Quantcast
Connect with us

MEDIA

Σπύρος Παπαδόπουλος: Αρχικά δεν ήθελα να παίξω στο σποτάκι “μένουμε σπίτι”

Ο Σπύρος Παπαδόπουλος μιλάει στον Δημήτρη Δανίκα για την επιδημία και το σποτάκι που παίζει καθημερινά σε ραδιόφωνο και TV – «Σε συνθήκες πολέμου δεν μας φοβάμαι» – Πώς έγινε η ανάθεση και ποιος τον έπεισε να συμμετάσχει.

Σπύρο μου, ό,τι και να πεις, όσο σεμνός και να ’σαι, εμένα δεν με πείθεις. Oταν λες «εντάξει μωρέ, παροδικά φαινόμενα είναι». Ούτε εμένα ούτε τους άλλους πείθεις. Εκείνο το διαφημιστικό σποτάκι που καθημερινά κατακλύζει τηλεοπτικές οθόνες και όλα τα ραδιοφωνικά προγράμματα έγραψε Iστορία. Χρυσή σελίδα. Ειδικά το απίστευτο φινάλε, διπλής αναγνώσεως, που λέει «εγώ σας τα είπα και νίπτω τας χείρας μου… Πολύ σχολαστικά».

Σπυράκλα, δεν παίζεσαι. Η φωνή, το στυλ, η φυσικότητά σου και τα λόγια σου θα μείνουν για πάντα χαραγμένα στη μνήμη όλων των έγκλειστων, των φοβισμένων αλλά και των μαχητών που περιμένουν πώς και πώς αυτή τη φορά η έξοδος του Μεσολογγίου να είναι νικηφόρα, με τα λιγότερα θύματα και με τα καλύτερα, τα πιο ωφέλιμα και ανθρωπιστικά συμπεράσματα!

Τρία ονόματα, τρία αποτυπώματα, τρία πρόσωπα: Σωτήρης Τσιόδρας, Νίκος Χαρδαλιάς, Σπύρος Παπαδόπουλος. Oπως λες κι εσύ, «έκαστος εφ’ ω ετάχθη». Και κάτι ακόμα. Δεν υπάρχει άλλος κανείς που θα μπορούσε τόσο εξαιρετικά να μεταφέρει το απαραίτητο μήνυμα αυτής της μαύρης εποχής. Με τόση πειστικότητα και τέτοια αμεσότητα. Ο Σπύρος Παπαδόπουλος με τη σπάνια αρετή να γλιστράει και να ταυτίζεται με τον ρόλο του χωρίς να καταβάλλει την παραμικρή προσπάθεια. Απίστευτος. Ο γείτονάς μας. Το φιλαράκι της διπλανής πόρτας. Ο άνθρωπός μας. Η φωνή και η ψυχή της καθημερινότητάς μας.

Οσο και να ψάχνω, όσα ονόματα και να κατεβάσω, ουδείς σαν τον Σπύρο Παπαδόπουλο σε αυτό το σποτάκι που στο τέλος «νίπτει τας χείρας του σχολαστικά». Και κάτι ακόμα. Από τους ελάχιστους χωρίς τουπέ. Από τους ολίγους χωρίς ίχνος σνομπισμού. Και από τους σπάνιους πρωταγωνιστές θεάτρου, κινηματογράφου και τηλεόρασης που θα σηκώσει το τηλέφωνο, θα μιλήσει μαζί σου και ουδέποτε θα καταφύγει στη γνωστή δικαιολογία «δεν μπορώ τώρα, δεν θέλω να εκτεθώ στα media, μια άλλη φορά».

Να πω ονόματα; Ασε καλύτερα. Τι σημαίνει μωρέ «δεν θέλω να εκτεθώ στα media»; Oταν είναι να διαφημιστεί το έργο σου, είσαι πρώτος και διαθέσιμος. Οταν είναι να πεις μια κουβέντα σε όλους αυτούς τους εγκλεισμένους, τους οπαδούς σου, σε αυτούς που από το υστέρημά τους συνεισφέρουν σε παραστάσεις σου, σε ταινίες σου και με τη θεαματικότητα αυτή ανεβαίνει το κασέ σου, τότε παριστάνεις τον απρόσιτο και τον ακατάδεχτο!

Σκηνή 1: Ποτέ δεν τους έχω ξεγελάσει

Με το μόλις δεύτερο κουδούνισμα του τηλεφώνου του, άκουσα τη γνώριμη φωνή του. Βραχνιασμένη αλλά καθαρή. Με ήπιο τόνο αλλά με διακριτικό, συναισθηματικό φορτίο. Σαν να τον έβλεπα μπροστά μου. Με τη φόρμα του, με την απλότητά του και με τη λιτότητα του λόγου. Λίγα πράγματα αλλά to the point.

– Σπύρο, έχεις κάνει πάταγο, όλοι μιλούν για σένα.
«Εντάξει μωρέ, παροδικά φαινόμενα είναι αυτά. Μη δίνεις τόσο μεγάλη σημασία».

