οι ίδιοι οι καταναλωτές να θεωρούν ότι ο συσχετισμός αυτός είναι μια σύμπτωση ή ένας μύθος, όμως ορισμένοι οικονομολόγοι εξακολουθούν να περιλαμβάνουν στις αναλύσεις τους τα μακριά μήκη φούστας που ήρθαν στη μόδα μετά από την οικονομική κρίση του 2008, ενώ άλλοι ανησυχούν ότι η επάνοδος της μακριάς φούστας το καλοκαίρι προαναγγέλλει μια νέα ύφεση.

16. Ο δείκτης «Ποπ Κορν»

Το σκεπτικό: Ανεξάρτητα από το πόσο καλή ή κακή είναι μια ταινία, οι κινηματογράφοι γεμίζουν με κόσμο σε περιόδους κρίσης.

Η απόδειξη: Οι πωλήσεις εισιτηρίων χτύπησαν ταβάνι κατά τη διάρκεια της ύφεσης του 2009 στις ΗΠΑ, ενώ όταν πια οι αγορές ηρέμησαν οι πωλήσεις ήταν σταθερές. Στο ενδεχόμενο νέας διπλής ύφεσης, οι ειδικοί αναμένουν νέα αύξηση στις πωλήσεις ποπ κορν.

17. Ο δείκτης «Κραγιόν»

Το σκεπτικό: Ο δείκτης δημιουργήθηκε από τον Leonard Lauder, πρόεδρο της Estee Lauder και δείχνει την αλλαγή στη συμπεριφορά των καταναλωτών σε περιόδους ύφεσης. Συγκεκριμένα, οι γυναίκες στρέφονται στα κραγιόν, έναντι των ακριβότερων πολυτελών αγαθών, όπως τσάντες και παπούτσια.

Η απόδειξη: Σύμφωνα με το Investopedia, οι πωλήσεις κραγιόν διπλασιάστηκαν μετά την ύφεση που ακολούθησε το τρομοκρατικό χτύπημα της 11ης Σεπτεμβρίου.

18. Τα κουρέματα στην Ιαπωνία

Το σκεπτικό: Ο καλλωπισμός και η επίσκεψη στο κομμωτήριο σε περίοδο οικονομικής άνθησης είναι must για τις γυναίκες. Κατά τη διάρκεια μιας ύφεσης όμως φαίνεται πως επιλέγουν δραστικές λύσεις για να γλιτώσουν τις συχνές επισκέψεις στον κομμωτή τους.

Η απόδειξη: Έρευνα του περιοδικού Nikkei της Ιαπωνίας αποκάλυψε ότι οι γυναίκες έκοβαν τα μαλλιά τους πιο κοντά όταν η ιαπωνική οικονομία κατέρρευσε το 1997.

19. Ο δείκτης του πρώτου ραντεβού

Η ιδέα: Όταν η οικονομία παίρνει την κάτω βόλτα, οι άνθρωποι ψάχνονται για νέες γνωριμίες. Είτε γιατί νιώθουν μόνοι, είτε γιατί προσπαθούν να περάσουν καλύτερα.

Η απόδειξη: Το Match.com έχει καταγράψει αύξηση της δραστηριότητας σε περιόδους οικονομικής ύφεσης. Το τέταρτο τρίμηνο του 2008 η επισκεψιμότητα στο site εκτοξεύτηκε στα υψηλότερα επίπεδα σε διάστημα επτά ετών! Το Match.com ανέφερε ότι η επισκεψιμότητα είχε εκτιναχτεί και μετά το χτύπημα της 11ης Σεπτεμβρίου.

20. Ο δείκτης «Γραβάτα»

Το σκεπτικό: Εδώ υπάρχουν δύο δείκτες. Σύμφωνα με τον πρώτο, οι άνδρες αγοράζουν γραβάτες για να φαίνεται ότι εργάζονται σκληρότερα κατά τη διάρκεια περιόδων οικονομικής δυσκολίας. Ο δεύτερος υποδεικνύει ότι οι γραβάτες γίνονται πιο λεπτές σε περιόδους ύφεσης και έχουν φωτεινότερες αποχρώσεις όταν σε περιόδους ανάκαμψης.

