Quantcast
Connect with us

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τα λεφτά για τους ανέργους πάνε σε «κολλητούς»

Κατασπατάληση των κονδυλίων που προορίζονται για την επιδότηση και κατάρτιση ανέργων από την αναπληρώτρια υπουργό Εργασίας Ράνια Αντωνοπούλου καταγγέλλει η γενική γραμματέας Δήμητρα Χαλικιά

Την ώρα που η ανεργία μαστίζει την ελληνική κοινωνία, το «ΘΕΜΑ» αποκαλύπτει μια απίστευτη υπόθεση κακοδιαχείρισης δημοσίου χρήματος, που μάλιστα προορίζεται για την πλέον ευάλωτη κοινωνική ομάδα, αυτή των ανέργων.

Πρόκειται για την άγρια κόντρα που έχει ξεσπάσει με τις καταγγελίες της γενικής γραμματέως Δήμητρας Χαλικιά κατά της αναπληρώτριας υπουργού Εργασίας Ράνιας Αντωνοπούλου για απευθείας αναθέσεις με αυτεπιστασία προγραμμάτων κατάρτισης ανέργων, προκλητική εύνοια στα μεγάλα ΚΕΚ και φωτογραφικούς διαγωνισμούς.

Το θέμα έχει φτάσει μέσω επιστολών, καταγγελιών και διαμαρτυριών κυβερνητικών στελεχών και στο Μέγαρο Μαξίμου, το οποίο, προς το παρόν τουλάχιστον, παρακολουθεί αμέτοχο.

Στο επίκεντρο βρίσκονται τα περίφημα Προγράμματα Κοινωνικής Εργασίας για την απασχόληση ανέργων τα οποία αποκήρυσσε μετά βδελυγμίας ο ΣΥΡΙΖΑ από τη θέση της αντιπολίτευσης.

Η γενική γραμματέας Δήμητρα Χαλικιά με επιστολή στο Μαξίμου καταγγέλλει ότι η υπουργός, όταν προέκυψε θέμα νομιμότητας στο περιεχόμενο πρόσκλησης για την πρόσληψη ανέργων σε 34 δήμους, κατηγόρησε εκείνη ότι «ζήτησε από το ΑΣΕΠ να βγάλει αντισυνταγματική τη συγκεκριμένη πρόσκληση».

Η κυρία Χαλικιά καταλογίζει ιδιοτέλεια στην κυρία Αντωνοπούλου και υποστηρίζει ότι η αναπληρώτρια υπουργός «κινείται στο πλαίσιο της συκοφαντικής δυσφήμησης σε βάρος μου, τόσο σε προσωπικό όσο και σε πολιτικό επίπεδο».

Δήμητρα Χαλικιά Γενική γραμματέας του υπουργείου Εργασίας


Ράνια Αντωνοπούλου Αναπληρώτρια υπουργός Εργασίας

Η συνέχεια της επιστολής της προς τον πρωθυπουργό, που κοινοποιήθηκε και στους υπουργούς Επικρατείας Αλέκο Φλαμπουράρη και Νίκο Παππά, Εργασίας Γιώργο Κατρούγκαλο και τον γ.γ. του πρωθυπουργού Δημήτρη Τζανακόπουλο, είναι ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα και αποκαλυπτική και τα όσα αναφέρονται αποκτούν ιδιαίτερη βαρύτητα λόγω της ιδιότητας της κυρίας Χαλικιά: «Η αλήθεια για τη στάση της εν λόγω υπουργού είναι ότι αντιστάθηκα σε κακές (πάρα πολύ κακές) επιλογές διαχείρισης δημοσίου χρήματος που επιχειρεί, κυρίως με “αυτεπιστασίες”(δηλαδή απευθείας αναθέσεις σε κοινωνικούς εταίρους πολλών χιλιάδων ευρώ, πρακτική στην οποία διέπρεψαν οι προηγούμενες κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ και της Ν.Δ. και έχει στιγματιστεί) ή άλλες πρακτικές που πριμοδοτούν τα μεγάλα ΚΕΚ, τη στιγμή που η κυβέρνησή μας έχει δηλώσει πάρα πολλές φορές ότι πρόκειται να χτυπήσει αυτή τη διαπλεκόμενη αγορά».
Η κυρία Χαλικιά γίνεται πιο συγκεκριμένη στη συνέχεια της επιστολής της προς τον πρωθυπουργό: «Κορυφαίο παράδειγμα είναι το “περίφημο” 29-64 (πρόγραμμα καταπολέμησης της ανεργίας) και τις επιλογές που η ίδια η κυρία Αντωνοπούλου ζήτησε να έχουμε μέσα, ώστε να αποκλείονται τα μικρά ΚΕΚ (υπάρχουν διαμαρτυρίες, επιστολές και τα σχόλια στη δημόσια διαβούλευση της πρόσκλησης που επιβεβαιώνουν τα προαναφερόμενα». Οι καταγγελίες της γενικής γραμματέως του υπουργείου Εργασίας, όμως, δεν σταματούν εδώ, αφού στην ίδια επιστολή-καταπέλτη για την αναπληρώτρια υπουργό προσθέτει: «Στο σημείο αυτό είμαι υποχρεωμένη να παρατηρήσω την “άναρχη εξειδίκευση του προγράμματος απασχόλησης ΕΣΠΑ 2014-2020”, κάτω από τις κατευθύνσεις της εν λόγω υπουργού, με αποτέλεσμα να μην υπάρχουν χρήματα από συγχρηματοδοτούμενους πόρους για να καλυφθούν οι ανάγκες καταπολέμησης της ανεργίας σε Αττική και Νότιο Αιγαίο. Για τα παραπάνω, έχω ενημερώσει γραπτά τόσο τον υπ. Επικρατείας Α. Φλαμπουράρη όσο και τον πρόεδρο της Βουλής Ν. Βούτση από το καλοκαίρι».