– Μα τι λες τώρα, έχεις καταλάβει πως οι ώμοι σου σηκώνουν το μισό της καμπάνιας εναντίον του κορωνοϊού;
«Τέτοια πράγματα συμβαίνουν κατά καιρούς. Κάποιοι άνθρωποι αναδεικνύονται σε πρόσωπα των ημερών. Και φυσικά δεν αναφέρομαι στον Σωτήρη Τσιόδρα. Αυτός είναι περίπτωση».

– Αναφέρεσαι στη συμμετοχή σου;
«Εκαστος εφ’ ω ετάχθη».

– Μα η αμεσότητά σου είναι που κάνει τη διαφορά.
«Οι άνθρωποι που συνέλαβαν την ιδέα, που έγραψαν το σενάριο και οργάνωσαν την παραγωγή έκαναν πολύ καλή δουλειά. Εγώ απλώς το ερμήνευσα».

– Μα τι λες τώρα, η ερμηνεία είναι το 50%, ίσως και το 70% κάθε επιτυχίας ή αποτυχίας.
«Αυτή η επιτυχία συνέβη λόγω της μακροχρόνιας παρουσίας μου στα κανάλια. Οχι τόσο στο θέατρο. Ο κόσμος με ξέρει από την τηλεόραση. Εχω καταφέρει να οικοδομήσω μια καθαρή σχέση μαζί του. Ποτέ δεν τον έχω ξεγελάσει. Ποτέ. Και ούτε πρόκειται».

Σκηνή 2: Αν έλεγα ηλικιωμένους θα με γιαουρτώνανε

– Πώς ακριβώς έγινε αυτή η ανάθεση γι’ αυτό το θρυλικό σποτάκι;
«Με πήραν τηλέφωνο, μου εξήγησαν το περιεχόμενο του σεναρίου και η πρώτη αντίδρασή μου ήταν πως εγώ δεν θέλω να πάρω πάνω μου όλο αυτό το βάρος, δηλαδή να θεωρηθώ υπεύθυνος και να κλείσω τον κόσμο στα σπίτια του».

– Και τελικά τι ήταν αυτό που έκαμψε τις αντιστάσεις σου;
«Κάποιοι ειδικοί γιατροί από το γραφείο του πρωθυπουργού με πήραν τηλέφωνο και μου εξήγησαν τους λόγους για τους οποίους έπρεπε, πάση θυσία, να γίνει και να κυκλοφορήσει αυτό το σποτάκι στα media. Ετσι πείστηκα».

– Με αυτή τη σειρά;
«Με πήρε κάποιος κύριος από το γραφείο του πρωθυπουργού και στη συνέχεια μου έστειλαν το κείμενο. “Εξηγήστε μου”, του είπα, “γιατί όλο αυτό είναι πολύ βαρύ για τους ώμους μου”. Αφού, λοιπόν, μου εξήγησαν τις επιπτώσεις που θα είχε η ελεύθερη κυκλοφορία στην υγεία των πολιτών, τότε πείστηκα».

– Ποιος ο συγγραφέας του κειμένου;
«Κάποιος από μια διαφημιστική εταιρεία».

– Ποια εταιρεία;
«Δεν τη θυμάμαι τώρα. Στη συνέχεια, τους συνάντησα και η μοναδική μου ένσταση ήταν η λέξη “ηλικιωμένοι”. Επειδή λοιπόν δεν είμαι τζόβενο, επειδή λόγω ηλικίας 65 ετών θα ήταν γελοίο εγώ να χαρακτηρίζω τους άλλους “ηλικιωμένους”, με τον κίνδυνο φάω γιαούρτια. Γι’ αυτό σκέφτηκα και το άλλαξα με τις λέξεις “παππούδες και γιαγιάδες”. Στη φράση που λέω “κυρίως εσείς, γιαγιάδες και παππούδες”».

– Εξήντα πέντε; Δεν σου φαίνεται, σοβαρά τώρα, χωρίς ίχνος κολακείας.
«Με τρέφει η δουλειά και όταν σε τρέφει η δουλειά δεν έχεις πολλά περιθώρια να γεράσεις».

Σκηνή 3: Ο Κυριάκος με πήρε να με ευχαριστήσει

– Ποια η γνώμη σου για τον Κυριάκο;
«Εγώ δεν έχω σχέση με τη Νέα Δημοκρατία. Ποτέ δεν είχα. Μάλιστα δεν γνωρίζω κανέναν από αυτό το κόμμα. Κι όμως, με διάλεξαν. Μια κίνηση με ουσία. Θεώρησαν, ανεξαρτήτως κομματικών προτιμήσεων, πως αυτός ο Σπύρος Παπαδόπουλος θα κάνει σωστά τη δουλειά».

– Είναι ο καταλληλότερος;
«Σου εξήγησα. Με επέλεξαν αδιαφορώντας για τις πεποιθήσεις μου. Αν τους ψηφίζω ή δεν τους ψηφίζω».

