Quantcast
Connect with us

ΚΟΣΜΟΣ

«Τι είναι τα μαθηματικά;» | Μια έφηβη ρώτησε στο TikTok, προκαλώντας ένα υπέροχο επιστημονικό debate

Το ίντερνετ έχει έναν μαγικό τρόπο να δουλεύει: πρώτα γίνεται κάτι viral, μετά προκαλεί κατακραυγή και στο τέλος έρχονται οι ψυχραιμότεροι να βάλουν τα πράγματα στη θέση τους.

Κι αυτή τη φορά λοιπόν κάτι αντίστοιχο συνέβη. Μια μαθήτρια ρώτησε τη διαχρονική ερώτηση σε ένα βιντεάκι στο TikTok, δημιούργησε σάλο και όταν κόπασαν όλα αυτά, ήταν ώρα να το συζητήσουν οι επιστήμονες.

Τα συγχαρητήρια για τον επιστημονικό διαξιφισμό ανήκουν στη μαθήτρια Gracie Cunningham. Την ώρα που εφάρμοζε το καθημερινό της μακιγιάζ μιλώντας στην κάμερα, αναρωτήθηκε αν τα μαθηματικά είναι αληθινά;

«Ξέρω ότι είναι αληθινά», έσπευσε να διορθώσει, «γιατί όλοι τα μαθαίνουμε στο σχολείο. Αλλά ποιος σκέφτηκε αυτή την ιδέα;», αναρωτήθηκε.

Αφού διακωμώδησε τον… Πυθαγόρα, που ζούσε παλιά (χωρίς να ξέρει πότε ακριβώς), τόσο παλιά «που ούτε υδραυλικά δεν είχε», συλλογίστηκε κατόπιν με ειλικρίνεια από πού προέκυψαν τα μαθηματικά; Ποιος είχε μια τέτοια ανάγκη;

Το βίντεο έφτασε στο Twitter, έγινε viral, συγκέντρωσε πολλά και αρκούντως πικρόχολα σχόλια και κανονικά η ιστορία μας θα τελείωνε εδώ. Όπως συμβαίνει εξάλλου με τόσα και τόσα πράγματα που απασχολούν τη μεγάλη διαδικτυακή κοινότητα.

Κι όμως…

Ένα καθόλου αστείο ερώτημα

Η κουβέντα στα κοινωνικά μέσα υπέπεσε στην προσοχή του διαπρεπούς καθηγητή εφαρμοσμένων μαθηματικών Steven Strogatz του Cornell, αλλά και του Jordan Ellenberg, καθηγητή μαθηματικών στο Πανεπιστήμιο του Ουισκόνσιν.

Σύντομα στην κουβέντα θα έπαιρνε μέρος και ο καθηγητής φιλοσοφίας Philip Goff του βρετανικού Durham University. Το πράγμα δεν ήταν πια αστείο.

Σειρά είχε μετά η μαθηματικός Eugenia Cheng του Art Institute of Chicago, η οποία έγραψε και μια δισέλιδη απάντηση, όπου ισχυριζόταν ότι η μαθήτρια έθεσε πραγματικά και αμείλικτα ερωτήματα για τη φύση των μαθηματικών «με έναν βαθιά διερευνητικό τρόπο».

Όλα αυτά μόνο τυχαία δεν είναι. Εν αγνοία της, η Cunningham επανέφερε ένα πανάρχαιο, άλυτο και ουσιώδες ερώτημα για τη φιλοσοφία της επιστήμης. Τι είναι δηλαδή τα μαθηματικά;

Τα εφηύραμε ή τα ανακαλύψαμε; Κάτι που μας εισάγει στο δεύτερο σκέλος του επίμονου ερωτήματος: είναι οι μαθηματικές έννοιες, οι αριθμοί, οι εξισώσεις, τα θεωρήματα, τα γεωμετρικά σχήματα, τα αξιώματα, υπαρκτές οντότητες ή ανθρώπινες κατασκευές;

Η μία πλευρά του debate

Από τη μία έχουμε τους στοχαστές που βλέπουν τις μαθηματικές σχέσεις ως υπαρκτές. Είναι «εκεί έξω» και περιμένουν απλώς να ανακαλυφθούν από τον άνθρωπο. Αυτή η σχολή σκέψης αντλεί τη ρητορεία της από τον πλατωνισμό.

Ήταν ο Πλάτωνας αυτός που θεώρησε πως τα μαθηματικά αντικείμενα είναι αφηρημένα όντα που υπάρχουν στην πραγματικότητα.