Οι επικριτές της αναπληρώτριας υπουργού Εργασίας  επισημαίνουν ότι ακόμη δεν έχει προκηρυχθεί το περίφημο «Πρόγραμμα Καταπολέμησης της Ανεργίας για ηλικίες 29-64 ετών». Το συγκεκριμένο πρόγραμμα είχε προγραμματιστεί από τη Ν.Δ., καταργήθηκε στη συνέχεια από την κυρία Αντωνοπούλου με την αιτιολογία ότι είχε σχεδιαστεί όχι για ανέργους, αλλά για συγκεκριμένους φορείς κατάρτισης και εταιρείες που θα απασχολούσαν για ορισμένους μήνες τους ανέργους, και έτσι υποσχέθηκε ότι το πρόγραμμα θα επανασχεδιαζόταν και θα προκηρυσσόταν το αργότερο τον Απρίλιο του 2015. Το σχέδιο της πρόσκλησης που βγήκε την περασμένη εβδομάδα στη διαβούλευση από το υπουργείο Εργασίας απέχει από τα υπεσχημένα, ότι οι άνεργοι θα λάμβαναν 5.500 ευρώ. Σύμφωνα με την πρόσκληση, παίρνουν 600 ευρώ για την κατάρτιση και 2.000 ευρώ για τρίμηνη πρακτική άσκηση. Οπως καταγγέλλεται, όμως, τα ίδια θα πάρουν και τα ΚΕΚ! Οσο για την απασχόληση; Εκπτώσεις και εδώ: παρά τις υποσχέσεις για εγγυημένη απασχόληση 26.000 ανέργων, η πρόβλεψη τώρα περιορίζεται στους 10.000.  

Τα Προγράμματα Κοινωφελούς Εργασίας

Από τη θέση της αντιπολίτευσης, ο ΣΥΡΙΖΑ ασκούσε δριμεία κριτική στην επιλογή των Προγραμμάτων Κοινωνικής Εργασίας για την εξασφάλιση, έστω απασχόλησης πέντε μηνών για ανέργους. Τα προγράμματα με χρηματοδότηση μέσω ΕΣΠΑ χαρακτηρίζονταν τότε κοροϊδία σε βάρος των ανέργων, αφού επέστρεφαν στην ανεργία μετά από πέντε μήνες και δεν εξασφάλιζαν μόνιμες θέσεις εργασίας. Μάλιστα η μόνη περιφέρεια που δεν είχε ενταχθεί στα συγκεκριμένα προγράμματα ήταν αυτή αυτή της Αττικής υπό την κυρία Ρένα Δούρου. Ωστόσο, η τακτική των κοινωνικών προγραμμάτων συνεχίστηκε και από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ. Η αρμόδια αναπληρώτρια υπουργός Ράνια Αντωνοπούλου, «κάνοντας την ανάγκη φιλοτιμία», αφού επανέλαβε όσα και προεκλογικά έλεγε ο ΣΥΡΙΖΑ, ότι δηλαδή η κοινωφελής εργασία δεν λύνει το πρόβλημα της ανεργίας, στη συνέχεια με τη δικαιολογία «τι να κάνουμε αφού οι προηγούμενοι είχαν προγραμματίσει δράσεις με προϋπολογισμό 200 εκατ. ευρώ και θα καλύπτονταν και άμεσες ανάγκες των δήμων», εξήγγειλε ότι θα προχωρούσε η υλοποίηση.
Είκοσι μήνες μετά, αυτό που έχει γίνει είναι ότι δεσμεύτηκαν 300 εκατ. ευρώ για προγράμματα κοινωφελούς εργασίας, αλλά μόνο για 2016-2017. Το ΕΣΠΑ, βέβαια, έχει ορίζοντα έως το 2020 – προφανώς έως τότε ποιος ζει, ποιος πεθαίνει… Και ακόμη χειρότερα: τα χρήματα που έχουν δεσμευτεί δεν επαρκούν για την Αττική και το Νότιο Αιγαίο! Ετσι, το υπουργείο Εργασίας υποχρεώθηκε να αναζητήσει έκτακτη χρηματοδότηση από το υπουργείο Οικονομικών, της τάξης των 55,22 εκατ. ευρώ, από εθνικούς πόρους, με τον αρμόδιο αναπληρωτή υπουργό Γιώργο Χουλιαράκη να εγκρίνει τη χορήγηση 12.011.325 ευρώ, και αυτά για το τρέχον έτος, αφαιρώντας τα από τα κονδύλια του τακτικού προϋπολογισμού για μισθούς και συντάξεις και φέρνοντας έτσι ακόμη πιο κοντά τον «κόφτη».