– Είσαι με την Αριστερά;
«Ναι. Οσο για τον Κυριάκο, έχω να πω κάτι σπάνιο, πως με πήρε τηλέφωνο να με ευχαριστήσει. Ηταν πολύ ευγενικός».

– Αλλωστε, αρκετοί υπουργοί προέρχονται από άλλους κομματικούς χώρους.
«Εκτός από τον Κυριάκο, σπουδαίος είναι ο Θεοδωρικάκος. Η λογική του Κυριάκου είναι απλή: το δέον γενέσθαι, το αυτονόητο δηλαδή. Χωρίς να τον νοιάζουν οι ιδεολογικές πεποιθήσεις. Χωρίς εμμονική προσκόλληση με τους ημετέρους. Φαινόμενο σπάνιο, σπανιότατο για τα ελληνικά πολιτικά πράγματα. Ο Κυριάκος είναι της απλής λογικής. Κι αυτό σπάνιο. Να κάνεις σωστά τη δουλειά. Ανεξάρτητα από κομματικές ταμπέλες. Ακούγεται αυτονόητο, όμως για την Ελλάδα είναι εξωπραγματικό».

– Το φυσικό θεωρείται παράλογο και το αφύσικο εντελώς λογικό.
«Κάπως έτσι. Ο Κυριάκος όμως ακολουθεί τη λογική».

Σκηνή 4: Κάκιστα κάνουμε και κακολογούμε τους εαυτούς μας

– Ψυχολογικά πώς αισθάνεσαι;
«Οπως όλοι οι εγκλεισμένοι. Περιμένω κι εγώ να βγούμε έξω να ζήσουμε λιγάκι».

– Μήπως όμως με την πρώτη έξοδό μας επανέλθει δριμύτερος και πιο καταστροφικός αυτός ο κορωνοϊός;
«Το έχω σκεφτεί αυτό το σενάριο. Θα ακολουθήσω όμως τους ειδικούς. Αν βγούμε χύμα στους δρόμους, χωρίς προστατευτικά μέτρα, τότε θα έχουμε μεγάλο πισωγύρισμα. Η προσοχή μας στα μέτρα πρέπει να είναι το ευαγγέλιό μας για κάμποσο καιρό. Αλλωστε, μη σου διαφεύγει πως εμείς οι Ελληνες είμαστε διαχυτικοί, είμαστε της επαφής, χαιρετιόμαστε, αγκαλιαζόμαστε, φιλιόμαστε».

-Τώρα όμως πειθαρχήσαμε. Σε τέτοιο σημείο που ακόμα και τα πιο γνωστά διεθνή media να αποθεώνουν την κυβέρνηση και όλους τους Ελληνες που μέχρι πρότινος τους θεωρούσαν τεμπέληδες και απείθαρχους.
«Οι Ελληνες στα δύσκολα τα καταφέρνουν και εντυπωσιάζουν. Θυμάμαι το 2004 με τους Ολυμπιακούς Αγώνες. Ξαφνικά αλλάξαμε, μεταμορφωθήκαμε. Στα εύκολα τα χαλάμε. Σε συνθήκες πολέμου δεν μας φοβάμαι, διαπρέπουμε. Αποδείξαμε στη διεθνή κοινότητα πως ως λαός έχουμε πολλές αρετές. Κάκιστα κάνουμε όταν εμείς οι ίδιοι κακολογούμε τους εαυτούς μας. Οποιος σκύψει θα ανακαλύψει πολλές αρετές».

– Οπως;
«Πρώτα απ’ όλα αλληλεγγύη. Αγνωστη λέξη και άγνωστη έννοια σε πολλές προηγμένες δυτικές χώρες. Απλώς τα τελευταία χρόνια η αμερικανιά και ο νεοπλουτισμός μάς είχαν παρασύρει. Στην Ελλάδα υπάρχει περίσσια συναισθήματος. Αυτό μας κάνει κακό. Αλλά και η απουσία συναισθήματος είναι απάνθρωπη και ολέθρια».

Σκηνή 5: Αλληλεγγύη

– Δεν είναι εξωφρενικό η κυβέρνηση της Αγγλίας, μιας χώρας του ορθολογισμού, να αντιμετωπίζει μια τόσο καταστροφική πανδημία με τέτοια αδιαφορία και αναλγησία;
«Υπάρχει μια διαφορά ανάμεσα στις χώρες του Βορρά και του Νότου. Στις πρώτες είναι κυρίαρχη η απουσία συναισθήματος. Της αλληλεγγύης. Να νοιάζεσαι για τον άλλον, τον γείτονα, τον συμπολίτη σου. Το ακριβώς αντίθετο συμβαίνει στην Ελλάδα. Φαντάσου τι θα είχε συμβεί στη διάρκεια των πέτρινων χρόνων και της οικονομικής κρίσης. Φαντάσου πόσα θύματα θα θρηνούσαμε αν ο ένας δεν βοηθούσε τον άλλον, ο μπαμπάς το παιδί, ο θείος τον ανιψιό και πάει λέγοντας. Θα είχαμε εξαερωθεί.