Ο μαθηματικός πλατωνισμός, όπως αναφέρεται συχνά, μιλά για μαθηματικές ιδέες που κατοικούν σε έναν δικό τους κόσμο, όχι τον φυσικό δικό μας κόσμο, αλλά σε μια υπερβατική σφαίρα αμετάβλητης τελειότητας («σφαίρα του είναι») που υφίσταται πέρα από τον χώρο και τον χρόνο.

Υποστηρικτές του μαθηματικού πλατωνισμού ήταν ονόματα-σταθμοί στην ιστορία της επιστήμης, όπως ο Ράσελ, ο Φρέγκε και ο Γκέντελ. Στα πιο πρόσφατα, αυστηρός πλατωνιστής είναι ο σερ Ρότζερ Πένροουζ.

Στο μνημειώδες «The Emperor’s New Mind», γράφει χαρακτηριστικά πως μοιάζει «να υπάρχει κάποια πρόδηλη αλήθεια σε αυτές τις μαθηματικές ιδέες, που προχωρούν πέρα από τις διανοητικές έρευνες ενός συγκεκριμένου μαθηματικού».

Και δεν είναι λίγοι οι μαθηματικοί που θα προσυπέγραφαν θερμά μια τέτοια θέση. Όσο ανακαλύπτουμε συνεχώς νέα πράγματα στα μαθηματικά, μοιάζει σαν αυτά να ήταν πάντα εκεί και να περίμεναν απλώς να τα δούμε. Σαν αιώνιες αλήθειες, ανεξάρτητα και πέρα από μας.

«Πιστεύω πως ο μόνος τρόπος να βγάλουν νόημα τα μαθηματικά είναι να πιστέψεις πως είναι αντικειμενικές μαθηματικές αλήθειες, τις οποίες ανακαλύπτουν οι μαθηματικοί», μας λέει ο διακεκριμένος καθηγητής φιλοσοφίας της επιστήμης James Robert Brown, «οι μαθηματικοί είναι υπερβολικά πλατωνιστές, χωρίς να αποκαλούν πάντα τους εαυτούς τους πλατωνιστές».

Ναι, αλλά

Ο πλατωνισμός δεν είναι ωστόσο ο καθολικός τρόπος να βλέπεις την επιστήμη. Αν ρωτήσεις άλλους ακαδημαϊκούς, ή επιστήμονες άλλων κλάδων, θα δεις ότι αντιμετωπίζουν τον πλατωνισμό με δυσπιστία. Ή τουλάχιστον με σκεπτικισμό.

Πολλοί επιστήμονες τείνουν να είναι εμπειριστές. Προσλαμβάνουν τον κόσμο ως πράγματα και σχέσεις που μπορούμε να βιώσουμε, να νιώσουμε, πράγματα για τα οποία μπορούμε να μάθουμε περισσότερα μέσω παρατήρησης και πειράματος.

Η ιδέα ότι κάτι είναι προαιώνιο και υφίσταται σε μια σφαίρα πέρα από τον χώρο και τον χρόνο τούς κάνει να νιώθουν άβολα. Ο στυγνός εμπειριστής θα συγκρίνει τον πλατωνισμό με τον τρόπο που ένας πιστός πιστεύει στην ύπαρξη του Θεού. Και θα σου πει μετά πως ο Θεός έχει εξοβελιστεί εδώ και πολύ καιρό από τις έρευνες της επιστήμης.

Για όσους αρνούνται την προαιώνια αλήθεια των μαθηματικών οντοτήτων, τα μαθηματικά δεν είναι παρά δημιουργήματα του νου. Ένα παιχνίδι συμβόλων, καλύτερα, που περιμένουν απόδειξη, έλεγχο και, γιατί όχι, αναθεώρηση.

Όπως το θέτει καλύτερα ο μαθηματικός Brian Davies, ο πλατωνισμός «έχει πιο πολλά κοινά με μυστικισμούς και θρησκείες παρά με τη σύγχρονη επιστήμη». Σε αυτό το μονοπάτι δεν είναι μόνος, πολλοί μαθηματικοί θεωρούν τον πλατωνισμό εγγενώς προβληματικό για τη μαθηματική σκέψη.

«Αν η απόδειξη του Πυθαγορείου Θεωρήματος ισχύει πέρα από τον χώρο και τον χρόνο», γράφει ο καθηγητής φιλοσοφίας του City University της Νέας Υόρκης, Massimo Pigliucci, «τότε γιατί όχι και θρησκευτικές πεποιθήσεις, όπως η θεϊκή φύση του Ιησού Χριστού;».