Η απόδειξη: Στο Ηνωμένο Βασίλειο, οι ειδήσεις ότι θα γίνονταν απολύσεις μέσα στο 2007 αύξησαν τις πωλήσεις γραβατών! Οι άνδρες τότε προσπάθησαν να αποδείξουν στους εργοδότες τους πως είναι αποφασισμένοι να εργαστούν σκληρά. Παρατηρήθηκε, ωστόσο, ότι οι γραβάτες μειώθηκαν σε επίπεδα «λιτότητας», ήταν δηλαδή πολύ πιο λεπτές…

Click to comment

Απάντηση

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Xάος με τις προσυμπληρωμένες φορολογικές δηλώσεις

Τον κίνδυνο να βρεθούν προ δυσάρεστων εκπλήξεων αντιμετωπίζουν χιλιάδες φορολογούμενοι, λόγω των πολλών προβλημάτων που καταγράφονται στη διαδικασία υποβολής των φορολογικών δηλώσεων.

Έκτακτα επιδόματα συνταξιούχων δεν έχουν αναρτηθεί ακόμα στο taxisnet, ορισμένα υπουργεία, υγειονομικές περιφέρειες και κάποιοι Δήμοι δεν έχουν αποστείλει βεβαιώσεις αποδοχών, στα προσυμπληρωμένα εισοδήματα συνταξιούχων καταγράφονται λάθη, ενώ το ίδιο ισχύει και σε ορισμένες βεβαιώσεις τόκων καταθέσεων που έχουν αποσταλεί από κάποιες τράπεζες.

Όπως σημειώνουν Οικονομικό Επιμελητήριο και Πανελλήνια Ομοσπονδία Φοροτεχνικών Ελευθέρων Επαγγελματιών (ΠΟΦΕΕ) παρ’ ότι βρισκόμαστε στα μέσα Μαΐου, ακόμα δεν έχουν αναρτηθεί όλα τα στοιχεία που απαιτούνται για να υποβληθούν οι φορολογικές δηλώσεις. Προσθέτουν ακόμα ότι «οι φορείς του δημοσίου και οι τράπεζες, υπέβαλλαν λανθασμένα ή ελλιπή δεδομένα για τους περισσότερους φορολογούμενους. Επίσης παρατηρούμε πως οι μηχανογραφικές εταιρίες ακόμα δεν έχουν προλάβει να αναβαθμίσουν τα προγράμματα τους με τα νέα έντυπα φορολογίας γεγονός που καθιστά πολύ δύσκολη την εργασία των φοροτεχνικών».

Οι λογιστές καταγράφουν και πολλά παράπονα από υπερήλικες για το γεγονός ότι πρέπει υποχρεωτικά να δηλώσουν φέτος τον IBAN – τον οποίο δεν γνωρίζουν- ως προϋπόθεση για την υποβολή της δήλωσης. Η πρόβλεψη αυτή, παρ’ ότι συνεπάγεται ταλαιπωρία για ορισμένους φορολογούμενους μεγάλης ηλικίας είναι απαραίτητη καθώς η ΑΑΔΕ λόγω έλλειψης IBAN αναζητά μάταια 185.000 φορολογουμένους προκειμένου να τους επιστρέψει φόρους 60 εκατ. ευρώ.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τους λογιστές, τα προβλήματα αφορούν:

*Παραλείψεις στα έκτακτα επιδόματα συνταξιούχων

*Καθυστερήσεις στην αποστολή των βεβαιώσεων αποδοχών από διάφορα υπουργεία όπως το Αγροτικής Ανάπτυξης, υγειονομικές περιφέρειες και δήμους

*Ελλιπή στοιχεία για τόκους καταθέσεων και δανείων

*Λάθη στις παρακρατήσεις ελευθέρων επαγγελματιών

*Μη συμπλήρωση του κωδικού 727 για την επιστρεπτέα προκαταβολή

*Ο κωδικός 781 κατά την εκκαθάριση δεν καλύπτει τεκμήρια και υπάρχει λανθασμένος υπολογισμός εκκαθάρισης

*Λάθη στην μεταφορά ζημίας προηγούμενων ετών για γεωργικές επιχειρήσεις

*Αυτοκίνητα που ήταν σε κυκλοφορία το 2023 δεν εμφανίζονται στο έντυπο Ε1.

