Quantcast
Connect with us

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Το Επιμελητήριο Ξάνθης καλεί σε συναγερμό για διατάξεις ν/σχ υπέρ ΑΕΠΙ

«Θα πάψει (η ΑΕΠΙ) να λειτουργεί ως οργανισμός συλλογικής διαχείρισης (ΟΣΔ) όπως λειτουργούσε μέχρι σήμερα αλλά θα τελεί σε ένα ειδικό προνομιακό καθεστώς το οποίο θα της εξασφαλίζει όλα τα πλεονεκτήματα των ΟΣΔ ενώ θα έχει μερικές μόνο από τις υποχρεώσεις των ΟΣΔ»!

Με μια Εξαιρετικά ΕΠΕΙΓΟΥΣΑ επιστολή του Προέδρου του Επιμελητηρίου Ξάνθης, κ. Στυλιανού Μωραΐτη, προς τον Πρόεδρο της Κ.Ε.Ε.Ε. κ. Κωνσταντίνο Μίχαλο, τον Πρόεδρο της ΓΣΕΒΕΕ κ. Γεώργιο Καββαθά, τον Πρόεδρο της ΕΣΕΕ κ. Βασίλη Κορκίδη και τους Προέδρους των Επιμελητηρίων της χώρας, το Επιμελητήριο καλεί σε άμεση αντίδραση τον επιχειρηματικό κόσμο για τις τροποποιήσεις της τελευταίας στιγμής που έφερε η κυβέρνηση, στο νομοσχέδιο για τα πνευματικά και συγγενικά δικαιώματα, με τις οποίες ανατρέπει τα συμφωνηθέντα με τους κοινωνικούς εταίρους αλλά και τα προβλεπόμενα στην υπό ενσωμάτωση οδηγία της ΕΕ.

Σημειώνουμε το επείγον του προβλήματος δεδομένου ότι το νομοσχέδιο ήδη έχει κατατεθεί στη Βουλή.

Στον επιχειρηματικό κόσμο βέβαια, είναι γνωστές οι ημέρες και τα έργα, καθώς και οι απίστευτες πρακτικές της ΑΕΠΙ και κάθε νομιμοποίηση και συνέχεια της πρακτικής αυθαιρεσίας που της έχει καταχωρηθεί μέχρι τώρα, αποτελεί όνειδος για τους χρήστες (επιχειρήσεις) αλλά και για δικαιούχους δημιουργούς.

Η επιτολή αποτελεί καμπανάκι συναγερμού για τους επιχειρηματικούς φορείς, ιδίως των μικρομεσαίων, για να αντιδράσουν άμεσα αλλά και για την κοινωνία να προστατευθεί από αυθαιρεσίες οργάνων που λειτουργούν ως κράτος εν κράτει, υποκαθιστώντας δημόσιες, κοινωνικές και συλλογικές λειτουργίες.
Ολόκληρη η επιστολή έχει ως εξής:

Αγαπητοί κύριοι Πρόεδροι, αγαπητοί συνάδελφοι,

Με αγανάκτηση και οργή το σύνολο του επιχειρηματικού κόσμου (χρήστες) καθώς και το σύνολο των ανθρώπων που παράγουν πολιτισμό στη χώρα μας (δικαιούχοι), πληροφορήθηκε για τη σκανδαλώδη τροποποίηση του νομοσχεδίου για τη συλλογική διαχείριση υπέρ της ΑΕΠΙ ΑΕ.

Ο νόμος 2121/1993 δυστυχώς έδινε το δικαίωμα σε μία εταιρεία ΑΕ. μιας οικογένειας να αυθαιρετεί, να πλουτίζουν οι μέτοχοι, να καταδυναστεύονται οι χρήστες, να λαμβάνουν ψιχία ή και τίποτε οι χιλιάδες δημιουργοί και να γεμίζουν τα πινάκια των δικαστηρίων με χιλιάδες υποθέσεις, να αισθάνονται οι χρήστες αποτροπιασμό για τη σκληρότητα εφαρμογής του συγκεκριμένου νόμου, για το σύνολο των ανθρώπων του πολιτισμού της χώρας μας, χωρίς να γνωρίζουν οι χρήστες ότι την εφαρμογή του νόμου την αξιοποιούσε με σκληρότητα μόνον η συγκεκριμένη εταιρεία ΑΕΠΙ ΑΕ. και όχι οι χιλιάδες δημιουργοί.