Στην πολιτική της κυρίας Αντωνοπούλου αναγνωρίζεται ως θετικό στοιχείο ότι τα πεντάμηνα των προηγούμενων κυβερνήσεων έγιναν οκτάμηνα. Ωστόσο, της καταλογίζεται συγκεντρωτισμός στον προγραμματισμό και καμία συνεργασία με τους φορείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, καθώς, όπως καταγγέλλεται, «μοίρασε θέσεις σε κάθε δήμο, σύμφωνα με ένα δικό της μοντέλο προγραμματισμού», πράγμα που δημιουργεί σοβαρά προβλήματα στην υλοποίηση. Για παράδειγμα, αναφέρεται ότι ο Δήμος Αμπελοκήπων-Μενεμένης είχε ζητήσει 200 άτομα το 2015 και τώρα του δόθηκαν 1.600, ενώ αντίστοιχα η Πάτρα είχε ζητήσει 500 άτομα πέρυσι και τώρα πήρε 1.600. Και ναι μεν οι δήμοι έχουν μεγάλη ανάγκη σε προσωπικό, αλλά είναι εξαιρετικά δύσκολο να διαχειριστούν τόσο μεγάλο αριθμό ανέργων. Αυτό το διαφαινόμενο αδιέξοδο οδήγησε στη λύση των φάσεων: τμηματικές προκηρύξεις για την κάλυψη των προσφερόμενων θέσεων. Οι άνεργοι, συνολικά 43.000, θα απασχοληθούν επί οκτώ μήνες με 500 ευρώ τον μήνα, έναντι 53.000 το 2015. Σημαντικό κομμάτι των πόρων που διατίθενται, ωστόσο, θα πάει στο κομμάτι της… κατάρτισης των ανέργων και τους φορείς της, δηλαδή τα ΚΕΚ. Οι επικριτές της κυρίας Αντωνοπούλου υποστηρίζουν ότι «δεν αποδεικνύεται η πραγματική αναγκαιότητα υλοποίησης της κατάρτισης, τουλάχιστον για τους ανέργους».

Πάντως, η πολιτική του υπουργείου Εργασίας στην καταπολέμηση της ανεργίας στηλιτεύεται και από στελέχη του κόμματος. Είναι χαρακτηριστική η επιστολή του βουλευτή Ηρακλείου του ΣΥΡΙΖΑ, Νίκου Ηγουμενίδη, που κοινοποιήθηκε στην Κοινοβουλευτική Ομάδα του κόμματος, με αφορμή τη δημόσια διαβούλευση του νομοσχεδίου για την Κοινωνική και Αλληλέγγυα Οικονομία, που κατατέθηκε τις προηγούμενες ημέρες στη Βουλή. Ο κ. Ηγουμενίδης εμφανίζεται ιδιαίτερα επικριτικός για το υπουργείο Εργασίας, τονίζοντας ότι «ολόκληρη η πολιτική του για τις πολιτικές απασχόλησης μέχρι σήμερα τείνει να περιορίζεται σε προγράμματα κοινωφελούς εργασίας, τα οποία η ιστορία έχει αποδείξει ότι δεν προσφέρουν ούτε μια πραγματική θέση εργασίας».

Οι βολές εκ των έσω, όμως, εις βάρος της κυρίας Αντωνοπούλου έρχονται και από άλλα στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ, όπως ο Μιχάλης Καρτερός, που είναι γραμματέας της Νομαρχιακής Σερρών και αδελφός του αρθρογράφου της Αυγής, Θανάση Καρτερού, του οποίου η σύζυγος και ο γιος είναι ιδιοκτήτες Κέντρου Διά Βίου Μάθησης στη Νιγρίτα. Ο κ. Καρτερός σε επιστολή που της απευθύνει μάλιστα είναι παραπάνω από δηκτικός, καθώς αναφέρει: «Η πρώτη κυβέρνηση της Αριστεράς στην Ελλάδα προτείνει ρυθμίσεις  που ο προκάτοχός σας Βρούτσης δεν τόλμησε καν να σκεφτεί. Ρυθμίσεις που ικανοποιούν χρόνιες επιδιώξεις του βαθέος μηχανισμού του αμαρτωλού ΕΛΣΕΚΕΚ».

Το ΑΣΕΠ, η προκήρυξη και το δελτίο-φάντασμα

Η δημόσια πρόσκληση μέσω του ΟΑΕΔ για τις 6.339 θέσεις κοινωφελούς εργασίας σε 34 δήμους-θύλακες της υψηλής ανεργίας και τα παρατράγουδα που δημιουργήθηκαν όταν το υπουργείο Εργασίας υποχρεώθηκε στην αναστολή της προκειμένου να αλλάξουν συγκεκριμένα κριτήρια ήταν αυτό που προκάλεσε την έκρηξη στις σχέσεις της αναπληρώτριας υπουργού Εργασίας Ράνιας Αντωνοπούλου και της γενικής γραμματέως του υπουργείου Δήμητρας Χαλικιά.