Περίπου 1,3 εκατομμύρια μισθωτοί και συνταξιούχοι που έχουν επιλεγεί για την αυτόματη υποβολή των δηλώσεων, θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί με τα στοιχεία που έχουν προ συμπληρωθεί στο έντυπο Ε1 από την φορολογική διοίκηση. Επιβάλλεται να ελέγξουν με σχολαστικότητα τους κωδικούς με τα ποσά των μισθών και των συντάξεων, το ύψος των ηλεκτρονικών αποδείξεων, το εμβαδόν και τη διεύθυνση της κύριας ή της δευτερεύουσας ή της εξοχική κατοικίας, τα αυτοκίνητα, τις τυχόν δαπάνες για αποπληρωμή δανείων καθώς και τα προσωπικά δεδομένα.

Η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) έχει ενημερώσει ήδη τους φορολογούμενους για τους οποίους οι δηλώσεις θα συμπληρωθούν αυτόματα, με e-mail στη θυρίδα «Τα Μηνύματά μου» της ψηφιακής πύλης myAADE και στο myAADEapp. Μάλιστα, έχει ήδη εκδώσει και το …προσωρινό εκκαθαριστικό σημείωμα το οποίο θα οριστικοποιηθεί μετά τις όποιες διορθώσεις υπάρξουν από την πλευρά των φορολογουμένων.

Όσοι από τους φορολογούμενους δεν διαπιστώσουν λάθη, κενά ή παραλείψεις στα «προκάτ» στοιχεία δεν χρειάζεται να προβούν σε κάποια ενέργεια για την υποβολή της δήλωσής τους, καθώς αυτή θα οριστικοποιηθεί αυτόματα από την ΑΑΔΕ την Τρίτη 2 Ιουλίου 2024. Σε κάθε περίπτωση, εάν το επιθυμούν, μπορούν να πατήσουν νωρίτερα το «κουμπί». Εφόσον τα στοιχεία δεν είναι ακριβή ή λείπουν δεδομένα οι φορολογούμενοι αυτοί υποχρεούνται να τροποποιήσουν ή και να συμπληρώσουν τα ορθά στοιχεία και να υποβάλουν τη δήλωσή τους, μέχρι την λήξη της προθεσμίας υποβολής της στις 26 Ιουλίου.

Σύμφωνα με το χρονολόγιο της ΑΑΔΕ:

– Μέχρι την Δευτέρα 1 Ιουλίου 2024 μπορούν να υποβάλουν αρχική δήλωση

– Από την Τρίτη 2 Ιουλίου μέχρι την Παρασκευή 26 Ιουλίου 2024 μπορούν να υποβάλουν τροποποιητική δήλωση, χωρίς κυρώσεις (επέχει θέση αρχικής δήλωσης).

Για τη διευκόλυνση των φορολογούμενων στην εφαρμογή των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος έχει δημιουργηθεί ειδικό ψηφιακό αρχείο, που περιλαμβάνει:

– Τα στοιχεία που έχει λάβει υπόψη της η ΑΑΔΕ και:

– Το φορολογικό αποτέλεσμα, χρεωστικό, μηδενικό ή πιστωτικό, που προκύπτει με βάση αυτά.

Επίσης, οι φορολογούμενοι που  έχουν επιλεγεί για τη διαδικασία της αυτόματης υποβολής της δήλωσης από την ΑΑΔΕ καθώς και όσοι έχουν υποβάλει δηλώσεις πριν την λήξη της προθεσμίας υποβολής θα ενημερώνονται σε εβδομαδιαία βάση (από το δεύτερο 15νθήμερο Μαΐου) μέσω e-mail και στη θυρίδα τους στο myAADE και το myAADEapp για μεταβολές των στοιχείων που η ΑΑΔΕ έχει λάβει για αυτούς από τρίτους φορείς (πχ εργοδότες, πιστωτικά ιδρύματα), ώστε να μπορούν να ελέγξουν εάν μεταβάλλεται η φορολογική τους υποχρέωση και να προβούν στις αναγκαίες ενέργειες.

Continue Reading

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Κόλπα πολυεθνικών με τις τιμές στην Ελλάδα

Τέλος στα παιχνίδια των τιμών των πολυεθνικών εταιρειών που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα φιλοδοξεί να βάλει η κυβέρνηση, ζητώντας βοήθεια από την Ευρωπαϊκή Ένωση για να ξεκαθαρίσουν οι όροι τιμολόγησης των προϊόντων εντός της κοινότητας. 