Οι πλατωνιστές έχουν κι άλλες φιλοσοφικές προκλήσεις να ξεπεράσουν. Αν τα μαθηματικά αντικείμενα έχουν δική τους ζωή σε άλλες σφαίρες, τότε πώς φτάνουμε να γνωρίσουμε κάτι γι’ αυτά εδώ, στη δική μας διάσταση;

Πειστική απάντηση δεν φαίνεται να έχουν εδώ οι πλατωνιστές, άνθρωποι πάντως όπως ο Brown θα σου πουν πως προσλαμβάνουμε τις μαθηματικές αλήθειες με τον ίδιο τρόπο που ο Γαλιλαίος ή ο Αϊνστάιν συνέλαβαν φυσικές αλήθειες: διαισθητικά. Μέσω «νοητικών πειραμάτων», όπως τα λένε χαρακτηριστικά.

Νοητικά πειράματα, εννοιολογικές κατασκευές δηλαδή, που προηγήθηκαν των πραγματικών πειραμάτων που απέδειξαν τις θεωρίες τους. Χωρίς να κάνει κάτι, ο Γαλιλαίος σκέφτηκε πως βαριά και ελαφριά αντικείμενα πρέπει να πέφτουν με τον ίδιο ρυθμό.

Με τον ίδιο τρόπο, ένας μαθηματικός μπορεί να αποδείξει πως το άθροισμα των γωνιών ενός τριγώνου είναι 180 μοίρες χωρίς να πρέπει να μετρήσει τις γωνίες όλων των τριγώνων. Ούτε καν ενός τριγώνου. Μόνο έναν έξυπνο νου χρειάζεσαι, μας λέει ο Brown.

Περισσότερο λάδι στη φωτιά

Η συζήτηση στη φιλοσοφία των μαθηματικών στρέφεται και στον ίδιο τον ορισμό των αφηρημένων εννοιών. Υπάρχουν αφηρημένες έννοιες, θα σου πει ο πλατωνιστής, με τον ίδιο τρόπο που υπάρχουν και τα φυσικά αντικείμενα του κόσμου μας.

Το ίδιο το αξίωμα εξάλλου, η λογική αρχή, είναι μια πρόταση που δεν αποδεικνύεται, αλλά θεωρείται προφανής απόφανση ή τέλος πάντων αποτέλεσμα μιας μεθοδολογικής απόφασης. Το αξίωμα είναι δεδομένο.

Τα μαθηματικά είναι σε αυτή την αναθεωρημένη εκδοχή του πλατωνισμού ένα σύνολο κανόνων που προκύπτουν από αρχικές υποθέσεις που έχουμε θεωρήσει καταρχήν αληθείς. Αξιώματα δηλαδή, απ’ όπου συνάγονται άλλες αληθείς προτάσεις. Εδώ ωστόσο τα μαθηματικά μοιάζουν σαν εφεύρεση, παρά σαν ανακάλυψη.

Η ακραία εκδοχή αυτής της σχολής σκέψης θεωρεί τα μαθηματικά σαν παρτίδα σκάκι. Φτάνει να γράψει κανείς τους γενικούς κανόνες ώστε να προκύψουν άπειρες στρατηγικές παιχνιδιού που να εναρμονίζονται με τις αρχικές αποφάσεις.

Αν όμως τα μαθηματικά δεν είναι παρά σχέσεις που δημιουργούμε εμείς στο κεφάλι μας, γιατί ανταποκρίνονται τόσο εξαιρετικά στα πράγματα που παρατηρούμε στον φυσικό μας κόσμο; Γιατί μια αλυσιδωτή αντίδραση στην πυρηνική φυσική ή ένα μοντέλο πληθυσμιακής αύξησης στη βιολογία αναπαρίστανται άριστα ως μια εκθετική συνάρτηση;

Και γιατί η ακολουθία Φιμπονάτσι εμφανίζεται διαρκώς στα μοτίβα των ηλιοτροπίων, των σαλιγκαριών, των τυφώνων, ακόμα και στους σπειροειδείς γαλαξίες; Γιατί, με δυο λόγια, έχουν αποδειχτεί τόσο χρήσιμα τα μαθηματικά στην περιγραφή του φυσικού κόσμου;

Ήταν ο νομπελίστας θεωρητικός φυσικός Γιουτζίν Γουίγκνερ αυτός που τόνισε στη δεκαετία του 1960 αυτή την εξαιρετικά πρακτική διάσταση των μαθηματικών, ονομάζοντας χαρακτηριστικά τη μνημειώδη εργασία του «Η παράλογη αποτελεσματικότητα των μαθηματικών στις φυσικές επιστήμες».