Αυτή η αυθόρμητη, εκ φύσεως, αλληλεγγύη ήταν ένας από τους πιο σοβαρούς λόγους που μας έκανε να επιζήσουμε. Λες στον Ελληνα “φίλε, δώσε ένα δεκάρικο” και σ’ το δίνει. Τέτοιες συμπεριφορές είναι αδιανόητες σε αυτές τις βόρειες, τις βιομηχανικά αναπτυγμένες κοινωνίες».

– Τώρα με τον κορωνοϊο έχουν αλλάξει όλα;
«Προσωπικά το βλέπω ως αφορμή να ανασύρουμε από μέσα μας πράγματα που έχουν διαχρονική αξία. Ουδέν κακόν αμιγές καλού. Ο κορωνοϊός είναι σπουδαία αφορμή για να αποκτήσουμε μια άλλη σχέση ανάμεσά μας. Αλλά και για μια άλλη σχέση ανάμεσα στον πολίτη και το κράτος. Προ κορωνοϊού το κράτος το αντιμετωπίζαμε ως εχθρό. Μάλιστα επιθυμούσαμε να μην έχουμε την παραμικρή, την ελάχιστη σχέση με κάθε κρατικό μηχανισμό.

Φυσικά γι’ αυτή την πεποίθησή μας τα δίκια μας βουνό. Αυτό δεν το ξεχνώ. Τότε δεν εμπιστευόμασταν αυτό που λέμε “κράτος”. Ενας νεφελώδης εχθρός. Με τον κορωνοϊό αυτό αλλάζει. Γιατί αυτός ο ύπουλος και αόρατος εχθρός δεν λογαριάζει κομματικές και ιδεολογικές σημαίες. Χτυπάει παντού και τους πάντες. Οχι μόνο τους άλλους, αλλά και τους δικούς μας, τα δικά μας παιδιά. Τώρα κάθε πολίτης, ειδικά με τα μέτρα και την προστασία, αισθάνεται πως, ναι, τον αφορά το κράτος. Αλλωστε το κράτος είμαστε όλοι εμείς. Τώρα αναπτύσσεται μια διαφορετική συνείδηση με διαφορετική ποιότητα».

-Τώρα όλοι σκεφτόμαστε μερικές κοινοτοπίες, όπως «είμαστε προσωρινοί, είμαστε φιλοξενούμενοι σε αυτό τον πλανήτη, είμαστε αναλώσιμοι».
«Γνωστά όλα αυτά. Τα λέγαμε, αλλά κατά βάθος δεν τα αισθανόμασταν. Τώρα αναπτύσσεται μια κοινή συνείδηση που λέει πως όλο αυτό που συμβαίνει δεν αφορά τον άλλον, αφορά όλους. Εμένα, εσένα, όλους. Ετσι δημιουργείται και διαμορφώνεται μια συνεκτική ουσία. Αν εγώ δεν προσέξω και αν εσύ δεν προσέξεις, θα την πληρώσουμε και οι δύο. Σαν να βρισκόμαστε ναυαγοί στην ίδια βάρκα. Αν δεν κωπηλατήσεις και εσύ, τότε δεν θα καταφέρουμε να φτάσουμε σώοι και αβλαβείς στην πλησιέστερη στεριά».

– Και η τηλεόραση;
«Φυσικά έχουν σταματήσει τα γυρίσματα μέχρι νεωτέρας».

– Το θέατρο;
«Το θέατρο έχει υποστεί μεγάλη ζημιά. Ειδικά εκείνες οι παραστάσεις, όπως η δική μου, που πήγαιναν πολύ καλά. Ειδικά τα θέατρα που κάθε βράδυ ήταν γεμάτα. Και τώρα; Τώρα δεν θα είναι καθόλου φρόνιμο να ετοιμάσω μια νέα παραγωγή για τον χειμώνα. Γιατί ο κορωνοϊός μπορεί το φθινόπωρο να επανέλθει δριμύτερος.

Πάντως εγώ σκοπεύω για μία ακόμα χρονιά να συνεχίσω με το “Δείπνο ηλιθίων”. Ο κόσμος, όμως, θα φοβάται. Επομένως, λόγω των μέτρων και των αποστάσεων, θα παίζουμε με ελάχιστους θεατές. Για ακόμα έναν χρόνο τα θέατρα και οι κινηματογράφοι θα υποφέρουν πολύ. Οι προτεραιότητες των ανθρώπων σε αυτές τις συνθήκες δεν είναι το θέατρο και ο κινηματογράφος».

– Τα δύσκολα, τα οικονομικά είναι μπροστά μας. Τουλάχιστον οι συνάδελφοί σου ηθοποιοί έλαβαν τα 800 ευρώ;
«Ναι, τα πήραν. Και αφού τα πήραν οι δικοί μου συνεργάτες, θα τα έχουν πάρει όλοι».

– Και τώρα πώς περνάει η μέρα σου;
«Οπως συμβαίνει με όλους. Το είχα ανάγκη. Επιτέλους κοιμήθηκα, ξεκουράστηκα και άρχισα να μαθαίνω μπουζούκι».