Η αναστολή στην υποβολή των αιτήσεων έγινε με το αιτιολογικό ότι είχε προηγηθεί σχετική απόφαση του ΑΣΕΠ προκειμένου να αποφευχθούν ζητήματα συνταγματικότητας. Μάλιστα, αντιρρήσεις για τη διατύπωση και τους όρους της πρόσκλησης, ιδιαίτερα για το σημείο που προβλεπόταν μοριοδότηση των ανέργων από τους συγκεκριμένους δήμους, είχε εκφράσει η Κεντρική Ενωση Δήμων Ελλάδας. Το δελτίο Τύπου για την αναστολή αναρτήθηκε στη σελίδα του υπουργείου στις 10 Οκτωβρίου, ωστόσο λίγες ώρες αργότερα «εξαφανίστηκε».

Τώρα, η κυρία Χαλικιά καταγγέλλει στην επιστολή της προς τον πρωθυπουργό ότι η πολιτική της προϊσταμένη καταλογίζει σε εκείνη παρέμβαση ώστε το ΑΣΕΠ να μπλοκάρει την πρόσκληση ενδιαφέροντος, ενώ το θέμα φέρνει στη Βουλή με ερώτησή της προς τον υπουργό Εργασίας η βουλευτής του Ποταμιού Κατερίνα Μάρκου και τίτλο «Δελτίο Τύπου-φάντασμα του υπουργείου Εργασίας για τα κοινωφελή προγράμματα» ζητώντας την κατάθεση όλων των εγγράφων για το ζήτημα.


27/9/2016
Μιας και τα 300 εκατ. ευρώ που δεσμεύτηκαν για προγράμματα κοινωφελούς εργασίας δεν έφτασαν για την Αττική και το Νότιο Αιγαίο, η κυρία Αντωνοπούλου ζήτησε από τον κ. Χουλιαράκη επιπλέον 55 εκατ. ευρώ, και εκείνος ενέκρινε επιπλέον 12.011.325 ευρώ για το 2016

Απευθείας αναθέσεις εκατομμυρίων

Μια ατελείωτη λίστα προγραμμάτων κατάρτισης του υπουργείου Εργασίας με την υπογραφή της κυρίας Ράνιας Αντωνοπούλου, όπως προκύπτει από έγγραφα που έχει στη διάθεσή του το «ΘΕΜΑ», έχουν εκτελεστεί με απευθείας αναθέσεις-αυτεπιστασίες. Ενδεικτικά:

  • Πρόγραμμα «Δράσεις κατάρτισης, συμβουλευτικής και πιστοποίησης για άνεργους νέους 18-24 ετών στον τομέα του λιανικού εμπορίου»: Υλοποιείται με αυτεπιστασία από την Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας. Η επιχορήγηση για την αυτεπιστασία ανέρχεται στο ποσό των 2.677.200 ευρώ.
  • Πρόγραμμα «Κατάρτιση, πιστοποίηση και συμβουλευτική με στόχο την ενδυνάμωση των δεξιοτήτων άνεργων νέων 18-24 ετών σε ειδικότητες του τομέα των τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών»: Δικαιούχος ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Πληροφορικής και Επικοινωνιών Ελλάδας (ΣΕΠΕ). Αναλαμβάνει με αυτεπιστασία την καταβολή των εκπαιδευτικών επιδομάτων των εκπαιδευομένων. Συνολικό κόστος της αυτεπιστασίας 2.489.602 ευρώ.
  • Πρόγραμμα «Κατάρτισης, πιστοποίησης και συμβουλευτικής με στόχο την ενδυνάμωση των δεξιοτήτων άνεργων νέων 18-24 ετών σε ειδικότητες του τομέα της εφοδιαστικής αλυσίδας – logistics, στις 8 περιφέρειες σύγκλισης»: Ανατίθεται στην Ελληνική Εταιρεία Διοικήσεως Επιχειρήσεων (ΕΕΔΕ). Συνολική δαπάνη του προγράμματος 2.284.300 ευρώ, εκ των οποίων η επιχορήγηση της αυτεπιστασίας ανέρχεται σε 1.379.200 ευρώ.
  • Πρόγραμμα «Δράσεις κατάρτισης, πιστοποίησης και συμβουλευτικής υποστήριξης για άνεργους νέους 18-24 ετών στον τομέα της εφοδιαστικής αλυσίδας – logistics»: Υλοποιείται από τον Σύνδεσμο Βιομηχανιών Βορείου Ελλάδος. Το κόστος κατανέμεται ως εξής: για διοίκηση, διαχείριση, παραγωγή εκπαιδευτικού υλικού και υλοποίηση προγραμμάτων κατάρτισης, παροχή υπηρεσιών υποστήριξης και συμβουλευτική καθοδήγηση των ωφελουμένων καθώς και δημοσιότητα από τον Σύνδεσμο, ποσό 193.257 ευρώ. Για τα εκπαιδευτικά επιδόματα των 164 ωφελουμένων ανέργων: 241.343 ευρώ.
  • Πρόγραμμα «Κατάρτιση, πιστοποίηση και συμβουλευτική με στόχο την ενδυνάμωση των δεξιοτήτων άνεργων νέων 18-24 ετών σε ειδικότητες του τομέα της εφοδιαστικής αλυσίδας – logistics στις 2 περιφέρειες σταδιακής εισόδου»: Συνδικαιούχος η ΕΕΔΕ, που αφορά 136 ωφελούμενους ανέργους με κόστος αυτεπιστασίας 262.400 ευρώ, εκ των οποίων τα 135.448 ευρώ προορίζονται για την πληρωμή των επιδομάτων στους ωφελούμενους.

    protothema.gr

Click to comment

Απάντηση

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Xάος με τις προσυμπληρωμένες φορολογικές δηλώσεις

Τον κίνδυνο να βρεθούν προ δυσάρεστων εκπλήξεων αντιμετωπίζουν χιλιάδες φορολογούμενοι, λόγω των πολλών προβλημάτων που καταγράφονται στη διαδικασία υποβολής των φορολογικών δηλώσεων.