Ο αμερικανός επιστήμονας κατέληξε πως η παράλογη αποτελεσματικότητα των μαθηματικών στην επίλυση προβλημάτων άλλων επιστημών είναι «ένα υπέροχο δώρο, που ούτε καταλαβαίνουμε ούτε αξίζουμε»!

Απάντηση υπάρχει σήμερα στο παράδοξο Γουίγκνερ, όπως αναφέρεται συχνά. Τα μαθηματικά αξιώματα δεν επιλέγονται τυχαία, απαντούν, αλλά επιλέγονται ως αληθείς προτάσεις ακριβώς επειδή έχουν να κάνουν με τον τρόπο που δουλεύει ο φυσικός κόσμος.

«Η καλύτερη απάντηση που μπορώ να δώσω στο ερώτημα Γουίγκνερ», μας λέει ο Pigliucci, «είναι πως αυτή η ‘‘παράλογη αποτελεσματικότητα’’ είναι στην ουσία πολύ λογική, γιατί τα μαθηματικά είναι στην πραγματικότητα δεμένα στον φυσικό κόσμο και έτσι ήταν από την αρχή».

Παραπέμπουν μάλιστα στην ευκλείδεια γεωμετρία για να αποδείξουν τον συλλογισμό τους. Ένας ταγμένος πλατωνιστής δεν μπορεί παρά να ισχυριστεί ότι οι αλήθειες της ευκλείδειας γεωμετρίας είναι οικουμενικές και αναλλοίωτες. Όλοι ξέρουμε όμως πια πως κάτι τέτοιο δεν ισχύει. Τα αξιώματά της έχουν εφαρμογή μόνο στις δεδομένες συνθήκες βαρύτητας της Γης.

Ακόμα καλύτερα, φτάνοντας τη συζήτηση στο ζουμί της, τι είναι οι ίδιοι οι φυσικοί αριθμοί (1, 2, 3, 4 κ.λπ.); Για τους περισσότερους από μας, και σίγουρα για έναν πλατωνιστή, οι φυσικοί αριθμοί μοιάζουν… φυσικοί. Είναι εκεί και ισχύουν είτε τους δούμε είτε όχι.

Για μια μεγάλη μερίδα μαθηματικών ωστόσο ακόμα και αυτοί δεν είναι παρά μαθηματικές κατασκευές. Ζούμε σε έναν κόσμο που έχουμε πράγματα για μέτρημα, πέτρες, δέντρα, ανθρώπους. Κι έτσι τα μετράμε. Αν ζούσαμε όμως σε έναν άλλο φυσικό κόσμο, πες μέσα στα σύννεφα, τότε η θεωρία των ρευστών θα ήταν πολύ πιο σημαντική για την καθημερινότητά μας.

Τα μαθηματικά δουλεύουν επειδή έτσι ακριβώς τα έχουμε φτιάξει. «Είναι σαν να ρωτάς γιατί ένα σφυρί δουλεύει τόσο καλά στο κάρφωμα καρφιών. Είναι γιατί το έχουμε φτιάξει γι’ αυτόν τον σκοπό!», διαμαρτύρεται ο Pigliucci.

Αυτή η σχολή σκέψης φτάνει ως το σημείο να βλέπει τα μαθηματικά σαν μυθιστορηματικές κατασκευές. Χρήσιμες μυθιστορηματικές κατασκευές. Πλάσματα της ανθρώπινης επινοητικότητας είναι εδώ οι μαθηματικές αλήθειες, που συμβαίνει να διατηρούν «απλώς» μια σχέση με τα πράγματα του φυσικού μας κόσμου.

Κι έτσι τελικά τα μαθηματικά δεν είναι παρά ένα βοηθητικό εργαλείο για την επιστήμη. Και μιας και έχουν φτιαχτεί για να συνδράμουν την επιστήμη, αυτό που κάνουν είναι να συνδράμουν την επιστήμη.

Τελεσίδικες απαντήσεις δεν υπάρχουν. Ούτε θα υπάρξουν πιθανότατα στο προσεχές μέλλον. Η ανθρωπότητα συζητά εξάλλου αυτά τα θέματα εδώ και τουλάχιστον 2.300 χρόνια.