Η συγκεκριμένη εταιρεία έκανε κατασχέσεις, έστελνε χιλιάδες χρήστες στη δικαιοσύνη, αφαιρούσε άδειες λειτουργίας καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος στερώντας εργασία και στέλνοντας στην ανεργία χιλιάδες εργαζόμενους, έστελνε χιλιάδες επιχειρηματίες σε αυτόφωρα, χρησιμοποιώντας μεγάλη αστυνομική δύναμη για να ελέγχουν, έχοντας το δικαίωμα δυστυχώς εκ νόμου 2121/1993, ως μοναδικός Οργανισμός Συλλογικής Διαχείρισης (ΟΣΔ), προκειμένου να εισπράξει τα χρήματα της συγκεκριμένης Α.Ε., ΩΣ ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΠΡΩΤΟΤΥΠΙΑ. Επιβάλλονταν εξοντωτικές ποινές και πρόστιμα που ούτε σε παιδεραστές και εγκληματίες του ποινικού κώδικα δεν επιβάλλονταν στη χώρα μας.

Γι’ αυτό άλλωστε το 2013 μετά από κραυγή αγωνίας και αγανάκτησης πολλών ετών, από χρήστες και δημιουργούς, ξεκίνησε από το ΥΠΠΟ ο Εθνικός Διάλογος προκειμένου να τροποποιηθεί αυτός ο νόμος έκτρωμα 2121/1993. Στις συνεδριάσεις του Εθνικού Διαλόγου που πραγματοποιήθηκαν στο Υπ. Πολιτισμού και διήρκεσαν 2 μήνες περίπου, από την πρώτη ημέρα υπήρξε ένα κλίμα αισιοδοξίας, συνεργασίας και συνεννόησης στο σύνολο των εκλεγμένων εκπροσώπων του επιχειρηματικού κόσμου και ανθρώπων του πολιτισμού (χρηστών και δικαιούχων) πλην της ΑΕΠΙ ΑΕ. και των εκπροσώπων της που είχε κληθεί και παρίστατο και διαφωνούσε σε όλα. Έτσι με την ολοκλήρωση του Εθνικού Διαλόγου συγκροτήθηκε το πρόπλασμα του νομοσχεδίου για την τροποποίηση νόμου της συλλογικής διαχείρισης των πνευματικών δικαιωμάτων. Δυστυχώς χρήστες και δικαιούχοι περίμεναν να περάσουν 3 Υπουργοί από το Υπουργείο Πολιτισμού και μετά από 2 χρόνια στο τέλος του 2015 να έρθει προς εθνική διαβούλευση από τον Υπουργό κ. Μπαλτά, το συγκεκριμένο σχέδιο νόμου.

Αγαπητοί συνάδελφοι,

Σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες μας και σύμφωνα με δημοσίευμα της Εφημερίδας των Συντακτών «έγγραφο του ΔΣ. της Ανώνυμης Εταιρείας ΑΕΠΙ (Ελληνική Εταιρεία Προστασίας της Πνευματικής ιδιοκτησίας) που φέρνει η “Εφ. Συν.” στη δημοσιότητα αποδεικνύει ότι την ίδια στιγμή που εκπρόσωποι της εταιρείας είχαν διάλογο με αρμόδιους και βουλευτές για αλλαγές και παρατηρήσεις στη νομοθετική πρωτοβουλία για τα Πνευματικά Δικαιώματα, σε έκτακτη συνεδρίαση ΔΣ. αποφάσιζαν να κλείσουν την εταιρεία στην Ελλάδα και να τη μετακομίσουν στην Κύπρο.