Έκτακτα επιδόματα συνταξιούχων δεν έχουν αναρτηθεί ακόμα στο taxisnet, ορισμένα υπουργεία, υγειονομικές περιφέρειες και κάποιοι Δήμοι δεν έχουν αποστείλει βεβαιώσεις αποδοχών, στα προσυμπληρωμένα εισοδήματα συνταξιούχων καταγράφονται λάθη, ενώ το ίδιο ισχύει και σε ορισμένες βεβαιώσεις τόκων καταθέσεων που έχουν αποσταλεί από κάποιες τράπεζες.

Όπως σημειώνουν Οικονομικό Επιμελητήριο και Πανελλήνια Ομοσπονδία Φοροτεχνικών Ελευθέρων Επαγγελματιών (ΠΟΦΕΕ) παρ’ ότι βρισκόμαστε στα μέσα Μαΐου, ακόμα δεν έχουν αναρτηθεί όλα τα στοιχεία που απαιτούνται για να υποβληθούν οι φορολογικές δηλώσεις. Προσθέτουν ακόμα ότι «οι φορείς του δημοσίου και οι τράπεζες, υπέβαλλαν λανθασμένα ή ελλιπή δεδομένα για τους περισσότερους φορολογούμενους. Επίσης παρατηρούμε πως οι μηχανογραφικές εταιρίες ακόμα δεν έχουν προλάβει να αναβαθμίσουν τα προγράμματα τους με τα νέα έντυπα φορολογίας γεγονός που καθιστά πολύ δύσκολη την εργασία των φοροτεχνικών».

Οι λογιστές καταγράφουν και πολλά παράπονα από υπερήλικες για το γεγονός ότι πρέπει υποχρεωτικά να δηλώσουν φέτος τον IBAN – τον οποίο δεν γνωρίζουν- ως προϋπόθεση για την υποβολή της δήλωσης. Η πρόβλεψη αυτή, παρ’ ότι συνεπάγεται ταλαιπωρία για ορισμένους φορολογούμενους μεγάλης ηλικίας είναι απαραίτητη καθώς η ΑΑΔΕ λόγω έλλειψης IBAN αναζητά μάταια 185.000 φορολογουμένους προκειμένου να τους επιστρέψει φόρους 60 εκατ. ευρώ.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τους λογιστές, τα προβλήματα αφορούν:

*Παραλείψεις στα έκτακτα επιδόματα συνταξιούχων

*Καθυστερήσεις στην αποστολή των βεβαιώσεων αποδοχών από διάφορα υπουργεία όπως το Αγροτικής Ανάπτυξης, υγειονομικές περιφέρειες και δήμους

*Ελλιπή στοιχεία για τόκους καταθέσεων και δανείων

*Λάθη στις παρακρατήσεις ελευθέρων επαγγελματιών

*Μη συμπλήρωση του κωδικού 727 για την επιστρεπτέα προκαταβολή

*Ο κωδικός 781 κατά την εκκαθάριση δεν καλύπτει τεκμήρια και υπάρχει λανθασμένος υπολογισμός εκκαθάρισης

*Λάθη στην μεταφορά ζημίας προηγούμενων ετών για γεωργικές επιχειρήσεις

*Αυτοκίνητα που ήταν σε κυκλοφορία το 2023 δεν εμφανίζονται στο έντυπο Ε1.

Περίπου 1,3 εκατομμύρια μισθωτοί και συνταξιούχοι που έχουν επιλεγεί για την αυτόματη υποβολή των δηλώσεων, θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί με τα στοιχεία που έχουν προ συμπληρωθεί στο έντυπο Ε1 από την φορολογική διοίκηση. Επιβάλλεται να ελέγξουν με σχολαστικότητα τους κωδικούς με τα ποσά των μισθών και των συντάξεων, το ύψος των ηλεκτρονικών αποδείξεων, το εμβαδόν και τη διεύθυνση της κύριας ή της δευτερεύουσας ή της εξοχική κατοικίας, τα αυτοκίνητα, τις τυχόν δαπάνες για αποπληρωμή δανείων καθώς και τα προσωπικά δεδομένα.

Η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) έχει ενημερώσει ήδη τους φορολογούμενους για τους οποίους οι δηλώσεις θα συμπληρωθούν αυτόματα, με e-mail στη θυρίδα «Τα Μηνύματά μου» της ψηφιακής πύλης myAADE και στο myAADEapp. Μάλιστα, έχει ήδη εκδώσει και το …προσωρινό εκκαθαριστικό σημείωμα το οποίο θα οριστικοποιηθεί μετά τις όποιες διορθώσεις υπάρξουν από την πλευρά των φορολογουμένων.