Η απορία της μαθήτριας δεν ήταν καθόλου αφελής. Τα ερωτήματα που θέτει σε αυτό το βίντεο, όσο κάνει το μακιγιάζ της ναι, συμπυκνώνουν εντός τους όλη τη θεωρητική σκέψη για τα μαθηματικά. Το ίδιο αναρωτιούνται σπουδαίοι μαθηματικοί και μεγάλοι φιλόσοφοι εδώ και αιώνες. Απλώς δεν βάφονται όσο το κάνουν…

Click to comment

Απάντηση

ΚΑΒΑΛΑ

Φωτιά στο Μάτι | Εξι κατηγορούμενοι ένοχοι για την τραγωδία

Την απόφασή του επί της ενοχής των 21 κατηγορουμένων στη δίκη για τη φωτιά στο Μάτι ανακοίνωσε το πρωί της Δευτέρας το Τριμελές Πλημμελειοδικείο Αθηνών έπειτα από μακρά ακροαματική διαδικασία.

Συνολικά το δικαστήριο έκρινε ενόχους 6 από τους συνολικά 21 κατηγορουμένους με συγγενείς θυμάτων που βρίσκονταν στην αίθουσα να φωνάζουν «ντροπή σας» προς το δικαστήριο. «Μπράβο σας, μπραβο σας, έχετε χάσει παιδί;», «όλοι αθώοι, έπρεπε από μόνοι τους να μπoυν στη φυλακη», φώναζαν οι συγγενείς των θυμάτων.

Ειδικότερα με την απόφαση του το δικαστήριο υιοθέτησε εν μέρει την εισαγγελική πρόταση και κήρυξε ενόχους τους:

  • – Σωτήρη Τερζούδη τότε αρχηγό της Πυροσβεστικής (ανθρωποκτονία από αμέλεια και σωματική βλάβη από αμέλεια για την εκτροπή ελικοπτέρου)
  • – Βασίλη Ματθαιόπουλο τότε υπαρχηγό της Πυροσβεστικής (ανθρωποκτονία από αμέλεια για το θάνατο 9 ανθρώπων στη θάλασσα),
  • – Ιωάννη Φωστιέρη τότε επικεφαλής του ΕΣΚΕ (ανθρωποκτονία από αμέλεια)
  • – Νικόλαο Παναγιωτόπουλο τότε Διοικητή Πυροσβεστικών Υπηρεσιών Αθηνών (ανθρωποκτονία από αμέλεια για 102 ανθρώπους, σωματική βλάβη από αμέλεια 32 ανθρώπων),
  • – Χαράλαμπο Χιώνη τότε Διοικητή Πυροσβεστικών Υπηρεσιών Ανατολικής Αττικής (ανθρωποκτονία από αμέλεια για 102 ανθρώπους, σωματική βλάβη από αμέλεια 32 ανθρώπων) και
  • – Κωνσταντίνο Αγγελόπουλο κάτοικο από την αυλή του οποίου ξεκίνησε η φωτιά.

Αθώοι κρίθηκαν τα στελέχη της Πυροσβεστικής Χρήστος ΓκολφίνοςΦίλιππος ΠαντελεάκοςΔαμιανός ΠαπαδόπουλοςΧρήστος ΛάμπρηςΧρήστος ΔροσόπουλοςΓεώργιος Πορτοζούδης και Στέφανος Κολοκούρης, ο τότε αξιωματικός στα Εναέρια Μέσα της ΕΛΑΣ Χαράλαμπος Συρογιάννης, ο τότε γενικός γραμματέας Πολιτικής Προστασίας Ιωάννης Καπάκης, η τότε περιφερειάρχης Αττικής Ρένα Δούρου και οι τότε δήμαρχοι Μαραθώνα Ηλίας Ψινάκης και Πεντέλης Δημήτριος-Στέργιος Καψάλης.

Αθώοι κρίθηκαν, παρά την αντίθετη εισαγγελική πρόταση οι Βάιος Θανασιάς τότε αντιδήμαρχος δήμου Μαραθώνα, Ευάγγελος Μπουρνούς τότε δήμαρχος Ραφήνας-Πικερμίου, Αντώνης Παλπατζής τότε αντιδήμαρχος Ραφήνας – Πικερμίου.