Όπως αναφέρει το έγγραφο (21/3/2016) με εισήγηση του διευθύνοντος συμβούλου και αφού προηγήθηκε αναλυτική συζήτηση στο ΔΣ. για την προτεινόμενη παύση της εταιρείας, αποφασίστηκε ομόφωνα να συσταθεί η εταιρεία στην Κύπρο ως Εταιρεία Περιορισμένης Ευθύνης και να λειτουργεί με βάση του νόμους της Κυπριακής Δημοκρατίας».

Βλέπουμε, λοιπόν, ότι η συγκεκριμένη εταιρεία ΑΕΠΙ Α.Ε., ενώ συζητεί «με αρμόδιους και βουλευτές» και παράλληλα διενεργούνται έλεγχοι από ορκωτούς λογιστές κλπ., παίρνει απόφαση λήξης λειτουργίας της εταιρείας στη χώρα μας και τρέπεται σε φυγή στην Κύπρο καθώς και απόφαση αποδοχής παραίτησης των ορκωτών λογιστών που διενεργούσαν έλεγχο. Μετά από ακριβώς 2 μήνες στις 30/5/2016 το πρακτικό Δ.Σ. της εταιρείας ανακαλεί όλες τις αποφάσεις (τις 21/3/2016) και συγκαλεί εκ νέου συνεδρίαση Γ.Σ. στις 10/6/2016. Προφανώς στο διάστημα που μεσολάβησε (21/3/2016 μέχρι 30/5/2016) ο διάλογος που είχε η ΑΕΠΙ ΑΕ. «με αρμόδιους και βουλευτές» ήταν ωφέλιμος και καθησυχαστικός… και έτσι αποφάσισαν να ανακαλέσουν τη λήξη της λειτουργίας στη χώρα μας και τη μετακόμιση στην Κύπρο.

Ξαφνικά πληροφορούμαστε από το δημοσίευμα του Γιάννη Γλέζου (Αυτοδιαχείριση) ότι οι πιέσεις των 3 βουλευτών του ΣYΡΙΖΑ με δεσμούς με την ΑΕΠΙ έπιασαν τελικά τόπο και στο ΥΠΠΟ. Το νομοσχέδιο για τη συλλογική διαχείριση τροποποιείται ώστε η ΑΕΠΙ να βγαίνει τρομερά και σκανδαλωδώς ευνοημένη από το νέο καθεστώς. Συγκεκριμένα θα πάψει να λειτουργεί ως οργανισμός συλλογικής διαχείρισης (ΟΣΔ) όπως λειτουργούσε μέχρι σήμερα αλλά θα τελεί σε ένα ειδικό προνομιακό καθεστώς το οποίο θα της εξασφαλίζει όλα τα πλεονεκτήματα των ΟΣΔ ενώ θα έχει μερικές μόνο από τις υποχρεώσεις των ΟΣΔ. Δηλαδή το άρθρο 56 για τη δεσπόζουσα θέση και για ότι υποχρεωτικά όποιος την έχει να είναι ΟΣΔ και μάλιστα μη κερδοσκοπικός ή να ελέγχεται από τα μέλη του σύμφωνα με το άρθρο 3 της ευρωπαϊκής οδηγίας, αλλοιώνεται φωτογραφικά και προκλητικά ειδικά της ΑΕΠΙ, δημιουργώντας την κατηγορία (άκουσον – άκουσον!) ανεξάρτητη οικονομική οντότητα με δεσπόζουσα θέση!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Αυτό σημαίνει ότι θα υπάρχουν 2 κατηγορίες και ΟΣΔ 2 ταχυτήτων, η ΑΕΠΙ με προνομιακό καθεστώς όπως μέχρι σήμερα και όλοι οι άλλοι. Χαρακτηριστικό είναι ότι η συγκεκριμένη εταιρεία και πάλι δεν θα ελέγχεται από τα μέλη της, όπως οι υπόλοιποι ΟΣΔ, αντίθετα θα υπάρχει ένα συμβούλιο ενώ οι πλειοψηφία των δημιουργών τους, όπως προβλέπει η οδηγία της Ε.Ε., ότι πρέπει να είναι ελεγκτές, θα είναι ανήμποροι να επιβάλλουν οτιδήποτε, όπως είναι και μέχρι σήμερα. Ταυτόχρονα καταργείται η διαδικασία συναπόφασης αμοιβολογιών που προβλεπόταν μεταξύ Κ.Ε.Ε.Ε., ΓΣΕΒΕΕ, ΕΣΕΕ κ.λπ., ώστε η ΑΕΠΙ να αποφασίζει μονομερώς το αμοιβολόγιο όπως και μέχρι σήμερα. Κατά το δοκούν. Να εκβιάζει τους χρήστες, έχοντας το πάνω χέρι και με ποινικό. Δηλαδή θα αποφασίζει η ίδια για το πόσο υψηλές θα είναι οι αμοιβές και δεν θα δίνει λογαριασμό σε κανέναν. Όσοι δεν συμμορφώνονται θα τους «σέρνει» στα ποινικά και πολιτικά δικαστήρια.