Όσοι από τους φορολογούμενους δεν διαπιστώσουν λάθη, κενά ή παραλείψεις στα «προκάτ» στοιχεία δεν χρειάζεται να προβούν σε κάποια ενέργεια για την υποβολή της δήλωσής τους, καθώς αυτή θα οριστικοποιηθεί αυτόματα από την ΑΑΔΕ την Τρίτη 2 Ιουλίου 2024. Σε κάθε περίπτωση, εάν το επιθυμούν, μπορούν να πατήσουν νωρίτερα το «κουμπί». Εφόσον τα στοιχεία δεν είναι ακριβή ή λείπουν δεδομένα οι φορολογούμενοι αυτοί υποχρεούνται να τροποποιήσουν ή και να συμπληρώσουν τα ορθά στοιχεία και να υποβάλουν τη δήλωσή τους, μέχρι την λήξη της προθεσμίας υποβολής της στις 26 Ιουλίου.

Σύμφωνα με το χρονολόγιο της ΑΑΔΕ:

– Μέχρι την Δευτέρα 1 Ιουλίου 2024 μπορούν να υποβάλουν αρχική δήλωση

– Από την Τρίτη 2 Ιουλίου μέχρι την Παρασκευή 26 Ιουλίου 2024 μπορούν να υποβάλουν τροποποιητική δήλωση, χωρίς κυρώσεις (επέχει θέση αρχικής δήλωσης).

Για τη διευκόλυνση των φορολογούμενων στην εφαρμογή των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος έχει δημιουργηθεί ειδικό ψηφιακό αρχείο, που περιλαμβάνει:

– Τα στοιχεία που έχει λάβει υπόψη της η ΑΑΔΕ και:

– Το φορολογικό αποτέλεσμα, χρεωστικό, μηδενικό ή πιστωτικό, που προκύπτει με βάση αυτά.

Επίσης, οι φορολογούμενοι που  έχουν επιλεγεί για τη διαδικασία της αυτόματης υποβολής της δήλωσης από την ΑΑΔΕ καθώς και όσοι έχουν υποβάλει δηλώσεις πριν την λήξη της προθεσμίας υποβολής θα ενημερώνονται σε εβδομαδιαία βάση (από το δεύτερο 15νθήμερο Μαΐου) μέσω e-mail και στη θυρίδα τους στο myAADE και το myAADEapp για μεταβολές των στοιχείων που η ΑΑΔΕ έχει λάβει για αυτούς από τρίτους φορείς (πχ εργοδότες, πιστωτικά ιδρύματα), ώστε να μπορούν να ελέγξουν εάν μεταβάλλεται η φορολογική τους υποχρέωση και να προβούν στις αναγκαίες ενέργειες.

Continue Reading

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Κόλπα πολυεθνικών με τις τιμές στην Ελλάδα

Τέλος στα παιχνίδια των τιμών των πολυεθνικών εταιρειών που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα φιλοδοξεί να βάλει η κυβέρνηση, ζητώντας βοήθεια από την Ευρωπαϊκή Ένωση για να ξεκαθαρίσουν οι όροι τιμολόγησης των προϊόντων εντός της κοινότητας. 

Ήδη, ο μέσος πληθωρισμός στην Ελλάδα έφτασε τον Απρίλιο στο 3,2%, σχεδόν μια μονάδα πάνω από τον μέσο όρο στην Ευρωζώνη όπου ο μέσος πληθωρισμός υποχώρησε τον ίδιο μήνα στο 2,4% λόγω κυρίως των τιμών των τροφίμων, αποδεικνύοντας ότι ο πληθωρισμός έχει πλέον αμιγώς “ελληνικά” χαρακτηριστικά. Ένα μεγάλο ποσοστό της ακρίβειας στα τρόφιμα (κυρίως τα βιομηχανοποιημένα) και σε έναν μεγάλο αριθμό προϊόντων καθημερινής χρήσης είναι διαπιστωμένο πλέον ότι οφείλεται στον λεγόμενο “πληθωρισμό της απληστίας” από κάποιες πολυεθνικές που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα. Οι εταιρείες αυτές έχουν επιβάλλει “ελληνικές” τιμές, πολύ υψηλότερες από τις τιμές που πωλούν τα ίδια προϊόντα σε άλλες χώρες της ΕΕ.

Στην κατεύθυνση να βρεθεί μόνιμη λύση στο πρόβλημα, με τον πρωθυπουργό να αναμένεται να αποστείλει τη Δευτέρα επιστολή στην πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής κ. Ούρσουλα Φον Ντερ Λάϊεν για το θέμα. Το βασικό αίτημα της κυβέρνησης είναι να ενεργοποιηθούν οι επιτροπές Ανταγωνισμού και Εσωτερικής Αγοράς, ώστε οι πολυεθνικές να αναγκαστούν να παραδεχθούν την κατά περίπτωση τιμολόγηση των προϊόντων τους και στη συνέχεια να προχωρήσουν σε μια εξομάλυνση των τιμών τους.

Τούτο, ενώ είναι γνωστό εκ των προτέρων ότι τη βάση για τις “ελληνικές” τιμές στα ράφια δίνει το μικρό μέγεθος της ελληνικής αγοράς και τα προβλήματα ανταγωνισμού που οδηγούν σε δεσπόζουσα θέση τις λίγες μεγάλες εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα.