Τον άκουγα να βιάζεται να τελειώσουμε. «Δεν έχω τίποτα άλλο να προσθέσω. Δεν μου αρέσουν τα πολλά λόγια». Εχει δίκιο. Η φλυαρία δεν είναι το δυνατό του σημείο. Κρίμα όμως που όταν έκλεισα το τηλέφωνο δεν πρόλαβα να του ευχηθώ «Στην υγειά σου, ρε Σπυράκλα παιδαρά».

Click to comment

Απάντηση

MEDIA

Εντυπωσιακά αποτελέσματα από την τρίτη Επιχειρηματική Αποστολή της Kourtidis Group στην Αμερική

Με μεγάλη επιτυχία και ουσιαστικά αποτελέσματα για τη Β. Ελλάδα, ολοκληρώθηκε το τρίτο επιχειρηματικό ταξίδι της Kourtidis Group στις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής. Σκοπός του ταξιδιού ήταν η ενημέρωση των Ελληνοαμερικανών για όλες τις επενδυτικές ευκαιρίες που υπάρχουν στην ελληνική αγορά. Συγκεκριμένα, η Διοίκηση και Στελέχη του ομίλου βρέθηκαν το προηγούμενο διάστημα στο Σαν Φρανσίσκο και στη Νέα Υόρκη, όπου και πραγματοποιήθηκαν οι πολύ σημαντικές επιχειρηματικές τους συναντήσεις.

«Το τρίτο επιχειρηματικό ταξίδι είναι μόνο η αρχή καθώς το πιο σημαντικό για εμάς είναι να χτίσουμε σχέσεις εμπιστοσύνης» αναφέρει ο Νίκος Κουρτίδης, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Kourtidis Group. Σημαντικοί Έλληνες της Ομογένειας και Αμερικανοί επιχειρηματίες ενημερώθηκαν για τη διαδρομή του βραβευμένου στο ελληνικό επιχειρείν ομίλου εταιρειών Κουρτίδη. Πληροφορήθηκαν για το πλούσιο χαρτοφυλάκιο του, που διαθέτει περισσότερα από 56 οικιστικά συγκροτήματα και 1.333 κατοικίες αυτή τη στιγμή υπό κατασκευή. Μεταξύ των άλλων, μέσα από τις συναντήσεις αναδείχθηκαν και η μοναδικές περιοχές στις οποίες δραστηριοποιείται ο όμιλος (Παραλία Οφρυνίου, Καβάλα, Νέα Ηρακλείτσα, Δράμα, Σέρρες, Θάσος, Ασπροβάλτα, Κεραμωτή) και τα συγκριτικά πλεονεκτήματά τους. Τα αποτελέσματα της επιχειρηματικής αποστολής ήταν άμεσα και θετικά, καθώς τα Στελέχη προχώρησαν σε συμφωνίες και μεγάλες συνεργασίες που θα εμφανιστούν το επόμενο διάστημα.

Κατά τη διάρκεια της επιχειρηματικής αποστολής, ο κ. Νίκος Κουρτίδης και η αντιπρόεδρος του ομίλου, κα Κωνσταντίνα Δημητρόβα βρέθηκαν στην Times Square της Νέας Υόρκης, όπου ο όμιλος εντυπωσίασε για ακόμη μία φορά. Εκεί, μαζί με χιλιάδες επισκέπτες, στο κορυφαίο τοπόσημο της αμερικανικής μητρόπολης, είχαν την ευκαιρία να αντικρίσουν μέρος διαφημιστικής καμπάνιας της εταιρείας στις περίφημες οθόνες των Billboards.

«Με την ολοκλήρωση της επιχειρηματικής αποστολής νιώθω ότι η περιοχή μας έχει ήδη κερδίσει πολλά. Η χώρα μας έχει σπουδαία πράγματα να προσφέρει, γεγονός που αντιλαμβάνονται κι οι ίδιοι οι επενδυτές κι αυτό αποτελεί κίνητρο να τη γνωρίσουν» αναφέρει ο κ. Κουρτίδης. Από την πλευρά της, η κα Δημητρόβα δηλώνει «Νιώθουμε μεγάλη χαρά και ικανοποίηση για τη δυνατότητα που είχαμε ώστε να  ενημερώσουμε τους Έλληνες Ομογενείς και τους Αμερικανούς πελάτες μας για τις επενδυτικές ευκαιρίες που υπάρχουν στην Ελλάδα. Είναι εντυπωσιακό το γεγονός ότι η δραστηριότητά μας είναι ήδη γνωστή στους επιχειρηματικούς κύκλους της Αμερικής. Στην Kourtidis Group έχουμε δημιουργήσει ένα ασφαλές περιβάλλον συνεργασίας και εμπιστοσύνης και είμαστε έτοιμοι να υποστηρίξουμε κάθε επιχειρηματική και επενδυτική προσπάθεια».