Το άρθρο 45 του σχεδίου νόμου με τη σκανδαλώδη απόφαση και την πρόσφατη αλλοίωση κάνει τη συλλογική διαπραγμάτευση και πάλι εθελοντική και την ΑΕΠΙ ΑΕ. δυνάστη. Δεν θα υπάρχει κανένας ουσιαστικός έλεγχος για τα οικονομικά της ΑΕΠΙ δεδομένου ότι θα συνεχίσει να είναι κερδοσκοπική επιχείρηση και θα ανήκει σε μία και μοναδική οικογένεια η οποία θα τη διαχειρίζεται κατά το δοκούν. Πόσο μάλλον με την σκανδαλώδη αλλοίωση του σχεδίου νόμου καταργείται ο κρατικός επίτροπος που θα έλεγχε, με αποτέλεσμα τα χρήματα τα οποία θα εισπράττονται από τους δυστυχείς και ανυπεράσπιστους χρήστες θα διοχετεύονται σε ανάγκες της συγκεκριμένης οικογένειας, τα έσοδα θα εξατμίζονται και οι δημιουργοί θα υποφέρουν και δεν θα έχουν να ζήσουν, όπως και μέχρι σήμερα. Το τραγικότερο βέβαια είναι ότι το Υπουργείο ευνοεί κατάφωρα την ΑΕΠΙ τη στιγμή που αυτή ελέγχεται από το Υπουργείο Οικονομικών καθώς και το Πολιτισμού, για ενδεχόμενες ατασθαλίες.

Είναι αξιοπερίεργο να ελέγχει έναν ΟΣΔ για σοβαρές οικονομικές παραβάσεις και ατασθαλίες και την ίδια στιγμή νομοθετικά να ευνοεί σκανδαλωδώς, εφευρίσκοντας διάφορους όρους παραβιάζοντας κάθε αρχή ισότητας, αναλογικότητας σε σχέση με τους ΟΣΔ αλλά και με την ευρωπαϊκή νομοθεσία.

Κύριοι πρόεδροι, αγαπητοί συνάδελφοι,

Δυστυχώς οι φόβοι μας επιβεβαιώνονται. Αν περάσουν αυτές οι τροποποιήσεις, η ΑΕΠΙ ΑΕ. θα βγει νομοθετικά σκανδαλωδώς ευνοημένη και δυστυχώς πιο ισχυρή από ότι με το ν. 2121/1993. Θεωρούμε ότι θα επιχειρήσουν να πάρουν τη ρεβάνς, εφαρμόζοντας τα σκανδαλώδη άρθρα του νόμου με ιδιαίτερη αναλγησία και σκληρότητα και προς τους χρήστες και προς τους δικαιούχους που άλλοι είναι ανυποψίαστοι και άλλοι αγωνιούν, σε ολόκληρη τη χώρα.

