Πώς οι Ιρλανδοί έλυσαν το πρόβλημα με τα κόκκινα στεγαστικά

Τι προβλέπει το μοντέλο που υιοθετήθηκε στην Ιρλανδία για τα προβληματικά στεγαστικά δάνεια

Λίγοι, ενδεχομένως, γνωρίζουν στην Ελλάδα τη λύση που δόθηκε στην Ιρλανδία, πριν από περίπου τρία χρόνια, στα κόκκινα στεγαστικά δάνεια.

Το μοντέλο που υιοθετήθηκε, προβλέπει με δύο λόγια τα εξής: Τα “προβληματικά” σπίτια βγαίνουν σε πλειστηριασμό, όπου τα “χτυπούν” και τα αγοράζουν, σε πολύ χαμηλές τιμές, οι ίδιες οι πιστώτριες τράπεζες. Ακολούθως, τα ενοικιάζουν στους δανειολήπτες – πελάτες τους, οι οποίοι, αντί δόσης, αναλαμβάνουν στο εξής να πληρώνουν …ενοίκιο.

Κατ’ αυτόν τον τρόπο, υποτίθεται ότι είναι όλοι ικανοποιημένοι: Και οι τράπεζες, γιατί υποτίθεται ότι ρίχνουν την τιμή κτήσης του ακινήτου, αλλά και οι δανειολήπτες, γιατί δίνουν λιγότερα λεφτά σε σχέση με την δόση.

Στην πραγματικότητα, ωστόσο, οι κίνδυνοι που ελλοχεύουν είναι πολλοί: Γιατί, οι τράπεζες “αγοράζουν” στην ουσία δύο φορές το ίδιο ακίνητο (μία όταν δάνεισαν τον δανειολήπτη, για να το αγοράσει και μια όταν το “χτύπησαν” στον πλειστηριασμό για να το επανακτήσουν).

Την ίδια ώρα, οι δανειολήπτες, μπορεί να έριξαν σημαντικά το ύψος τηΤι ς μηνιαίας υποχρέωσης τους, όμως, από την άλλη πλευρά, πληρώνοντας ενοίκιο, αντί δόσης, “αποχαιρετούν” μια και καλή την προοπτική να κάνουν δικό τους, κάποια στιγμή στο μέλλον, το ακίνητο. Κι ασφαλώς, αυτό δεν συνιστά και την καλύτερη δυνατή προοπτική, για κανέναν…