 

Continue Reading

MEDIA

Έμφυλη Βία: Γυναικοκτονία

Ως γυναικοκτονία μπορούμε να πούμε ότι είναι ότι χειρότερο μπορεί να λάβει χώρα, ως βία κατά των γυναικών.  Η γενική έννοια της γυναικοκτονίας παραπέμπει στη δολοφονία μιας γυναίκας ή ενός κοριτσιού εξαιτίας του φύλου τους. Με τη Διακήρυξη της Βιέννης για τις Γυναικοκτονίες  ο ΟΗΕ, αναγνώρισε διαφορετικά είδη γυναικοκτονίας, όπως: η δολοφονία γυναίκας ως αποτέλεσμα συντροφικής βίας, ο βασανισμός και η δολοφονία γυναίκας ως αποτέλεσμα μισογυνισμού,  η δολοφονία γυναικών και κοριτσιών εξαιτίας του σεξουαλικού προσανατολισμού τους και της ταυτότητας φύλου, και άλλες περιπτώσεις  γυναικοκτονίας οι οποίες συνδέονται με  το οργανωμένο έγκλημα, εμπόρους ναρκωτικών, ή την εμπορία γυναικών και κοριτσιών.

Ο όρος γυναικοκτονία, έρχεται από παλιά, όταν το 1976 τον κατέγραψε η κοινωνιολόγος Diana E. H. Russel, ορίζοντας έτσι το εγκληματολογικό και ανθρωπολογικό αυτό φαινόμενο. Ο όρος «γυναικοκτονία» έγινε ευρέως γνωστός και υιοθετήθηκε από την εγκληματολογία μετά το 1992, έπειτα από μία συλλογή δεδομένων  που επιμελήθηκαν από κοινού η εγκληματολόγος Jill Radford,  και η κοινωνιολόγος  Diana. H. Russel.

Τα συστήματα συλλογής δεδομένων, ποικίλλουν σε μεγάλο βαθμό από το ένα κράτος μέλος της ΕΕ στο άλλο, καθώς βασίζονται σε διάφορες πηγές. Για την Ελλάδα τα δεδομένα τα έχουμε από την Ελληνική Αστυνομία και εφόσον αυτά δημοσιοποιούνται. Έτσι υπολογίζεται ότι στην Ευρώπη το 30% των γυναικών ή / και κοριτσιών, που έχουν πέσει θύμα ανθρωποκτονίας, δολοφονούνται από πρόθεση από τον ερωτικό σύντροφο.

‘Όταν μιλάμε για ερωτικό σύντροφο, εννοούμε  τον  πρώην ή νυν σύζυγος ή σύντροφος, ανεξάρτητα από το αν ο δράστης μοιράζεται ή μοιραζόταν κατά το παρελθόν την ίδια στέγη με το θύμα. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Αστυνομίας στην Ελλάδα,  το 2017,  το 35 % ήταν θύματα ανθρωποκτονίας που σχετιζόταν με ενδοοικογενειακή βία.

Ένα σημαντικό θέμα που έχει προκύψει, ώστε να επανασχεδιαστεί η νομοθεσία για να υπάρχει σημαντική αντιμετώπιση του προβλήματος, είναι η κατανόηση του προβλήματος ως προς την φύση του και την συχνότητά του, όπως επίσης και το κίνητρο της δολοφονίας.

Εάν γυρίσουμε λίγο το χρόνο προς τα πίσω, θα θυμόμαστε τα στυγερά εγκλήματα – γυναικοκτονίες  που διαπράχτηκαν στην Ελλάδα,  στο τέλος του 2018 και στην αρχή του 2019, και συγκεκριμένα  για το βιασμό και την γυναικοκτονία της Ελένης Τοπαλούδη στη Ρόδο, από δύο νεαρούς άντρες με τους οποίους αρνήθηκε να συνευρεθεί ερωτικά, και τη δολοφονία της Αγγελικής Πέτρου στην Κέρκυρα, από τον πατέρα της, ο οποίος δεν ενέκρινε  τη σχέση που είχε με άνδρα από το Αφγανιστάν.

Συνοπτικά τα τελευταία 5 έτη, έχουμε αντίστοιχα από το έτος 2019, μέχρι και σήμερα, κατά έτος αντίστοιχα: 17, 19, 31, 26, 15, 6, με τελευταία την περίπτωση,  της 28ης έξω από το Αστυνομικό Τμήμα των Αγίων Αναργύρων και την στυγερή δολοφονίας της από τον πρώην σύντροφό της.

Παγκοσμίως,  κάθε  μέρα, σε όλο τον κόσμο, δολοφονούνται 137 γυναίκες, κατά μέσο όρο, από (πρώην ή νυν) συζύγους ή συντρόφους ή από κάποιο μέλος της οικογένειας τους, ενώ το 2017,  ένα ποσοστό  58% διαπράχθηκε από (πρώην ή νυν) συζύγους ή συντρόφους ή μέλη της οικογένειας τους, με βάση τα στοιχεία  του Γραφείου των Ηνωμένων Εθνών για τα Ναρκωτικά και το Έγκλημα (UNODC).