Τα κόλπα με τις τιμές 

Με δεδομένο ότι για τις εταιρείες αυτές ο βασικός στόχος είναι η μεγιστοποίηση των κερδών τους, έχουν θεσπίσει μια σειρά από τεχνικές στις οποίες συνεργάζονται η μητρική εταιρεία με τις θυγατρικές της σε κάθε χώρα (εν προκειμένω την Ελλάδα) για να αυξήσουν ή να διατηρήσουν ψηλά τις τιμές τους.

Συγκεκριμένα: 

  • Στην περίπτωση που η θυγατρική στην Ελλάδα δεν έχει παραγωγική αλλά μόνο εμπορική δραστηριότητα, μπορεί η μητρική να επιβάλλει υψηλότερο κόστος χρήσης της φίρμας των προϊόντων (Royalties) κρατώντας έτσι τις τιμές ψηλά για μια συγκεκριμένη αγορά.
  • Στην περίπτωση που έχει και παραγωγική εκτός από εμπορική δραστηριότητα, μπορεί η μητρική να επιβάλλει την αγορά πρώτων υλών με υψηλές τιμές από άλλες θυγατρικές της που έχουν έδρα εκτός Ελλάδας, διατηρώντας ή και αυξάνοντας τις τιμές για τον καταναλωτή στην Ελλάδα.

  • Επίσης, αν μια εταιρεία κατέχει ένα μεγάλο μερίδιο της αγοράς χωρίς ισχυρό ανταγωνισμό, η θυγατρική εταιρεία που δραστηριοποιείται στην Ελλάδα είναι δυνατό να εμφανίζει ότι δανείζεται από τη μητρική της με -σκόπιμα- υψηλά επιτόκια, μεταφέροντας το υψηλό κόστος δανεισμού στις τελικές τιμές για τον καταναλωτή.

Γενικά, η μεγιστοποίηση του κέρδους οδηγεί τις πολυεθνικές να συγκρατούν το κόστος των προϊόντων τους σε μεγάλες αγορές όπου αντιμετωπίζουν ισχυρό ανταγωνισμό, αυξάνοντας τις τιμές των προϊόντων τους σε μικρότερες αγορές όπου κατέχουν μεγάλο μερίδιο αγοράς, εφαρμόζοντας εναρμονισμένες πρακτικές στις διαμόρφωση των τιμών.

Το παράδειγμα του βρεφικού γάλακτος 

Πιο πρόσφατο, αλλά χαρακτηριστικό παράδειγμα, εναρμονισμένης πρακτικής είναι το πρόβλημα που προέκυψε πριν από λίγους μήνες με τιμή στο βρεφικό γάλα. Λόγω και του ανελαστικού της δαπάνης αγοράς του από οικογένειες με βρέφη, εντοπίστηκε ότι οι τιμές στην Ελλάδα ήταν αυξημένες από 32% έως και 130% σε σχέση με τη χαμηλότερη τιμή εντός της ΕΕ, ανάλογα με τη μάρκα και τη συσκευασία του προϊόντος.

Το υπουργείο Ανάπτυξης αναγκάστηκε να επιβάλλει πλαφόν στο κέρδος των εταιρειών. Συγκεκριμένα, στο τέλος Ιανουαρίου το υπουργείο Ανάπτυξης όρισε ότι το μεικτό περιθώριο κέρδους δεν μπορεί να είναι μεγαλύτερο από το λειτουργικό κόστος της επιχείρησης, στην οικεία κατηγορία προϊόντων, βάσει των οικονομικών καταστάσεων της αμέσως προηγούμενης διαχειριστικής περιόδου, προσαυξημένο κατά 7% επί των καθαρών πωλήσεων, αφαιρουμένων των εκπτώσεων, των πιστώσεων ή άλλων παροχών. Μάλιστα, θεσπίστηκε και υψηλά πρόστιμα σε όσους παραβιάζουν το ποσοστό κέρδους άπαξ ή κατ’ εξακολούθηση.

capital.gr

Continue Reading

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Γιατί επιμένει ο πληθωρισμός στα τρόφιμα | Το ελληνικό πρόβλημα

Κλιματική κρίση, αυξημένο κόστος παραγωγής, πληθωρισμός της απληστίας και αυξημένες εισαγωγές είναι κάποιες οι αιτίες για τις οποίες οι ανατιμήσεις στα τρόφιμα στην Ελλάδα, είναι μεγαλύτερες από το μέσο όρο της Ευρωζώνης.

Αύξηση 5,4% κατέγραψαν οι τιμές των τροφίμων τον Απρίλιο, οριακά αυξημένες σε σχέση με την αύξηση κατά 5,3% που κατέγραψαν σε ετήσια βάση τον περασμένο Μάρτιο. Με βάση τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, για τον Απρίλιο, αν τα τρόφιμα παρέμεναν στις περσινές – ήδη υψηλές – τιμές τους, ο πληθωρισμός για τον περασμένο μήνα αντί 3,1%, θα ήταν 2%.

Με άλλα λόγια, οι ανατιμήσεις στα τρόφιμα ευθύνονται για το 1/3 του μέσου πληθωρισμού. Οι λόγοι για τους οποίους οι τιμές των τροφίμων στην Ελλάδα αυξάνονται με ρυθμό τριπλάσιο του μέσου όρου της ευρωζώνης (τον Μάρτιο είχαμε αυξήσεις στην Ελλάδα 5,3% και 1,8% στην Ευρωζώνη) είναι πολλοί.