Ήδη, ο μέσος πληθωρισμός στην Ελλάδα έφτασε τον Απρίλιο στο 3,2%, σχεδόν μια μονάδα πάνω από τον μέσο όρο στην Ευρωζώνη όπου ο μέσος πληθωρισμός υποχώρησε τον ίδιο μήνα στο 2,4% λόγω κυρίως των τιμών των τροφίμων, αποδεικνύοντας ότι ο πληθωρισμός έχει πλέον αμιγώς “ελληνικά” χαρακτηριστικά. Ένα μεγάλο ποσοστό της ακρίβειας στα τρόφιμα (κυρίως τα βιομηχανοποιημένα) και σε έναν μεγάλο αριθμό προϊόντων καθημερινής χρήσης είναι διαπιστωμένο πλέον ότι οφείλεται στον λεγόμενο “πληθωρισμό της απληστίας” από κάποιες πολυεθνικές που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα. Οι εταιρείες αυτές έχουν επιβάλλει “ελληνικές” τιμές, πολύ υψηλότερες από τις τιμές που πωλούν τα ίδια προϊόντα σε άλλες χώρες της ΕΕ.

Στην κατεύθυνση να βρεθεί μόνιμη λύση στο πρόβλημα, με τον πρωθυπουργό να αναμένεται να αποστείλει τη Δευτέρα επιστολή στην πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής κ. Ούρσουλα Φον Ντερ Λάϊεν για το θέμα. Το βασικό αίτημα της κυβέρνησης είναι να ενεργοποιηθούν οι επιτροπές Ανταγωνισμού και Εσωτερικής Αγοράς, ώστε οι πολυεθνικές να αναγκαστούν να παραδεχθούν την κατά περίπτωση τιμολόγηση των προϊόντων τους και στη συνέχεια να προχωρήσουν σε μια εξομάλυνση των τιμών τους.

Τούτο, ενώ είναι γνωστό εκ των προτέρων ότι τη βάση για τις “ελληνικές” τιμές στα ράφια δίνει το μικρό μέγεθος της ελληνικής αγοράς και τα προβλήματα ανταγωνισμού που οδηγούν σε δεσπόζουσα θέση τις λίγες μεγάλες εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα.

Τα κόλπα με τις τιμές 

Με δεδομένο ότι για τις εταιρείες αυτές ο βασικός στόχος είναι η μεγιστοποίηση των κερδών τους, έχουν θεσπίσει μια σειρά από τεχνικές στις οποίες συνεργάζονται η μητρική εταιρεία με τις θυγατρικές της σε κάθε χώρα (εν προκειμένω την Ελλάδα) για να αυξήσουν ή να διατηρήσουν ψηλά τις τιμές τους.

Συγκεκριμένα: 

  • Στην περίπτωση που η θυγατρική στην Ελλάδα δεν έχει παραγωγική αλλά μόνο εμπορική δραστηριότητα, μπορεί η μητρική να επιβάλλει υψηλότερο κόστος χρήσης της φίρμας των προϊόντων (Royalties) κρατώντας έτσι τις τιμές ψηλά για μια συγκεκριμένη αγορά.
  • Στην περίπτωση που έχει και παραγωγική εκτός από εμπορική δραστηριότητα, μπορεί η μητρική να επιβάλλει την αγορά πρώτων υλών με υψηλές τιμές από άλλες θυγατρικές της που έχουν έδρα εκτός Ελλάδας, διατηρώντας ή και αυξάνοντας τις τιμές για τον καταναλωτή στην Ελλάδα.

  • Επίσης, αν μια εταιρεία κατέχει ένα μεγάλο μερίδιο της αγοράς χωρίς ισχυρό ανταγωνισμό, η θυγατρική εταιρεία που δραστηριοποιείται στην Ελλάδα είναι δυνατό να εμφανίζει ότι δανείζεται από τη μητρική της με -σκόπιμα- υψηλά επιτόκια, μεταφέροντας το υψηλό κόστος δανεισμού στις τελικές τιμές για τον καταναλωτή.