«Χάθηκε η ντροπή», δήλωσε δικηγόρος θυμάτων μετά την απόφαση του δικαστηρίου.
protothema.gr

Continue Reading

ΚΑΒΑΛΑ

Χαλκίδα | Πέταξαν σκύλο σε κάδο απορριμμάτων και τον έκαψαν

Άγρια κτηνωδία σημειώθηκε, τα ξημερώματα του Σαββάτου (27/04), στη Χαλκίδα αφού άγνωστος δράστης πέταξε σκύλο σε κάδο απορριμμάτων και τον έκαψε.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την τοπική ιστοσελίδα eviathema.gr, άγνωστος πέταξε μέσα σε κάδο απορριμμάτων του κοιμητηρίου έναν σκύλο και έπειτα έβαλε φωτιά και τον έκαψε. Κάτοικοι ειδοποίησαν τις αρμόδιες Αρχές και άμεσα στο σημείο έσπευσαν άνδρες της Πυροσβεστικής και της Αστυνομίας Χαλκίδας..

Αφού έγινε η κατάσβεση της φωτιάς και ανασύρθηκε η σορός του άτυχου ζώου, έγινε σκανάρισμα για τσιπ χωρίς αποτέλεσμα. Οι αστυνομικές Αρχές ερευνούν το περιστατικό για τον εντοπισμό του δράστη.

protothema.gr

Continue Reading

ΚΑΒΑΛΑ

Πόλεμος «χωρίς ιερό και όσιο» | Γιατί χτύπησε σήμερα ειδικά το Ισραήλ

Η αναμενόμενη επίθεση-αντίποινα του Ισραήλ στο Ιράν, ξεκίνησε αιφνιαδιστικά όχι μετά το εβραϊκό Πάσχα, όπως θα ανέμεναν πολύ, αλλά σε μια ημέρα με υψηλό συμβολισμό κατά τη γνώμη του Διεθνολόγου-Οθωμανολόγου, Δημήτρη Σταθακόπουλου, ο οποίος μιλώντας στο Newsbomb.gr ερμηνεύει τα γεγονότα:

«Καταρχάς, πρέπει να αντιληφθούμε ότι οι εθνικοί συμβολισμοί, που ανάγονται στην μακραίωνη ιστορία των λαών της Μέσης Ανατολής, έχουν τεράστια σημασία και, όπως αποδεικνύεται στις περισσότερες περιπτώσεις, μπορούν να καθορίσουν την πολιτική των κρατών, ακόμα και για πράγματα τόσο σοβαρά, όσο ο πόλεμος. Αυτό δεν είναι πολύ εύκολα αντιληπτό τη Δύση, που σκέφτεται, περισσότερο ρεαλιστικά και με οικονομικά κριτήρια», σημειώνει στην αρχή της συζήτησής μας.

Όπως ο ίδιος είχε αναφέρει ήδη δημόσια από χθες το μεσημέρι, η ισραηλινή επίθεση ήταν για αυτόν αναμενόμενη ειδικά αυτό το διάστημα, και μάλιστα η σημερινή ημέρα έχει έναν ιδιαίτερο συμβολισμό για τον «εχθρό»: Είναι η Ιερή Παρασκευή για τους Ιρανούς που συμπίπτει με τα 85α γενέθλια του Χαμενέϊ.

Για τους αντιμαχόμενους, έχει ιδιαίτερη σημασία το χτύπημα στον εχθρό να επέρχεται είτε τη στιγμή που δεν το περιμένουν, είτε ακριβώς την «ιερή» τους ημέρα. Το ιερό Σάββατο των Εβραίων χτύπησαν οι Ιρανοί, την ιερή Παρασκευή τους χτύπησαν οι Ισραηλινοί.

«Το Πέσαχ/ Πάσχα θυμίζει στους Εβραίουςτον αγώνα απελευθέρωσης από τους Αιγυπτίους και επομένως αποτελεί ένα άριστο εμψυχωτικό εναρκτήριο λάκτισμα να τελειώνουν με τα θέματά τους», υπογραμμίζει. «Οφείλουμε να διαβάζουμε τον κάθε λαό σύμφωνα με τον δικό του αξιακό κώδικα και όχι με αυτό που στρεβλά νομίζουμε, ή ορίζουν τα θεωρητικά φασόν εγχειρίδια δυτικής σκέψης», προσθέτει.