Αγαπητοί συνάδελφοι,

Θα πρέπει να ενημερωθούν τα χιλιάδες μέλη μας, να αντιδράσουν δυναμικά και σύντομα καθώς και εμείς οι Πρόεδροι θα πρέπει να παρέμβουμε άμεσα στο Υπουργείο Πολιτισμού, στους βουλευτές, στα κόμματα, στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής. Επίσης θα πρέπει να επιδιώξουμε να «σηκώσουμε» το θέμα ψηλά στη δημοσιότητα. Θα πρέπει οπωσδήποτε να ενημερώσουμε και να πείσουμε τους πάντες για το συμφέρον του πολιτισμού της χήρας μας, να μην τροποποιηθούν τα άρθρα που βρισκόταν σε διαβούλευση μέχρι και τις 21/1/2016 και να παραμείνουν ως χουν τα άρθρα 22, 45, 46 καθώς και τα άρθρα 3, 53 και 56. έτσι μόνον θα διασφαλιστεί η συνεργασία, η δικαιοσύνη, η συνεννόηση όλων των ενδιαφερομένων μερών και επιτέλους θα λειτουργήσει ο νόμος προς όφελος του πολιτισμού της χώρας μας.

Αγαπητοί συνάδελφοι

Σας προτρέπω άμεσα, σε συνεργασία με τις Ομοσπονδίες Επαγγελματιών, Βιοτεχνών & Εμπόρων και τους Εμπορικούς Συλλόγους των περιοχών σας να γίνουν άμεσα συνεδριάσεις, να ενημερωθούν και να βρίσκονται σε εγρήγορση για το σκανδαλώδες σχέδιο νόμου που επιχειρεί το ΥΠΠΟ εν κρυπτώ να τροποποιήσει σε συνεργασία με μία ΑΕ. – κερδοσκοπική εταιρεία και μία οικογένεια και επιχειρεί να περάσει και να κάνει νόμο του Κράτους τις επόμενες ημέρες. Πρέπει να τους δώσουμε, ενωμένοι όλοι, χιλιάδες χρήστες και χιλιάδες δικαιούχοι, να καταλάβουν ότι δεν μπορεί να είναι κατώτεροι σε δικαιώματα από μία οικογένεια και μια ΑΕ. – κερδοσκοπική εταιρεία. Μόνον εάν καταλάβουν ότι θα έχουν τεράστιο πολιτικό κόστος, τότε και μόνον τότε υπάρχει περίπτωση να κάνουν πίσω. Μέχρι σήμερα, δυστυχώς, δεν διαφαίνεται ότι σέβονται τον Εθνικό Διάλογο, την εθνική διαβούλευση, την συμφωνία της συντριπτικής πλειοψηφίας που εμπλέκονται στο συγκεκριμένο σχέδιο νόμου. άλλωστε, ολόκληρος ο επιχειρηματικός κόσμος δηλώσαμε επανειλημμένως ότι και μπορούμε και θα στηρίξουμε τον πολιτισμό της χώρας μας και τους ανθρώπους του. δεν θα μας το επιβάλλουν όμως 3 βουλευτές, μία ΑΕ. και μία οικογένεια, θεωρώ ότι μπορούμε και θα πετύχουμε να γίνει ένας νόμος ωφέλιμος για όλους.

Ο Πρόεδρος του Επιμελητηρίου Ξάνθης
Στυλιανός Μωραΐτης

Click to comment

Απάντηση

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Μεγάλο Σάββατο: Τι ώρα κλείνουν σούπερ μάρκετ και καταστήματα σήμερα

Με εορταστικό ωράριο λόγω Πάσχα θα λειτουργούν μέχρι και σήμερα, Μεγάλο Σάββατο (04/05), τα εμπορικά καταστήματα, αλλά και τα σούπερ μάρκετ σε όλη την επικράτεια.