Γενικά, η μεγιστοποίηση του κέρδους οδηγεί τις πολυεθνικές να συγκρατούν το κόστος των προϊόντων τους σε μεγάλες αγορές όπου αντιμετωπίζουν ισχυρό ανταγωνισμό, αυξάνοντας τις τιμές των προϊόντων τους σε μικρότερες αγορές όπου κατέχουν μεγάλο μερίδιο αγοράς, εφαρμόζοντας εναρμονισμένες πρακτικές στις διαμόρφωση των τιμών.

Το παράδειγμα του βρεφικού γάλακτος 

Πιο πρόσφατο, αλλά χαρακτηριστικό παράδειγμα, εναρμονισμένης πρακτικής είναι το πρόβλημα που προέκυψε πριν από λίγους μήνες με τιμή στο βρεφικό γάλα. Λόγω και του ανελαστικού της δαπάνης αγοράς του από οικογένειες με βρέφη, εντοπίστηκε ότι οι τιμές στην Ελλάδα ήταν αυξημένες από 32% έως και 130% σε σχέση με τη χαμηλότερη τιμή εντός της ΕΕ, ανάλογα με τη μάρκα και τη συσκευασία του προϊόντος.

Το υπουργείο Ανάπτυξης αναγκάστηκε να επιβάλλει πλαφόν στο κέρδος των εταιρειών. Συγκεκριμένα, στο τέλος Ιανουαρίου το υπουργείο Ανάπτυξης όρισε ότι το μεικτό περιθώριο κέρδους δεν μπορεί να είναι μεγαλύτερο από το λειτουργικό κόστος της επιχείρησης, στην οικεία κατηγορία προϊόντων, βάσει των οικονομικών καταστάσεων της αμέσως προηγούμενης διαχειριστικής περιόδου, προσαυξημένο κατά 7% επί των καθαρών πωλήσεων, αφαιρουμένων των εκπτώσεων, των πιστώσεων ή άλλων παροχών. Μάλιστα, θεσπίστηκε και υψηλά πρόστιμα σε όσους παραβιάζουν το ποσοστό κέρδους άπαξ ή κατ’ εξακολούθηση.

capital.gr

Continue Reading

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Γιατί επιμένει ο πληθωρισμός στα τρόφιμα | Το ελληνικό πρόβλημα

Κλιματική κρίση, αυξημένο κόστος παραγωγής, πληθωρισμός της απληστίας και αυξημένες εισαγωγές είναι κάποιες οι αιτίες για τις οποίες οι ανατιμήσεις στα τρόφιμα στην Ελλάδα, είναι μεγαλύτερες από το μέσο όρο της Ευρωζώνης.

Αύξηση 5,4% κατέγραψαν οι τιμές των τροφίμων τον Απρίλιο, οριακά αυξημένες σε σχέση με την αύξηση κατά 5,3% που κατέγραψαν σε ετήσια βάση τον περασμένο Μάρτιο. Με βάση τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, για τον Απρίλιο, αν τα τρόφιμα παρέμεναν στις περσινές – ήδη υψηλές – τιμές τους, ο πληθωρισμός για τον περασμένο μήνα αντί 3,1%, θα ήταν 2%.

Με άλλα λόγια, οι ανατιμήσεις στα τρόφιμα ευθύνονται για το 1/3 του μέσου πληθωρισμού. Οι λόγοι για τους οποίους οι τιμές των τροφίμων στην Ελλάδα αυξάνονται με ρυθμό τριπλάσιο του μέσου όρου της ευρωζώνης (τον Μάρτιο είχαμε αυξήσεις στην Ελλάδα 5,3% και 1,8% στην Ευρωζώνη) είναι πολλοί.

Ο πρώτος είναι το κόστος παραγωγής. Η έλλειψη εργατικών χεριών για την πρωτογενή παραγωγή αύξησε τα μεροκάματα. Επίσης, η πρωτογενής παραγωγή έχει ακόμη υψηλή εξάρτηση από τα υγρά καύσιμα και ειδικά από το πετρέλαιο. Οι ανατιμήσεις του πετρελαίου από την αρχή του χρόνου, λόγω της κρίσης στη Μέση Ανατολή, αύξησαν περαιτέρω το κόστος παραγωγής, οδηγώντας τους αγρότες σε κινητοποιήσεις στις αρχές του χρόνου.