Ο Δημήτρης Σταθακόπουλος θεωρεί ότι παρά τις «προειδοποιήσεις» της Δύσης και τις εκκλήσεις για αυτοσυγκράτηση, η «στόχευση» του Ιράν με τελικό σκοπό την ανατροπή του καθεστώτος των μουλάδων, γίνεται με τη σιωπηρή συγκατάθεσή της. Και εξηγεί:

«Παρότι το Ιράν το αρνείται, το Ισραήλ δεν ακούει κανέναν, παρά μόνον τον εαυτό του και δρά όταν και όπως νομίζει. Παρά τα όσα ακούτε για εγκράτεια, από ΗΠΑ και αραβικό κόσμο, ουσιαστικά ο,τι και να λένε λεκτικά, πρακτικά “κλείνουν το μάτι” στο Ισραήλ δηλαδή το αφήνουν να «βγάλει το φίδι» από την τρύπα και γι αυτούς, ως πληρεξούσιός τους ».

Όσο για τη συνέχεια, ο ίδιος εκτιμά:

Το Εβραϊκό Πέσαχ/Πάσχα (πέρασμα) ξεκινάει φέτος , τη Δευτέρα 22 Απριλίου (μετά τη δύση του ηλίου) και τελειώνει τη Μεγάλη Τρίτη στις 30 Απριλίου το βράδυ. Σύμφωνα λοιπόν με την παράδοσή τους : אחת המצוות החשובות ביותר של פסח, ציווי המהווה את שיאו של טקס הפסח, היא סיפור האגדה, או סיפור יציאת מצרים: הנרטיב מתחיל בסיכום היסטורי קצר, ממשיך בתיאור הסבל שסבלו בני ישראל, עוקב אחר מניין המכות שפקדו את המצרים ומסתיים במזמור לקב”ה, על ניסיו, שהעניקו לעמו את חירותם. Μια από τις σημαντικότερες μιτσβότ/εντολή του Πέσαχ – η οποία είναι η κορύφωση της ιεροτελεστίας του – είναι η αφήγηση της Αγκαντά, δηλαδή της Ιστορίας της Εξόδου από την Αίγυπτο.

Η αφήγηση αρχίζει με μια σύντομη ιστορική αναδρομή, συνεχίζει με την περιγραφή των δεινών που υπέφεραν οι Ισραηλίτες, ακολουθεί η απαρίθμηση των πληγών που έπληξαν τους Αιγυπτίους και ολοκληρώνεται μ’ έναν ύμνο στον Μεγαλοδύναμο, για τα θαύματα Του, που έδωσε στον λαό Του την ελευθερία του.

Όπερ μεθερμηνευόμενον, μέσα στο εβραϊκό Πέσαχ , αναμένω τη “νέα απελευθέρωση/ Πέρασμα” του Ισραήλ, δηλ. Ράφα (μετά τη Χαμάς – Γάζα) , Λίβανο ( Χεζμπολάχ) , Ιράν σε ανύποπτο μη αναμενόμενο χρόνο/ στιγμή και σε μη προφανείς στόχους».

«Στόχος του Ισραήλ είναι να αρχίσει την εκ των έσω αποδόμηση του καθεστώτος των Μουλλάδων και των “Φρουρών της Επανάστασης” για να επανέλθει το Ιράν στην κατάσταση ante 1979, με σύνδεση πάλι με τη Δύση και μεταφορά των αποθεμάτων ενέργειας, χερσαία, μέσω Ισραήλ προς την Ευρώπη», υπογραμμίζει σε συνέντευξή του στο Newsbomb.gr.

Από τον «Ευρωπαϊκό Πόλεμο» στα 10 κριτήρια του Παγκόσμιου Πολέμου

Κατά τον διεθνολόγο-νομικό, δε, τα γεγονότα αυτά εντάσσονται στον Γ’ Παγκόσμιο Πόλεμο ο οποίος ήδη έχει ξεκινήσει, όπως εξήγησε στο Newsbomb.gr:

Ο πρώτος Παγκόσμιος Πόλεμος αρχικά ονομαζόταν «Ευρωπαϊκός Πόλεμος», εξηγεί ο Δημήτρης Σταθακόπουλος. Οι αμερικανικές εφημερίδες υιοθέτησαν τον όρο «Παγκόσμιος Πόλεμος» όταν η Αμερική εισήλθε σ’ αυτόν το 1917. Οι Βρετανοί προτιμούσαν τον όρο «Μεγάλος Πόλεμος» μέχρι τη δεκαετία του 1940, με αξιοσημείωτη εξαίρεση τον Ουίνστον Τσώρτσιλ, που τον ονόμασε «Παγκόσμιο Πόλεμο» στον Η τόμο των απομνημονευμάτων του ( 1927) για την Παγκόσμια Κρίση.