Οι καταναλωτές μπορούν να κάνουν αγορές της τελευταίας στιγμής και το Μεγάλο Σάββατο.

Τα εμπορικά καταστήματα λειτουργούν από τις 09:00 το πρωί έως τις 3:00 το μεσημέρι.

Τα σούπερ μάρκετ, έχουν τα ακόλουθα ωράρια:

  • Σκλαβενίτης: 08:00 – 19:00
  • ΑΒ Βασιλόπουλος: 08:00 – 18:00
  • My Market: 08:00 – 20:00
  • Lidl: 07:45-21:00
  • Μασούτης: 08:00 – 20:00
  • Κρητικός: 08:00 – 20:00

Κλειστά τα σούπερ μάρκετ και τα καταστήματα:

  • Κυριακή του Πάσχα 5/5: Κλειστά λόγω Επίσημης Αργίας
  • Δευτέρα του Πάσχα 6/5: Κλειστά λόγω Επίσημης Αργίας
  • Τρίτη του Πάσχα 7/5: Κλειστά λόγω Απεργίας Πρωτομαγιάς.

Continue Reading

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Μεγάλο Σάββατο: Τι γιορτάζουμε σήμερα – Τα έθιμα

Το Μεγάλο Σάββατο σηματοδοτεί και το τέλος της Μεγάλης Εβδομάδας, καθώς ήδη από σήμερα γιορτάζεται και επίσημα η Ανάσταση του Ιησού και η επιστροφή του από τον κόσμο των νεκρών.

Αν και ο Χριστός ετάφη, κατέβηκε στον Άδη και δίδαξε τους νεκρούς ημέρα Σάββατο, σύμφωνα με την εκκλησιαστική παράδοση, κατά τη διάρκεια της Μεγάλης Εβδομάδας πραγματοποιείται πάντα η ακολουθία της προηγούμενης ημέρας.

Έτσι, ήδη από το πρωί, γιορτάζεται στην εκκλησία η πρώτη Ανάσταση, μια ακολουθία με χαρμόσυνο και γιορτινό χαρακτήρα. Πρόκειται για τον Εσπερινό της Κυριακής του Πάσχα, κατά τον οποίο γίνεται η πρώτη αναφορά για την επερχόμενη ανάσταση του υιού του Θεού, που συμβολίζει και την προσμονή της λύτρωσης ολόκληρης της ανθρωπότητας και του κόσμου από τη φθορά και το θάνατο. Έπειτα, τελείται ο Όρθρος και η Αναστάσιμη Θεία Λειτουργία της Κυριακής του Πάσχα.

Τι έγινε το Μεγάλο Σάββατο

Μετά τη σταύρωση και το θάνατο του θεανθρώπου, την Παρασκευή, οι γραμματείς και οι φαρισαίοι παρακάλεσαν τον Πόντιο Πιλάτο να ασφαλίσει τον Ιησού για 3 ημέρες, καθώς είχαν την υποψία ότι οι μαθητές του θα έκλεβαν τη σορό του και στη συνέχεια θα έλεγαν πως ο ίδιος αναστήθηκε, όπως ακριβώς είχε πει ότι θα κάνει όταν ήταν ζωντανός.

Ο τάφος, λοιπόν, σφραγίστηκε και απ’ έξω τοποθετήθηκε στρατιωτική φρουρά, όμως τα μεσάνυχτα του Σαββάτου (μόλις είχε δηλαδή έρθει επίσημα η Κυριακή), ο Ιησούς αναστήθηκε.

Το πρωί της Κυριακής, μια ομάδα γυναικών (μυροφόρες) πήγαν στον τάφο να μυρώσουν το σώμα του, σύμφωνα με την παράδοση της εποχής, παρά το γεγονός ότι απαγορευόταν να πλησιάσουν τον τάφο, μετά την εντολή για σφράγιση. Όταν έφτασαν, γρήγορα ανακάλυψαν ότι οι φρουροί είχαν εξαφανιστεί και ότι ο τάφος δεν ήταν πια σφραγισμένος.