Σύμφωνα με στοιχεία της ΕΕ το 22% των γυναικών, έχει πέσει θύμα, σωματικής ή / και σεξουαλικής βίας. Οι χώρες με τα μεγαλύτερα ποσοστό  γυναικοκτονιών,  είναι η Αργεντινή, το Ελ Σαλβαδόρ, η Ινδία, η Ονδούρα και το Μεξικό, ενώ υψηλά ποσοστά καταγράφονται και στη Γουατεμάλα, την Κολομβία, τη Βραζιλία, τη Ρωσία και τη Νότια Αφρική.  Επιπλέον, με βάση τα στοιχεία του Ευρωπαϊκού Ινστιτούτου για την Ισότητα των Φύλων, EIGE:

  • Στην Βρετανία, κάθε τρεις μέρες δολοφονείται μία γυναίκα
  • Στη Σουηδία, κάθε δέκα μέρες κακοποιείται μέχρι θανάτου από το σύζυγο ή σύντροφό της
  • Στην Ισπανία, μία γυναίκα δολοφονείται κάθε τέσσερεις μέρες, περίπου 100 τον χρόνο
  • Στην Γαλλία, μία γυναίκα δολοφονείται κάθε πέντε μέρες εξαιτίας κακοποίησης στο σπίτι
  • Στην Ελλάδα, την Πέμπτη 11/04/2024, καταγράφηκαν 103 περιστατικά, έγιναν 43 συλλήψεις με αυτόφωρη διαδικασία, ενώ 3 θύματα ζήτησαν να μεταφερθούν σε κατάλυμα, με την πλειονότητα των περιστατικών να έγιναν στη Αττική, και συγκεκριμένα έγιναν 47 καταγγελίες και 17 συλλήψεις.
  • Επίσης δημιουργήθηκε νέα πλατφόρμα, με το όνομα stop-bulling.gov.gr,  για την δημιουργία καταγγελιών φαινομένων bulling στα σχολεία, όπου γονείς και μαθητές, μπορούν να καταγράψουν τα φαινόμενα βίας όπου πέφτουν στην αντίληψή τους, ή είναι οι ίδιοι θύματα σχολικού εκφοβισμού
  • Επίσης με τα τελευταία στατιστικά στοιχεία της ΕΛ.ΑΣ. κάθε 45 λεπτά η αστυνομία δέχεται μία καταγγελία για ενδοοικογενειακή βία, ενώ 270 γυναίκες χρησιμοποίησαν το panic button

Βέβαια δεν θα πρέπει να παραλείπουμε και την δημιουργία  ειδικών διαμορφωμένων χώρων  που θα λειτουργούν ως safe houses, για την βραχυπρόθεσμη ασφαλή φιλοξενία γυναικών – θυμάτων ενδοοικογενειακής βίας, καθώς και μελών της οικογένειάς  τους, σε όλη την επικράτεια. Χώροι οι οποίοι θα φυλάσσονται από την ΕΛ.ΑΣ., ενώ σε συνεργασία με τις δομές του Υπουργείου Οικογένειας και Κοινωνικής Συνοχής, την Τοπική Αυτοδιοίκηση και άλλους φορείς, θα παρέχεται κάθε είδους βοήθεια και στήριξη.

 

 

 

 

 

 

Continue Reading

MEDIA

Έμφυλη Βία: Σεξισμός, άγνοια ή παρανόηση

Πολλές φορές έχουμε ακούσει σε συνομιλίες, να αποκαλούν τον συνομιλητή σε μια συζήτηση σεξιστή. Αυτοί όμως που χρησιμοποιούν αυτήν την λέξη , γνωρίζουν την έννοια αυτής, ή πολύ περισσότερο, ποια είναι τα χαρακτηριστικά ενός ατόμου με σεξιστική συμπεριφορά, πιο άτομο είναι πραγματικά σεξιστής και τη συνεπάγεται άραγε αυτή η συμπεριφορά στο άτομο – θύμα που είναι αποδέκτης αυτής της συμπεριφοράς. Τη να εννοούμε άραγε όταν αναφέρουμε αυτή την λέξη;  Γνωρίζουμε άραγε  τις προεκτάσεις αυτής, αλλά και της επιπτώσεις που μπορεί να έχει η αβίαστη χρήση αυτής της λέξης

Με τον όρο Σεξισμό, εννοούμε,  κάθε έκφραση ή πράξη, λέξη, ή χειρονομία,  η οποία βασίζεται στην ιδέα ότι κάποια άτομα, πιο συχνά γυναίκες, είναι κατώτερα από άλλα. Αυτό προκύπτει  στην πεποίθηση ότι κάποια  άτομα, εξαιτίας του φύλου τους, ή της κοινωνικότητάς τους,  είναι διαφορετικά και συνήθως είναι τα ποιο ευάλωτα και τα πιο αδύναμα άτομα. Σε περισσότερο βαθμό επηρεάζονται οι γυναίκες και τα κορίτσια. Άρα αναφερόμαστε στην διαφορετικότητα του ατόμου τόσο ως προς το φύλλο, είτε αναφερόμαστε στην βιολογική του υπόσταση, είτε αναφερόμαστε στην κοινωνική υπόσταση. Συνδέεται άμεσα με τα στερεότυπα και τους ρόλους των φύλλων και αφορά στην πεποίθηση ότι το ένα φύλλο είναι ανώτερο από το άλλο. Η έννοια του φαινομένου αυτού περικλείει την έννοια ότι οι άνδρες είναι πιο σημαντικοί από τις γυναίκες και ότι οι γυναίκες είναι για να βοηθούν τους άνδρες.