Ο «Β Παγκόσμιος Πόλεμος», πιθανολογήθηκε πως θα γίνει ήδη απο τον Φεβρουάριο του 1919, με ένα άρθρο του Manchester Guardian. Ο Φράνκλινος Ντ. Ρούσβελτ, χαρακτήρισε δημόσια τον πόλεμο ως «Δεύτερο Παγκόσμιο» στις 7 Δεκεμβρίου 1941 , όταν χτυπήθηκε το Περλ Χάρμπορ από τους Ιάπωνες. Αντίθετα , στη Βρετανία, ο πόλεμος αυτός χαρακτηριζόταν απλώς ως «ο πόλεμος» μέχρι το 1949. Έως το 1950 ο δεύτερος Π.Π. ονομαζόταν «Πόλεμος για τον Πολιτισμό» ή/και «Πόλεμος ενάντια στην υποδούλωση», ή «ο πόλεμος επιβίωσης».

Τα κριτήρια για να χαρακτηριστεί ένας πόλεμος ως παγκόσμιος είναι τα παρακάτω και κρίνονται εκ των υστέρων απο τους ιστορικούς:

  1. Οικονομία
  2. Ενέργεια

  3. Αναθεωρητισμός. Ειδικά στα καθ’ ημάς , ο αναθεωρητισμός της Τουρκίας για τη Συνθήκη της Λωζάνης κ.ά

  4. Ολοκληρωτικές τάσεις με ενεργό φασισμό και ναζισμό σε πολλές χώρες. Δεσποτισμός

  5. Παγκόσμια Λαϊκή δυσαρέσκεια

  6. Αδυναμία εκλεγμένων Δημοκρατικών ηγετών να βρουν βιώσιμες λύσεις. Αύξηση Λαϊκισμού

  7. Αδυναμία διεθνών οργανισμών , ΟΗΕ, Ε.Ε , ΝΑΤΟ κ.ά να βρουν διέξοδο.

  8. Περιβαλλοντολογικά και διατροφικά προβλήματα.

  9. Προσφυγικό – μεταναστευτικό , Human Trafficking.

  10. Ορατή σύγκρουση πολιτισμών, με δημογραφική παρακμή του παλαιού Δυτικού κόσμου , έλλειψη εργατικών χεριών, δημογραφική αύξηση των υπολοίπων και υπερσυγκέντρωση πυρηνικών και λοιπών καταστροφικών όπλων στα χέρια μη Δυτικών, διατεθειμένων (προς το παρόν στα λόγια) να τα χρησιμοποιήσουν.

Εφόσον και τα 10 παραπάνω κριτήρια υπήρξαν στους δύο προηγούμενους παγκόσμιους πολέμους και υπάρχουν και σήμερα, πιθανολογώ πως οι ιστορικοί του μέλλοντος, σφόδρα πιθανά θα ονομάσουν τις σημερινές τρέχουσες συγκρούσεις ως Παγκόσμιες και «Γ’ Παγκόσμιο Πόλεμο».

«Να σας θυμίσω», συνέχει ο Διεθνολόγος-Νομικός, αυτό που δήλωσε ο εκπρόσωπος του Υπουργείου Εξωτερικών του Ισραήλ, Άλεξ Γκάντλερ: «Κάποιες φορές η κλιμάκωση είναι αναπόφευκτη και ο κατευνασμός δεν είναι καλό πράγμα. Μπορούμε να δούμε τις ιστορικές αναφορές ” …. όπως για παράδειγμα του Τσάμπερλεϊν , τον λάθος κατευνασμό του προς τον Χίτλερ και την λάθος εκτίμησή του για τον Πόλεμο που ερχόταν».

«Προσωπικά και υποκειμενικά μιλώντας, είμαι αισιόδοξος, ελπίζοντας πως τελικά θα κάνω λάθος. Εν τούτοις στη ζωή μου είμαι 100% ρεαλιστής και ουδέποτε εθελοτυφλώ», καταλήγει ο καθηγητής..

newsbomb.gr

Continue Reading
Green logo ENA Club with text ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ

Κατοικία

a house with a green roof and road signs left and right
blue circle with steel construction
arrows as a circle symbol of recycling
paint cans
letters AG as logo
gear and tool as logo pavlidis
timetable

newsletter



Καιρος

Πρωτοσέλιδα

Χρήσιμα

Δρομολόγια Πλοίων από και προς Καβάλα

Γιατροί ΕΟΠΥΥ ΚΑΒΑΛΑΣ

espa logo

espa_logo_en