Μάλιστα, ο τάφος ήταν άδειος και στη θέση των φρουρών βρισκόταν ένας άγγελος, ο οποίος τους εξήγησε πως ο Χριστός αναστήθηκε και τις γυρίσουν στην Ιερουσαλήμ για να ενημερώσουν τους υπόλοιπους. Οι γυναίκες έσπευσαν και μετέφεραν το μήνυμα στους 12 μαθητές, οι οποίοι όμως στην αρχή δεν τις πίστεψαν.

Τότε, ο Πέτρος και ο Ιωάννης επισκέφτηκαν τον τάφο για να επιβεβαιώσουν ότι είναι κενός, μαζί με τη Μαρία τη Μαγδαληνή, η οποία παρέμεινε εκεί ενώ οι άλλοι δύο επέστρεψαν για να ενημερώσουν τους υπολοίπους. Τότε, ο αναστημένος θεάνθρωπος έκανε την πρώτη του εμφάνιση στη Μαγδαληνή, ενώ λίγο αργότερα εμφανίστηκε στους υπόλοιπους μαθητές του, εκτός από τον «άπιστο» Θωμά, ο οποίος τον είδε τελευταίος.

Μεγάλο Σάββατο – Τα έθιμα

Το Μεγάλο Σάββατο τηρείται αυστηρή νηστεία και ξηροφαγία, ενώ είναι το μόνο Σάββατο του χρόνου κατά το οποίο νηστεύεται και το λάδι (Αλάδωτο Σάββατο).

Σε πολλά μέρη της Ελλάδας, το αρνί του Πάσχα σφάζεται το Μεγάλο Σάββατο, ενώ στα Επτάνησα οι κρεοπώλες συνήθιζαν να πηγαίνουν ως δώρο το πρώτο κομμάτι κρέατος που έκοβαν στον Ενετό Προβλεπτή. Δώρα πασχαλινά, όπως αυγά, γλυκίσματα και κουλούρια στέλνονταν επίσης σε αρραβωνιαστικούς, γονείς και πεθερικά.

Ακόμα και σήμερα, την ημέρα αυτή λαμβάνει χώρα το έθιμο των «Μπότηδων», πήλινων κανατιών γεμάτων νερό που οι ντόπιοι πετάνε από τα μπαλκόνια τους. Λέγεται, μάλιστα, ότι από την έντονη αυτή φασαρία των Μπότηδων που σπάνε το Μεγάλο Σάββατο βγήκε και η έκφραση «Ανάστα ο Θεός», όταν αναφερόμαστε σε μια κατάσταση όπου υπάρχει πολλή (μεταφορική ή κυριολεκτική) βαβούρα και ανακατοσούρα.

Στο Μάδυτο της Θράκης, συνήθιζαν να ανάβουν το Μεγάλο Σάββατο εθιμική πυρά στο προαύλιο του ναού, ενώ στο Λασίθι παρασκεύαζαν νέα ζύμη και προζύμι με τα λουλούδια από τον επιτάφιο. Αλλού, φτιάχνουν ακόμα και σήμερα τις κουλούρες της Λαμπρής, μια κουλούρα με πέντε κόκκινα αυγά που κρεμιέται στα εικονίσματα και παραμένει εκεί μέχρι την Πρωτομαγιά, οπότε και τρώγεται.

Σε άλλες περιοχές, οι πιστοί επισκέπτονταν τάφους των αγαπημένων τους προσώπων, τελούσαν τρισάγια και μοιράζονταν γλυκίσματα στη μνήμη τους, ενώ στην Κορώνη έβραζαν σιτάρι και το μοίραζαν με μια φέτα ψωμί, για την ανάπαυση των ψυχών των πεθαμένων τους.

