Πού πήγαν οι καταθέσεις που έφυγαν στην κρίση;
Το ερώτημα υπάρχει σχεδόν από την πρώτη στιγμή που ξεκίνησε η μεγάλη φυγή των ελληνικών καταθέσεων στο εξωτερικό. Πόσα τελικά ήταν τα λεφτά που έφυγαν και που πήγαν; Σύμφωνα με τα στοιχεία του Ευρωσυστήματος, τελικώς την άγουσα προς το εξωτερικό, όλη την τελευταία 5ετία, πήραν περίπου 32 με 33 δισ. ευρώ! Ποσό κάθε άλλο παρά ευκαταφρόνητο.
Βασικός προορισμός τους ήταν η Μεγάλη Βρετανία και ακολούθησαν η Ολλανδία (σσ που αποτέλεσε τελικώς την …έκπληξη) και η Γερμανία (σσ την οποία θα περίμενε κανείς υψηλότερα), ενώ την πρώτη 5άδα “έκλεισαν” η Κύπρος και η Ελβετία. Στο επόμενο κρίσιμο ερώτημα, σχετικά με το τι απέγιναν αυτά τα λεφτά, βάσει των υπαρχόντων στοιχείων, προκύπτει ότι ξανάγιναν καταθέσεις, στη συντριπτική τους πλειοψηφία (κάτι παραπάνω από 22 δις ευρώ).
Ένα πολύ μικρότερο ποσό μετατράπηκε σε ομόλογα και ακολούθησαν, από απόσταση, οι μετοχές και τα αμοιβαία κεφάλαια. Οι βρετανικές τράπεζες ήταν αυτές που απέσπασαν τη μερίδα του λέοντος σε όλες τις περιπτώσεις. Υπολογίζεται ότι στο peak της εξόδου, εκεί κατευθύνθηκαν περί τα 15 δισ. ευρώ. Ακόμα και σήμερα, εκτιμάται ότι στο Λονδίνο είναι “παρκαρισμένα” περί τα 10 δισ. ευρώ. Πόσες πιθανότητες έχουν να επαναπατρισθούν αυτά τα λεφτά; Ελάχιστες, παραδέχονται και οι ίδιοι οι Έλληνες τραπεζίτες, που γνωρίζουν την κατάσταση καλύτερα από τον καθένα.