Εδώ θα πρέπει να κάνουμε μία μικρή παρένθεση και να αναφερθούμε στον καλοήθη σεξισμό, κατά τον οποίο το ένα φύλο και ιδιαίτερα το γυναικείο, έχει ρόλους στερεότυπους και περιοριστικούς, οι οποίοι επιφανειακά φαίνονται θετικοί. Υπάρχει ένα κύμα ευγένειας προς το γυναικείο φύλλο, όμως στην πραγματικότητα οι εκφράσεις αυτές υπομονεύουν την ανωτερότητα του άνδρα. Οι υποτιθέμενες αρετές που αποδίδονται στη γυναίκα είναι πάντα αυτές που η πατριαρχία τις θέλει να έχουν, ήτοι υπομονή, αντοχή, ενσυναίσθηση, έτσι ώστε να μπορούν να επιτελούν την συναισθηματική εργασία για όλους τους άλλους, ενώ τα δικά της συναισθήματα αγνοούνται παντελώς.

Σοβαρές και βλαβερές συνέπειες, έχει το φαινόμενο του σεξισμού, τόσο σε γυναίκες, όσο και σε άνδρες, όταν αυτά τα φαινόμενα έχουν να κάνουν με εθνικότητα, ηλικία, σεξουαλικό προσανατολισμό, αναπηρία, θρησκεία ή άλλους παράγοντες.

Φαινόμενα σεξισμού συναντούμαι σε κάθε μορφή δημόσιας και ιδιωτικής δραστηριότητας. Στον χώρο της δημοσιογραφίας ένα ποσοστό 63% έχει υποστεί λεκτική βία, ενώ για τις οικιακές εργασίες οι γυναίκες αφιερώνουν διπλάσιο χρόνο από τους άνδρες. Ενώ όλες σχεδόν οι γυναίκες έχουν δεχτεί

το  φαινόμενο του mansplaining & του manterrupting,  στον χώρο εργασίας.

Ο σεξισμός βασικά ξεκινά βασικά, από την χρήση του αρσενικού γένους,  στην ομιλία. Έτσι από την ομιλία μπορούμε να συμπεράνουμε και να αναγνωρίσουμε την συγκεκριμένη συμπεριφορά, αφού εκφράζει τον τρόπο σκέψης  και τις πράξεις μας. Σημαντικό επίσης είναι και το φαινόμενο του σεξισμού στους χώρους εργασίας. Το φαινόμενο εμφανίζεται τόσο σε άνδρες όσο και σε γυναίκες, και έχει να κάνει με την εξωτερική εμφάνιση ή τον τρόπο ντυσίματος. Ο σεξισμός στο εργασιακό περιβάλλον έχει να κάνει με την υπομονεύει  την αποτελεσματικότητα των θυμάτων.

Υπομονετικά σχόλια δημιουργούν εκφοβιστική & καταπιεστική ατμόσφαιρα για αυτούς που τα αντιμετωπίζουν και μπορούν να μετατραπούν σε βία ή παρενόχληση. Τα θύματα εμφανίζουν υψηλότερα επίπεδα άγχους και κατάθλιψη.

Σε πολλούς τομείς εμφανίζονται φαινόμενα σεξισμού, όπως, όταν γίνονται συνεντεύξεις σε αθλήτριες, δεν αναφερόμαστε στο κατόρθωμα των αθλητριών, στην δεξιότητα και δύναμη των αθλητριών,  αλλά στον οικογενειακό τους ρόλο. Άλλο παράδειγμα αποτελεί η εμφάνιση των γυναικών σε πολιτιστικές ή αθλητικές εκδηλώσεις, όπου οι γυναίκες εμφανίζονται με σέξι ενδυμασία και έχουν διακοσμητικό ρόλο. Τα σεξιστικά αστεία μπορούν να εκφοβίσουν και να κάνουν τους ανθρώπους να σωπάσουν και να υπoβαθμίσουν την σεξιστική συμπεριφορά.

Continue Reading
Green logo ENA Club with text ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ

Κατοικία

a house with a green roof and road signs left and right
blue circle with steel construction
arrows as a circle symbol of recycling
paint cans
letters AG as logo
gear and tool as logo pavlidis
timetable

newsletter



Καιρος

Πρωτοσέλιδα

Χρήσιμα

Δρομολόγια Πλοίων από και προς Καβάλα

Γιατροί ΕΟΠΥΥ ΚΑΒΑΛΑΣ

espa logo

espa_logo_en