Σύμφωνα με την ορθόδοξη παράδοση, θεωρείται ότι ο θάνατος εκείνη την ημέρα είναι καλό σημάδι για τη μεταθανάτια τύχη της ψυχής του νεκρού.

Continue Reading

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Πανεύκολη πολίτικη μαγειρίτσα με ένα κόλπο που δεν είχαμε σκεφτεί ποτέ

Στο σπίτι της οικογένειας του Λεμί Ιμπραήμογλου, ενός Θρακιώτη γιατρού από τη μουσουλμανική μειονότητα της Κομοτηνής –εκεί έζησε τα πρώτα χρόνια της ζωής του– που ζει στην Κωνσταντινούπολη, αυτή τη μαγειρίτσα φτιάχνουν.

Οι αναμνήσεις του ίδιου και της αδερφής του, Γιουκσέλ Ρεφικά Χατζηχεχμέτογλου, από τη γενέτειρά τους, όπου ήταν μαθημένοι να γιορτάζουν το Πάσχα μαζί με τους Χριστιανούς φίλους τους, δεν ξεθωριάζουν.

Μάλιστα τις αναβιώνουν πολλές φορές, κρατώντας την παλιά συνήθεια να στρώνουν πασχαλινά τραπέζια και καλώντας πλέον τους καινούργιους φίλους Ρωμιούς από την Πόλη.

15′ προετοιμασία
1 ώρα μαγείρεμα
Σύνολο: 1 ώρα και 15′

Υλικά

Μερίδες: 6

Διαδικασία

  1. Για να ετοιμάσουμε την πολίτικη μαγειρίτσα με κόλπο σε μια χύτρα ταχύτητας βάζουμε ολόκληρο το κοκορέτσι και 2 λίτρα νερό και βράζουμε για 30-35 λεπτά.
  2. Το βγάζουμε από τη χύτρα, σουρώνουμε τον ζωμό σε άλλη κατσαρόλα και με ένα καλό μαχαίρι ψιλοκόβουμε πολύ καλά το κοκορέτσι.
  3. Το ρίχνουμε στην κατσαρόλα με τον ζωμό και βράζουμε σε δυνατή φωτιά, μέχρι να αρχίσουν τα υγρά να κοχλάζουν.
  4. Ρίχνουμε το ρύζι και αλατοπίπερο, μετριάζουμε τη φωτιά και μαγειρεύουμε για περίπου 15-20 λεπτά, μέχρι να γίνει το ρύζι.
  5. Στο μεταξύ, ανακατεύουμε το γιαούρτι με το αλεύρι σε ένα βαθύ μπολ.
  6. Με την κουτάλα της σούπας παίρνουμε ζωμό από την καυτή σούπα και τον ρίχνουμε σταδιακά στο μείγμα γιαουρτιού, ανακατεύοντας συνεχώς με το σύρμα, όπως κάνουμε με το αυγολέμονο, μέχρι να σχηματιστεί μια υδαρής κρέμα που να έχει ζεσταθεί καλά, ώστε να μην κόψει όταν τη ρίξουμε στην κατσαρόλα.
  7. Αδειάζουμε στην κατσαρόλα και τη σείουμε ώστε να πάει παντού.
  8. Προσθέτουμε το ξίδι, το βούτυρο και τον δυόσμο, ανακατεύουμε απαλά και αποσύρουμε από τη φωτιά.

Continue Reading
Green logo ENA Club with text ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ

Κατοικία

a house with a green roof and road signs left and right
blue circle with steel construction
arrows as a circle symbol of recycling
paint cans
letters AG as logo
gear and tool as logo pavlidis
timetable

newsletter



Καιρος

Πρωτοσέλιδα

Χρήσιμα

Δρομολόγια Πλοίων από και προς Καβάλα

Γιατροί ΕΟΠΥΥ ΚΑΒΑΛΑΣ

espa logo

espa_logo_en