Ο πρώτος είναι το κόστος παραγωγής. Η έλλειψη εργατικών χεριών για την πρωτογενή παραγωγή αύξησε τα μεροκάματα. Επίσης, η πρωτογενής παραγωγή έχει ακόμη υψηλή εξάρτηση από τα υγρά καύσιμα και ειδικά από το πετρέλαιο. Οι ανατιμήσεις του πετρελαίου από την αρχή του χρόνου, λόγω της κρίσης στη Μέση Ανατολή, αύξησαν περαιτέρω το κόστος παραγωγής, οδηγώντας τους αγρότες σε κινητοποιήσεις στις αρχές του χρόνου.

Δεύτερος λόγος είναι οι φυσικές καταστροφές. Οι περσινές ζημιές της Θεσσαλία, όχι μόνο στην παραγωγή, αλλά και στο ζωικό και φυτικό κεφάλαιο, δεν έχουν ακόμη αποκατασταθεί. Το αποτέλεσμα είναι μειωμένη παραγωγή με υψηλές τιμές και αθρόες εισαγωγές – επίσης σε υψηλές τιμές – για να καλυφθεί η ζήτηση στα μεγάλα αστικά κέντρα.

Ο δείκτης τιμών καταναλωτή, στην ανάλυσή του κατά είδος τροφίμων, είναι ενδεικτικός. Εκτός από την αύξηση ρεκόρ κατά 63,7% στην τιμή του ελαιόλαδου, λόγω της περσινής κακής παραγωγής, καταγράφονται αυξήσεις στις τιμές των νωπών φρούτων κατά 10,6%, των νωπών ψαριών κατά 10,7%, του ρυζιού κατά 8,5% των λαχανικών κατά 6,4%, ενώ και τα λοιπά βιομηχανικά τρόφιμα είχαν αύξηση τιμών κατά 5%.

Την ίδια ώρα, ο πληθωρισμός των δημητριακών, που αυξήθηκε τη διετία 2022 -2023 λόγω του πολέμου στην Ουκρανία, έχει αρχίσει να υποχωρεί. Στην κατεύθυνση αυτή καταγράφονται μείωση τιμών κατά 16,6% στα υπόλοιπα βρώσιμα έλαια (ηλιέλαια, καλαμποκέλαια), 3,5% στις τιμές των ζυμαρικών και 0,7% στην τιμή του ψωμιού.

Οι τεράστιες διαφορές από το χωράφι στο ράφι

Τρίτος λόγος είναι οι τεράστιες αυξήσεις από το “χωράφι στο ράφι”. Το καθεστώς που διέπει τις τιμές από τον παραγωγό στο καταναλωτή έχει πολλούς μεσάζοντες, οι οποίοι αυξάνουν υπερβολικά τις τελικές τιμές, με έναν μηχανισμό ο οποίος δεν είναι απολύτως διαφανής.

Τέταρτος λόγος είναι ο πληθωρισμός της απληστίας Στα επεξεργασμένα τρόφιμα οι βιομηχανίες του χώρου διατηρούν τα ποσοστά κέρδους τους, παρά τις ανατιμήσεις. Σύμφωνα με έρευνα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η Ελλάδα “υποφέρει” από το δεύτερο υψηλότερο πληθωρισμό απληστίας εντός της ΕΕ, ο οποίος αυξάνει τον μέσο πληθωρισμό κατά 1%.

Τα μέτρα που έχουν ληφθεί από το 2022 μέχρι σήμερα με τα καλάθια του νοικοκυριού και στη συνέχεια το κυνήγι των προσφορών είναι στη σωστή κατεύθυνση, αλλά αποδεικνύεται ότι δεν μπορούν να αντιμετωπίσουν τις ανατιμήσεις.

Πρόβλημα και η χαμηλή αγοραστική δύναμη

Στη μεγάλη εικόνα, οι τιμές των τροφίμων σε επίπεδο γενικού δείκτη, σύμφωνα με την Eurostat, είναι χαμηλότερες κατά 9% σε σχέση με τον μέσο όρο της Ευρωζώνης. Ωστόσο, το πρόβλημα της ακρίβειας είναι οξύτερο στην Ελλάδα για τα χαμηλά και μεσαία εισοδήματα αφού, την ίδια ώρα, η αγοραστική δύναμη των ελληνικών νοικοκυριών είναι 33% χαμηλότερη από τον μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, διατηρώντας τους Έλληνες καταναλωτές τους δεύτερους φτωχότερους καταναλωτές εντός της Ένωσης των 27 χωρών μετά τους Βούλγαρους.

Continue Reading
Green logo ENA Club with text ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ

Κατοικία

a house with a green roof and road signs left and right
tractor in the background of the text
white night text
food track
blue circle with steel construction
arrows as a circle symbol of recycling
paint cans
letters AG as logo
gear and tool as logo pavlidis
timetable

newsletter



Καιρος

Πρωτοσέλιδα

Χρήσιμα

Δρομολόγια Πλοίων από και προς Καβάλα

Γιατροί ΕΟΠΥΥ ΚΑΒΑΛΑΣ

espa logo

espa_logo_en