Δεύτερος λόγος είναι οι φυσικές καταστροφές. Οι περσινές ζημιές της Θεσσαλία, όχι μόνο στην παραγωγή, αλλά και στο ζωικό και φυτικό κεφάλαιο, δεν έχουν ακόμη αποκατασταθεί. Το αποτέλεσμα είναι μειωμένη παραγωγή με υψηλές τιμές και αθρόες εισαγωγές – επίσης σε υψηλές τιμές – για να καλυφθεί η ζήτηση στα μεγάλα αστικά κέντρα.

Ο δείκτης τιμών καταναλωτή, στην ανάλυσή του κατά είδος τροφίμων, είναι ενδεικτικός. Εκτός από την αύξηση ρεκόρ κατά 63,7% στην τιμή του ελαιόλαδου, λόγω της περσινής κακής παραγωγής, καταγράφονται αυξήσεις στις τιμές των νωπών φρούτων κατά 10,6%, των νωπών ψαριών κατά 10,7%, του ρυζιού κατά 8,5% των λαχανικών κατά 6,4%, ενώ και τα λοιπά βιομηχανικά τρόφιμα είχαν αύξηση τιμών κατά 5%.

Την ίδια ώρα, ο πληθωρισμός των δημητριακών, που αυξήθηκε τη διετία 2022 -2023 λόγω του πολέμου στην Ουκρανία, έχει αρχίσει να υποχωρεί. Στην κατεύθυνση αυτή καταγράφονται μείωση τιμών κατά 16,6% στα υπόλοιπα βρώσιμα έλαια (ηλιέλαια, καλαμποκέλαια), 3,5% στις τιμές των ζυμαρικών και 0,7% στην τιμή του ψωμιού.

Οι τεράστιες διαφορές από το χωράφι στο ράφι

Τρίτος λόγος είναι οι τεράστιες αυξήσεις από το “χωράφι στο ράφι”. Το καθεστώς που διέπει τις τιμές από τον παραγωγό στο καταναλωτή έχει πολλούς μεσάζοντες, οι οποίοι αυξάνουν υπερβολικά τις τελικές τιμές, με έναν μηχανισμό ο οποίος δεν είναι απολύτως διαφανής.

Τέταρτος λόγος είναι ο πληθωρισμός της απληστίας Στα επεξεργασμένα τρόφιμα οι βιομηχανίες του χώρου διατηρούν τα ποσοστά κέρδους τους, παρά τις ανατιμήσεις. Σύμφωνα με έρευνα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η Ελλάδα “υποφέρει” από το δεύτερο υψηλότερο πληθωρισμό απληστίας εντός της ΕΕ, ο οποίος αυξάνει τον μέσο πληθωρισμό κατά 1%.

Τα μέτρα που έχουν ληφθεί από το 2022 μέχρι σήμερα με τα καλάθια του νοικοκυριού και στη συνέχεια το κυνήγι των προσφορών είναι στη σωστή κατεύθυνση, αλλά αποδεικνύεται ότι δεν μπορούν να αντιμετωπίσουν τις ανατιμήσεις.

Πρόβλημα και η χαμηλή αγοραστική δύναμη

Στη μεγάλη εικόνα, οι τιμές των τροφίμων σε επίπεδο γενικού δείκτη, σύμφωνα με την Eurostat, είναι χαμηλότερες κατά 9% σε σχέση με τον μέσο όρο της Ευρωζώνης. Ωστόσο, το πρόβλημα της ακρίβειας είναι οξύτερο στην Ελλάδα για τα χαμηλά και μεσαία εισοδήματα αφού, την ίδια ώρα, η αγοραστική δύναμη των ελληνικών νοικοκυριών είναι 33% χαμηλότερη από τον μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, διατηρώντας τους Έλληνες καταναλωτές τους δεύτερους φτωχότερους καταναλωτές εντός της Ένωσης των 27 χωρών μετά τους Βούλγαρους.

Continue Reading
Green logo ENA Club with text ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ

Κατοικία

a house with a green roof and road signs left and right
tractor in the background of the text
white night text
food track
blue circle with steel construction
arrows as a circle symbol of recycling
paint cans
letters AG as logo
gear and tool as logo pavlidis
timetable

newsletter



Καιρος

Πρωτοσέλιδα

Χρήσιμα

Δρομολόγια Πλοίων από και προς Καβάλα

Γιατροί ΕΟΠΥΥ ΚΑΒΑΛΑΣ

espa logo

espa_logo_en